BEG airport status
Posle 24 godine: Novi vojni helikopter Vojske Srbije – ruski Mi-17V-5 Kanada je za potrebe svojih snaga u Avganistanu nabavila bar 4 helikoptera koji nose vojnu oznaku CH-178

Posle 24 godine: Novi vojni helikopter Vojske Srbije – ruski Mi-17V-5

Dnevne novine “Blic“ donose nam ove nedelje nove informacije vezane za nabavku dva ruska helikoptera za Vojsku Srbije.

Pozivajući se na neimenovan izvor iz Ministarstva odbrane, “Blic“ saznaje da će biti nabavljena dva helikoptera Mi-17V-5 po ceni od 12,65 miliona dolara po helikopteru. Dalje se navodi da ako sve bude po planu ti helikopteri bi trebalo da stignu do kraja godine.

Srpski ministar odbrane Bratislav Gašić sastao se u nedelju 16. avgusta sa svojim ruskim kolegom Sergejom Šojguom koji je na apel srpskog ministra da utiče na skraćenje roka isporuke obećao da će Srbija do kraja godine dobiti ova dva helikoptera. “Blic“ podseća na prethodne četiri ponude za nabavku transportera o čemu je Tango Six već pisao.

juznosudanski MI-17V5 SPAF-108 21-01-2011
Mi-17V-5 RV Južnog Sudana, ova država je nabavila 9 ovakvih helikoptera

Istovremeno ruski vojni blog bmpd prenosi izjavu vazduhoplovnog publiciste Svetozara Jokanovića o tome da se prekjuče očekivalo potpisivanje ugovora sa ruskom državnom kompanijom OAO “Rosoboroneksport“ o prodaji dva helikoptera Mi-17V-5 koji se proizvode u fabrici OAO “Kazanjski helikopterski zavod“. Potvrđuje se cena od 12,65 miliona dolara po helikopteru a novost je da će oni imati ruske motore VK-2500. Pored toga, po Jokanoviću, očekuje se da će u 2016. godini biti potpisan ugovor za još dva helikoptera.

Mi-17V-5

Helikopter Mi-17V-5 predstavlja izvozni model varijante Mi-8MTV-5 koji je prvi let imao 1995. godine a serijska proizvodnja je započeta 1996. u fabrici u Kazanju. Predstavlja dalji razvoj familije helikoptera Mi-8MT/MTV (izvozna oznaka Mi-17/V) a spada u grupu srednjih transportnih helikoptera koji se osim za transport, desantno-jurišna dejstva može korisiti i za traganje i spasavanje. Može itekako biti koristan u pružanju pomoći civilnom stanovništu prilikom elementarnih nepogoda: zemljotresa, poplava i požara.

Njegova osnovna oprema obuhvata dnevno-noćni optoelektronski sistem za osmatranje i traženje sa infracrvenim sistemom za osmatranje prednje polusfere (FLIR) ruske proizvodnje UOMZ GOES-337M, reflektor SX-16, dizalicu SLG-300 nosivosti 300 kg, naočare za noćno letenje (NVG), navigacijsku opremu ABRIS koja može da prikazuje poziciju helikoptera na pokretnoj elektronskoj mapi i koja je prilagođena upotrebi NVG. Mi-17V-5 poseduje pomoćnu APU (Auxiliary power unit) jedinicu “Safir“, Doplerov radarski sistem DISS-32 a za razliku od drugih varijanti Mi-17V-5 ima šira bočna leva vrata.

123
Mi-17V-5 makedonske policije

U standardnu opremu spadaju i optoelektronski sistem L166V1A “Lipa“ za ometanje IC raketa zemlja-vazduh, bacači infracrvenih mamaca ASO-2V a po želji kupca mogu se ugraditi i sistemi za samozaštitu helikoptera “President-S“ ili “Vitebsk“. Kokpit može biti opremljen po želji pa su tako na primer indijski helikopteri dobili tzv. glass cockpit.

Od naoružanja helikopter obično nosi 4 dvadesetocevna saćasta lansera B-8V20 sa nevođenim raketnim zrnima S-8 kalibra 80 milimetara.

download_asset

Proizvođač nudi ugradnju meteoroloških radara i druge opreme za traganje i spasavanje ruskog ali i zapadnog porekla. Helikopter se može isporučiti sa ili bez zadnje ulazno-izlazne rampe, može imati dodatne tankove za gorivo (4 u teretnom delu i dva spoljašnja) koji povećavaju dolet i radijus kretanja. Umesto standardnih 36 sedišta može poneti 12 nosila za povređene. U helikopter se mogu montirati različiti moduli sa medicinskim kompletima. Dimenzije teretne kabine su (dužina, visina, širina) 5,34 x 1,8 x 2,34 m a zapremina 23 m³.

Motori VK-2500

Motori VK-2500 predstavljaju dalji razvoj motora TV3-117 i za razliku od svog prethodnika, verzije TV3-117VMA imaju do 20 procenata veću snagu, sistem automatske kontrole i regulacije FADEC, a takođe i povećani resurs od 6000 sati koji se može povećati do 9000 sati – vreme između dva remonta iznosi 2000 sati.

Ugradnjom ovih motora povećan je plafon leta za 30 posto, brzina penjanja za 50 posto, nosivost helikoptera za 1-2 tone, poboljšane su manevarske karakteristike i eksploatacija u uslovima velike nadmorske visine. Snaga motora se može podešavati u rasponu od 2000-2400 KS a poseduje i dodatni režim kojim se snaga povećava na 2700 KS a koji se koristi pre svega pri otkazu jednog od motora čime se povećava bezbednost u vanrednim situacijama.

Korisnici

Familiju helikoptera Mi-8/17 koriste trenutno vojne vazduhoplovne snage iz oko 87 zemalja kao i veliki broj civilnih kompanija, državnih agencija, policijskih i paravojnih snaga.

U poslednjih 10 godina varijantu Mi-17V-5 kupila je do sada 21 država među kojima je najveći korisnik Indija koja je nabavila 121 helikopter uz narudžbinu za još 48. Za Avganistan su nabavljena 63 helikoptera a u operacijama u toj zemlji ovu varijantu koriste i razne američke paravojne bezbednosne agencije kao i kanadske vazduhoplovne snage.

Jedan od većih korisnika je i NR Kina koja ima i liniju za sklapanje. Mi-17V-5 su nabavili još i Azerbejdžan, Čad, Egipat, Etiopija, Gana, Indonezija, Irak, Južni Sudan, Kazahstan, Kolumbija, Meksiko, Nepal, Pakistan, Tajland, Venecuela a poslednji naručioc je Belorusija koja je kupila 12 helikoptera. Trenutna varijanta koja se izrađuje za rusko RV nosi oznaku Mi-8MTV-5-1 a do 2020. naručeno je 167 helikoptera Mi-8MTV-5 od oko 400 novoproizvedenih helikoptera Mi-8 koliko će do tada biti uvedeno u upotrebu VVS Rusije.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

el

Beautiful helicopter, so Russian everytime you look at it, it is nostalgia and un-changing.

Odgovori
Zo

Konacno da cujemo lepe stvari, nadam se da ce poslati tehnicare i pilote na vreme u Rusiju na doskolovavanje za novi tip letelice!

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Buck na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Mislim kako ta tvrdnja nije točna. Naime, radar je isti RBE2, no antena je ta koju je moguće promijeniti pa se tako u ovisnosti o prirodi misije ili dostupnosti antene na njega stavlja PESA ili AESA antena.

27. Nov 2024.Pogledaj

Djuka na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Cev da bi se uvulacila potrebna je odredjena mehanika i prostor kojeg za tako nesto u trupu nema. Jos je pri tome cilindricnog oblika, idealna da elektromagnetni talasi predju preko i vrate se tamo gde ne treba, radaru. Rafale prosto nije stealath letelica, jer ako se pazljivo pogleda ni jedan jedini senzor sem radara :-)…

27. Nov 2024.Pogledaj

Branko na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

"Na ovaj nivo će se nadograditi postojeći francuski Rafali F3R, ali se mora naglasiti da se na F4.1 mogu nadograditi samo avioni varijante F3R koji imaju AESA radar. " Da li to znaci da se hrvatski avioni ne mogu nagraditi na F4.1?

27. Nov 2024.Pogledaj

Лек na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

K И даље не бих искључио могућност да поједине технологије са Ф5 које не би захтевале структурне захвате заврше на некој даљој подверзији Ф4.

27. Nov 2024.Pogledaj