BEOGRAD – Debata između avio-kompanija iz Sjedinjenih Američkih Država i sa Arabijskog poluostrva je u jeku, a poslednja vest u nizu je da su Emirati odbili izvinjenje Delte za uvredu koju je izrekao njihov izvršni direktor Ričard Anderson
„Open skies drama“, kako su ovu situaciju nazvali svetski mediji, započeta je pre nekoliko nedelja, kada je počelo lobiranje nekolicine američkih avio-prevoznika kod vlade Sjedinjenih Američkih Država da ograniče poteze bliskoistočnih avio-prevoznika za proširenje ruta širom sveta. Kompanije Delta, Amerikan Erlajns i Junajted Erlajns dostavile su vladi SAD izveštaj prema kome kompanije Etihad, Emirati i Katar Ervejz dobijaju nelojalnu pomoć od svojih država, što je u suprotnosti sa sporazumom o Otvorenom nebu. U izveštaju je navedeno da su nefer dotacije iznosile 40 milijardi dolara u periodu od 2004. godine.
Nekoliko avio-kompanija se pridružilo lobiranju i pružanju podrške pomenutoj „trojci“. Za razliku od njih, američki aerodromi i turističke grupe su izašle u javnost sa suprotnim stanovištem.
U odgovoru na optužbe, bliskoistočne avio-kompanije su navele da su američki avio-prevoznici 2001. godine dobili 5 milijardi dolara od američke vlade, kao i 10 milijardi kreditnih garancija. Tim Klark, predsednik i izvršni direktor Emirata, smatra da su američke kompanije makar mogle da im dostave taj izveštaj, kada su već dale sebi za pravo da ih spomenu u njemu, dok izvršni direktor Katar Ervejza, Akbar Al Baker, navodi da je potrebno da američke kompanije shvate razliku između ulaganja kapitala i subvencija.
Debata je dodatno pojačana izjavom izvršnog direktora kompanije Delta Ričarda Andersona. Naime, on je izjavio da je ironično što Zalivski prevoznici ističu da je zaštita od stečaja američkih avio-kompanija posledica vladine pomoći, s obzirom na to da je Arabijsko poluostrvo bilo izvor napada 11.septembra 2001. koji su izazvali pad avio-industrije SAD.
Nakon ove izjave, digla se velika prašina u medijima i svetu vazduhoplovstva. Usledilo je izvinjenje Delte, u kom je navedeno da Anderson nije imao za cilj da optuži nekoga za terorizam, već da je reagovao na izjave Zalivskih prevoznika da su američke avio-kompanije dobijale subvencije od vlade SAD.
Kompanije Etihad i Katar Ervejz nisu prihvatile izvinjenje Delte, pri čemu je izvršni direktor Katara, Akbar Al Baker izjavio o Andersonu:
– Njega bi trebalo da bude sramota što poteže pitanja terorizma kako bi prikrio svoju neefikasnost u vođenju avio-kompanije. On bi trebalo da se takmiči sa nama umesto da pokreće lažnu uzbunu zbog svojih nedostataka.-
Poslednji u nizu, i Emirati su odbili izvinjenje Delte, a predsednik i izvršni direktor ove kompanije, Tim Klark, rekao je Anderson prešao granicu. On smatra da Andersonova izjava dovodi u pitanje njegov kredibilitet kao direktora javne kompanije SAD. Dodao je i da ne veruje da Andersonove izjave imaju podršku većine američkih prevoznika, posebno kada koriste režim Otvorenog neba.
Vlada
Beda na vrata, ljubav kroz prozor.
Baš me čudi, gde to ima u Americi povlašćenih kompanija???!!!
Oni praktično ne mogu da bankrotiraju po američkim zakonima, ali zato stranac ne može da ima više od 25% kapitala u američkoj firmi. Ako to nije povlašćenost, onda šta jeste?
Sve im se sada vraća o glavu sto puta veće i gore. Hteli su Open Sky u kome bi samo oni pravili profit. Sada kada profita više nema za sve, sad im je kriv i Kurta i Murta.
Amerikanci. Deca. u mozgu, a telo kao u Hulka. Jaki, a ne mnogo pametni. Taman za fizikalisanje.