Kako danas prenosi Večernji list, Ministarstvo zdravlja Hrvatske objaviće 10. marta 2021. godine javno nadmetanje za uspostavljanje helikopterske hitne medicinske službe (HHMS) koja bi počela sa radom već 1. jula 2021. Navedeno je da bi HHMS imao četiri baze i to u Splitu, Rijeci, Zagrebu i Osijeku, sa pružalacem helikopterskih usluga bi se sklopio ugovor na tri godine a čitav posao se procenjuje na oko 18 miliona evra bez PDV-a.
Služba HHMS bila bi na raspolaganju 24 časa, sedam dana u nedelji, a procena troškova urađena je za 4500 sati naleta. Dokumentacija Ministarstva zdravlja koja je od juče dostupna zainteresovanim stranama pokazuje da bi u ovom projektu troškovi za riječku regiju iznosili oko 5,8 miliona evra, za splitsku regiju oko 7,5 miliona evra, osječku 2,4 miliona i zagrebačku oko 357 hiljada evra.
Večernji navodi i da se od odabranog ponuđača očekuje da obezbedi odgovarajuće helikoptere koji zadovoljavaju tehničke specifikacije koje su potrebne za obavljanje HHMS kao i letačke posade. Sa dрuge strane Ministarstvo zdravlja će obezbediti medicinsko osoblje, dakle lekare, medicinske sestre i medicinske tehničare.
Za posadu se u dokumentaciji preporučuje da, za izvođenje zadataka danju, bude tročlana i da je čini pilot, lekar i medicinski tehničar. Interesantno je da će medicinski tehničar imati dve uloge, da pomaže doktoru prilikom hitnih intervencija ali i da tokom leta pomaže pilotu kao član posade. Za ovu drugu ulogu odabrani pružalac usluga HHMS će imati obavezu osposobljavanja medicinskog tehničara. Za noćne zadatke preporučena je četvoročlana posada sa dva pilota, lekarom i medicinskim tehničarem.
Što se tiče baziranja ono će biti organizovano u sve četiri pomenute regije na aerodromima u državnom vlasništvu sa objektima za smeštaj posada i hangarima za helikoptere u kojima je moguće vršiti linijsko održavanje. Baze moraju biti osposobljene tako da obezbeđuju brzo reagovanje na hitne pozive, od oglašavanja alarma helikopter mora biti u vazduhu u roku od naviše pet minuta danju a tokom noći u roku od ne više od 15 minuta.
Za operacije HHMS hrvatsko Ministarstvo zdravlja će plaćati mesečnu fiksnu naknadu a tu su i varijabilne naknade koje će se takođe mesečno obračunavati za svaki minut naleta helikoptera. Ako se ne poštuju rokovi za poletanje, predviđeno je da operater plaća penale. Za određivanje hitnosti odnosno upotrebe HHMS biće zadužen dežurni doktor u hitnoj pomoći na broju telefona 194. Medicinsku opremu helikoptera koja ne sme biti starija od dve godine činiće defibrilator, transportni mehanički ventilator, aspirator, dva perfuzera i nosila. Večernji list prenosi i da će helikopter morati imati mogućnost transporta inkubatora za prevoz novorođenčadi. Kada je reč o performansama helikoptera, njegova putna brzina mora biti najmanje 120 čvorova i da ima dolet od 240 nautičkih milja plus rezerva.
Podsećamo, Hrvatska je u novembru najavila i nabavku helikoptera za podršku sistemu civilne zaštite.
Pratite Tango Six i na društvenim mrežama. Na Instagramu, Jutjubu, Tviteru i Fejsbuku.
Mrki Air
nešto slično što radi ADAC u Njemačkoj?
Perica
nešto slično što smo već imali prije nekih 5-6 godina, samo što bi sada trbalo biti 24 sata/7 dana u tjednu i u 4 baze.
nomen
Nije ADAC sam, ima jos npr. DRF ali i Bundeswehr ima nekoliko helikoptera u toj ulozi.
Delta Viktor
Svaki dom zdravlja bi trebao imati heliodrom za ovakvu vrstu helikoptera i jednu ili dve flote letelica za hitnu medicinsku pomoć.
To bi sigurno spasilo mnoge živote.
Miki
Glupost. Bolnice treba da imaju, domovi zdravlja ne.
Kiki
Dom zdravlja boze dragi glupih ljudi po internetu, pa hoce da ga ostave helijem u dom zdravlja pa da cekaju kola da ga voze u bolnicu, ajde bar malo mozga da se ukljuci pre pisanja
Rajko
Hrvatska uvek par koraka ispred nas. Sve ozbiljne drzave imaju ovakvo nesto, sve drzave EU a o SAD da i ne govorim. Samo kod nas se i dalje pacijenti transportuju vojnim helikopterima.
Strela
U Slobeniji i danas transportuje vojska i policija. Isto tako isti spasavaju iz planina svake godine.
Ivan
Slovenija je relativno mala i kompaktna, Hrvatska je razvučena i s puno više turista, tako da joj više treba specijalizirana služba.
TT
Rajko pogledaj oblik Hrvatske pa ce ti biti malo jasnije zasto im ovo treba.
алекса
Словеначки систем има највише смисла ако се узме у обзир број становника и величина ново насталих државица. Са Немачком не можемо да се поредимо по нити једном параметру.
Strela
@Ivan
U cemu razlika?
Sem u tome, da ce se iz drzavnog buđeta slivati novci u privatno. A ovako ostaje sve drzavi, plus piloti, ce imati neophodne sate naleta, u suprotno ce placati uslugu privatniku, a iz buđeta nalet pilota.
Sta ce rade onda vojni piloti? Punovo, da jure divlje vepre!?
МилеНС
Годинама раније писао сам о истом за Србију, тј. да требамо имати специјализовану, независну од МУП-а и ВС хеликоптерску јединицу са врхунски опремљеним летелицама за „HEMS“ тако да минимално три летелице покривају подручје КЦ Ниш који би покривао и зимски центар Копаоник , КЦ Крагујевац који би покривао зимски центар Златибор, КЦВ (Нови Сад) логично за целу АП Војводину. Да ли Београду треба нисам сигуран је довољно хеликоптера већ тамо који у нужди могу да се укључе иако сам рекао независно од муп-а и ВС ипак је х145м купљен и са том наменом.
Сетимо се лета ми-17 са Батајнице до Н. пазара и његовог „повратка“…
Mrki Air
I u Sloveniji je bilo priče u tome, da se te usluge odvoje. Policija ili voska za sat leta računaju URSZR-(Uprava za zaščito in reševanje Republike Slovenije) 7000-10 000 eur. Očito nekome nije u interesu da te usluge ide pod AMZS ili nekom trećem ko pobijedi na tenderu.
Nekoliko godina nazad je trebalo izvesti neko hitno spašavanje ili prevoz neke robe (zaboravijo sam) ..ne znam zbog čega vojska ili policija nisu htjei to da odrade.. poletijo je jedna privatnik mislim da se mu je kompanija zvala The Stroj.. posao je naplatijo skoro 4 putanja manje od polcije i vojske.. na USZR svi su bili u čudu ;)
Ivan
@Strela, razlika je u tome da država plaća fiksni iznos koji je sama odredila i da nema brigu niti oko helikoptera (nabava, održavanje) niti oko pilota i tehničke službe. Jedino što je država preuzela na sebe je osigurati doktore hitne medicine i tehničare. Također ovime se rasterečuje vojni budžet, odnosno MUP-a.
Dušan
Vojni ili civilni za pacjenta je važno da doleti opremljen i da ga dopremi što pre u bolnicu.
BureBaruta
Bilo je i vrijeme. Do sada je to radila vojska, gdje se nisu mogli kupovati helikopteri sa EU novcima. Ovako se omogućava da se vojska rastereti i svoje resurse troši negdje drugdje, a pošto ovo spada u civilnu zaštitu, Hrvatska ne treba trošiti svoje novce iz proračuna ( budžeta odbrane ), nego jednostavno uzme iz EU fondova i kupi helikoptere i sve ostalo što je potrebno.
Ikar
To su pogodnosti kad si dio EU
Zooro
Može li mi netko objasniti… Koji je ovdje koncept funkcioniranja ?
Koliko vidim država , RH , daje sve tj kupuje helikoptere , plaća doktore , medicinske tehničare , medicinsku opremu , daje svoje aerodrome i hangare , plaća helikotere po minutu leta + fiksna naknada mjesečno + varijabilna naknada mjesečno.
OPERATER plaća penale ako kasni kod polijetanja :) ha , ha . A tko je OPERATER ? A čiji su piloti ? Piše u članku da operater treba osigurati helikoptere , pa zar nije nedavno bio u medijima članak ( više njih ) da RH nabavlja helikoptere za HHMS ???
Je li ovo još jedan “posao“ na hrvatski način usprkos “transparentnosti natječaja“
Strela
Ne pise da HR kupuje nego ce dati javnu objavu, a to znaci da se privatni sektor javi i ponudi zahtevane helikoptere i sve sto se trazi. A drzavni buđet ce to placati tj. ocekujte povisenje i dodatan namet u sklopu zdravstvenog osiguranja. A turisti ako kojim slucajem nece imati turisticno zdravstveno osiguranje, mogu da ocekuju papreni racun ukoliko se jih bude spasavalo helikopterom. Privatnik nece raditi taj poso iz ubeđenja nego znog zatade. E sad dali se vise isplati kupiti helikoptere za policiju i dati takav poso njima, pa da sve ostane u istoj kasi je drugo pitanje. Inace zo se setili ovi mudraci jos pre dvajst godina ako ne i bise da svaka clanica ima tako organizovanu sluzbo tj. dajte privatnom sektoru, a to sve sa ciljem da se kupuje dodatna tehnika i pravi dodatan trosak.
Tom
Operater je Mup.
nomen
Iz ovog zakljucujem da Mi-171Sh za koju godinu napustaju HRZ. Pogotovo ako istovremeno dodju „novi“ americki helikopteri….
lovac zrakoplovac
Loš ti je zaključak MI 171sh će još dugo biti u sastavu HRZ-a, ali nece vršiti prijevoz pacjenata ili traganje i spašavanje turista. MI8 će se rashodovat, a mjenjaju ga blackhawkovi.
Mr.D
Nekako mi u toj priči Zadar i Dubrovnik daleko od tih centra… ??
Beduin
Ipak je Split blizi Zadru od Dubrovnika i Dubrovniku od Zadra.
Ivan
Split – Zadar 100 km, Split – Dubrovnik 160km … šta bi po tebi trebao biti helikopter svakih 20 km?!
Beduin
ST-DU oko 220 km
Ivan
@Beduin
ne znam, možda sam ja glup, ali zadnji put kad sam provjerio helikopteri su letjeli zrakom, a ne vozili po cesti …
Luka
160 km zračne linije Beduin …
Perica
mislim da je to 160-ak km zračne linije.
plavi
ST-DU 165km zračne linije
Perica
mislim da je to 160-ak km zračne linije.
Zooro
Ako je MUP operater , onda je sve OK. To je i do sada dobro funkcioniralo. Jedino su vojni i mup helikopteri bili neadekvatni , sada bi se pomoću EU fondova RH mogla dobro opremiti , a po potrebi vojni i mup piloti bi mogli imati posla ( sati naleta ) . Nadam se da EU oko pilota neće raditi probleme
Novci ostadoše u državnoj kasi.
Ivan
MUP nije operater, operater će biti privatna firma koja će pobijediti na natječaju.
MUP će biti operater 3 nova helikoptera za Civilnu zaštitu koja nemaju veze s ovim poslom.
ID
Nešto što je Srbiji neophodno. Mnogo je para potrošeno i bačeno. Sad treba neko da me ubedi da nam treba nacionalni stadion, a da nemamo najmanje 3 helikopterske baze, koje rade 24/7 sa opremom i ljudstvom da pruže hitnu medicinsku pomoć i izvrše transport u najkrećem roku. Letelice i ljudstvo bi bili stacionirani na vojnim aerodromima Batajnica,Niš i Lađevci. Transport bi vršili prema najbližim ustanovama ranga kliničkog centra, koje imaju intenzivnu negu i reanimaciju i neurohirurgiju. Dakle KC Niš, KC Krabujevac za Niš i Lađevce. A, u zavisnosti od mesta nesreće(odnosno mesta prijema povređenih ili obolelih) iz Bataje bi bili transportovani u NS ili BG. U Beogradu najbolje na VMA jer u kasarni Banjica ima heliodrom. Za ostale ustanove bi se morao napraviti ako nema, odnosno osloboditi ako je zauzet(tako je u KC Srbije). To košta, ali bi spasilo mnogo glava i smanjilo broj invaliditeta. Lično mislim da ovo mora biti džavni posao kod nas.