BEG airport status
Diković: Uzimamo još dva helikoptera Mi-17, modernizujemo Orla, razvoj PVO podjednako bitan Šta je bitnije, "Orao 2.0" ili G-4. Ili možemo oba? / Foto: Petar Vojinović

Diković: Uzimamo još dva helikoptera Mi-17, modernizujemo Orla, razvoj PVO podjednako bitan

Načelnik Generalštaba Vojske Srbije general Ljubiša Diković dao je intervju magazinu Ministarstva odbrane „Odbrana“ u izdanju koje je se pojavilo na kioscima prošlog petka, 15. aprila. Povod intervjua bio je Dan vojske.

Uprkos prvobitno najavljenom i potvrđenom terminu 21. aprila, Dan vojske pomeren je za 9. maj. Da li zbog izbora ili nekog konkretnijeg ili smislenijeg razloga, ostaje na Ministarstvu odbrane da iskomunicira.

Ono za šta je bilo vremena, kada je eksterna komunikacija ministarstva u pitanju, između ostalog bio je događaj 6. aprila kada je, između ostalog, predstavljen i projekat moguće modernizacije „Orao 2.o“.

Posle vrlo opreznih i umerenih izjava brigadnog generala Bandića u javnosti, načelnik Generalštaba drugi je visoki oficir (ako ne i najviši) koji je dao vetar u jedra „Orlu 2.0“. On je u intervjuu „Odbrani“, u delu razgovora o stanju RV i PVO, bio veoma direktan:

– Očekujemo uvođenje u upotrebu školsko-trenažnih aviona „Lasta“ i opremanje našeg vazduhoplovstva tim avionima. Planiramo modernizaciju „Orla“ i G-4.

Da se razumemo, problem koji imamo s resursima u Ratnom vazduhoplovstvu i protivvazduhoplovnoj odbrani time neće biti rešen. Za potpunu modernizaciju, potrebno je više novca. Ne treba zaboraviti i da je razvoj PVO sistema i kopnene komponente najmanje jednako važno kao i razvoj vazduhoplovstva, a u nekim situacijama deluje i odlučujuće. – rekao je general time ponovo dokazujući da su mu PVO i kopnena vojska podjednako bitne u viziji modernih vojnih sukoba.

I dalje smatra da je PVO podjednako bitna kao i lovačka avijacija, general Diković / Foto: Dragan Trifunović
I dalje smatra da je PVO podjednako bitna kao i lovačka avijacija, general Diković / Foto: Dragan Trifunović

Konfuzija u vezi „Orla 2.0“ će se tako sigurno produbiti u nedeljama koje dolaze. Ukoliko će Ministarstvo odbrane biti nosilac ovog projekta da li su odrađene sve pripremne planske aktivnosti koje bi pokrenule adekvatne analize iz kojih bi se izradila planska dokumenta na osnovu kojih bi opet Glavni vojnotehnički savet doneo i zvaničnu odluku o pokretanju projekta? Poznato je da je dokumentacija za modernizaciju aviona G-4 već godinama izrađivana što je podrazumevalo intenzivan i često nepotreban „napred-nazad“ ples sa vojnom planskom administracijom zbog potrebe za „smanjenjem aspiracija“ usled neobezbeđenih novčanih sredstava, zbog čega je taj projekat i kasnio – administrativno odugovlačenje jer pare nisu bile obezbeđivane u razumnoj dinamici. Takođe, nije jasno šta će se dogoditi u odnosu Ministarstva odbrane i Erbasa koji je trebalo da bude strateški partner – ne samo u modernizaciji aviona G-4 već u širem spektru vazduhoplovno-industrijske saradnje. Zbog čega dodavati „Orao 2.0“ u miks kada ranija, finansirana i administrativno skoro kopletna priča nije započela?

Pomoćnik ministra za materijalne resurse bio je jasan u našem intervjuu da je sve i dalje u fazi analiza, stoga nije jasno zbog čega je Diković „Odbrani“ sa sigurnošću rekao da će se „Orao“ modernizovati.

Još dva Mi-17

General Diković potvrdio je da će RV i PVO dobiti još dva srednja transportna helikoptera Mi-17:

– Tokom ove godine Vojska Srbije će se opremiti s dva višenamenska transportna helikoptera Mi-17 V-5. Svi ugovori su potpisani, stručne ekipe rade na prijemu helikoptera i u toku je obuka naših pripadnika u sedištu proizvođača. Na tome nećemo stati. U narednom periodu nabavićemo još dva helikoptera i remontovati postojeće „osmice”. – rekao je Diković za „Odbranu“ uz zaključak:

– Vojska od države očekuje osavremenjivanje i nabavku modernih složenih borbenih sredstava, pre svega za RV i PVO, ali i poboljšanje životnog standarda njenih pripadnika u meri u kojoj je to realno. –

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

Ne

Ko i kako ce remontovati stare osmice? Ti helikopteri su prizemljeni u resursu zbog problema sa vibracijama.

Odgovori
gi

Kao sto sam vec napisao…
Sto se tice vibracija, to je problem sa elisama i `genijalnoscu` pojedinaca u VTI i VTZ, ali o tome neki drugi put…
Pitanje u vezi Airbusa je izlisno jer je sam Airbus trazio standard ili tip aviona na koji ce piloti sa G4M da prelaze – precizan odgovor nisu dobili… Slicno je i u vezi C295…

Fo

Vojsku vode nesposobni ljudi. Drzava treba da stoji iza Vojske. A ne daju pare za kupovinu lovackih aviona. Laz je da nema para. Istina je da je Eu I MMF glavna prepreka za rusku tehniku. Jos od 2012. Kada smo trebali kupiti migove od Rusa,Mmf je zabranio to.! Kazite narodu istinu a ne ovi Orlovi i sve ove gluposti oko helikoptera. Makedinija ima vise helik.od nas,o Hrvatskoj da ne pricamo. Ko god se macehinski odnosio prema Rv ,neka sutra ne ocekuje nista od njih. Platimo drugima da nas cuvaju i pokrijmo se usima .

Odgovori
Pa

Pozdravljam modernizaciju u RV.
Pozdravljam domace istrazivanje, razvoj i proizvodnju. Ako vojsku vode nesposobni to je zato jer su ih na to mesto postavili nista vise sposobni.
Ne secam se da smo imali milijardu dolara za kupovinu tehnike 2012 kao sto te pare nemamo ni sada. Ne moze se preko noci stici tamo gde realno i nije nase mesto. Korak po korak, kad budemo imali visak para kupicemo a do tada obnavljati i modernizovati sta se ima.
Pljuvanjem nigde necemo stici, danas pljuvanje a sutra?

Go

@Pavle
Danas pljuvanje, a sutra motke!

Pozdravljam i ja tebe, a viska para nikada nece biti kao sto ga nikad niko nije ni imao. U vojsku se ili ulaze ili se od nje odustaje.

Pa

@Golub
Ne, ne razumemo se i tacka.
Na dobrom si putu do ‘bivseg’, a ja ti necu objasnjavati dalje.

Srdacno

OZ

Pesadijo , pesadijo , pesadijoooo….Takav odgovor dobijete na strucna pitanja o RViPVO od pesadinca.

Odgovori
Cp

Hmmm…ovaj covek je svom pretpostavljenom davno rekao sta je, kao NGS, trebao da kaze u vezi ulaganja u vojsku. Ko razume, shvatice.

Odgovori
Sr

Kao sto svaka ozbiljna zemlja modernizuje svoje avione i dan danas su Rusima i Amerikancima koji su svetska sila udarni avioni mig 29 m2 ili danas 35 naravno oni su sila imaju i suhoje…. Ameikancima idalje je udarna sila f-16 f-15… i oni imaju i novije i druge avione jer su sila i mig -29 i f-15 i 16 su avioni koji svoj oblik nisu menjali od pocetka 70 -tih godina. Samo modernizuju opremu prava je stvar modrnizovati jedan sjajni jurisni avion kao sto je j-22 i kao sto je galeb g4 to je nase a imamo delova i kao sto smo videli na demostratoru orala to moze da se uradi bez problema . Naravno orao je laki jurisni avion pre svega za dejstva po zemlji i eventualnu podrsku lovcima. Svakako da moramo da nabavimo lovce ali to je mislim trenutno novcano nemoguce iamo 4 ispravna u resusrsu mig-29 i jos jedan koji ce biti na raspolaganju posle remonta 5 komada cak imamo i te 2-3 dvadestejedinice. Od 1992 godine kao sto smo mogli da vidimo nista nije kupovano za vosjsku avijaciju eto sada bar 2 helikoptera i jos dva ce doci kompnene snage su nam dobre i najbolje u regionu i sto se tice oklopne mehanizacije i svega ostalog. Modernizovan je kub napravljene su u namenskoj i yugoimportu nova sredstva za vosjsku i za izvoz lazar,sora,morava,nora,bubmar… modernizovana postojeca mehanizacija i to sve u zadnjih 4-5 godina i sada ovo sa orlom i helikopteri,nove hale ipak se radi netreba pljuvati po vojsci po valsti ok oni su to i zasluzili .U vojsci se konacno nesto desava i radi samo da nastave i rade dobro odlicno kvalitetno nismo mi u nato-u pa da nam Amerikanci poklanjaju ono sto im netreba kao hrvatima koji su jos uvek iza nas i sto se tice oklopnih,kopnenih snaga i avijacijeje prakticno nista nemaju nemogu ekser da napravae pa ce kao i Bugarima i Rumunima da daju isluzene helikoptere i avion na poklon i da im Ukrainci remontuju mig 21 i da oni nemogu da polete danas od tog remonta.

Odgovori
go

Ovo nista nije tacno sto si napisao. Ponesto si nabo, da imaju nove hale i da treba pljuvati po vlasti i, otprilike, to je to.

De

Srbija ima svega 4 aviona MiG-29 (18101, 18102, 18108 i 18301). Od tih 4, jedan nije letio za barem par godina.

Avion broj 18105 se srusio 2009. Ostali su unisteni 1999.

Galeb nije jurisnik. To je naoruzani skolski avion.

A sto se tice lovca I jurisnka, to je staromodno misljenje. Cak je MiG-21M/Bis visenamijenski avion.

Avioni poput F-16 ili F/A-18 ili Su-30 su dobri protiv ciljeva in a zemlji i u zraku.

Stoga ako Srbija odluci kupiti nove mlaznjake, onda mogu zamijeniti i MiG-21 i J-22 sa jednim tipom aviona. To ti ustedi puno novca.

go

General hoce vojsku sposobnu za rat, a ne za er polising i mirovne misije po Afrikama. Ne vidim ja da on negde gresi.

Odgovori
Bi

General je obican posadinac i dokazani protivnik svega sto ima veze sa rv i pvo, sto njegova izjava i dokazuje, veoma omrazena licnost medju pripadnicima rv-a.

Inace gospodinu je spremna metla posto pripada pogresnoj struji SNS-a.

De

Treba cemu vise nego 16 aviona J-22/NJ-22 ako general zeli vojsku sposobnu za rat.

Glavnina Evropskih zemalja a narocito Istocni Evropskih zemalja nemaju nikakav kapacitet za pravo ratovanje.

A Srbiju sada zaokruzuju Americki saveznici. Te drzave mozda nemaju velike sposobne vojske, ali njihov veliki brat, Amerika, ima naj jacu vojsku na planeti.

Stoga o kakvom se ratu prica? Naj vjerovatni protivnik je isti onaj koji je napao Srbiju 1999-te godine.

go

Sta ce nam vojska ako je nesposobna za ono osnovno, tj. da ratuje? Ne prizivam rat, niti licitiram o protivnicima. Ovde ljudi hoce nove lovce naoruzane sa r60, da vrse er polising i poziraju po tt zborovima i aeromitinzima. Mrzite se vi koliko hocete ali Dikovic je u pravu. Da imamo nekoliko teskih lovaca i PVO koja obara iznad Makedonije i Madjarske, sta mislite, da li bi se desavalo da putnicki letovi „zaborave“ da ispostuju sve procedure ili da neko sa sportskim avionom ulece kod nas kako mu se svidi?

@g

Zar Poljaci nisu koristili Orlika i onog matorog TS-11 Iskra kao trejnera,a onda uspesno presli na F16? Italijanski M-346 cini mi se je narucen,ali jos nije u upotrebi. On je vec,vrlo advanced trainer,al ga jos nemaju.

Odgovori
Б

Орао није јуришник већ ловац-бомбардер. Прочитај ВТУП за почетак.

Где је пети Л/НЛ-18? Који рег. бр. носи?

Odgovori
Bj

Vi mora da se šalite. Podzvučni avion da bude lovac? Koga će da lovi? Putničke avione?

ja

Orao je trebao da bude,po prvobitnom planu,lovac bombarder,ali posto mnogo toga nije stimalo u njegovom razvoju pocev od motora pa nadalje,postao je jurisnik jer je na ratistu jedino mogao da prezivi u profilu leta nisko nisko nisko

Pa

@janko
Orao je lovac bombarder….
Dokumentovano sta u usvajanju novih tehnologija nije stimalo u njegovom razvoju….
Na ratistu je prezivljavao kao lovac bombarder i izvidjac, sa zastitom lovaca mig-21 ili bez nje.
Vezano za prethodne komentare o duzini leta sa N/S (ili forsazom) koji to avion moze da izdrzi 20 minuta na istom i koju kolicinu goriva bi nosio?
Nadzvucni F-5 E Tiger II ima 2 General Electric J85-GE-21B sa po 22kN potiska. Koliko je to vise od potiska na Orlu?
Cak i kao lovac u boj ulazi na niskim nadzvucnim brzinama, dok kao lovac bombarder sigurno nece leteti nadzvucnom brzinom….
Za nase uslove Orao je solidno zavrsavao postavljene zadatke uz minimalne gubitke.
U uslovima apsolutne vazdusne nadmoci protivnika kao 1999 BILO koji avion ne bi preziveo u drugacijem rezimu od n-n-n……
V-V raketa montirana na Orlu koji je prikazan na ovom portalu je odbrambena raketa, kakav air-policing……

Pe

Zavisi ko je protivnik. U uslovima potpune kontrole srednjih i visokih visina od strane protivnika, profil leta je nisko nisko nisko…Svrha ove modernizacije kako je naglaseno jeste mogucnost udara sa distance..da se izbjegne bliska PVO protivnika…Ako se tome doda i rad na poboljsanju motora kako je navedeno u intervjuu (u drugom clanku) bice zanimljivo vidjeti sta je dobijeno..u svako slucaju projekat koji obecava.

Bj

@Pavle
Vi ste nesto debelo pomesali.Kako to da ulazi u boj na niskim nadzvucnim brzinama, s obzirom da mu je maksimalna brzina 1130 kmh na nivou mora,i to bez ikakvog naoruzanja,a iz fizike znamo da je brzina zvuka 1236 kmh?

St

Brzina zvuka nije konstantna vrednost. Zavisi od temperature, pritiska i relative vlaznosti.

Pa

@Bjukenon
Ako pazljivo pogledate, napisano se odnosi na F-5 II koji je spomenut zbog motora slicnog potiska kao Orao.
Uopsteno, to su brzine s kojima cisti lovci ulaze u vazdusni sukob.

A sto se tice Orla i njegove namene, naravno da nece gadjati ciljeve na zemlji pri Vmax jer istu postize na visini(ne na nivou mora)…
Dok bi u eventualni vazdusni boj usao sa maksimalnom brzinom bez veceg izgleda da ga dobije sem ukoliko ne iznenadi protivnika.

Brzina zvuka nije konstanta(zavisi od gustine i temperature)

Pa

Uf, pljuvacina u toku, svako brani svoga konja…da smo koju deceniju ranije pljuvali bi po Galebu i Jastrebu sto nemaju delta krila, radare, svemoguce rakete i topove koji se bore umesto vas….a lepo su se prodavali…..Onaj neimenovani pilot na ovom portalu pljuje po Supergalebu(iako ga je leteo) jer mu je rodbina neki inzinjer iz Yugoimporta a ne jer je skolski avion za prelaz za nepostojeci avion sa 1 motorom, dobro podzvucnom brzinom, malom nosivoscu, neintegrisanim topom….hocemo opet slusati price o poslu vise milijardi dolara i propustenim prilikama pilota iz partizanske eskadrile, ili nam je ona mala azijska zemlja zadovoljila planove o prodaji(koliko ih leti uopste jos?) …jeste montirana IC oprema sa laserom za koga iskreno ne verujem da ispravno radi na avionu, jesu montirane najmanje vodjene nesverakursne V-V rakete, jeste montirano cudoviste V-Z ultrakratkog dometa(kome treba sistem za pretragu i dejstvo na 3-4 km daljine kad iole napredniji MANPADS ima veci domet….sta bi sa raketama dometa 7-8 km…)….sve je to tacno….nazalost to je realnost naseg nivoa, i sa tog nivoa se pocinje svidelo se to nekom pasioniram igracu sa PC ili ne…

Odgovori
Б

Прочитај ВТУП.

Odgovori
Bi

Moze u njemu da piše sta hoces, tako su i 29-tke na papiru bile ispravne 99.

Sta je sve pisalo u njemu dok sam leteo na nl12,nl14,nl15, vecina borbenih upustava od 90-tih nekorisna i nemoguce.

Shvatite orao je uradio svoje i završio svoje, inače veliki promasaj iz mnogo tehnickih aspekata. Hvala bogu pa je g4 nastao.

Pa

Zasto ne modernizovati i G-4 i Orao i produziti im upotrebu jos nekih 5-6 godina ili jos duze?
Preskupo? Neisplativo?
Ne verujem….puno se ovde navija..i samozakopava.
Da li postoji neko ko veruje da bi Nato zamisljao napad da nisu imali mehanizme apsolutnog ometanja elektronike na Mig-29?
Mozda su hteli vitesku borbu, borbu 1 na 1, jedan po jedan?

Б

@bivsi pilot mig-21

А шта је онда Ј-22? Стратегијски бомбардер?

ВТУП за Л-15, НЛ-16 и Л-17 као и методско упутство за исте авионе ми није страно. Исто важи и за Л/НЛ-18.

Читао сам како Л-15 може да се користи за пресретање крстарећих пројектила или “летећих бомби“. То је за неке невероватно, смејурија, идиотизам, али је у стварности могуће. Исто то је радио и Ј-22.

Е сад у којој мери ВТУП одступа од стварности не бих се могао заклети јер је Ј-22 могао у већини случајева да врши ГРБ успешно.

Да ли ви имате неки конкретни пример?

pe

Pa sad imas kantu u koju trba da ulozis najmanje 2 miliona dolara po komadu da je remontujes/modernizujes na kakav takav standard. Ta kanta ce opet za pet godina da bude kanta koju vise neces moci da remontujes ni modernizujes,ali ces morati da kupis novi/polovni avion. Za recimo (primjer) 10 miliona komad kupovina,remont,obuka. Zasto onda ne ustedimo 2miliona i odma kupimo pravi avion koji nam treba. Recimo neku verziju mig 29 koja ima mogucnosti lovca i bombardera ili neki kineski avion. Kinezi imaju novi skolski avion cini mi se mah 1.6 nosi v,v i v,z i ima radar dometa da li je 60 ili 80km. Sa tim bi mogao mozda i da radis airpolicing jer ako ne gresim za to je potrebna brzina od mah1.5. Cena 15mil$ nov.
Jos nesto sto se tice orlova i galebova remont nema ko da odradi. Za pet godina kad bi poslednji izlazio sa remonta oni prvi bi bili zreli za penziju. Tako da nikad ne bi imao 10 operativnih aviona. Nema ko da radi vise od jednog aviona i ne moze da se radi vise od jednog u roku 1/2 godine.

Odgovori
Pa

@petar

Da a pare same padaju s neba,
2 miliona za sta? Kakva M=1,5 brzina za air policing?
VRZ Moma Stanojlovic bi 5 godina radio remont 12-16 aviona?
Odakle svi ti precizni(‘cini mi se’) podaci koje navodis?
Igrice, igrice…

Pa

Onda se i remont/modernizacija G-4 ne isplati….
Onda se i remont/modernizacija Mi-8 ne isplati….

svaka cast za precizne podatke

Pu

Ovo treba da se uradi. Neka im jos ugrade radar sa Miga 21 (kojih sigurno imamo u zalihama) pa mogu da i ejrpolising rade.
Zasto ne bi mogli proizvesti 20tak novih Orlova 2.0 dvoseda pa da resimo problem avijacije? Mogli bi se i jaci motori ugraditi recimo od Jaguara koji bi pasali u trup. Da podsetim Jaguar ima max brzinu od 1700km/h.
Angazovali bi domacu industriju a dobili jako solidan lovac-bombarder za male pare.

Odgovori
M'

Da je i izvodljivo,sumnjam da bi bile male pare.

Pa

Motor jaceg potiska znaci i veci protok vazduha sto znaci promenu velicine usisnika, ne smetaju mu ti motori narednih do 10 god, Elektronika i ubojna sredstva za dejstva sa 7 i preko km, rezervni delovi i nalet pilota, verovatniji je neki IRST sa novim softverom i NNS. nego radar(a sta ce mu inace?)…eto

gi

J22 nije avion koji moze uspesno da radi air policing.
Naime, brzina penjanja, kao i max brzina nisu u skladu sa potrebama Air policinga – cista matematika.
Npr: J22 ima Vmax od 1130km/h u cistoj konfiguraciji, dok B777 ima Vmax od 945km/h ili B787 956km/h, sa RoC od 89m/s na Hsl, J22 treba vise od 3 min da dodje do 10km visine (cista konf.) ili do 7min sa naoruzanjem (zavisi od naoruzanja), plus priprema za poletanje, poletanje…, pri cemu B777 ili B787 prelete najsiri deo Srbije za manje od 25min…

KI

Pozdrav za sve na forumu.Slazem se sa svima, svi su u pravu, ali i nisu.Posto smo drzava siromasna,a moramo imati nesto da se branimo. Slazem se sa tim da treba modernizovati Orla i maksimalno od njega napraviti ono sto on nikad nije ni bio.Neko kaze da bi modernizacija kostala 2 miliona i da su to bacene pare! Za 10 miliona dolara kupiti 1 mig 29 polovnog u koga za 5 godina moras uloziti jos bar 3 ili 4 i to je 1 avion.Pomnozite taj broj sa 10 aviona i to je ta suma. Mi da imamo 10 miliona nase MIGove bismo ne remontovali, vec pozlatili.Od kupovine novih niko ne bezi,samo je pitanje kako sve to uklopiti.Sadasnjom modernizacijom Orao bi bio efikasniji bar 2do 3 puta.Zar to nije bolje?Slazem se i za motore da bi trebalo maksimalno povecati snagu i brzinu,mislim da njegova konstrukcija to lagano moze da izdrzi.I rakete v-v po mom misljenju treba integrisati i veceg domete nego R60 .Treba se drzati one narodne izreke: 2 losa ubise MIlosa.Za10mil.modernizovati 5 Orlova to je nesto.Mislim cak da ukoliko to nasi budu radili sami, plus nase rakete,da bi ta cifra mogla da bude jos povoljnija.U svetu vise nema tajni sta se i kako pravi.Sto ne znas, naucis od drugih ili kupis tehnologiju po licenci.Budemo li cekali da kupimo nove avione ostacemo i bez ovih kakvi su takvi,a bolje da imamo nesto nego nista!

Odgovori
M'

Min. O. i VS prikazalo na FB sliku iz kabine novog Mi-17V5. Deluje da ima dig. display. Bar jedan vidim. (ne vidi se od pilota).Ima li neko kompetentniji da prokomentarise ako je video sliku?

Odgovori
M'

Izgleda da nema. :( A nisam ni oshao u off,pa naslov pocinje sa „Uzimamo još dva helikoptera Mi-17“.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Perko na: Erbas predstavio Srbiji tehnologije satelitskog nadgledanja i naprednih softvera za analizu: Od primena u odbrani do poljoprivrede

@Nenad N Postoji i puno faktora koji su i bitniji od cene transporta, nije sporno. Ali ako će neko da preveze divizion sa pratećim vozilima odjednom, više se isplati brod.

14. Dec 2024.Pogledaj

Nenad N. na: Erbas predstavio Srbiji tehnologije satelitskog nadgledanja i naprednih softvera za analizu: Od primena u odbrani do poljoprivrede

Gresite. Za specijalizovane terete kao sto je orudje jeftiniji je avion. Vecina savremenog brodskog saobracaja je kontejnerska. Moraju da se ispostuju gabariti kontejnera sto se sa tih "40 tona" jednostavno ne moze. Ako imate manji broj orudja, a obicno je tako, prevesces avionom. Brod se isplati ako imas veci broj orudja, za par komada se…

14. Dec 2024.Pogledaj

Phoenix na: [MEBAA 2024] Srpski „Green Power Turbine Systems“ prvi put izložio na sajmu poslovne avijacije u Dubaiju: Predstavljeni projekti dva nova civilna aviona

Prikazani model jednomotorca je, vrlo ocigledno, projektovan da bude pogonjen klipnim motorom. Stavise, gotovo sam siguran da je ovo neka stara maketa Safat 03. Avion te klase nema nikakvog smisla sa turbo-elisnim pogonom od 260 konja. Avion visih performansi i akro klase za vojnu obuku (kao Grob120TP) da, ali je ovo prikazano sve samo ne…

13. Dec 2024.Pogledaj