BEG airport status
Vojno vazduhoplovne snage i Vojska Protivvazduhoplovne odbrane Republike Belorusije Belorusija ima čak 16 diviziona sistema S-300. Na fotografiji lanser varijante S-300PS.

Vojno vazduhoplovne snage i Vojska Protivvazduhoplovne odbrane Republike Belorusije

Iako je ministar odbrane Zoran Đorđević pre nekoliko dana saopštio da će Belorusija Srbiji pokloniti 8 lovaca MiG-29 i dva diviziona raketnog sistema protivvazduhoplovne odbrane 9K37 “Buk“, istovremeno smo dobili informaciju da će konkretni pregovori oko ovog posla, kao i oko eventualne nabavke raketnog sistema S-300, započeti tek u maju.

Nakon pregovora bi trebalo da saznamo i koliko će sve to koštati. Najavljeno je da će avioni i raketni sistemi biti remontovani i modernizovani što se naravno mora platiti.

Viškovi i nova oprema

Belorusija je od bivšeg SSSR-a nasledila impresivnu količinu vojne tehnike koja je bila nesrazmerna veličini i potrebama države pa je uskoro došlo do redukovanja brojnog stanja i povlačenja iz upotrebe pre svega starije i neperspektivne opreme.

Belorusija
Sadašnje glavne aktivne vazduhoplovne baze.

Iz naoružanja je povlačeno i naoružanje koje je procenjeno kao neekonomično za dalju eksploataciju. Ovakva situacija trajala je do skoro a u međuvremenu se ušlo u proces modernizacije koji će biti završen za nekoliko godina.

Vazduhoplovne snage (VVS) formirane 15. juna 1992 a koje su 2001. godine objedinjene sa Protivvazduhoplovnom odbranom u jedinstveni vid VVS i VPVO nasledile su na desetine pa i stotine aviona i helikoptera, artiljerijskih, artiljerijsko-raketnih i raketnih sistema različitih karakteristika i namena.

Borbena komponenta imala je preko 500 aviona među kojima su bili lovci MiG-23, MiG-25, MiG-29 i Su-27, jurišnici Su-17 i Su-25, lovci bombarderi MiG-27, taktički bombarderi Su-24, izviđači MiG-21R, Jak-28PP i MiG-25.

Od sredstava za protivvazduhoplovnu odbranu kopnena vojska je imala artiljerijske sisteme ZSU-23-4 “Šiljka“, artilerijsko-raketne 2K22 “Tunguska“, raketne sisteme 9K35 “Strela-10“ i 9K33 “Osa“. Protivvazduhoplovna odbrana je kao poseban vid (formirana 1. avgusta 1992) raspolagala sa stacionarnim raketnim sistemima srednjeg dometa S-125 “Neva/Pečora“, srednjim mobilnim 2K12 “Kub“ i 9K37 “Buk“, stacionarnim S-200 “Angara/Vega“ velikog dometa i teški mobilnim raketnim sistemom S-300.

beloruski na auto-putu
Beloruski MiG-29 na vežbi baziranja, poletanja i sletanja na auto-put / Foto: Beloruska vojna informativna agencija Vajar

Početkom aprila prošle godine ministar odbrane Belorusije general Andrej Ravkov saopštio je da beloruske VVS i VPVO raspolažu sa 54 aviona i 32 helikoptera različitih namena i tipova, 16 diviziona raketnog sistema S-300, 4 diviziona raketnog sistema 9K37 “Buk“, 6 diviziona 9K33 “Osa“ i jedan divizion raketnog sistema 9K332 “Tor-M2“. Danas Belorusija ima zajednički integrisani PVO sistem sa Ruskom Federacijom.

Avijacija je stacionirana na tri glavna aerodroma sa pripadajućim jedinicama. Za odbranu vazdušnog prostora koriste se lovci MiG-29 kojih prema različitim podacima ima 37 do 43 od čega je aktivno oko 20 do 24 u varijantama 9-13, 9-51 (UB) i MiG-29BM. Smatra se da ima oko 10-12 višenamenskih MiG-29BM koji predstavljaju modernizovane 9-13 a sve 29-tke baziraju u 61. lovačkoj vazduhoplovnoj bazi Baranoviči.

Februara prošle godine Belorusija je sa kompanijom IAPO iz Irkutska potpisala preliminarni dokument o kupovini višenamenskih borbenih aviona Su-30SM od kojih bi prvi mogao stići 2020. a pretpostavka je da bi se nabavila jedna eskadrila sa 12 primeraka.

kokpit beloruske modernizacije 2
Predlog modernizacije jurišnika Su-25. Na fotografiji je simulator / Foto: Beloruska vojna informativna agencija Vajar

Pored ovog aerodroma nalazi se 558. remontni zavod koji je osposobljen za remont, modifikaciju i modernizaciju borbenih aviona Su-17/22, Su-24, Su-25, MiG-23, MiG-29, Su-27 i Su-30 te helikoptera Mi-8 i Mi-24.

Za napade na ciljeve na zemlji koriste se jurišni avioni Su-25 od kojih je danas aktivan 21 avion Su-25 i Su-25UB a u rezervi se nalazi još oko 47 primeraka. Suhoji 25 nalaze se u sastavu 116. gardijske Radomske Crvenozastavne jurišne baze Lida. Na ovom aerodromu se obučavaju i budući piloti i to na 10 školsko-borbenih aviona L-39C kupljenih od Ukrajine 2005., kao i na 8 školsko-borbenih Jak-130 koji su stigli iz Rusije 2015. i 2016. i koji će zameniti L-39. Albatrosi lete u bojama akro-grupe “Belaja Rus“.

beloruski UB 66
Trenažno-borbeni Su-25UB.

50. mešovita vazduhoplovna baza Mačulišći je dom transportne avijacije i helikopterskih jedinica. U njoj se mogu videti dva teška transportna aviona Il-76MD, tri transportera An-26 od kojih je aktivan samo jedan. Helikoptersku flotu čini oko 20 srednjih transpoortera Mi-8MT kao i modernizovanih Mi-8MTKO1, tu je i 6 od 12 naručenih Mi-8MTV-5 koji su isporučeni 2016. a ove godine biće isporučeno preostalih 6 komada. Pored “osmica“ tu je i oko 20 aktivnih desantno-jurišnih Mi-24 u varijantama Mi-24V, Mi-24P, Mi-24K i Mi-24R. Pet teških transportera Mi-26 već duže vreme nije u letnom stanju.

image
Raketni sistem S-300V PVP Belorusije / Foto: Beloruske vojne novine

Protivvazduhoplovna odbrana je veoma moćna sa gotovo 16 diviziona sistema S-300 u varijantama S-300PT, S-300PS i S-300V. Dobar deo S-300PS je primljen iz Rusije i to 2006. 4 diviziona a u periodu 2014. do 2016. još 4. Juna 2016.

Sistemi S-300 nalaze se u sastavu 1. raketnog puka PVO u gradu Grodno sa S-300PS, 15. raketne brigade PVO u mestu Fanipolj sa S-300PT i PS, 115. raketnog puka Brest sa S-300PS, 377. gardijskog raketnog puka u Polocku sa S-300PS i 147. raketne brigade PVO u gradu Bobrujsk sa S-300V.

IMG_9186-2
Ispaljivanje rakete sistema Buk na vežbi jedinica PVO / Foto: Beloruska vojna informativna agencija Vajar

Sistemi 9K37 Buk-M1 (od kojih samo manji broj poseduje neke elemente izvozne modernizacije Buk-MB) nalaze se u sastavu 56. raketne brigade PVO oko grada Sluck i 120. Jaroslavske raketne brigade u Baranovičima dok 29. brigada iz Mežice ima rezervni status. 740. Minska raketna brigada PVO koristi modernizovane Ose 9K33 a zanimljivo da je prošle godine postojala informacija da 825. raketni puk PVO iz Polocka još uvek koristi dva diviziona S-200. U PVO kopnene vojske koriste se artiljerijski sistemi Šiljka, zatim Ose kao i 12 kompleksa 9K332 ‘’Tor M2’’ koji su nabavljeni 2011. a naručeno je još 5 vozila.

1NRF8966
Jedan od novijih sistema PVO 9K332 “Tor-M2“ / Foto: Beloruska vojna informativna agencija Vajar

Jedinice VOJIN (vazdušnog osmatranja javljanja i navođenja) koncentrisane su u 8. radio-tehničkoj brigadi sa komandom Baranovičima i 49. radio-tehničkom puku sa sedištem Mačulišćiju. Najmoderniji radar u inventaru je ruski ‘’Protivnik-GE’’, prvi je primljen u upotrebu avgusta prošle godine a do 2020. biće isporučeno ukupno sedam primeraka.

Vostok 3D
Osmatrački radar Vostok 3D / Foto: Naš kraj

Treba reći i da Belorusija sama proizvodi radare pa je 2006. godine za beloruske oružane snage nabavljeno 15 domaćih radara Vostok-3D proizvođača ‘’KB Radar’’ iz Minska koja radi i modernizaciju radara P-15, P-18 i P-19 na standard P-15R, P-18R i P-19R. U sistemu PVO se, imeđu ostalih koriste i sistemi automatskog upravljanja beloruske proizvodnje tipa “Bor“, “Poljana-RB“, “Neman“, “Sprut“ i “Rif-R“.

Od ostalih jedinica koje se nalaze u VVS i VPVO tu su 56. Tiljzitski samostalni puk veze iz Minska, 83. samostalni inženjersko-aerodromski puk Bobrujsk, 174. školski poligon, 210. avijacijski poligon, 223. centar medicine VVS i VPVO, 276. samostalni bataljon za opsluživanje i održavanje aerodroma, 483. baza za opsluživanje i održavanje Minsk i 2060. remontna i skladišna baza Brest.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

St

Читам овај детаљан и занимљив текст и у својој глави само говорим ово би могло једног дана да буде наше, и ово,a и ово… :D

Odgovori
Lj

Za „LETAČ“…

Ne treba da se izvinjavate zbog pogrešnog izražavanja,Vi samo iznosite svoje mišljenje.Ipak,Vi i dalje nastavljate da se izražavate pogrešno i iznosite ovde neke Vaše koncepcije PVO.Pri tome nalazite uporište u iskustvima Drugog svetskog rata,navodite primere kada se mnogo šta radilo pomoću štapa i kanapa.Takav stav o načinu organizovanja PVO jednostavno ne stoji.Borbena avijacija je napredovala od tada u svakom smislu,sredstva PVO takođe.Nešto je i ostalo isto,kao što su kalibri naoružanja koji su se dobro pokazali i sl.Da ne širimo priču na promene načina dejstva i avijacije i PVO.
Radivoje Raka Ljutovac je iznad Kragujevca u Prvom svetskom ratu prvi oborio avion,koristeći prilagođen top zemaljske artiljerije.Naravno,to je uspeh,koji danas pominjemo kao deo tradicije PVO u Srbiji,ali ne možemo na takvim stvarima da gradimo ozbiljnu PVO.Bez obzira da li se radi o raketnim ili cevnim sistemima,potrebna je snaga,izdržljivost,pre svega brzina reagovanja,da bi se uopšte moglo govoriti o uspehu.I kod mladih i sposobnih ljudi potrebno je vreme da se dođe do potrebnog nivoa uvežbanosti.I nisu svi jednako uspešni,što je normalno.Dalje,u tom rodu vojske radi se sa složenim sistemima,koliko god bili tehnološki zastareli.Oruđa kojima se rukuje,nišanske sprave,art.municija,spec.vozila,radarska i raketna sredstva, i slično,zahtevaju kompletnog čoveka koji je i psihički stabilan i pripremljen za situacije u kojima će se sigurno naći.O mogućnosti povreda i ranjavanja,da ne govorim.Podrazumeva se da je svako osposobljen za dužnost koju obavlja.Dakle,to su stvari koje se uče i uvežbavaju i vremenom se stiže do pune sposobnosti.A Vi ovde iznosite stav da sve to može moja pokojna baba,i to praćkom,ako ne i samo kamenom iz ruke.O drugim Vašim „taktičkim“predlozima ne želim da trošim reči.
Iako sam rekao dovoljno,mišljenja sam da ste ostali pri svojim detinjastim stavovima o PVO iz filmova o Drugom svetskom ratu.Vaša stvar,ali nemojte uporno metarskim tekstovima da usiljujete svoje smešne stavove o PVO ljudima koji o tome znaju nešto više od Vas.To je,bez uvrede,veoma jasno.Štamparske greške u komentarima su normalna pojava.U Vašim tekstovima postoje druge greške,nevezane za tastaturu.
Previše sam vremena i prostora utrošio na ovo,neću se više javljati na ovu temu.Ipak hvala za ukazanu pažnju.Pozdrav…

Ne

Da procitamo i naucimo od Belorusije. U poredjenju sta su nasledili od avijacije leti samo delic, ako sam dobro razumeo mozda 20% od pocetnog broja. Ono na sta su stavili akcenat je PVO. Tako treba biti i kod nas. Velicina nase teritorije tako nesto zahteva. Mi imamo bolju konfiguraciju terena pa PVO sistemi mogu biti mnogo efektivniji. Trebaju nam dobri, novi, mocni radarski sistemi i dobri PVO sistemi. Treba da koristimo buduce tehnologije da nam deo vazduhoplovstva bude u vidu dronova i bespilotnih letilica a samo mali deo u vidu klasicne avijacije.

Odgovori
Lj

„Mi imamo bolju konfiguraciju terena“?Bolju za šta,možeš li to da pojasniš?Pozdrav…

Pa

Aпсолутно си у праву!

IL

Atlas u ruke, pa opet za tastaturu. Belorusija nema vrh viši od 350m, za razliku od dve trećine Srbije koja je u planinskom području.

Le

Mi nemamo nešto puno da učimo od Brlorusije,zato što naša vojna situacija(u slučaju ne daj bože rata) nije ista(ali je pomalo slična).Ustvari,mi bi vojno trebali da se ugledamo na Izrael koji je u sličnoj vojnoj situaciji od sbog nastanka 1948.
Beloruska vojna situacija je nešto lakša nego naša. Prvo,u slučaju rata Belorusi bi se verovatno susreli sa brojnijim protivnikom na jednom(zapadnom) frontu. Samim tim njihova pozadina je dosta sigurna. Osim toga u slučaju takvog rata,Belorusija bi mogla da se osloni na Rusiju,tačnije na njihove avijacijske jedinice. Samim tim,u slučaju mogućeg rata,Belorusiji više odgovara da imaju brojniju i profesionalu PVO,koja im omogućava bezbedne linije snabdevanja i pre svega gradove,dok bi Rusi sa svojom avijacijom pokrivali belorusku PVO. Što se tiče avijacije,Belorusiji odgovara da imaju manju avijaciju,ali dobro obučenu grupu pilota koji bi u slučaju rata predstavljali jezgro za ekspanziju avijacije(koja bi usledila posle početka rata). Dalje obuka pilota bi se u slučaju rata vršila u ruskim letačkim škola i dobijalo bi se rusko naoružanje,u prevodu oni su uvek obezbeđeni i kada žele mogu da povećaju brojnost svojih avijacijski jedinica,što nije isto za PVO.
Srpska vojna situacija je mnogo teža i komplikovanija. Prvo treba naznačiti da se pri razvoju vojske(i RViPVO) razmatra scenario totalnog rata(kopneno vazdušna invazija Srbije),tako da sve što usledi nemora da znači za slučaj samo bombardovanja! To na stranu,u slučaju rata mi bi verovatno ratovali na svim mogućim frontovima. Samim tim odbrambene taktike koje smo koristili u svakom mogućem prošlom ratu padaju u vodu(a padale su i tada,samo mi nikako da naučimo). Mi jednostavno nemožemo da čekamo na granicama da nas napadnu i omanemo i potom se oslobađamo u nekim bunama i ustancima,već treba prvi na napadnemo(kao Izrael) na prve znake protivničke invazijei iznenadimo protivnika(možete da pljujete Izrael koliko želite zbog ovog tipa ratovanja,ovde lično ne mislim na nikog sa ovog foruma nego na osobe sa nekih drugih foruma,ali ova taktika se pogazala odlično). Samim tim snažna PVO ne predstavlja toliki višak,ali prioritet treba da budu oklopno-mehanizovane jedinice(dobro opremljene i uvežbane),avijaciju(dobro obučenu i brojnu) i rezerne formacije(koje bi trebalo da budu u borbenom stanju 24-72h posle naredbe za mobilizicaju). Samim tim PVO bi imala previše ljudstva koje bi bilo preko potrebno u nekom drugu rodu vojske). Samim tim više od 20 diviziona raketne PVO je suvišna,dok bi artiljerijska PVO trebala da bude organizivana na lokalu(jedan puk po gradu,od ljudstva koji nije u stanju da služi u KoV i RViPVO).

De

„U poredjenju sta su nasledili od avijacije leti samo delic, ako sam dobro razumeo mozda 20% od pocetnog broja. “

Oni lete samo 20% zato sto je hladni rat zavrsio I nije vise potrebno 500 borbenih aviona.

Osim Rusa, u Evropi vise niko nema preko 300 borbenih aviona (a to je Turska). Engleska, Njemacka I Francuska su oko 225 po drzavi.

A mnogo od tih 500 aviona su zastaijeli (SU-17/MiG-23/25/27).

A mnogi su prodati drugim drzavama.

Usput nisu imali rat.

Znaci tu se ne moze usporediti sa Srbijom.

Lj

Za „LETAČ“.
“ Interesantna“ analiza,da ne „razvlačim“,nije mi jasna Vaša zadnja rečenica.I još neke ranije rečenice.
Iz nje možemo da zaključimo,kako sami kažete, da bi gradove branili artiljerijski pukovi PVO sačinjeni od ljudstva koje nije sposobno za službu u KoV i RV i PVO??!!Bez uvrede,ovo vređa moju skromnu inteligenciju.Gde ste Vi uopšte učili taktiku avijacije i taktiku PVO?Mislite da protivvazdušnu borbu mogu da vode nesposobni ili manje sposobni ljudi?!Ne mogu da verujem,kakvo „strateško“razmišljanje i poimanje stvari!!Možete li da pojasnite malo detaljnije?Da ne govorim o pravopisnim greškama,mislim da je malo kasno za Vas.Ne znam šta bih rekao,nemam reči.Pozdrav…

Ne

@dead1
Vrlo jednostavno, oni su clanice NATO-a. Zato ne moraju da ulazu u brojnost. Kada svi priloze po 10 ak aviona x odredjeni broj clanica dodjemo do toga kao kad su nas bombardovali 99-te da se suocavamo sa uzasno vazdusno nadmocnim neprijateljem.

@Letac

Na osnovu toga sto ste rekli ja gledam ovako na vas scenario opreme. Da imamo I 50 aviona neprijatelj ce nastupiti sa bar 300-400 aviona sto bi pocistilo nas RV ili nateralo u kaponire kao 99-te, posle toga bi A-10 ili neki AH-64 pocistio te oklopne snage i to je to. Uništiše nas iz vazduha kao 99-te. Kopnena invazija je najskuplji vid napada i to je uvek poslednja opcija i to niko ne zeli da razmatra sem ako bas mora.
Sa druge strane da imamo PVO sisteme i napredne radarske sisteme, avijaciju ne bi dizali tako lako na nas, pitanje je sta bi i krstarecim projektilima postigli. Sa druge strane mi bi izvidjanje mogli da radimo sa dronovima i pojedine i jurisne i odbrambene misije sa dronovima. Nazalost RV bi ostalo u domenu patroliranja i akcija u situaciji kad je nebo cisto. Uz to treba ulagati u informacioni vid ratovanja internet je opasno oruzje. Time izbegavamo visoke troskove avijacije, delova, opreme, obuke ljudstva. Teske oklopne jedinice su takodje orudje proslosti ali su neophodne, njih treba iskombinovati sa lakom, brzom, mobilnom pesadijom,koja je dobro opremljena, uz podrsku bespilotnih letilica. Sve u svemu da se potrosi ista kolicina para a da se postigne mnogo jaci efekat odvracanja sto ja i vidim kao prevashodni cilj nase vojske.

Le

@Ljubo Izvinite ako ste se uvredili,pogresno sam se izrazio. Pre svega sam mislio na one ljude koji nisu raspoređeni u jedinice iz nekog razloga,koje bi u slučaju rata dalje popunjavali rezervisti(50+ godina),slično kao što su nemačke jedinice PVO u kasnijim godinama Drugog svetskog rata popunjavali žene,deca(u ovom slučaju normalno bez dece) i stariji građani ili u Staljingradu gde su žene činile više od 50% ljudstva u PVO jedinicama),normalno uz obuku koja bi bila redovno sprovođena. A što se tiče pravopisa,to mogu da zahvalim ovoj moj šklopociji od tableta na kojoj kada pritisnem a izađe mi k itd,tako da sam odustao od proveravanja pravopisa,bar dok ne dođu neka nova vremena.
@Nele
Koliko ja znam Izrael ima samo 50 F-15,plus 200 F-16. To ne znači da bi mi trebali da imamo 5 različitih tipova borbenih aviona kao Izrael,jer je jedan tip dovoljan,normalmo u solidnoj količini(150-250 lovaca) sa visoko obučenim pilotima i tehničkim osobljem. Složićete se da i nešto manja grupa lovaca čini čuda dok god njima upravljaju odlični piloti(pošto znam da će neko ovu moju rečenicu protumačiti kao vređanje naših pilota iz 99-te,odmah ću naglasiti da je to bila prevelika razlika koju i najbolji piloti,kao naši, nebi mogli da nadomeste). Ja nisam napisao da nama trebaju teške oklopne jedinice,već moderne oklopne-mehanizovane jedinice(slično onome što sze vi napisali o mešovitim mobilnim brigadama). Osim toga,gde ste izvukli da su oklopne jedinice stvar prošlosti kada u zadnjih 25 godina nije vođen nijedan normalan rat u kojem bi se ta tvrdnja dokazala? I poslednje svako može da glumi papirnog tigra i da odvraća moguće protivnike sa wunderwaffen oružjem,ali istina je da samo dobro obučena vojska koja je spremna da u roku od 24-72h napadne protivnika(na njegovu najmanju pomisao invazije) najviše odvraća iste. I,postavite sebi jedno dobro pitanje? Da li ste spremni da protivniku predate inicijativu i čekate da vas uništi sa svim mogućim naoružanje ili će te napasti prvi i dovesti ga u pat poziciju. Moje mišljenje na to pitanje je jasno,ali interesujeme vaše?

Le

@Ljuba i da dalje objasnim šta sam mislio pod „ljudstvo koje nije stanju da služi u KOV i RViPVO“. Meni je jasno na koga ste mislili i ja vam mogu reći da ja ne mislim na te osobe. Ja sam mislio na osobe starije od 50 godina. Mi možemo da počnemo da raspravljamo koliko bi osoba sa 50 i više godina bila sposobna da efikasno služi u KoV i RViPVO(bez uvrede prema ovoj starosnoj grupi,ali istina je istina). Istovremeno,to što neko ne može da vozi tenk ili bude pilot ne znači da je ta osoba nesposobna za sve u vojsci,u to me se možemo složiti? Ja moju ideju zasnivam na nekim istorijiskim trenucima(koje sam spomenuo u drugom komentaru). Mogu i da ih ponovim. U SSSR,većinu ljudstva u PVO činile su žene iz grada koje su branile svojim PAT i takve posade su postizale uspehe i pored toga što te žene nisu imali ni sat obuke na topu,a kamoli gađanje meta na poligonima. U nemačkoj posade topovo u drugoj fazi rata su činili većinom deca i ljudi stariji od 50 godina koji nisu bili u stanju da služe drugde i uspevali su da obaraju avione. Zašto nešto što se u prošlosti pokazalo efikasno mi ne bismo koristili? Mogu vam reći da bi bilo daleko jeftinije imati puk PAT po svakom gradu koji bi imao gađanje mete na poligonu dvaput godišnje nego držati jedan raketni divizion sa profesionalnim vojnicima po svakom gradu za odbranu istih. Po čemu je to strašna strategija?

La

Letac hajde ipak redom da razjasnimo neke stvari :

Mi ne mozemo iskoristiti Izraelski scenario ni u snu :
Prvi borbeni ciljevi po tome su lovacko-bombarderska tehnika (zemlje u nasem okruzenju su NATO saveznici), dakle verovatno bi morao da napadnes Italiju, Mediteran, Nemacku (ako gledas iskustva iz 1999) Bez satelita, najsavremenijih tipova krstarecih raketa, sredstava komunikacije prica je blago receno “suluda“.Ako gledas cifre, Izrael je tada brojio oko 440 aviona i bio je u odnosu 1:2 ,sto bi reklo mi bi morali na njihovih 1000 za pocetak barem 500 aviona imati u svom posedu.Plus moramo traziti par nosaca aviona po Sredozemnom moru ili Mediteranu,“suluda“ prica zar ne ? Efekat iznenandjenja mozemo postici samo sa najsavremenijom tehnikom iz oblasti kosmosa.
A ako hoces da drndas nase “napacene“ komsije iz okruzenja njih upravo brani tehnika iz spomenutih zemalja Italija, Nemacka i naravno nosaci aviona koji dodju blize da ti nagoveste njihove namere.“Suluda“ prica zar ne ?
Za obuku 50+ i civilnog kadra sa iskustvima iz drugog svetskog rata takodje katastrofa.Moras imati u vidu danas preovladjuje termovizija i visoko precizno laserski navodjeno /samonavodjeno oruzje.Cak je “robotika“ uzela velikog zamaha u najdominantnijim zemljama koje vode trku u naouruzanju.Zakljucak je boris se protiv opreme koja zahteva minimum dve/tri godine iskustva na tim poljima.Mozda jedino penzioneri sa cinom pukovnika iz te oblasti. Nije dobra matematika na kraju zar ne ?
Oklopno mehanizovane jedinice nemaju svrhu ako razvlacis svoje linije snabdevanja na vise od 100-150km.Zato sto postoji ozbiljna opasnost za okruzenje izlozene armije/brigade.Tu bukvalno odlucuju sati i minuti.Efekat inicijative prestaje cim neprijatelj ostvari “znacajan“ pritisak na tu armiju/brigadu/liniju snabdevanja.To automatski znaci ponovno “skeniranje“ tog podrucja i “preusmeravanje inicijalnog napada“.Takodje sadejstvo Lovacko/bombarderske avijacije i oklopno mehanizovanih brigada mora biti “konstantno“ ( primer ti je Blitzkrieg, Yom Kippur War- cak je ovde bolji primer, cim su Egipatske oklopne jedinice izasle iz dometa sopstvene PVO bile su “rasturene“, cim su se vratile pod “kisobran“ Izraelsko vazduhoplovstvo je imalo minimalan ucinak uz “solidne“ gubitke). Stvarno duga tema za ekspertizu.
Ako gledas istorijski svaki zapoceti rat je potrosio trenutnu tehniku, pobednicka strana je uglavnom pobedjivala ako je uspela da odrzi zahtevanu proizvodnju.Brojnost ljudstva nikad nije bio kljucni faktor vec bolja opremljenost i visoka obucenost.Zato je tvoja predlozena strategija blaze receno “samoubistvo“.
U slucaju da si bas simpatizer vojske ili vojne tehnike moras se malo informisati barem preko interneta pre nego sto izadjes sa ovako “opasnim“ stavovima.Uputio bih te na neke ozbiljne forume, ali na nasem jeziku ih ima malo kvalitetnih.Ja ipak verujem i dalje da u nasoj Vojsci rade profesionalci koji s obzirom na primanja daju dobre rezultate, a oni nisu krivi sto inzinjeri entuzijasti i proizvodnja kod nas imaju tretman “zabacenog“ dela drustva.Problem je sto vojne tehnologije kompenzuju svoju cenu samo ako imaju “ visoku civilnu upotrebu“.

Ba

@Laik

Pozdrav! Bez ikakve želje da se upuštam u ovu raspravu vezanu za Izrael, često me je interesovalo jedno pitanje slučajno vezano za borbenu grupu nosača aviona koju ste pomenuli.

U poptpuno hipotetičkoj situaciji, koja bi uključivala 12 Mig-29SM vjerujem da bi bilo moguće izvesti brz iznenadni napad visokog rizika protivbrodskim raketama sa teško predvidljivim ishodom. Šta želim da kažem? U slučaju da se radi o H-35 protivbrodskim raketama, svaka od letjelica može da nosi po dvije. Krajnji domet ovih raketa treba da bude 130km sa srednjih visina, odnosno 160 km sa visine 9000m. Ako u model postavimo hipotezu da će udaljenost za dejstvo biti 100 km, a pozicija flote indentična kao 1999 godine, dolazimo do zaključka da bi tačka za izvršenje dejstva bila linija Ulcinj-Bar-Podgorica, odnosno širi rejon Skadarskog jezera. Ovo govorim uz predpostavku iste pozicije neprijateljske grupe sa koje je 1999 dejstovano nekoliko puta (Linije Bari Italija- Durres Albanija.
Ako se dalje predpostavi da bi 8 letjelica nosilo H-35, a 4 bi bile eskort nauružan primarno sa R-77/R-27, opet imamo činjenicu da bi bilo moguće uzletiti,doći za nekoliko minuta do Skadarskog jezera kroz tuđi zračni prostor, dejstvovati na mornaričku grupu koju SM može da detektuje na iznenađujućim daljinama (Žuk navodno registruje „Kuznjecov“ na preko 300 km??) i brzo pobjeći u svoj zračni prostor.

Ne želim da budem neozbiljan, potpuno mi je jasno da postoji čitav niz razloga zašto bi neko rekao da je ovo nemoguće. Ali ipak- želio sam ovo da napišem čisto da podvučem u jednom modelu „težinu“ ovakve modernizacije. Mig-29SM jeste multifunkcionalna letjelica koja je tehnički osposobljena za ovako nešto, za razliku od naših 29-ki 1999.godine. Ko može da kaže da 16 ispaljenih H-35 nebi učinile baš ništa? Da bi ih sve poobarao AEGIS ili neki CIWS sa nosača? To se može tvrditi za 12 ili 14 raketa maksimalno, ali neke bi vjerovatno i došle do cilja. Ko može za sigurno da me demantuje? Malo ko. Jednostavno- nije nam poznato šta bi se desilo, jer takav scenario nije viđen u modernom ratovanju. Ovdje ne računam Argentinu koja je zamalo sa 4-5 krstarećih raketa odbranila Foklande i potopila „Šefild“, mislim na moderno ratovanje koje uključuje AEGIS, moćne sisteme ometanja i slično. Koliko bi to zaista zaštitilo neprijateljsku flotu? Teško je to znati. Ali kako je čitavu stvar sasvim moguće izvesti, slutim da bi tada linija dejstva neprijateljske mornaričke grupe bila mnogo dublje prema Italiji, što bi opet značilo kraće trajanje misija, manji broj dejstava, dakle, ako ništa mjera odvraćanja bi se isplatila sama po sebi. Eto jedan „opasan“ komentar, nadam se da mi niko ne zamjeri. :)

La

@Banja Luka

Pozdrav takodje,

Pa hajde i ja tebi da odgovorim na hipoteticku predpostavku.
Ovde se “kockas“ sa milionima (Kh-35 nek je cena negde oko 500.000$ i lovac koji je remontovan na taj standard nek bude oko 15$ mil) i opasnost je da prodjes sa istim uspehom kao nasi lovci te famozne 99.

Prvo seti se lovac koji je bio u patroli na Kosovu (sam pocetak rata), cak i ostali lovci kasnije bili su ometani elektronskim vidom borbe (komunikacija sa zemljom, radar na avionima) jos “na nasoj teritoriji“, sto znaci bili su locirani i primeceni.Mogu ti reci danas je najveci problem locirati metu ako nemas AESA kompatibilan radar, sta je tu jos zanimljivo Amerikanci se vec uveliko hvale kako ceo AESA sistem omogucava snazan radio risiver, eliminse potrebu za nezavisnim radarom za upozorenja i sto je najvaznije ima veliku “propusnost u komunikaciji“ izmedju “prijateljskih uredjaja“ u okruzenju“ (formaciji).Vec ga poseduju EA-18G Growler-i (AN/APG-79), ali ako uzmemo i “stari“ AN/APG-73 – domet mu je negde od 85 km -180 km.
Pa idemo redom avione :
*E-2 Hawkeye – otkriva avione u svim vremenskim uslovima domet 140ish KM
*E-2D Advanced Hawkeye -otkriva avione sa malim RCS , t.j.stealth tehnologijom. krstarece rakete ….
*EA-6B – namenjen iskljucivo za elektronsko ratovanje (dosada nemas nijedan zvanicno oboren u misijama , a prethodnik je u lovacko/bombarderskim formacijama u “skorije vreme“)
*EA-18G Growler – namenjen iskljucivo za elektronsko ratovanje (avion bez AESA kompatibilnog radara najverovatnije ce imati slicne “simptome“ kao nasi “neispravni“ mig-ovi 99)

Rakete na brodovima iz “pratnje“ :
*RIM-174 Standard ERAM – domet 240–460 km
*RIM-161 Standard Missile 3 – domet 500-700 km
* ima jos , ali i ovo je dosta

Ovo je i previse problema koji mogu skratiti razdaljinu idealnog zakljucavanja neophodnog za gadjanje sa Kh-35.Ima tu jos jedan problem ako vremenski uslovi budu kao 99, konfiguracija terena iz idealnog pravca gubi prednost posto satelit moze locirati avione jos na “stajanci“(a oni ih imaju raznih vrsta “na nasu zalost“).

I na kraju tebi pitanje : Kao komandir n.p.r. kako svom ljudstvu prezentovati ovako “opasan“ i sa malim procentom uspesnosti zadatak, posto u svim kategorijama odnos je u nasem slucaju 1:10 ?

A imas staru izreku isto n.p.r “Rat dobija samo onaj koji zna kada treba uci u bitku i kada ne treba uci u bitku“

I zato po meni treba nam modernizacija, “da ostanemo u igri“, da razvijamo sami resenja slicna kao Khibiny sistem (upravo tu mnoge sadasnje tehnologije padaju u vodu) ali glumiti Ikara zvuci blago receno “suludo“ zar ne ?

Ba

@Laik

Eee, Laik, vidite sada RIM-161 trostepena je protivbalistička raketa koja je predviđena za uništavanje balističkih raketa, bojevih glava u silaznoj putanji, te satelita u niskoj orbiti, uz konstantnu korekciju s boda nosača. Uvjeravam Vas da je potpuno beskorisna protiv niskoleteće subsonične protivbrodske rakete. U toj mjeri da je niko pri zdravom razumu nebi ispalio na takav cilj, čak ni na avion u dolasku, čak ni u harassment taktici ispaljenja. Dakle, nikada vezano za ovaj model. RAM-174ER još nije uveden kao sredstvo, ali i kada bude koristiće se uporedo sam RAM-156S, jer to ustvari jeste potpuno ista raketa, ali u ER (Extended range) varijanti. Bilo kako bilo, na papiru AEGIS je respektabilan protivnik, ono što sam napisao ne ide protiv toga, naprotiv.
Ipak, ono na šta želim da skrenem pažnju je činjenica da do sada nismo imali mogućnost da vidimo stvarnu učinkovitost ovako nahvaljenog sistema u praksi. Praksa, ipak, pokazuje da je PVO kao koncept, a tako i PVO mornaričke grupe- zmaj od papira. Složićete se da praksa to pokazuje u poslednjih 20 godina. Rezultati su na strani prvog udara i zračne superiornosti. U tom smislu postoji nekoliko argumenta. Prvi je činjenica da H-35 prelazi rečenih 100 km za 5min i 10sek. Toliko vremena AEGIS ima za uočavanje svih 16 ciljeva, njihovo praćenje, ometanje, lansiranje svih projektila presretača, putovanje projektila presretača do cilja, korekciju putanje i uništenje cilja. Vi možete da izvadite kakvu god statistiku želite- ja ne vjerujem da je ovo moguće u omjeru 100% sve dok to ne vidim. Ustvari, prilično sam siguran da veća opasnost prijeti raketama u terminalnoj fazi leta od CIWS-a i RIM-7 (Sea Sparrow) raketa nego 30-50 km od cilja. H-35 leti nekoliko metara od vode, IZRAZITO ga je teško ometati, a naravno posjeduje autonomni aktivni tragač dometa 20km (ARGS-35E je stari, unapređena verzija će imati daleko veći domet).
Dalje, cilj nije potrebno „lokovati“ kako tvrdite, ali može. Potrebno je samo unijeti „generalnu poziciju mete“ kroz navigacioni računar. Ovo može da se obavi i prije poletanja. Nakon ispaljenja raketa će pokušati da dođe u označeni rejon cilja, prije čega je navodi aktivni tragač koji je „popravlja“ na metu. Dakle- podrazumjeva se da plovilo nije stacionarno- ljudi su je dizajnirali za namjenu koju treba da obavi (ne može se sa sigurnošću znati pozicija flote u metar, ali kada se grupa nađe- ona se više ne može „sakriti“- džaba ometanje brodova iz podrške- nosač je plovilo od 120 000 tona, dugo 320 metara, koje „strši“ iz vode 80 metara. U ovom smislu argument o „sakrivanju“ mornaričke grupe zbog „nekompaktibilnosti sa AESA radarom“?? je pomalo zabavna. Vjerujte mi na rječ „Nimic“ nosač sa svojom borbenom grupom vidi se sa 8000 m na 100kilometara golim okom kada je vedar dan.

Da, i nemojte se zavaravati da je H-35 500000$. Ipak je nešto skuplji. I pored ovoga vrijedi svaku paru. Sjajna svar za odvraćanje potencijalnog neprijatelja. Na početku odgovora rekli ste da se „kockam sa milionima“ misleći na rakete. Ne, uopšte. U ratu, a ovo je dokazano u praksi, okljevanje je kockanje sa milijardama. Raketa košta 0,5mil, jel’, a avion 15mil? Koliko košta moj Žeželjev most iznad „Oficirca“ ili termoelektrana, ili pruga, ili naftni terminal? Da ne počnemo da mjerimo skuplje objekte poput škola ili vrtića? Ne @Laik, s poštovanjem, mišljenja sam da u ratu ekonomija nema istu težinu, kocka se samo sa životima ljudi koji su se zakleli da ih daju da mi mi ostali opstali i ostali. Avion je borbeno sredstvo, kao i H-35. Oni su, nažalost najisplativiji kada se iskoriste na neprijatelju, iako svi mi priželjkujemo da istrunu u kakvom magacinu. Utrošiti borbeno sredstvo u ratu znači spasiti nekoga drugog, to je jedina istina. Što se tiče pilota, ne usuđujem se da kažem bilo šta. Ne mogu ja da Vam kvantifikujem tabelom zašto čovjek primi naređenje i izvrši zadatak. Radi se o časti i obavezi, a ne plati i marketingu. Ovdje se naravno, još jednom ograđujem u tom smislu da ZNAM da ima stručnih ljudi u našoj vojsci koji sad i u ovom trenutku mogu da znaju da je ovaj model pogrešan iz stotinu razloga. To je sasvim uredu, i uvjek bih se složio sa njima, ko sam ja da se ne slažem? Ipak, mišljenja sam da to nisu oni razlozi koje ste Vi naveli, i ja lično smatram da bi se ovo moglo i trebalo uraditi u datim okolnostima modela koji posmatra slučaj prvog udara u datoj situaciji, kao u Izraelskom slučaju. Želim da kažem da bi šanse opet bile na strani onog ko napada, a ne onog koji se brani.

La

@Banja Luka

Postovanje,

Ocekivao sam ovakav odgovor, doduse i nagazio Vas u par navrata. ali u redu ovo je pristojna debata, pa cu se potruditi da pojasnim stvari iz mog ugla, a da ne duzim mnogo – trudicu se da pogodim poentu.

Cast i obaveza ?
Nas Srba “nema mnogo“ u zadnje vreme, “kockanje“ se odnosi na poverenje naroda u vojsku (sistem narod placa, narod/otadzbina zahteva).Toliko losih primera u skorije vreme je “srozalo“ poverenje naroda u vojsku (JNA ogromna sredstva, a na delu nista, pustite politiku po strani. vojni kadrovi nisu dosli na pozicije “juce“).Isto tako 99 nasa lovacka avijacija je odradila zadatk najbolje sto je mogla, ali “papir“ trpi drugu stranu price 14 aviona i koliko unistenih neprijateljskih meta ? Koliko aviona na stanju i izgubljenih, prevremeno penzionisanih pilota posle rata ? Most, fabrike, proizvodnju infrastrukturu su srusili zar ne ? Ko je odgovoran ? Steta otprilike $29.6 billiona, ko je rekao imamo 1 promil sanse da sacuvamo nesto i nece se usuditi za takvo nesto ? Tvrdim mi smo krivi (biram sto blaze reci) sto neadekvatne ljude preventivno nismo sklonili po strani na vreme, dali im sansu kad dodju bolja vremena.

Kad spomenete Zivojin Misic ima neki istorijski podatak koji se dosta razlikuje od lovacke avijacije iz 99.Nama su herojj i jedni i drugi, ali pravo pitanje je kome ce neprijatelj izraziti postovanje bez podsmeha ? Izmedju ostalog ima stranih komentara po forumima gde su taktiku nase lovacke avijacije iz 99 okarakterisali kao predvidivu, primitivnu i zastarelu (previse oslanjanja na “individualne mogucnosti tehnike“ i neadekvatna upotreba shodno na aktuelna desavanja u svetu tehnologija)

Idemo redom iz mog ugla (lose protumacenog od Vase strane) na vasu hipoteticku predpostavku :

Sateliti “motre“ na Batajnicu, NIs , Ladjevce – sa malo “boljom slikom“ uocavaju “opremu“ na avionima iz Vase borbene grupe.
Po Vama nasa borbena grupa polece i formira formaciju negde na nasoj teritoriji i zauzimaju pravac Ulcinj-Bar-Podgorica. Sta radi neprijateljska dezurna patrola/formacija koja inace ima zaduzenja zastite mornaricke borbene grupe ? Ja idem sa predpostavkom da su oni vec usli u Jadran i imaju vec 3 razradjena plana sta mogu ocekivati od lovacke avijacije naoruzane Kh-35.To se zakljucuje posto su usli sa namerom da dejstvuju po nasim ciljevima.Znaci to vise nije obicna patrolna grupa vec pripremljena za potencijalne opasne napade. Gde je tu faktor IZNENADJENJA/PRVOG UDARA ? U kojoj fazi ove operacije ? A i odnosu 1:10 mogu pokrivati vise pravaca bez nekog preteranog pritiska na duzinu borbenog leta.
Ja bih rekao njihova borbena grupa za presretanje Vase borbene grupe ostvarice kontakt vec na “Juznom delu Srbije“, a dejstva jel potrebno reci kad ?

Koje ikada spomenuo da mornaricka grupa treba da se sakrije AESA sistemom? AESA sistem na “njihovim avionima“ ce samo onesposobiti komunikacije vase borbene grupe, ometati radare Vasih lovaca iz pratnje, “prikriti“ napad njihovih lovaca na Vase bombardere, izmedju osatlog napasti i Vase lovce.
Mozda niste upoznati sa koliko frekvencija, radio talasa AESA sistem funkcionise ? Sta je tu tako napredno na Zhuk ME ? Ali vi tu trazite 100% – kao da imate Zhuk MAE, valjda ne prave moderniju verziju po nekim prethodnim dokazanim borbenim iskustvima ?

Idemo dalje ostavio bih vasoj borbenoj grupi i sansu da lansira par projektila sa unapred predefinisanim kordinatama (ali Vi kao da imate satelit – sto nije nemoguce).RIM-174 Standard ERAM su potvrdili za “izvoz“ u 2017, 14 August 2014, jedna SM-6 je testirana, upotrebljena protiv nisko letece subsonicne rakete, i uspesno je presrela nad kopnom – izvor “Jane’s“ i ostala njihova propagandna masinerija.Samo tu ste u pravu nismo bili “ocevici“ – kao sto nismo bili “ocevici“ karakteristika Kh-35. mi priznajemo samo ono testirano u “Nikincima“ ili onim “srecnicima“ koji licno posete RAE ili IDEX.
Dakle Vi se samo plasite CIWS-a i RIM-7 (Sea Sparrow) iz 1968 – moj komentar : pa dobro ako Vi tako kazete ……
A sa RIM-161 Standard Missile 3 predpostavljam gadjace Vas satelit u nekoj fazi vaseg predstavljenog hipotetickog modula.Ali ako Vi to uz pomoc lenjira i na osnovu prethodnog napada (mozda mislite presretanja u “Beloj zoni“, kopnenog radara, ….) onda preskocite ovaj sistem.
Vi pogodiste nosac i oni pognute glave odmah sedose za pregovaracki sto.

Eto ja laik tako, a Vas predpostavljeni verovatno nece Vam pruziti priliku kao ja – izmedju ostalog tako nesto navodite kroz “maglu“ iz prethodnog odgovora.

Samo vidim nista USS Donald Cook, AEGIS i Khibiny ? To se nije dogodilo i totalno je bezveze.Vazan je Zhuk-ME

Cak ovaj hipoteticki model kad bolje pogledam “nije tako los“ za izucavanje na West Pointu i М. В. Фрунзе akademiji.(sazeto – 1:10, moral vojske, prvi udar,umece ratovanja i psiholosko ratovanje)

Ba

@Laik

Ok. Nekoliko stvari ipak morate znati jer koristite više netačnih podataka nevezanih za temu.
1. U predhodnom postu ste pomenuli letjelice za elektronsko ratovanje EA-6B Prowler (niste trebali- mislim da ih više i nema, rapidno se mjenjaju potonjim, ali dobro) i EA-18G Growler (Grizzli). Ako Super Hornet leteći sa nosača mornaričke grupe već na takav način „gasi“ „crvenog“ u presretanju, koja je uopšte operativna svrha EA-18G? Zašto su ga dizali u Libiji 2008-9 (nije to tako davno) da ometa onaj jad od njihove avijacije i prati SuperHornet? Nije to baš tako kako govorite, ok?
2. Kako god da Vi zamišljate satelitsko praćenje i kako ga predstavlja Holivud, morate znati da se u 90% slučajeva ne radi o aktivnosti vezanoj za reagovanje u realnom vremenu. Da to može tako, bespilotne i izviđačke letjelice, AWACS-i i ostatak programa koji se neprakidno razvija i iznova uvodi kroz Ministarstvo dobrane SAD-a bi bili redudantni, zar ne? Pa @Laik, i danas imate veliki broj funkcionalnih američkih vojnih satelite koji su se koristili za iste stvari kao i 1999. Isti satelit. Zar vam to nije jasno? To su isti sateliti koji su snimali nabrzinu i grubo urađene makete aviona na bazi kojih su odobravani napadi vrijedni desetine miliona dolara. Dovodili svoje ljude u opasnost radi izvođenja takvih misija. Jeste li vidjeli satelitske snimke aktuelnih američkih satelita vezanih za kretanje ruskih i proruskih trupa u Istočnoj Ukrajini? Jeste li vidjeli snimke kretanja ljudi i opreme ISIS-a? Aktuelne, od prije 20 dana? Pogledajte malo bolje o čemu se radi. Radi se o veoma upotrebljivom intelu, ali to nije kamera iznad pilotske kabine koja tu stoji i snima šta se kači na avion prije poletanja, da bi se tik prije poletanja lansirao kontra-napad. To su gluposti.
3. Uporno ne vodite računa o vremenskoj komponenti modela. Svaki korak vojne akcije traži određeno vrijeme. Ako je u toku kretanje neprijateljske formacije potrebno je vrijeme za uzlet, stizanje pojačanja iz prijateljskog zračnog prostora, lok on na metu, rekli ste ometanje?, ispaljenje sretstva na protivnika…Laik, ovakav zadatak, koliko rizičan, može da se izvede 7 minuta od uzleta sa Batajnice (do ispaljenja), i onda imate lovce u odlasku u svoj zračni prostor. Znate da se kopnena verzija sistema naoružanog sa H-35 naziva Bal-E? Jedna od osnovnih dizajnerskih predpostavki istog je salvo sa 6 lansera (24 komada) na neprijateljsku grupu. H-35 je dizajniran tako da rakete nakon ispaljenja biraju prilazni vektor na takav način da više raketa nebi „tuklo“ isti cilj. Ovo se radi zbog toga što neprijatelj ne može odjednom da „opsluži“ sve dolazne rakete. Potrebno je vrijeme za lansiranje kontramjera prema svima.
4. O našim pilotima izbjegavam da kažem bilo šta. Hod je po žici reći nešto greškom, što bi neko mogao da protumači kao nepoštivanje tih divnih ljudi. Zato ću reći samo ovoliko: 99-te godine, u potpuno „osvojenom“ zračnom prostoru Srbije, sa neadekvatnom i prevaziđenom PVO, sa desetinama aviona u zračnom prostoru, u neposrednoj blizini uzletno-sletnih staza, sa AWACS-ima koji su čitali svako kretanje naših aviona i navodili napade, te uz stvarna, pripremljena i opsežna neprijateljska protiv-elektronska dejstva- naši ljudi su poletali i samostalno, praktično lutajući letjeli 20-tak minuta prije obaranja ili vraćanja u bazu. Stvarno mi nije poznato koliko je trajao najduži borbeni let u takvim uslovima, ako neko zna- neka napiše. Ono što znam da bi tim istim ljudima ovakav zadatak,sa biranim ciljem, jasno definisanim zadatkom i kratkim trajanjem, novom opremom i šansom za nanošenje velikih gubitaka neprijatelju bio draži od onog koji su tada dobili.
4. Stalno pominjete Cook i Khibiny. Potpuno mi je poznato o čemu se radi, ali namjerno nisam htio da komentarišem, jer se radi o senzacionalistički obrađenim infomacijama iz medija. Valjda Vam je jasno da niti ja niti Vi ne znamo šta se ustvari dogodilo? Pustite šta kaže Jane’s Def. Wek., zar Vam niti jednom nije palo na pamet da je Su-24 uzletio nenoseći ništa? Uostalom ovo se kasnije uredno dešavalo kod Kaljingrada, imate uredne video zapise na YouTube-u. Zašto mislite da je bio uključen sistem elektronskih protivmjera koji je „ugasio“ Cook-a? Možda se samo radilo o prkosnom preletu pilota koji je poslat da vidi vrijeme odaziva i možda isprovocira reakciju? Šta bi posada trebala da uradi? Da ga obara? Na 220 kilometara od Jalte? Pa nisu ludi. Kad već pričamo o tome, i u tom icidentu je korišten Bal-E sa obale. A nije lijepo ni kada vas lokuje pola luke sa 300 km. Bilo kako bilo posadi nije bilo svejedno. Niti jednoj od strana nije bilo do objašnjavanja šta se zaista dogodilo. Postoji nekoliko nagađanja. To je sve.
5.Politikom se ne bavim, pa je ni ne komentarišem. Pomenuo sam model u realnim okolnostima skorog očekivanja izbijanja rata kada prevencija nije varijabla. To je bit mog hipotetičkog slučaja. Uostalom kada rat izbije- kasno je. Borite se sa onim šta ima imate na raspolaganju kako god najbolje znate. Ako je u pitanju cilj neprijatelja da se nešto postigne- prevencija često ne igra nikakvu ulogu. Akcija biva poduzeta bez obzira na političke poteze partije koja se brani, na ustupke i slično- potpuno je svejedno. Ako je cilj Njemačke prodor na istok, Poljska malo toga može učiniti da je Hitler 1940. zaobiđe, zar ne? Ipak, u 90% slučajeva kada ovo nije u pitanju- politička prevencija jeste temelj zdrave države, mira i sreće naroda koji u njoj živi- ovdje se potpuno slažemo.

Napisao sam prvi komentar jer mi je cilj da čujem kvalitetna razmišljanja obrazovanih ljudi o tematici koja mene interesuje. U tom smislu Vam se zahvaljujem na lijepom razgovoru o temi na koju neću više komentarisati jer traži primjer koji ni ja, a ni Vi nemamo. Na žalost slutim da će opsežan napad krstarećim raketama na mornaričku grupu negdje u svjetu postati realnost u skorijoj budućnosti, čime će se ili potvrditi tehnička superiornost mornaričkog koncepta odbrane, ili će koncept mornaričke hegemonije kao takav otići u istoriju kao zastario zbog razvoja protivmornaričkih oružija velike preciznosti, ubojitosti i niske cijene.

La

@Banja Luka

Vidite Vi sve iznosite sa tehnickim detaljima koje niste proverili “licno“, a uvek Vam je sporno sta pise ili je negde prezentovano.

U par komentara ste me toliko zabrinuli da Vi izgleda patite od zelje za ozbiljnim cinom i komandovanjem.Ja Vam samo mogu dati savet da niste odgovarajuci kadar.Cak i ovaj zadnji komentar je prepun nesigurnih izjava a uzglavlju Vam stoji konstatacija “promasena tema“.Ne upotrebljava se termin “obrazovan“ vec “tehnicki potkovan“ nije isto, posto prvo je uvreda i pokazuje samo stanje Vase narcisoidnosti.

1.Obratite paznju na ovaj Vas komentar (koliko vi imate problem sa tudjim misljenjima- moze se reci mnogo ste“narcisiodni“).
“U predhodnom postu ste pomenuli letjelice za elektronsko ratovanje EA-6B Prowler (niste trebali- mislim da ih više nema i rapidno se mjenjaju potonjim)“
Pa jel ih ima ili samo mislite da ih nema (a uvod Vam je netacan podatak) ? Sta vi zapravo dokazujete sa F-18G ? Zelite da kazete da taj avion sa svojom nosivoscu i opremom na podvesnim tackama moze izvesti i lovacko/bombarderske zadatke ? Totalni amaterizam – nemam dalji komentar……

2.Vi vidim sedite u Pentagonu i apsolutno znate svaki detalj.Samo mi jedno nije jasno govorite o odlukama Mornarice, Kopnene vojske ili CIA-e ? Tu se vidi Vase nepoznavanje materije – to su 3 sluzbe koje nemaju ista ovlascenja.Dodacu jos jednu NASA koja ima tehnoloske spravice koje mogu imati savrsenu Vojnu upotrebu i daleko su napredovale od Vaseg datog opisa.A politika zaokruzuje krajnja desavanja “na terenu“.

3.Apsolutno je bespotrebno komentarisati vise Vas model, posto niste svesni da ishod napada na nosac nece odvesti agresorsku stranu za pregovaracki sto (kao u Izraelskom modelu), a pri tome efekat Vaseg napada sklon je gubitku tehnike i ljudstva 90%, a ono sto najvise zabrinjava Vi nemate trunku opreza i “postovanja“ protivnika, a to je jedan od glavnih uslova za uspesno odradjenu misiju.Vi tu najvise upravo“padate“.

4.I ovde nemate stav (ocigledno ste pod zakletvom i karijera Vam je neophodna).Ja na primer imam za razliku od Vas, a to je piloti su Heroji (ljudi ispunise svoje obaveze prema vojsci i narodu), ali ako komandant RV i PVO posle rata skoro ceo kadar menja, neiskoristi ratna iskustva kao modele za buduca “pokolenja“ – definitivno negde postoji greska, kao drzavljanin republike Srbije zapitam se ponekad gde ide moj doprinos u placanju poreza ? I gle cuda u ovom poglavlju koristite termin AWACS – sta je avion E-2 Hawkeye ??? Novom opremom ? Upravo ta recenica je sporna u vasem modulu !!!! Vi ocigledno nemate predstavu koliko se njihova oprema modernizovala za skoro dve dekade.

5. 5 Vam je oznaceno kao poglavlje 4 (ali dobro Vi se trudite kvalitetno da pokazete svoju velicinu) Evo ja Vam trenutno navodim Americki izvestaj sa njihovofg foruma za avio inzenjere, gde ljudi komentarisu kako ipak postoji velika sansa da se ovako desilo :

Khibiny je kao sto znate “podvesni kontejner“, SU-24 je ugasio sa Khibiny-em kompletnu elektroniku na brodu, AEGIS je uspeo da ga uhvati na radaru, proracuna mu brzinu, oglasi alarm i nakon toga je “ugasen“ (rakete nisu mogle dobiti informacije o cilju) .Na boljim snimcima sa youtube-a vidite komandni most i vise clanova posade kako pored ovih sto snimaju bespomocno gledaju simulirane napade SU-24 ( Vama je to normalna reakcija komandnog mosta u borbenoj situaciji ?). SU-24 pri tome izvodi 12 manevara koji simuliraju napad na brod.Vasa verzija je apolutno kontradiktorna u odnosu na “uobicajenu situaciju“ u tim uslovima : “AEIGIS ispravan i u funkciji verovatno “ozraci“ cilj i stavi mu do znanja sta moze biti sledece i to je igra zivaca “.A lepo ste rekli nije nosio naoruzanje, a prelet “tik“ iznad broda, neke oborise i za “manje sitnice“.
Sta je jos cudno u ovom incidentu : 27 “mornara“ posle incidenta salje zahtev da budu reseni “aktivne sluzbe“.CNN i zapadni mediji ne spominju ova desavanja posle incidenta vec optuzuju Ruse za tesko krsenje pravila u takvim incidentima.Da li ste upoznati sta kaze Montreux konvencija ?

6.Vi imate model i nemate x (nepoznatu) u vasim jednacinama !!! Imate skup mera (prevencija) koje nisu promenljive (varijable) i spominjete realne okolnosti ??? Gospodine RAT nikada nije “izbio“ tek tako, uvek je imao “uvod“!!!!!! A u uvodu pozeljno je utvrditi nepoznatu (X). Vi ste “opasna“ licnost zato sto ne shvatate ponovicu opet – Vas model cak i sa uspesnim ishodom, moze samo revoltirati vecim razaranjima, posto nemate dovoljno sredstva da neutralisete protivnicku tehniku koja nas moze dovesti u pat poziciju.

Zbog gore navedenih razloga sam ubedjen da ste karijerista :
“Gazite po leševima na putu do bilo kog, pa i sasvim beznačajnog cilja“.Pojam diskusija za Vas ne postoji !!!!

S ovim sam Vam nadam se “stavio do znanja“ !!! Takodje nadam se necemo vise razmenjivati “misljenja“ koja se ocigledno dosta razlikuju.

Ba

@Laik
Evo:

https://www.youtube.com/watch?v=qJFnDfvUVGc

Vi tu vidite „ugašen“ brod? Uzbunu?
Vidite li Khibiny kontejnere na letjelicama? Kada toliko insistirate na tome, znate valjda kako izgledaju? Su-24 ne nosi ništa osim dodatnih tankova za gorivo. Vidi se golim okom. Ne vjeruješ meni? Slušaj operatera na radio vezi sa snimka: „Wings are clear!“. Avioni su nenaoružani. Potpuno. Jedino što ti piloti nose potkačeno ispod sebe su neki djelovi ljudske anatomije koji tebi nedostaju. Operater nekoliko puta najavljuje putanju, a onda govori da nastavljaju sa praćenjem letjelice.

Šta je sa ovim Kamovom sa kraja snimka, kojeg možeš pogoditi kamenom? Posade se međusobno fotografišu. I on nosi „Khibiny“?! Zavjera neka? Nije @Laik, nego samo fikcija za lakovjerne. Potpuno je ok što volite američku opremu. Ali manite se mog psihoprofila, vjerujte mi- imate većih problema.

La

@Banja Luka

AEGIS (uzbuna/ugasen) niko ne spominje brod.
Bila su 2 aviona i jedan nosi tankove za gorivo, a drugi nema (mada je strasno mutna slika na ovim youtube “preostalim snimcima“ – cudna konfiguracija za ovakvu misiju.

Volim “americku opremu“ – slatko ste me nasmejali.

Budimo malo kreativni – da li ste mozda culi za IRST za F/A-18E/F, lepo zamisljen kontejner sa dve funkcije, senzor i ostala oprema potrebna za njegov rad u prednjem delu, a zadnj deo sadrzi 330gal goriva (ako me secanje dobro sluzi projekat je poceo za Boeing 2011 god).Zato ne vidim razlog zasto Rusima nesto ili slicno nije proslo kroz ruke kao test oprema n.p.r.

Isto za vasu informaciju “Комплекс РЭБ Хибины“ se razvija jos od 1977 god. (cudno sta se sve moze naci na internetu -автоматизированный комплекс защиты самолетов)

Ali dobro Vi sve ovo zovete “fikcija za lakoverne“, zato slobodno nastavite sa svojim “zabludama“.

Pozdrav,

St

S obzirom da imaju samo devet miliona stanovnika ovo zvuci zaista impresivno.

Odgovori
Fr

Белоруси имају ПВО да ни мува не може да им пролети…

Odgovori
П

Колико би требало дивизиона С-300, да би се покрила читава територија Србије?

Odgovori
sl

Najmanje 2,jedan na sever drugi na jug.

IL

Interesantan koncept ARJ PVO: fokus na sistemima dugog dometa zbog pretežno ravničarskog i blago brdovitog terena, uz minimalno prisustvo sistema srednjeg dometa i korektne snage za CIWS. Ako su navodi o donaciji Srbiji tačni, ‘bukovi’ im očigledno izlaze iz upotrebe, ili bivaju zamenjeni nekim novijim sistemom ili varijantom istog sistema.
Takođe, zanimljiva je težnja da se i sam VaP brani sa relativno malim brojem modernijih letelica (eskadrila-dve lovaca + isto toliko jurišnika) u odnosu na veličinu teritorije, što može biti posledica taktike (reljefa), ali i činjenice da im je PVO integrisan sa RF. U svakom slučaju, tačka na beskrajne rasprave o isplativosti upotrebe samo jedne eskadrile za odbranu VaP.
Odličan pregled, kao i uvek, Živojine. Pozdrav.

Odgovori
Ma

Belorusija je sredjena zemlja, da joj ni mnoge zemlje Eu ne mogu da pariraju, po mnogo toga… Bio i video..

Odgovori
Mi

Zašto su izbacili iz upotrebe Su 27, zna li neko?

Odgovori
KI

Verovatno zbog cene njegovog odrzavanja ili zbog stanja u kojem su ga nasledili.Posto je SU27 avion duplo veci od MiG29,a teritorija Belorusije je 2x veca od Srbije, realno im je bekoristan za teritoriju koju pokriva i sa relativno slicnim naoruzanjem kao MiG29.Druga stvar je to sto njihov remontni zavod moze da modernizuje MiG-ove na visi standard.Tako da je i to jedan od razloga sto su se odrekli ili prodali SU27.I treci razlog, sto su verovatno mogli za vise para da utope Suhoje.Posto vidim da ce i oni nabaviti novu eskadrilu SU30,a MiGove ce prodati nekom poput nas.Znaci da planski rade.Plus sto imaju vrhunski PVO S-300 u dosta verzija.

Ž

Наводно је Су-27 био скуп за експлоатацију али опет одлучили су се да у будућности набаве Су-30.

Њихов завод је модернизовао домаће као и казахстанске Су-27.

Le

Koliko se sećam oni nisu imali veliku količinu Su-27(mozda 1-2 eskadrile) u poređenju sa velikom količinom MiG-29 koju imaju na lageru. Drugo veličina zemlje nemlja uvak važnu ulogu u biranju tipa aviona. Važna je namena koja se planira za taj avion. Pošto MiG-29 i Su-27 imaju sličnu namenu,tako da njihovo povlačenje iz upotrebe nije iznenađenje.

Ž

Имали су 27 Су-27 а када су их повлачили 23.

Ипак планирају да 2020. набаве 12 Су-30СМ.

Ne

Kad hoces nesto da prodas kazes da ti je preskup i navodno overkill za potrebe. Avion te klase im je itekako potreban o cemu, kako je Zivojin naveo, najbolje govori cinjenica da ce se opremiti sa Su-30 SM.

Be

Su-27 su povučeni zato što su im istekli resursi. Osim toga, bili su im preskupi za ekploataciju. Od 5 aviona koji su još mogli da se koriste, 3 su prodali Angoli, a jedan su prodali privatniku u Velikoj Britaniji.

Ž

Белорусија је своје Су-27 повукла из наоружања 2012. Анголи је овај тип Белорусија продала још 2000. године.

Тако да је друга Ваша реченица само делимично тачна.

Такође постоји инфо да су Анголи продата само два авиона.

В

Tako je, 3 aviona su prodati Angoli 1998-2000, a jedan privatniku 2001. Beloruski Su-27P su bili iz sastava 61 lovačkog ap, koji je među prvima u VVS dobio te avione. 1992 je u sastavu imao 23 Su-27P i 4 Su- 27UB, a posle je još jedan UB predat od strane 558. remontnog zavoda. Jedan Su-27P se se srušio 1996, a u međuvremenu je još jedan otpisan i postao zemaljsko učilo. 1998 počinje isporuka tri Su-27P u Angolu, zaključena 2000. Decembra 2000, poleće prvi modernizovani Su-27UBM, a 2003 je modernizovan i poslednji, četvrti. 2001, preko Ukrajine je prodan još jedan Su-27P u Veliku Britaniju. 2009. se srušio jedan Su-27UBM. Na dan povlačenja iz naoružanja, bila su 17 Su-27P, od čega svega 4 ispravna i 4 Su-27UBM. Još nešto, modernizovani Su-27UBM više nije mogao da služi za preobuku na Su-27P. Nadam se da sam sada malo precizniji. :)

Dr

Odlična analiza Živojine !
I Belorusija je primer svima. Kako moze da ae zivi bez Eu. I kako moze da se kvalitetno brani svoja zemlja. Sa ovom količinom raznih pvo sistema,jedna eskadrila 29-ke je sasvim dovoljna. Ne moze im niko nista !Oni su svoje nebo i drzavu zacuvali .

Odgovori
Ma

Pa oni su na strani Rusije. Da bude rata zna se sa kime bi ratovali. Ili NATO ili Rusija, na nekoga se moras osloniti. A mi na oba fronta po malo :D

da

u trenutku kada su donosili odluku o tome, naslednik 29 -ke bio je neizvestan, pa na neki način nisu imali izbora

Odgovori
Ba

Za nabavku S-300 sistema postoji jedan izrazito važan dio u ovom clanku, koji lako izmice iz fokusa, a rekao bih da je esencijalno bitan. Verzije koje Bjelorusija posjeduje su stare i šarolike. Ovo, po meni važi bukvalno za sve što oni imaju, osim verzije S-300PS, koja je još uvjek respektabilna. Koliko ja znam- radi se o varijanti proizvedenoj sredinom 80-tih godina, sa otklonjenim djecijim bolestima i koju je moguce unaprijediti na PMU-2 standard.
S druge strane S-300V je potpuno druga tehnološka linija S-300 linije proizvoda koja se završava sa Antey-2500, i osim što je drugacije koncipirana, predvidena je, prevashodno, kao kvalitetno rješenje za zaštitu od balistickih projektila. S-300V je izašao sredinom sedamdesetih godina, domet raketa nebi trebalo da prelazi 60-tak kilometara, a slutim, da i analogna elektronika koja ga prati- prati isti trag.
Iako potpuno odobravam aranžmane koji se sklapaju u cilju zaštite vazduhoplovne komponente VS, dakle pristalica sam citave price sa nabavkom i modernizacijom Migova, moglo bi se lako desiti da ljudi iz politickog rukovodstva, donesu ekstremno lošu odluku u pogledu ovih PVO sistema. Mig-29 je nama potpuno poznat proizvod i naši ljudi bi tacno znali šta ce s njima, sve da dodu kao gomila djelova. Ipak, ovi PVO sistemi su dosta nepoznati, a cini mi se da je logicno da se Bjelorusija rješava upravo S-300V.
Osim cinjenice da se domet njegovih raketa mjeri sa onim iz novijih iteracija Buk-a, postoje poznati problemi vezani za ispaljenja koja ponekad unište TEL, vodenje ovih raketa, a vjerujem i brojne druge stvari koje širem krugu entuzijasta nisu poznati. Bilo bi dobro da se dogovori S-300PS, isto kao što bi bilo krajnje glupo PLATITI S-300V, koji kasnije nece biti moguce integrisati u sistem PVO na kvalitetan nacin. Uvjek bih prije nabavio još diviziona BUKM1, pa ga modernizovao, ili uložio taj novac u kvalitetnu radarsku opremu, ili nešto slicno.
Imam povjerenje u ljude u vojsci, ali bojim se da toj komisiji koja treba da bude oformljena nece uopšte biti lako. Veliki je pritisak za nabavku S-300 (tu kombinaciju brojeva i slova svi znaju), pa kud puklo da puklo. Postoji ogroman elemenat psihološkog efekta.
Ovdje treba biti izrazito oprezan i nabaviti nešto što obavlja posao, može da ispaljuje najmanje 5V55R/KD rakete, a poželjno od 48N6 familije (nikako nešto starije), inace cemo kupiti zaštrašivac kako bismo politickim dilom „platili“ za migove. Opet kažem- kod kupovine naoružanja uvjek postoji ovakav „dil“, ali nebih volio da se to desi kod dogovora o akviziciji ovako važnog sistema.

Odgovori
Ne

S-300 v apsolutno nepotreban i neperspektivan. Iskljucivo nesto ranga PMU 1 ili jos bolje PMU 2. Buk odlican za trupnu PVO, za PVO teritorije samo ako nema nista bolje. Kod dometa raketa, kako si napomenuo, ne treba se previse rukovoditi krajnjim dometima vec zonama unistenja, posebno zoni sigurnog unistenja.

Sl

U centar! Al’ objasniti tako nešto širem auditorijumu je izuzetno teško. Čim se čuje S-300, to je to, postajemo neuništivi…

Jo

Letač, Izrael je jedinstvena zemlja u svetu po praktično svemu, pa i po svojoj preventivno-ofanzivnoj vojnoj strategiji. Ovu mogućnost Izrael duguje ekstremno povlašćenom statusu među zemljama Zapada. Srbija je sa druge strane, ekstremno daleko od takvog statusa, pa se o strategiji preventivno-ofanzivnih udara ne može ni razmišljati. Drugo, vojska Izraela je po snazi za vođenje lokalnih ratova, praktično jednaka ako ne i veća od snage vojske SAD. Njihova KoV i RV za zadatke koje su im namenili, su praktično No1 u svetu. Srbija o takvim stvarima može samo da sanja. Mislim da Srbija, zbog okruženja neprijateljima (kroz celu noviju istoriju), prilično male i plitke teritorije, loše ekonomske i geopolitičke situacije, jednostavno nema dobro rešenje u koncipiranju sistema odbrane. Shodno tome, možda je najbolje baš ovo što i jeste, da imamo vojsku koja je dovoljno snažna da se odbrani od napada jednog do dva suseda istovremeno, tj. da bude dovoljno ubedljiv faktor odvraćanja od agresije 1-2 suseda, i to je to. Bez preteranih ulaganja i bez naročitog „loženja“. :)

Odgovori
Le

@Jole
Istina je sve što kažeš. Cilj mog komentara je bio da ukažem ljudima na veoma malu sličnost Belorusije i Srbije(i sličnost Srbije i Izraela). Ko zna,možda i mi u budućnosti dobijemo takav status,te nam Putin plaća da imamo 1000 tenkova 250 aviona,malo verovatno ali treba se nadati. A,što se tiče loženja tu si upravu,ali uvek treba pustiti malo maštu. :)

Ne

Slicnost Srbije i Izraela je samo u stradanju, u svemu ostalom se totalno razlikujemo. Mentalitet, obuka, razvoj naoruzanja, obucenost stanovnistva sve je to totalno drugacije. Na primer milioni i milioni u gotovo svim zemljama sveta gde postoji jevrejska zajednica se uzimaju od dijaspore da bi se finansirao opstanak Izraela. Mi tako nesto nemamo, mi imamo situaciju da sve sto se ukrade od naroda neko odnese negde I nikad se ne vrati. Sto se belorusije tice, oni su za Rusiju bafer zona koju ako neko pregazi, a u slucaju rata vrlo brzo ce da je pregazi, daje Rusiji nesto vremena da se spremi i pregrupise.

Le

Ja i dalje stojim da smo mi mnogo slični Izraelu nego Belorusiji i možemo biti sličniji,ako se promenimo. Mentalitet se ne menja,ali se može uticati na njega. Obuka stanovništa i vojske se uvek može povoljšati(u slučaju stanovništa započeti),a naoružanje se može razvijati,kada se novac nebi iznosio iz zemlj(što je nažalošt tačna tvrdnja).

mi

@nele Slazem se u svemu osim o onom o Belorusiji,koji je to neko koji ce tako lako da pregazi Belorusiju i ugrozi i same Ruse,mozda jedino marsovci…Prvo Rusija danas je previse velika sila da dozvoli ono sto se desilo u drugom svetskom ratu,a sa druge strane nemamo vojnu silu ni nalik onoj hitlerovoj u svoje vreme danas.Dakle,Rusija je danas vojno mnogo jaca nego 41.,a Nemacka cak i sa svojim prirepcima na baltiku i u Poljskoj i jos nekim zemljama nije ni senka hitlerove soldateske za ono vreme.Osim ako neko ne misli da ce amerikanci da krvare gace po beloruskim mocvarama…

St

Belorusja je strateski bitna Rusiji i zato ima povlascen status i o mnogim ugovorima se ne zna nista jer se drze u visokoj tajnosti. Od 2006. godine primetan je drastican skok u vojno tehnickoj saradnji i opremanju beloruke vojske i njihovih instituta i zavoda. Zavod 558 izmedju ostalog vrsi remont i modernizaciju Su-30K(bivsih indijskih) za RV Angole.
Ako ne gresim taj S-400 je „iznajmljen“ sa sve posadama(tehnicki samo prerasporedjen), znam jer je pisalo na nekom stranom portalu. Poljaci su digli svojevremeno veliku prasinu oko toga.
Da li se u toj bazi Baranovici nalazi i detasman ruskih Su-27SM?

Odgovori
Le

Moguce

Ž

У тој бази до скора јесте било 4 авиона али мислим да су они повучени. Планирана је била и посебна база за 24 Су-27СМ али се изгледа од тога одустало.

Tr

Povučeni su u maju 2016. S-400 su i dalje u vlasništvu i pod kontrolom VKS Ruske Federacije.

Odgovori
Ž

Тако је, руски Су-27СМ су из базе Барановичи повучени маја прошле године.

Што се тиче С-400 прво се појавила информација да су то уствари системи руске војске а потом и да су они “изнајмљени“ Белорусији.

Ипак пошто их белоруски званичници нису споменули а и нема их у прегледу наоружања јединица ПВО може се закључити да су то системи руске војске.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Perko na: Novi v.d. direktora Vazduhoplovne akademije Miroslav Lepir: „Sve organizacione jedinice zadržale svoje sertifikate, podnete tri ostavke, imenovan novi „accountable manager“ za Vršac“

Da li jeste ili nije normalno u konkretnom slučaju, ne znam, ne poznajem ni čoveka ni situaciju ali čisto principijelno ne vidim problem ni vam ni tamo, ni da neko bude dugo niti da se neko smeni. Niko nije večit ali ne smatram ni da treba ograničiti broj mandata. Nije to politika ili politički mandat…

20. Jan 2025.Pogledaj

Vlad na: [ANALIZA] Ukoliko se ubrzo ne naprave konkretniji koraci, Srbija bi mogla imati problem sa nedostatkom vojnih transportnih helikoptera

Master, Realno, ja od početka specijalne operacije u Ukrajini ne vide taj vertikalni manevar ni za 8 a ni za 30 ljudi. Ali zato Mi 28 i Ka 52 rade punom parom. Kod Ukrajinaca se čak i Mi 17 koristi kao napadački helikopter a ne kao sredstvo za vertikalni transport. Jedino za šta se helikopteri…

20. Jan 2025.Pogledaj