BEG airport status
Dronovi sve veća opasnost za avione u SAD Ove godine u SAD podneto više od 650 prijava pilota o letenju dronova u blizini aviona sa ljudskom posadom / Foto: Dragan Trifunović

Dronovi sve veća opasnost za avione u SAD

Izveštaji pilota o uočavanju dronova udvostručili su se ove godine u odnosu na prošlu, kažu američki državni regulatori, što povećava zabrinutost zbog potencijalnog smrtonosnog sudara.

Prema izveštaju FAA-a (Federal Aviation Administration), od početka godine do 9. avgusta, podneto je više od 650 prijava pilota o letenju dronova u blizini aviona sa ljudskom posadom. Prošle godine, bilo je 238 bespilotnih letelica sa kojima je potencijalno moglo doći do smrtonosnog sudara.

Izveštaji su došli od pilota različitih aviona, uključujući i mnoge velike avio-kompanije. Zabrinutost se javlja zbog činjenice da ako se dron sudari sa motorom aviona, to može onesposobiti motor kao kada ptica uleteti u njega. Takođe, sudar velike brzine sa dronom može oštetiti strukturu aviona i napraviti druge, značajne probleme.

U junu prošle godine prijavljeno je 16 susreta sa dronovima i 36 narednog meseca. Neuporedivo više nego prethodne godine, ove godine u junu je bilo 138 prijava pilota koji lete do 10.000 metara nadmorske visine i 137 u julu.

Ranije ove nedelje, posade na četiri komercijalna leta su uočile dron, dok su se pripremale da slete na međunarodni aerodrom Njuark Liberti u Nju Džersiju. Nijedan od pilota nije bio primoran da pravi manevre za izbegavanje, zahvaljujući pravovremenom uočavanju. Avioni su bili između 2.000 i 3.000 stopa u vazduhu i 8 do 13 milja udaljeni od aerodroma.

FAA generalno ograničava dronove na letenje ispod 400 metara i minimum 5 milja od aerodroma. Letenje drona „bilo gde blizu“ aviona donosi krivičnu prijavu i kaznu do 25.000 dolara.

Vatrogasci, koji se bore protiv požara na Zapadu, su u nekoliko navrata bili primorani da prizemlje svoje operacije nakon uočavanja bespilotnih letelica. Osumnjičeni dronovi su ometali borbe aviona sa požarima u najmanje 13 situacija ove godine u odnosu na prošlogodišnjih četiri. Prošlog meseca, nakon uočavanja pet dronova, posade su prizemljene na 20 minuta, dok se plamen proširio u divlju vatru koja je zatvorila „Interstate 15“ u Južnoj Karolini i uništila broja vozila.

Vatrogasne službe su uvele saopštenja javne službe da upozore hobiste dronova, dok zakonodavci traže oštrije kazne za ometanje.

11847594_10206067926311050_1102823361_o-850x350
Dronovi u SAD ometaju i prizemljuju vatrogasce pri gašenju požara / Foto: Dragan Trifunović

FAA je objavila da tesno sarađuje sa policijom na otkrivanju i ispitivanju neovlašćenih operacija dronom. Agencija je naplatila civilne kazne za nekoliko neovlašćenih letova širom zemlje i ima desetine otvorenih slučajeva izvršenja.

– FAA ohrabruje građane da prijave neovlašćene operacije dronom lokalnim organima reda i da pomognu obeshrabrivanju ove opasne, ilegalne aktivnosti – navodi se u saopštenju.

Hobistima je dozvoljeno da upravljaju malim dronovima za nekomercijalne svrhe pod uslovom da se pridržavaju nekoliko pravila, uključujući držanje letelice unutar vidokruga operatora u svakom trenutku.

FAA i udruženje hobista „Academy of Model Aeronautics“, kao i druge organizacije koje predstavljaju industriju dronova, imaju javnu kampanju pod nazivom „Znajte pre nego što letite“ („Know Before You Fly“), kojom edukuju dron operatere o pravilima.

FAA je nedavno donela prekretnicu od 1.000 dozvola, dodeljenih kompanijama da, između ostalog, koriste dronove za fotografisanje iz vazduha, praćenje cevovoda i električnih dalekovoda, proveru dimnjaka, useva i donjih strana mostova.

Kongres je usmerio FAA da razvije pravila, koja omogućavaju dronovima širok pristup američkom nebu uz održavanje bezbednosti letenja. Ranije ove godine, agencija je predložila pravila za male dronove, a zvaničnici su optimisti i smatraju da će biti u stanju da donesu konačna pravila do kraja godine.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Vl

Nista to ne pomaze lepim. Dok neko ne zavrsi u lisiciam ai na slici slaba vajda ili dok ih ne povuku po sudu…

Odgovori
Ma

Kao GA pilot u jednom od najzauzetijih vazdusnih prostora u SAD (San Francisco Bay Area), mogu samo da kazem da sam licno odgovoran za dva prijavljena drona u protekla dva meseca, od kojih je jedan bio na 4500 ft, a drugi na 1500 ft. na direktnom finalnom prilazu medjunarodnom aerodromu u San Hozeu (SJC).

Crnog sam misljenja da je samo pitanje vremena pre nego sto se dogodi tragedija zbog necije neodgovornosti.

[ a mislili smo da su laseri opasni… ]

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

goran na: Emiratski Kalidus nastavlja sa razvojem svog COIN aviona B-250

Klade se na vodjene bombe dometa do 20 km. Nije baš tako prosto.

15. Mar 2025.Pogledaj

goran na: [EKSKLUZIVNO] Goran Memon za Tango Six: EDePro razvija dva tipa letelice, cilj je da „mock-up“ dvomotorne bude izložen na sajmu u Dubaiju

Uz to metal je ekološki materijal koji može da se reciklira u beskraj. Kompoziti ne. A imunost konstrukcije na grešku i da je održavaju takoreći čekićem jeste važna prednost. Imaće ta letelica veći uspeh od Afrike.

14. Mar 2025.Pogledaj

Miloš77 na: Antonov 26 nastavlja da leti u srpskom RV i PVO: Zamena motora u poslednjim godinama službe

Mislim da su se vremena promenila i da nam je vec dosta puta trebao takav avion u zadnje vreme, a da bi u bliskoj buducnosti postati jos korisniji. Koliko smo miliona samo platili dostavu opeme za vojsku od Talesovih radara sa zapadado Pancira, Mi-17, FQ-17, FK3, Ka-32, i to je samo uvoz. A gde je…

14. Mar 2025.Pogledaj

Srbofil na: Antonov 26 nastavlja da leti u srpskom RV i PVO: Zamena motora u poslednjim godinama službe

@Miloš77 Zavisi šta smatramo brzim, ali avioni AS se mogu prepraviti u Srbiji bez ikakvih problema. Bilo je privatnih kompanija sa IL-76 u Srbiji i zatvorene su. jednostavno, previše novca košta za tako minijaturno tržište kakvo je naše. Mi nemamo ekspedicione snage po svetu. Dva C295 dovedu ceo kontigent mirovnjaka iz sve jedne misije VS…

14. Mar 2025.Pogledaj