Centar za istraživanje nesreća u saobraćaju i njegov Glavni istražitelj objavili su, nakon tri nedelje, Obaveštenje o početku istrage udesa privatnog helikoptera SA 342J Gazela u ataru sela Jakovo. Pilot helikoptera je nakon pojave dima u kabini morao da izvede prinudno sletanje u čemu je uspeo ali je nakon dodira sa zemljom došlo do oštećenja trupa letelice.
Kako stoji u izveštaju o otpočinjanju istrage Glavnog istražitelja, privatna Gazela registarske oznake YU-HPZ je 31. jula podnela plan letenja na ruti: letelište „13. maj“ kod Zemun Polja (na kojem je bazirana) – Kopaonik – „13. maj“. Letelica je odletela prvi deo najavljenog plana leta bez problema i pri povratku do Zemun Polja, kod sela Jakovo, tokom preletanja Save, na visini oko 1000 fita sa brzinom od 115 čvorova, došlo je do pojave dima u pilotskoj kabini, navodi se u Obaveštenju.
Nakon par sekundi pilot dobija indikaciju problema sa pogonom putem glavnog alarma u kokpitu i motor prestaje sa radom. Pilot zatim oduzima snagu motora i počinje sa pripremom za vanredno sletanje.
Obaveštenje dalje navodi da pilot helikoptera letelicu prevodi u auto-rotaciju, obaveštava nadležnu kontrolu leta i emituje „mayday“ poruku o hitnoj situaciji. Tom prilikom pokušava da prizemlji helikopter u auto-rotaciji sa što manje oštećenja, na površinu bez zasada biljnih kultura što i uspeva.
Međutim, prilikom dodira sa tlom, helikopter pravi zaokret i ubrzo se zaustavlja. Kako se navodi u Obaveštenju, usled uvećanih sila koje deluju na krakove elise tokom auto-rotacije (veća brzina propadanja) i udara o tlo, krakovi elise kače zadnji deo delikoptera, odnosno repni konus, što dovodi do njegovog oštećenja i sistema u okviru njega.
Prilikom udesa pilot nije zadobio povrede, zaključuje se u obaveštenju.
Skorpion
A lopatice glavnog rotora zive i zdrave.
Josip Milošević
Pa, kako to meni izgleda krakovi glavnog rotora nisu mogli samo uslijed autorotacije oštetiti repnu gredu, jer je to nemoguce.
Repni konus se vrlo vjerojatno oštetio zato jer je kod dodirivanja tla (vertikalna plus kutna brzina) došlo do uvijanja ili torzije repne grede koja je tako došla preblizu putanje krakova. Alternativna opcija je da je uslijed udara trupa u zemlju popustila strukturna rešetka i savila vertikalnu os kabine unatrag. Objašnjenje iz službenog dokumenta je u najmanju ruku nespretno i netočno.
Važno da je pilot OK.
ЛСБЛ
А шта се дешава са ротором приликом приземљења??? Постоји толико удеса где су лопатице главног ротора пресекле репно вратило у лету док су мотори још радили, зашто онда није могуће приликом приземљења у ауторотацији од инерције лопатице савију и оштете репни конус. Погледај удес из фебруара у Фукушими..
Свака част за пилота што је правовремено и на релативно малој висини успео да хеликоптер уведе у ауторотацију и изврши слетање. Иако је отказ мотора на газели редак ово треба да буде наук свим пилотима колико једномоторних хеликоптера колико је висина битна. Маневар “искакања” који су учили у војсци треба да забораве и увек држе значајну резерву висине. Некада ни 10000 сати налета/искуства није довољно да на време препознају квар и правовремено реагују. Само високо!!!
ЛСБЛ
Структурна решетка на газели????
POW/LJPZ
Josipe,sa nevjerojatnom lakoćom tvrdite da je službeno objašnjenje ovog slučaja nespretno i netočno.Iz kojih razloga bi netko napisao netočno izvješće i doveo sebe u nezavidnu situaciju??Daleko odoste u utvrđivanju dijagnoze na Vaš način.Ništa od toga što ste naveli nije vidljivo na fotografiji,na kojoj se sve jasno vidi.Nikakvog uvijanja tu nema.Helić je sasvim pristojno čučnuo i dogodilo se to što se dogodilo.Ostavljate dojam da niste pažljivo pročitali članak.Potpuno se slažem sa Vama da je važno da je pilot OK.Pozdrav…
nomen
@Josip
Sve sto ste napisali je nespretno i netacno….
Jale
Dobro se spustio majstor.
nikola
Svaka cast pilotu
milan
Josipe, ne znam šta je tu nespretno i netočno… Ako helikopter udari vertikalno u zemlju velikom brzinom, repna greda je kruta i ona se vrlo malo pod dejstvom inercije deformiše – lopatice glavnog rotora su, naprotiv, veoma elastične i one idu dole do repa. Veoma logično. Ako pogledaš boldovanu rečenicu, prvi deo je samo uvod u to kako je gazela krenula da pada; drugi deo rečenice ti daje objašnjenje o lomu prilikom pada.
Bob
Pohvalio bi prisebnost pilota. Nije svejedno biti u letilici na visini u treutku kvara same letilice. Sama prisebnost i znanje pilota je smanjilo nesrecu na najmanju mogucu meru. Svaka cast.
BB
Ima uticaja i veća inercija rotora, dakle sama konstrukcija helikoptera. Ali pilotu svaka čast, iako nije bio visoko, bio je na visini zadatka
…
Sjećam se kako na školsko igralište često slijetala gazela a mi ga dodirivali, elise su bile baš elastične…