Vučić pričao sa F-22 pilotom, zatim se telefonom čuo sa Makronom

21. jun 2024

[RAT U UKRAJINI] Poteškoće u obuci ukrajinskih pilota na borbenim avionima F-16

21. jun 2024

Balkanska Bezbednosna Mreža: Grčki mediji prenose da se Srbija navodno interesuje za grčke Miraže 2000

21. jun 2024

[VIDEO] Pratnja do sletanja u Niš: MiG-ovi 29 srpskog RV i PVO snimljeni iz američkog KC-135 Stratotankera

20. jun 2024

Mađarska nastavlja da modernizuje svoju PVO: Prikazan prvi mobilni 3D AESA radarski sistem EL/M-2084, planiraju drugu eskadrilu borbenih aviona Gripen

20. jun 2024

[Eurosatori 2024] Kompanija Jugoimport-SDPR prikazala najaktuelnije proizvode srpske odbrambene industrije

19. jun 2024

[ANALIZA] Kosovo prikazalo besposadne letelice Bajraktar, Đakovica ipak glavna avio-baza, nastavlja se obuka za pilote helikoptera u Albaniji

18. jun 2024

[Konferencija ASDA 2024] Komandant HRZ: „Da smo ugovor za Rafale potpisali samo 4 meseca kasnije, zbog rata u Ukrajini, platili bi znatno više

14. jun 2024

[RAT U UKRAJINI] Ruska PVO na Krimu meta stalnih ukrajinskih napada, Pogođeni borbeni avioni Su-57, Francuska Ukrajini šalje borbene avione Mirage-2000

14. jun 2024

RV i PVO Vojske Srbije izvelo vežbu uz primenu elektronskog ometanja: Divizion u Kragujevcu najverovatnije dobio sistem FK-3 kao i HQ-17AE

12. jun 2024

[ILA 2024] Evropa započela rad na razvoju svog “superteškog“ vojnog transportnog aviona

7. jun 2024

[ILA 2024] Sve o nemačkim Eurofajterima

7. jun 2024

[ILA 2024] Belgija novi korisnik Erbasovog helikoptera H145M

6. jun 2024

[ILA 2024] Nemačka će naručiti još borbenih aviona EF-2000, Erbas predstavio novi koncept „Wingman“ borbenog drona, „radikalna transparentnost“ ILA-e lekcija za sve

6. jun 2024

[ILA 2024] Međunarodna premijera srpskog petokrakog Erbasa u Berlinu (bolji smo od Mađara)

5. jun 2024

Ministarstvo unutrašnjih poslova Kantona Sarajevo potpisalo ugovor za nabavku helikoptera

4. jun 2024

[RAT U UKRAJINI] Ukrajina dobija leteće radarske sisteme iz Švedske, žestoki ukrajinski napadi na rusku protivvazduhoplovnu i protivraketnu odbranu

31. maj 2024

[SEAS 2024]: Erbas Srbiji predstavio teški transportni avion A400M

27. maj 2024

[RAT U UKRAJINI] Usporavanje ruskih ofanzivnih dejstava, navodni pokazatelji da Kina uskoro šalje naoružanje Rusiji, ruska lovačka avijacija dobila još jedno pojačanje

24. maj 2024

Dogodine u F-16: Igrali smo DCS na SEAS-u (i imamo ideju za biznis)

23. maj 2024
[Konferencija ASDA 2024] Komandant HRZ: „Da smo ugovor za Rafale potpisali samo 4 meseca kasnije, zbog rata u Ukrajini, platili bi znatno više
HRZ je sada deo "Rafal klastera evropskih država (Francuska, Grčka i Hrvatska)" / Foto: Dimitrije Ostojić

[Konferencija ASDA 2024] Komandant HRZ: „Da smo ugovor za Rafale potpisali samo 4 meseca kasnije, zbog rata u Ukrajini, platili bi znatno više

Ono što je do sada bilo poznato kao tradicionalni sajam odbrambene industrije koji se održava u Hrvatskoj – Adriatic Sea Defence & Aerospace (ASDA) – ove godine dopunjen je jednodnevnom ASDA konferencijom koja je u svom prvom izdanju održana 13. juna u Zagrebu.

Ovaj jednodnevni događaj, koji je organizovala kompanija „TNT Production“ uz podršku Ministarstva odbrane Hrvatske, bio je fokusiran na predstavljanje planova za modernizaciju hrvatske vojske u narednim godinama, kao i na prezentaciju domaćih i međunarodnih kompanija zainteresovanih za ove procese.

Zbog opravdanog izostanka hrvatskog ministra odbrane Ivana Anušića, konferenciju je otvorio hrvatski državni sekretar za odbranu Zdravko Jakob, koji je rekao da je jedan od prioriteta ministarstva odbrane, nakon nedavnog formiranja nove vlade 17. maja u Zagrebu, rad na izradi nove (ažurirane) Strategije odbrane Republike Hrvatske i na izradi novog Dugoročnog plana razvoja Oružanih snaga Republike Hrvatske (DPROSRH). Prema postojećem DPROSRH za period 2015-2024, godišnji rashodi za odbranu su porasli dostižući 1,8% nacionalnog bruto domaćeg proizvoda (BDP) sa ciljem da se 2027. godine postigne 2,0% BDP-a koje preporučuje NATO.

Jakob je na konferenciji kazao da je Hrvatska od SAD već dobila ukupno 22 borbena vozila pešadije (od 89 dogovorenih) BAE Systems Land & Armaments M2A2 Operation Desert Shield (ODS) Bradley. Preostala vozila predviđena su za isporuku do 2026. On je takođe obavestio da je u toku proces nabavke dodatnih 30 višenamenskih oklopnih vozila točkaša Patria AMV 8×8. Ova nova vozila će nadopuniti 126 Patria koja su već u upotrebi u hrvatskoj Kopnenoj vojsci.

„Ruska agresija na Ukrajinu je, međutim, sve promenila i hrvatski vojni fokus sada se okreće ka izgradnji kapaciteta i sposobnosti za učešće u sukobima visokog intenziteta.“ / Foto: Dimitrije Ostojić

– Zrakoplovstvo već ima 6 višenamenskih aviona Dassault Rafale (od 12 naručenih) i četiri višenamenska helikoptera Sikorsky UH-60M Black Hawk, ova druga flota će do 2028. godine narasti na 12 primeraka – rekao je Jakob i dodao da će se sada ulagati u vojnu poljsku bolnicu Role 2B i novu komunikacionu opremu.

General-major Gordana Garašić, koja vodi Upravu za planiranje Glavnog štaba Oružanih snaga Hrvatske, kazala je da su se Oružane snage Hrvatske do sada fokusirale na obuku za izvođenje lakih ekspedicionih operacija na područjima udaljenim 5.000 kilometara od državnih granica.

– Ruska agresija na Ukrajinu je, međutim, sve promenila i hrvatski vojni fokus sada se okreće ka izgradnji kapaciteta i sposobnosti za učešće u sukobima visokog intenziteta – rekla je Garašić i dodala da je u ovoj novoj realnosti potreban balans između operativnih potreba vojske i finansijskih sposobnosti države. Podvukla je hrvatsku posvećenost nabavci najsavremenijih tehnologija sa fokusom na artiljeriju velikog dometa, besposadne letelice i sisteme za borbu protiv bespilotnih letelica, kao i kapacitete koji bi obezbedili efikasnu sajber bezbednost i sajber ratovanje.

Govoreći o budućim ulaganjima u Kopnenu vojsku (HKoV), zamenik načelnika tog vida brigadni general Valentin Skroza stavio je fokus na potrebu nastavka razvoja i modernizacije kapaciteta i unapređenja vatrene moći Srednje pešadijske brigade HKoV-a i njenih elemenata borbene podrške. U tom cilju on je istakao nabavku Bredlija i dodatnih vozila Patria i rekao da se razmatra plan da se ova vozila naoružaju novim protivtenkovskim vođenim raketnim sistemima srednjeg i dugog dometa.

Skroza je takođe obavestio da pored plana modernizacije i nadogradnje samohodnih haubica Krauss-Maffei Wegmann Panzerhaubitze (PzH) 2000 155 mm nabavljenih polovnih iz Nemačke, Hrvatska razmatra i nabavku dodatnih količina ovog artiljerijskog oružja. Kao deo svojih prioriteta, HKoV će nastaviti širiti svoje snage na nove lokacije u Hrvatskoj kako bi osigurao njihovu brzu reakciju ako i kada bude potrebno. Istovremeno, je Skroza apelovao da će država morati da pronađe rešenje za obezbeđivanje bolje obučenog osoblja, potencijalno kroz ponovno uvođenje obavezne vojne obuke.

Nakon ulaganja u vazduhoplovstvo, red je na mornaricu / Foto: Dušan Atlagić, Tango Six

Načelnik hrvatskog ratnog vazduhoplovstva (HRZ), general-major Mihael Križanec, ponosno je komentarisao vreme kada je potpisan ugovor o kupovini aviona Rafal (koje je nazvao „verzijom 4,5“) dodajući da bi letelice bile znatno skuplje da je dogovor potpisan samo četiri meseca kasnije kada je Rusija izvršila invaziju na Ukrajinu. Govoreći o investiciji u nabavku helikoptera UH-60M, Križanec je rekao da će oni poslužiti kao odgovarajuća i dobro isplanirana zamena za helikoptere Milj ruske proizvodnje.

Križanec je rekao i da je HRZ sada deo „Rafal klastera evropskih država (Francuska, Grčka i Hrvatska)“ i da slična interoperabilnost postoji u vezi sa helikopterom Black Hawk koji je već uveliko prisutan u Evropi. Ovaj tip koriste Albanija, Austrija, Hrvatska, Grčka, Letonija, Poljska, Portugal, Rumunija, Slovačka, Švedska, Turska i Ukrajina.

Govoreći o segmentu PVO i vazdušnog osmatranja, Križanec je rekao da bi Hrvatska do kraja godine trebalo da donese odluku o tipu raketnog sistema srednjeg dometa koji će nabaviti, kao i o planovima za modernizaciju 3D AESA osmatračkih radara dugog dometa Lockheed Martin AN/FPS-117(E)1T novim data linkovima i poboljšanim NATO Mode 5 identifikacionim sistemom raspoznavanja ‘‘svoj-tuđ‘‘ (IFF).

Ove godine imenovani komandant hrvatske Ratne mornarice (HRM), komodor Damir Dojkić, izvestio je da će fokus HRM-a u bliskoj budućnosti biti stavljen na nabavku novih obalnih i brodskih protivbrodskih raketnih sistema koji bi zamenili postojeći protivbrodski sistem Saab Bofors Dynamics RBS-15B Mk.I dugog dometa. To će ići paralelno sa planovima za opremanje HRM višenamenskim korvetama za borbu protiv površinskih plovila, protivvazdušnu odbranu, i mogućnost protivpodmorničkog dejstva. Izražena je i potreba za novim minolovcima, kao i za razvojem protivpodmorničkih sposobnosti.

Prva ASDA konferencija nije dala nikakve spektakularne vesti o planovima za modernizaciju hrvatske vojske u narednih 10 godina. Ti detalji će, vrlo verovatno, isplivati u još uvek neusvojenom Dugoročnom planu razvoja Oružanih snaga Republike Hrvatske koji bi trebao obuhvatiti period 2025-2034.

Sledeće, osmo izdanje izložbe ASDA je planirano da se održi u periodu od 8. do 10. aprila 2025. godine u višenamenskoj zatvorenoj sportskoj dvorani Arena koja se nalazi u Zagrebu.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

K

Sve je to izvrsno. Ja bih volio da se i obistini. Jos da se DPR OSRH konacno objavi, usvoji i onda zapravo ispoštuje, gdje bi nam bio kraj.

U oci bode izostanak bilo kakvog javnog razmatranja zamjene M-84A4…

Odgovori
Mi

Provikan avion,20god,star,skup, milijarda i po za Rafal bez naoružanja,radara je smešno,neupotrebljiv!Poskidano sa njega sve sto je valjalo!Ulje koje kaplje u kante na pisti i crvene pokrivke kao kod pinokia…

om

Miloš@ pa šta da je i dvadeset godina star ali nije. Za avion to nije ništa. Bitno je da pripada novijoj generaciji i da je nadogradiv, nama dosta. Tebi izgleda nije jasno da je hrvatsko zrakoplovstvo podignuto na jedan mnogo viši nivo i da će piloti letjeti i obučavati se sa NATO kolegama po NATO standardima. Sve što treba dokupiti će se i dovesti u red,nemaš brige. Nego pitam se sa kime ćete vi trenirati, nema više Rusa i odlazaka kod braće i zajedničkog paradiranja. To je po meni ptavo pitanje, pusti nas. Mi ćemo fino taktički i stručno usavršavati znanje u NATO. Eto ponukao si me Miloše da ti odgovorim jer ismijavali ste naše zrakoplovstvo i vojnu paradu, opravdano, ali ružno,rekao bih no Vučićevo naoružavanje nije moglo ostati bez odgovora. Uzgred samo, prošla su dva mjeseca i ne govori se više ništa kako će doći Francuzi u Beograd i potpisati neki nepostojeći ugovor kojega nitko vidio nije čak niti njegovu preambulu, možda ti nešto znaš.

Ni

Ono što se godinama sustavno uništavalo sada treba popraviti. Uvodimo VBA Rafale, tek za dvije godine će se vidjeti što smo uzeli, mada evo susjedi su nestrpljivi i sve već znaju.

Mi

@milos Imaš li još što za izmislit, da ti bude lakše?

Th

@Milos
Jesi li prekinio terapiju? U Hrvatskoj se sada tebi smiju. Potpuno nepotreban komentar pun zavist.

K
Vrijeme Tenkova i BVP su prosla. Pokazalo je se u sukobu u Ukraijni. Ako uzimaju dodatne PzH-2000 onda bi bilo bolje uzet Leopard-2 iz Svicarske. Sto prije se rijesiti Tenkova iz obitelj T-72. Izgleda da Amerikanci nude pre malo Tenkova M1 Abrams. Ukrajinciman bi bilo vjerovatno draze M-84A4 nego Leopard-2 ili M-1 Abrams. Zamjena 2 za 1 bi bilo isto u korist Amerikanaca. Za Hrvatsku bi bilo najbolje jedan Tenkovski Bataljon od 48 Tenkova (4 x 16) i dodatna 16 u Reservi. Samo za odrzavanje neke tradicije i mogucnost zajednicke vjezbe sa savezniciman. u nekom sukobu bi bili bezkoristni. Amerikanci bi mogli dobro zaradit na reservnim djeloviman, municijom itd.
Cesto se pitam zasto se uz glavni top ne spregne Mitralijez od 12,7mm ili Top od 20mm. Da je to moguce zu Franzusi pokazali. Mars-2 je isto jedna opcija ili vucene Haubitze M-777.

Ipak bolji izbor bi bio F-16V. Ovako ce morat narucit dodatne nove Rafale za neku deceniju. Polovne ce biti skoro nemoguce za nabavit.

Ev

Ma super dil, zamisli da su ih platili umesto 1,1 jedno 1,5 Mrd…… a da jos imaju sve sto nemaju i da budu novi ne daj boze….. idiiii!
Ostalo je tacno rekao Milos…
MOLIM:
Pogledajte slike pogodjenog Su57 , to je u svim sledecim ratovina sudbina borbene Aviacije ali i Tenkova, verovatno i brodova.
Samo jednu eskadrilu za air policing od na primer kineza i nista vise!!!!

Ra

omniameamecumporto
Rafal je dobar avion ali nije najbolji na svetu. To je avion za klasu slabiji od su35 a za dve klase slabiji od novog su35sm. Vi jeste sa Rafalom napravili skok nesto zbog solidnog aviona a više što ste bili u kamenom dobu sa mig21. Avion jeste nadogradiv ali s obzirom na nivo opreme koji imaju vaši avioni nadogradnja će biti paprena, možda je bolje da ste kupili nove avione. Što se nas tiče mi za razliku od vas imamo obučene pilote i imamo ih mnogo više od vas. Vama preti nestanak lovačke avijacije ako nešto hitno ne preduzmete.
Mi ne bi trebali da kupujemo Rafal nego više eskadrila j10c koji je dosta bolji avion od vaše verzije Rafala a više eskadrila tek daju prednost. Sve u svemu zapadna prevara. Prodaju shitcoin po ceni bitkoina. A kako bi drugačije oni živeli da nemaju koga da sisaju.

Mi

Rafal

Kazes nama prijeti nestanak lovackog zrakoplovstva koji smo upravo kupili 12 super savremenih lovaca za koje se piloti upravo dok govorimo obucavaju i to za tehnologije koje vasi piloti jedva mogu pojmiti. U vrijeme dok je upravo zbog te nabave enormno porastao interes mladih za zvanje vojnog pilota.
Upravo vama prijeti nestanak lovackog zrakoplovstva jer MiGovima koje ste nabavili uskoro isticu resursi, a u danasnjim geopolitickim okolnostima nemate mogucnosti nabaviti bilo sto iz Rusije. Zapad nece da vam proda jer ste nepouzdani, Rusi ne mogu. Jedine opcije su vam da se molite smirenju stanja u Ukrajini i kakvom takvom miru sto niti je na vidiku niti iako i bude ne znacinda sankcije orema Rusiji nece ostati. Ili da se kockate sa Kinezima i molite se da i sa njima se nece odnosi Zapada pogorsati jer tad ste ga totalno izvisili.
Inace Rafale je tri klase bolji od suhoja, a cijena nadogradnje za ionako izuzetnoq suvremenu verziju koju imamo nije uopce visoka.

Dj

>> To je avion za klasu slabiji od su35 a za dve klase slabiji od novog su35sm.

Ruska naucna fantasktika, bolji kako, za sta? Rafle ima 20+ godina savremeniju avioniku, AESA radar, poseduje VZ sposobnosti koje SU-35x nemaju, recimo njegov SAR je 10x bolji od 60 cm rezolucije onoga na Suhojima. Za Rafale postoje potentni nisanski kontejneri i gomila ubojnih sredstava. Rafale je pravi visenamenski avion Su-35 je i dalje samo lovac.

Dosta bre vise te propagande poeli ste nam se na vrh glave! Stalno nekoj nabrijanoj deci moraju se objasnjavati opstepoznate stvari.

Ba

Milos
to sto govoris i nema smisla jer samo Rafale B su stari 2005 i 2006 a sa istim godistem francuzi sa Rafale B testiraju novi nuklearni projektil. Rafale c u HRZ je najstariji 2011 a najmladji 2013 i poprilicno su na standardu F3R kao francuzi. Rafale nije provikan avion vec jedan od najboljih na svijetu iz usta kompetentnih osoba. To je istina i istina je nekom teska a nekom je samo istina

Odgovori
Ne

@. Milos

Evo , sve si rekao.
Da , poseban je problem ulje koje uporno kapa .

@ K

Od planirane opreme i novca koji treba izdvojiti postoji veći problem , rekao bih nerješiv. Pitanje ljudi , novih pripadnika OSRH .
Ne želim reči da primanja djelatnika plus naknade nisu dobre , već to što nam se u 10 god iz države iselilo 700 000 ljudi.

Može li se to rijesiti dugoročnim planom razvoja OSRH ?

Vjerujem da isti problem imaju i vojske država u okruženju i šire .

Odgovori
Li

Hrvatska je ozbiljna NATO i EU zemlja.
To je za nas druga kategorija.Oni planiraju uz držanje javnog duga pod kontrolom.
Sa GDP prema potrošačkoj korpi prestigli su i Grčku ,Mađarsku,Estoniju,Latviju i sada su 20 i od 27 zemalja EU.

Odgovori
Iv

Papir trpi svašta a statistika je čudo. Da pitamo penzionere u Hrvatskoj ili. Grčkoj ko bolje živi i ko ima veće penzije?

Va

Bruto domaći proizvod EU Hrvatska je pri dnu lestvice za 2024 a koliko je ozbiljna NATO članica tek ! Grčka najzaduženija a naoružanija od svih Balkanskih zemalja zajedno sa sve Rumunijom i Bugarskom ! Mani me tih kalkulacija ! A teško je za nas biti druga kategorija jer nismo ni u jednom ekonomskom sistemu ozbiljnijem još se krade puno !

Ne

Care , u Hrvatskoj se teško živi.
Primanja jesu veća u odnosu na Srbiju, ali cijene svega su bolesno visoke.
Pusti BDP i iznos javnog duga.

Vezano uz to , što misliš kako prosječan Hrvat gleda na 1,150 000 000 € potrošenih na Rafale ?!
Plus daljnji planovi opremanja HV a i novac koji će se potrošiti ?

Mnogi ( 60 % ) će reči “” pa mi smo u NATO”” ne shvačajući poantu da sigurnost košta .

Zato , tvoja izjava “” HR je za Vas viša kategorija “” baš i ne pije vodu.

da

Nenad Hr

Ja imam plaću od 1300 do 1500 e, zavisi od broja radnih sati. Tako da neke priče o teškom životu ostavi za neke druge sajtove. Rafali su plaćeni prilično jeftino kada se pogleda količina opreme , kvaliteta i dodatne usluge. Cijene diktiraju trgovci sa svojom maržom koja je daleko veća nego recimo u Sloveniji ili Austriji. Međutim tu smo si sami krivi jer kupujemo unatoč tim cijenama. Znam par slučajeva gdje su cijene išle dole 40-50% kada smo bojkotirali te proizvode ili barem smanjili potrošnju.

Du

Pa i ovako ogoljen avion star skoro 20 godina, kakav je kupila Hrvatska je preskup.

Odgovori
Ne

Obuka pilota ?
Obuka osoblja za potporu ?
PDV ( porez ) 25% u Hr blagajnu ?
Itd Itd …….
Nije sve to gratis

Ba

Da pojasnimo jos jednom, u ugovoru sa Francuzima za Rafale stoji da isti nece biti stariji od 10 godina sto je i istina osim Rafale B kojega i francuzi u Arme de Lair 80% njih je staro kao i hrvatski 2005-2006. Rafale C u HRZ svi su po stavki u ugovoru, od 2011-2013. Na nslovnoj slici ovoga clanka je Rafale C 153 a vodio se u Arme de Lair pod brojem 144 iz 2013. Slika ispod Rafale C u HRZ 150 a vodio se u Arme de Lair pod brojem 123 iz 2011. Ostalih 6 Rafala C za HRZ se ocekuje isto godiste. Vrlo je bitno shvatiti da Francuzi lete na istom godistu i ocekuju nove sa novom transom. Da li je onda i Arme de Lair flota starudija? Nebi se vise trebalo sa time opterecivati.

Ba

Stariji sa godinom potpisa ugovora a to je 2021. Pojasnjenje na gornji post.

Th

@Dunedain
Ipak Franzusi nisu mogli skinut motore. Morali su ostaviti oba. Ko zna? Mozda je jedan samo maketa ili pokvaren. Piloti sjede na kineskim plasticnim stolicaman. kekw

De

Da su zakasnili platili bi skuplje?🤔
Kud skuplje od ovoga,80m€ po polovnom avionu sa „pratecom opremom“.

Odgovori
Mi

80 miliona i mirni narednih 30 g.
Vi ste donaciju i modernizaciju koja nije ni uporediva sa Rafaleom platili koliko se zna 230 miliona i vec morate razmisljati o njihovoj zamjeni jer resursi uskoro isticu.

Th

@Defector
Da su zakasnili nebi ih ni mogli kupiti.
Siguran sam da ni Franzusi nisu sa cijenom zadovoljni. Prodali su Hrvatiman novija aviona iz sastava Franzuskog Ratnog Zrakoplovstva iako imaju jos one starije. To bi bilo isto kao da bi Rusija Srbiji poklonila avione iz obitelj SU-27 a ne Mig-29. Potpuni promasaj. Sreca za Hrvate.

ma

Kakvih 80mil? Avioni su manji dio cijene te nabave što je ovdje već stoput izračunato iz plaćenog PDV-a.
Hrvatska je prelaskom na zapadnu tehnologiju morala kupiti sve novo do zadnjeg šarafa jer doslovce ništa od ruske opreme nije kompatibilno. Od oružja, simulatora, alata za održavanje, stocka rezervnih dijelova, opreme za prihvat aviona i oružja, školovanja svih ljudi, čak i sagraditi hangare i to je sve u cijeni.

Kr

Sami Rafali su koštali oko 41 milijun eura po komadu iliti 500 milijuna eura i na njih nije plaćen PDV jer su polovni.
Na ostalih 500 milijuna eura je plaćen PDV i u to spada obuka, oprema i naoružanje.

Ve

Najverovatnie zbog povoljne cene ce nabavit Iris pvo sistem

Odgovori
Ro

Teško.
Prvo, HR se nije uključila u inicijativu grupe zemalja koje nabavljaju IRIS po povoljnijim financijskim uvjetima; prema sadašnjem kapacitetu proizvodnje i potražnji/narudžbama, HR ne bi mogla računati da joj se 1 baterija IRIS-T SL isporuči prije 2031 godine. Drugo, HR se dosta vezala za francusku vojnu industriju i tu će se suradnja izgleda dodatno produbiti (prezentacije u Nexter-u za oklop, Naval Group za Gowind 2500 korvete). Već se ranije šuškalo da za srednji domet dobro kotira MICA VL (NG) no s obzirom da taj sistem još uvijek nije završio razvoj, teško ga je ostaviti na mjestu prvog kandidata.
Tu vidim EuroSAM-ov SAMP-T; sistem već neko vrijeme ima problem s knjigom narudžbi, spašavaju ga isključivo nove količine naručene od strane Italije i Francuske. HR bi, za početak, mogla iskoristiti trenutak i dio love koje dobiva iz EU obrambenih fondova ‘vratiti’ natrag EuroSAM-u, u vidu 1 baterije nove verzije SAMP-T s raketama Aster 15. To su jeftinije rakete koje imaju atribute srednjeg dometa s kojim se može krenuti graditi višeslojna PZO; nakon što se pokrenu i u većem dijelu odrade ostali prioriteti (mornarica, radari), lakše će se sistem dograditi s dodatnom baterijom i boljim raketama Aster 30.

Si

Zanimljivo razmisljanje Robert.
SAMP-T bi bio odlican izbor, jako dobar sistem. Bojim se da ce se tu ici na interoperabilnost sa Rafale sistemima i da ce se uzeti MICA u kopnenoj verziji. Vjerujem da je i jeftinija opcija od SAMP-T sa asterom. Ali 4 baterije od toga 2 sa aster 15 i dvije sa aster 30, bilo bi savrseno.
GoWind je relativno mali ali dobar brod. Definitivno podize mogucnosti mornarice. Ako mu se uzme Exocet 40 dobijes vrlo opasnu platformu. Jedino mi je nosivost palube problem, do 10t znaci da ne moze primiti Seahawk i da bi onda trebalo uzimati i poseban helikopter za njega(iako sa 10.5t max tu je negdje tek malo preko granice). Blackhawk je vec uveden u naoruzanje pa bi uveliko pojednostavilo pricu ako se moze mornaricka verzija ukrcati na brod.
Navedeno je da ce se do kraja godina napraviti izbor korvete i PZO sistema pa cemo valjda znati i nesto vise do tada.

Br

Rafale je vrlo skup avion za letenje samo za zračnu policiju. Treba ga kombinirati s korejanskim lakim borbenim zrakoplovom FA-50. Poljska je nedavno naručla 48 u poljskoj verziji FA-50PL. Možda bi bili zainteresirani za prodaju 8 ovih, koji bi se mogli koristiti za zračnu policiju i obuku, a istovremeno biti korisni u ratu za rušenje bespilotnih letjelica i lansiranje kliznih bombi.

Odgovori
Ra

Mislav
Mislave Rafal nije super savremen već savremen avion. Vaša verzija i oprema je manje savremena. Su 35 i Rafal su dve različite klase i nisu za upoređivanje posebno su35sm. Bolji radar a za raketu r37m da i ne pricamo. Uradjena je simulacija borbe između pakistanskih j10c I katarskih tajfuna koji je malo bolji avion od Rafala ali da kažemo da su približno isti i rezultat je 9:0 i to 4:0 u bliskoj borbi i 5:0 u borbi van vizuelnog dometa. Ocena je da evropski radari imaju slabije mogućnosti od kineskih. A vi placajte reklamu tu ste za to. Uzgred imate šest obučenih pilota, možda vam krene.

Odgovori
D

Rafal je iskljucio suhoju radar toliko o su-35. A ovo kinesko smece nije ni za razgovoriti. Bolji radar od AESA i EW SPECTRA? Simulacija je simulacija. I Mig-21 u simulaciji pobjedio f16. Kinesko smece nije ni u raspravu.

om

Ma nije bitno, svemirski brod naspram onoga što smo imali. Opremiti ćemo ga ubojitim arsenalom po mogućnostima. Ako i nema AESA razmisliti ćemo isplati li se, SPECTRU ima. Biti će sve puno lakše i jeftinije kad sve ustrojimo.Svaki slijedeći biti će razmjerno jeftiniji.
Poanta je da ćemo imati pristup NATO podršci i da ćemo biti u toku sa najsuvremenijim tehnikama koje zrakoplov podržava. Vježbati ćemo sa NATO kolegama i usvajati znanja po točno zacrtanim protokolima. Stavili smo se na kartu zemalja koje imaju zrakoplovstvo i lako je stoga ako bude nužde i interesa ustrojiti i tri eskadrile. Rafale F3R je nadogradiv na F4R. Još jednom nije bitno, bitno je da letimo, učimo i da se nismo ugasili.

Dj

>> Vaša verzija i oprema je manje savremena.

Njihov Rafale je 20 godina ispred SU-35 koji bog zna u kakvom je uopste stanju, avionika s kraja proslog veka itd. Ti nemas pojma o cemu pricas: „ocena je“, „pokazao se bolji u bliskoj borbi“??? Cccc, transfer me je blama citati. A EF-2000 je za Su-35 ono sto je BMW za Moskvica hahah.

Ve

Kad pocinje rat? Svi ste nesto nabruseni i mi i oni nebi 6 meseci rata izdržali zbog financija,dovoljno da zaustave naftovod mi smo u banani

Pa

@Rafal, „možda vam krene?“ Daj me nemoj nasmijavati.
Polaziš od skroz krivih pretpostavki. Daj mi reci ako Rafal ništa ne valja zašto se Srbija onda požurila da kupi 12 ili 24 ili koliko već komada. Prijatelju, da je Hrvatska kuplia F-35 ti bi našao zamjerku jer eto ruše se po Americi i okolo. Gle slučaj. I F-22 se ruši. I gubi zračne duele od F-16 i Rafala.

Pe

Ni u jednom sukobu u istoriji avijacije ruski MiG i Suhoj nisu bili bolji od zapadnih aviona, i uvek je obarano minimum 3 sovjetska za jedan zapadni avion, a nekad i do 12 za jedan.
Indija, koja jos od 1990-ih koristi Su-30 i ima ih dosta, nije htela dalje da nabavlja Su, vec su upravo kupili Raffale.
Su-35 nema AESA radar, i svakako je zanimljiv kao avion za akrobatske figure,ali ima daleko veci radarski odraz od Raffale, te je lak cilj.
Raffale jeste u vrhu danasnjice, sa F-15, F-16 i naravno F-35, koji je jos za stepenicu vise.

Odgovori
Pa

@Rafal,
simulaciju j10c vs typhoon radio je Pakistan da si malo podigne moral zbog indijske nabavke Rafala.
Nema nikakvih podataka o provedenom „simulaciji“ na temelju čega je radjena, a da ne govorimo o tome da je radjena stvarna vježba borbe (sa zaključavanje cilja).
O tehničkim karakteristikama kineskih AESA radara svi ozbiljni analitičari drže da su nepoznanica jer naprosto ništa nije izašlo van da bi se sa nečim moglo usporediti. Tako da vaša izjava da je to nesto kinesko bolje ili losije od europskih pandana spada u domenu teske spekulacije.
Pitam se samo zašto onda VS nije nabavila kineske radare ako su toliko bolji i jeftiniji, nego ste nabavili Thalesove radare koji btw ugrađuje svoje radare i u Rafala.
Inače od srca vam želim da nabavite ono sto vaša struka smatra da vam treba, a vaša vlada može platiti, bio to Rafal, J10c ili nešto treće
I na kraju, stvarno je ispod svake razine tako podcjenjivacki i sa jalom govoriti o sposobnostima HRZ i broju pilota ili opremi a da pritom nemate blage veze o broju i stručnosti pilota, pratećeg osoblja ili opremljenosti kupljenih i vecim djelom i plaćenih aviona.

Odgovori
Dr

Skupe igračke definitivno, za naše plemenske zajednice.

Odgovori
Ra

Djuka20:24, 17. jun. 2024.
>> Vaša verzija i oprema je manje savremena.

Njihov Rafale je 20 godina ispred SU-35 koji bog zna u kakvom je uopste stanju, avionika s kraja proslog veka itd. Ti nemas pojma o cemu pricas: „ocena je“, „pokazao se bolji u bliskoj borbi“??? Cccc, transfer me je blama citati. A EF-2000 je za Su-35 ono sto je BMW za Moskvica hahah.

Transfer blama i treba da imaš zbog jako oskudnog znanja. Simulacija je radjena između j10c I tajfuna na ne su 35. Kao što reče Pajo moguce je da Pakistan podiže moral ali su tu vest preneli mnogi sajtovi a pritom Katar nije demantovao. Reci da je su 35 moskvic je obično lupetanje. Novi su35sm ima AESA radar prilagođen njemu sa su57 čiji je domet 400km za ciljeve odraza 1kvm. To je neuporedivo bolje od Rafalovog radara. Raketa r37m koja pravi pokolj po Ukrajini trenutno nema pandana u svetu. Dakle Rafal ni verzija f4 nije uporediva sa su35sm a lošiji je avion i od su35s. O verziji Rafala sa PESA radarom da ne pricamo. Ovo govorim objektivno pri čemu je jasno da mi ne možemo bar u skorije vreme da dobijemo su 35sm i da će mo najverovatnije dobiti upravo na zalost Rafal.
Pajo
Konstatacija da su kineski radari bolji od evropskih nije moja već proizlazi iz tekstova koje čitam, pri čemu ne isključujem mogućnost da to može da bude netačno.

Odgovori
Pa

@Rafal,
molim vas dostavite relevantne likove za AESA radare u SU35SM o kojima tako „suvereno“ govorite, a da to nisu rekla kazali kipovi na Y2B od „provjerenih strucnjaka“.
Što se tiče AESA kineskih radara većina objektivnih stručnjaka upravo naglašava da su nepoznanica. To ne znači da su lošiji ili bolji od onogbstonzapad nudi.
Po svim ostalim tehničkim karakteristikama Y10C je inferioran zapadnim lovcima (nosivost, dolet, trajnost motora, poznati sustavi senzora,…).

Mi

Rafal

„Konstatacija da su kineski radari bolji od evropskih nije moja već proizlazi iz tekstova koje čitam, pri čemu ne isključujem mogućnost da to može da bude netačno.“

Savjetujem ti da totalno ukljucis tu mogucnost da je netacno i prosiris vidike citajuci i druge izvore koji nisu proruski.
Vidis kako se Putin oslonio na takve izvore pa se vec trecu godinu valja u blatu.

Dj

>> Konstatacija da su kineski radari bolji od evropskih nije moja već proizlazi iz tekstova koje čitam

Pa hajde podeli s nama neki link da i mi procitamo, mislim ako nije klasifikovano…

Jedino sto kinezi rade bolje od Evrope su dumplings i pekinska patka

Si

@Pajo
Kako ce dostaviti linkove za AESA na Su35 kad ni Su57 nema AESA. Mislim da osim Amera i Kineza jedino Thales ima AESA antenu u proizvodnji. Ostalo su bajke.

Dj

>> Transfer blama i treba da imaš zbog jako oskudnog znanja

Transffer blama se nema zbog „oskudnog znanja“ nego kada se oponent blamira navodeci smesne, netacne stvari, sto ti uporno cinis. Dobornameran savet, ovo ti nije rijaliti niti nekakav tv show za 50% funkcionalno nepismenih gradjana, ovde ima par ljudi koji se razumeju u materiju tako da pazi sta pises. Just my 2 cents.

Mi

„Jedino sto kinezi rade bolje od Evrope su dumplings i pekinska patka“

Eto sad ti dokazujes da si opsednut samo jednom stranom u oba ekstremna smisla. Jedne idolizujes a druge pdcenjujes i ismejavas ravno do dna jer ti se ne svidjaju. Tipično…
Kazi mi samo koja to evropska zemlj proizvodi svemirske letelice koje uspesno slecu i polecu sa meseca, ili slecu i voze se po Marsu? Ili koje prave vec dva serijska borbena STEALTH aviona sa svojim motorima, raketama, plus jedan STEALTH bombarder koji je u zavrsnoj fazi razvoja i samo sto nije javno predstavljen. Da ne govorim o civilnim tehnološkim dostignucima koje su daleko ispred mnogih Zapadnih.

Dj

@Miloš77

ja ne drzim nikome stranu, nego u sam u Evropi proveo svoj radni vek i ponosan sam na ono sto smo ni ovde napravili i radimo. Pre bi se zapitao zasto neko kao ti nekriticki pozitivno vrednije jednu nama nepoznatu zemlju, 10K kilometara udaljenu, diktaturu u kojoj ne sme da se pisne, koja svoje imperijalne planove bezocno sprovodi na ustrb kvaliteta zivota gradjana (od kursa valute, do penzionog osiguranja, radne nedelje i broja dana godisnjeg odmora – sve je koncipirano da covek do 40. godine dozivi burnout i poludi).

Sto se ostalog tice, jesi cuo ti recimo za Mars Express?

Si

Milose,

Nemoj se ljutiti ali Kina je najveci dio svog razvoja duzna upravo zapadu, manjim dijelom Rusiji. Vidis, 95% svog znanstvenog napretka su postigli reversnim inzinjeringom. Npr, kupe intelov i7 cpu gurnu ga pod mikroskop, razdvoje mu slojeve, rastave na komponente i prouce. Nakon toga izbace „svoju“ verziju istog chipa. Vrlo cesto rade sitne greskice koje degradiraju proizvod cime su i postali sinonim za kinesku kvalitetu. Doduse Kina zna napraviti i dobre stvari ali i dalje prevladava jeftina kopija u velikoj vecini slucajeva.
Dostignuce leta na Mjesec i nije neka novost, mislim da su Ameri to izveli jos 60tih godina. Mars je isto ko i Mjesec samo je dalje. Stealth je zamisljen i razvijen na zapadu, Kina kopirala. Kineskoj civilizaciji se pripisuju izum baruta, papira i kompasa ali to je vec daleka povijest. Od baruta je proslo hiljadu godina. Izgubili su kreativnost i originalnost od tada. Komunisticki rezimi su poznati po tome da guse individualnost a to ubija i kreativnost i originalnost. Jedino pravo veliko dostignuce u moderno doba je sto su uspjeli modificirati zivotinjski virus i uciniti ga kompatibilnim sa covjekom i izazvati svjetsku pandemiju koja se ne pamti od spanjolske gripe.
Da ne bi ispalo da sam sinofob, Kinu smatram izvanredno snaznom nacijom, discipliniranom, sposobnom za velike stvari. Boravio sam tamo 2007. godine punih mjesec dana i imam strahopostovanje prema njima. Ne bi ih nikad pozelio za neprijatelja. Ali isto tako ne gajim ni iluzije o njima.

Mi

Djuka,
Vidis mene azijatska kultura i dostignuca fasciniraju isto ako ne i vise nego Zapadna. Zapadna su mi poznatija i dosadnija u neku ruku, pa valda zato. Osim muzike i hrane ne gajim nikakvu ljubav prema zapadnoevropskim stilovima i takozvanom „civilizovanom mentalitetu“. Daleko vise vidim ono suprotno, tojest lose aspekte Amerike i Evrope ukojima zivim. Netoleranciju, pa cak i prezir prema drugim kulturama, i naravno veru u superiornist nad svima. Podsmevanje i nadimke poput onog tvog sa damplingsima. Navikao sam na visoko diverzni komsiluk. Novi sad i Njujork celog zivota. Nista civilizovaniji ni kulturniji nismo, nego lazemo sami sebe po tom pitanju, predstavljamo se tako. Cast izuzetcima na obe strane. Dokazali smo koliko smo sposobni tehnoloski, i civilizovani kao ljudi kroz mnoga krvoprolica, izgubljenih ratova i kolateralne stete u 21 veku kao i svi ostali, pa i da smo uvek sposobni da nadmasimo daleki istok u tim stvarima. Zapad se kroz politiku prodaje kao najkulturniji i civilizovaniji nacin zivljenja, ali normalan svet zna vrlo dobro da je to daleko od istne. Zato se interesujem i volim i druge kulture i drugacije civilizacije, ponarucito one veoma sposobne kao Kina.

Sivi, nema ljitis, pricamo..
Pitam se samo koliko zemalja proizvodi tojest koliko fabrika/masina na svetu proizvodi taj i7 i bolje procesore, i koje nacionalnosti su ti naucnici sto rade decenijama na istima. Ja ne umanjujem dostignuca Zapadnih naucnika, ali je reci da Kinezi jedino bolje rade od Evropljana dumplings i pačetinu je cista evropska nekultura, i sinofobija. Imati tako velik i razvijen svemirski program da uspesno sleces i poleces sa meseca i vozis se po Marsu ne moze da se iskopira od Amerike i Evrope koje to takodje jedva uspevaju da izvode. To je drugi set skilova, i nisu ti ni potrebni najbolji procesori i AI, nego matematika,fizika, hemija, precizna proizvodnja i najbolji materijali. To su izuzetno zahtevne rabote, i daleko od samo kopiranja nekih cipova.

Si

ISS je sve donedavno koristio intel 486 procesore, kao i Spaceshuttle i ostale rakete koje su napustale atmosferu. Ne znam kako se tocno zove ali postoji sloj visoke atmosfere koji ima ionizirajucu radijaciju i ostecuje sve finije komponente od 486ice. Ni prastari Pentiumi 1 nisu prezivjeli let u svemir, sve osim 386 i 486 je izgaralo u letu. Ne znam cak ni jesu li danas uspjeli rijesiti taj problem. Pravi razlog zasto se danas zapad muci sa nastavkom letova u svemir su troskovi. Nakon Apolla jednostavno vise nisu ulagali toliku lovu, osim mozda Spaceshuttlea. Kina ima lovu i ima volju. Mogu utuci resurse u svemir koje cak ni Ameri ne mogu. Sad rade opet svoju manju verziju ISSa, Chinese Space Station, CSS. Ali opet, svaka cast jer ne odustaju kad nesto zacrtaju. Muskove ideje, lova i genijalnost trenutno osiguravaju zapadu br.1 u bransi. Ukoliko Musk uspori, Kina ce uzeti primat u svemiru sigurno. Ali i dalje imam dojam da jednostavno rade ono sto je neko vec prije njih napravio, samo uspijevaju to dici na vecu potenciju. Opet, radi love koju mogu utuci u citavu pricu.
Evo svi peglaju sad Mars, totalno je in, pa bar nek oni prvi slete na Veneru da mozemo reci, e to su Kinezi PRVI izveli. I to za dumplings i patku je ziva istina, probo oboje i stvarno je top. Ali skampi i kozice u limunskoj travi su moj favorit dok sam bio tamo. Mislim da sam jedno 10 kila toga pojeo. Ko pravi degutantni bijelac.

Mi

Sivi,
Slazem se sa dosta toga ali ne i sa „svi peglaju Mars“ Ne peglaju ni Mesec a kamoli Mars. Mislim da se varas u tome da je to slicno samo malo dalje.
I za jedno i za drugo je potrebno nesto sto ja cenim jako, pa i iznad sposobnosti da se dizajnira i napravi 10, 5 ili 3nm procesor, a to je sposobnost ta disciplina potrebna da izradis materijale, mehaniku, elektroniku i sve potrebno da funkcionises komuniciras i kontrolises opremu u takvim ekstremnim uslovima svemira i drugih planeta. To automatski meni dokazuje sposobnost da na zemlji napravis avione, robote vrhunske klase i kvaliteta. Ne znam koje zemlje jos slecu na Mars i voze se po njemu osim Kine i Amerike, i ponavljam, kopiranje tu samo nije dovoljno.

Ra

Pajo
Više sajtova piše o toj modernizaciji. Jedan je i BulgarianMilitary. Što se tiče kineskih radara, naravno da to pouzdano mogu da kažu samo korisnici aviona. Medjutim, više sajtova je pisalo o tome, moguće da Pakistan ili Kina prenose dezinformacije ali zar vam nešto ne govori činjenica da modernizovana verzija j10c nosi rakete pl15 dometa 300km. Možda mislite da tako ozbiljna armija tek tako postavlja rakete koje radar ne može da isprati. I to je moguće. Što se tiče nosivosti Rafala, tacno je da je nosivost veća od j10c. Rafal nosi 9500kg. Ali kao i sve na zapadu i ovo se može uzeti sa rezervom. Naime, postoje podaci da ta nosivost inače nije preporucljiva za Rafal sto znači da u praksi nosivost nije tolika. Osim toga ako nosi maksimum oružja onda mu domet nije onoliko koliko je proklamovan već je znatno manji a ako hoće da ostvari proklamovani domet onda mora da nosi dodatne rezervoare pa će mu nosivost oružja biti manja. Što se tiče motora tacno je da je trajnost Rafalovih motora duža ali je Rafalov motor tri puta skuplji od motora j10 c pa kad na to dodamo da je j10c jednomotorni avion onda mu sve to dodje na isto. Hocu da kažem da za jednu eskadrilu Rafala može da se kupi tri eskadrile j10c I da je to mnogo bolje rešenje posebno što kinezi prodaju pl15e rakete dometa 150km a meteor se ne dobija tako lako a možda i nikako. Opet kažem na žalost nas izbor će verovatno iz političkih razloga biti Rafal.

Odgovori
Pa

@Rafal,
to sto ste naveli nije doslovce NISTA. Članci o tome što se očekuje od modernizacije SU35S a ne što je stvarno napravljenoj (Will be able…, no offical inforamtion…) što predstavlja ogromnu razliku.
Činjenica je da SAD I EU ugrađuju i koriste AESA radare u svojim masinama.
Tko je napravio bolju integraciju radara, avionike i ostalih senzora mogli bi saznati jedino u pravoj vježbi ili ne daj Bože, u pravom sukobu što nitko pametan ne priželjkuje.
Problem je u tome što vi za stavke koje analitičari navode kao neslužbene ili da su razvoju, prezentirate da to rusi već imaju.
Ovo je preozbiljan site da iznosite takve stvari.

Dj

Ok, sto ne uspostavise vazdusnu premoc u Ukrajini ti modernizovani Su-35sm? Evo dve i po godine rata prosle, Ukrajina ratuje sa 3 baterije Patriot i recimo 5-6 nekih Iris-T, NASAMS, SAMP/T a VKS ne sme prici frontu, nego bacaju bombe iz daleka! Kako to? NIje mi jasno…

PS

@Djuka
A to što je Ukrajina bila perjanica nekadašnjeg SSSR-a i što je rat dočekala sa preko 30 diviziona S-300 i desetinama diviziona BUK, OSA itd. To se ne računa? Najveći deo rata Ukrajina je imala jaču PVO nego čitava zapadna Evropa zajedno. Što ne opravdava Ruse i njihov nedostatak SEAD sposobnosti ali ajd da ne preterujemo.

da

@PSA savjetovao bi ti da pogledaš dokumentarac o stanju Ukrajinske vojske na početku agresije 2014. Godinama prije toga su ruske struje unutar vojske degradirale operativnu spremnost od količine i stanja opreme do časnika na visokim pozicijama u vojsci. Zar stvano misliš da bi Rusi onako na prepad zauzeli vojne baze Na Krimu i Dobasu sa nekakvim „borcima“ iz narodnih republika protiv ukrajinske vojske?

PS

@darkyoda
Gde sam ja uopšte pričao o tome? Sve to što pričaš ni u milimetar ne menja činjenicu da je Ukrajina imala svake sekunde izvanredno impresivnu PVO.

Mi

Ukrajna ima maltene vise zapadnog PVO nego Poljska Rumunija i Bugarska zajedno. A odakle bi danas slali hitno dovoljno NASAMS i Patriot lansera u te dve NATO clanice da pomazu je pitanje za milijardu dolara.
Ne govorim o stacioniranim AEGIS sistemima u Poljskoj jer njih bi njihove radare sprzili prvo salvom ZZ i VZ raketa. Dakle mobilni PVO sistemi samo.
Eto zato ne lete Su-35 non stop i u dubinu Ukrajne. Ne smeju da se izlazu previse jer dodatni radari i PVO non stop pristize…

Odgovori
Ra

Milos77
Eto zato ne lete Su-35 non stop i u dubinu Ukrajne. Ne smeju da se izlazu previse jer dodatni radari i PVO non stop pristize…

Pa naravno ali ne vredi to objasnjavati Djuki.
Zapadni pvo se u ukrajini očajno pokazao. Naravno on nije bezvredan i predstavlja pretnju zbog koje rusi oprezno koriste avijaciju ali pre svega zbog ogromnog broja sistema s300 i Buk. Osim toga gomila zapadnih sistema je polupana u Ukrajini, zato im dostavljaju nove.
Sistem funkcionisanja zapada je reklama i pljačka. Naravno, njihovi proizvodi imaju određenu ali je ta vrednost višestruko precenjena. Isti slučaj je i sa Rafalom koji je dobar avion ali mu je vrednost višestruko precenjena i ne smemo pristati na tu vrstu reketa.
Sto se tice ljudi koji nipodastavaju više hiljada godina staru civilizaciju ciji je bdp drugi na svetu, pa to ne treba ni komentarisati. Oni traže dokaze o karakteristikama su35sm čija je proizvodnja skoro počela a ne znaju karakteristike aviona koje su oni kupili.
Sto se ostalog tiče Rafal ne smemo kupiti to je kamen o vratu. Nadamo se odustanku od daljih pregovora.

Pe

@Milos77
Nikakve „rakete“ ne bi padale na Poljsku, jer to ne donosi prednosti za Rusiju,a nanelo bi Rusima ogromnu stetu.
Drzava koja je od Ukrajine pretrpela i trpi teske vojne poraze, bez ostvarivanja ijednog vojnog uspeha za 850 dana rata, ima druge prioritete, a to je da se izvuku iz rata sa nadom da sacuvaju bar nesto okupirane teritorije,i to kopneni koridor u Krim i Krim.
U ovom momentu je nemoguce proceniti da li ce im to uspeti, licno ne verujem.

da

Zapadni pzo se pokazao toliko loš u Ukrajini da su s njime skinuli a50, su35-34-30-27-25-24.

A sad zamisli da su se pokazali uspiješnima.

Si

Bah darkyoda, digao si mi rijec sa tastature. Da nisu nista drugo napravili nego okinuli ona 2 Berijeva pa su se dokazali. Siguran sam bio da su koristili Aster 30 al evo prije par dana rekose Ukrajinci da su koristili Patriota. Samo tu su oborili 650-700 miliona USD.
Rafal, precjenjujuci rusku tehnologiju a potcjenjujuci zapadnu radis istu identicnu gresku ko i Rusi 2022. I to je kostalo dosad zivota oko milijun ljudi. I samo dragi Bog zna kolko ce jos ljudi to platit zivotom dok ne zavrsi. A zasto?

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor