BEG airport status
[VRŠAC 2014] Aero East: Zbog čega srpski vojni piloti ne bi mogli da se obučavju i na našim avionima?

[VRŠAC 2014] Aero East: Zbog čega srpski vojni piloti ne bi mogli da se obučavju i na našim avionima?

BEOGRAD – Intervju sa vlasnikom jedine aktivne domaće fabrike aviona u kojem on postavlja neka veoma zanimljiva pitanja. Zbog čega država regulatorno guši njegovu proizvodnju, da li bi Aero East letelice mogle biti korišćene u državnoj službi i zbog čega su idealne za osnovnu obuku domaćih vojnih pilota?

 
 
IMG_6574
 
Aero East, fabrika aviona iz Kraljeva, nastupila je na aeromitingu „Vršac 2014“ sa svojim avionom SILA 750, prototipom u Ambulance verziji. U pitanju je razvojni koncept lake letelice ciljano projektovane za sanitetske aplikacije u Africi koja uz impresivne short-field performanse u „malom pakovanju“ prevozi jednog pacijenta uz pratećeg sanitetskog radnika.

Posle uspešne sertifikacije po nemačkim ull standardima prošle godine u aprilu Aero East nastavlja sa svojom borbom za domaće i inostrano tržište rekreativnog privatnog letenja. Hrabra privatna inicijativa koja je uz mnogo skepse lokalnih posmatrača započela 2006. godine u Kraljevu samo tri godine kasnije proglašena je za Najbolji izvozni proizvod Srbije. Kao i većini izvoznika direktoru i vlasniku kompanije Miloradu Matiću ova nagrada nije praktično pomogla ali on uprkos teškoćama u poslovanju nastavlja svoje zacrtane planove.
 
IMG_6630
 
Iskoristili smo priliku da u Vršcu ponovo popričamo sa Matićem, ovoga puta iskrenije i neposrednije nego do sada:

– Zbog čega projekat aviona SILA u Ambulance verziji nije napredovao dalje od prototipa?
– Zbog čega ne postoji državna podrška u regulatornom pogledu jedinoj aktivnoj domaćoj fabrici aviona?
– Zbog čega Srbija ne primenjuje strategiju Slovenije koja štiti svog proizvođa lakih letelica?
– Da li bi Aero East avioni mogli da se koriste za osnovnu obuku pitomaca Vojne Akademije Vojske Srbije?

Odgovore na ova pitanja pogledajte u našem intervjuu sa uvek raspoloženim Magom koji je i ovoga puta bez dlake na jeziku opisao realno stanje srpske civilne i vojne avijacije.
 

 
 

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

go

1. Zbog čega projekat aviona SILA u Ambulance verziji nije napredovao dalje od prototipa?
2. Zbog čega ne postoji državna podrška u regulatornom pogledu jedinoj aktivnoj domaćoj fabrici aviona?
3. Zbog čega Srbija ne primenjuje strategiju Slovenije koja štiti svog proizvođa lakih letelica?
4. Da li bi Aero East avioni mogli da se koriste za osnovnu obuku pitomaca Vojne Akademije Vojske Srbije?

Odgovori:
1.Zato što domaća proizvodnja pruža manje prostora za malverzacije i ugradjivanje koje su osnova političke moći u Srbiji i osnova sistema vladavine koji se bazira na kršenju zakona koje je poznato ali se krije, da bi se potom to saznanje koristilo za ucenjivanje i ostvarivanje lične imovinske dobiti. Zato, što je manje mesta za malverzaciju, manje je mesta za kontrolu, tj manje budžetlija. A državni budžet je sama suština i razlog postojanja države Srbije.
2.Zbog toga što to traži stručne i obrazovane ljude, sa jasno definisanom vizijom i stavom, kojih nema jer ljudi sa stavom su teški za manipulaciju i direktna su pretnja budžetlijama i budžetu Srbije koji se zasniva na ljudima slabog karaktera podližnim manipulaciji i čije životne potrebe se kreću na liniji krevet-sto za ručak-klozet.
3.Zato što Srbija nije Slovenija.
4.Ne, zato što vaša fabrika nije u vlasništvu države i samim tim nije budžetski korisnik već naprotiv je pretnja bužetu jer dokazuje da je rad moguć van državnih jasli.

Odgovori
Bo

Nedavno pročitah u jednom dnevnom listu ministarsku izjavu bucmaste plavuše (od skora je stručna i za vazduhoplovstvo) koja reče da je vazduhoplovstvo ponos Srbije!
Jel` jeste? Osim veštačke i sliom proizvedene kompanije SrbiHad postoji li još nešto?
I ovo malo jada što postoji, verovatno će biti ugušeno!

Odgovori
Ga

Mago je objasnio!

Odgovori
BS

Ovom coveku treba da daju onu napustenu, a novu aerodromsku zgradu na aerodromu Morava da tamo prebaci proizvodnju i da investira drzava zajedno sa njim u proizvodnju i ubrzo bi imali novo zaposlene! Ovako samo bacaju i to malo novca sto imaju u bunar.

Odgovori
ra

Postoje li razni razvojni fodovi? Postoje! Da li država može da garantuje kreditne garancije za Sila? Može! Da li postoji tržište za ove avione u svetu, naročito u ambulance verziji? DA! Da li bi ovo moglo da zameni Utvu? Da!
Kada bi svi razmišljali kao on, i kada bi pomagali, a ne gušili domaća mala i srednja preduzeća, umesto da gradimo kule i gradove na vodi, bili bismo duplo razvijeniji nego danas!

Odgovori
Be

Covjeku sam objasnio da letilice koje pravi nisu podobne za vojne pilote. One su STOL karakteristika i kao takve su opasne. Njih moze da leti vec dobro obucen pilot. Takav se skoluje i uci na letilicama vece mase, izrazenije inercije, stabilnije i da ima „faze“ u procesu poletanja i sletanja jasno izrazene, Mislim da je poplava kvazi-pilota i letilica doprinjela tolikom broju udesa proteklih godina kod nas.

Cijenim optimizam i preduzetnistvo. Misljenja sam da je na dobrom putu, ali mozda ne i u zemlji koja moze da ga podrzi. Trend avijacije svakako treba ozivljavati.

Da se nadovezem na prethodni komentar. Utva, bar ona na kojoj sam letio, je greskom postala to sto jeste. Najgora leteca naprava u koju sam ikada usao. Zamijeniti je necim drugim je zaista odavno trebalo.

Odgovori
Pi

Care!!Samo tako naprijed!

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Лек na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

K И даље не бих искључио могућност да поједине технологије са Ф5 које не би захтевале структурне захвате заврше на некој даљој подверзији Ф4.

27. Nov 2024.Pogledaj

Nikola na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

@Petrovic Dusan i Max U tome i jeste problem, sto poredite ICBM i druge rakete koje lete brzinom od M5 i brze sa novim hipersonicnim oruzjem. Razlika je u tome sto novo hipersonicno oruzje koristi aerodinamicna svojstva sto raketama prilikom povrarka atmosferu omogucava vodjeno manevrisanje. A ICBM i druge balisticke rakete imaju balisticku putanju kosog…

27. Nov 2024.Pogledaj

radovanovic na: Besne su, mrze avione i sa vazduhoplovnim preduzetnicima vrte milione evra: Kako su lisice spasile srpsku generalnu avijaciju i pri tom slupale par letelica

Nadam se da će PA Vršac dobiti ovaj posao u narednim godinama zbog njenog opstanka na nebu iznad Srbije i da će nadležne ustanove konačno uvideti značaj ove firme i potrebu naše države za ovakvim vidom vazduhoplovstva!!!

27. Nov 2024.Pogledaj

Miloš77 na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Hipersonicna moderna raketa ne mora da bude stealth air breathing raketa koja manevrise. nema nikakve veze koju vrstu motora ima. Vazna je brzina i da ne leti iskljucivo predvidivom balistickom putanjom. Kižal svakako spada u tu klasu jer leti dosta iznad Mah 5 (mada ne uvek) i moze da leti horizontalno i skrece levo desno…

27. Nov 2024.Pogledaj