BEG airport status
Gašić za Tanjug: Srbija ulazi u ofset aranžman sa Erbasom, u sklopu njega nabavka jednog C-295 Gašić najavio nabavku Erbasovog C-295. foto: Airbus

Gašić za Tanjug: Srbija ulazi u ofset aranžman sa Erbasom, u sklopu njega nabavka jednog C-295

Ministar odbrane Bratislav Gašić prvi je državni funkcioner koji je otkrio detalje potencijalnog ofset programa između Srbije i Erbasa.

Iako je predsednik Vlade više puta javno nagovestio da se sa Erbasom priča o modernizaciji aviona G-4 i da će se od Eurocoptera nabaviti helikopteri, Gašić je juče prvi dao više detalja u intervjuu Tanjugu.

Ako se Gašićeva izjava pažljivije analizira i stavi u kontekst pomenutih naizgled nepovezanih najava, može se zaključiti da su Erbas i Srbija na pragu potpisivanja industrijskog ofset aranžmana koji bi sa jedne strane uposlio domaću vazduhoplovnu industriju (koja bi verovatno delove svojih proizvodnih kapaciteta posvetila evropljanima) dok bi Srbija nabavila jedan transportni avion srednje kategorije, modernizovala G-4 u saradnji sa odbrambenom divizijom kompanije Erbas i dobila, kako sada Gašić prvi put otkriva, kapacitet za delimičan remont Eurocopterovih helikoptera.

U koliko se najavljeni planovi realizuju ovo bi moglo biti prvo ozbiljnije sistematsko rešavanje većine izazova srpske vojne avijacije i prateće vazduhoplovne industrije.

Iako nije precizirao koji transportni avion je u pitanju, jedina solucija uzimajući u obzir Erbasovu ponudu je srednji transporter C-295.

Gašić je preciznije u intervjuu Tanjugu rekao da su u toku pregovori sa kompanijom Erbas o kupovini jednog transportnog aviona, da se razmatra način kako da se prikupe neka sredstva za njegovu nabavku, kao i da bi se postojeći avioni An-26 i An-2 koristili za potrebe mirovnih misija što se razmatra i za stare helikoptere. Dodao je i da su planovi Ministarstva odbrane da se prodaju transportni i putnički avioni koji su višak, a da se sredstva dobijena tom prodajom upotrebe za nabavku novih helikoptera.

Govoreći o potencijalnoj saradnji sa Erbasom, koji je jedan od najozbiljnijih kandidata za modernizaciju aviona G-4, Gašić kaže da je Erbas zainteresovan za značajna ulaganja u remontni zavoda ’’Moma Stanojlović’’. Prema njegovim rečima, Erbasov remontni centar bio bi prebačen kod nas, a to bi bila prilika za zapošljavanje velikog broja ljudi. U „Momi“ bi se pored poslova remonta helikoptera Gazela obavljao i delimičan remont helikoptera Super Puma i Kuguar kojeg koriste i neke okolne države kao što su Albanija i Slovenija, dok se remontni zavod te vrste nalazi i u Rumuniji.

Gašić je rekao i da su ova Vlada, Ministarstvo odbrane i Vojska Srbije pristupili apsolutno sistematski u opremanju vazduhoplovstva koje je godinama zapostavljano usled nemara i nebrige. Prioritet je nabavka novih helikoptera sa zahtevom da se do kraja godine kupe dva, a sledeće godine još dva helikoptera.

Gašić Tanjugu dalje navodi da su izdvojena značajna sredstva kako bi se uopšte krenulo sa razmatranjem bilo kakvih ponuda za helikoptere i da su do sada proučene ponude više proizvođača aviona i helikoptera, između ostalih i ponude iz Nemačke (ovde se opet misli na Eurocopter) i Rusije.

Ulazi se u konačnu nabavku dva ruska i dva nemačka vojna helikoptera koji imaju vrhunske performanse i koji su opremljeni za noćno letenje sa najsavremenijom opremom koja će moći da se koristi u aktivnostima traganja i spasavanja. Ozbiljno se, prema rečima ministra Gašića, radi na sređivanju stanja u lovačkoj avijaciji gde nabavka novih aviona nije prioritet jer nema novca.

Vlada je u maju ove godine odobrila dodatnih 600 miliona dinara za nabavku rezervnih delova za avione MiG-21 i MiG-29 kako bi se znatno poboljšala njihova operativna raspoloživost. Ministar dalje precizira da se u ovom trenutku razmišlja da li da se dodatnih devet MiG-ova 21 u toku 2015. i 2016. godine vrate u resurse koji bi trajali do 2025. ili da se sačeka 2018. i onda krene u nabavku novih aviona. Odluka o ovome će se u dogovoru sa Ministarstvom finansija, Vladom Srbije i premijerom doneti u narednom periodu.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

Vl

Verovatno nisu izdvojili jer ko više išta veruje Keramičaru? Čak ni novinari!

Odgovori
Mi

Bata gasa se za to pita kao zaba kada zatrpavaju jamu….sahista malo, malo pa ispali neku novu laz a narod mu veruje, ha, ha, ha…

Sa

Ako se sredi MiG-21, onda MiG-29 saljemo u penziju, pretpostavljam. :)

Odgovori
Vl

Ja imam predlog. Da sredimo i 21-u i 29-u, a da pošaljemo keramičara u penziju.

Odgovori
gu

kaze keramicar da se kupuje super puma i mi-17 b5

Odgovori
gi

Nije zgored pomenuti da je sve ovo u stvari samo nastavak jedne price koja traje vec 2 godine… (procitajte SBPove EU za skoro svaki vid saobracaja)
Naime, svojevremeno su na teritoriji EU, tj – vazdusnom prostoru EU, formirani FABovi, medju kojima i Dunavski FAB (Bugarska i Rumunija) i koliko god to nama, tj – SMATSAi, neodgovaralo, upravo su predstavnici Nemacke i Francuske u vise navrata govorili da ce i Srbija biti deo Dunavskog FABa.
E, sada, administracija EU je 2011-12 resila da izvrsi `centralizaciju`, tj, da se 28 administracija `centralizuje`, a da se centralna EU administracija `rastereti`. Posle godinu dana raznih modela, izaslo je jedino realno i funkcionalno resenje – primeniti date FABove i u drugim sferama EU…
Time, prica je zapoceta i pitanje je samo vremena i prevazilazenja nacionalnih `kompleksa`, kada ce i biti zavrsena…
Srbija je dobila u buducoj odbrambenoj strategiji EU, da bude deo EU vojske SEE (south-east-europe), koju cine upravo BUG-ROM-SRB.
Ako pratite tok nabavke vojne opreme, a narocito u vazduhoplovstvu, ustanovicete jedan trend – kupuju se helikopteri Pume, Kuguari i Panteri, transportni avioni Spartani i sl.
U samoj Nemackoj nije neka tajna da su cak i spremili EF2000 tranche 1, svih 33kom, za ustupanje ovim drzavama pod istim uslovima kojima su i Mig29 dati Poljskoj. Medjutim, planove im je pokvarila Ukrajinska kriza i potreba NATO/USA da se `granicne drzave` opreme multi-role vazduhoplovima (EF2000 tr1 su de facto samo ADV), te su uleteli F16 prvo u Rumuniji a izgleda i u Bugarskoj (potreba zamene Mig21 i Su25).
Sam AGMZ-a je navodio da su spremni avioni sa IPA3, te da je u planu centralizovano odrzavanje aviona sve 3 drzave kako bi se smanjili troskovi odrzavanja i obezbedila dovoljna strucnost osoblja odrzavanja (UK je trebala da ustupi dodatne avione ROM).
Inace, i sam Stratfor je prosle godine opisao stanje oruzanih snaga drzava clanica EU u centralnoj i istocnoj Evropi kao i buducih clanica EU, i sto se SRB tice bas je i naveo da cemo najverovatnije da zadrzimo mix ruskih i EU helikoptera, sa uvodjenjem EU transportne komponente (pre C295 nego C27J jer smo jos u rezimu sankcija USA u domenu visoke vojne tehnologije, a C27J je delom USA proizvod), dok cemo u domenu vojne avijacije polako da se baziramo na EU modelima, prvenstveno kroz nabavku aviona umesto J22 i Mig21 i modernizaciji SA341/2, dok ce u cilju racionalizacije najverovatnije u periodu posle 2020god da ostanu u inventaru samo 3 modela – visenamenski borbeni avion, skolsko borbeni avion i avion za pocetnu i naprednu letacku obuku… Takodje je naveo da SRB nece biti deo NATO, ali ce to defacto postati po EU clanstvu, te da ce ubrzo pristupiti najvisem nivou saradnji NATO-Partnerstvo za mir, sto se i obistinilo u proteklih mesec-dva dana…

Odgovori
gi

Dodao bih samo da je kupovina 1kom C295 krajnje diskutabilna odluka koju i sam Airbus ne shvata za ozbiljnu, jer kao sto i sami rekose – operativna redundantnost u vojnim misijama i zadacima zahtevaju min 2 vazduhoplova… (slobodni, skraceni prevod).
Airbus je pobudio i C235 umesto An2 (polovne, bez navodjena odakle bi dosli) sa istom opremom i slicnom avionikom i motorima, kako bi nam bili manji troskovi odrzavanja i koriscenja, ali nisu dobili jasan odgovor. Tj-kao da su nasi iznenadjeni i zbunjeni ponudom…, a sa tih 4-5 aviona bi resili problem za sledecih 25-30god…

Sk

Srecno sa tim krsem koji ima motore od ATR-72.

Odgovori
Od

Zbudzice 2 Mi 17V5 do kraja godine.
I neka im neko objasni da Cougar/Super Puma nije „nemacki“ helikopter.
I neka nauce da je Eurocopter Romania vec u stanju da remontuje sve Airbusove helikoptere i za strane kupce.
Kad usvoje elementarna znanja onda mogu da prave „planove“i „reforme“.

Odgovori
mm

Da ne ispadam kakav bot,ali verovatno ne bi pricali o svemu ovome da nije dogovoreno jer vreme realizacije svega je max god. dana.Ako se ostvare stvari koje se najavljuju za ovog coveka cete pricati da je najbolji ministar vojske u poslednjih 30 god.

Odgovori
lo

Pored svih vazduplohova i ostalih baljezgarija, ljudi su zaboravili da je u jednom od prvih nastupa na novoj funkciji na nekom aeromitingu, ova prikaza izjavila da je stanje u RV lose, a posebno „u lovnoj avijaciji“.

Odgovori
Dr

Ljudi, u ovoj zemlji se ne može nikome više verovati. Mislim na političare. Samo maštaju. Ko zna, možda im zatreba i A380. Sve je moguće u zemlji Srbiji.

Odgovori
М

Ово је у најави ренесансе наше ваздухопловне индустрије и одбране! Могу неки да се љуте, али ово што ради г. Гашић је велики успех, обнављају се средства корак по корак, , ево набавке хеликоптера , сарадња са Ербасом у вези хеликоптера, авиона, МОМА се обнавља уз могућност дас е репарирају Газеле из ширег региона(Африка..) …

Набавка новог транспортера је добра вест! Ако се испуни 50% од најављеног, биће врло добро по Војску и ваздухопловну индустрију.
А са Русијом има простора за вееелику сарадњу, наравно.
*Не заборавимо да смо са французима радили раније неке ваздухопловне пројекте + Газелу( мотори у ДМБ-у)
Подршка!!!

Odgovori
u

E pa Misko nije ovo nikakva renesansa, nego politika: „Potpisi gde ti kazemo“. Ovaj covek nije strucan ni u onome za sta se.skolovao, a vojsku da ne pominjem. Nabavka vazduhoplova bilo koje vrste povlaci znacajne troskove koji se ne vide na prvi pogled(logistika-obuka zemaljskog osoblja, obezbedjivanje smestaja vazduhoplova, inventara rezervnih delova, obuka pilota…). I kao sve sto se koristi u malom broju je skupo za eksplotaciju. Da ne pominjem to sto nasa zemlja i nema realne koristi od srednjeg transportnog aviona, bolje bi dosla 3 moderna srednja transportna helikoptera.

Zo

Pitanje je zasto se ne dokupi odredjeni broj Mig -29 i uradi modernizacija na nivo SMT samim tim dobijamo avion 4+ generacije? Ili malo skuplja varianta MIG 29 M2 u obe variante napravili bi dobar patez

……..

Odgovori
Al

O nivou diletantizma, neprofesionalizma i političkog senzacionalizma, dovoljno govori samo najava o „nemačkim helikopterima“. TI ljudi se nisu čak potrudili da se informišu o osnovim stvarima, šta očekivati dalje… A tek kupovina 2+2 helikoptera različitih proizvođača je priča za sebe…
Što se tiče modernizacije G-4, ako to bude bez motora, kao što će biti, džabe smo krečili. Kao da u Yugo 45 ubacite klimu i navigaciju…
Ja sumnjam da će od ovog niti bilo šta realizovano, ali se i pored silnih laži političara još pomalo nadam. Jer, dogorelo je…

Odgovori
Go

Meni nikako ne dopire u glavu nivo nebuloza koji dolazi od strane nasih nepismenih politicara, ali izgleda da se raja pali samo tako. Evo, i ovde po komentarima vidim komentare koje mogu da ostavljaju samo botovi ili ljudi koji nemaju nikakvu vezu sa realnoscu.

Da podjemo od lovacke avijacije – sta uopste zelimo? Koje su nam realne potrebe? Modernizacija 21-ica? Kad smo ionako beda, daj svedite se na jedan lovacki avion. Ili, mozda bolje da uzmete po jedan F-16, Gripen i MiG-35, pa da nam avijacija bude pravi muzej sa po jednim eksponatom od svake fele, mozda ce neki da bude i u letnom stanju.
Zatim skolska avijacija – modernizacija Super Galeba u trenutku kada se ne zna koje lovacke/jurisne avione planiramo da koristimo!!! Pa, kako se planira modernizacija kada se ne zna za koji avion ce biti obuka?!
Transportna avijacija – ko kupuje jedan transportni avion? Je l’ neko napravio studiju da li Srbiji uopste trebaju srednji transporteri? Za sta? Da salje svoju decu da ginu u mirovnim misijama u zemljama u kojima je rat i zapoceo onaj sto ih sad miri? Ako nam vec i trebaju transportni avioni, sta cemo da radimo sa jednim C295 i jednim/par An-26? Koliko kosta odrzavanje ovoliko malo raznorodnih letelica. A, o helikopterima da ne pricam! Umesto da se uvede unifikacija i makar neka doslednost, oni najavljuju kupovinu 4 razlicite letelice, dve ruske i dve evropske? Koliko to glupiranje kosta? Sta misle da postignu tim balansiranjem izmedju istoka i zapada osim da padnu na straznjicu? Gde ce skolovati ljude za sve to? Koliku ispravnost i operativnost mozemo da ocekujemo?

Nebulozna, nasumicna, neplanska kupovina dovesce do toga da za 3 godine necemo imati avion ni helikopter u letnom stanju, a ne „preporod“ srpske avijacije. Ali, bitno da se raja lozi o transferu tehnologija i „mocnoj“ srpskoj avijaciji – pa mi vise ni usisivac ne umemo da napravimo, a ne helikopter! Da je pameti, da se napravi plan za sledecih 20-30 godina, da se vidi sta je potrebno od helikopterske-transportne avijacije, koji lovacki/visenamenski avioni nam odgovaraju, da se shodno tome isplanira i obuka od pocetne do napredne i da se na kraju odabere jedan partner, bilo sa zapada, bilo sa istoka i udje u ozbiljan posao sa sto vecim usvajanjem znanja. Tako bi i cene bile nize, a ne kao sad, kad kupujemo po jedan vazduplohov ovde, jedan tamo – niti nas ko gleda ozbiljno niti razmislja da nam ucini cenu… Ali, nama drzavu vode ljudi koji nikad u zivotu nista nisu organizovali, osim raznoraznih mitinga (nazalost ne vazduhoplovnih… mozda vazduplohovnih) i nemaju svi na gomilu 2 dana radnog iskustva. Da uzmemo plocice od Pere, fugu od Miska, a znam i jednog lika sto valja italijansku keramiku, ima da ispadne bombona, a nece puno da te izadje… i na kraju cemo i moci samo da se po**emo na sve to!

Odgovori
Ra

Dovoljno je pročitati da se priča o nabavci jednog aviona i jasno je da se radi ili o besmislenoj kupovini ili o laži. Niko normalan neće kupiti jedan transportni avion, jer u toj situaciji ne postoji redudantna letelica.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Petrovic Dusan na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

@Dejanera Zapravo je procena da u nekoj tacki u buducnosti nece biti potreban fizicki covek u letelici, ali nije rec o kratkom periodu, pre kroz 50 godina i vise, a to razlika kao od 1945 do 2000, od Me 262 do F-22...

27. Nov 2024.Pogledaj

ikim na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Ma, meni je interesantno kako da niko ne spomene završnu obradu kod ovog polovnog Grčkog na prvoj slici? :) Što se tiče toga kako su dobro Hrvati prošli, ne bih se ja tako zaletao. Već sada Zare igra, a igraće još više kako godine idu. Što se naše kupovine Rafala tiče, mene mnogo više zanima…

27. Nov 2024.Pogledaj

Niko na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Iskreno arapi su glupi koliko su teski. Kupuju od francuza avione od istih onih koji su ih do koliko jucer ubijali gnjavili i koji mrze arape i muslimane u tom dijelu svijeta. Francuzi jos nisu prebolili Maroko Alzir...itd i nije im zao za masakre koje su tamo ucinili. Ako arapi napadnu Izrael ili ih nato…

26. Nov 2024.Pogledaj