[INTERVJU] Direktor Menzis grupe Filip Joeinig o poslovanju u Beogradu i širenju poslovanja na Balkanu

28. nov 2024

[CAPA konferencija u Beogradu] Podaci o vazduhoplovnoj industriji u 2024: Složena slika oporavka, izazova i transformacije

27. nov 2024

San Dijego, Džordžtaun i Hajderabad nove destinacije KLM-a

26. nov 2024

Er Srbija počela sa upotrebom održivog avio-goriva na letovima od Pariza

25. nov 2024

Vučić o štrajku dela zaposlenih u SMATSA-i: „Oblasna kontrola nečega se pobunila pa hoće veće pare, imaju 7000 evra platu pa štrajkuju“

26. okt 2024

[POSLEDNJA VEST] Deo zaposlenih Kontrole letenja Srbije i Crne Gore sutra ipak štrajkuje na sat vremena

25. okt 2024

[EKSKLUZIVNO] Jedan dan sa timom Jat Tehnike, unutar i oko Boinga 767: Kako izgleda konverzija putničkog u kargo avion

23. okt 2024

Valjevac opitni inženjer letač u Flajt Radar obilasku proizvodnog pogona kompanije Erbas u Mirabelu

18. okt 2024

60 tona robe nedeljno preko Atlantika: Er Srbija i „Globe Air Cargo“ sklopili strateško partnerstvo

17. okt 2024

SMATSA objavila konkurs za stipendiranje i obuku 24 kandidata za kontrolore letenja

16. okt 2024

Odgovor SMATSA-e jednom od sindikata agencije: „Netačno je da smo odbili da pregovaramo o novom kolektivnom ugovoru“

15. okt 2024

Sindikat Kontrole letenja Srbije i Crne Gore preti štrajkom

15. okt 2024

KLM zimski red letenja: Dva dnevna leta na liniji Beograd-Amsterdam

2. okt 2024

„Air France-KLM“ nastavljaju sa ulaganjem u zeleniji prevoz vazduhom: Ugovor o isporuci 1,5 miliona tona održivog avio-goriva

1. okt 2024

Direktor saobraćaja Er Srbije: „U narednih pet godina, svako ko bude imao ATPL u Srbiji ima velike šanse za posao kod nas“

30. sep 2024

[POSLEDNJA VEST] Objavljen konkurs za upis na Er Srbijin kadet program za pilote: 10 kandidata besplatno od nule do potencijalnog zaposlenja kao piloti

27. sep 2024

[EKSKLUZIVNO] Intervju sa rukovodstvom Er Srbije: Razvoj i nastavak transformacije kompanije, kada dolaze Embraeri i rezultati ovogodišnje letnje sezone

27. sep 2024

Prva zvanična poseta visoko rangiranog funkcionera ICAO-a Srbiji, nastavak regionalne saradnje vazduhoplovnih regulatora

25. sep 2024

[POSLEDNJA VEST] Er Srbija počinje sa kadet programom za pilote u Vršcu: Stipendirano školovanje za 10 najboljih i potencijalno zaposlenje

22. sep 2024

Embraer (ponovo) dolazi u Beograd: E195 „E2“ i „leteći taksi“ kao opcije za prodaju, za vojni transporter je kasno?

17. sep 2024
Burže 2015: End of show report
Bombardierova CSerija. Prvi potpuno novi uskotrupni putnički avion za srednje relacije posle tri decenije. Foto: Petar Vojinović

Burže 2015: End of show report

Kakav show!

Uprkos nespornoj činjenici da je Burže 2015. po obimu i pratećim aktivnostima bio manji nego pre dve godine, aerodrom pored Pariza je prethodnih sedam dana bio jedina žurka na planeti na koju je trebalo doći ukoliko pretstavljate bilo koji segment vazduhoplovne industrije.

I kada je sporiji, on je jednostavno Burže. I dalje show bez premca za injekciju profesionalnog i svakog drugog entuzijazma i skala po kojoj se meri stanje globalne industrije. Industrije koja ove nedelje nikako nije pokazala slabost, ali ni vrtoglave narudžbine ni broj noviteta koje najzagriženiji posmatrači očekuju. Nemamo problem, nemamo usporenje, već smo jednostavno imali za nijansu manje udarnih naslova.

Brojke

U 130.000 kvadrata izložbenog prostora na zatvorenom i na 200.000 kvadrata statike izlagalo je 2.260 kompanija iz 47 zemalja. Bilo je prisutno 120 letelica od kojih je nekoliko učestvovalo u redovnom letačkom programu kojim su dominirali civilni vazduhoplovi. O svemu ovome izveštavalo je preko 300 akreditovanih novinara.

Najbolja mesta za posmatranje letačkog programa - "šalei" najvećih proizvođača. Foto: Petar Vojinović
Najbolja mesta za posmatranje letačkog programa – „šalei“ najvećih proizvođača. Foto: Petar Vojinović

Uprkos ranom poređenju sa uspešnijim izdanjem iz 2013. godine, drugi i treći dan sajma vratili su veru da će ipak biti akcije vredne pažnje. Airbus je ipak sačuvao poslednji „trade“ dan za najveću narudžbinu priredbe – Wizz Air se obavezao na naručivanje 110 A320neo lajnera. Narudžbina koja dodatno uliva veru u jedan drugačiji i putnicima pristupačniji biznis model aviokompanije koja u poslednje dve godine raste brže nego ikad.

Broj ukupnih narudžbina aviona (što čvrstih što opcija) svih kompanija na kraju showa iznosio je 1.107 (421 Airbus vs. 331 Boeing) – za 11 letelica više od prošlogodišnjeg Farnboroa. Posmatrano u novčanim iznosima: vrednost Airbus narudžbina zaključana je na 32 milijarde dok su Boeingove iznosile 27 milijardi dolara. Slede kineski COMAC i brazilski Embraer sa po 3 milijarde, ATR sa jednom, dok je Bombardier uspeo da zaradi 124 miliona dolara.

Srbija i region

Kao što sam na početku nedelje naglasio, ni Srbija ni region bivše Jugoslavije nisu imali izlagače.

Fokus našeg interesovanja bili su nastavci priča sa MiG-om i kompanijom Russian Helicopters, proizvođačem od kojeg bi trebalo da naručimo nova dva transportna helikoptera tipa Mil.

Nekada smo bili izlagači. Nekada smo i mi prikazivali novine. Foto: Aviation Week
Nekada smo bili izlagači. Nekada smo i mi prikazivali novine. Foto: Aviation Week

Predstavnici MiG-a bili su raspoloženi za priču, dok Russian Helicopters nije imao sluha za naše pokušaje da dobijemo bilo kakav komentar ili suptilnu prodajnu izjavu.

Russian Helicopters je greškom na svom šaleu imao ilustraciju Gazele. Foto: RAeS
Russian Helicopters je, iz nekog razloga, na svom šaleu imao ilustraciju Gazele. Foto: RAeS

Međutim, ubrzo smo zatekli našu delegaciju na UAC štandu (ne u šaleu na statici gde se nalaze ekskluzivnije prostorije za sastanke) koja je, najverovatnije, nastavila sa pričom odobrene nabavke rezervnih delova za MiG-ove. Još jedna podjednako zanimljiva predstava počinje za 65 dana pored Moskve i to će sigurno biti prilika za nastavak „MiG sage“.

Na Buržeu sam, pored delegacije Ministarstva odbrane, sreo i predstavnike menadžmenta Direktorata Civilnog Vazuhoplovstva kao i pojedine predstavnike manjih firmi iz Srbije i regiona među kojima izdvajam predstavnika Composite Technology Teama koji se posebno interesovao za bespilotne letelice i koji bi uskoro za portal trebalo da napiše svoj presek ovog uzbudljivog segmenta industrije.

Onda je poslednjeg poslovnog dana stigla i prva konkretna vest vezana za Srbiju. Prvi komercijalni dil iz civilne avijacije čiji su detalji objavljeni (osim finansijskih doduše) posle dugo vremena. Air Serbia je potpisala ugovor o petogodišnjem održavanju svojih motora sa kompanijom Pratt & Whitney. Dan posle smo detaljnije zagrebali ispod površine ove, za naše uslove, neuobičajene najave na nekom velikom vazduhoplovnom sajmu.

Svet

Zvezda priredbe sa civilne strane svakako je bila Bombarderova CSerija dok je pakistansko Ratno vazduhoplovstvo predstavilo svoj JF-17 Thunder. U ovoj zajedničkoj proizvodnji sa Kinezima, zanimljivo je, prodaju i marketing radi Komanda pakistanskog RV-a.

Dok je Thunder sve samo ne novina na globalnom airshow terenu, vojna priča na Buržeu spala je na njega, Rafal i A400M. Rusi nisu došli iz dobro poznatih razloga dok ćemo se na ostale odsutne proizvođače osvrnuti u tekstovima koji slede.

Amerikanci su se posle dužeg odsustva vratili na Burže. Foto: Petar Vojinović
Amerikanci su se posle dužeg odsustva vratili na Burže. Foto: Petar Vojinović

Trend custom rešenja za protivterorističke i sukobe manjeg inteziteta na ovogodišnjem Buržeu predstavljali su IOMAX-ov Arhangel i Textronov Scorpion. Koristeći nova, manja i preciznija oružja obe letelice nude jeftinija rešenja za vazduhoplovstva koja evoluiraju, adaptiraju se realnim potrebama i opasnostima i spremna su da razmišljaju kreativnije. Imali smo sreću da dobijemo značajno vreme predstavnika oba proizvođača i sledeće nedelje emotivaćemo detaljnije reportaže o ovim letelicama.

Boeing i Airbus nisu predstavili ništa novo. Razmenjivali su civilizovane i anegdotalne „udarce“ preko vazduhoplovnih medija o svojim derivatima i tome ko ima pravo rešenje za određeni segment tržišta. Bombardier ih je, na sreću tih istih medija, javno prozvao zapažanjem da skoro 30 godina nismo videli potpuno novi uskotrupni avion. Poručili stručnoj javnosti da imamo smanjivanje i produžavanje trupova sa istim krilima, sličnim dimenzijama i da tržište nikako ne bi trebalo da se osvežava samo novim motorima, već potpuno novim letelicama. Detaljniju reportažu unutar CSerije spremamo vam za sledeću nedelju.

U utorak ćemo emitovati reportaže o mogućoj borbi ATR-a i Mitsubishija za dugoročno rešenje regionalne flote srpskog nacionalnog avioprevoznika a tokom sledeće nedelje sledi i serija detaljnijih priča o najzanimljivijim letelicama i programima na Buržeu: detaljnije ćemo vam predstaviti austrijski Airborne Tech koji će tek praviti vesti u našem Zapadnom susedstvu, priču o tome kako izgleda karijera prosečnog USAF pilota trenutno stacioniranog u Avianu, kako se Herculesom uleće u uragan i kako iznutra izgelda Qatarov ETOPS A319 u all-business konfiguraciji.

Tango Six je uz pomoć kompanije Sky Partner i podršku Schneider Electric izveštavao svaki dan sa najvećeg svetskog vazduhoplovnog sajma. Za grupisane postove iz ove serije kliknite na baner ispod dok dnevne galerije fotografija možete naći na Facebook stranici našeg portala.

Burze_post

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Ai

http://i.imgur.com/eQtWOQhl.jpg na fotografiji je kolega T6 ispravno zabilježio francusku Gazelu nacrtanu na štandu ruakih helikoptera na Buržeu. Malo pojašnjenje, kako sam u prijašnjem životu često bivao na tom „izložbenom“ kompleksu, upoznao sam se s čitavom malom armijom koja čini infrastrukturu tih „događanja“, tako je i izrada paviljona u odgovornosti organizatora pa on tako i ukrašava paviljone koji nisu strogo tematski i stilski određeni (plaćeni) od strane unajmitelja, tamo je sve moguće iznajmiti, od wc baterija, do ručka za +1000 osoba odjednom za stolovima s 12-18 sjedalica. Ogromna mašinerija specijalizirana za „događaje“ izložbe, promocije ali na X nivou od svega što se u „regionu“ radi. Gazela je „poklon“ izvođača paviljona a ne greška ruskih unajmitelja prostora ipak domačin gura svoj image makar se i ne prodaje više :) Tko želi veliki show-predstavu za nešto prodati ili prikazati, Burže je svakako mjesto opremljeno za najveće „događaje“. Profi.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs