Srpska nacionalna avio-kompanija saopštila je danas da raskida saradnju sa kompanijom Maraton erlajnz i da već od sutra nijedan let Er Srbije više neće biti obavljen letelicama te grčke kompanije.
– Povodom leta između Beograda i Diseldorfa JU324 uveče u nedelju, 18. februara 2024. godine, kada je došlo do oštećenja aviona embraer E195 partnerske grčke avio-kompanije Maraton erlajnz (Marathon Airlines), Er Srbija je odmah stupila u kontakt sa nadležnim državnim organima – Direktoratom civilnog vazduhoplovstva (DCV) Republike Srbije i Centrom za istraživanje nesreća u saobraćaju (CINS). Bezbednost putnika i članova posade je najvažniji prioritet za Er Srbiju i srpska nacionalna avio-kompanija u potpunosti sarađuje sa pomenutim organima u istrazi koja se sprovodi. Vazduhoplovne vlasti Grčke takođe će sprovesti svoju istragu.
Bez obzira na rezultate pomenute istrage, Er Srbija je danas obavestila Maraton erlajnz da sa tom kompanijom raskida saradnju.
Maraton erlajnz je avio-kompanija sa sedištem u Grčkoj koja ispunjava sve neophodne standarde Evropske agencije za bezbednost vazdušnog saobraćaja (EASA) i članica je Međunarodne asocijacije za vazdušni prevoz (IATA). Sa tom kompanijom, Er Srbija je sarađivala od juna 2023. godine po modelu kratkoročnog zakupa aviona, koji uključuje i članove posade (wet lease). Reč je o poslovnom modelu koji već godinama primenjuje veliki broj najvećih evropskih i svetskih kompanija, a posebno je postao prihvaćen u periodu oporavka avio-saobraćaja posle pandemije korona virusa, kada je došlo do značajnog rasta tražnje na tržištu. U okviru saradnje po osnovu kratkoročnog zakupa aviona zajedno sa posadom, partnerske avio-kompanije nose potpunu odgovornost za izbor i pripremu svih članova letačke i kabinske posade na njihovim avionima.
Er Srbija želi još jednom da se izvini svim putnicima sa leta JU324 od 18. februara 2024. godine zbog pretrpljene neprijatnosti. Uprkos tome što je taj let obavljala partnerska avio-kompanija Maraton erlajnz, što je avion tom prilikom bezbedno prizemljen i što nije bilo povređenih putnika niti članova posade, kao odgovorna kompanija, Er Srbija želi da napomene da je u potpunosti svesna osećanja kroz koja su prošli putnici na tom letu i da duboko žali zbog neugodnosti sa kojom su se suočili.
Svi putnici sa leta JU324 od 18. februara 2024. godine, u skladu sa regulativom, imaju pravo na standardnu odštetu, kao i na nadoknadu ostalih troškova nastalih usled odlaganja leta za jedan dan. Svoja prava putnici mogu da ostvare putem posebnog formulara koji je dostupan na sajtu Er Srbije (https://www.airserbia.com/sr_latin/feedback) i predmetni zahtevi će biti prioritetno rešeni. Pored toga, imajući u vidu navedene okolnosti, kompanija je odlučila da svim putnicima ujedno u potpunosti refundira novac od kupljenih karata za taj let. Ta odluka odnosi se i na 91 putnika od inicijalnih 106, koji su za Diseldorf iz Beograda otputovali jučerašnjim (19. februar) odloženim letom. – stoji u saopštenju Er Srbije.
Kompanija je takođe kazala da se do sada nije oglašavala niti će se oglašavati u vezi sa detaljima o letu JU324 od 18. februara, sve dok je istraga u toku.
– S druge strane, srpska nacionalna avio-kompanija želi još jednom da istakne da saoseća sa svojim putnicima sa leta JU324 od 18. februara i da razume neprijatnost sa kojom su se suočili tom prilikom. Zbog toga je Er Srbija odlučila da odmah i bez odlaganja preduzme sve gore navedene neophodne mere iz njene nadležnosti, a u narednom periodu će razmotriti i dalje korake, u cilju da nedavno zbivanje ne naruši više decenija sticano poverenje koje putnici imaju prema srpskoj avio-kompaniji. –
PG
Sta ce sad piloti nasi sto su nagrnuli u Maraton da bi radili u BG ?
Piloti nasi
Dragi “kolega”,
ljudski/muški je napisati ovakvu poruku nama lično, a ne putem komentara na nekom portalu. Da ne bi brinuo, reći ćemo ti sledeće – piloti ”naši”, što su “nagrnuli” u Beograd, će vrlo lako naći poslove po svijetu, jer su i ovdje došli iz inostranih kompanija u kojima su se dokazali. Ali ne znam šta ćete vi koji se nikada niste dokazali ni pred kim, pa ni u PG.
Srdačan pozdrav
Cemovsko
Sta ce sad crnogorci sto su nagrnuli da pilotiraju u Beograd ?
MikaO
Ovde mozes da stampas gluposti drage Peri, ali njih nije bilo mnogo lete im dva u Podgorici i ne ceka se dugo da sjedis kad ostanes bez posla da JU pokrene dil sa E195.
Crnogorci sa Ćemovskog
Crnogorci će se snaći vrlo lako, jer su vrhunski piloti, dokazani po inostranstvu, a prije svega, na istom tom Ćemovskom polju, koje TI brukaš svojim zluradim komentarom.
Srdačan pozdrav,
Kolega sa Ćemovskog
Jovan
A rekoše juče „bezbjednost putnika nije bila ugrožena“…
Imate pravo da tužite kompaniju, a kartu neka zadrže.
Саша
Једно је тужити, а друго је добити спор.
Veteran
Haha nije bila ugrožena a milimetri su ih delili od onog sveta. Sreća pa je konstrukcija aviona izdržala i da nije probijen rezervoar. Prošli bi kao posada spejs šatla Kolumbija.
Mane
To je ok, samo koje će ih letelice zameniti? Treba zameniti pet aviona.
Aca
Pa kako sad ovo kad „bezbednost putnika nije ugrožena“?
A drugo, kako niste znali sa kim ulazite u saradnju i da li će da odgovaraju oni koji su uopšte angažovali Maraton?
Sovereign
За безбједност ћемо видјети када истрага објави резултате а да су путници доживели непријатност и страх, јесу. Стога је извињење као и раскидање уговора оправдано.
Marko
Bice „zanavno“ videti kako ce organizovati saobracaj u sledecim danima… Preko noci ostaju bez 5 aviona… Kako ce to da pokriju? Novim wet leasingom i otkazivanjem?
Predpostavljam da ovo znaci otkazivanje Mostara…
Veteran
Ovo im je u startu srozalo planove za celu godinu. Što se tiče finansija mogu odmah da računaju minus za 2024.
Pera
Mislim sa ce avioni sada biti dry leased i da ce Air Serbia zaposliti nove pilote. To bi bio najracionalniji potez
Gastritis
Ne nicu piloti preko noci, posebno nakon egzodusa koji im se desio…
J.P.
Iznose se (neosnovane?) teorije po netu da ce Air Serbia tek tako da pokupi i te Embraere i pilote ali na zalost mislim da je to najmanje verovatno. Za novi tip aviona treba mnogo mnogo mnogo vremena i mnogo resursa. Nisu samo piloti, tu su i kabinci, odrzavanje, dozvoe, procedure, svasta…
Mislim da sledi velika racionalizacija, smanjenje broja letova, pretumbavanja putnika i pokoji novi wet lease. Zapravo vec je krenulo, ljudi pisu kako su masovno poceli da dobijaju mejlove da su pomereni na druge letove…
Bilo bi lepo videti neki clanak ovde na T6 koji opisuje „dan posle“…
Beduin
Uf……kriva meta krivo odstojanje
J.P.
Iskreno bas razmisljam o poslovnom smislu odluke da se raskine saradnja sa Marathonom… I da li je odluka poslovna ili politicka?
Jedna stvar mi prolazi kroz glavu, zapravo pitanje, da li Air Serbia mozda uzima previse aviona u wet lease? Da li je prosle godine prebrzo porasla (i zbog cega) pa nije mogla da odskoluje svoje posade i uzme avione pod svoju kontrolu? Pa bezmalo trecina flote joj je u wet lease aranzmanu. Neke najvaznije linije kompanije (Amsterdam npr) lete iskjucivo avioni u wet leasu… To je nekako vise odluka Africkih aviokompanija a ne nacionalne kompanije u Evropi…
I sta nam iz ugla PR govori raskid ove saradnje? OK dva pilota naprave strasnu gresku i mi cemo to da svalimo na celu kompaniju sa kojom saradjujemo? OK, onda se opravdano postavlja pitanje da li nam oni to govore da ovo nije izolovani incident u kojoj je dvoje ljudi napravilo ozbilju brljotinu vec da je cela kompanijia Marathon suplja i problematina te da je bila tempirana bomba i samo smo cekali da ce se nesto ovako desiti? OK rekli su u saopstenju da nije, da sprovode sve bezbedonosne propise i imaju sve dozvole… ali sto ih se onda olako preko noci odicete ako nije (sistemska) krivica Marathona vec izolovana greska dva pojedinca? Da li to znaci da su kojim slucajem na mestu tog italijana i tog poljaka bili Radisa i Dragusa, cistokrvni Srbi i zaposleni piloti Air Serbie da bi zatorii celu Air Serbiu? I naravno ogradicu se ovde, hipoteticki prethodno kazem, ako je zaista iskljuciva greska na pilotima, sto ce pokazati istraga.
Mnogo mi se ova prica cini ishitrenom ako nema nekog pozadinkog veceg problema sa Marathonom koji je isplivao ovim strasnim dogadjajem zasto bi se prekidala saradnja?
I sta cemo sad. Gde cemo naci 5 aviona i kako? U weat leasu od nekog (nekih) treceg?
Samo postavljam pitanja, ne izvodim zakljucke.
Crni
Nastavak saradnje bi bio PR samoubistvo. Nije ovo eksplozija motora ili otkaz stajnog trapa, pa da bude gusto ali posada izvuče stvar. Ovo je bilo grupno pomračenje svesti kapetana i kopilota koji su išli iz jedne greške u drugu i ispunili sve uslove za kompletnu katastrofu ali su nebeske sile rekle „nema veze, drugi put“. Tu nije moguće nastaviti saradnju, pogotovo sa malom kompanijom koja nema izgrađen brend a planirala je da živi isključivo od letenja za druge.
Stojko
Eh sad da su srećna vremena pa od braće Rusa po koji SSJ 100. Samo glasno razmisljam :)
Sasha
Bolje da ih odmah cekicima olupaju nakon preuzimanja.
nemanja
EASA has suspended this Type Certificate in response to Russia’s military invasion of Ukraine.
izvor: https://www.easa.europa.eu/en/document-library/type-certificates/noise/easaima176-rrj-95
Vlado
Lepo zvuci da je za sve kriv Maraton erlajnz i da se sve svali na njega.