BEG airport status
Helimaster seminar: Helikopterska zajednica priča o bezbednosti letenja Stajanka Helimastera u Dobanovcima

Helimaster seminar: Helikopterska zajednica priča o bezbednosti letenja

Škola letenja Helimaster, uz podršku Direktorata Civilnog Vazduhoplovstva organizovala je u subotu prvi ozbiljniji seminar posvećen bezbednosti civilnih helikopterskih operacija u Srbiji.

Škola letenja Helimaster (bave se i fixed-wing obukom sa jednom Cesnom 172) i firma Balkan Helicopters (ovlašćeni zastupnik helikoptera tipa Robinson i njihov servisni centar za Srbiju) započeli su svoju priču 2010. godine predvođeni čuvenim opitnim pilotom helikoptera Goranom Krnetom.

Naš prvi odlazak u Helimaster bazu u Dobanovcima (locirana u kompleksu nekada razvijenog poljoprivrednog dobra) bio je praćen serijama malih otkrića; kako upoznavanjem još jedne grupe (pionirskih) entuzijasta, tako i atmosferom koja obećava. Obećava dalju ekspanziju ovog do sada nedovoljno popularizovanog i naizgled komplikovanog segmenta generalne avijacije u Srbiji i regionu.

Helimaster je najveći ex-Yu operater helikoptera tipa Robinson
Helimaster je najveći ex-Yu operater helikoptera tipa Robinson

Višedecenijski deficit helikoptera u civilnom registru i civila koji ih lete na putu je da bude zaustavljen. Promena svesti prema upotrebi helikoptera u civilstvu (kasni nekoliko decenija na ovim prostorima), pristupačnije letelice (revolucija u dizajnu Frenka Robinsona i drugih proizvođača) i evolucija Zakona o vazduhoplovstvu daju nadu da će ovaj segment generalne avijacije kod nas nastaviti da raste. Helikopter po helikopter, pilot po pilot.

Bezbednost, početak svega

Da bi se napredak segmenta održao zajednica mora konstantno raditi na unapređenju kulture bezbednosti letenja, boljoj međusobnoj komunikaciji i pre svega – razmeni iskustava bez sujete.

Sujeta.

Ključna reč koja je odzvanjala subotnjim seminarom. U uvodnoj reči Gorana Krnete ovaj psihološki element koji je do sada ubijao i otuđivao kolege pomenut je kao i jedan od razloga organizacije ovog događaja:

– Sujeta će nas ubiti. Nije bitno koliko imaš godina, kojeg si iskustva. Bitna je razmena tog iskustva. Jer koliko je bitno koliko sati imaš u vazduhu, toliko je bitno i kakav tip helikoptera letiš i kako im prilaziš u redovnoj eksploataciji.

Opitni pilot i direktor Helimastera Goran Krneta
Opitni pilot i direktor Helimastera Goran Krneta otvara skup

Ideja za organizaciju ovog seminara traje već četiri godine. Mi iz Helimastera smo na početku bili veoma svesni da smo slabo poznavali tehniku kojom letimo. Prvo smo poslali našeg prvog mehaničara u Los Anđeles i u bazi Robinsona on je shvatio da mu je tih sedm dana koristilo u pogledu stečenog praktičnog iskustva kao ovde pet godina, otvorio je skup Krneta i apelovao na zajednicu da je sada vreme da izađe iz „mraka“:

– Nije ovako samo u Srbiji, situacija je slična i u regionu. Posebno sada, u svetlu tragedije vojnog helikoptera Mi-17 bitno je da se državi ukaže na značaj onoga što mi ovde a i drugi radimo. Potrebno je okupiti sve relevantne faktore, nastaviti sa ovakvim okupljanjima a sve zbog jasnih ciljeva: održati visok standard kulture bezbednosti letenja, razmenjivati iskustva i stvarati bolje povezanu zajednicu.

Predavači

Trivo Jokanović (DCV): Helikopterske operacije su bezbedne
Trivo Jokanović (DCV): Helikopterske operacije su bezbedne

Skup je otvorio Trivo Jokanović, šef FCL odeljenja DCV-a i podsetio da su sve relevantne letačke organizacije u Srbiji obaveštene da EASA dolazi u inspekciju sledećeg meseca i da se nada da će sve proći u najboljem redu:

– DCV intenzivno radi organizaciji seminara posvećenim bezbednosti letenja i zbog toga smo podržali ovaj skup. Helikopterske operacije u Srbiji su bezbedne, pre svega jer ih obavljaju iskusne posade, kako u generalnoj avijaciji tako i u helikopterskoj jedinici MUP-a.

Želeo bih da istaknem da su izmene Zakona o vazdušnoj plovidbi donele nekoliko povoljnosti. Do sada je DCV svoje pravilnike i druga akta morao da stavlja na Upravni Odbor i često je ta procedura bila dugotrajna. Sada to više ne postoji kao pravilo i nadam se da će stvari sada teći znatno brže.

Konačno smo legalizovali sletanja helikoptera i van naseljenih mesta, bez potrebe za uređenim helidromima i nadamo se da će to bar malo pomoći rastu ovog obećavajućeg segmenta generalne avijacije, rekao je Jokanović.

Posle predstavnika DCV-a prisutni su imali priliku da čuju dva zanimljiva predavanja posvećena ljudskim faktorima od strane specijalistkinja za vazduhoplovnu medicinu Vazduhoplovno Medicinskog Instituta VMA Sanje Rođenkov – Milinković i Nataše Vučeković. Prvo predavanje bilo je posvećeno procenama elemenata rizika pilota helikoptera dok se u drugom pričalo o rezilijentnosti na stres kao važnom faktoru bezbednosti letenja.

Predavanje o ljudskim faktorima, Nataša Vučeković - VMI
Predavanje o ljudskim faktorima, Nataša Vučeković – VMI

Aleksa Milanović, predstavnik osiguravajuće kompanije Wiener Stadtische, jednog od sponzora ovog događaja, održao je zanimljivu prezentaciju o izazovima i opcijama osiguranja vazduhoplova i putnika.

Zatim je Srđan Pekmezović, vazduhoplovni inženjer i šef održavanja Balkan Helicoptersa održao predavanje o potencijalno opasnim režimima leta helikoptera i fenomenima kao što su Low-G condition (Mast Bumping), Dynamic rollover i drugim.

Interaktivno: Goran Krneta se uključuje u predavanje Srđana Pekmezovića sa svojim iskustvima
Interaktivno: Goran Krneta se uključuje u predavanje Srđana Pekmezovića sa svojim iskustvima

Seminar je zatvorio Darko Vučić, šef odseka za operacije vazduhoplova u Direkciji za vazduhoplovstvo Bosne i Hercegovine, izuzetno zanimljivim i trenuno vrlo aktuelnim predavanjem naslovljenim HEMS organizacije u Evropi.

Tema HEMSA (Helicopter Emergency Service) došla je i u fokus laičke javnosti nakon udesa helikoptera Mi-17, mada i u profesionalnim krugovima daleko je od toga da bude shvaćena i, još teže, primenjena u potpunosti.

HEMS. Komplikovan i teško primenljiv koncept u helikopterskim operacijama
HEMS. Komplikovan i teško primenljiv koncept u helikopterskim operacijama

Darko Vučić je, pored iscrpnog i veoma informativnog pojašnjenja osnova ove komplikovane tematike naglasio da HEMS nije stand alone koncept, da je u pitanju deo šireg sistema primarne zdravstvene zaštite i da postoje znatne razlike u načinu na koji je ova problematika praktično implementirana u Evropi.

Atmosferu sa subotnjeg seminara možete pogledati u našoj video-reportaži:

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

М

Пуна подршка за овај и будуће семинаре о употреби цивилних хеликоптера( и авиона) , јер је то обалст ваздухопловства која је неразвијена у Србији, а има велики потенцијал.

Разбијајте предрасуде, покажите позитивне примере у окружењу,изађите у јавност/медије на позитиван начин, ред је да се Србија модернизује и развије и у овој области :)

Odgovori
M

Ja sam veliki zaljubljenik u letenje posebno helikopterima, nažalost nemam ni približno novca za polaganje za pilota helikoptera, ali rado pratim ove teme. Ako mi se posreći a nadam se da hoće tu sam, Srećno uz punu podršku

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Djuka na: Besne su, mrze avione i sa vazduhoplovnim preduzetnicima vrte milione evra: Kako su lisice spasile srpsku generalnu avijaciju i pri tom slupale par letelica

i do sada je, samo u Srbiji, za to potrošeno 20,6 miliona evra prema EU kancelariji u Srbiji Interesantno, koliko godisnje potrosi RF ili PRC na slicne projekte?

28. Nov 2024.Pogledaj

Buck na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Mislim kako ta tvrdnja nije točna. Naime, radar je isti RBE2, no antena je ta koju je moguće promijeniti pa se tako u ovisnosti o prirodi misije ili dostupnosti antene na njega stavlja PESA ili AESA antena.

27. Nov 2024.Pogledaj

Djuka na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Cev da bi se uvulacila potrebna je odredjena mehanika i prostor kojeg za tako nesto u trupu nema. Jos je pri tome cilindricnog oblika, idealna da elektromagnetni talasi predju preko i vrate se tamo gde ne treba, radaru. Rafale prosto nije stealath letelica, jer ako se pazljivo pogleda ni jedan jedini senzor sem radara :-)…

27. Nov 2024.Pogledaj

Branko na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

"Na ovaj nivo će se nadograditi postojeći francuski Rafali F3R, ali se mora naglasiti da se na F4.1 mogu nadograditi samo avioni varijante F3R koji imaju AESA radar. " Da li to znaci da se hrvatski avioni ne mogu nagraditi na F4.1?

27. Nov 2024.Pogledaj