Dnevni list Blic preneo je informaciju da je srpsko Ministarstvo odbrane dobilo ponude za nabavku novog transportnog helikoptera. Stigle su dve ponude – jedna iz Rusije, a druga iz Francuske. Gotovo istovremeno iz Ministarstva je saopšteno da je postignut sporazum sa ruskom kompanijom RSK MiG o nabavci rezervnih delova za lovačke avione MiG-29 kako bi sva četiri aviona u inventaru bila operativna.
Iz ruske kompanije ’’Helikopteri Rusije’’ stigla je ponuda za jedan srednji transportni helikopter tipa Mi-171 (modernija varijanta helikoptera Mi-17) u vrednosti od 22 miliona dolara. Rok isporuke je 12 meseci. Naša strana će tražiti da isporuka bude dosta ranije, do decembra ove godine, a pregovaraće se i o ponuđenoj ceni, prenosi Blic.
Podsetimo, nabavka ovog helikoptera i još jednog Mi-17 najavljena je prilikom posete premijera Srbije Batajnici 12. aprila ove godine.
Druga ponuda za nabavku helikoptera stigla je iz Francuske koja je u startu ponudila jeftiniju letelicu. Međutim, kada se u cenu uračuna obuka i logistika, taj helikopter je ipak skuplji od ruskog.
Izvor iz Ministarstva, takođe, podseća da naša Vojska godinama koristi ruske vojne letelice. Nije precizirano o kom tipu helikoptera je reč, ali Tango Six može pretpostaviti da se radi o srednjem transporteru AS-532 ’’Cougar’’ koji se nalazi u ponudi kompanije „Airbus Helicopters“.
Pad helikoptera Mi-17 iz sastava Vojske Srbije koji se dogodio 13. marta ove godine samo je po ko zna koji put aktuelizovao nabavku nove tehnike za RV i PVO. Pre ove nesreće RV je posedovalo samo 6 srednjih transportera Mi-8T proizvedenih 1981. godine i dva Mi-17 koji su napravljeni 1989. i 1991. Za helikopter koji se srušio kaže se da je bio najopremljeniji od svih koje poseduje RV.
Na ovogodišnjem međunarodnom vazduhoplovnom salonu u pariskom predgrađu Le Buržeu, srpska delegacija predvođena vršiocem dužnosti pomoćnika ministra odbrane za materijalne resurse, generalom Bojanom Zrnićem, sastala se u utorak, 16. juna sa predstavnicima ruske kompanije RSK MiG.
Ministar odbrane potvrdio je da se delegacija dogovorila o daljoj isporuci rezervnih delova kako bi sva četiri lovca MiG-29 krajem godine bila u funkciji. Saopštio je i da rezervni delovi koji su za potrebe održavanja ovih aviona nabavljeni od 2014. godine vrede milijardu dinara, a da će do kraja godine iz budžeta biti utrošeno još 450 miliona dinara kako bi sva četiri aviona bila operativna.
PeroZ
22 milijuna Dolara za jedan Mi-171 sa svom opremom i održavanjem?!?
Onda smo mi u Hrvatskoj 2007. još i dobro prošli. Dobili smo na otpis Klirinškog duga 10 Mi-171Š sa opremom i lanserima za S-8, prema Ruskoj procijeni sve skupa vrijedno 65 milijuna Dolara ili 6.5 milijuna po aparatu.
Očito je velika potražnja Indije, Kine, a i same Rusije dovela do povečanja osnovne cijene.
Amerikanci su nešto kasnije još donirali u sklopu NATO-a kompletnu opremu, zemaljsku i letačku za noćno letenje.
I sad nedavno još su Rusi u Krapinskim toplicama otvorili najveći obučni centar sa dva 3D simulatora za Mi-8/17 helikoptere u Europi.
Uz takve prijatelje što će ikome neprijatelji?
sone
Racunaju se USD iz sasvim drugog vremena… Tada je USD bio vise od 2 DM… I helikopteri su dosli sa osnovnom opremom, starije generacije. Kao da se poredi F16blok20 i F16blok50…
Kasnije, MO RH je nabavilo dodatnu opremu, sto sa USA, sto sa RF, ali najvise sa Izraelom. Na kraju, Mi17 je postao i zamena za Mi24, sa npr. vodjenim PO raketama, ali sa slabijim oklopom, motorima i opremom…
Mi171 u odnosu na Mi17 nema ni 40% istih komponenata i helikopter je nadaleko unapredjen, posebno u avionici i opremi.
To, medjutim dovodi do sledeceg problema – velika je zabluda kada neko misli da zbog toga sto imamo Mi8 ili Mi17 mozemo proci jeftinije u eksploataciji – npr – Mi171 trazi visokoobuceno osoblje opsluge, sto je pitanje da li VS moze da ponudi, posebno jer je min zahteva 2 IT tehnicara, koji su u VS totalna nepoznanica…
Nabavka Mi171, ili Kuguara ce zahtevati promenu sistema rada i planiranja u VS, zasta ce postojati veliki otpori…
(isti problem je bio i sa nabavkom MiG35, DM2000 i sl – npr, Gripen je sam odustao jer smatra da nemamo dovoljno iskusno i spremno osoblje, posebno u IT delu, dok je trazio min 80h/god naleta po pilotu, od kojih 2/3 mora da bude na nadzvucnom avionu – sa napomenom da su poslednja 2 pada Madjarskih aviona za sada povezani sa odrzavanjem softvera…)
Живојин
Да дам један пример скорије веће наруџбине хеликоптера Ми-17. Перу је крајем 2013. наручио 24 хеликоптера Ми-171Ш за 406 милиона долара. Није међутим прецизирано са каквом све опремом и којом количином резервних делова ће стићи ти хеликоптери. Перу је 2010. већ био набавио 8 истих таквих хеликоптера.
Стеван Вељовић
@PeroZ: Цена новог хеликоптера МИ 171 у основној варијанти, је око 12 милиона долара, без резервних делова, обуке и сл. Набака свег једног хеликоптера узрокује на жалост и то да нема попуста… А познајући систем набавки у Србији, кладим се да су руси најавили цену која је бар 30% нижа, а онда су добили контра понуду, дајте ви вишу цену, а комисији уплатите 5% вредности набавке… Кладим се…
Zigmund
Pero, tako se ne kalkulira ni na pijaci u Donjem Pičkovcu. Možda Ti pomogne da naučiš kako se to radi „legendarni Kolo“, stručnjak za šuplju priču.
Jovica
PeroZ je hrvatski trol , tako da je nepotrebno komentarisati njegove poruke .
Ponude koje imamo su takve kakve su, verujem da bi mogao da se nađe novac za ovo, pa čak i da će Zapad dozvoliti nabavku helikoptera . Ono što nažalost neće biti urađeno je realna procena u koje svrhe se ti helikopteri mogu koristiti . Kažem to upravo zbog poslednjeg tragičnog slučaja gde su nažalost poginuli ljudi koji nisu bili osposobljeni za instrumentalno letenje u noćnim uslovima, niti je helikopter bio potpuno opremljen za tako nešto. U tome se razlikuju ozbiljne zemlje od banana republika – u cenu koštanja se mora uračunati i sva potrebna logistika za opsluživanje datih letelica, inače one ostaju samo skupe i opasne igračke sa malo upotrebne vrednosti .
AirBag
Usporedbe radi, da raščistimo jer će biti komentara tipa „da susjedu crkne krava“. Hrvatska je „kompenzirala“ za Mi-8AMTSh exportne oznake Mi-171Sh, 10 komada 2007. Po cijeni 6.5 milja „konvertibilnih“ dolara komad. Srbija je imala dva komada Mi-17 osnovne verzije bez „ublaživača vibracija“ npr. To nije za usporedbu jer su potpuno različiti modeli i iz različitih tvornica, samo isti oblik. Ovdje je na slici prikazan najnoviji Mi-8MTV5 ili exportni Mi-17V-5 koji košta toliko koliko rusi pitaju. Po meni problem je sljedeći, Vučić bespotrebno inzistira na tom helikopteru Mi-17 kao da je usvojen (pogledajte rukom pisana uputstva za preobuku u izvještaju o udesu) u sistem RVa a nije. Znači kupovinom „vojne“ verzije ne rješava ništa osim kupovine dva skupa helikoptera za sistem koji sad ima. 45 milja dolara bolje da se kupe DVA originalna medicinska HEMS helikoptera, ostat će još 10 milja dolara viška, pa Srbija ima dovoljno licenciranih pilota i tehničara da to nikako ne bi trebao biti problem. Jer ako budete lomili pitanje medicinskog transporta, spašavanja i traganja na nivou Države s pitanjem opremanja i „apgrejda“ vojske, neće se ništa dogoditi.
bane
Strucan komentar.Bez obzira na sve prednosti i benefite koje dobijamo eventualnom po meni malo verovatnom nabavkom novog helikoptera, ipak bi trebali da presecemo i opredelimo se za EC, taj helikopter je blizi SAR/HEMS potrebama Srbije nego Mi171.Plus bi dobili mogucnost nabavke rezervnih delova i modernizacije Gazele a mozda i u perspektivi zamene Gazele sa EC635.
Живојин
Србији требају и једни и други хеликоптери, дакле и за ТиС као и средњи транспортни хеликоптери.
goran
na kraju ce nam donirati neko helikoter ili dva..kao putin one akumulatore.samo se brukamo.
pp5d6
Hrvatska je dobila helikopter za 6,3 M pravih $ ,s tim da je je konvertibilni dolar pretoren u pravi dolar za vrijednost 0,75 $ u sklopu šireg pregovaračkog paketa s Ruskom Federacijom.
Šokantan je skok cijene 171/V-5 helikoptera u zanjih 7-8 godina.Ovime Rusi jediničnom cijenom znatno premašuju cijene francuskih Puma helikoptera .
Ne znam do čega je ali je cijena paprena.
Vjerojatno potražnja i popunjeni kapaciteti, kvaliteta i kooordinacija u pristupu kupcima ruskih proizvođača.
Cijena od 22 M $ je frapantna a neki navode da su prošle godine Hrvatskoj tražili 25 M $ po komadu s logističkom podrškom, kad su 14 polovnih MTV1 htjeli pod račun za dodatnih novih 10 komada 171 š, pa je Hrvatska pristupila remontu starih.
Живојин
Да пре свега је потражња повећала цену а и сами знате да цена хеликоптера није за све иста. Све зависи од војно, економског и политичког односа између продавца и купца.
Углавном када видимо цену колику је платила нека држава за хеликоптере ретко када се зна шта је све ту укључено. “Клот“ Кугуар је можда сада јефтинији од Ми-17 али када се сабере сва додатна улагања па и одржавање, испадне на крају скупљи.
Бугари су били непријатно изненађени ценом одржавања Кугуара па су у једном тренутну од 12 хеликоптера колико поседују, имали свега 1-2 оперативна. И још увек користе 4 Ми-17.
bane
Znam Zivojine da trebaju, ali vidis da drzava nesto nema nameru da potpuno resi problem,
Vlada
A jel mora po svaku cenu da se kupi novi?
Мишко
Зна ли неко који су тои немачки хеликоптери које ће да набави наша Влада!?
Вучић синоћ вели да ће набавити два руска и два немачка хеликоптера у првој тури, па после….
homer
Nemoj mi reći, da ti njemu i dalje za bilo šta veruješ?!
Dragan
znate kako ja sam totalni laik po pitanju technike i tehnologije helikoptera ali cu vam napisati nesto o iskustvu Austrije u vezi Vojnih i Helikoptera za SAR.
prvo Austrija ima priblizno stanovnika koliko i srbija i nekih bar 3-4 miliona vise od HR o njihovom BND necu da trosim reci jer moze da proguta ceo balkan sa sve papucama u tom smislu.
Austrijanci su pre nekoliko godina kupili tri-cetri Blekhawk-helikoptera od amerikanaca za njihove specijalne jedinice ljudi su se ovde bunili zbog cene ali ako malo bolje pogledate to i nije tako pogresna investicija vecu gresku su napravili sa EF-om zato sto su dobili Seriju A koja nije dovoljno dozrela pa sad muku muce sa letovima pri losim vremenskim uslovima itd.
Austrijanci su bili pametni pa su sa njihovim Pandamom nasem AMSS napravili odlican potez kupujuci neznam bas tacno ali mislim 22 ili 24 EC-135 gde su prosle godine napravili dogovor da vojni piloti budu korisceni kao piloti na tim letelicama za trazenje i spasavanje ….. zasto nebi i AMSS u saradnji sa drzavom napravio isti sistem tih za nase uslove recimo 15 EC-135 helikoptera upotrebiti za SAR tako bi vojni piloti imali uvek dovoljno casova naleta a Srbija bi bila jedina drzava na balkanu sa takvom helikopterskom jedinicom koja nebi bila centralno stacionirana vec rasporedjena na celoj teritoriji Drzave…… neznam dali bi od nase gazele mogla da se napravi slicna verzija leteceg saniteta.