Rusija je pre dve nedelje u Siriji stacionirala svoj najnoviji avion za elektronsko ratovanje tipa Tu-214R.
Interesantno je da je njegov prelet u bazu Basel Al Asad primećen od strane vazduhoplovnih entuzijasta na sajtu Flightradar24. Nakon toga pojavili su se i video snimci Tu-214R u letu iznad Sirije a zatim i fotografije koje su napravljene u okolini aerodroma na kome se avion trenutno bazira.
U Siriju je direktno sa aerodroma avijacijskog zavoda KAZ u Kazanju, koji je deo koncerna PAO ‘’Tupoljev’’ doleteo jedan od dva aviona Tu-214R koji se nalaze u inventaru Vazdušno-kosmičkih snaga (VKS) Rusije.
![52022_47192901_07.11.2014_image_2116](http://media.tangosix.rs/2016/02/52022_47192901_07.11.2014_image_2116-1170x827.jpg)
To je drugi avion Tu-214R koji je isporučen VKS, sa evidencijskim brojem RF-64514 čija je proizvodnja završena 31. oktobra 2014, prvi let je izvršen krajem iste godine a predat je VKS krajem prošle godine.
Razvoj specijalne varijante aviona Tu-214 za elektronsko izviđanje započelo je još 2002. godine kada je 29. novembra potpisan ugovor sa Ministarstvom odbrane. Proizvođač je avio-zavod KAZ (nekada KAPO) koji je danas deo Državnog preduzeća ‘’Tupoljev’’ koje je nastalo iz nekadašnjeg istoimenog opitno-konstrukcionog biroa. Elektronsku opremu obezbedila je firma OAO Koncern radiostrojenija ‘’Vega’’ a rad na razvoju osnovne elektronske opreme započet je 2004. godine.
Prvi avion Tu-214R (Izdelije 411, OKR ‘’Frakcija-4’’) sa evidencijskim brojem RF-64511 poleteo je 24. decembra 2009. godine, predat je na državna ispitivanja decembra 2012. Ovaj primerak i danas se nalazi na operativni ispitivanjima a moguće je da je drugi avion poslat u Siriju kako bi se proverile njegove mogućnosti u realnim uslovima elektronske borbe.
Specijalna oprema aviona sastoji se od višefrekventnog sistema MRK-411 sa bočnim i sverakursnim radarima za radiotehničko izviđanje kao i optoelektronski sistem visoke rezolucije tipa “Frakcija“. Ovi sistemi omogućuju lociranje i identifikaciju pozicije neprijateljskih snaga čak i ako su one sakrivene i dobro kamuflirane.
Različiti senzori koriste se za elektronska izviđanja (ELINT – Electronic Intelligence) i izviđanje signala (SIGINT – Signal Intelligence) putem kojih posada presreće i sakuplja signale neprijateljskih zemaljskih i avionskih radara, radio uređaja, različitih drugih senzora različitih platforma među kojima su i borbenih vozila, zatim signali mobilnih telefona itd.
![CbqAtTqW8AAfE7L](http://media.tangosix.rs/2016/02/CbqAtTqW8AAfE7L-1170x619.jpg)
Na osnovu ovih informacija pravi se tzv. EOB (Electronic Order of Battle) neprijatelja tačnije otkrivaju se njihove pozicije sa kojih dejstvuju, saznaje se kakvu opremu koriste, prisluškuju se radio i telefonske komunikacije kako bi se videlo šta trenutno rade i kako bi se predvideli njihovih dalji postupci. Svi ovi podaci se obrađuju u avionu u realnom vremenu i putem sistema veze distribuiraju zainteresovanim krajnjim korisnicima.
Smatra se da će Tu-214R zameniti avione tipa Il-20 iako trenutno traje proces njihove modernizacije i razvoja novih savremenih varijanti. Tu-214R su prilikom detaljnih ispitivanja primećeni u letovima iznad Baltika, Ohotskog mora, blizu japanskih ostrva kao i Krima i Ukrajine. Pretpostavka je da će u skorijoj budućnosti VKS naručiti još 3-4 ovakva aviona. Vazduhoplov je uporediv sa familijom američkih izviđačkih aviona RC-135U/V/W.
Po poslednjim informacijama avion je juče vraćen u Rusiju, u toku je modifikacija i dodatna modernizacija elektronske opreme a baziranje u Siriji je očigledno bio deo sagledavanja mogućnosti upotrebe ovog aviona u borbenim uslovima. Ispitivanja se nastavljaju i očekuje se skori ulazak Tu-214R u operativnu upotrebu.
Video snimak Tu-214R iznad severnog dela provincije Homs. Avion prate tri lovca Su-35S.