BEG airport status
[POSLEDNJA VEST] Detalji udesa helikoptera Gazela YU-HPZ kod Jakova Fotografija helikoptera na mestu udesa. Vidljivo oštećenje repnog konusa blizu fenestrona / Foto: Centar za istraživanje nesreća u saobraćaju

[POSLEDNJA VEST] Detalji udesa helikoptera Gazela YU-HPZ kod Jakova

Centar za istraživanje nesreća u saobraćaju i njegov Glavni istražitelj objavili su, nakon tri nedelje, Obaveštenje o početku istrage udesa privatnog helikoptera SA 342J Gazela u ataru sela Jakovo. Pilot helikoptera je nakon pojave dima u kabini morao da izvede prinudno sletanje u čemu je uspeo ali je nakon dodira sa zemljom došlo do oštećenja trupa letelice.

Kako stoji u izveštaju o otpočinjanju istrage Glavnog istražitelja, privatna Gazela registarske oznake YU-HPZ je 31. jula podnela plan letenja na ruti: letelište „13. maj“ kod Zemun Polja (na kojem je bazirana) – Kopaonik – „13. maj“. Letelica je odletela prvi deo najavljenog plana leta bez problema i pri povratku do Zemun Polja, kod sela Jakovo, tokom preletanja Save, na visini oko 1000 fita sa brzinom od 115 čvorova, došlo je do pojave dima u pilotskoj kabini, navodi se u Obaveštenju.

Nakon par sekundi pilot dobija indikaciju problema sa pogonom putem glavnog alarma u kokpitu i motor prestaje sa radom. Pilot zatim oduzima snagu motora i počinje sa pripremom za vanredno sletanje.

Obaveštenje dalje navodi da pilot helikoptera letelicu prevodi u auto-rotaciju, obaveštava nadležnu kontrolu leta i emituje „mayday“ poruku o hitnoj situaciji. Tom prilikom pokušava da prizemlji helikopter u auto-rotaciji sa što manje oštećenja, na površinu bez zasada biljnih kultura što i uspeva.

Međutim, prilikom dodira sa tlom, helikopter pravi zaokret i ubrzo se zaustavlja. Kako se navodi u Obaveštenju, usled uvećanih sila koje deluju na krakove elise tokom auto-rotacije (veća brzina propadanja) i udara o tlo, krakovi elise kače zadnji deo delikoptera, odnosno repni konus, što dovodi do njegovog oštećenja i sistema u okviru njega.

Prilikom udesa pilot nije zadobio povrede, zaključuje se u obaveštenju.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

Sk

A lopatice glavnog rotora zive i zdrave.

Odgovori
Jo

Pa, kako to meni izgleda krakovi glavnog rotora nisu mogli samo uslijed autorotacije oštetiti repnu gredu, jer je to nemoguce.
Repni konus se vrlo vjerojatno oštetio zato jer je kod dodirivanja tla (vertikalna plus kutna brzina) došlo do uvijanja ili torzije repne grede koja je tako došla preblizu putanje krakova. Alternativna opcija je da je uslijed udara trupa u zemlju popustila strukturna rešetka i savila vertikalnu os kabine unatrag. Objašnjenje iz službenog dokumenta je u najmanju ruku nespretno i netočno.

Važno da je pilot OK.

Odgovori
Л

А шта се дешава са ротором приликом приземљења??? Постоји толико удеса где су лопатице главног ротора пресекле репно вратило у лету док су мотори још радили, зашто онда није могуће приликом приземљења у ауторотацији од инерције лопатице савију и оштете репни конус. Погледај удес из фебруара у Фукушими..

Свака част за пилота што је правовремено и на релативно малој висини успео да хеликоптер уведе у ауторотацију и изврши слетање. Иако је отказ мотора на газели редак ово треба да буде наук свим пилотима колико једномоторних хеликоптера колико је висина битна. Маневар “искакања” који су учили у војсци треба да забораве и увек држе значајну резерву висине. Некада ни 10000 сати налета/искуства није довољно да на време препознају квар и правовремено реагују. Само високо!!!

Л

Структурна решетка на газели????

PO

Josipe,sa nevjerojatnom lakoćom tvrdite da je službeno objašnjenje ovog slučaja nespretno i netočno.Iz kojih razloga bi netko napisao netočno izvješće i doveo sebe u nezavidnu situaciju??Daleko odoste u utvrđivanju dijagnoze na Vaš način.Ništa od toga što ste naveli nije vidljivo na fotografiji,na kojoj se sve jasno vidi.Nikakvog uvijanja tu nema.Helić je sasvim pristojno čučnuo i dogodilo se to što se dogodilo.Ostavljate dojam da niste pažljivo pročitali članak.Potpuno se slažem sa Vama da je važno da je pilot OK.Pozdrav…

no

@Josip

Sve sto ste napisali je nespretno i netacno….

Ja

Dobro se spustio majstor.

Odgovori
ni

Svaka cast pilotu

Odgovori
mi

Josipe, ne znam šta je tu nespretno i netočno… Ako helikopter udari vertikalno u zemlju velikom brzinom, repna greda je kruta i ona se vrlo malo pod dejstvom inercije deformiše – lopatice glavnog rotora su, naprotiv, veoma elastične i one idu dole do repa. Veoma logično. Ako pogledaš boldovanu rečenicu, prvi deo je samo uvod u to kako je gazela krenula da pada; drugi deo rečenice ti daje objašnjenje o lomu prilikom pada.

Odgovori
Bo

Pohvalio bi prisebnost pilota. Nije svejedno biti u letilici na visini u treutku kvara same letilice. Sama prisebnost i znanje pilota je smanjilo nesrecu na najmanju mogucu meru. Svaka cast.

Odgovori
BB

Ima uticaja i veća inercija rotora, dakle sama konstrukcija helikoptera. Ali pilotu svaka čast, iako nije bio visoko, bio je na visini zadatka 😉

Sjećam se kako na školsko igralište često slijetala gazela a mi ga dodirivali, elise su bile baš elastične…

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

goran na: Emiratski Kalidus nastavlja sa razvojem svog COIN aviona B-250

Klade se na vodjene bombe dometa do 20 km. Nije baš tako prosto.

15. Mar 2025.Pogledaj

goran na: [EKSKLUZIVNO] Goran Memon za Tango Six: EDePro razvija dva tipa letelice, cilj je da „mock-up“ dvomotorne bude izložen na sajmu u Dubaiju

Uz to metal je ekološki materijal koji može da se reciklira u beskraj. Kompoziti ne. A imunost konstrukcije na grešku i da je održavaju takoreći čekićem jeste važna prednost. Imaće ta letelica veći uspeh od Afrike.

14. Mar 2025.Pogledaj

Miloš77 na: Antonov 26 nastavlja da leti u srpskom RV i PVO: Zamena motora u poslednjim godinama službe

Mislim da su se vremena promenila i da nam je vec dosta puta trebao takav avion u zadnje vreme, a da bi u bliskoj buducnosti postati jos korisniji. Koliko smo miliona samo platili dostavu opeme za vojsku od Talesovih radara sa zapadado Pancira, Mi-17, FQ-17, FK3, Ka-32, i to je samo uvoz. A gde je…

14. Mar 2025.Pogledaj

Srbofil na: Antonov 26 nastavlja da leti u srpskom RV i PVO: Zamena motora u poslednjim godinama službe

@Miloš77 Zavisi šta smatramo brzim, ali avioni AS se mogu prepraviti u Srbiji bez ikakvih problema. Bilo je privatnih kompanija sa IL-76 u Srbiji i zatvorene su. jednostavno, previše novca košta za tako minijaturno tržište kakvo je naše. Mi nemamo ekspedicione snage po svetu. Dva C295 dovedu ceo kontigent mirovnjaka iz sve jedne misije VS…

14. Mar 2025.Pogledaj

Dejanera na: Ujedinjeni Arapski Emirati pre Srbije naručuju Erbasov A400M

@ Bulatovic Nebojsa Samo malo matematike i poznavanje velicine Srbije reci ce vam sledece: Francuski tanker C-135FR ima protok od oko 1500 litara u minutu. Rafal ima unutrasnje rezervoare od oko 4700 litara. Dakle nekih 3 minuta traje kompletno punjenje. Brzina kojom lete avioni je izmedju 500 i 600 km/h. Matematika kaze sledece: 600 /…

14. Mar 2025.Pogledaj