Kakav show!
Uprkos nespornoj činjenici da je Burže 2015. po obimu i pratećim aktivnostima bio manji nego pre dve godine, aerodrom pored Pariza je prethodnih sedam dana bio jedina žurka na planeti na koju je trebalo doći ukoliko pretstavljate bilo koji segment vazduhoplovne industrije.
I kada je sporiji, on je jednostavno Burže. I dalje show bez premca za injekciju profesionalnog i svakog drugog entuzijazma i skala po kojoj se meri stanje globalne industrije. Industrije koja ove nedelje nikako nije pokazala slabost, ali ni vrtoglave narudžbine ni broj noviteta koje najzagriženiji posmatrači očekuju. Nemamo problem, nemamo usporenje, već smo jednostavno imali za nijansu manje udarnih naslova.
Brojke
U 130.000 kvadrata izložbenog prostora na zatvorenom i na 200.000 kvadrata statike izlagalo je 2.260 kompanija iz 47 zemalja. Bilo je prisutno 120 letelica od kojih je nekoliko učestvovalo u redovnom letačkom programu kojim su dominirali civilni vazduhoplovi. O svemu ovome izveštavalo je preko 300 akreditovanih novinara.
Uprkos ranom poređenju sa uspešnijim izdanjem iz 2013. godine, drugi i treći dan sajma vratili su veru da će ipak biti akcije vredne pažnje. Airbus je ipak sačuvao poslednji „trade“ dan za najveću narudžbinu priredbe – Wizz Air se obavezao na naručivanje 110 A320neo lajnera. Narudžbina koja dodatno uliva veru u jedan drugačiji i putnicima pristupačniji biznis model aviokompanije koja u poslednje dve godine raste brže nego ikad.
Broj ukupnih narudžbina aviona (što čvrstih što opcija) svih kompanija na kraju showa iznosio je 1.107 (421 Airbus vs. 331 Boeing) – za 11 letelica više od prošlogodišnjeg Farnboroa. Posmatrano u novčanim iznosima: vrednost Airbus narudžbina zaključana je na 32 milijarde dok su Boeingove iznosile 27 milijardi dolara. Slede kineski COMAC i brazilski Embraer sa po 3 milijarde, ATR sa jednom, dok je Bombardier uspeo da zaradi 124 miliona dolara.
Srbija i region
Kao što sam na početku nedelje naglasio, ni Srbija ni region bivše Jugoslavije nisu imali izlagače.
Fokus našeg interesovanja bili su nastavci priča sa MiG-om i kompanijom Russian Helicopters, proizvođačem od kojeg bi trebalo da naručimo nova dva transportna helikoptera tipa Mil.
Predstavnici MiG-a bili su raspoloženi za priču, dok Russian Helicopters nije imao sluha za naše pokušaje da dobijemo bilo kakav komentar ili suptilnu prodajnu izjavu.
Međutim, ubrzo smo zatekli našu delegaciju na UAC štandu (ne u šaleu na statici gde se nalaze ekskluzivnije prostorije za sastanke) koja je, najverovatnije, nastavila sa pričom odobrene nabavke rezervnih delova za MiG-ove. Još jedna podjednako zanimljiva predstava počinje za 65 dana pored Moskve i to će sigurno biti prilika za nastavak „MiG sage“.
Na Buržeu sam, pored delegacije Ministarstva odbrane, sreo i predstavnike menadžmenta Direktorata Civilnog Vazuhoplovstva kao i pojedine predstavnike manjih firmi iz Srbije i regiona među kojima izdvajam predstavnika Composite Technology Teama koji se posebno interesovao za bespilotne letelice i koji bi uskoro za portal trebalo da napiše svoj presek ovog uzbudljivog segmenta industrije.
Onda je poslednjeg poslovnog dana stigla i prva konkretna vest vezana za Srbiju. Prvi komercijalni dil iz civilne avijacije čiji su detalji objavljeni (osim finansijskih doduše) posle dugo vremena. Air Serbia je potpisala ugovor o petogodišnjem održavanju svojih motora sa kompanijom Pratt & Whitney. Dan posle smo detaljnije zagrebali ispod površine ove, za naše uslove, neuobičajene najave na nekom velikom vazduhoplovnom sajmu.
Svet
Zvezda priredbe sa civilne strane svakako je bila Bombarderova CSerija dok je pakistansko Ratno vazduhoplovstvo predstavilo svoj JF-17 Thunder. U ovoj zajedničkoj proizvodnji sa Kinezima, zanimljivo je, prodaju i marketing radi Komanda pakistanskog RV-a.
Dok je Thunder sve samo ne novina na globalnom airshow terenu, vojna priča na Buržeu spala je na njega, Rafal i A400M. Rusi nisu došli iz dobro poznatih razloga dok ćemo se na ostale odsutne proizvođače osvrnuti u tekstovima koji slede.
Trend custom rešenja za protivterorističke i sukobe manjeg inteziteta na ovogodišnjem Buržeu predstavljali su IOMAX-ov Arhangel i Textronov Scorpion. Koristeći nova, manja i preciznija oružja obe letelice nude jeftinija rešenja za vazduhoplovstva koja evoluiraju, adaptiraju se realnim potrebama i opasnostima i spremna su da razmišljaju kreativnije. Imali smo sreću da dobijemo značajno vreme predstavnika oba proizvođača i sledeće nedelje emotivaćemo detaljnije reportaže o ovim letelicama.
Boeing i Airbus nisu predstavili ništa novo. Razmenjivali su civilizovane i anegdotalne „udarce“ preko vazduhoplovnih medija o svojim derivatima i tome ko ima pravo rešenje za određeni segment tržišta. Bombardier ih je, na sreću tih istih medija, javno prozvao zapažanjem da skoro 30 godina nismo videli potpuno novi uskotrupni avion. Poručili stručnoj javnosti da imamo smanjivanje i produžavanje trupova sa istim krilima, sličnim dimenzijama i da tržište nikako ne bi trebalo da se osvežava samo novim motorima, već potpuno novim letelicama. Detaljniju reportažu unutar CSerije spremamo vam za sledeću nedelju.
U utorak ćemo emitovati reportaže o mogućoj borbi ATR-a i Mitsubishija za dugoročno rešenje regionalne flote srpskog nacionalnog avioprevoznika a tokom sledeće nedelje sledi i serija detaljnijih priča o najzanimljivijim letelicama i programima na Buržeu: detaljnije ćemo vam predstaviti austrijski Airborne Tech koji će tek praviti vesti u našem Zapadnom susedstvu, priču o tome kako izgleda karijera prosečnog USAF pilota trenutno stacioniranog u Avianu, kako se Herculesom uleće u uragan i kako iznutra izgelda Qatarov ETOPS A319 u all-business konfiguraciji.
Tango Six je uz pomoć kompanije Sky Partner i podršku Schneider Electric izveštavao svaki dan sa najvećeg svetskog vazduhoplovnog sajma. Za grupisane postove iz ove serije kliknite na baner ispod dok dnevne galerije fotografija možete naći na Facebook stranici našeg portala.
AirBag
http://i.imgur.com/eQtWOQhl.jpg na fotografiji je kolega T6 ispravno zabilježio francusku Gazelu nacrtanu na štandu ruakih helikoptera na Buržeu. Malo pojašnjenje, kako sam u prijašnjem životu često bivao na tom „izložbenom“ kompleksu, upoznao sam se s čitavom malom armijom koja čini infrastrukturu tih „događanja“, tako je i izrada paviljona u odgovornosti organizatora pa on tako i ukrašava paviljone koji nisu strogo tematski i stilski određeni (plaćeni) od strane unajmitelja, tamo je sve moguće iznajmiti, od wc baterija, do ručka za +1000 osoba odjednom za stolovima s 12-18 sjedalica. Ogromna mašinerija specijalizirana za „događaje“ izložbe, promocije ali na X nivou od svega što se u „regionu“ radi. Gazela je „poklon“ izvođača paviljona a ne greška ruskih unajmitelja prostora ipak domačin gura svoj image makar se i ne prodaje više :) Tko želi veliki show-predstavu za nešto prodati ili prikazati, Burže je svakako mjesto opremljeno za najveće „događaje“. Profi.