Vazduhoplovni entuzijasti i lokalna zajednica vraćaju sjaj još jednoj bivšoj vojnoj letelici: Obnova MiG-a 21 u Ratini

13. Mar 2026

Srpski MiG-ovi 29 prikazali i nove kineske vođene avio-bombe LS-6: Novi nosač bombi i raketa ključan za jednostavniju integraciju novog naoružanja

11. Mar 2026

[POSLEDNJA VEST] Vojska Srbije poseduje balističke supersonične rakete: Srpski MiG-ovi 29SM+ uočeni kako nose kineske rakete vazduh-zemlja CM400

9. Mar 2026

Dasoov poslovni izveštaj za 2025. godinu: Novi proizvodni i prodajni rekordi

6. Mar 2026

Vazdušni rat iznad Bliskog istoka: Postignuta prva pobeda avionom F-35, iranski bombarderi ipak oboreni dejstvom katarskog lovca

6. Mar 2026

[ANALIZA] Da li je PVO Kuvajta oborila tri američka borbena aviona F-15E?

4. Mar 2026

Prva tri dana novog sukoba na Bliskom istoku: Iran žestoko odgovorio na izraelsko-američki napad, tri F-15E USAF-a kao žrtve kuvajtske PVO

3. Mar 2026

[NAJAVA] RV i PVO Vojske Srbije ove godine prvi put ide na aero-miting u Španiju: Srpski C295MW na “Motril Airshow“

25. Feb 2026

Četvrti inostrani konglomerat počinje sa konkretnijom prodajom u Srbiji: Predstavnici Embraera u ofanzivi na (više i malo manje bitne) državne službenike

25. Feb 2026

[POSLEDNJA VEST] Piloti srpskog RV i PVO u poseti Španiji: Razmena iskustva sa španskim ratnim vazduhoplovstvom o upotrebi Pilatusa PC-21

24. Feb 2026

[POSLEDNJA VEST] Amerika se vraća u igru u Srbiji: Jutros na batajnički aerodrom sleteo školsko-borbeni avion AT-6 “Wolverine“ kao konkurent za izbor novog školskog aviona

23. Feb 2026

[ANALIZA] Mogući razlozi zbog kojih Srbija nabavlja češke artiljerijske raketne sisteme Vampir

19. Feb 2026

[ANALIZA] Da li je načelnik Generalštaba Vojske Srbije izjavio da Srbija poseduje dalekometno oružje koje se lansira iz borbenog aviona?

18. Feb 2026

[ANALIZA] Tragom najave da Srbija i Izrael uskoro puštaju u rad fabriku vojnih dronova: Elbit, neko drugi, manje ili veće besposadne letelice?

17. Feb 2026

Rafal najava novih nabavki naoružanja sa Vojsku Srbije: Još jedna eskadrila višenamenskih borbenih aviona, novi PVO sistem i dalekometno vazduhoplovno naoružanje

16. Feb 2026

Nedeljnik Radar: Srbija uplatila još jednu ratu za Rafale, otplaćeno preko 1,5 milijarde evra ili 55 posto ugovorene cene

13. Feb 2026

Buduća indonežanska nabavka Leonardovog školsko-borbenog aviona M-346 i paralele sa Srbijom

12. Feb 2026

[ANALIZA] Stavljamo pod lupu rekordne isporuke ruskih vojnih aviona i helikoptera u 2025. godini: Dok Srbija čeka, Etiopija, Iran i Mjanmar iznenadili

11. Feb 2026

Elbit ponovo objavio da je dobio ugovor od “jedne evropske države“ – Srbija kao mogući budući korisnik njihovog DIRCM sistema

6. Feb 2026

Višedecenijsko prisustvo izraelskog Elbita na Balkanu: Srbija kasni ali postaje dominantan klijent

3. Feb 2026
[ANALIZA] Mogući razlozi zbog kojih Srbija nabavlja češke artiljerijske raketne sisteme Vampir
Nabavkom češkog sistema Srbija će najverovatnije imati bar četiri vrste oruđa koje mogu da lansiraju rakete kalibra 122 mm / Foto: CSG Group

[ANALIZA] Mogući razlozi zbog kojih Srbija nabavlja češke artiljerijske raketne sisteme Vampir

Tango Six nastavlja sa pojedinačnom analizom prošlonedeljnog rekordnog broja najava o novim nabavkama naoružanja za Vojsku Srbije.

Nakon detaljnijeg razmatranja razloga i informacija o najavi formiranja zajedničke fabrike dronova sa Izraelom i analize objave o mogućem posedovanju novog vazduhoplovnog naoružanja, danas obrađujemo još jednu pažnje vrednu vest.

Reč je o prvom javnom pominjanju i najavi nabavke češkog višecevnog lansera raketa tipa Vampir.

Među sistemima raketne artilejrije sa kojima raspoaže Vojska Srbije, nalaze se i modernizovani M-17 “Oganj“ sa raketama dometa 40 km / Foto: Živojin Banković, Tango Six

Najava ove nabavke interesantna je zato što Vojska Srbije već poseduje veliki broj sličnih sistema raketne artiljerije.

Tu je jugoslovenski M-77 ‘‘Oganj‘‘ kalibra 128 mm, zatim njegova modernizovana, digitalizovana varijanta M-17, a započeto je sa uvođenjem u naoružanje i srpskog modularnog sistema M-18 ‘‘Oganj‘‘ koji može da koristi rakete različitih kalibara.

Istovremeno, radi se na razvoju i proizvodnji novog modularnog sistema Tamnava ( sa raketama 122 i 262 mm), koji tek treba da uđe u naoružanje Vojske Srbije. Ovaj sistem već je prodat u inostranstvu, naručio ga je Kipar kome je već isporučen određen broj lansirnih oruđa.

Češki RM-70 Vampir predstavlja modernizaciju dobro poznatog čehoslovačkog sistema RM-70 GRAD (RAKETOMET vz. 70) koji je uveden u naoružanje još 1972. godine, a koji je zapravo dorađena varijanta čuvenog sovjetskog BM-21 Grad.

Modernizacija, između ostalog, obuhvata novo vozilo – kamion Tatra 815-7 konfiguuracije 8×8 autonomije kretanja od 600 km sa modularnom oklopljenom kabinom EA Puma koja ima nivo zaštite STANAG 4569 od Nivoa 1 do 3, kao i nuklearno-biološko-hemijsku zaštitu.

Proizvođač navodi da RM-70 Vampir za 60 sekundi može lansirati 80 raketa / Foto: CSG Group

Lanser ima 40 cevi, za dejstvo može biti spreman jedan borbeni komplet sa 40 raketa kalibra 122 mm, a drugi borbeni komplet od takođe 40 raketa se nalazi u drugom lanseru koji se nalazi na kamionu. Domet iznosi do 40 km, brzina gađanja 80 raketa u minuti.

Jedna raketa svojim dejstvom može da pokrije 3.000 m2, 40 raketa do 30.000 m2. Primenjen je digitalni sistem za upravljanje vatrom, a gađanje se može izvršiti iz kabine ili sa izdvojenog mesta uz pomoć portabl uređaja.

Zbog čega Vampir?

Kako još uvek nemamo zvanično obrazloženje zbog čega će ovi sistemi biti kupljeni za Vojsku Srbije, razmatranjem razvoja i aktivnosti vezanih za slične domaće sisteme možemo doći do potencijalnih objašnjenja.

Mogu se pronaći podaci da je trenutno u službi oko 60 Ognjeva M-77 i M-17 (što u većoj meri odgovara formacijskom sastavu), a u rezervi nekoliko desetina M-77. Ono što međutim nije javno poznato je u kakvom su tehničkom stanju sistemi M-77 koji su u upotrebi već decenijama – isporučeni su još u doba bivše SFRJ.

Prva baterija Ognja M-18 prvi put je predstavljena na prikazu ‘‘Zastava 2024‘‘, i uvedena je u naoružanje.

Još uvek ne znamo kakav je konačni plan, odnosno koliko sistema bi bilo nabavljeno. Kada je u pitanju opremanje, imali smo zvanične najave o proširenju formacija, baterije bi umesto šest, trebalo da u svom sastavu imaju osam lansirnih oruđa.

Prototip domaćeg raketnog sistema Tamnava / Foto: Igor Božinovski

Osim za opremanje sistemom M-18, nije poznato ni kada će i koliko biti isporučeno sistema Tamnava koji je donekle ekvivalentan češkom Vampiru, a sasvim sigurno je trenutno dosta skuplji od RM-70.

Tokom ove godine Srbiji će biti isporučeni i raketni sistemi PULS, a prvo lansirno oruđe ovog sistema mogli smo premijerno da vidimo na prošlogodišnjoj vojnoj paradi. Na oruđu su se nalazili kontejneri za rakete dometa 150 i 300 km koje je Srbija sasvim sigurno nabavila. Ono što je zanimljivo je da je kao vozilo za ovo oruđe iskorišćen kamion Tatra 815-7 koji je i nosač lansera sistema RM-70 Vampire (razlika je samo što je kod PULS-a verzija u konfiguraciji 6×6).

Treba napomenuti i da PULS, koji je modularan sistem, takođe može koristiti iste rakete kao i sistem Grad, dakle rakete kalibra 122 mm. Još uvek nemamo informaciju da li je Srbija izabrala da sistemi koje je nabavila imaju i ovakvu mogućnost, odnosno da li su nabavljeni i moduli za rakete 122 mm.

Svakako još jedan doprinoseći faktor za odluku o ovoj nabavci moguće su i trenutne veze vojnih industrija Češke i Srbije.

Vampir proizvodi češka ‘‘CSG grupa‘‘ koja je od 2017. godine stopostotni vlasnik fabrike municije ‘‘14. oktobar‘‘ iz Kruševca, a prošle godine je postala i većinski vlasnik privatne firme ‘‘MUST Solutions‘‘. CSG grupa je nedavno obavila izuzetno uspešan izlazak na berzu, prikupila je značajan kapital i krenula u novi ciklus poslovnog širenja.

Moguće je i da je u okviru sporazuma o nabavci sa Srbijom definisana saradnja kada je reč o municiji, jer srpska namenska industrija (kako državne tako i privatne firme) proizvodi artiljerijske rakete kalibra 122 mm koje se koriste na sistemu Vampir. U takvom razmatranju Srbija bi možda za određenu količinu raketa dobila odgovarajući broj oruđa, a nije nemoguće i da bi dve industrije zajednički nastupile na inostranom tržištu.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Bl

Sve pohvale za T6, skoro svaki dan po jedna analiza, milina citati uz jutranju kafu 🫡

Odgovori
Ne

Slazem se, isto misljenje dijelimo….

Prije nego krenem sa poslom obavezno uz jutarnju kaficu otvorim prvo Tangosix….

Sjutra je petak…ocekujem da se odradi analiza najave nove (dodatne/druge) eskadrile VBA…. to ce biti zanimljivo procitati :)

Fi

Absolutno ☕️

Be

Gledam komentare, ko će koga napasti na Balkanu, pa se pitam koliko njih još živi u prošlosti? Da li su uopšte čuli za NATO, i ko je sve član? Većina naših suseda! I to kao nema veze?

Ae

@Besan
Normalno da nema veze, Nato je trenutno totalno nestabilna organizacija koja se moze bukvalo koliko i sutra raspasti. Ameri nisu odustali od Gerenlanda, samo trenutno spustaju loptu i daju Eu vremena da se polako navikavaju na tu stvarnost, a i imaju presnijih stvari na bliskom istoku trenutno, a preuzimanje Grenlanda je definitivno poslednji ekser u kovceg te organizacije u ovom obliku. A bez amera ta organizacija ne vredi mnogo, niti ce imati ikakav autoritet bilo gde. A i ovako, ameri imaju nameru da se povuku vremenom iz Nato-a i veceg dela baza u evropi (ukljucujuci i KiM) samo da, opet, evropljani malo kao srede stvari bez njih, tj. da se malo vise naoruzaju… Uostalom, zapadnoj evropi se ne pise dobro zbog njihove unutrasnje politike, jer im za 20-30 godina pola drzava uvodi serijat usled porasta migrantske populacije i njihovog nataliteta. Tako da, uzmi kokice, bice ‘veselo’ u narednom periodu u EU od pobuna i skorih gradjanskih sukoba…

Ni

Aerobal nato nece nestati . To sto Trumph provodi sad nestat ce kad nestane sa vlasti tako samo se ti nadaj. Drugo volim kad cujem lupetanja poput tvog za 20 30 god pola drzave uvodui serijat……ti i slicni tebi pricaju ko da u evropi ima ima 400 mil muslimana a ne 30-40 mil od 700 mil kriscana. Islamofobija u punom zanosu u tvojoj glavi

TT

Niko NATO ce se jednom rasformisati to je neminovno, prosto je to skupina drzava za razlicitim prioritetima i interesima, za veme postojanja Varsavskog ugovora je imao smisao, sada ne. Tvrdnje kako ce trajati vecno je jednostavno neozbiljno.

Ma

@TT
U Srbiji se već 30 godina svakodnevno očekuje skorašnji raspad NATO. Red bi bio da jednom budemo u pravu.
Šalu na stranu, jedno je ozbiljno strateško predviđanje a nešto sasvim drugo je jedna uporna deluzija tokom 30 godina koja dovodi zemlju u izolaciju.

ju

Moram skinuti kapu susjedima, moderniziraju se ozbiljno i planski, opet nabavljaju opremu koja izgleda kao da je stigla iz 22. stoljeća, dok mi gledamo kako nam se oružje ruši od starosti il na kraju uzmemo polovno pa se tapšamo po ramenu. Očito netko ima industriju i budžet koji to može pratiti, a netko ima turističku sezonu i čeka da mu netko drugi riješi probleme. Realnost boli, ali barem je jasna.

Ae

Niko, evo ti par cinjenica, a koje svako ko ima elementarno znanje o kompjuterima, ili internetu, moze naci, tj. proguglati, na zvanicnim sajtovima.. EU ima oko 450 mil stanovnika (januar 2025). A sada malo o trendovima rasta ili opadanja pojedinih statistika. Procenat hriscana 2012 je bio 72 %, dok je 2019 bio na 64 %, za trenutno stanje nisam nasao sem da je u konstantnom padu. Procenat muslimana za 2025 -2026 je 6 % – 8 %, dok je procenat 2010 bio 3,8 %. Da li shvatas koliki je to rast, a u konstantnom je porastu, s obzirom na stalni priliv novih migranata i njihov natalitet, znaci geometriska progresija. S obzirom da oni uglavnom preferiraju socijalu i socijalna izdavanja, a ne na rad, jer njima je to dovoljno s obzirom na nihov prethodni nacin i stil zivota, sve vise pravih evropljana ce ustvari raditi za njih, a kvalitet zivota i ekonomija, to u jednom trenutku jednostavno nece izdrzati. Ali, kada to shvatite bice kasno, ustvari, verovatno je vec, ali ko sisa buducnost, sada je lepo…

Pe

Nece mladi da ratuju protiv bratskih naroda na Balkanu.
Za dzabe kupijete takete.
Propasce i tzv. “vracanje vojnog roka”.

Odgovori
Da

Tako je. nece bratski balkanski narodi ratovati protiv Srbije. Djabe se naoruzavaju, uvode obavezni vojni rok i prave vojne saveze. Propasce militarizacija i bice bratstvo i ljubav.

Ju

Naravno da mi nećemo da ratujemo sa bilo kim, ali oni hoće protiv nas, oni su prvi uveli služenje vojnog roka, a ne mi, oni su prvi napravili vojni savez, a ne mi iako su u NATO.

St

Tako su pricali i 1988, pa se misljenje pocelo menjatii 1989. 1990. je vec bilo rizicno otici kod brace u Split na more, a 1991. i 1992. mlada braca pocese da pucaju na svoju mladu bracu. Ako gledas strukturu poginulih u ratovima, u rovovima pogine jako mali broj baba i djedova, uglavnom mladi ginu.

Sa

Svi ekonomski putevi su na žalost i vojni putevi. To smo mogli da vidimo kroz istoriju, pogotovu na našim prostorima. Svako ko misli da ne treba da se Srbija naoružava silno greši. Za slobodu u kojoj danas živimo, položilo je živote na stotine hiljada naših predaka.
Ljudi iz struke treba da urade dve stvari, da se izvrši pametan odabir naoružanja koje mi pravimo ili kupujemo i vraćanje dostojanstva i slobodarskog odnosa prema državim, sa posebnim akcentom na mlađe generacije koje dolaze.
Daće Bog da nam naoružanje nikad ne zatreba, ali da se nikada ne postidimo svojih predaka.

Yo

@ Saša

A put koji prolazi ovuda nosi naziv Via militaris još mnogo pre nego što su nam preci ovde napravili državu.
Ako hoćemo da nam oružje i municija istrule zato što ih nismo upotrebljavali – moramo ih imati dovoljno ispravnog u svakom trenutku…

pe

Nisam baš siguran, toliko se volimo da se pravi odlagal8šta nuklearnog otpada.

Re

@Niko

Pogrešan pogled na situaciju. Realnost jeste da će nakon Trampa, među republikancima bar, postojati uvek jedna jaka anti-NATO frakcija, što znači da svaka sledeća republikanska administracija dolazi sa jasnim upitnikom u pogledu njenog odnosa prema NATOu.

Vl

Treba li podsećati da je deo teritorije Srbije okupiran od strane dela članica Nato-a?
A određeni entiteti sve više larmaju i traže ukidanje Republike Srpske.
Uz sve to američka potreba za Bondstilom nestaje kada se završe baze u Rumuniji i Albaniji.
I naravno, pravi se vojni savez između Hrvatske, Albanije i tzv. Kosova. Realno, neprijatelji su nam tu u blizini i jačaju svoje vojne kapacitete.
Džaba NATO-u korupiranih političara u Srbiji kada ni jedan od njih nije toliko lud i ne voli toliko novac da faktički izvrši samoubistvo sa predajom KIM.
Dalje zaključke izvucite sami.
Moje je mišljenje da je i ovo što je kupljeno, i ono što tek treba da stigne u Srbiju, malo.

re

Sam sistem neću komentarisati ali ono što meni izaziva čuđenje je koliko tipova i brendova kamiona sada ima vojska. Svaki od tih kupljenih sistema dolazi na različitoj točkaškoj šasiji sa različitim motorima, transmisijama i sklopovima. Ta šarolikost znači ne samo logistički već i finansijski košmar.

Odgovori

Koliko različitih vrsta pneumatika treba imati u skladištu za ratne potrebe uzimajući u obzir sva vozila tiočkaše u inventaru VS? Za samo 15 dana rata recimo? Pocepa se u terenskim uslovina, naleti na minu i sl? Ili je plan da u realnom vremenu skidamo sa uništenih sredstava i prebacujemo na „ispravna“? Može i tako, ali onda bi Grad, Tamnava, Vampir, Orkan, Oganj, Puls, Nora, Sora i ostali točkaši Artiljerije trebalo da imaju iste pneumatike. Nadam se da imaju.

aj

Vulkanizer, opet standardno kmečanje. U suštini, problem nije Vampir, nego što nekima smeta što Srbija uopšte postoji kao faktor.

Ajde ovako, poštujem mišljenje naravno, ali evo tačno šta smeta: to što neko ubeđuje sebe, a i druge, da se kupovinom „svega na sve strane“ postaje ili opstaje ozbiljan faktor, dok ujedno zanemaruješ ljudski faktor. To nije nikakva tajna, to znaju svi oko nas, osim nas. Zato predlažem obaveznu vojnu obuku za GSP vozače i vulkanizere iz Šri Lanke. Trebaće nam. Bar dok ne stasaju roboti ujedno vozači z Kine.

lj

Ako je kupila 14.oktobar Kruševac, što ne bi koristili „,,Tatru“.

aj

@Vulkanizer, „da se kupovinom „svega na sve strane“ postaje ili opstaje ozbiljan faktor“ – a kako se to postaje ozbiljan faktor, možete li da pojasnite?
„dok ujedno zanemaruješ ljudski faktor“ – otkud Vama ovaj podatak, imate li neki izvor? Radite u ministarstvu?
“ to znaju svi oko nas“ – budte ljubazni pa nas inforimišite ko tačno i na koji način?

Re

@resurs i Vulkanizer

Em što ovo nije ništa novo za naše uslove u pogledu kamiona, em ako je Ukrajina u stanju da logistički opslužuje onoliko njihovo šarenilo bez narušavanja ljudskoga faktora, biće u stanju i Srbija.

Realnost jeste da ako bi se čekalo na FAP, nikad se iste ne bi dočekao. Tako da nam je dodatak Tatre jedno ustvari logično rešenje.

Jo

Odlična analiza. Cene su skočile, ali 2022. je Ukrajina kupovala Vampire za 165 hiljada dolara po komadu, ne računajući rakete. 80 raketa 122 mm danas košta 240-320 hiljada dolara. Tamnava ne može da se proizvede za manje od milion dolara. Drugim rečima, otprilike po ceni jedne Tamnave dobijete bateriju Vampira.

Da ne bi bilo zabune, Tamnava i Vampir uopšte nisu ista kategorija, Tamnava je u klasi sa Pulsom, slabija, ali u toj klasi. Rakete od 262 mm su visoko precizne. Ali kada se stavi modul od 122 mm, Tamnava nije puno preciznija od Vampira, možda 10%. (Slično je i sa Puls lanserima.) Drugi rečima, Tamnava i Puls mogu u nuždi da gađaju i 122 mm Grad raketama, ali je besmisleno upotrebljavati ih za to.

Odgovori
В

Пре пар месеци је Милорадовић саопштио да је са вођеном верзијом ракете М20 у калибру 128 мм постигнуто расипање на крајњем домету од 50 км између 1.5 и 4 метра

Dr

Slažem se potpuno…Tamnava ima rakete 262 mm i baš je MLRS ali da ima još raketu veće dužine (kao treću) i kalibra oko 300 mm (ima dužinskog prostora oko 1,5 m ili 2 m ukoliko se raketa produži i unazad vozila) bio bi baš kompletan MLRS sa velikim dometima gadjanja, sa sličnim raketama je PULS je dostigao 300 km i to na šasiji 6 x 6 pogona..mislim da vredi uraditi..

Jo

@Војвода86
To su vođene rakete i u drugom kalibru. Vampir koristi jeftine nevođene rakete Grad i nema mogućnost gađanja vođenim raketama. Nije namenjen za precizne udare, nego za one masovne, kada se preore prostor koji se napada.

В

зашто сматраш да је вођење које смо ставили на 128 мм тешко пребацити на 122 мм?, па није нуклеарна физика у питању побогу

Jo

@Војвода86
Ne radi se o tome. Postoje navođene domaće rakete 122 mm, baš kao što postoje i one od 128 mm. Te rakete su puno skuplje i zahtevaju sisteme koji ih podržavaju. Ne mogu se ispaljivati iz Vampira.
Cela poenta je u nameni sistema. Vampir je kao sačmarica, Tamnava i M-18 kao snajperi.

В

ове које смо направили у 128 мм, рачунајући који је начин вођења, итекако могу бити испаљиване из Вампира пребацивањем вођења на ракете Г2000, Г2000/52, Г2000СЛ у калибру 122 мм

Jo

@Војвода86
Nije problem samo u raketama, problem je da bi se morao promeniti i kompletan sistem kontrole gađanja. Da bi navodio raketu, treba ti i platforma kojom je navodiš.
Vođene rakete su namenjene gađanju tačkastih ciljeva, salve nevođenih raketa su namenjene za gađanje površina. Vampir je nabavljen upravo da gađa površine.To je tradicionalna namena VBR od kaćuše pa na ovamo. Gađaš livadu koju prelaze neprijateljske snage, a ne pojedinačna vozila.

В

да опростиш то је посао свих ВБР а не само Вампира, платформа која ти помаже у вођењу је данас дрон, ласерски обележивач циља са оптоелектронике дрона ти даје тачне координате циља, начин на који је вођена верзија ракете М20 не захтева никакве промене код Вампира, те ракете ће се користити и са дигитализованог Огња, а Вампир није ништа друго до Чешки дигитализовани Огањ

Vl

Војвода86,
U suštini nabavka Vampira onda znači da nemamo dovoljno digitalizovanih Ognjeva…

Br

Ja mislim da nam hitno treba opremanje njima a nemamo dovodljno velik kapacitet da ih proizvedemo. Posle ih kad nastane mesta za nasa orudja uvek mozemo prodati Grckoj sa nasim G-2000 raketama koje vec imaju na preko 1000 RM-70

Odgovori
Mi

Znaci i ti misliš da je vojska ništa druge nego gomila muzejskih primeraka, imajući u vidu koliko zapravo imamo Ognjeva na stanju?

Pe

Po meni, ovo je korak prema napuštanju kalibra 128 mm, što je ispravno.
Čak i NATO zemlje proizvode VBR sisteme u122 mm, imamo proizvođače sa kvalitetnom ponudom i pozicijom na tržištu u ovom kalibru.
Na neki način VS je postala rob preuzimanja JNA kalibra koji se (skoro) nigdje ne koristi. Logistika vojske bi se pojednostavila, moguće bi bilo i državi lakše da „intervetno“ proda nešto što vojska ima na stoku.
Da ne govorimo da Grad i savi njegovi derivati u odnosu na M-77 imaju 8 projektila više sa praktično identično efikasnim raketama.

Odgovori
Pe

Pre uvođenja navođenja na VBR, 128mm je bio i efikasniji i mnogo precizniji od Grada. Sada se ta razlika praktično eliminisala ali je ranije postojala.

Mu

To je zapravo 127 mm , odnosno 5 inča. Svi ti sustavi su podešeni da imaju iste balističke tablice i isti domet, a to je 43200 stopa. To se odnosi i na kalibar od 3,4,5,6 inča. Razlog za to je bore rifleing koji pri brzinama većim od 2350 stopa po sekundi oštećuje zrno pa ono postaje nestabilno i neprecizno. Isto se odnosi na kalašnjikov. Rakete imaju nešto nižu brzinu jer pređu određeni put dok se ne ugasi motor, pa se nešto nižom brzinom to kompezira. Vojsci je bilo bitno imati standardiziranu balistiku i jednostaviji izračun na štetu nešto većeg dometa.

Ma

Procene naših vojnih analitičara a i drugih su da se nase bliže i šire okruženje sprema za svetski rat…
U vreme saznanja ovog modernog doba gde svi znamo sve ima naših naučenih i sposobnih ljudi koji kažu državi šta treba od materijalnih sredstava za odvraćanje i nedaj bože za oružani sukob.
Dobra stvar da ono sto primarno proizvodimo je top svetskog kvaliteta ,a država to koristi da se napune naši magacini a od trgovine viškova dopreme znanjem odabrani sistemi.
Sam bog je poslao Miloradovica i ekipu pored njega.Ekspanzija naše vojske ide u dobrom smeru….za tri godine nećemo biti kao izrealska vojska ali veoma blizu tog ranga.

Re

@PeleBC

Upitno, dok god naši štancaju 128ce, neće ona nigde. Po meni je ova nabavke pre vezana za probleme sa FAPom i njegovim ograničenim kapacitetima.

Br

Možda je M. Račić u pravu kada pominje i opciju „kamioni Tatra kao potreba naše Namenske i za domaće, ali i za inostrane kupce naših gotovih proizvode… „…?

Odgovori
Mi

Sistem puls 122 mm je GPS navođen. odstupanje nije veće na cilju od 30 cm. Samo spolja liče na 122 mm kakve mi pravimo. Ova nabavka je van svakog smisla.

Odgovori
Jo

Puls u kalibru 122 mm može da koristi izraelske vođene rakete Accular 122mm, ali i obične Grad rakete u istom kalibru, koje su jeftine i ima ih u izobilju. Accular 122 mm je 50-100 puta skuplji od Grad rakete. Drugim rečima, jeftinije je ispaliti kompletno punjenje od 40 raketa na Vampiru, nego jednu preciznu Accular raketu. Vampir asolutno ima smisla za masovne aritiljerijske udare, kada treba preorati neki prostor, da ne ostane kamen na kamenu.

Ma

Lepo je biti Srbin i uz jutarnju kafu čitati ovakve vesti. Dok jedni uživaju u modernizaciji, drugi sigurno opet mere pritisak i traže bromazepam.

Odgovori
Yu

Mislim da hitno treba da razmišljamo o antidron štitu, koji će jednostavno nastati morednizacijom 1600 protivgradnih lansera, dodavanjem radara na svaku stanicu, automatizaciju stanice kao na Visu kod Valjeva, umrezavanje i Ai kontrolu.
Bio bi to jeftin, civilno-vojni implement.
Krusikove rakete za protivgradne sisteme samo bi odradili u antidron varijantu. Fragmentaciona bojeva glava, bolje gorivo raketno, ic i radarski visinomer. dejstvo po dronovima, helihopterima, krstarećim raketama. Brzo, masovno.
Ovo smo već videli lako uništavano na ratištu Ukrajine.

Br

@Yu ba :
Ne bi bilo loše ni da se umreži protivgradni sistem i da se iz nekog centra kontroliše protivgradna odbrana.
Ako to, već, nije do sada urađeno.
Kao što nije loš i taj Predlog za BPL.

De

Ovo ko da je Sojic smislio. Ne moze kafa bez ventilatori. Verovatno nema Tatra kamiona bez odredjene kupovine Vampira…

Odgovori
Al

Možda u Tatra kamioni ima i ti ventiatori, što kaže drug direktor Šojić!

Mo

Logistička noćna mora.

Odgovori
С

Једина ноћна мора била је пре 10 или 15 година када је ситуација била каква јесте. Ово су већ слатке муке. Да препричам једну анегдоту са једне славе од пре пар година. Прича пријатељ пријатељу, говори му за вереницу свог сина, иначе девојка бомба бавила се манекенством, ма авион… На крају каже: мука је то мој ти, свако би то да гледа, да јој приђе. А овај сачекао да његова жена оде до тоалета па рече: што ја немам такве муке па да уживам у животу. :) Рецимо да је слично и за ово.

Ta

Povezite 2 i 2 . Ocito su nam potrebne kamionske sasije za novi PVO sistem koji je kupljen iz izraela. Sta god da je, Arrow 3 ili Iron Dome, nece biti na fiksnom kontejneru nego na kamionskoj sasiji. Uslov je izgleda bio da pre toga trgujemo jos nesto, a ovo je najkompatibilnije nama i nasim potrebama.

Odgovori
Br

Najzanimljivije je to sto nam ne treba ni Iron Dome ni Arrow, treba nam FK-3 sa vertikalnim lansiranjem, vecim dometom i raketama kraceg dometa -70km, kao i HQ-9B uz dodatne HQ-1 i eventualno FK-3000, zbog velikog broja manjih raketa. Kakav crni Arrow…

Ta

FK3 ima 4 rakete po lanseru, nakon cega lanser mora da pokupi prnje i da bezi. Iron dome ima 20 raketa u jednom kompletu i samim tim duze ostaje u akciji. FK3 lanser zahteva posadu od 3 ljudi, Iron dome lanser zahteva 0 ljudi.
Iron dome je godinama dokazan u borbi sa 90-95% uspesnosti presretanja, ali nije svemoguc naravno dok FK3 jos uvek realno nije testiran u borbi. Po nekoj mojoj logici, FK3 bi trebao da vodi PVO, HQ17 da pokriva FK3 a Iron dome da preuzme svo ostalo opterecenje, zastita aerodroma i strateskih ciljeva. Slazem se za HQ9, potrebno nam je nesto velikog dometa zbog cega nece smeti ni AWACS a ni tankeri da pridju blizu nasoj teritoriji kao 99-te, jer ako njih iskljucis iz bitke, osakatio si neprijatelja zestoko.

Gr

Da li znaš za šta se koriste i zbog čega su kreirani ti sistemi?
Jel postoji u susedstvu Srbije neko ko će da ispali na stotine Grad raketa na neki važan civilni/vojni cilj?
Jel postoji neko ko će na Srbiju da ispali nekoliko desetina balističkih raketa u jednom udaru?
Jel možete ljudi da prestanete da se zanosite takvim maštarijama? Šta je sledeće? THAAD?
@Branko
Sve na mestu.

Ci

Pitanje: Jel to znači da se kupovinom ovog sistema i PULS-a, odustaje od proizvodnje Tamnave i Šumadije.

Odgovori
Pe

Od Tamnave se ne odustaje samo se radi dosta za izvoz, Šumadija još uvek ne postoji pa se nema od čega odustajati, zato se i kupio Puls. A i kad se Šumadija završi, neće se odustajati, sa uvođenjem vojnog roka brojno stanje vojske će se povećati.

zo

… šta je sledeće za kupovinu?
… vojska se verovatno slabo ili nikako više ne pita, samo se kupuje – ono kada jedan čovek odlučuje a drugi spremi izgovor i krene u kupovinu

Odgovori
Du

Bacanje novca ! Ima stotinu pametnijih načina da se novac iskoristi!

Odgovori
bu

opet ista pesma – kmečanje čim Srbija uradi nešto konkretno. Kod drugih je to ‘modernizacija’, kod Srbije je ‘propast, korupcija, ludilo’.

Su

Da li je moguce da se radi veyani posao / kupovina Vampira za prosirenje nekog pogona kod nas ili novi pogon? Vec su prisutni, pa sto da ne. Ili moyda i ukljucenje u neke nase projekte, bilo kao kooperacija, preuzimanje ili transfer tehnologije.

Odgovori
Xy

@Stojko Kako bi shvatio da naoružavanje mora da ima razlog i meru, u suprotnom svaki dinar više nego što treba(i moguće) dati za oružje je direktno manje investicija… A što se tiče Rata 1991-95 možda bi bilo dobro da u uzroke dodaš i nezaposlenost koja je trebala da po Ante Markovićevom planu najveća bude upravo u Hrvatskoj i Srbiji… i sve ostalo uz „detalj“ da je to bio građanski rat unutar jedne države, a sada bi mi ratovali protiv NATO pakta, ponovo….

Odgovori
Xy

Šta je sa zaštitom protiv dronova. Na vozilima i objektima? u suprotnom u nekom teoretskom sukobu taj Vampir (i ostali vbr sistemi) bi lako postao žrtva drona od 25.000 evra.

Odgovori
fe

Nisam znao da je ceska vlasnik neke fabrike iz nase namenske industrije.
Mozda ne bi bilo lose i da im se fap proda znam da je bilo ranije price o tome ne znam zasto se stalo sa time, fap ne moze da proizvede danas vise od 15/20 komada godisnje sto je uzas. Nisam navikao da tango six objavljuje vesti izvan vazduhoplovstva ili protiv vazdusne odbrane , nadam se da ce te nastaviti u ovom novom ritmu

Odgovori
Br

Šta, ako „nedobronamerni“ kupac zatvori jednu, nama toliko potrebnu fabriku…?
Možda ne, baš prve godine, ali…

Pe

FAP niko živi nije hteo da kupi dok se prodavao, bukvalno smo išli po svetu i nudili. Onda se država okrenula drugom modelu i sad taj FAP, kakav je da je, polako raste i ostaće državni. Koliko čujem platforme za Noru su im se dobro pokazale.

Me

@Perko
„platforme za Noru su im se dobro pokazale.“
Jesu li to one kojima kotači otpadaju tokom gađanja?

fe

Perko da je Fap dobar za noru ne bi je stavjali na Kamaz pa na Man i sad kolio cujem na Tatra kamione. MIslim da je na nasu veliku zalost fap jedno veliko bacanje para ili sredstvo za pranje novca .

В

Медо пошто ви Хрвати производити камионе реци нам како да решимо проблем котача?, не млати молим те, тек је произведена батерија Нора на ФАП, и тиси већ закључио ту глупост

Pe

FAP je dobar. Kamaz je bio iznuđeno rešenje u vreme dok je fabrika bila pred gašenjem a MAN i Tatra su velikim delom želje kupaca i prilagođavanje tržištu.

vi

@Medo s mora – „Jesu li to one kojima kotači otpadaju tokom gađanja“ – zamolio bih Vas za izvor informacije.

Vl

@Medo

Ne, to su one Nore od kojih komsijama padaju vilice tokom gadjanja

Vl

Medo s mora,
Očito da nisi dobro pogledao zadnji prikaz.
Hajde, brzo komp u ruke i pravac na Youtube da još jednom pogledaš nove šasije za Noru.
A i pobogu nije to svemirski brod već obična kamionska šasija koja se sistemom obrnutog inženjeringa razvije za kratko vreme.

Br

Zadnje dve godine su kupili brojne cnc masine i prosirili pogon znacajno i sada mogu da proizvode nekoliko puta vise

Ra

Velika šizofrenost u nabavkama. I dok je nabavka Pulsa bila ispravna stvar, nabavka Vampira ja ništa drugo nego nečiji biznis dil koji se plaća parama građana Srbije. Gotovo je neverovatno da pored Ognja i M17 i M18, a da ne pričamo o vrlo potentnoj Tamnavi, neko nabavlja sistem koji se po TT karakteristikama IDENTIČAN. Dakle imate nekoliko sredstava iste namene i istih karakteristika i nabavljate još jedno dodatno. Jasno mi je da uspostavljamo saradnju sa Češkom, ali ima tu šta može da se kupim i da nam stvarno treba. Jednog dana kada prođe sav hajp oko naoružavanja vojske gledaćemo kako silna sredstva propadaju zato što niko nije trezveno logistički razmišljao o unifikaciji.

Odgovori
Jo

Oganj M18 i Tamnava nisu IDENTIČNI po TT karakteristikama sa Vampirima. U pitanju su modularni sistemi koji su puno skuplji i namenjeni preciznim udarima. U nuždi mogu da se koriste za taktičke, masovne udare – ali im je vatrena moć manja, radi manjeg broja raketa. Npr. Oganj M18 u takvom udaru ispaljuje 12 raketa 122 mm – a Vampir 40. Tri puta manje raketa iz sistema koji košta više nego 3 puta više.
Oganj M17 je modernizovan u odnosu na M77 i ima mogućnost upotrebe preciznih (i skupih raketa), ali u odnosu na Vampir ima slabiju mobilnost. Kada ispali svoje 32 rakete mora da se puni ručno. Vampir se puni automatski, ispali 40 raketa i u roku od 2 minute je ponovo napunjen. Pri tome modernizacija M77 na M17 nije jeftina.

В

цена једног модуларног Огња је 600 хиљада

Jo

@Војвода86
Cena jednog Vampira je 165 hiljada dolara.

Ra

Jordane kada se samo ne bi informisao sa internet smetišta možda bi i nešto skontao. Da li si ti zaista napisao da Vampir košta 165 hiljada. Da li imaš predstave koliko koštaju borbeni sistemi? Da li znaš koliko košta jedan običan oklopni Hamvi? Military grade pickupovi će često preći cenu 100K $, a savremeni MLRS sistemi nekoliko puta, čak i dvocifreno više. Da li imaš predstvu koliko klot Tatra 8x8x kamion košta?
Jasno mi je da pokušavaš da opravdaš nečiju odluku, ali na žalost nisi u pravu, Svi navedeni sistemi imaju isti krajnji domet i sličnu preciznost. Postoje naravno određene razlike ali one nikako ne bi opravdale nabavku takvog sistema. Što se Tamnave tiče, to je vrlo potentan sistem koji može da se koristi i sa 122mm raketa i sa raketama većeg kalibra. S obzirom da trenutno nema većeg kalibra u op. upotrebi za sada je sistem za 122mm. Kupovina Vapira je nož u leđa projektu Tamnava. Daleko od toga da je Vampir loše, nije, odlična je kupovina, ali imamo mnogo prečih stvari za kupovinu.

В

то ти је било некад, зато си те инфо нашао на нету, зар стварно мислиш да може коштати толико са новим Татра камионом?, нема логике, нови ти је око 800 хиљада

Jo

Naravno da se informišem na Internetu, pa neću valjda da pišem zahtev za ponudu :) Postoje dve potvrđene prodaje. Jedna iz 2022, 165.000 dolara bez naoružanja. Druga nešto kasnije (2023), za 1.4 miliona ali sa 365 raketa. Naravno da su cene otišle u nebo, Nove Tatre za vojnu upotrebu su 2022. koštale 600.000 – ali su za Vampire uglavnom koristili stare, iz vojnih zaliha, koje su modernizovane. Ti kamioni su koštale 50-100.000.
U svakom slučaju, ono što se stavlja na kamion je u slučaju srpskih sistema Oganj M-18 i Tamnava daleko kompleksnije i skuplje. Sistem upravljanja vatrom na Tamnavi i M-18 je sam za sebe preko 600.000 dolara, ne bi me iznenadilo da danas doseže cenu od milion dolara. Vampiri nemaju ništa slično, kod njih je to digitalizovana verzija onoga što se koristilo pre 40 godina. To je nesagledivo jeftinije. Upravo su sistemi upravljanja vatrom razlog zašto Vampir ne može da koristi precizne rakete.

Bo

@Jordan

165 000?
Nemoj da ti se ljudi smeju. Cena samo vojnog kamiona Tatra 8×8 je 400-500 hiljada eura.
Ne postoji potvrdjena prodaja za 165 000 po komadu jer je to nemoguce. Nisi dobro procitao, tih 165 000 je kostala modernizacija starijeg sistemana novi, ne cena novog proizvedenog.

В

нигде везе твоје писаније Јордане, прво не користе се стари камиони него нови, тако да Вампир кошта 800 хиљада, друго читав модуларни Огањ кошта по Милорадовићу 600 хиљада, по теби испада да само систем управљања ватром је 1 милион, треће не знам одакле ти идеја да Чеси користе само дигитализовану верзију оног система управљања ватром од пре 40 год,он је опремљен напредним системом управљања ватром са балистичким рачунаром, такође поседује ИНС и ГПС, као и командно контролни систем, тако да је итекако способан испаљивати вођене ракете уколико затреба

Mi

Hrvatska je narucila 420 kamiona Tatra u konfiguracijama 6×6 i 8×8 za 212 miliona Eura.
orva isporuka je 98 kamiona za cca 50 miliona. Znaci jedan kamion je oko 500.000

Re

@Rastko

Po meni je ovo ipak pre rezultat činjenica da je FAP limitiran sa svojim kapacitetima. Tako da, iako postoje i Oganj u klot, digitalizovanoj i modularnih varijanti, koji su manje više pandani Vampiru (Tamnava je već pandan PULSu), jasan limit u čitavoj priči predstavljaju šasije koje pravi FAP. A ako se uzme u obzir da se same baterije proširuju na 8 lansera, nekako se dođe do zaključka da Vampir i ima logičnu pozadinu za VS.

Jo

Nema smisla nastavljati ovu polemiku, tako da ovim komentarom završavam.
Amerikanci su za nadogradnju 15 hladnoratovskih M270 platili 12.4 miliona dolara po komadu, od čega je 2.5-3 išlo upravo na sistem upravljanja vatrom. Bahrein je dobio odborenje Kongresa za nadogradnju 9 sistema za 176 miliona. Izraelska navođena raketa 122 mm košta 50 puta više nego obična 122 mm raketa koju proizvodimo.
Elektronika je skupa, kako hardver tako i softver. To je daleko od drona koji laserom markira cilj.
U proizvodnji modularnog Ognja (M-18) se koriste delovi starih šasija i nema ništa loše u tome, baš kao ni u tome da Česi, koji imaju na raspolaganju ogromne količine starih RM-70, koriste njihove delove. Jedine reference za cenu Vampira je ono što je otišlo za Ukrajinu. $165.000 po komadu za same lansere (oko 20 komada, bez municije), $1.4 miliona za jedan lanser i 365 raketa koji su kupljeni dobrovoljnim prilozima. Cena po kojoj su prodati Indoneziji nije objavljena, cena koja su ponuđeni Grčkoj nije objavljena, cena po kojoj ih nabavlja Češka nije objavljena. Verovatno neće biti objavljena ni ova cena za Srbiju.
To što ima Vampir (INS/GPS) pomaže da se bolje zauzmu nišanski elementi, ali rakete na kraju i dalje mogu da padnu na 100-300m od cilja. Tamnava sa raketama 262 mm ima vođene rakete koje imaju ugrađenu navigaciju i mogućnost korekcije na srednjoj putanji. Ima i mogućnost daljinskog upravljanja, posada ne mora da sedi u kabini. To što ima M-17 je slično Vampiru. Teoretski bi mogao da se razvije sistem kojim bi naše 122 mm rakete dobile sistem kakav postoji na 262 mm, te da se Vampir osposobi za njih. Međutim, ta vođena raketa 122 mm ne bi mogla da bude jeftinija od $25.000, a nevođena je oko $4.000.

Vl

Mislav,
Cena kamiona je od 140000 do 320000 dolara uz ogradu da vojne verzije mogu imati i dodatnu optemu u zavisnosti šta je naručeno. Izgleda da i kod vas (kao i kod nas) velike kupovine imaju i korupcijski rep.
Zanimljivo bi bilo saznati koliko je vojska Srbije plaćala MAN i Kamaz a koliko sada Tatrine šasije.

В

и нема смисла настављати ову расправу кад не знаш основне инфо о нашим ВБР, јер да знаш онда би ти било познато да се М18 модуларни Огањ не прави на старим шасијама, то ти је М17 дигитализовани Огањ, где се стари М77 Огњеви модернизују и дигитализују и претварају у М17 дигитализовани Огањ, М18 модуларни Огањ користи нове шасије ФАП и на њега иду кабине од МРАП М20

Br

„Oganj M18 i Tamnava nisu IDENTIČNI po TT karakteristikama sa Vampirima.“
Nisu, ali Oganj M-17 jeste

Ni

Mozda se nesto izvozilo Cesima pa se prebija, kao sto sa Kiprom rade.

Odgovori

To i ja mislim, jer zašto bi drugačije uzimali sistem koji već i sami imamo a i proizvodimo moderne MLRS.

Vl

– Rakete i municija za Ukrajinu?
– Vezana kupovina tj. uslov za dobijanje Tatrinih vojnih šasija?
– Na kraju treba imati na umu da je Vampir niza klasa od Tamnave, a da je još jedan razlog kupovine istog što digitalizovanih Ognjeva nemamo dovoljno…

Vl

Očito od modernizovanog Ognja i Tamnave nema ništa. Ne možemo ih sklopiti u iole respektabilnom broju.

Odgovori
Jo

Pitanje je šta znači respektabilan broj za ove sisteme, jer oni imaju drugačiju namenu o odnosu na Oganj M-77, Grad ili Vampir. Vampires služi za masivne udare, npr. na koncentraciju trupa i slično. Preore površinu da trava ne raste. Tamnava, Oganj M-18, Puls i Himars služe za precizne udare, često dublje u neprijateljskoj teritoriji.

Br

Ima 30 digitalnih Ognjeva i 6-8 Modularnih Ognja, njihova modernizacija i proivodnja nije problem.

В

Бранко погледај слике са приказа Застава 24, тада си имао 5 Модуларних Огњева један дан прије приказа у СМБ боји, а на дан приказа имаш 7 у нашој маскирној шари, тако да си већ тада имао 12 произведених, сад их је сигурно 20+, што се тиче дигитализованих, још у фебруару 2024 год је Милорадовић саопштио Вучићу да је дигитализовано 5 батерија, 5х6=30 лансера, тако да и њих сигурно до сада имаш 40+

Ju

Moja je predpostavka da se Vampir uzima zbog trougla Srbija Izrael Češka ili ekonomskim terminom ,,multikompenzacija,,gde su akteri naša municija, izraelska tehnologija i češki Tatra kamioni.Takodje ovoliko nabavka noružavanja i broj komada tehnike stavlja pred državu i armiju veliku transformaciju kompletnog sistema odbrane,povratak doktrine narodne odbrane,uvodjenje služenja vojnog roka i povratak na sistem armija-korpus-brigada jer je ovaj sistem sa 4 kopnene brigade neodrživ.Trenutno naše brigade su predimenzionirane i po broju jedinica i tehnike bliže su formaciji divizija a moderan rat je pokazao da su trenutno najefikasnije manje kombinovane jedinice veličine borbene ili po novom terminu u VS taktičke grupe.Realnost je podela na četiri armijske oblasti Novi Sad,Beograd,Užice i Niš.Svaka armija po dva do tri korpusa a korpus na tri,četiri ili pet brigada zavisno od teritorije i broja stanovnika jer nema istu gustinu zapad i istok Srbije.Povratak motorizovanih brigada pod obavezno kao najefikasnijih i najsvestranijih jedinica dokazanih u ratnim uslovima a zavisno od terena i broja tehnike neki korpusi mogu imati i oklopno mehanizovane brigade jer posedujemo 300+ m84 t72 a t55(100kom remontovano i sluze kao strateška rezerva) modernizovati i rasporediti u ,,R,, brigade.Zbog velikog broja artiljeriskih orudja i vbr svaki korpus treba da ima artiljerisku brigadu.Uvodjenjem obaveznog vojnog roka koji uzima maha u celoj Evropi za odprilike 5-6 godina moguće je uz izmene u organizaciji sistema odbrane i formaciskog sastava jedinica sa novopridošlim generacija Z obučenim regrutima i uskusnim generacijama trećepozivaca rodjenih izmedju 1976-77 ,,ratna generacija koja je iznela teret 1998-99 u borbi sa teroristima i nato,, pa nadalje do rodjenih 1990-91 koji su zadnji 2010-11 odslužili vojni rok može se stvoriti armija od najmanje pola miliona vojnika i rezervista koji nisu lak plen nikome. Na žalost period izmedju 1945 i 1990 godine kao najprosperitetniji kod nas na ex Yu prostoru se nikada neće vratiti i moramo se prilagodjavati situaciji i bezbedonosnim izazovima u celom svetu.

Odgovori
Jo

Interesantan komentar. Koliko ljudi pod oružjem bi bilo potrebno za taj model sa 4 armije, 8-12 korpusa i 30-40 brigada – ako sam dobro nabrojao? Koliko bi bilo u aktivnoj službi, a koliko u rezervi?

Th

@Jordan
Ima li Srbija uopce dovoljno vojno sposobnih stanovnika da to popuni?

Ju

Po svemu sudeći prema broju rodjenih u Srbiji svake godine bi izmedju 25-30 000 momaka trebalo da prodje vojnu obuku u koliko se vrati redovno služenje vojnog roka.Taj broj stvara bazu za povećanje profesionalnog sastava VS za najmanje 40% i više.Jednostavno to iziskuje rapidno povećanje komada borbene tehnike koji je evidentan.Tako da bi broj aktivne vojske porasao na oko 40 000 + 6-7000 regruta u svakom trenutku pod oružjem.Za 5-6 godina bi se stvorilo oko 150 000 rezervista prvog poziva što je respektabilan broj i stvorilo do oko 2031-32 oko 200 000 obučenih profesionalnih vojnika i rezervista.Mislim da bi oko 30 aktivnih i toliko rezernih brigada bilo dovoljno.Brigada zavisno od tipa i formacije od 1000 ljudi u miru narastu sa rezernim sastavom na 5-6000 vojnika.

Li

ja ne znam odakle vadite informacije o modernizovanim t55, ja ne znam jel neko uzivo video te tenkove, pa to nije pipnuto 20 godina, a ne modernizovano… ajde ljudi batalite dnevnopoliticke izjave, realnost je drugacija, al se menja velikom brzinom sto je dobro, Vampir je deo potreba VS, i samo su se oni pitali sta im je hitno potrebno, odabir sredstva je isto bio njihov posao, a ponudjeno im je ono sto se moglo nabaviti, nadam se da ce fap sklapati kamione, a ne proizvoditi od 0, jel ako oni razvijaju i sklapaju sledeci svetski rat cemo docekati sa ovim sto sad imamo.

Ju

tenkovi t55 iz sastava herojske 549 motorizovane brigade koji od 2005 godine nisu pomerani u kasarni su bez problema 2019 pokrenuti na opšte zaprepašćenje mnogih naročito mladje generacije u kasarni zahvaljujući održavanim akumulatorima koje je tehničko osoblje kondicioniralo i sopstvenim pogonom utovareno na vučne vozove i prebačeno u nepoznatom pravcu, razlog tome je prvo što su t55 dobri i jednostavni a svi t55 su posle nato agresije od strane tehničkog osoblja iz TZR Čačak prošli kompletan remont u jedinicama.Jedino su bili sa izbledelom bojom od sunca toliko o t55 ,mogli su da stoje još 20 godina sve sto je potrebno je ispravan akumulator,bure dizela i malo mašinske masti i ,,he is Back in business,,ne baguje,ne brljavi na suncu. vodi itd.

Re

@Južna pruga

Ta priča ne pije vodu iz jednog jednostavnog razloga, koji se čak ne tiče ni toliko tehnike, a taj je ljudstvo. Srbija jednostavno nema oficirskog i podoficira kog kadra za 4 armije, 8-12 korpusa i 30+ brigada, niti uopšte ima takve ekstremne potrebe.

Srbiji maksimalno trebaju 3 operativne komande ko Ukrajinci (ili ti po našem korpusi), svaka sa 3-5 brigada pešadije i OMJ, te ostalim jedinicama za podršku, a čak i takav projekat bi zahtevao bar deceniju planskog rada.

Jo

@Thomas
Postavljaš pitanje pogrešnoj osobi :)
@Južna pruga
Mislim da ti računaš kompletnu generaciju koja puni 18 godina i stasava za vojnu službu. Visoko militarizovano društvo kao što je Izrael ne može da dobije više od 75% regruta sposobnih za vojnu službu i voljnih da služe pod oružjem, a radi se o državi gde se za regrutaciju pripremaju kao kod nas za fakultet. Realno u Srbiji ne bi mogao da pređeš 66%, to je u najboljem slučaju, prema tvojim brojevima, 20.000. Da bi imao 20.000 regruta tokom cele godine, vojni rok bi morao da bude godinu dana. Ako ga prepoloviš na 6 meseci, to je 10.000. To su 4 normalne brigade (kada im dodaš 30% profesionalaca ili 6-8.000). Za 5 godina bi dobio 100.000 rezervista od kojih bi bilo sposobno 50.000, to je još 12 brigada. Za 10 godina bi dobio još 100.000 rezervista, od kojih bi bilo sposobno 20.000, to je još 5 brigada. Sve u svemu, to bi bilo dovoljno za 16, odnosno 21 brigadu od po 4-4.500 ljudi.

Ju

Drugari nije baš tako u Srbiji se u 21 veku rodi oko 65-70 000 pola od toga su muskarci npr. 2006 je rodjeno 71 hiljada a 36.600 su muškarci.U svim zemljama je preko 90% sposobnih neka bude zbog prigovora savesti 80% to je ponovo oko 30 000 druga bitna stvar zaboravljate je na rezerviste koji su služili u Vj do 2010 gde su bile jače generacije i godišnje je oko 50 000 regruta služilo vojni rok.Generacije rodjene 1980-85-1990 tako da Srbija ima ako uzmemo da je samo 60% njih vojno sposobno još 200 000 obučenih rezervista u 40im godinama koje inače upravo sad non stop vuku po vojnim vežbama i trenutni su rezerni sastav VS.Priča da Srbija nema dovoljan broj instruktora podoficira i oficira je lako rešiv kao i u doba JNA podoficiri idu na doškolavanje i postaju niži oficiri do čina kapetana prve klase a odredjen broj trenutnih profesionalnih vojnika se doškolava na 9 meseci za čin podoficira VS tako da biće dovoljno instruktora i komandira četa i vodova budite bez brige imamo dovoljno iskustva i vojne tradicije da možemo da vratimo služenje vojnog roka.Primera radi 1999 Vojska Jugoslavije je imala 34 brigada aktivne vojske a rezerni sastav 27 motorizovanih brigada 42 pešadiske brigade i 6 artiljeriskih brigada ,ukupno 109 brigada kopnene vojske,200 000 aktivne vojske i još 700 000 rezervista. Tada je bila SR Jugoslavija 8,5 miliona bez Albanaca a sada smo Srbija oko 6,5 miliona i mišljenja sam da ne stoji argumentacija da ne možemo imati bar polovinu vojnih obveznika od broja iz 1999.Nama predstoji totalna reforma armije,formiranje novih brigada,komandi i centara za obuku,promena formacije jedinica sa akcentom na sve veći broj kombinovanih taktičkih grupa koje su multifunkcionalne,obuke gde se mora obučiti veliki broj operatora dronova i zaista stvoriti na terenu sofisticiranu digitalnu armiju.Maksimalno iskoristiti predstojeću vojnu saradnju pre svega sa Izaelom a i Kinom jer nije samo kupiti tehniku nego i njihovo znanje i iskustva u korišćenju iste.

Br

Ima snimaka iz nasih pogona tokom poslednje posete nekog generala, od tenkova T-55 se prave „kornjace“, videlo se par komada do pola zavrsenih…

Ju

e moj bane dobri sine jako duhovito nego ima ti da ljubiš cevku na toj 55 kad zagusti

Yo

Možda nije samo jedan razlog već više njih koji su u komentarima pomenuti, ali cenim da se izvesno radi i o proceni potrebe za njima – domaćoj ili stranoj proceni – bez obzira na to što već imamo i proizvodimo dovoljno svojih analoga za koje se priča i da su bolji.
Nesumnjivo su Česi mogli da prodaju Vampire npr. Ukrajini (gde su se pokazali efikasnim i izdržljivim), a nama ponuditi nešto drugo interesantno ako se radi o vezanoj prodaji / kooperaciji / kompenzaciji, ali je neko odlučio „treba nam/vam još“ – i to što pre…
Naravno, ovo su samo laičke pretpostavke, ali se situacija globalno intenzivno zagovnava po pitanju mira i sukoba i cenim da se ovo nabavlja radi dopune postojećih ili formiranja novih jedinica…

Odgovori
Br

Nisam procitao ni jedan razlog. Pa ako su Ognjevi stari, mada ih sa rezervom ima stotinak i vise, znaci ima i za delove, imamo Modularni Oganj, mozemo napraviti i Moravu, koja je na 4*4 sasiji i mnogo je manja, sto ima prednosti, a imamo i Tamnavu koja je original Vampir bez vecih raketa i tu nema neke filozofije, to umemo da napravimo…
Ne bih se iznenadio da vodje sada kupuju sta god bilo da imaju za naredni prikaz pred izbore, jer Tamnava a i Pulsa ce tada biti malo, dok Vampir deluje ozbiljnije nego sto jeste.

Odgovori
Yr

Grešite. VS de facto nabavlja već novi modularni Oganj i on će uz PULS biti okosnica raketne artiljerije. Iskreno se nadam da će tome biti pridodata i Tamnava sa jačim kalibrom. Međutim, brojno stanje VS će rasti i treba dobrano popuniti teritorijalne brigade. Za to je digitalizovani Oganj M-77 idealna platforma i verujem da će svih 60 lansera u VS biti modrenizovani na taj standard. Njegov jedini ali ogroman nedostatak je što je u kalibru 128mm koji je jedinstveno naš. Kod novijih modularnih Ognjeva i Tamnave to nije problem jer kontejner rešava to, stari iako digitalizovani mogu da ispaljuju samo domaće rakete kojih nema u izobilju. U tu se nišu uklapaju Vampiri. Teritorijalne brigade biće opremljene kombinacijom digitalizovanih Ognjeva i Vampira. Jednostavniji su od modularnih sistema redovnih jedinica, lakši za čuvanje i logistiku jer nema kontejnera, imaju savremeni SUV i daju mogućnost VS da i u rezervnom sastavu koristi dva kalibra, domaći precizniji 128mm koga nema mnogo i svetski dostupan 122mm koga se može uvek nabaviti ako zaškripi. Tu je mesto Vampiru.

sa

Digitalizovana varijanta M-17, modularni M-18 ‘‘Oganj‘‘, Tamnava , Šumadija … , a onda češki Vampir i izralski Puls. Meni se čini da je čuvena srpska namenska industrija jedna velika šarena laža…

Odgovori
Pe

Jok, samo Tamnave piče pravo u izvoz.

Jo

Nisi u pravu. Znaš li koliko neuspešnih projekata imaju vodeće namenske industrije na svetu?
Kada su u pitanju raketni sistemi, svaki od njih ima svoje mesto. M-17 je u osnovi bila digitalizacija sistema koji su proizvedeni pre 50 godina. Povećana je preciznost, ali daleko od onoga što će uslediti sa M-18 i Tamnavom. M-18 je modularni sistem za precizne udare, mobilan i koristi postojeće šasije. Tamnava je potpuno nov sistem, teži i skuplji. Ono što ova dva sistema nemaju je integracija sa dronovima i automatizacija us pomoć AI. To je to što donosi izraelski PULS, u kombinaciji sa Hermes 900 dronovima. Objektivno, to nije nešto što srpska namenska industrija može brzo da razvije. Na tom nivou to nije još niko drugi razvio. Pred Šumadijom je još dug put.
Što se tiče Vampira, oni savršeno mogu da se uklope kao oružje za masovne udare, u osnovi ono što je i M-17. Međutim, imaju bolju prohodnost i daleko brže punjenje.

Gr

@Jordan
Srbija nije ni Sibir ni Sahara pa da joj sad treba kamion za Darak reli.
Ako je problem zbog proizvodnje Nora i Tamnava to je ok, al to nema veze sa kupovinom VBRa.
Drugo. U današnjim uslovima apsolutno je nebitno kako se puni VBR jer on ima tačno vremena da ispuca jedan kontejner i mora odmah da kupi prnje i ide na rezervni položaj da ga ne bi dronovi našli. A tamo u potaji može da se dopunjava kako god i koliko god hoće.

с

„Тамнаве“ се извозе на Кипар, а увозе „Вампири“ из Чешке. За рубрику „веровали или не“.

Odgovori
Vl

Tamnava i Vampir nisu u istoj klasi. Tamnava je puno skuplja i modernija i treba je pre meriti sa Himars-om i PULS-om.
Vampir teško da može da stane i u rang digitalizovanog Ognja.
Verovatno je u pitanju kompezacija ili uslov za vezanu kupovinu vojnih kamionskih šasija. A možda i digitalizovanih Ognjeva nema dovoljno…

Ro

Kod sistema poput PULS municija često košta više nego sami lanseri.PULS koristi više tipova raketa .122 mm ~40 km 50.000 – 100.000 €EXTRA ~150 km 300.000 – 600.000 € Predator Hawk ~300 km 1 – 2+ miliona €.Ako je ukupni ugovor oko 300+ miliona €, nije nerealno da je 60% tog iznosa otišlo na rakete.ili samo trosak za municiju je 180 miliona eura u toku 10- 12 godina a toliko je vijek trajanja ovih raketa il od 16 do 18 miliona eura po godini ili 400 stanova :) za nesto sto ce fata prasinu sledecih 12 godina

Odgovori
mi

Zanimljivo je da niko nije primetio koliko se promenilo vreme preživljavanja ovakvih sistema, posebno od početka rata u Ukrajini. Nekada dovoljnih 80 komada danas nije dovoljno ni za višednevni sukob.
Zaboravljamo jednu veliku manu svih modularnih sistema – dok rade jedno – ne mogu ono drugo.
Moj 3D štampač ima i laskerski sekač – ali može da koristi samo jednu stvar u jednom trenutku.
Sabirate domete i cene raketa a dobro znate da se ni PULS ni Oganj modularni nikada neće koristiti za 3 različite municije, 3 različita dometa sa istog vatrenog položaja – a Hudinije ne zapošljavamo u vojsci, oni nam sede po nekim kancelarijama u Nemanjinoj.
Treba nam – oni koji su ga poručili znaju zašto.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor