BEG airport status
Slovenačka policija kupuje novi višenamenski transportni helikopter Najmladji i najsavremeniji helikopter slovenačke policije je EC135P2+ proizveden 2007. i modernizovan 2016. godine / Foto: Airborne Technologies

Slovenačka policija kupuje novi višenamenski transportni helikopter

Ministarstvo unutrašnjih poslova Slovenije (Ministrstvo za Notranje Zadeve, MNZ) pokrenulo je 14. marta modernizaciju Letačke policijske jedinice (Letalska policijska enota, LPE) kada je objavila javnu nabavku za kupovinu dvomotornog višenamenskog transportnog helikoptera, obuku za 8 pilota i 6 mehaničara i dvogodišnju logističku podršku za novi vazduhoplov.

Za nabavku, koja je zajedno s PDV-om od 22 procenata procenjena na 16 miliona evra (15 miliona evra za helikopter i obuku osoblja, i milion evra za logistiku) rok za podnošenje ponuda je 18. april. Proces dozvoljava povećanje vrednosti nabavke dobara i usluga za 30 procenata kroz aneks glavnog ugovora, čime se utvrđuje maksimalna vrednost nabavke s PDV-om od 20,8 miliona evra – 19,5 miliona evra za vazduhoplov i obuku osoblja, i 1,3 miliona evra za logistiku.

Slovenački MUP traži novi vazduhoplov koji ima EASA sertifikaciju, s maksimalnom poletnom masom od 7900 kg, koji odgovara specifikacijama CS-29 (veliki helikopter), JAR 29 ili FAR Part 29 za kategoriju A i B. Helikopter bi trebalo imati dva člana posade i bar sedam putnika i trebao bi biti pogonjen FADEC kontrolisanim motorima zajedno s sistemom koji omogućuje obuku za letačke procedure OEI (one engine inoperative – slučaj otkaza jednog motora).

Sertifikovan za letenje s jednim članom posade u IFR uslovima, novi slovenački vazduhoplov bi trebao imati 4-osni AFCS (Automatic Flight Control System) kao i navigacijski sistem koji omogućuje upotrebu novog servisa EGNOS (European Geostationary Navigation Overlay Service) koji predstavlja prvi panevropski sistem SBAS (Satellite-Based Augmentation System) koji se koristi za poboljšanje performansi globalnih satelitskih sistema, kao što su GPS i Galileo.

Takozvani “stakleni“ odnosno glass kokpit bi trebalo da bude prilagođen upotrebi Euronav 7 ili odgovarajućoj pokretnoj mapi, sistemima za poboljšanje situacione svesti i upravljanja misijama koji bi omogućili traženje bazama podataka, s mapama centralne Evrope i taktičkim mapama Slovenije koje su integrisane u sistem. Paket avionike bi trebao da sadrži vazduhoplovni sistem za izbegavanje sudara ACAS/TCAS s zvučnim upozorenjima i sistem meteo-radara spsosobnog da prikaže podatke u boji nakon što ih skupi od radara koji ima nominalnu izlaznu snagu od bar 8 kW i domet od bar 100 nautičkih milja. U tenderu je savetovano da to bude radar Honeywell Primus WX P660 ili neki drugi radar sličnih mogućnosti.

Vazduhoplov bi trebao biti opremljen s dva VHF radija frekventnog opsega koji se kreće od 118 do 135,992 MHz, razmakom između kanala od 8,33 kHz i bar 10 W predajne snage, zatim taktičkim radiom TEA1-encrypted TETRA koji je kompatibilan s slovenačkim policijskim sistemom i ETSI standardima (frequency ranges: 380-385 MHz for transmitting and 390-395 MHz for receiving on the network, 380-400 MHz in direct mode) kao i vazduhoplovnim taktičkim radiom (frequency range 29.7-960 MHz and at least 10W transmitter power)koji omogućuje istovremeno praćenje dve frekvencije i koji ima do 300 unapred konfigurisanih kanala. Pored toga, vazduhoplov bi trebao imati mogućnost povezivanja satelitom ispod lopatica rotora koje se kreću, s dvogodišnjom pretplatom provajderu kao što je npr. Iridium.

Za efikasnije izvršenje zahtevnih operacija traganja i spasavanja (SAR) helikopter bi trebalo da poseduje VHF radiogoniometar (instrument koji služi za nalaženje pravca korišćenjem radio talasa) koji je kompatibilan s prenosima radio odašiljača za slučaj opasnosti koji radi na frekvenciji 121,5 MHz kao i COSPAS-SARSAT na 406 MHz.

Letelica treba da bude opremljena spoljašnjom spasilačkom dizalicom montiranom na desnoj strani čija nosivost treba da bude bar 260 kg kao i sekciju s kukom za nošenje spoljašnjeg tereta od najmanje 1500 kg. Pored toga, helikopter bi trebao da omogući operacije specijalnih snaga i da bude adekvatno opremljen za ubacivanje specijalaca putem tzv. “fast rope“ tehnike s obe strane transportne kabine vazduhoplova. Takođe potreban je i reflektor visokog intenziteta i snage koji se može koristiti u vizuelnom i prikrivenom infracrvenom spektru kao i moćan sistem s mikrofonima, pojačalima i zvučnicima (tzv. Public Address sistem).

Helikopter bi trebao da poseduje sistem za zaštitu od kablova i žica (tzv. Wire Strike Protection System) i treba da ima mogućnost instalacije protivpožarnog vedra (Bambi Bucket) kapaciteta bar 800 litara. Vazduhoplov bi trebalo da bude isporučen s kompletom medicinske opreme koja se brzo može ukloniti a koja uključuje nosila koja mogu da nose kiseonički sistem, potom defibrilator/monitor Lifepack 12, respirator, aspirator, ultrazvuk, infuziju i slično.

Za helikopter koji bi bio nabavljen, mora postojati EASA sertifikovani Full Flight simulator nivoa C i D dok bi letelica trebala biti isporučena s punim kompletom specijalnih alata potrebnim za linijsko i osnovno održavanje, uključujući i računarsku opremu za neophodna očitavanja prilikom održavanja u vanrednim situacijama. Helikopter bi takođe trebao imati i senzorski sistem HUMS (Health and Usage Monitoring System) koji omogućuje održavanje po stanju merenjem performansi kritičnih komponenti vazduhoplova.

Vazduhoplov i prateća oprema bi trebala biti isporučena slovenačkom MUP-u na aerodromu Brnik blizu Ljubljane najkasnije do 30. septembra 2019. godine. Kada bude zvanično primljen nova letelica bi trebala da ima garanciju od 1000 sati naleta ili 24 meseca.

Pre nego što se vazduhoplov isporuči Sloveniji, početna obuka 8 slovenačkih pilota bi trebala biti završena od kojih će njih troje za tip vazduhoplova proći kroz obuku za instruktora (tzv. Assessment of Competence). Pobednik tendera bi helikopterskoj jedinici trebao da obezbedi obuku u linijskom i osnovnom održavanju za 4 mehaničara kategorije B1 i dva mehaničara kategorije B2.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

La

Precizni zahtjevi i puno opreme .

Odgovori
Ci

Istovetni zahtevi koje su postavljeni pred izbor H 145 za potrebe R Srbije!

ID

Zaista?
Može li link?
Baš i za medicinsku opremu i štošta još?

Ed

„Slovenački MUP traži novi vazduhoplov koji ima EASA sertifikaciju, s maksimalnom poletnom masom od 7900 kg, koji odgovara specifikacijama CS-29 (veliki helikopter), JAR 29 ili FAR Part 29 za kategoriju A i B“
Ne bi bas rekao da H145 spada u tu kategoriju, ovdje se govori o skoro duplo vecoj max. poletnoj masi. U ovu kategoriju spadaju recimo AW139, H160 i H175.

sl

Tako to radi pravna i uredjena drzava…

Odgovori
Ed

Ovo su jako slicne speciofikacije kao i za prvi AW139 isporucen za MUP RH. Vjerojatno je to ista shema sa EU donacijama…

Odgovori
Be

Za pretpostaviti kako ce biti i isti stroj

Me

Moguće je da se radi o nekom standardu ili normi koju moraju ispuniti.

Ma

Ovaj helikopter će imati samo jednu glavnu misiju – Helicopter emergency medical services (HEMS). Sa ovim punimo rupe, bolje je reći kratere, u transportu s helikopterom za hitne medicinske usluge i spašavanje u planinama.

Odgovori
Go

Pozdrav,
Ako je ideja da helikopteri budu korisceni uglavnom za HEMS, zar ovaj helikopter nije previse za tako nesto? Nije li H145 prikladniji u smislu da je manji, a uz to mi nekako deluje da je bolje uzeti H145 kad vec imas H135 (EC135)? Pretpostavljam da veci helikopter moze poneti vece vedro za vodu prilikom gasenja pozara, ali da li ima jos namena za koje ga Slovenija moze koristiti?
Pitam ovo kao laik, pa ako neko moze da da misljenje.

Ed

Ovo je specifikacija za veci helikopter, a za H145 u HEMS ulozi je poznato:
“ Airbus’ H135 accounts for around 25 percent of the global helicopter EMS fleet, with over 600 units in service, making it the worldwide leader in helicopter EMS „

Go

@Ed
Da, tako sam i ja rezonovao – H135 je najkorisceniji helikopter za HEMS. Ali, oni vec imaju EC135 (mada ne znam koliko i u kojim konfiguracijama). Ako im je potreban veci helikopter, da li bi H145 odradio posao ili mozda H155? Ako ne, koje su to namene za koji je potreban tako veliki helikopter. Odnosno, buni me tvrdnja da se tako veliki helikopter uzima za da popuni HEMS rupe.

Ne pokusavam da kazem da je neracionalan izbor, vec pokusavam da razumem zasto je takav.

Ma

U Sloveniji HEMS transporte provode vojska i policija, uglavnom sa starimi Bell-i i Augusto A-109. Problem je u tome što nam hitno treba novi helikopteri s namjenskom medicinskom opremom (EU regulativa), a ne improviziranim rješenjima kako je do sada. Stoga se planira kupiti helikoptere s integriranom medicinskom opremom koju će uvijek voditi policija pa vjerojatno će se koristiti i za druge poslove.

Slovenski EC135 primarno se koristi za kontrolu granica.

Disclaimer: Ja sam kompletan laik za konfiguraciju helikoptera.

Go

Hvala Matija.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

omniameamecumporto na: ASDA 2025: Makete hrvatskih Rafala ponovo naoružane samo MICA-ma i Hamerima, Turska nudi veće besposadne letelice

K@ M84 je Jugoslavenska inačica ruskog tenka T72 . Uveden je u JNA tamo negdje osamdesetih dok sam ja bio u vojsci i poboljšavan tih godina Mislim da je radila Banjalučka firma ZRAK ili slično. Stabilizacija cijevi i optika za gađanje u pokretu. Do dana današnjega nije se gotovo ništa na njemu promijenilo ,a prošlo…

11. Apr 2025.Pogledaj

Thomas na: ASDA 2025: Makete hrvatskih Rafala ponovo naoružane samo MICA-ma i Hamerima, Turska nudi veće besposadne letelice

@Ilija Mogli su vec davno prijeci na Leopard-2. Mogu se Milanovicu zahvaliti i SDP-u. Po Milanovicu nebi ni Rafale imali.

11. Apr 2025.Pogledaj

Aleksandar Selaković na: Aero-klub Valjevo organizuje obuku za pilote jedriličare

Ne znam da li je moguće da još uvek leti. Ja sam na Blaniku YU-5360 završio obuku 1981-e godine. Ni tada 1981-e Blanik L-13 sa registracijom YU-5360 nije bio baš mlada jedrilica. Čini mi se da je napravljen 1972-e ili 1973-e, nisam siuran.

11. Apr 2025.Pogledaj

XYZZ na: ASDA 2025: Makete hrvatskih Rafala ponovo naoružane samo MICA-ma i Hamerima, Turska nudi veće besposadne letelice

@Miloš77 To je zato što su ljudi glupi pa šalju tenkove same na bojište. Pa to je apsurd. Moraju postojati dronovi izviđači koji će otkriti sve dronove kao i optički navođene dronove koji ne mogu biti ometeni elektronički i precizna artiljerija to rješava po kratkom postupku. Tko će probijati linije nego tenk? Tko? Bradley? Patrije?…

11. Apr 2025.Pogledaj