BEG airport status
F-35 kao finansijski projekat Internet je prepun prelepih fotografija F-35 Lajtning 2 / Foto: nationalinterest.org

F-35 kao finansijski projekat

Trunka neracionalnog (a boga mi i ludačkog u izvesnom broju slučajeva) stvarnost je razvoja svakog oružja. Tipičan primer je svakako razvoj nuklearnog naoružanja i njegovog bizarnog vrhunca – kobaltne bombe (“posoljene bombe”, doomsday machine) koja je u nekim trenucima zaista bila razmatrana kao prihvatljiva opcija (toliko o racionalnosti). A verovatno nema bolje ekranizacije ponekad iracionalnog procesa razvoja oružja do (samo donekle) karikiranim reprezentacijama u kultnom “Dr. Strangelove” i niskobudžetnom “Pentagon wars” iz 1999. godine. Oružje nastaje kad se fantazije i mogućnosti sudare – nekad rezultujući bizarnim, nekad praktičnim, nekad izuzetnim, nekad neadekvatnim a nekad i potpuno promašenim proizvodima. Zahtevi stavljeni pred razvoj F-35 su svakako bili kontradiktorni, ali onaj centralni – nismo do sada čačnuli.

Jer, kao što to često zna da bude: trik je u detaljima, onim profanijim informacijama i prizemnijim analizama. Da bi se shvatila prava vrednost projekta F-35, valjalo bi primetiti da je od samog svog početka njegova borbena arhitektura tek sekundarna pozornica njegove finansijske arhitekture; da su često i sami razgovori o ovom avionu formatirani kao poslovni izveštaji i lekcije iz diversifikacije proizvodnog procesa.

Dakle, u detaljima je trik: jer kada se prvi put o njemu mislilo, ovaj je avion zamišljen kao ogromna štednja. Na kraju se, međutim, ispostavilo da je procena da će ukupna cena projekta biti između neverovatnih 406,5 i samo malo manje neverovatnih 320 milijardi dolara samo za nabavke, a oko 55 milijardi dolara za istraživanje i razvoj. A uzmu li se i ostali procenjeni troškovi za proizvodnju, operisanje, modernizacije i slično negde oko tri hiljade aviona do odokativnog kraja životnog veka – negde oko osme decenije ovog veka – izvori pominju cenu od oko 1.508 milijardi dolara (evo da probamo i da napišemo taj broj: 1.508.000.000.000) ukupno. Primerice, Norveška je procenila da će svaki avion ukupno koštati oko 769 miliona dolara tokom operativnog života. Formulišimo cenu projekta i na jedan drugi način: ovaj projekat potencijalno je najskuplji projekat u istoriji.

Kritike finansijsko-političkog inžinjeringa iza F-35 često su formatirane i kao poređenja sa drugim, po mišljenju mnogih autora, urgentnijim troškovima / Foto: huffingtonpost.com

Pogledamo li, sa druge strane, cenu jednog aviona, ona zavisi od tipa (A, B ili C) koji trenutno koštaju 89, 115 i 107 miliona dolara – dakle daleko manje nego što bi se očekivalo. „Trenutno“ jer je u finansijsku konstrukciju projekta unapred ugrađena i pretpostavka „ekonomije masovne proizvodnje“ (economy of scale) prema kojoj cena jednog komada zavisi od ukupnog broja proizvedenih aviona i pada što ih se više proizvodi, pa se procenjuje da će jedan F-35A već 2020. godine koštati oko 80 miliona dolara. Trend smanjenja cene će se nastaviti  i približiti početnom (uistinu preambicioznom) obećanju od oko pedesetak miliona dolara po komadu – ali je gotovo sigurno da ga neće dostići.

Početne informacije koje su formatirale veliki broj kritičkih osvrta bazirane su bile na ogromnoj ceni prvih kupljenih aviona. Nakon zahuktavanja proizvodnje po serijama (Lot-ovi) pokazalo se da je cena znatno manja / Foto: defence.com

Poređenja radi, na međunarodnom tržištu jedan se MIG-29 starije generacije može nabaviti po ceni od oko deset miliona dolara (moguće je i osetno manje) a novije varijante po ceni od oko dvadeset; Su-35 po ceni od 40 pa do 65 miliona, Gripen 30-60 miliona, F-15 25-30 miliona; u isto je vreme konačna cena za USAF-ove F-22 bila oko 150 miliona dolara po komadu (doduše, valja podsetiti i da F-22 nije u tržišnoj računici, pošto nikada i nije postojala realna mogućnost prodaje bilo kome sem ratnom vazduhoplovstvu SAD). Pa procenite sami.

Economy of scale, međutim, ima probleme: milimetar ovde je kilometar tamo negde, jer zavisi od nepredvidivih političkih odnosa pa će nedavno otkazivanje isporuke aviona Turskoj imati ozbiljne posledice po dugoročne projekcije cene u budućnosti, kao što će imati i delimična zamena A-10 ne Lajtninzima II, već znatno skromnijim a efikasnim i jeftinijim turbopropima. Ne treba da čudi frenetična jurnjava Trampove administracije za kupcima materijalizovana u političkim pritiscima na saveznike da “troše više” čak i u situaciji kada je potreba za ovakvim avionom u realno očekivanim budućim sukobima relativno mala.

Ne treba zaboraviti ni da su unutrašnji politički motivi imali ulogu u sivonjskom guranju ovog projekta: 194 hiljade radnika znači i mnogo hiljada glasača, a senatori i kongresmeni ne vole da ih gube / Foto: f35.com

Valja doduše dodati da je ovaj projekat već imao jedan downscaling: od 2001. pa u nekim medijima čak do 2010. razvlačio se broj od oko 5.000 planiranih komada – danas su u Lokid-Martinu skromniji pa se govori o dosta realnijoj cifri od oko 3.100 komada (primarnim, sekundarnim i tercijarnim partnerima). Od toga, čak dve i po hiljade će otići u vojsku SAD – USAF, USN i USMC – što bi ga činilo za ogromnu marginu najbrojnijim savremenim borbenim avionom.

Informacija da vojska SAD ne planira da vodi rat – niti je ikada u istoriji vodila – u kojem u isto vreme neće imati ogromnu i numeričku i taktičku i tehničku i tehnološku prednost nad protivnikom možda nije iznenađenje za one koji su joj se nekada našli na nišanu, ali svakako jeste za imidž (prevashodno prilagođen unutrašnjoj upotrebi) vojske SAD. Vojnik SAD, prvenstveno je reprezentovan kao visokobučeni, visokmotivisani i tehnički potkovani pojedinac u borbi protiv reke protivnika dok je vojska SAD najčešće predstavljena kao osetno malobrojnija u odnosu na horde podivljalih neprijatelja. Naravno, govorimo li o mehanizmima popularizacije ovog tropa, teško je zaobići Holivudsku produkciju, a govorimo li o istorijskim uzrocima valjalo bi podsetiti na činjenicu da ovaj imidž svoj istorijski prototip ima (i) u popularnoj literaturi koja je borbe na istočnom frontu reprezentovala kao bitke malobrojnog ali tehnički superiornog i dobro obučenog Vermahta protiv beskrajnog topovskog mesa i koja je nemački poraz na tom frontu (uveliko netačno) pripisala brojčanoj nadmoći Sovjetskog saveza i Staljinovoj bezumnoj spremnosti na beskonačne žrtve. (Ruku na srce, u ovim stereotipima nisu usamljeni pa ćete em u svakoj nacionalnoj mitologiji naći ovakav ili sličan imidž, em se isti ovaj stereotip o Rusima i Nemcima u našem jeziku zabarikadirao u svakodnevnim nazivima za buba-švabe (velike, crne i snažne) i buba-ruse (malene, slabašne, braonkaste ali daleko brojnije)).

No, vratimo se na temu. U isto vreme, economy of scale umanjuje cenu koštanja jednog aviona, ali ne umanjuje cenu eksploatacije – ona je manje više fiksirana i ogromna, sat naleta F-35 košta od 35 do 40 hiljada dolara. Početno obećanje o visokom stepenu zamenjivosti delova između podtipova – takođe nije ni približno ostvaren: umesto obećanih 50% realnost je da je zamenjivo samo oko 20% komponenata.

Na prvi pogled, teško da projekat ovakve cene može da bude ušteda? Ali pogledajmo stvari iz nešto drugačijeg ugla: eventualni razvoj svakog od nekoliko tipova visokospecijalizovanih aviona (specijalizovani laki lovac za zamenu F-16, specijalizovani lovac-bombarder; specijalizovani jurišnik, specijalizovani palubni lovac…) poput Raptora bi koštao veoma verovatno približno koliko je izdvojeno za istraživanje i razvoj F-22 – odokativno: 30 milijardi po modelu. Dakle, samo bi istraživanje i razvoj nekih pet – šest specijalizovanih platformi koštalo oko 150 do 200 milijardi dolara iliti tri – četiri puta više no što je koštao naizgled vrtoglavo skupi razvoj F-35. Dodajte tome i činjenicu da ni jedan od njih ne bi mogao da se osloni na ekonomiju velikih brojeva za smanjenje cene niti bi mogao imati ozbiljne izvozne ambicije i voila.

Jer i sam je F-22 takođe doživeo neku vrstu neuspeha. Potencijalno potpunog – početni plan je bio da narudžbina obuhvata 750 letelica, ali je američka administracija broj smanjila na oko 190 letelica – neuspeha koji je ispeglan samo zahvaljujući ogromnoj finansijskoj moći SAD i njenoj zilotskoj težnji da ovakvi napredni tehnološki projekti moraju da uspeju. A slična je situacija i sa F-35: ovo mora da uspe, pereat mundus. Novca se dakle nije žalilo.

Stoga je projekat od samog starta formatiran kao još jedan “posao veka” (koncept koji se iznova ponavlja svakih par decenija) i očigledno je da se igralo na kartu američke ekonomske moći – a ne prvenstveno na kartu tehničke superiornosti – te na zaostajanje ostatka sveta za vojno industrijskim kompleksom SAD primarno u sferi finansijskih kapaciteta. Samo je ostalo pitanje kako je to uopšte posao kad F-35 nema konkurenta u svojoj klasi, nema konkurenta (na tržištu) po karakteristikama i svakako nema konkurenta u finansijskoj podršci. U poslu veka, dakle, nema ni trunke posla – samo monopol podržan obilnim sipanjem iz budžeta (uglavnom) SAD. Zanimljivo je naime, da F-35 još uvek nema konkurenta na međunarodnom tržištu (takmac – onaj iz Kine – još uvek je daleko i od adekvatnog motora i od serijske proizvodnje, a o ostalim potencijalnim, reči će biti u nekom drugom tekstu), da kompanija Lokid nema konkurenta u izradi lovačkih aviona za potrebe SAD, a da SAD nema konkurenta u sposobnosti slepog sipanja novca u projekte-bunare-bez-dna. Seća li se neko one mantre o državi koja uvek loše vodi biznis? E pa izgleda da su je zaboravili i u SAD i došli do zaključka da ga ipak vodi veoma dobro.

First kill: Su-57

Upravo u svetlu strahovite finansijske pripremne vatre – mnogima je, kada su čuli za podatak o ukupnoj ceni projekta, na usnama zaigrao “damping”. Zaista, cena projekta je ogromna, ali će cena pojedinačnog aviona na kraju ispasti…prihvatljiva, dobićete avijacijski ekvivalent jurišne puške (jack of all trades; ni u jednoj ulozi nešto posebno, ali u svim ulogama po malo), manjim ratnim vazduhoplovstvima će biti omogućeno da dobiju tehnologiju (smanjenu radarsku vidljivost) o kojoj su do sada mogli da sanjaju, a sve stoji okačeno o neverovatnu finansijsku podršku od strane vlade SAD i državne subvencije uvedene na zadnja vrata.

Sa druge strane, takmaci možda mogu da pariraju u manevarskim sposobnostima, dometu, nosivosti i ostalim izlaznim karakteristikama, ali ne mogu da pariraju u finansijskoj moći, pa je tako pala i prva žrtva: ruski Suhoj SU-57. Naime, narudžbine za SU-57 su početkom prošle godine obustavljene (mada je pre nekoliko dana najavljena kupovina desetak aviona za par godina – ali i to bi, sa do sada desetak uvedenih u naoružanje, značilo samo dvadesetak aviona ukupno: dve krnje eskadrile) nakon što je učešće u ovom projektu otkazao jedini partner: Indija. U prvoj polovini godine, naime, Indija je iznela da razmatra kupovinu aviona za sopstvene potrebe te da posmatra ponude na tržištu – između ostalih (ni manje ni više) i F-35. Čini se racionalna odluka Indije, s obzirom na to da je i SU-57 često bio ocenjivan kao bunar bez dna sa proizvodom koji nije dostigao zahtevane specifikacije.

Valja tu podsetiti da je možda tu i malo politike: kupovina S-400 od strane Indije donekle krši američki embargo (nametnut zbog besmislene optužbe o mešanju ruske administracije u američke izbore) na izvoz ruskog oružja – na Indiju svakako ne treba gledati kao na nekakvu američku pudlicu, ali je američku administraciju trebalo nekako odobrovoljiti. Indija se za S-400 odlučila isključivo zbog apsolutno superiornih karakteristika u odnosu na takmaca (PAC-3) – i čini se da je odluka bila racionalna. Uprkos tome što je indijska kupovina F-35 zaista malo verovatna, ostaje da se Indija po svemu sudeći definitivno povukla iz razvoja SU-57 i da razmišlja o rešenjima “sa police”, jeftinijim, uprkos tome što su možda u nekim aspektima manje kvalitetna.

Dakle, its the economy stupid; loše vojskovođe misle na borbu, a dobre vojskovođe misle na logistiku. Zamišljen kao kompromis svega i svačega, kao jurišna puška među avionima – glavna prednost Lokidovog F-35 je strahovita ekonomska moć SAD i njena logistička snaga u pozadini. Ali svidelo se to nama ili ne, F-35 sada je zlatni standard, podigao je lestvicu, a ostalima ostaje da je stignu. No, po svemu sudeći, Kina – kao glavni političko ekonomski takmac SAD – neće sedeti skrštenih ruku.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

    Komentari

    Me

    Nedostaju brojevi, tj. troškovi kroz godine, da bi se shvatilo koliko je ovo epsko bacanje para.

    Odgovori
    Ni

    Kad im bude bio potreban ili neophodan jeftiniji avion oni ce ga i napraviti…

    Odgovori
    Zu

    Ja se kladim na kineski J-31 i voleo bih da ga vidim kao naslednika MiG-29 u Srbiji.
    Stelt tehnologijom Kinezi su ovladali, imaju AESA radar i rakete VV sa ARS GSN…sve sta im nedostaje su kvalitetni motori potiska 9-10t. WS-13 nikako da udje u masovnu proizvodnju, a rade na njemu godinama.

    Odgovori
    Ma

    Pa motori su ogroman problem, kako Rusiji tako i Kini. Stelt tog aviona je upitan, recimo usisnici, ista stvar kao kod Su-57, ogromno povećanje odraza, vidljive lopatice turbina. 3D vektorizacija potiska, isto nije stelt. Zato F-22 ima verktorki potisak samo u vertikali. Rusija je u decembru 2017 stavila novi motor na jedan od Su-57 prototipa i od tada ni reči o tome. AESA radar nemaju ni Kina ni Rusija operativne, to što postoji inferiorno je u odnosu na zapadne modele jer je problem u dimenzijama i hladjenju primopredajnih modula. Ima snimak jedne radijske emisije sa engleskim prevodom u kojoj neki ruski ekspert realno kaze da je F-35 odličan avion i da je Su-57 takodje odličan kad se uzme u obzir tanana ruska industrijska baza ali da jednostavno treba vremena. Ja mislim da će Su-57 na kraju da završi na tri eskadrile a board computer i radar će da zavrse u Su-35, u stvari board computer je već u Su-35. Inače on ima uporediv broj kodnih linija kao F-35 što navodi na visok nivo senzorske fuzije. Ja ne kapiram zašto toliko ljudi govori loše o F-35, po onom sto moze da se nadje na netu radi se o samodovoljnoj platformi koja moze da izadje na kraj sa skoro svim mogucim izazovima. Recimo DAS sistem u kombinaciji sa kacigom ili radar. Mi znamo o tim avionima ono što nam stave na net. Niko od nad nije leteo F-35 ili Su-35. Ipak večina preferira da ustvrdi kako je F-35 sahranio milijarde a Su-57 kao nije, kao Rusi ne kuvaju sa vodom? Ista stvar Rafal, on je uspesniji od Eurofightera jer Francuska upumpava konstantno milijarde u taj projekt dok u Nemačkoj to jednostavno ne može da prodje.

    Re

    Ovaj avion je bukvalno pijavica koja isisava pare, a pri tom u sve tri varijante ne nudi ni delić onoga što nude avioni koje delimično treba da zameni (A-10, F-16, F/A-18 i AV-8). Protiv koga će ga koristiti Danska, Belgija, Holandija i Norveška? Znamo za Amere da će njime u budućnosti prevaspitavati neki novi ISIS koji niti će imati radare niti PVO a ti na njih šalješ ovo. Kako treba razvijati dobre borbene avione primer su F-15 i F-16 i fighter mafia. F-35 je razvijala isto mafija ali korporativna.

    Odgovori
    Cr

    Naravno da je „pijavica“ i naravno da su višestruko probili prvobitni budžet, ali fabrike rade, avion se proizvodi i neko će tu zaraditi dobrane pare.
    Kažeš „Protiv koga će ga koristiti Danska, Belgija, Holandija i Norveška?“ A koje avione imaju sad? I kako i „protiv koga“ su ih koristili? Poenta je da će ameri ubediti svoje saveznike da im F-35 „treba“, a i argument im je što i tim saveznicima polako ističu resursi starim (gle…opet američkim) avionima i bliži se vreme da nabavljaju druge.
    Možda glup primer: XYZ proizvođač smartfona predstavlja novi telefon i korisnici „prosto moraju“ da ga imaju jer je…troduplo/duplo…brži/bolji od prethodnog modela. A prethodni model ne podržava najnoviju verziju OS-a, tako da ako hoće da drže tehnološki korak (nivo)…
    Naravno tu je i „psihološki efekat“ posedovanja aviona 5.generacije (strategija odvraćanja)
    A za amere se ne brini, za „prevaspitavanje“ ISIS-a i sličnih imaju oni UAV i slične igračke koje koštaju poprilično manje od F-35.

    Br

    Koliki je hendikep to sto je znacajno sporiji od svih drugih „konkurenata“??

    Odgovori
    AL

    Zavisi od situacije i protivnika. Vo raketa dobija od platforme. Znaci da ce identicna raketa ispaljena sa F-15 ili F-22 imati manji domet sa F-35 zbog kinematickih performansi odnosno manje pocetne brzine. Ali u situacijama kad se ne ide na „max domet“, nece imati neke razlike, sta vise stelt mu daje tu priliku da pridje blize. U krajnjem slucaju, F-35 nije pravljen kao „airsuperiority“, nego kao „joint strike fighter“. Kao sto su ’99 prvo ulazili F-15C da „ciste nebo“, tako bi u buducnosti prvo ulazili F-22 i F-15, a F-35 bi pruzao podrsku u vidu podataka i cekao svoj red, gde bi se kasnije mogao sam odbraniti ako bas zatreba. Ista stvar je bila u Libiji, prvi su ulazili F-15C i E, Mirazevi 2000, pa tek onda Tornado, F-16 i ostali. Lovac mora biti lovac, ne moze nikako „izmedju“ i dan danas

    Bu

    @Branko Ovisi. Ako stvarno ima tako dobar radar i stealth kao što se piše, onda ti brzina nije nimalo potrebna.

    Ba

    @Burki

    Ko bi rekao? Znači kada se nađe u realnoj borbenoj situaciji, i protivnička strana sa lansera otkači neki R-27 ET ili MICA IR recimo…F-35 ne treba da brine što ima lošiju pokretljivost ili brzinu penjanja, jer…ga raketa neće „naći“? Kako ga neće naći, neće ga ni tražiti? Toliko je steltan, da nema nikakav termo odraz?

    Uopšte mi nije jasno što su trošili tolike resurse da naprave F-22 sa tako dobrim dinamičkim karakteristikama leta- trebali su samo da mu puknu motor od ventilatora, a ostatak prostora iskoriste za više naoružanja i neku konzolu, da pilot može da se zanima nečim dok prolazi kroz neprijateljski VAP?

    AL

    Kompleksna je cela prica. Avion je davno poleteo, a jos uvek nije „gotov“ i daleko od „F.O.C.“ Znaci da je problem i dalje u softveru i „fuziji senzora“ kako kazu. Ako pogledamo kako su se nagomilavali troskovi, dolazimo do zakljucka da je zapravo taj drugi deo koji bi trebao dati prednost ovom avionu zapravo najveci teret na „budzet“. Ono na sta se niko ne osvrce je da su se u medjuvremenu promenile okolnosti. Sa jedne strane postoji sveprisutnija pretnja kineske mornarice i njene sve naprednije vazduhoplovne komponente, dok sa druge strane neprijatelj na kopnu postaje sve vise „low tech“ i poprimio je oblik paravojnih formacija, a ne kakvih-takvih pravih armija sa potporom drzava koji su igrom slucaja na drugoj strani geopolitickih interesa SAD-a. Dakle mornarici treba nesto sa velikim doletom, dometom, nosivoscu i izdrzljivoscu, neki F-14 2.0, dok USAF treba nesto jako jeftino za razbijanje satora i bunkera teroristickih grupa jer se prema nekih podacima 70% resursa trenutne flote potrosilo na zadatke neutralizacije tehnoloski jako slabo opremljenog neprijatelja. Sto se i ogledalo u projektu „laki jurisnik“, dakle u oba slucaja F-35 ne odgovara. Dok se godine i miljarde nizu, trenutna flota stari i tu cenu niko uracunao nije. Letni sat na F-15C vec kosta preko 45.000$, a zahtevi za upotrebom vazduhoplovne komponente naizgled ne prestaju sto ce dodatno nagomilavati troskove, a na sve to budzetski deficit SAD-a je sve veci i veci. Ono gde ce F-35 imati veliku prednost, to je sto ce omoguciti manjim RV, pre svega partnerima SAD-a u okviru NATO-a neke mogucnosti koje do sada vecina nije imala. Najvise na polju situacione svesti i pristupa tzv. „stelt“ tehnologiji sto je bilo rezervisano samo za USAF. Prelazimo na onaj deo sa konkurencijom. Ono sta svi zaboravljaju kad porede F-35 sa SU-57 je da je F-35 „joint venture“. Neke kljucne komponente ne bi bile moguce da nije bilo pre svega Japana i ostalih partnera u okviru projekta, dok je SU-57 razvijen u potpunosti od strane Rusije i da je imao potpuno drugacije zadatke. SU-57 je trebao da zameni SU-27, u cemu, u tehnoloskom smislu, je u potpunosti uspeo, dok je F-35 trebao da zameni F-16, F/A-18, EA-18 i A-10, a da li je u tome uspeo cemo tek videti. I mozda kljucno, da li ce svi potencijalni kupci moci zadovoljiti zahteve za naizgled kompleksno odrzavanje vazduhoplova. Da ne bude kao sa „svemocnim“ Eurofighter-om, koji u proseku ima 20% dostupnost flote, nekad i gore, dok jos uvek nema funkcionalan AESA radar i razvijene sve obecane sisteme, a na drugoj strani Rafal radi pouzdano, prodaje se i napredniji je, dok u isto vreme manje kosta! Na to, jedna greska u nekom konfliktu koja bi rezultirala gubitkom letelice moze uvek biti kobna kad su cena i marketing nekog proizvoda ogromni! Dok sa druge strane neciji uspeh moze rezultovati velikim narudzbinama(Francuska vazduhoplovna industrija nakon arapsko-izraelskog rata ’67, F-117 nakon ekskurzije iznad Jugoslavije, ili da danas npr. Indija rafalima „isprasi“ Pakistance ili da Sirija obori F-35). Sve u svemu, ne znamo nista dok ne prodje jedno 15ak godina i ne daj boze par ratova, ali ja se licno ne bi kladio na F-35….jeste „too big to fail“ ali sa druge strane previse elemenata moze poci po zlu, dok sa druge strane „konkurenti“ nemaju sta da izgube i mogu da sacekaju

    Odgovori
    An

    Slazem se. Nista se ne zna stvarno dok se ne sukobi negde. Dzaba sve ako ti pola eskadrile nije operativno jer se stalno desavaju neki kvarovi i treba mu dugo vreme da se opsluzi za sledeci let. IAF pilot je leteo 3-5 zadataka dnevno u vreme sukoba sa arapima, ali su se mogli pouzdati u svoju flotu (i pilote naravno). Sa druge strane ako bi se pokazao kao masincina to bi zapusilo usta svima, a otvorilo kase. Zna li neko ima li IAF operativne F-35ice i „steltuju“ li iznad Sirije ili ne? Iskreno ako ih imaju a one nisu sposobne da se krecu makar tu i tamo po sirijiskom nebu onda mi ta stelt prica i ti njihovi motori i ne piju bas vodu…
    Sto se tice toga koliko projekat kosta to se brinu ovi na vlasti, a na drzavnom nivou je apsolutno nebitno koliko je (jos uvek) najjaca vojna sila na svetu zaduzena, jer je bas to…najjaca vojna sila. Svaki problem koji treba da rese rezice silom, uvek bilo i uvek ce biti.

    ma

    Avion je skupji i to bez konkurencije. Dok ce europljanima trebati 20 godina da razviju avion 5 generacije , rusima bude trebalo barem do 2030 da naprave motor za suhoj 57 budući da ga jos nisu ni usavršili i moraju su 57 dosta doraditi budući da je dosta toga nestealth, počevši od toplinskog odraza. Ono sto Amerima ide u prilog je to sto će oni dosta zaraditi na avionu jer nitko drugi nema isti takav u serijskoj proizvodnji i ameri su u debeloj prednosti. Novce ulažu u razvoj 6 generacije a to će Rusi i Kinez teško dostići. Ne može se sve putem reverzibilnog inženjeringa razviti.

    Odgovori
    Ma

    Usisnici na Su-57 su totalno ne stelt takodje 3-d vektorisani potisak. Da li plainraju za finalnu verziju Su-57 da sakriju lopatice turbina? Motori su već leteli, da li ima treba još 11 godina ne znam, možda i treba…

    Fa

    Jedva čekam da vidim SU-57 sa saćastim lanserima UB-16-57…

    Ma

    @Falcon

    Definitivno nista bez sacastih lansera (i topa).

    Sl

    Ovo je više hvalospev američkoj finansiskoj moći nego neki kredibilan tekst. Puno je tu nepoznanica i sve je još na dalekom štapu da bi govorili o F35 kao zlatnom standardu. Dosta ljudi je već napisalo da je ovaj avion trebao u budućnosti da zameni F16,F15,F18,A10, a da u nekim segmentima ima lošije karakteristike od starijih modela. I sad ameri spuštaju cenu i daju sve na marketing kako bi spasli što se spasti može.

    Odgovori
    Iv

    Nemojte gledati to kao bacanje para samo na taj avion. Gledajte na to kao na bacanje para na razvoj novih tehnologija koja će se koristiti i na starijim i na novijim projektima. F-16v koristi nešto te tehnologije, recimo. I tu će kapnut para. I ko zna gdje još.

    Odgovori
    Ma

    Koristi radar ali radar bi se razvijao i tako, slazem se ipak da ce doci do transfera tehnologija, recimo F-22 upgrade sa elektronskim sistemima F-35 bi bio dobar primer super aviona kome ne bi niko mogao parirati u narednih 50 godina

    ah

    Poređenja radi, na međunarodnom tržištu jedan se MIG-29 starije generacije može nabaviti po ceni od oko deset miliona dolara
    —rečenica koja objašnjava razmišljanje novinara…..
    –usporedba sa su57 od kojeg su Rusi sluzbeno odustali jer je igra postala preskupa…

    Odgovori
    Yo

    F-35 je opitna životinja i sve pare i rad uložen u njega će se vratiti i kroz neke druge projekte koji će biti uspešni – ukoliko to ne bude slučaj i sa njim…
    Upitna je realna neophodnost aviona 5. generacije – iako su svakako napredniji od ostalih – ako se npr. ima u vidu da je u nekim NATO manevrima Rafal pobedio F-22…
    Priča se i da u eventualnom sukobu između npr. USA i Rusije ne bi bilo upotrebljeno ništa od onoga što je široj javnosti poznato jer je prilično zastarelo u odnosu na ono što razvijaju i poseduju u tajnosti…

    Odgovori
    V.

    Pa i Space Shuttle podigao je lestvicu, a onda …

    Odgovori
    ah

    onda su krenuli na Mars….

    П

    https://www.pogo.org/investigation/2018/03/f-35-still-no-finish-line-in-sight/

    Има веома пуно дима…

    И није баш да Американци имају пара на бацање јер се производња петро-долара успорава. Америчка привреда је страдала због пребацивања производње и велико је питање колико је губитак знања утицао на оволика кашњења. Постоји шаблон са свим новим америчким оружаним системима – велика кашњења и невероватно велика пребацивања буџета.

    Може да се деси да је F35 последњи NATO+ пројекат управо због превеликих трошкова.

    Odgovori
    su

    Pa gazda ima pravo.

    Sve americko naouruzanje je finansiki projekr americkog vojno industrijskog komplexa. Koji nista novo tehnoloski nije nilad isporucio.

    Odgovori
    ma

    Sadasnji vrsilac duznosti sefa Pentagona Patrick Shanahan kaze da je projekat F35 propao i da LM nece moci zavrsiti ugovore prema ostalim kupcima do kraja. Mada neki kazu da je navijao za Boingov projekat. U izvestaju „Projekt drzavno nadzora“ POGO navodi se da je Pentagon sakrio neke nedostatke. Problem sa izbacivanjem pilota zatim greske odredjivanja koordinata prilikom napada na zemlji. Pored ostalog vidljivo je da F35 ima problema sa motorom iako gospoda sa svojim komentarima na ovom portalu na sav glas galame kako SU57 nema motor 5 generacije. Rusi kasne sa SU57 ali bar se jos ni jedan nije srusio za razliku od F35. Softver je resetovan preko 30 puta ali i dalje radi sa velikim greskama. Ima jos na stotine gresaka koje ce tesko moci da se isprave a neke nece nikada. Ameri moraju ovo cudo tehnologije da uvale nekom jer odustajanje od ovog projekta posle svega bi bila prava katastrofa za njihov budzet, jer poceti opet iznova sa novim projektom slicnih parametara bi bilo previse i za jedne USA. One manje zemlje u svetu koje kupuju F35 za nekoliko godina suocice se sa problemima odrzavanja tog aviona, narocito u odrzavanju stealth karakteristika. U narednih 5 godina Italija umesto 10 dobice 5 ili 6 lovaca F35. U svakom slucaju neko je zaradio ogroman kapital tim projektom od LM do politicara.

    Odgovori
    Do

    Kako vas bre ne mrzi da prepricavate sta ste procitali po internetu???

    Odgovori
    ox

    Na međunarodnom tržištu jedan se MIG-29 starije generacije može nabaviti po ceni od oko deset miliona dolara (moguće je i osetno manje) a novije varijante po ceni od oko dvadeset; Su-35 po ceni od 40 pa do 65 miliona…Nešto je tu jako čudno. Zašto je onda Srbija plati 190 milijuna eura za samo šest MIG29SD ( standarna modernizacija bez Zhuk radara ) gdje se je do sada samo „unaprijedila“ komunikacijska oprema. 190 milijuna eura je „malo“ puno, pošto u cijenu spada samo kupnja / moderznizacija, gdje infrastrukutra ostaje ista…Prema ovome članaku, novi MIG29 po komadu košta 20 milijuna, tj. 20×6=120 milijuna, što znači šest novih MIG29, moderne varijante, košta 70 milijuna manje nego šest komada koje je kupila Srbija. Zar nije to malo „čudno“ ?

    Odgovori
    AL

    Prvo i osnovno nije utroseno nikakvih 190 milona dolara, nego je to procena celokupnih troskova prvesntveno modernizacije 2020/21/22, i delova za eksploataciju narendih 10+ godina+naoruzanje. Jedan Rafal kosta 70 miliona, ali je Indija placala 200 miliona po komadu ceo paket, naravno ne racunajuci ukupne troskove eksploatacije! Najveci deo troska Srbiji ce ici zapravo na obnavljanje naoruzanja(od pola miliona do milion dolara je jedna raketa, plus visemilionski radarski sistemi) i modernizaciju celog procesa odrzavanja, dok ce obuka predstavljati mali deo celog troska(deo pilota se vec vratio iz Rusije). Da su kupljenje 29ke, kostalo bi vise, ne mnogo posto nije velika vrednost zmajeva prve generacije, ali svakako vise(sigurno 50ak miliona). I naravno zemaljska oprema i infrastruktura da se opsluzuje toliki broj aviona koji nije postojao od ’99. Avans za beloruske 29ke je vec uplacen i ne znamo jel to uslo u tih famoznih „190“ miliona ili nije. Sve u svemu, Rumunija je za 12 aviona izdvojila milijardu, ovo nase uopste nije lose sve i racunajuci mali broj preostalih sati na zmajevima. S obzirom da nije postojala nikakva opcija, ovo je odlicno

    ox

    @AL-41F1 Modernizacija na MIG29SD je uračunata u tu cijenu od 190 milijuna eura. Rakete nisu tako skupe. Ne, srpski migovi neće imati „višemilionski radarski sistem“, tj. Zhuk radare. Infrastruktura ostaje ista. Sve što si ispisao je apsolutno netočno. Od kuda vadiš infromacije ? Youtube i Informer ?

    mi

    @oxo Tema je,kolko vidim F35,a ne srpski migovi koji su barem nabavljeni i koji koliko vidimo lete za razliku od nekih F16 koji nisu ni stigli a najavljivani su na sva zvona i to za visestruko vecu cifru.

    Ba

    @oxo

    Dobro pamćenje je prokletsvo moj ti oxo. Zar nisi ti prije godinu ili tako pisao pod ovim nikom koji sad koristiš o Baracima:

    „Polako, nema žurbe. Proizvedeno je preko četiri tisuće F16, gdje će oni biti „ovdje“ još jako dugo. Bilo bi lijepo da se uzme još 10+2, ali Hrvatska se fokusira na helikoptersku komponentu. Dolazi još Kiowa OH-58, raspravlja se o Black Hawk UH-60 i onda se nadamo da je Apache AH-64 na redu, gdje je strateška komponenta savršena, u koordinaciji sa PZH2000 i ostalim vozilima / tenkovima na zemlji.“

    Pa onda ono kad je „Index“ rekao da je posao propao:

    „I nauči jedno pravilo…sve što piše Index je sranje. Dokazano. Gdje nikada ništa ne ispitaju i stave činjenične informacije. Index spada u „tabloide“, „žute novine“.

    Gdje su danas 14 F-16, pa Apači, pa savršena strateška komponenta…? Šta je to bolje u HRV-u danas nego prije godinu dana? Evo reci nam ti, koji raspolažeš sa tačnim podacima?

    Ne, nego sada znaš šta ćemo mi, za koliko i kada. Znaš šta su „prave“ i „krive“ novine i koliko nešto košta „na tržištu“? :))
    Brini svoju brigu oxo, i ne sikiraj se previše. Mi to nešto pomalo radimo, sklapamo, kad ima para- nešto se i kupi. Na našem je nebu, leti. Neće nam američki ambasador govoriti koji ćemo radar i rakete kupovati, šta će biti, a šta neće- nije mu poznato, a tebi pogotovo. Ajde adio.

    Be

    Ja npr ne raspolazem nikakvim informacijama.
    Ali znam sto bih ja napravio unutar HR okvira.

    Unutar planiranih 100 sati leta godisnje po avionu, dakle 100 sati lizanja neba, F16 je nepotreban.
    F16 je promasena investicija.

    Po meni, pravi odabir za lizanje neba bi bio Korejski ili Singapurski F5.

    Ove price, mokri snovi, o F16 su glupost.
    To su isprazne price.

    Nabave F16 za HR ti je nesto kao da planiras uzeti neki nabrijani SUV za odlazak po speceraj na dnevnoj bazi.

    No dobro, ova sapunica za zemlji Hrvata ce uskoro dobiti novi epilog.

    Jedva cekam iscitati bisere iz pera dezurnih navijaca.

    BB

    Au, zemljače (Banja Luka), kako ga nađe!!???
    Ja mislim da on čeka upravo avion iz naslova ove priče, vjerovatno će ga kreditirati preko Sberbanke (kad prodaju svoj udio u Agrokoru).
    Ili možda čeka dok ovi F-35 u Izraelu ostare pa da se pojave na tenderu.

    Ma

    @Beduin

    >> pravi odabir za lizanje neba bi bio Korejski ili Singapurski F5

    Ti si ovo jednom vec predlagao, zaista ti avioni se cine super. Pa cak, kad smo kod teme tog tipa, ovi rumunski Mig-21 Lancer. Fascinantno sta su izraelci sve strpali u njega. Mislim avion ima perfektan radar i rakete, sta ti vise treba za air policing ako ne moz da priustis danasnji standard…

    Be

    E moj Mayer….
    Mokri snovi su hebena stvar

    ox

    @Banja Luka Apsolutno sve stoji što sam rekao. Gdje su F-16 ? Nijedna kupovina vojne tehnike nije sto posto osigurana, kao što vidimo diljem svijeta, gdje su mnoge prodaje propale. Od Azije, Sjeverne i Južne Amerika pa sve do Europe. Čudi me da to ne znaš, ali dobro možda ne pratiš dešavanja sa vojnom tehnikom oko svijeta. Hrvatska je poništila dogovor sa Izraelom, jer Izrael nije bio u stanju isporučiti ( radi Amerike i njihove želje da se stavi Američka tehnologija ) ono što je bilo dogovoreno. Vrlo jednostavno. Hrvatska je bez problema mogla reći Americi, dobro, maknite Izraelsku modernizaciju i stavite svoju. To je to, Hrvatska bi imala „Barake“ ( iako to onda ne bi bili „Baraci“ ). Ipak se radilo o 500 milijuna dolara, gdje je dogovor sa Izraelom bio vrlo jasan, tako da je Hrvatska ipak na kraju poništila ugovor….Koliko vidim ja sam napisao „raspravlja se o Black Hawk UH-60 i onda se nadamo da je Apache AH-64 na redu“. Zašto onda ti govoriš o Apachima kao da su već ovdje ili da su neki razgovori počeli ? Vrlo jasno sam napisao „NADAMO se da su Apache sljedeći“. Znaš što znači riječ „nada“ ? Mislim da imaš problem sa razumijevanjem rečenica. Što te još zanima ?

    Be

    oxo,
    Kupovati samo da kupis….bolje ne pokusavati uopce.
    Kosher burek nije moga doci u Hrvatsku ni pod razno.
    Zar ono Hrvatska u startu nije trazila LM jamstvo?
    Jeste.
    LM takovo jamstvo je u startu odbio.
    Da li treba nastavljati tu pricu?
    Nikako.
    F16 je, za najavljanih i planiranih 100 sati lizanja neba, potpuno besmislena investicija.
    Sto ce se tu sve izroditi i sto ce sve nasi veleumni mozgovi zakomplicirati, to je nemoguce predvidjeti.

    Kakvi sad mokri snovi o AH64?
    Koji ce to djava Hrvatskoj?
    To nama uopce ne treba.

    ox

    @Beduin Evo svi dokumenti su vani. Javni. Sve ono što je ljevica prodavala ljudima je bila čista manipulacija i laž. Nadam se da će Tango možda napisati članak o poslu sa Baracima, sada kada su dokumenti javni.

    Š

    Oxo, dušo, ti „svi dokumenti“ su oni u kojima se daje PRIVREMENA suglasnost za PREGLED aviona, i u kojima piše da se moraju nabaviti suglasnosti za sve ostalo (kao npr. transfer aviona i tehnologije), kao i to da Amerikanci ne žele imati nikakvog posla s izraelskim modifikacijama?

    To su oni dokumenti u kojima se spominje AIM-9 kao naoružanje, kao i betonske trenažne bombe, i isključen EW paket, a režim je kroz svoje vojne „anal“-itičare plasirao informacije o moćnim Burecima koji „gase“ sve PZO sustave i imaju BVR sposobnosti, kao i sposobnosti udara unutar neprijateljskog teritorija?

    Ili neki drugi dokumenti?

    Ma moraju biti neki drugi dokumenti, a ne ovo što je danas objavilo HDZ-ovo režimsko glasilo uz tvrdnju „nebo je žuto“ iako se na papirima može pročitati „the sky is blue“. Doduše, prosječan glasač HDZ-a služi se rvackim, a ne hrvatskim, tako da je suludo očekivati da zna pročitati i razumjeti vrlo jednostavne fraze na engleskome jeziku.

    Be

    Oxo,
    A jesi ti procitao sadrzaj tih dokumenata s razumijevanjem?

    te

    Što se tiče upumpavanja para, pre svega treba imati na umu jednu stvar, a to je: Ameri štampaju dolare kako i koliko hoće (što i rade), i u ovaj projekat mogu da upumpaju novca koliko god treba. Sigurno neće dopustiti da se brukaju odustajanjem od jednog ovakvog projekta.
    Inače, dobar tekst! Kad se priča o vojnim projektima mora se uzeti u obzir ekonomskp-politički momenat, isto ako ne i više nego vojni-tehnički.

    Odgovori
    Kr

    postovani g-dine Aleksicu,

    citam i ne verujem, sta citam. sta je F-35? program aviona koji treba da zameni F-16/F-18 u avijaciji i marin-skom korpusu SAD-a, sve ostalo je cini se prevod sa Sputnjika.

    cene borbenih aviona: GRIPEN E ili NG braziliero je prodat po ceni 1.1000.000.000 SEK po komadu Brazilu
    oko 120 miliona eura, da kosta 60 miliona, dzabe, bazna konfiguracija za HRZ cini mi se oko 80 miliona evra, imate takodje na t6

    na t6 imate i koju cenu je platila Slovacka za F-16V,

    TOC – ukupni troskovi upotrebe, pomenuli ste
    da norvezani procenjuju TOC Za F-16 267 miliona $,
    a da li ste pokusali da isto izracunate za F-16 F-15 Su-35,

    Su-57 raptorski, program je od strane Indije napusten jer UAC nije dokazao da raspolaze neophodnim teh-nologijama, a F-22 ostaje avion iz druge dimenzije,

    i eto opet S-400 bolji od svega americkog, ma THAAD je smece itd, da li ste videli radar za male visine za s-300/s-400, ili bolje koliko broji ljudi baterija S-300/S-400, da li znate koliko struje trosi bataljon s-400?

    primer SAMP-T raketa ASTER 30 baterija: radar Arabel C2 vozilo 4 vatrene jedinice, broji 15-tak ljudi, poljaci su uzeli MIM 104 PAC 3 koji je nesto skuplji rakete sli-cne, ali kod MBDA kasni ASTER 2, a poljaci zele da se ukljuce u program THAAD, a i ameri ne stede na off-set ugovorima.

    izvinite ali sam navikao ka visok nivo teksrova na t6.

    Odgovori
    Ma

    Takodje moram da primetim da je tekst losiji od proseka ovog portala, bez referenci, sa dosta ekskurzija u politiku, stilski problematican i definitivno mirise na Sputnjik.

    Yr

    Poenta je da je ovo bio naprosto prevelik tehnološki zalogaj. Naravno da je jeftiniji od razvoja 5-6 novih tipova aviona ali da li je od tri? Moglo se ići na istu platformu za USAF i NAVY npr. to smo i ranije imali u SAD, a poseban avion za USMC zbog čijih ttz je ovaj projekat u suštini i pretrpeo previše kompromisa i zapao u finansijske probleme. Zarad guranja VTOL-a koji koristi delić vojnih snaga, unakarađene su (u pogledu performansi i održavanja) dve masivne vojne formacije USA. Moglo se komotno ići na jedan avion za USAF i NAVY i drugi za marince a za zamenu A-10 se moglo ići, od jeftinih dorađenih LIFT-ova do nove namenske letilice koja bi imala motore i avioniku druga dva napredna modela a stealth mu ionakao ne služi ničemu obzirom na misiju.
    Imali bi tri modela sa vrv. istih 20% izmenjivih delova (motor, radar, avionika), potrošili bi sličan novac a dobili namenske optimizovane platforme za svaki vid oružanih snaga. Ovako imaju mali dolet za mornaricu, malu nosivost i manevarske karakteristike za USAF, apsolutnu katastrofu za podršku trupama na zemlji (šalješ sofisticiranu stealth mašinu od 100 milki dolara bez adekvatne nosivosti i oklopa u domet MANPAD-a i PA topova). Jedino marinci dobijaju solidnu platformu i značajno unapređenje u odnosu na Herijer. I naravno Japan mogućnost da opet ima NA, svi ostali gube.

    Odgovori
    Al

    @Yrraf
    Lepo rečeno.

    Ma

    >> šalješ sofisticiranu stealth mašinu od 100 milki dolara bez adekvatne nosivosti i oklopa u domet MANPAD-a i PA topova

    Takva upotreba ne pada nikome na pamet. Zbog cega bi se F-35 spustao u domet gorespomenutih sredstava kad svoje zadatke moze da obavi sa velike visine i rastojanja…

    Sl

    Citam tekst i ne verujem. F 35 uopste nije promasen avion. Amerikanci ne prave promasene avione. Njihovi avioni ucestvuju u ratnim dejstvima sirom sveta. Amerikanci iz svega izvuku pouku. F 14 – ubica. F 15 – ubica (nikad oboren), F 16 – ubica, F 18 – ubica. F 35 ce biti strah i trepet za neprijatelja. Ne razumem zasto se stalno polemise o cenama ? Jedna zemlja sa takvom ekonomijom moze sebi to da priusti. Nisu Amerikanci glupi. Da taj avion nije perspektivan, batalili bi ga kao sto su F 117. Amerikancima lova nije nikad problem. Koliko samo kosta 1 nuklearna raketa i njen razvoj ? Infrastruktura ? No to se niko ne pita. Kad su tema avioni, u sitna zrnca se prognoziraju cene, a cinjenica je da ce taj F 35 biti okosnica pola Evrope pre ili kasnije, a verujem i arapskih zemalja. Neko je napomenuo da Su 57 nikad nije pao. Pa sta ima da padne kad ih nema 10 komada ? Necu da tvrdim kakav je Su 57, no jedini partner – Indija, se povukao. Kinezi imaju neku svoju viziju aviona pete generacije (lici mi na Mig 1.44). Ovaj avion ce na kraju biti put pogodak. USA retko napravi los avion. A o tehnologiji f 22 svet moze samo da sanja. Nije dzaba USA zabranila izvoz (slicno kao Rusija Mig 31). Amerika je jedina sposobna da pravi avione pete generacije, a Kina ima dobar potencijal ako sredi motore na svom avionu pete generacije.

    Odgovori
    ma

    Meni se čini da Kina ne želi uložiti više, više se sve čini da žele reverzibilnim inženjeringom napraviti gotov proizvod jer da bi razvio nesto trebas puno istraživati i puno ulagati novaca, SAD , f22 razvija od 80desetih godina a to znai da su puno ulagali u razvoj da bi napraivli gotov proizvod, dakle treba isprobati sve mogučnosti itd. A Rusi to u posjednje vrijeme ne rade, su57 je ustvari nastao na temelju starijeg suhoja samo sa drugim materijalom tj manje metala da bi bio bolji stealth. ali kod su57 postoji dva problema, prvi problem je to sto nemaju fukcionalan motor koji ne treba forsaž a drugi razlog je to sto je motor na otvorenom i stvara puno veći toplinski odraz. I zbog toga je su57 jako jako daleko da bude lovac 5 generacije.

    Ma

    Velicanje ruske tehnike i dovodjenje u pitanje zapadne (u ovom konkretnom slucaj radi se o avionima) rezultat je ruske „meke snage“ na balkanskim prostorima. Jednostavno postoji mreza medija koja fura taj narativ kako je Rusija neka alternativa zapadu, cak civilizacijski gledano i onda posle odredjenog vremena dobar deo konzumenata pocinje da veruje u te price. Interesantno je pri tome da Rusija u toj svojoj propagandi toliko nema sta da ponudi da im je 90% propagande o oruziju.

    Cr

    @ Mayer
    Ne bih se bas slozio sa Vama. Postoji naravno mreza medija koja forsira narativ o Rusiji, ali postoji naravno jos jaca mreza medija koja nam non-stop servira misljenje dovedeno maltene do dogme da zapadni sistem vrijednosti nema alternativu. Sve ima alternativu – zasto bi postojale jednosmjerne ulice u zivotu? Rusija na zalost mnogih jeste alternativa zapadu i to oduvijek. Ljudi su danas toliko medijski izmanipulisani da ne vide ista sem materijalnog. Duhovnost, kultura… sve je to baceno u zapecak kao nebitno. Rusija ima itekako sto da ponudi svijetu i nudi to stoljecima. Koliko je samo dala svjetskoj bastini genijalnih pisaca, kompozitora, slikara, fizicara, hemicara, izumitelja, ljekara, ekonomista… Ali sve to ostaje u sjenci zapadne propagande koja je svoju kulminaciju dozivjela u MekKejnovoj opasci da je Rusija benzinska stanica koja se prikazuje kao drzava. Sto reci na ovakve rasisticke izjave? Sto reci na beskonacne stereotipe o vjecnom ledu i snijegu, medjedima, ispijanju vodke, lijenim ljudima, zenama niskog morala… A sve sa istim ciljem – pripremanje svjetske javnosti za neizbjezni ko zna koji po redu oruzani sukob sa Rusijom. On ce se desiti, samo je pitanje vremena. Upravo zapadni mediji pricaju samo o ruskom oruzju. Nijedanput nijesam vidio neki prilog na CNN-u, BBC-u, NBC-u, Glasu Amerike, Deutsche Welle-u o Valaamu, Ermitazu, Boljsoj teatru, Ani Netrebko… Svjedoci smo uzasnog istorijskog revizionizma. Nacisticka propagandna masinerija je smislila da je Staljin pobio vise Rusa od Hitlera, pa je samim tim po njima Hitler bolji?! Ozbiljni americki istorucari poput Timotija Stajna su tu laz naravno razotkrili ali je ona nazalost vise nego ikad prisutna u medijima. Preko 95% ljudi sa zapada nikad nogom nije krocilo na rusko tlo ali znaju da tamo nema nista bez nafte i gasa jer se to stalno vrti u njihovim medijima.
    Izvinite ako sam bio preopsiran, ali stvarno ne volim i ne zelim da pristanem na jednostrane medijske aksiome ma od koga oni dolazili. Uvijek postoji izbor u svemu, samo treba pazljivo gledati, slusati i filtrirati informacije koje nam stizu. Nit je Amerika iskljucivo dobro mjesto za zivot, nit je Rusija iskljucivo lose mjesto za zivot i obrnuto. Ni Sputnjik, ni CNN no zdrav razum.
    Lijep pozdrav!

    Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

    Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

    Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

    Ostavite odgovor

    Najnoviji komentari

    Branko na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

    "Na ovaj nivo će se nadograditi postojeći francuski Rafali F3R, ali se mora naglasiti da se na F4.1 mogu nadograditi samo avioni varijante F3R koji imaju AESA radar. " Da li to znaci da se hrvatski avioni ne mogu nagraditi na F4.1?

    27. Nov 2024.Pogledaj

    Лек na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

    K И даље не бих искључио могућност да поједине технологије са Ф5 које не би захтевале структурне захвате заврше на некој даљој подверзији Ф4.

    27. Nov 2024.Pogledaj

    Nikola na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

    @Petrovic Dusan i Max U tome i jeste problem, sto poredite ICBM i druge rakete koje lete brzinom od M5 i brze sa novim hipersonicnim oruzjem. Razlika je u tome sto novo hipersonicno oruzje koristi aerodinamicna svojstva sto raketama prilikom povrarka atmosferu omogucava vodjeno manevrisanje. A ICBM i druge balisticke rakete imaju balisticku putanju kosog…

    27. Nov 2024.Pogledaj

    radovanovic na: Besne su, mrze avione i sa vazduhoplovnim preduzetnicima vrte milione evra: Kako su lisice spasile srpsku generalnu avijaciju i pri tom slupale par letelica

    Nadam se da će PA Vršac dobiti ovaj posao u narednim godinama zbog njenog opstanka na nebu iznad Srbije i da će nadležne ustanove konačno uvideti značaj ove firme i potrebu naše države za ovakvim vidom vazduhoplovstva!!!

    27. Nov 2024.Pogledaj