BEG airport status
Dubai 2013: Pimp my Mirage

Dubai 2013: Pimp my Mirage

BEOGRAD – U sastavu vazduhoplovnih snaga Ujedinjenih Arapskih Emirata nalaze se savremeni borbeni avioni poput američkog F-16 i francuskog Mirage-2000. Zbog svoje ekonomske moći UAE su mogle sebi da priušte nabavku najsavremenijih varijanti ovih aviona, F-16E/F (Block 60) i Mirage-2000-9, kakve niko u svetu ne poseduje pa ni države koje ih proizvode. Ovom prilikom predstavljamo višenamenski borbeni avion Mirage-2000-9.

 
 
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 
UAE su još 1986. nabavile 36 aviona Mirage-2000EAD/RAD/DAD a 1998. potpisan je ugovor vredan 3,4 milijarde dolara za nabavku 32 aviona Mirage-2000-9 i modernizaciju 30 preživelih postojećih aviona na ovaj standard. Prva dva aviona modifikovana su i ispitivana u Francuskoj između 2001-2003. a preostalih 28 modernizovano je u bazi Al Dafra u Emiratima do 2007. godine. U Al Dafri su, radi modernizacije ali i trećeg stepena održavanja, instalirani svi potrebni alati, potom su isporučeni rezervni delovi, dokumentacija, ispitna oprema, a logističku podršku pružile su pored kompanija Dassault Aviation, Thales, Snecma Moteurs, i firme Smiths, Elettronica, MBDa France/UK/US, Sogitech. Organizovana je teorijska i praktična obuka zemaljskog osoblja a instalirano je i 6 letačkih simulatora i 140 trenažnih konzola. Isporuka novih aviona varijante 2000-9 trajala je od aprila 2003. do početka 2004.

Mirage-2000-9 nastao je modernizacijom prethodne varijante Mirage-2000-5 Mk II a po specifikacijama koje su definisale vazduhoplovne snage UAE. Primenjene su tada najsavremenije tehnologije kakve danas nalazimo u borbenim avionima Rafale, F-22 i F-35. U definisanju ove varijante primenjena su iskustva iz programa razvoja francuskog višenamenskog borbenog aviona 4. generacije Dassault Rafale. Tako Mirage-2000-9 ima sličnu modularnu avioniku, „glass“ kokpit sa LCD (liquid crystal display) pokazivačima koji su kompatibilni sa naočarima za noćno letenje NVG (night vision googles), a tu su i ostali veoma napredni senzori i avionski sistemi. Od elektronike tu je pre svega novi višenamenski radar Thales RDY-2, širokougaoni elektrooptički gornji pokazivač (HUD), HOTAS komande, inercijalni navigacijski/GPS sistem sa laserskom žiro platformom Thales Totem 3000, sistem za protivelektronska dejstva ICMS 2, sistem za upozorenje o prisustvu lansirane rakete na avion Samir DDM, kaciga pilota sa pokazivačima Topsight, navigacijski FLIR (forward looking infrared) Nahar, sistem za komunikaciju Thomrad sa kriptozaštitom, LU-2 taktički data link, kontejner sa laserskim obeleživačem ciljeva ‘’Shehab’’, kontejner sa izviđačkom opremom velikog dometa, napadno-navigacijski sistem koji kao modularna informaciona procesorska jedinica služi kao kompjuter misije. Sve ovo čini da ovaj avion ima jednu od najboljih interfejsa čovek-mašina i odličan tzv. situational awarness.
 
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 
Naoružanje je takođe impresivno a treba istaći krstareće rakete Black Shaheen dometa 300 km, derivativ poznate rakete Apache/SCALP/Storm Shadow firme MBDA. UAE su nabavili čak 600 ovih raketa. Sledeće su raketizirane vođene avio-bombe MBDA Al Hakim u tri varijante, PGM1 sa poluaktivnim laserskim vođenjem, PGM2 TV samonavođena i PGM3 sa infracrvenim samonavođenjem. Kompletima za navođenje opremaju se obične avio-bombe mase od 227 do 907 kg a domet iznosi od 15 do 50 km u zavisnosti od varijante i visine odbacivanja. Što se tiče naoružanja vazduh-vazduh tu su infracrveno samonavođene rakete Mica IR dometa 60 km i aktivno radarski samonavođena varijanta Mica RF (EM) istog dometa kao i varijanta IR. Rakete odlikuju mali radarski odraz, velika brzina i pokretljivost a raketa ne ostavlja trag za sobom.

Danas 60 Miraža-2000 RV UAE bazira na aerodromu Al Dafra u sastavu Lovačkog Puka (Vinga) sa 71. i 76. lovačkom eskadrilom i na aerodromu Al Safran sa koga leti 86. eskadrila istog Puka.
 
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 
Još 2009. godine pojavile su se prve informacije da bi UAE mogli da prodaju svoje avione Mirage-2000-9. Međutim ta prodaja bi navodno bila deo nagodbe o kupovini 60 aviona tipa Rafale. Narednih godina s vremena na vreme ponovo bi se aktuelizovala priča o prodaji ovih aviona (navodno je i Libija bila zainteresovana) ali se ispostavilo da se UAE ne odriče ovih odličnih aviona.
 

Al Tariq

 
Na vazduhoplovnoj izložbi Dubai Airshow 2013. oružane snage UAE potpisale su ugovor vredan 492,74 miliona dolara o nabavci preciznog vođenog sistema vazduh-zemlja Al Tariq. Ovaj sistem koji proizvodi Tawazun Dynamics (zajednička kompanija južnoafričke firme Denel i UAE firme Tawazun) je ustvari varijanta južnoafričkog sistema Denel Dynamics Umbani. Sistem se sastoji od određenog broja modula koji tzv. “glupe“ avio-bombe tzv. Mk 81/82/83 pretvara u jedreće vođene bombe. Sistem navođenja je inercijalni plus GPS a opciono može biti infracrveno ili poluaktivno laserski. Domet u zavisnosti od verzije i visine odbacivanja se kreće od 40 do 100 km. U opciji je i modifikacija sa raketnim motorom kada se domet povećava na 120 km a najavljena je i verijanta sa dometom od čak 200 km.
 
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 
 

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Jo

To je otprilike način kako stvari u avijaciji moraju da se obavljaju . Obezbedi se dovoljno novca i za avione i za delove i za tehničku podršku i za održavanje i za simulatore i za gorivo i za obuku pilota i za naoružanje …. Na taj način ceo sistem uvek funkcioniše optimalno i daje maksimum svojih mogućnosti .
S druge strane , kod nas nekako nikad nije bilo previše smisla za logistiku . Strašno je što se ponekad i ozbiljni ljudi sa akademskim zvanjima razbacuju nekim idejama o nabavkama ovog ili onog aviona , bez razmišljanja ko bi na njima leteo i ko bi ih održavao .

Odgovori
Iv

To je iz razloga sto je Titova Jugoslavija bila,bas kao i famozna JNA, imitacija drzave i vojske (i samo vrebala priliku da se urusi) a tu "doktrinu" smo sad mi tj. Srbija,nasledili.U sustini od svih bivsih republika najgori. Ako ne racunamo de facto razoruzanu BiH i minornu CG (mada se i CG max. ugleda na NATO)

vo

Jovice svaka riječ ti je na mjestu. Idem korak dalje.
Cilj im je bio razmrviti SFRJ i ekonomski iscrpiti nastale segmente. Tim slijedom u novonastaloj situaciji pitam se ko bi bio u prilici da ustroji, izdržava i raspolaže jednom ozbiljnom vojnom silom. Tako to biva kad se od gotovine napravi veresija. Nažalost, narod(i) nije svjestan(i) svoje nesvjesti. Ostaje nam da budemo nijemi promatraći svakodnevnog propadanja.
RV je ozbiljna stvar i nije za kursiste i voajere.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Vladimir na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

@dejanera Vec 2026 ce izaci SU75, koji ce biti hibridna otvorena arhitektura. Moze se prilagodjavati zadacima, pa moze biti jednosed, dvosed, daljinski upravljan (dron) ili upravljan vestackom inteligencijom. Na Rafal su bacene pare

27. Nov 2024.Pogledaj

Александар na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Французи и дан данас Алжир сматрају другом, јужном Француском. Ништа они нису изгубили од утицаја чак шта више, без њих се у том подручју ништа и не решава. А очигледно да то самим Арапима и одговара.

27. Nov 2024.Pogledaj