Civilni sektor ruske kompanije „Suhoj“ („Гражданские самолеты Сухого – ГСС“) ustanovljen je u okviru „Suhoj holdinga“ još 2000. godine. Prvu mušteriju na evropskom tržištu kompanija, sada i deo konzorcijuma „Superjet International“, čekala je sve do prošle nedelje kada je irska regionalna avio-kompanija „Siti Džet“ (City Jet) odabrala SSJ100 (98 sedišta) kao regionalni avion kojim će zanoviti svoju flotu i istraživati buduće rutne opcije.
Proboj u Evropu „Suhoj“ će započeti sa isporukom 15 letelica „Siti Džetu“ uz mogućih 10 opcija. Prema kataloškoj ceni, saopšteno je iz ove avio-kompanije, ceo aranžman vredeće oko milijardu dolara, a prve isporuke planirane su već za sledeću godinu.
Posle „Erbasa“, „Suhoj“
Ako se ima u vidu da Superjet 100 program predstavlja najznačajnije industrijsko partnerstvo između Ruske Federacije i Evrope u sektoru civilne vazduhoplovne industrije – u saradnji sa italijanskim konzorcijumom „Finmekanika – Alenija Ermaki“ (Finmeccanica-Alenia Aermacchi) – ne čudi što je pre dve nedelje visoka delegacija kompanije „Suhoj“ posetila i Srbiju (dan nakon kraćeg boravka u Zagrebu).
U organizaciji Agencije za strana ulaganja i promociju izvoza Republike Srbije (SIEPA) predstavnici ove kompanije na čelu sa Vladimirom Nikolaevičem Lavrovom glavnim projektantom programa SSJ boravili su dva dana.
Pored gospodina Lavrova u timu „Suhoja“ bili su i predstavnici sa prodajne strane jer je cilj posete bio dvojak: kompanija traži partnere u proizvodnom i projektnom procesu, dok njihov prodajni tim konstantno predstavlja svoju ponudu i traži nove klijente. Inicijativom SIEPA-e „Suhoj“ je prvi dan iskoristio da obiđe srpske vazduhoplovno-industrijske kapacitete dok je drugi dan bio planiran za prodajne aktivnosti.
Delegacija je pored sastanka sa manjim privatnim firmama obišla „Jat Tehniku“, „Utvu“, „Avio službu Vlade“ i „Er Srbiju“.
Kako je Tango Sixu potvrđeno iz više izvora, „Suhoj“ je, kada je Srbija u pitanju, najviše zainteresovan za usluge projektovanja (angažovanje manjih privatnih firmi koji se bave ovom vrstom aktivnosti) dok su prodajne aktivnosti bile fokusirane na prezentaciji VIP verzije aviona SSJ-100 „Avio službi“ kao i ubeđivanju „Er Srbije“ da hardver za svoj budući razvoj regionalnih ruta bazira na „Suhoju“ umesto na dosadašnoj floti propeleraca.
Najinteresantnija opcija saradnje kako saznajemo bi mogla da uključuje kompaniju „Jat Tehnika“.
Imajući u vidu da će prvoisporučene letelice uskoro biti u obavezi da se podvrgnu baznom održavanju istraživane su mogućnosti da to bude rađeno u našem najvećem MRO centru. Kompetencije „Jat Tehnike“ (dokazane osvajanjem sposobnosti za održavanje „Erbas“ aviona) uz veoma konkurentnu cenu radnog sata naših inženjera i tehničara mogli bi da budu faktori za eventualnu dugoročnu saradnju.
„Iznenadio nas je spektar usluga koje Srbija može da ponudi“
Mislim da su sastanci bili veoma uspešni. – izjavio je glavni konstruktor SSJ-a Vladimir Lavrov, ekskluzivno za naš portal:
Našli smo nekoliko mogućih ideja koje ćemo razviti. Bilo je zanimljivih ponuda srpskih kompanija. Mi smo predstavili naš avion, čuli njihove prezentacije i nakon toga smo imali sastanak na kome smo razgovarali o tome šta bi mogao da bude predmet naše saradnje.
Projekat napreduje zadovoljavajućim tempom i imamo mnogo novih zadataka. Avion trenutno koriste ruske kompanije, ali i prevoznici iz inostranstva. Imamo skoro 16 aviona u Meksiku. Fokusirani smo na iskustva avio-kompanija i na osnovu njih moći ćemo da odgovorimo na zahteve naših mušterija.
Konstantno radimo na poboljšanju aviona, dokumentaciji i njegovom prilagođavanju za naše klijente. Razvijamo dodatne usluge za buduće kupce, kao što je služba za podršku (nakon prodaje aviona). Aktivno radimo i na pronalaženju novih kupaca jer od uspeha ovog programa zavisi budući položaj naših aviona na tržištu. Avion je napravljen u skladu sa savremenim tehničkim standardima i nadamo se da ćemo na taj način imati budućnost. Nadamo se da ćemo je imati i u Srbiji, takođe.
Iznenadio nas je spektar usluga koji Srbija može da ponudi. Počevši od dizajniranja, projektovanja, pripremanja sertifikata, razvijanja alata i instrumenata. Razmatrali smo mogućnost održavanja aviona, opremanja letelice različitim instrumentima pa čak i proizvodnju različitih komponenti. – zaključio je Lavrov.
Ivan
Mislim da bi bilo dobro kupiti neki ruski civilni avion (baš zato što je ruski) mada je to malo vjerovatno. Suhoj se može takmičiti sa cijenom aviona ali da li se može takmičiti po pitanju potrošnje goriva čisto sumljam.
Mario
zašto onda misliš da je dobro kupiti ruski avion?
osim zbog razloga „što je ruski“
CTOJAH
ruska civilna avijacija ne moze da se takmici sa zapadnom tehnologijiom.
Nemanja
Stojane, 40% ovog aviona se proizvodi u Francuskoj (cela avionika i sistemi). Struktura se proizvodi u Rusuji, dok se završni radovi vrše u Italiji. Američki Boing je bio konsultant pri projektovanju aviona, dok Lufthansa radi upravljanje rezervnim delovima. Taj avion je ruski koliko je Fiat 500L srpski.
Ja se stvarno nadam da će ovaj projekat biti uspešan i da će Rusi imati priliku da se prošire na zapadno tržište. Imaju dobar avion i veoma su agresivni sa cenom. Da bi uspeli, oni će morati da reše problem raspoloživosti baznog održavanja (Jat Tehnika tu može da bude veoma dobar partner) i onaj najveći – loše iskustvo sa ranijim ruskim civilnim avionima.
Nikola
Zasto ne bi bio uspesan kada je skoro celu avioniku preuzeo od Airbus A320 serije? Motore zajedno prave francuzi i Rusi, tako da ne verujem da je i tu lose…
CTOJAH
Komunisticki Vijetnam je bacio kompletnu rusku flotu na djubre i presao na zapadnu tehnologiju.
atg51
Nisam pratio razvoj ovog aviona nesto pretjerano. Nakon ovog teksta samo sam ukratko bacio pogled na wikipediji za dodatne informacije – avion izgleda kao da ima potencijala! 358 aviona je naruceno do danasnjeg dana, sto i nije zanemariv broj. Ne treba ovaj avion tek tako otpisati, pogotovo kada sam vidio da je u proizvodnju i razvoj ukljucena Italijanska (Alenia Aermacchi), Americka (Boeing), Francuska (Snecma) i Ruska (Sukhoi) kompanija! Mozda ovo i bude komercijalni uspjeh! :)
JovicaBG
Nije ruska tehnologija od pre 20-30 god i danas ista…Stizu zapad a negde i prestizu …
Avion ima potencijala, msm da ima zapadne motore kad smo kod potrosnje. Suhoj je ozbiljna firma, i ozbiljno sumnjam da su u ovo usli nepromisljeno. To kako mi mozemo Suhoju da ponudimo projekte je simpaticno, ali bi stvarno mogli da imamo koristi ako angazuju jat tehniku. Uostalom arapi ce odluciti … :D
CTOJAH
@nemanja
zasto onda aeroflot od 163 samaljota u svojoj floti ima samo 20 domacih ?
Nemanja
Pročitaj poslednju rečenicu. Ruski avioni su ranije rađeni veoma loše po pitanju avionike i sistema. Dispatch rate je bio jadan. Bezbednost uvek pod znakom pitanja. Aeroflot je morao da skroz ode od ruskih aviona.
Ovo je nešto sasvim novo. Ovaj avion mora da bude neverovatan kako bi nadoknadio sva loša iskustva iz prošlosti i zaslužio priliku da bude deo flote Aeroflota. Trenutni dispatch rate je iznad 99% (tako barem kaže Suhoj).
Veruj mi, ja sam veoma upoznat sa zapadnim komercijalnim avionima. Nikada ne bih seo u 99% ruskih civilnih aviona, ali sam bio veoma impresioniran onim što je Suhoj izložio (čak i da je samo 75% tačno).
gile
Rusija, odnosno njene drzavne firme, drze skoro 20% akcija Airbusa i proizvode 8-12% svakog novog Airbus aviona (ovisno od tipa) tako da je razumljivo sto i vecina Ruskih avio-kompanija narucuju skoro iskljucivo Airbuse.
Inace, Jak130 je razvijen sa Aleniom, Tu204 je modernizivan sa avionikom sa A320, Mi35 moze da bude opremljen avionikom i cak taktickim sistemima sa Tiger HAPa…
Ruska industrija je kroz ulazenje u projekte ili kupovinom akcija EU proizvodjaca dosla do naprednih tehnologija. Sta vise, razlaz sa Ukrajinskim proizvodjacima po dekretu Kijeva, doslo je kao olaksanje za Ruse jer su pokrenuli masivan program pravljenja svojih fabrika, za sada od 12 milijardi EUR, gde su kooperanti Alenia, CFM, MBB… I umesto da nabavljaju staru Ukr tehniku, sada ce dobiti najnoviju EU tehnologiju… (francuska im je i pored sankcija prodala skoro celu proizvodnu traku za helikopterske motore, dok su nemci dali proizvodnju avionike… , dok su britanci za sada stopirali prodaju tehnologije sa Alarm i Brimstone raketa /rusi najvise kaskaju za BVR A-A raketama i vodjenim projektilima A-S/)
Андрија
Посета Сухоја на врло високом нивоу до сада не запамћен у последњих 10, можда и 20 година.
Посета Ербаса на средњем нивоу.
Посета ГЕа на средњем нивоу.
Хвала их свима, пуно среће произвођачима у Србији.
DEKI
Mene bas briga cime ce leteti ovi iz vlade i drzavnog vrha, vazno je da je ispravan i jeftin avion, jer ga ja kao gradjanin ove drzave placam.
Ako uz sve to u igru udje i neka srpska firma da proizvodi delove ili pruza usluge Suhoju – puna kapa, samo napred. Nije Falcon „must-have“, moze u Ruja.
CTOJAH
@gile
nijedan rus nije u upravljackoj strukturi airbus-a.