Krovna evropska institucija koja okuplja sve nacionalne, regionalne i privatne kontrole letenja, EUROCONTROL, objavila je svoj pregled najkataklizmičnije godine u istoriji komercijalnog vazdušnog transporta.
Kako navode, ukupni gubitak novca za avio-kompanije, aerodrome i kontrole letenja iznosio je u 2020. godini 56.2 milijarde dolara. Prošle godine letelo je 1,7 milijarde putnika manje sa 6,1 milion letova manje.
Iznad Srbije i Crne Gore bilo je 54% manje letova u poređenju sa 2019. godinom, iznad Hrvatske 59% manje.
EUROCONTROL navodi da su low-cost avio-kompanije obavile manje letova u poređenju sa 2019. godinom nego „legacy“ prevozioci, 62% naspram 59% pada. Lufthanza grupa kompanija imala je 67% manje dnevnih letova, Rajan er 59% manje, Er Frans 55%, IAG 65%, Turkiš 53% i Izi džet 67% manje letova u odnosu na 2019. godinu.
Prošla godina prizemljila je 4.118 putničkih letelica od ukupno 8.048 operativnih (51%). Evropska avio-industrija direktno je otpustila 191.000 ljudi.
EUROCONTROL optimizam za 2021. godinu može se smatrati polovičnim. Predviđaju da će se ove godine saobraćaj vratiti na 51% aktivnosti 2019. godine. Veći tempo povratka očekuje se u letnoj sezoni ali uz identične probleme funkcionisanja celokupnog sistema koje EUROCONTROL sumira u samo jednoj, po njima najpotrebnijoj stavci – finansijskoj pomoći celokupnoj industriji. Ne pominje se ko bi trebalo da realizuje tu pomoć ali, naravno, misli se na države.
Pratite Tango Six i na društvenim mrežama. Na Instagramu, Jutjubu, Tviteru i Fejsbuku.
Kapetan
Grafici koje ste postavi odslikavaju prirodu monopolskog položaja Eurocontrol-a i bezbrižnog poslovanja koje imaju na osnovu rada avio-kompanija.
Njih samo zanima broj letova ali ne i broj putnika, odnosno teret krize ne dele sa nosiocima industrije tj. avio-kompanijama. Oni svoje takse za prelete naplaćuju samo u funkciji predjenog rastojanja i predpostavke da je let pun.
Kad je počela pandemija napravili su olakšicu da će odložiti fakture iz februara za novembar a to što su avioni prazni i što niko ne može da putuje, nema veze, umanjiti ih slučajno ne mogu.
Ali su zato u prilici da drugim bočnim igračima koji su takođe nakačeni na ledja avio-kompanija, dele kredite za podršku poslovanju tokom pandemije, jer oni imaju dosta novca.
Licemerno i nadam se skorom kraju ovakve monopolističke prakse.
Uzdravlje!
Saves(t)ni Gradjanin
A sta ce „jadni“ kad im je „deda“ ostavio nebo u amanet, pa im se moze…
Kapetane, sve ste lepo poentirali, a ima se tome jos svasta dodati. To jedna „Hidra“ kakvu svet nije video, FAA su male mace za njih.
Vesko
A zamisli na sta bi licilo letjenje iznad Evrope da nema Eurocontrola?Zahvaljujuci njemu imamo brojne dobiti na polju safety-ija,u pogledu jednostavnijih procedura za prijavu letova,rerutiranje,predloti ruta za ustedu goriva i smanjenje emisije CO2,ATFM procedure i slicno.Na kraju od onoga sto se kroz naplatu troskova preleta i terminalnih naknada ,za one drzave koje naplatu vrse preko Eurocontrola ,najveci dio dospije u budzete tih drzava a ne vidim da se neko buni zbog toga.Sa druge strane niko nece da progovori o tome da su terminalne naknade na aerodromima Tivat,Podgorica i Beograd koje naplacuje SMATSA skuplje od istih u Frankfurtu,Becu,Parizu ili Gatwicku.
Kapetan
SMATSA naplaćuje više za TGD i TIV ali zato tamo nema holdinga, gužve u vazduhu. Visok standard :)
Bakinjin
E pa Kapetane, sve ste promašili. Većina ANSP’s su privatne firme koje se finansiraju putem route i terminal charges, dugi izvori finansiranja su minimalni. Znači ne lete avioni, nema para za plate, održavanje opreme, investicije itd. A hoćete sigrnu kontrolu letenja, pouzdana radionavigaciona stredsvtva, RNP prilaze a nećete za to da platite? E pa neće da može! Radim u NAV CANADI već 24 godine, znam o čemu pričam. Prihodi su pali oko 50%, sve osim osnovnog održavanja je sasečeno, zatvaramo tornjeve, preko 900 ljudi je napustilo firmu po raznim osnovama (kontrolori, inžinjeri, tehničari, menađžeri, administracija). A čini mi se da je tek početak. Malo činjenica pre nego što krenemo da pričamo nije na odmet.
Kapetan
Naprotiv, baš sam pogodio i pričam naglas ono o čemu svi ćute. Eurocontrol je monopolistička organizacija koja parazitira na račun airlinera.
Ne znam kako je u Kanadi, ali ovde u Evropi retko koja zemlja ima ANSP kod privatnika, nego je država dala narodno dobro nekome na upravljanje i on se osilio kao da je njegovo.
Suština problema je u tvojoj konstataciji: Znači ne lete avioni, nema para za plata. Rizik poslovanja vi ne delite, vas ne zanima da li je avion pun ili prazan, EC čardžuje uvek pun! E vidiš, nama je to pitanje opstanka i vas je baš briga da li mi sada letimo humanitarne letove ili svesno idemo u minus da bi držali povezanost države sa drugima. Zadatak kompanija sada nije profitabilnost i usudim se reći da apsolutno niko sada nije profitabilan.
A to što su vama smanjeni prihodi 50%, samo naterajte druge da lete i naplaćujte a neka oni vide odakle će da vam plate.
Prošle god.prihod moje kompanije je pao 80% i na rubu smo zatvaranja, ne po neko iz firme, nego svi kući!
A što se tiče RNP prilaza, to bi ti trebao da znaš bolje od mene, oni zavise od opreme u avionu i obučenosti posade a ne od sredstava na zemlji koja vi održavate. Drugim rečima, težina investicije je na nama a vi samo crtate procedure.
Ako ćeš još činjica samo izvoli.