BEG airport status
Smoke on! Red Bull Air Race sezona počinje u Abu Dabiju Red Bull Air Race piloti deveti put iznad Abu Dabija / Foto: Predrag Vučković

Smoke on! Red Bull Air Race sezona počinje u Abu Dabiju

…i Tango Six je na licu mesta. Posle Budimpešte uživo izveštavamo sa još jedne #airrace ekstravagance! Najbrži moto-spot na planeti svoju novu sezonu (da, ukoliko izuzmemo Reno Air Race) započinje deveti put u Abu Dabiju.

Sutrašnja trka biće kulminacija sedmodnevnog dešavanja nazvanog „Abu Dhabi Aviation and Aerospace Week“. U Emiratima dani vikenda su petak i subota pa će „race day“ biti održan sutra. Današnji dan rezervisan je za kvalifikacije.

Nakon penzionisanja trostrukog svetskog šampiona Pola Bonoma (Paul Bonhome) pravi najbrži cirkus na svetu ponovo je neizvestan. Novi piloti i novi članovi njihovih timova, kako u „Master Class“ tako i u „Challenger“ kategorijama, spremni su za novo deljenje karata.

Abu Dabi važi za jednu od najizazovnijih i tehnički najzahtevnijih staza. Prosečno opterećenje iznad nje ne spušta se ispod 6G / Foto: Red Bull Air Race
Abu Dabi važi za jednu od najizazovnijih i tehnički najzahtevnijih staza. Prosečno opterećenje iznad nje ne spušta se ispod 6G / Foto: Red Bull Air Race

Sveža krv u „Master Class“ kasti ove sezone ulazi iz Slovenije i Češke i pridružuje se etabliranom bratstvu: Met Hol (Mat Hall) je propustio krunu 2015. godine za samo pet poena, Čeh Martin Šonka ozbiljan je favorit a tu su i planetarno poznati akro-pilot Kirbi Čamblis (Kirby Chambliss), Matias Dolderer (Matthias Dolderer), Nikolas Ivanov (Nicolas Ivanoff ) i Hanes Arč (Hannes Arch).

Tehnologija i timski rad biće ključ kao i u svakoj dosdašnjoj Red Bull trci. Timovi će prikazati svoje (što je radikalnije moguće) modifikovane avione (nekoliko njih uz nove sponzore) i predstaviće nove članove svojih timova.

Drama

Da nedelja u kojoj su timovi na lokaciji ne prođe dosadno (obuka za spasavanje iz vode je pomogla) pobrinula se olujna aktivnost koja je prekjuče zaustavila cele Emirate. Škole su bile zatvorene, berza je stala, međunarodni aerodrom zatvoren nekoliko sati, ulice poplavljene a većina drveća je završila pored saobraćajnica. Izuzetno velika CB ćelija poremetila je planove da se „slobodni letovi“ obave u sredu i tako mnogima, posebno dvojici novih „Master Class“ pilota, uskratila priliku za preko potrebno iskustvo letenja u novim avionima iznad staze.

Pit Lane potop. Svi avioni bili su bezbedni / Foto: Red Bull Air Race
Pit Lane potop. Svi avioni bili su bezbedni / Foto: Red Bull Air Race

„Race airport“, baza za vazdušne bolide, je Al Bateen Executive aerodrom koji je u okviru „Abu Dhabi Aerospace Weeka“ bio i lokacija „Abu Dhabi Air Expo“ događaja. Dramatični video malih aviona koji su se razleteli po stajanci snimljen je upravo ovde. Nekoliko metara dalje sve Red Bull letelice bile su na vreme parkirane i zaštićene unutar svojih hangara u Pit Laneu.

Staza

Premotajmo dva dana kasnije i kvalifikacije počinju uz vedro nebo i sunce koje je već oko 11 časova (Emirati su +3 GMT) zagrejalo do 26 stepeni.

Staza u Abu Dabiju jedna je od tehnički najizazovnijih za takmičare i kako mi je u razgovoru potvrdio Peter Podlunšek, G sile su izuzetne:

– Prosečno G opterećenje tokom leta po stazi ne pada ispod 6G. Maksimalna opterećenje koje vučemo na jednom od gejtova može preći i 13G a znamo da je dozvoljeni maksimum 10. Tako da je letenje i fizički na ovoj stazi jako veliki izazov.

Visoka temperatura koja utiče na rad motora, promenljiv vetar koji može usporiti ili ubrzati prolazna vremena i uvek izazovno letenje iznad vodene površine gledaocima obećavaju zabavu a pilotima litre znoja.

Novi „Master Class“ piloti: konačno i jedan „naš“

Ove sezone, nakon ispunjavanja više kriterijuma za napredovanje, „Master Class“ društvu pridružila su se dva nova pilota, dva Petra – Peter Podlunšek iz Slovenije i Peter Kopfstin (Petr Kopfstein) iz Češke.

Na trenutak ćemo potpuno zanemariti Čeha i čestitati našem starom znalcu iz Slovenije koga pratimo već nekoliko godina kako na Red Bull stazama tako i na brojim regionalnim aero-mitinzima na kojima je uvek rado viđen gost.

U Red Bull Air Race ušao je 2014. godine kada je i uveden „Challenger Cup“ kada se i prvi put u Rovinju popeo na pobedničko postolje. Prošle godine je tri puta u svojoj kategoriji završavao na prve tri pozicije i na kraju zaslužio pozivnicu u „Master Class“.

"Ex-Yu", "Adria" ili kako god nazvali prostor naših nekada ujedinjenih država sada ima svog predstavnika / Foto: Red Bull Air Race
„Ex-Yu“, „Adria“ ili kako god nazvali prostor naših nekada ujedinjenih država sada ima svog predstavnika / Foto: Red Bull Air Race

Prelazak u veliku ligu ne podrazumeva samo unapređenje letačkih veština već i tehnike – svoju akrobatsku Ekstru zamenio je čistokrvnim rejserom marke Edge 540 V2 koji, kako mi je danas ispričao, neće koristiti za akrobatske nastupe već isključivo za trke. Ni ne čudi, buduči da je letelica znatno modifikovana u odnosu na fabričku verziju a za to je zadužen amerikanac Daks Vanles (Dax Wanless) koji je prešao iz tima američkog pilota Majkla Gulijana (Michael Goulian). Katja Papič novi je tim koordinator a Boštjan Dečman je takođe novajlija u „Peter Podlušnek Racing“ timu kao „race tactitian“ – osoba koja je zadužena za taktiku i optimizaciju Peterovog nastupa na stazi.

Petera možete pratiti preko Fejsbuka, Tvitera i Instagrama.

Kasnije danas emitovaćemo intervju sa Peterom iza scene u Pit Laneu kao i intervju sa Daksom koji mi je ispričao najzanimljivije modifikacije koje su Edžu urađene „ispod haube“.

Adrenalinsko-vizuelni praznik

Red Bull Air Race sigurno je jedan od najbolje organizovanih adrenalinskih spektakala ako ne i najbolje organizovan vazduhoplovni događaj na planeti.

Još jedno remek-delo iz helikoptera / Foto: Predrag Vučković
Još jedno remek-delo iz helikoptera / Foto: Predrag Vučković

Proizvodnja foto i video sadržaja je besprekorna. Prenos kvalifikacija i finalne trke možete pratiti uživo dok vam u drugom tabu može stajati otvoren jedinstveni „Information System“ – kontrolni panel koji u realnom vremenu prikazuje svaki zamisliv bitan i manje bitan parametar tokom letova.

Jedan od glavnih RBAR fotografa kao i svake sezone je Predrag Vučković iz Srbije.

Svi Red Bull Air Race Abu Dabi postovi grupisani na jednom mestu:

unnamed

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

Zo

Veoma zanimljiv sport pratim ga vec duze vreme.Pohvale za Tangosix za pracenje ovih trka aviona.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Perko na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Nisam rekao nebitno već sekundarno. Rafal se na radaru vidi pa se vidi. Veće ulaganje u sisteme elektronske zaštite, ometanja i razne mamce mu se više isplati nego komplikovanje oko cevke jer eto bode oči.

27. Nov 2024.Pogledaj

ikim na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Aleksa, nema problema. Ako je trpanje ako se nešto prokomentariše jednom u šest meseci, ili godinu dana, neću raditi ni to. Gospodina mehaničara sam znao lično, porodice su nam bile kućni prijatelji, na žalost je pokojni, nije umeo ništa da uradi ni na svom, ni na bilo kom drugom autu, osim na par kamiona za…

27. Nov 2024.Pogledaj

Perko na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Ne ometa se to lako a i Francuzi imaju sopstvenih interesa po tom svetu pa su i ovaj mir dogovorili sa Libanom kojeg koliko toliko štite. Nije sve to crno belo.

27. Nov 2024.Pogledaj

алекса na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

ikim - "vojnog mehaničara, koji je umeo da odradi generalku na motoru TAM-150, ali je morao da zove svog kolegu da mu rešava mehaničke probleme na Zastavi 101 (pričam o 80-tim godinama prošlog veka). Jebeš takvog mehanničara" Са овим си рекао све о свом знању. Ништа не знаш, а волиш да се трпаш. Свака ти…

27. Nov 2024.Pogledaj

max na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Jako ovisno što smatrate pod "hipersonična rakete". Mnoge balističke rakete lete hipsersonično još od 1950tih, slično kao današnje ruske kojim se toliko hvale a zapravo ima samo brzinu. Ali još nitko nije uspio napraviti "pravu" hipersoničnu raketu, koja bi osim brzine >mach5 trebala biti potpuno upravljiva, postići visinu, koristiti hipsersonični motor (tipa scramjet), preciznost, stealth…

27. Nov 2024.Pogledaj