BEG airport status
Proizvođač aviona SILA 450C: Letelica je bila nova, ispravna i temeljno pregledana od strane hrvatskih vlasti Prva izjava nakon incidenta u Hrvatskoj za Tango Six - Milorad Matić, vlasnik i osnivač fabrike aviona "Aero East" iz Kraljeva / Foto: Dragan Trifunović

Proizvođač aviona SILA 450C: Letelica je bila nova, ispravna i temeljno pregledana od strane hrvatskih vlasti

Kako smo preneli prošlog petka, ultralaki avion SILA 450C proizveden u Srbiji srušio se dan ranije nedaleko od mesta Zabok u Hrvatskoj. Letelica registarske oznake 9A-UZC još nije zvanično ni bila uvrštena u hrvatski registar, novoproizvedena, tek je obavila nekoliko letova od strane vlasnika koji je u njoj imao zanemarljivo mali broj sati.

Kako je ekskluzivno za Tango Six izjavio Milorad Matić, direktor kompanije „Aero East“ iz Kraljeva koja je proizvela avion, on je bio „nov i apsolutno ispravan“:

– Avion sam isporučio nedelju dana pre udesa. Njime smo čak išli i na sajam u Nemačku („AERO“, Fridrišhafen). Napravio je 25 sati leta pre isporuke, redovno i regularno je ocarinjen i izvežen za Hrvatsku i registrovan od strane vazduhoplovnih vlasti u Zagrebu.

Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo dolazila je kod nas u Kraljevo pre mesec dana, izvršili su detaljnu kontrolu naše kompanije, proizvodne dokumentacije ali i proizvodnog procesa i našu kontrolu kvaliteta. Nakon toga smo i leteli avionom, izvršili uporednu kontrolu njegovih stvarnih performansi sa vrednostima u POH-u (Pilot Operating Handbook). Bili su zadovoljni nivoom kvaliteta dok ja moram naglasiti da su bili krajnje profesionalni, bez obzira na politička prepucavanja naše dve zemlje koja su se mogla čuti tih dana. Niste ni svesni koliki je uspeh bio u ovom ludom vremenu i odnosima na političkom i medijskom nivou prodati avion Hrvatskoj. – priča Matić za naš portal i dodaje da je lično isporučio 9A-UZC:

9A-UZC bila je prva SILA u Hrvatskoj. Matić najavljuje još prodaja u susednoj državi / Foto: Aero East
9A-UZC bila je prva SILA u Hrvatskoj. Matić najavljuje još prodaja u susednoj državi / Foto: Aero East

– Leteo sam sa instruktorom letenja na tom aerodormu koji je i školovao pilote koji su tamo i nedavno dobili dozvole. Njemu sam dao preobuku na ovaj tip letelice i nije pokazao nikakvu zamerku – bio je oduševljen avionom. Ja sam se lično nadao da će pilot-vlasnik leteti još malo letova sa instruktorom dok ne usavrši još neke elemente letenja i dok ne stekne malo više rutine kako bi leteo bezbedno. Međutim, zbog ličnih obaveza instruktor nije bio u mogućnosti da leti sa vlasnikom aviona koji je nedavno dobio dozvolu te sam ja sa njim leteo tri dana u Hrvatskoj i ostao sam kako bi on što bolje utvrdio tehniku sletanja i poletanja na svom matičnom aerodromu.

Ja tačno ne znam još šta i kako se dogodilo, istraga će, siguran sam, pokazati koji su uzroci negozde. Pozvao sam vlasnika, čuli smo se i više puta mi je rekao da nije bilo ništa do aviona.

SILA je u Hrvatskoj dobro kotirana, za nju postoji veliko interesovanje i nadam se da ovaj incident neće uticati na njenu prodaju. – završava Matić i dodaje:

– Najvažnije je da su živi i zdravi. Pilot mi je više puta potvrdio da je to zahvaljujući čvrstoći kabine i aviona jer su ostali u komadu posle ozbiljnog pada sa visine. Imali su mogućnost da otvore vrata koja nisu bila „zgužvana“ jer kabina nije izgubila formu što svakako ne bi bio slučaj na avionu od plastike, drveta ili platna. Tako su na kraju uspeli i da izađu pre nego što se avion zapalio. –

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

Ne

Ovaj slucaj sam po sebi pokazuje da je obuka i kriterujum koji moraju da imaju ucesnici u procesu obuke i dobijanje dozvole,moraju da budu sa predznakom bezbednost odnosno zadovoljavanja minimalnih sposobnosti na mnogo visem nivou iu biloj kategoriji vazduhoplovstva.
Nazalost princip „plati ,radi obuku i dobijas sigurno dozvolu „uzima svoj danak.
Nazalost to se proteze u svim nivojima od ultra lakih dozvola do najvisih u saobracaju.
Treba naci balans i kriterijum u tome.Svedoci smo da je nekoliko ljudi koji imaju fincisku i sve druge perfomansi a nisu vazduholovne zavsavaju sa teskim posledicama.
Nametnuti kriterijumi od vazduholovnih vlasti,koje cesto i nemaju sustinsku ulogu buduci su birokratski i admistrativni ne donose uvek minimalni kvalitet,sustina na kraju ostaje na lnstruktorima i ispitivacima.
Ljudi koji vole i zele letenje trebaju ziveti klubski zivot gde postoji bezbednosna polititika i koncept kao preanbula druzenja bez razlike na godine i finacisku moc gde je jedini kriterijum izkustvo i znanje.
Ja licno previse volim ovo ovim cime se bavim profesionalno i jako mi je zao kad se desi ovakva nesto kao posledica formalno zadovoljavanja kvaliteta a ne sutinskih i pravih kriterijuma i odnosa.

Odgovori
Lu

Ja osobno volim i hoću da se zanimam vožnjom laki zrakoplova, ali sam apsolutno za odgovornost i znanje koje stavljam na prvo mjesto. Što se tiče političkih komentara, neka to i dalje ostane patolzima.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Staršipvojadžer na: Hrvatska želi „modernizaciju“ i „nadogradnju“ svojih Rafala, sledeći paket naoružanja i dalje tajna

Za obuku treba poprilično godina. Interesantno kako američki piloti već s 25,26 godina rasturaju F-16.

01. Apr 2025.Pogledaj

Sloba na: Kako je JNA promovisala poziv vojnog pilota: Dežurna para, stjuardesa i potpuna kreativna sloboda

Samo bi dodao, da se na kraju pojavljuje i drugi DC-6B, reg. YU-AFF. Verovatno je snimano vise puta. Moj otac je leteo u Adriji od osnivanja pa sve do 1974 godine, kad se vratio u JAT.

01. Apr 2025.Pogledaj

Miloš77 na: [EKSKLUZIVNO] Srpski ugovor za nabavku Rafala podrazumeva opsežnu industrijsku saradnju sa francuskim kompanijama, planira se integracija srpskog preciznog naoružanja vazduh-zemlja

Varaš se Stojko, u ovom slučaju se sklapa ugovor o saradnji. Avioni su vec kupljeni i zna se tacno kada sta dolazi. Isto ce da bude kad se kupe rakete koje nam ne trebaju dok se ne postigneneka osnovna operativna spremnost nasih pilota da upravlja Rafalima. Nije 2016 ili 2020 pa da sami lutamo sa…

01. Apr 2025.Pogledaj

VladanM na: Hrvatska želi „modernizaciju“ i „nadogradnju“ svojih Rafala, sledeći paket naoružanja i dalje tajna

Rafal je preskup za drzave poput RS i HR. Bolje bi bilo ulagati u obrazovanje stanovnistva, dobre komsijske (susedske) odnose i zajednicki airpolicing sa nekim jeftinijim avionima. Ali, to sto je bolje nama obicnim gradjanima...

31. Mar 2025.Pogledaj

Srdjan Fox na: [INTERVJU] Od travnate piste do regionalnog centra: Kako Bratislav Milanović i MIND Grupa grade vazduhoplovni ekosistem u srcu Šumadije

Cestitam na odlicnom aerodromu i na energiji da se u ovoj zemlji sve to ostvari. Podrska od Fox Aviation tima

31. Mar 2025.Pogledaj