BEG airport status
Slovački MiG-ovi za Srbiju? Slovaci danas u inventaru imaju 10 aviona MiG-29AS i dva dvoseda MiG-29UBS

Slovački MiG-ovi za Srbiju?

Početkom septembra ove godine Slovačka, Češka i Švedska potpisale su pismo o namerama u kome su se složili da sarađuju u korišćenju borbenih aviona Gripen. To je otvorilo vrata za potencijalnu nabavku ovog aviona od strane slovačkih vazduhoplovnih snaga. Švedsko ministarstvo odbrane je saopštilo da potpisivanje ovog pisma može rezultirati tesnoj saradnji u kontroli vazdušnog prostora između Češke i Slovačke.

Slovački ministar odbrane je lokalnim medijima u nekoliko navrata saopštio da je švedski borbeni avion Gripen najozbiljniji kandidat za zamenu flote ruskih lovaca MiG-29 slovačkog RV. Takođe, iako je Gripen maltene izabran kao novi borbeni avion ipak će se ići na otvoreno nadmetanje tj. tender.

Pretpostavlja se da bi Slovačka iznajmila avione kao što su to uradile Češka i Mađarska, 8 do 12 komada na period od 10-15 godina, počevši možda već od 2016. Pregovori o iznajmljivanju Gripena između Slovačke i Švedske traju od početka ove godine a treba reći da slovački piloti već neko vreme posećuju češku vazduhoplovnu bazu Pardubice gde se nalazi simulator za Gripen koji po potrebi može biti i simulator drugih savremenih borbenih aviona.

Podsetimo, Češka je 2005. godine primila prvi od 12 jednoseda JAS-39C i dva dvoseda JAS-39D a u maju ove godine je produžila iznajmljivanje ovih aviona do 2027. godine. Avioni se baziraju u 21. taktičkoj vazduhoplovnoj bazi Časlav u sastavu 211. taktičke eskadrile. Upravo je sa ovom eskadrilom slovačka 1. borbena eskadrila ostvarila značajnu saradnju. Treba reći i da su Šveđani osnovali takozvani Gripen User Group gde države koje koriste borbeni avion Gripen sarađuju po pitanju logistike i iskustava u korišćenju ovog aviona. Švedska danas upotrebljava oko 88 aviona Gripen s tim što je još 24 aviona uskladišteno. Pretpostavka je da bi Slovačkoj bili iznajmljeni upravo avioni koji nisu aktivni.

Slovački MiG-ovi

Slovačke vazduhoplovne snage su nakon osamostaljenja države 1. januara 1993. pored borbenih aviona MiG-21, Su-22 i Su-25 nasledile i 10 sovjetskih lovačkih aviona MiG-29 od kojih 9 jednoseda MiG-29A (9-12A) i jedan trenažni dvosed MiG-29UB (9-51). Prvi avioni su u vazduhoplovnu bazu Sliač sleteli 9. decembra a poslednji 29. decembra 1992. U periodu 1994/95. Slovačka je na ime ruskog duga primila u upotrebu još 14 aviona MiG-29 od kojih 12 jednoseda 9-12 (dakle ne izvozne 9-12A nego originalne sovjetske 9-12) i dva dvoseda 9-51.

Do 2004. godine u udesima su izgubljena tri aviona. Iako je 15. aprila 2003. pristupila NATO, Slovačka je odlučila da u upotrebi zadrži MiG-ove 29 kao perspektivne avione koji su kasnije uvršteni u NATO integrisani sistem PVO – NATINADS u kojem Slovačka i danas učestvuje sa dva borbena aviona. 24. novembra 2004. godine sa ruskom kompanijom RSK MiG potpisan je ugovor vredan 78 miliona dolara o remontu i modernizaciji 12 slovačkih aviona, dva MiG-29A, osam MiG-29 9-12 i dva dvoseda MiG-29UB. Cena modernizacije je umanjena jer je još uvek postojao ruski dug prema Slovačkoj iz vremena SSSR. Posao je uz rusku pomoć odrađen u slovačkom remontom zavodu LOTN (Letecké Opravovne Trenčín).

Prvi let modernizovanog aviona obavljen je 1. decembra 2005. a za komandama jednoseda je bio ruski pilot Pavel Vlasov. Nedelju dana kasnije Vlasov poleće i na prvom modernizovanom dvosedu. Modernizacija je obuhvatala ugradnju nove ruske ali i zapadne elektronske opreme. Od ruskih komponenti treba istaći višenamenski kolor pokazivač MFI-54, kontrolna konzola PU-29, upravljački pult PUS-29 za prikaz podataka navigacije i identifikacije, novi elektrooptički gornji pokazivač (HUD) ILS-31 i računar BCVM MKV-03. Zapadna oprema uključuje radio stanicu AN/ARC-210(V), sistem svoj-tuđ (IFF) BAe Systems AN/APX-113, sistemi navigacije Rockwell Collins i to VOR/ILS AN/ARN-147, TACAN AN/ARN-153 i GPS MAGR.

Modernizovani avioni dobili su oznake MiG-29AS za jednosede i MiG-29UBS za dvosede. Prvi avioni predati su na dežurstvo sredinom 2006. a decembra 2007. je završen proces modernizacije. Zbog modernizacije aviona došlo je i do renoviranja vazduhoplovne baze Sliač koja je trajala od maja 2009. do maja 2010. Kao deo modernizacije 2008. su dva aviona ofarbana u novu ‘’digitalnu’’ šemu nazvanu ‘’Cloudcam’’ a koja je razvijena od strane firme Hyper Stealth Biotechnology Corp iz Kanade. Ova šema je usvojena kao nova maskirna šema flote ali se usled nedostatka novca odustalo od nje pa su ofarbana samo dva aviona. Ugovorom je obuhvaćena i ruska garancija za 1200 sati naleta za 12 aviona i ispravnost tehnike od 80% u svakom momentu. Životni vek je produžen na 40 godina ili 4000 sati naleta. Ipak usled teške ekonomske situacije i rezanja vojnog budžeta Slovačke poslednjih godina avioni slabo lete a operativnost je sve manja.

Slovaci su modernizovali i svoj simulator LTV-29 koji je 1996. godine razvijen od strane slovačke firme Virtual Reality Media (VRM) iz Trenčina a koji je uveden u upotrebu marta 1997. Novi simulator LTV-29M je razvila takođe kompanija VRM a radovi na modernizaciji su počeli 2004. Sistem vizuelizacije na starom simulatoru zamenjen je novim domaćim sistemom IMAX 2005 koji obuhvata šest 3D Perceprion SX25i projektora koji prikazuju vazdušni prostor u hemisferi radijusa 3,6 metara i sa vidnim poljem od 180×90 stepeni. Glavni deo modernizacije obuhvata bazu podataka sa realnim mapama konfiguracije zemljišta u Slovačkoj tako da pilot ima simulaciju letenja iznad poznatog terena. Druga faza modernizacije započela je 2006. godine kada su u simulator montirani novi sistemi aviona, kako ruski tako i zapadni. U ovome je učestvovala i firma ‘’Ruska avionika’’ koja je i razvila nove ruske sisteme. Ujedno su na simulatoru unapređeni i zamenjeni električni i elektronski sistemi kako bi se poboljšala pouzdanost i kako bi se podržala nova oprema. Poboljšano je i korišćenje sistema za upravljanje (palica i predale) kako bi sve izgledao sve mnogo realnije.

Prilika za Srbiju?

Stanje lovačke avijacije u Srbiji je odavno već veoma loše, kako što se tiče same tehnike tako i što se tiče kadra. Na vojnoj paradi 16. oktobra ove godine u vazduhu se mogla videti gotovo cela aktivna lovačka avijacija Srbije, dva lovca MiG-29B, jedan dvosed MiG-29UB, jedan lovac-presretač MiG-21bis i dva trenažna dvoseda MiG-21UM. Na Batajnici se nalazi još jedan jednosed MiG-29B koji nije leteo gotovo 4 godine, kao i 10 aviona MiG-21bis Izdelije 75A i tri dvoseda MiG-21UM koji još uvek nisu sasvim otpisani.

Nalet pilota je mali, većina pilota ima preko 40 godina isto kao i iskusni pripadnici vazduhoplovno-tehničke službe. Usled problema obuka mladjih pilota nije na zavidnom nivou a i oni sami nemaju dovoljan nalet za početak obuke na avionu MiG-29. Sve ovo utiče na to da lovačka avijacija sve teže uspeva da izvršava postavljene zadatke a kako vreme prolazi stanje je sve teže.

Tango Six je više puta pisao o stanju lovačke avijacije, hroničnom nedostatku delova, piropatrona za izbaciva sedišta, guma a ove godine svi smo bili svedoci prizemljenja lovačke avijacije na skoro četiri meseca zbog nedostatka akumulatora.

Takođe pisali smo u protekle dve godine i o potencionalnoj nabavci novih aviona kao i o propuštenoj šansi da se remontuju pa možda i modernizuju MiG-ovi 21. Spominjali smo i opciju nabavke polovnih aviona, pre svega mađarskih MiG-ova 29, njihova nabavka nuđena je pre 3-4 godine ali do realizacije nije došlo. Čini se da bi povlačenje slovačkih aviona koje bi trebalo da počne 2016. bila još jedan prilika da se nabave polovni avioni.

Kao što smo već naveli, Slovaci danas u inventaru imaju 10 aviona MiG-29AS i dva dvoseda MiG-29UBS. Dva aviona proizvedena su 1989. a preostalih deset 1992/93. godine. Srbija možda ne bi morala da nabavi svih 12  već nekoliko aviona kako bi lovačka avijacija preživela bar još 10 godina. Ipak, sa produžetkom životnog veka avioni bi uz dodatne remonte i modernizacije mogli da lete do perioda 2029-2033.

Da li će državni i vojni vrh obratiti pažnju na potencijalnu nabavku polovnih slovačkih aviona ostaje da se vidi u narednom periodu.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Vl

Problem je u tome što se svaka priča oko ovoga na kraju svede na to, šta uraditi da lovačka avijacija preživi bar još 10 godina? Kada sam pročitao ovo da bi još mogli da lete do 2029 – 2033 počeo sam da se smejem zaista. Svako ko prati sve ovo jako dobro zna da naša lovačka avijacija ne bi bila u stanju da izdrži tempo sa modernizovanim polovnim dvadeset-devetkama ni do 2023 a kamoli 2033.

Nama je od strane Rusije nuđeno sve i svašta još prvi put 2007, pa 2011 ona čuvena priča o kreditu od milijardu dolara za naoružanje ili potpuni oporavak RV: nove 29-ke, Jak – 130, S-300, Pantsir-S1…
Od strane demokratskog sveta su odmah stigle reakcije. 2012, ponosno obeležavamo dan osnivanja avijacije. Maj. Luca Campello je "zamorio" svoj Eurofigter i iscedio poslednji atom snage. Evropa je demonstrirala najbolje što ima. Rusija je poslala ono što je imala. Nije bilo najbolje, ali je delovalo kao jednino razumno rešenje. Ostalo je žaljenje što nije bilo Su 30. Ministar odbrane je obećao da će se dogodine rešiti pitanje konačno, ali negde se pojavio problem.

A u čemu je problem. U pitanju je sakrivanje prave i surove istine, a to je da Srbija ni u kom slučaju neće smeti da nabavi ni te polovne Migove, a o onim novim MM2, Suhoju ili nečem trećem ne treba ni razmišljati.
Zašto je to tako? Zato što Srbija sklapa ugovor sa MMF-om, a u toj igri za njih svaka priča o potezanju novčanika pogotovo za moderne avione, ne dolazi u obzir. Drugo, Srbiji se namenila određena uloga, u kojoj će se akcenat njenih oružanih snaga staviti u službu logistike. Da, ostaviće se nekoliko borbenih aviona, sa maksimalno parom R-60 pod krilima… onako simbolično, da dočekuju avione stranih delegacija i to je sve.

Svako krpljenje RV polovnim avionima je besmisleno. Ako država nema mogućnosti li ne sme da im obezbedi novu opremu i naoružanje, a sada je 2015-a ..skoro, onda treba da ukine isto. Paradirati sa 4 remontovana Miga-29, jedva 10 transportnih helikoptera Mi-8/17 i dva Antonova 26 je već odavno izgubilo svaki smisao.

Mislim da ipak nisu to zaslužili!

Odgovori
Mi

Svaka ti cast za komentar!

Vo

Stvarno realan osvrt na domaće prilike i stanje u RV-u. Vreća je prazna i šuplja, resursi tehnike pri kraju.. Mig-29 je vrlo skup avion u exploataciji, a nije u cvijetu mladosti. A je.o letenje kad moraš misliti na avion a ne na letenje. RV nisu samo avioni, to je i kompletna infrastruktura sa letačkim i zemaljskim osobljem. Isto tako treba ustrojiti adekvatnu i funkcionalnu organizaciju.
Ukratko, treba brdo para, kvalitetan i pošten kadar. Vreća je šuplja i prazna. Nema para, nema muzike! Muzikanti u rashodu. Fajront.

Odgovori
Ne

Ako bi hteli da "karabudžimo i životarimo" kao dosada (proteklih 10-ak godina) onda bi 7-8 slovačkih aviona mogli biti "dobro" rešenje.To bi podrazumevalo njihovu, kupovinu, remont (bez ikakve modernizacije) 60-70 sati naleta godišnje po avionu (u nekom najpovoljnijem scenariju) tj. održavanje (bar na papiru) lovačke avijacije tj. samostalnog čuvanja svog vazdušnog prostora.Dakle dobili bi još 10ak godina mrcvarenja sličnog sadašnjem.

Za nešto ozbiljnije (ozbiljna obučenost, operativnost , nalet i opremljenost modernom opremom) sa ovim tipom (9.12) potrebno je:

1) osvojiti avion kao što su tu uradili Poljaci (i Nemci pre njih)
2)izvršiti ozbiljniju modernizaciju (SMT)
3)potpisati OZBILJNE ugovore sa kompanijom MiG (ugovore o tehničkoj podršci gde sve biti PRECIZIRANO do DETALJA i gde će obe strane PLAĆATI OZBILJNE PENALE ukoliko ne ispoštuju dogovoreno, što je recimo u Slovake BAŠ oteralo od MiG-a još PRE izbijanja ove Rusko-Ukrajinske krize).
4)kupiti savremeno naoružanje V-V i V-Z….

Na kraju se postavlja pitanje da li bi to bilo isplativo raditi za tako stare avione koji se kupuju samo da se "premosti" dok ne dođu novi?!Pošto ova druga opcija iz sadašnje perspektive izgleda kao bajka, u najboljem slučaju očekuje nas još 10-ak godina mrcvarenja (ako bi kupili ove slovačke) kao i do sada.Znači stvari poput akomulatora, piropatrona isl. bi se nastavile….Nekada će za to biti krive naše službe, često i Rusi (njima taj odnos u kome na kraju mušterija treba da bude "zadovoljna" nikada i nije bio jača strana), kakogod konačni rezultat će biti isti kao i do sada (vrlo niska operativnost, osposobljenost za neku ozbiljnu primenu itd.)…

Odgovori
12

"Da li će državni i vojni vrh obratiti pažnju na potencijalnu nabavku polovnih slovačkih aviona ostaje da se vidi u narednom periodu."

Vec mozemo da sa velikom sigurnoscu kazemo da ni drzavni ni vojni vrh nece obratiti ama bas nikakvu paznju na ovu potencijalnu nabavku, ako pogledamo trend njihovih veoma stetnih odluka. A ako i obrate, odmah ce Zapad da zakmeci da ne smeju to da rade, inace ce nas porobiti…

Odgovori
Pa

„Da se ja pitam“ menjao bih Južni tok za neke nove letilice Ruske proizvodnje.

Odgovori
go

Nema ni od Slovackih aviona nista,nama je zabranjeno da imamo avijaciju,jer smo izasli kao porazeni 99-te a ona gospoda posle 5 oktobra je priznala kapitulaciju, ostale vlade su samo nastavile tako.Mozemo imati nekoliko transportnih helikoptera za pozare i ostale elementarne nepogode. Dosta vise nagadjanja te Arapski mirazi,Madjarski migovi i sad Slovacki..remont migova 21 itd.Svake druge godine po 1 avion da smo kupovali imali bi eskadrilu sad.Mislim da je svima jasno do sada.

Odgovori
Jo

Kad god krene priča o domaćoj avijaciji, nekako sve završi na politici :) . Realna situacija je da niti zemlja ima para, niti postoji politička volja da se vodi nezavisna politika što uključuje i respektabilne oružane snage . Ostaje jedino nada da će nam barem dozvoliti "životarenje" i da možemo da izdvojimo negde oko 100 miliona dolara za avijaciju, makar raspoređeno na više godina . U tom slučaju, postoje opcije kupovine rashodovanih i remonta postojećih Mig-21 i Mig-29 , kao i nekih drugih aparata tako da borbena mlazna avijacija preživi do nekog boljeg vremena . Samo, kako je krenulo, i to nam je izgleda previše . Žalosna je situacija što naša država svaku nabavku finansira na kredit . To je odlika finasijski neodgovornih pojedinaca i zemalja . Zemlja koja ne može trenutno da izdvoji nekoliko desetina miliona dolara kad se ukaže prilika na svetskom tržištu i nije baš neka ozbiljna zemlja .

Odgovori
Vo

Pa dobro onda sa reci na dela.

Odgovori
lo

A od cega da kupe avione nego od kredita, nije to mala stvar, uz taj avion ide i oprema rezervni delovi rakete bombe NRZ i slicno, obuka pilota i mehanicara, sam avion nije skup, ali kada se sve zaokruzi ispadne to bogami poveca suma za "zapali sto dolara da upalis cigaretu fazon".
NE znam ti avioni bi trebalo da su dobri, izgleda da cena odrzavanja kosta skupo zbog Mapo Mig, zezanja oko cena.
A nasi ko nasi oni bi najradije da im neko pokloni, modernizuje i nasi samo da lete.
Mozda gresim, ovom opaskom odozgo, ali izgleda da od tog nabavljanja ostaje samo zelja i nista vise

Odgovori
Jo

Na kredit avione i opremu kupuju banana-republike . Ozbiljne zemlje 10-15 godina unapred planiraju obnovu resursa i izdvajaju novac za to . Da ne pominjem da imaju fondove za iznenadne troškove . Inače, uopšte ne mora da znači da zemlja treba da bude posebno bogata da bi planski radila neke stvari . Imate primer Pakistana čiji su stanovnici u proseku daleko siromašniji nego građani Srbije, pa ipak oni imaju planove održavanje i nabavke novih ili polovnih vazduhoplova . I to sve raspoređeno na godišnjem nivou . Srbija bi sve to mogla da radi u umanjenoj razmeri . Jedne godine ozbiljan remont nekoliko Mig-29, druge godine remont Mig-21 , treće godine nabavka par polovnih aviona i.t.d.

st

Eeee,
zasto se pravimo slepi,nema vise prave drzave na ovim prostorima.Sve bivse republike YU su samo protektorati ni D od drzave.
Lovacka aijacija je ogledalo drzave.Pogledate LA i odmah vam je jasno kakva je drzava u pitanju.
Nema vise, sto prije prekinemo san to ce biti bolje za sve posebno za ljude koji su direktno uljuceni u ovoj prici. Moj savet, bolje da potraze drugi put bit ce bolje za njih i njihove familije.

Odgovori
st

Ljudi, ajde da budemo realni. Godisnji troskovi ekspoatacije i odrzavanja jedne lovacke eskadrile (uz normalan broj sati naleta po pilotu) iznose oko 150 miliona evra. Ceo vojni budzet za 2015-tu iznosi oko 540 miliona evra. Iz ovoga je veoma jasno da od toga nema nista. Niti ce biti. Mislim da bi trebalo staviti fokus na helikoptere.
Pitam se sta ce recimo MUP-u Helikopterska jedinica. Sta mislite da se ti helikopteri prebace Vojsci i da se koriste u svrhe traganja i spasavanja, kao i izvidjanja, a to je nesto sto danasnja Vojska nije u stanju da radi kao sto smo i videli tokom nedavnih poplava…
Molim vase misljenje

Odgovori
go

momcino,ne znam sta studiras ali bez vređanja ni student medicine ne bi postavio ovakav komentar. objasnicu ti sta ce MUPU helikopteri. MUP u svom sastavu ima zandarmeriju,saj i ptj.njima su helikopteri takođe potrebni za njihove aktivnosti,zatim sektor za vanredne situacije a tu spadaju pozari,poplave evakuacija pruzanje hitnih lekarskih usluga,dalje policijske potere,pretrage terena itd. sve to obavljaju dva jedva ispravna bell 212,par gazelica i bell 207. sto je nedovoljno jer se i oni nalaze u teskoj situaciji i to je nedovoljno. dva helikoptera mi 17 su predali vojsci srbije.a jedna makedonija u svom policijskom sastavu ima mi 17 helikoptere..uzmi ti knjigu studiraj ako si uopšte student ili cak punoletan nisu ovu tematiku..

Ж

Хајде да будемо још реалнији. Србија у администрацији има преко 11000 којекаквих саветника са платама од 40 до 106 хиљада динара. Израчунајте колико је то на годишњем нивоу, на десетине милиона евра. Телеком има 200 а ЕПС 600 директора. Уз то ЕПС има реално 17000 радника вишка. Предузећа у реструктурирању су прошле године ''појела'' око 800 милиона евра. Пре неколико година нам рекоше из ЕУ да је на јавним набавкама нестало милијарду евра за једну годину. Значи није тачно да нема пара за војну авијацију него је авијација задња рупа на свирали.

Како мислите да контролишете ваздушни простор? Хеликоптерима? А мало ко из окружења је спсобан да контролише и српско небо. Да зовемо НАТО?

Odgovori
Jo

Hajde da budemo najrealniji :) Nijedna vlast neće da na ulicu otera desetine hiljada (ne)radnika da bi kupovala avione . Ako i bude otpuštanja (nepopularno u biračkom telu) , eventualne uštede će biti preusmerene na krpljenje drugih, mnogo aktuelnijih rupa (infrastruktura u raspadu, zdravstvo, školstvo , vraćanje dugova i.t.d.)
Neki veći izdaci za vojsku u narednih 10-20 godina se ne mogu očekivati, osim ako baš ne prigusti u smislu da ne daj Bože počne rat, pa krene oruk akcija skupljanja sredstava za oružane snage . To opet ne znači da postojeća sredstva nije moguće pravilnije rasporediti, izbaciti nepotrebne troškove tipa mirovne misije , žene-vojnici , gomila savetnika u MO , pa na kraju krajeva i smanjiti plate i penzije viših oficira (od ppuk pa na gore) da bi se godišnje skupilo bar 50 miliona dolara za obnavljanje tehnike, od kojih recimo 20 miliona mogu da odu za avijaciju .

Ж

Колико је мало улагано у војну авијацију последњих година па и деценија и тих 20 милиона би било одлично.

Odgovori
st

Tacno je da je stanje javnih finansija u Srbiji katastrofalno, ali ukupna ulaganja u opremu za celu Vojsku tokom sledece godine iznose oko tricavih 20 miliona evra. To nije dovoljno ni za pola aviona. Kad sam bio na demonstaraciji vazduhoplovnog smera na Masincu kada smo trebali da se opredeljujemo za odsek profesor je rekao:"Pazite deco, ovo vam je veoma skup sport". I bio je u potpunosti u pravu. A najskuplji deo tog sporta je definitivno lovacka avijacija. Uzevsi u obzir danasnji javni dug Srbije koji ce narednih godina nastaviti da raste jasno je da od toga nema nista ni u bliskoj ni u dalekoj buducnosti. Zbog toga sam pomenuo helikoptere koji manje kostaju i ono sto je najbitnije cena odrzavanja je dosta dosta jeftinija. A sa sadasnjih par Mi-8 ne mozemo da pokrijemo ni cetvrtinu teritorije. Zbog toga sam pomenuo prebacivanje ovih pandurskih helikoptera u Vojsku…
Veliki pozdrav!

Odgovori
Ma

I jesi li se opredelio za aerokosmotehniku tj. vazduhoplovni smer kako ga sad zovu?
Policijski helikopteri mogu da se koriste samo za vizuelno izviđanje, a izviđanje helikopterima uopšte nije na listi prioriteta RV i PVO (ne koriste se više ni Here za to). Za TiS moraju da se opreme odgovarajućom opremom što opet zahteva ulaganje koje, poznajući stanje stvari, neće biti realizovano (po sistemu dobili ste helikoptere, šta još hoćete). Takođe, HJ MUP raspolaže sa Gazelama, Bell 206 i Augusta Bell 212 i samo od AB 212 bi RV i PVO možda imalo koristi.
Da se vratimo na LA. Dao si potpuno paušalnu ocenu troškova eksploatacije što jednom budućem inženjeru nikako ne priliči. Šta znači "normalan" nalet? Troškovi zavise od čitavog niza faktora. Npr. broj aparata, tip vazduhoplova, broj pilota, ostvareni nalet, sistem VTOd…
Problem LA može biti rešen na mnogo načina od produženja veka upotrebe i remonta MiG-21bis (raspitaj se kod profesora koji je prosečno utrošeni časovni resurs tih aviona u RV i PVO, kakvo je mišljenje predstavnika proizvođača o mogućnosti produženja, troškovima i vremenskom okviru u kome može biti sproveden postupak) do nabavke ganz neu VNBA. Između ukidanja LA i nabavke Raptora ili PAK-FA ima sasvim dovoljno rešenja, uključujući i ona koja su jeftinija od "tvojih" 150 miliona €, a "rade pos'o".

st

Nisam, otisao sam na proizvodnju. No, to je naziv koji su preuzeli od zapadnjaka od "aerospace engineering". Mislio sam na otprilike 15-tak aviona Sukhoi Su-35,uz najmanje 120 sati naleta po pilotu. Raspiatao sam se kod nekih ljudi i oni su rekli da nema poente remontovati bilo sta od nase lovacke aviacije (pogotovo 21-ce koje datiraju iz 60-tih godina proslog veka) , prosto nema poente jer ne mogu da se takmice sa modernim vazduhoplovima, a takvi projekti remonta bi opet pojeli pare.
pozdrav!

Ma

E pa taj koji te je informisao ili nije upoznat ili napmerno priča gluposti. "21-ce koje datiraju iz 60-ih" su davno u večnim lovištima.

BIS-evi koji se i dalje nalaze u 101.lae i koje su pregledali inženjeri MiG-a proizvedeni su između 1979. i "83, a UM-ovi do 1986. I tada su predstavnici proizvođača ponudili tri opcije, a mi nismo iskoristili nijednu. A da itekako ima poente pokazuje primer HRZ-ovih koji su proizvedeni oko 1974. (ovi dokupljeni) i imaju višestruko više utrošen časovni vek upotrebe pa su ipak remontovani i to bez dozvole proizvođača i obezbedili "preživljavanje" borbene avijacije u suseda za narednih 10 godina.

Srbija nije mogla da sastavi ni za odeljenje nesretnih MiG-35, a da kupuje eskadrilu od 15-16 Su-35? Gde će ti Suhoji da baziraju (jedan hangar gradimo godinama), ko će da ih održava (evo čitao si kakvo je stanje u VTSl) i ko će da leti i to još sa prosečnim naletom od 120h (pogledaj samo činove poslednje generacije koja je završila preobuku na Orla)?

Sa ovakvim odnosom društva prema vojsci Srbija će imati RV i PVO dok budu leteli Orlovi, G-4 a posle "gasi svetlo". A tek kad bi krenuli da pričamo o tenkovima, artiljeriji, ratnim brodovima…

Ж

У потпуности се могу сложити са Вама. Само једна исправка. Хрваткса је докупила 5 бивших алжирских МиГ-21бис који су произведени 1976. и имају просечно само око 600 часова налета.

dj

Nova ili polovna tehnika, za nase vojno vazduhoplovstvo?! Da za trenutak u drugi plan stavimo finansije i da pogledamo, imamo li kadrove i infrastrukturu za tu novu (polo nu) tehniku.
Po mojim saznanjima osim jednog, nijedan drugi oficir koji rukovode odrzavanjem nasih postojecih 29-vetki nema licencu (preobuku) za taj avion. A u cemu je problem?! Postoje knjige, sheme, ucionice? I za to ne trebaju neke finansije!?
Kako li oni neobuceni planiraju I rukovode odrzavanjem na postojecim lovackim aparatima!?

Kazu novi "naucnici", da im to nije potrebno jer su sadasnji oficiri menadzeri?!
A sa druge strange u JAT Tehnici direktor je i instruktor I za A 320 i Boing! Slicno je i u drugim firmama koje se bave opsluzivanjem i odrzavanjem aviona.
Samo u nasem vazduhoplovstvu oficiri "beze" od knjige i ispita!? Zasto!?
I sad drzava treba da kupi i poveri neobucenima na odrzavanje tu skupu novu ili polovnu tehniku!?
Kakvu infrastrukturu imamo na postojecim aerodromima da bi kvalitetno i bezbedno mogla posluziti za koriscenje novih ili polovnih lovackih masina u vecem broju. Nedovoljnu i u vecem obimu neadekvatnu.
Koliki nam je potencijal skolovanja mladih kadrova (pilota, aviomehanicara u svim potrebnim specijalnostima i inzenjera)!? Vise nego nedovoljan od potrebnog, ako naprimer kupimo dvanajest masina.
Mnogo toga u Srbiji, po pitanju vazduhoplovstva treba resiti i uspostaviti, a pre nabavke novih ili polovnih lovackih masina.
Mislite li da se nesto radi ili preduzima!? Ne!
Za pocetak, neka oficiri koji planiraju i rukovode odrzavanjem postojecih 29-vetki, pristupe preobuci i polaganju ispita za licencu odrzavanja aviona MiG 29. Za to nije potreban novac!

Odgovori
ne

Bravo za komentar!

dr

Citajuci komentare pojedinih ljudi koji znaju vise o temi, vidi se da situacija u RV nije bas najbolja.Cak je katastrofalna ,svi znamo razloge ,ali niko nema prava da ne ulaze u RV i Pvo.I da je godinama zanemaren citav ovaj rod .
Misljenja sam da bi nam ove slovacke 29/ke dobro doslo i pretpostavljam da nisu ni skupe.
Uzimajuci u obzir ozbiljnost portala Tangosix,jer realno gledaju na stvari i iz strucnog ugla su najbolji,imam jedno pitanje za urednike sajta .Dali je iko ikada iz vlasti,vojske ,cega god ko donosi odluke vas kontaktirao u vezi ovog po meni vise nego dobrog teksta /pitanja o mogucoj nabavci slovackih aviona?Tamo sede kojekavi pametnjakovici i red bi bio da pitaju nekoga ko zna.

Odgovori
Ma

Zašto bi pitali T6 kada neće da pitaju ljude koji rade u RV i PVO ili pročitali neki od dokumenata koji se tiču nabavke VNBA? Da postoji želja države da se popravi stanje u vazduhoplovstvu našli bi koga da pitaju i u sistemu odbrane.
Nama je ukinuta VTU, cela vazduhoplovnotehnička služba i utopljena u intervidovsku TSl (od službe ostala samo reverna značka na uniformi), sistem školovanja urušen (samo pogledaj kad regrut izrazi želju da služi vojni rok pod oružjem u VTSl odma' mu daju nešto "lakše", da ne pominjemo obrazovanje podoficira i oficira), imaš VT oficire koji po kancelarijama "postrojavaju" knjige umesto da su na stajancu i niko ih nizašta ne pita. Prošle godine umesto Pravila VTSl donet Pravilnik o održavanju NVO u kome odredbe o održavanju VTMS imaju rudimentarni značaj.
I onda uvaženi kolega pita za licence. Kome treba licenca ako i nema dodira sa avionima, a i da ima dvorepih ima taman za solo na aeromitingu, a za to je dovoljan i jedan tehničar specijalnosti vazduhoplov-motor sa sve licencom.

dj

Svako ko radi na odrzavanju aviona, mora imati licencu za svaki tip vazduhoplova.
Oficiri organizuju, planiraju i vrse kontrolu odrzavanja vazduhoplova. Ko kontrolise aviomehanicare svih specijalnosti u radu na opsluzivanju i odrzavanju aviona.
Izgleda u nasem vazduhoplovstvu, da to formalno cine oficiri, koji nisu ni upoznati sa onim sto moraju isplanirati, organizovati i iskontrolisati.
Pa tog nema nigde na svetu, osim u nasem vazduhoplovstvu, bez obzira da li je u pitanju jedan ili dvadeset aviona.
Na odrzavanju aviona MiG 29 radio devet specijalnosti, nije trebaju "cetiri" oficira sledecih specijalnosti:
Avion-motor, vazduhoplovno naoruzanje, radio-radarska oprema i elektrooprema I instrumenti. Dakle cetiri diplomirana inzenjera i to dva masinska I dva elektrotehnike (elektronike).
Izgleda, da je neko u nasoj vojsci zakljucio da su Rusi glupi, kad definisu kadrovske zahteve na napred iznet nacin. I da menadzerski pristup daje slobodu da oficiru nije potrebna licenca i da posao odrzavanja organizuje tako da mehanicare nema ko kontrolisati, a da planiranje i organizaciju odrzavanja treba poveriti nekom drugom, naprimer Svetom Iliji.
I kako takvom kadrovskom stanju u nasem vazduhoplovstvu poveriti veci broj novih ili polovnih aviona.
Tuzno da tuznije ne moze biti.

Ma

Pod uslovom da sam dobro pretpostavio o kome se radi, poštovani kolega i vaše generacije su itekako zaslužne za kataklizmu sistema vazduhoplovne logističke podrške u našem RV i PVO.

Najlakše je otići u penziju "po potrebi službe" ili se skinuti iz vojske pa pljuvati po kolegama koji su ostali u sistemu i svakodnevno se suočavaju sa problemima od stajanke do nerazumnog "menadžmenta". Kada je trebalo dići glas svi su ćutali. Od ukidanja VTI, pa ukidanja VTU, pa kada je VTSn gorivom u Pavkovićevo vreme organizovano po principu "raketna fregata, lovac-bombarder i tenk troše isto goriva, a "sledovanje" raspodeljujemo prema broju pripadnika vida!" pa onda otkud nestašica goriva u RV i PVO… Tada su svi ćutali. I kada se sa postojećom tehnikom može nešto uraditi svi su pametni da kažu da je zastarelo, da treba povući iz naoružanja, da je vreme da se kupi novo i na kraju "dobijemo" da nema ni novog (makar bilo i polovno) a da ni postojeće nismo u stanju da održimo.

E kada nema tog ličnog integriteta onda vam džaba sve titule dip. inž., dr, mr, licence i sve. Ne treba II stepen VVTVA Žarkovo da bi primenjivao PVTSl i odgovarajuće VTUP-ove po pravilima struke.

Svim pripadnicima (V)TSl svih specijalnosti koji mrznu na stajankama izvlačeći maksimum iz tehnike i cedeći suvu drenovinu zvanu vojni budžet dok mi ovde sanjamo o novim avionima na sledećem aeromitingu.

Toliko od mene. Pozdrav

dj

I kakve veze vas komentar ima sa potrebom da se uzmu knjige u ruke i da se polaze preobuka za konkretan tip aviona?!
Zasto je ta obaveza nestala?! Da li je to zabranjeno?!
Kakvo je to naprezanje na tri ili cetiri aviona sa minornim naletom?!
Kakvo je to odrzavanje i opsluzivanje koje sprovode neoobuceni ili nedovoljno obuceni?!

Neobuceni ili nedovoljno obuceni mogu se samo naprezati u posmatranju aviona i njegovih sistema!

Zasto se skriva ta istina?! Da li je neobucenost postala "vojna tajna" u profesionalnoj vojsci transformisanoj po NATO standardima?! Izgleda da jeste?!

Zaboravljate, da se profesionalna vojska izgubila u miru jednu 29-vetku,poginuo pilot i jedan vojnik, a da taj avion nije prosao obavezne propisane kontrole na sistemu za proveru avionskih sistema Mk 9.12 posle remonta. Dakle, pravno i tehnoloski neispravan predat jedinici na upotrebu.
I da li je neko od neobucenih ili nedovoljno obucenih, zbog toga odgovarao?!
Koliko znam, nije?! A zasto?!

Pa ko od neobucenih treba da zna sta je propisano odrzavanje i vaznost nekog pregleda?!
Kod nebucenih- sve moze! Ili kako se naredi?!

Ma

Pa sami ste rekli da treba da uzmu knjigu u ruke. Šta onda još hoćete?

I uzgred, kakve veze ima VTSl sa primenom PLOS, konkretno sa tačkama 404. i 400. PLOS?

Ovim završavam svaku dalju diskusiju. S osobitim poštovanjem.

st

Stize li koji od ovih slovackih kod nas ?
Ovo je kao cekajuci Godoa .Da nesto stigne novo ,pa daj sta das!

Odgovori
SA

KAKVI NASI MIGOVI ZA BOMBARDOVANJE KOI GOD JE POLETEO SVAKI JE BIJO SRUSEN KRTIJE IMAM IDEJU PRODAJU POLITICARI NJIHOVE AUDIJE STO TROSE 300 EV NA DAN ETO NOVI AVIJONA PROSTO KOPASULJ PLATE DAIMSE SMANIE KAO SVIM GRADJANIMA I NOVI AVIJON DOLAZI

Odgovori
zZ

SAŠA DRAG SI MOMAK, MUDRO ZAKLJUCUJES I ISPRAVNO RAZMIŠLJAŠ.

Mi

Ljudi ja cu na ovu temu odgovoriti kratko i jasno:
Da li je stanje u nasoj RV i PVO katastrofalno? — Da
Da li su lovacki avioni skupi ? — skupi su ( narocito najnoviji).
Da li nemamo para za avione? — nije tacno imamo al idu na pogresno mesto (da ne kazem u necije dzepove). Da su bar neko milionce od privatizacija ( a imali su i druge nacine da ustede) ulozili u RV sad bi imali bar jedno 50 MIG-29, ali kao sto znamo nisu…
Da l je nekoga u Vlasti i ministra vojske briga za stanje u nasoj RV i PVO? — Nije
Da li se bilo sta preduzima da se popravi stanje u nasoj RV (mislim na lovacke avione)? — Nista se ne preduzima cak je sve gore i gore…
Dal cemo kupiti slovacke migove? — Necemo (Pusta zelja)
Dal cemo kupiti nove lovacke avione? — Necemo (Pusta zelja)
Dal je cilj ove vlasti da ukine LA? — Da, jer da nije, ne bi se ovako odnosila prema njoj.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Srbofil na: Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

Znači cela ona priča kako se ide na polovne avione zbog rokova isporuke kako ne bi bilo "lufta u čuvanju VaP" je šuplja. I dalje ni vidim poentu zadržavanja nadzvučne komponente HV u kontekstu NATO, ali razumem želju da se ista zadrži.

02. Dec 2024.Pogledaj

Djuka na: Nakon 17 meseci rekonstrukcije glavna pista aerodroma „Nikola Tesla“ ponovo u funkciji

>> avion koji prilazi pisti velikom vertikalnom brzinom Oko 2 m/s je standard, to je nekih 7 kmh.

02. Dec 2024.Pogledaj

VJ na: Nakon 17 meseci rekonstrukcije glavna pista aerodroma „Nikola Tesla“ ponovo u funkciji

To nije ni približno prosto, kao što misliš. Imao sam priliku da vidim radove na izgradnji stajanki i umetnute piste. Priprema toga je veoma kompleksna zbog specifičnosti opterećenja od stajnih trapova aviona. Čak i to što zoveš asfalt nije onaj isti kojim se prave putevi. Više nego žalosno je što je dozvoljeno da se divlja…

01. Dec 2024.Pogledaj