BEG airport status
Laki jurišni avion OV-10 “Bronco“ ponovo na sceni Jedini aktivni korisnik aviona OV-10 danas su Filipini / Foto: Vladimir Rjunin

Laki jurišni avion OV-10 “Bronco“ ponovo na sceni

Oružane Snage SAD su u borbi protiv tzv. Islamske države prošle godine u Iraku i Siriji upotrebile odnosno isprobale, odavno iz naoružanja povučene jurišne avione tipa North American Rockwell OV-10 ‘’Bronco’’. Ovo je pre 4 dana u obraćanju novinarima potvrdio portparol američke Centralne komande kapetan Brajant Dejvis.

Glavni cilj ovog, kako je navedeno, eksperimenta je da se proveri da li je laki i spori turboelisni jurišni avion efikasniji u protivpobunjeničkoj borbi od savremenih mlaznih borbenih aviona u uslovima kada je neprijatelj vrlo skromno opremljen protivavionskim naoružanjem.

yourfile
Dva aviona OV-10G+ koji su borbeno upotrebljeni iznad Iraka i Sirije / Foto: Dmitriy Osadchiy

Počevši od maja prošle godne pa u naredna 82 dana dva aviona, za koje se pretpostavlja da su avioni u verziji OV-10G+ imala su 134 leta od čega 120 borbenih a njima su upravljali pripadnici američke mornarice i marinskih korpusa. Tvrdi se da su za to vreme avioni uspešno ispunili čak 99 posto misija. Pentagon nije želeo da otkriva gde su se ovi avioni bazirali kao i da detaljnije pojasni na kakve ciljeve su dejstvovali niti gde su se oni nalazili.

Pretpostavka je da su posade tesno sarađivale sa snagama za specijalne operacije u neposrednoj vatrenoj podršci koja im je bila potrebna a navodno su ove avione specijalne jedinice prozvale ‘’911’’ zbog hitnosti njihovih poziva.

Još 2011. godine američka Centralna komanda kao i Komanda specijalnih snaga ‘’pozajmile’’ su dva aviona OV-10 koji su nekada bili u sastavu vazduhoplovnih snaga američkog marinskog korpusa (USMC – United States Marine Corps).

800px-OV-10_Bronco_firing_White_phosphorus
U Vijetnamskom ratu SAD su izgubile 81 avion OV-10 / Foto: USAF

Za fiskalnu 2012. godinu ovi avioni su budžetom bili predviđeni za aktiviranje, modernizaciju i potpuno osposobljavanje za slanje na predviđena ratišta ali je finansiranje za koje se tvrdi da iznosi oko 20 miliona dolara, stopirano. Sredstva su naknadno ipak bila obezbeđena uštedama u američkoj vojsci koja su ostvarena narednih godina.

Modifikovani avioni OV-10G+ dobili su digitalni kokpit, nove radio uređaje, savremeni sistem za upravljanje vatrom, signalizatore ozračenja, dispenzere mamaca a integrisano je i vođeno visokoprecizno naoružanje.

OV-10 ima odlične karakteristike kada je u pitanju angažovanje sa polupripremljenih površina u blizini fronta, vrlo je tih, zatim ima malu krstareću brzinu koja iznosi nešto više od 350 km/h, za protivpobunjeničke misije ima odličan borbeni radijus dejstva i vreme ostajanja u vazduhu, posada ima dobru vizuelnu preglednost bojišta, a danas se smatra da je cena časa leta svega oko 1000 dolara.

G-ONAA
U sastavu RV Zapadne Nemačke OV-10 je upotrebljavan kao tegljač meta / Foto: Jack Wolbrink

Nakon završetka angažmana OV-10 iznad Iraka i Sirije usledile su analize i procene da li je jedan ovakav koncept efikasan na savremenom bojištu. Zaključci još uvek nisu saopšteni a oni bi eventualno mogli dovesti do toga da i SAD u naoružanje uvedu neki od tipova aviona sa istom ili sličnom namenom i karakteristikama.

Mnoge države koje imaju potrebe za tzv. protivpobunjeničkim (COIN) avionima uvele su u naoružanje ili nameravaju da nabave avione poput A-29 ‘’Super Tucano’’, AC-208B ‘’Attack Caravan’’, Archangel, AT-802U,  AT-6 ‘’Wolverine’’ itd.

OV-10 ‘’Bronco’’ poleteo je još davne 1965. i još u vreme ispitivanja je isproban u Vijetnamskom ratu kao laki jurišni i osmatrački avion. Razvijen je kao specijalni avion za protivpobunjeničku borbu (COIN) a jedna od mnogobrojnih misija mu je bila da bude tzv. FAC (forward air control) avion. Uveden je u naoružanje 1969. a do prestanka proizvodnje 1986. proizvedeno je 360 aviona. SAD su primile u upotrebu 271 OV-10 od čega je u vijetnamskom ratu izgubljen 81 avion.

1024px-OV-10A_over_USS_Nassau_1983
Zanimljivo da su američki marinski avioni OV-10 bazirali na amfibijskim jurišnim brodovima / Foto: USN

Njegovo fiksno naoružanje obično su bila 4 mitraljeza kalibra 7,62 mm a na 5 podtrupnih i dva potkrilna nosača avion može poneti različite kombinacije kontejnera sa mitraljezima ili topovima, saćaste lansere nevođenih raketnih zrna 70 i 127 mm, rakete vazduh-vazduh AIM-9 ‘’Sidewinder’’ kao i bombe kalibra do 227 kg.

OV-10 je doživeo nekoliko modifikacija a neke od njih imale su veoma savremenu elsktronsku opremu kao što su infracrveni sistem za osmatranje prednje polusfere, različite vrste kamera, sistem za samozaštitu aviona itd.

Zanimljivo da su ga u naoružanje uveli pored USAF i USN kao i USMC koji su ga i poslednji povukli iz naoružanja 1995. Nabavili su ga Filipini, Indonezija, Kolumbija, Maroko, Nemačka, Tajland i Venecuela, mnoge države dobile su polovne avione a većina njih ih je i upotrebila u sukobima niskog intenziteta na svojim teritorijama. Danas ga u svetu aktivno koriste još samo Filipini.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Zo

Americko ratno vazduhoplovstvo svoje avione po izbacivanju iz upotrebe konzervira i u narednih 20 godina moze da ih reaktivira ako zatreba posle toga padaju u zaborav…

Odgovori
Go

Hmmm, pored Texana at 6, Super Tucana i silnih BPL nenaoruzanih i naoruzanih , pa zatim helikoptera raznoraznih , oni izvlace Bronko iz prasine, modernizuju ga i razmisljaju o proizvodnji novog. ( najavljuju oni to vec duze vrijeme , mislim od 2010)

Bronco je dvomotorac , ima i gepek , to jest tovarni prostor za 5 padobranaca, materijal- teret od 1.5 t, 2 nosila i medicinara , koje bure :).
Univerzalan je i slijece na lose terene ,ima STOL osobine, dugo ostaje u vazduhu, osim za napade sluzi za osmatranje, navodjenje artiljerijske vatre sa zemlje…..

Dva turboprop motora mu dizu cjenu ,recimo prema texanu at 6 ali i povecavaju zilavost, jer MANPADS gadja u motor …..

Sve je stvar novaca i cjene, rat nanosi gubitke i onome ko pobjedjuje, i on gleda da sto jeftinije pobjedjuje.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Dna na: Operacija “Sindoor“: Prvi borbeni gubitak Rafala; Prilikom napada na pakistanske ciljeve oborena najmanje tri indijska borbena aviona

Ovo je samo dokaz koliko su Rafali precenjeni avioni. Za 3 puta manje para mogli smo dobiti bolje avione sa boljim raketama.

08. May 2025.Pogledaj

Nenad N. na: Bugarska ima poteškoće u prijemu prvog borbenog aviona F-16: „Hardverski problem“ nije otklonjen ni nakon mesec dana

@OpFor777 Ne preteruj. Rafali ce lepo da nam zamene Orlove. Pa ajde budimo malo realni, bolji su od Orlova.

08. May 2025.Pogledaj
08. May 2025.Pogledaj