BEOGRAD – U intevrjuu za zagrebački Jutarnji list, prvi čovek Kroacija Erlajnsa (Croatia Airlines) Krešimir Kučko otvoreno je optužio Er Srbiju (Air Serbia) za netransparentno poslovanje. Nedugo nakon tog intervjua, čelni ljudi umalo da se zvanično sretnu na CAPA konferenciji „Aviokompanije u tranziciji (Airliners in transition)“. Ali nisu. Kako izgleda susret statistike dve kompanije? Bez nacionalizma, samo biznis.
Predsednik uprave Kroacija Erlajnsa i Kroacija kao kompanija drugi put javno su optužili konkurenta sa istoka, Er Srbiju da posluje netransparentno i da dobija skrivenu državnu podršku i subvencije koje nisu u skladu sa regulativom Evropske unije koju i Srbija prihvata. Ovu tvrdnju poktrepljuje činjenicom da se na zvaničnoj Internet prezentaciji nacionalnog avioprevoznika Srbije može pronaći finansijski izveštaj o poslovanju, ali za 2012. godinu. Zato, kaže Kučko vodeći prevoznik u regionu i dalje je Kroacija Erlajnz.
Za prethodnu godinu, obe kompanije zapravo su objavile preliminarne izveštaje o poslovanju. Prema sopstvenom izveštaju, Kroacija Erlajns prevezla je 1,82 miliona putnika što je rast od oko 2% u odnosu na 2013. godinu. Istovremeno, profit je gotovo udesetostručen i iznosi nešto preko 900.000 evra. Prema finansijskom izveštaju Er Srbije čiju je reviziju izvršila kuća KPMG, tokom 2014. godine dobit kompanije iznosila je 2,7 miliona evra. Prevezeno je 68% više putnika nego 2013. i konačni broj za 2014. godinu iznosi 2,3 miliona putnika.
U Dablinu se održava CAPA (Center for aviation) konferencija Aviokompanije u tranziciji (Airlines in transition) koja je okupila veliki broj čelnih ljudi aviokompanija. Među govornicima, ali sa 24h sata razmaka nalaze se i direktori Kroacija Erlajnsa i Er Srbije, Krećimir Kučko i Dane Kondić. Kučko je učesnik na panelu o strategijama preživljavanja malih aviokompanija, dok će Kondić biti jedan od govornika na panelu koji je nazvan „Ko ima pravu formulu za evropsku avijaciju?“.
Dok čekamo izveštaj o svemu što je rečeno o Dablinu, na osnovu onoga što već znamo, očigledno je da Kroacija Erlajns ne gleda blagonaklono na rast Er Srbije, posebno na sopstvenom tržištu. Sa druge strane, Er Srbija do sada ni jednom nije reagovala na optužbe konkurencije.
Lumar
Očito je da je na prostoru između Istanbula i Minhena teško naći dovoljno prostora za više mailh kompanija. Osim, naravno, uz veliku kompaniju. To je uspjelo Air Srbiji i za druge će biti mnogo teže u budućnosti, bar u narednoj deceniji.
Marko
Brojke pokazuju pravo stanje, a to sto Hrvati zbog svog vecitog kompleksa u odnosu na Srbiju pokusavaju da laziraju cinjenice, nije uopste ni bitno. Tek je smesno njihovo optuzivanje za krsenje regulativa Evropske unije, kad je Etihad vec odavno i u daleko znacajnijoj meri prisutan u EU. Pre bi se reklo da je Croatia ta koja krsi evropske standarde. Smesno je uopste i porediti Croatiu sa Air Serbiom, kako po velicini flote, prihoda, broja putnika, ali i regionalnog znacaja. Svaka cast Danetu Kondicu i ostatku menadzemnta koji vodi pametnu poslovnu politiku te je iz pepela uspeo da za manje od godinu dana stvori vrlo profitabilnu zdravu kompaniju sa ogromnim perspektivama.
ljubo
Ništa novo i neočekivano.Da ne postoji "Air Serbia",trebalo bi je izmisliti,kako bi neko drugi bio glavni krivac za manji uspeh ili neuspeh u poslovanju avio-kompanije.
Nego,zna li neko kako je završen onaj "spor"oko prodaje karata za druge destinacije,iz Zagreba?
Nikako nisam uspeo da ispratim stvar do kraja,ako je uopšte postignut nekakav dogovor.
Lep pozdrav.
Vlada
Uzaludno skretanje pažnje sa osnovnih problema Croatia Airlines. Nije vredni komentara. Brojke govore same za sebe.
Milos
U potpunosti besmislen tekst, ja sam očekivao po naslovu makar jednu komparativnu tabelu, kad ono jok – profit kod jednih kod drugih i broj putnika, i nista. Priladniji naslov bi bio „promaseni susret“. Kao tekst u Blicu, a ne na specijalizovanom portalu. Steta.
Wild Goose
Sta god mi radili ili ne radili njima cemo uvek biti krivi,nema smisla podsecati kako oni stite svoje trziste,kako TDR izvozi u Srbiju iako ne bi smeo,kako preko 200 njihovih firmi posluje ovde,a samo 3 nase tamo.Sta njihovi tajkuni poseduju ovde. Nekako ovu vest ne mogu da odvojim od njihove celokupne drzavne politike prema Srbiji
Vajda bi sve bilo u redu kad bi Srbija bila zaostala poljoprivredna zemlja koja samo proizvodi prasice,rakiju,dzem i metle,a uvozi sve iz hrvatske.
Vlada
Pa kad malo razmislim Wild Goose, nismo mnogo daleko od toga,
Pero Z
Da brojke sve govore, ali i činjenice!
Da JAT (Air Serbia) nisu kupili Arapi – Propali bi, slično kao ostali, ili kao Mađari i Slovenci!
Croatia Airlines je svojih 12 zrakoplova nabavila samostalno, za razliku od Air Serbije.
Naručena su 4 nova zrakoplova.
Kada usporedimo te brojke, 16 (12+4) zrakoplova, Air Serbia bi trebala imati barem 30 zrakoplova, a ne 19 koliko ih trenutno ima!
Croatia Airlines posluje samostalno i unutar grupacije Star Alliance.
Croatia Arlines ima 3 hangara na Plesu (neovisno o ZTC-u) za D-Check na koji dolaze između ostalih Britanski i Njemački zrakoplovni operateri sa svojim zrakoplovima.
Koliko ih ima Air Serbia i tko dolazi na D-Check u njihove hangare?
A što se tiće poslovanja Air Serbije, nije se samo žalila Croatia Airlines, pogledajte što je rekao i Turkish Airlines za poslovanje u Istanbulu.
Da, brojke SVE govore, samo zavisi kako ih tko iznosi, čita i tumači!
LiteAdventure
Interesantno…ali netačno
Nema velike razlike između AS i CA, jedne godine jedni dobiju veće subvencije, sledeće drugi ("Croatia Airlines was handed a €106 million government cash injection in November 2012. But by April 2013 debts stood at €131.4 million. The airline has been reliant on government subsidies since 1991"…i ne samo državne, nego i lokalnih samouprava u Splitu i Dubrovniku). Još tu nema pravog profita, iako je AS trenutno u boljoj poziciji jer ima iza sebe jača leđa.
I ima razlike između "kupiti" i "lizirati"
No, ako ćete se vi g. Pero bolje osećati, samo izvol'te, CA je najbolja, AS uskoro propada
Vlada
Da sam juče umro Pero Z ne bih znao da Lufthansa nije dala garancije Croatia Airlines za kupovinu aviona. Moraću da ispljujem Financial Times i još par drugih uglednih finansijskih medija i kuća koji i dalje smatraju da su letelice kupljene samo uz garancije Lufthanse i Star Aliance. Uostalom tako su kupljeni i avioni za Air Serbia.
Da nisu Nemci dali kredite za prve B 737-200 ne bi ni bilo, Croatia Airlines. Šta je loše što su Arapi dali pare, a nije loše kada su Nemci dali pare?
Možemo mi ovako do sutra, ali niste Pero u pravu.
Ja gledam u brojke i statistiku po normama industrije, a ne Balkana i bivših Republika SFRJ.
djuro
Croatia Airlines je bankrot,a sto se aviacije tice Vasa kompanija postoji 25 godina a nasa skoro 90 godina,pa bi bilo neumejsno kometarisati znanje,strucnost i bilo sta drugo,a da vam je krivo sto smo se snasli to se vidi iz aviona…
Ix.
Šta je rekao Turkish Airlines za poslovanje u Istanbulu?
Vlada
Isto što i Croatia ili manje više slično. Ne boje se oni AS, već Arapa i njihovog nepresušnog izvora para. Ovo sa Croatiom je ustvari Lufthansa i Star Aliance pokušaj da se minira Etihad u Evropi. AS je samo uzgred tu.
gorkov
Gospodinu Kučku nekako poručite da se godišnji finansijski izveštaji kompanija u Srbiji objavljuju na sajtu Agencije za privredne registre, a ako se pottrudi, i plati hiljadu, dve (tisuću, , dve…prim. prev.) može da dobije sve izveštaje od 2005 od kada postaju obavezni da se arhiviraju, čuvaju i daju na uvid zainteresovanima.
Pero Z
Pa TO je TO što Vam i govorim!
Kapital (novac), nema naciju, vjeru, rasu, …
Da, brojke SVE govore, samo zavisi kako ih tko iznosi, čita i tumači!
Svatko gleda SAMO ono što hoće, želi i što mu ide u prilog! A stvarnost je uvijek drugačija.
Ono što je loše to Vam nitko nigdje nikada ne govori i stalno mete pod tepih.
I onda se svi čudom čude kada se nešto loše dogodi.
Vlada
Nije Pero to, baš to što nam govorite. Umemo mi da pročitamo napisano.
Ali kao što Gorkov reče, ko želi da pročita napisano ima sajt Agencije za privredne registre.