AMSTERDAM – Direktor Etihad ervejza Džejms Hogan održao je juče predavanje na godišnjem Airneth skupu, akademskoj inicijativi namenjenoj unapređenju holandskog i globalnog vazdušnog transporta. Hogan je izneo svoje stavove o uticaju globalne ekonomije na kretanja u avioindustriji i razvoju novih tržišta sa posebnim osvrtom na globalna partnerstva.
– Kada se govori o kretanjima u avio-industriji misli se pre svega na stagnaciju rasta na tradicionalnim tržištima a sa druge strane velikoj ekspanziji avio-saobraćaja na tržištima zemalja čije su ekonomije u razvoju. Tu spadaju Indija, afričke i latinoameričke zemlje, napomenuo je Hogan, uz primedbu da se demografski obrasci menjaju – promet putnika na tradicionalnim čvorištima avio-saobraćaja opada.
Kako je direktor Etihada naglasio Arapski zaliv, geografski centar sveta, trenutno se razvija kao globalni centar industije vazdušnog saobraćaja, sa porastom broja putnika koji čak ni razvoj same industrije ne može da prati.
Prema IATA podacima iz februara ove godine, obim vazdušnog saobraćaja na Srednjem Istoku porastao je za 10.6% u odnosu na februar 2012, dok je, sa druge strane, stopa globalnog rasta samo 3.7%.
Hogan je zaključio je da avio-industrija ulazi u novu fazu konsolidacije jer ni jedan operater neće moći sam da prati i zadovolji globalni rast putničkog saobraćaja. Tako dolazi do stvaranja novog, hibridnog biznis modela koji donosi benefite koji su nekada bili mogući samo kroz potpuno spajanje aviokompanija. Danas su to partnerstva poput nedavno sklopljenog izmedju Etihada i Džet ervejza.
– Ovi benefiti uključuju zajedničku nabavku letelica, njihovu deljenu upotrebu između partnerskih avio-kompanija, zajedničku obuku letačkog osoblja, zajedničku prodaju na zajedničkim destinacijama i zajednički fokus ka rastu prihoda i smanjenjenju troškova, rekao je Hogan.
Na kraju, čelni čovek Etihada rekao je da će najveće benefite od kontinuiranog rasta avio-industrije imati tržišta sa „aviation friendly“ pravnim regulativama, odnosno tržišta čije su vlade prepoznale ekonomski značaj avio-industrije.
Etihad i u Kroaciji?
Može li Etihad biti slamka spasa za još avio-kompanija pored Jata i Džet Ervejza? Po jučerašnjem pisanju hrvatskog Jutarnjeg lista, tačnije kroz neodređene i neimenovane spekulacije u jednoj rečenici, Kroaciji bi ovakav „dil“ takođe bio silazak sa ivice na kojoj se hrvatska kompanija, poput većine u regiji, trenutno nalazi. U Kroaciji je u toku razmišljanje o načinu retruktuiranja i kasnijoj prodaji, apatija i neizvesna budućnost pogađaju zaposlene i u toku je prvi veći egzodus pilota.
S druge strane, kako je Tango Six prvi javio, stručni timovi Etihada trenutno marljivo skeniraju Jatove knjige, bilanse i ugovore. Delegacija Er Berlina boravila je u Beogradu radi početnih pregovora o codehare saradnji što Jatovo zbližavanje Etihadovoj neformalnoj alijansi, za sada, čini sve izvesnijim.