Godišnji izveštaj Dasoa za 2024: Povećan broj proizvedenih Rafala, još jedan indirektan podatak da je ugovor sa Srbijom stupio na snagu

8. jan 2025

Nove narudžbine i perspektiva za „Eurofighter“ EF-2000, novine u bugarskom i rumunskom opremanju avionima F-16

7. jan 2025

Rafal novogodišnjih informacija o budućem višenamenskom borbenom avionu RV i PVO

3. jan 2025

[DELIMO KALENDARE] Osvojite kalendar 101. eskadrile Vitezovi za 2025. godinu

27. dec 2024

[ANALIZA] Posao ulaganja u RV i PVO ni izdaleka nije gotov

25. dec 2024

Prva zvanična potvrda: Uz Rafale nabavljen i simulator letenja, RV i PVO i dalje računa na G-4

24. dec 2024

Nove informacije o “lutajućoj municiji“ Gavran

23. dec 2024

Tango Six u Iranu: Priča o islamskom F-14 Tomketu

20. dec 2024

Nastavak razgovora Francuske i Srbije o realizaciji ugovora nabavke Rafala u Beogradu

19. dec 2024

Ruski proizvođač helikoptera neisporučeni Ansat Republici Srpskoj koristi za testiranje domaćih sistema

18. dec 2024

[REPORTAŽA] Tango Six u Iranu: „Iran Air Show 2024“ – poslednja prilika da uživo vidimo F-14 „Tomcat“ u letu

17. dec 2024

Ministarstvo odbrane potvrdilo: Gradiće se novi hangari za Rafale na Batajnici

16. dec 2024

Erbas predstavio Srbiji tehnologije satelitskog nadgledanja i naprednih softvera za analizu: Od primena u odbrani do poljoprivrede

11. dec 2024

„Dassault Aviation“ zapošljava menadžere za program „Rafal Srbija“

10. dec 2024

Na četvrtom rođendanu PR-DC-a: Predstavljen IKA-Rocket, dron naoružan Zoljama

5. dec 2024

Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

2. dec 2024

Bosna i Hercegovina nabavlja dodatne helikoptere za svoje oružane snage

29. nov 2024

Helikopterska jedinica makedonske policije proslavila 55 godina

28. nov 2024

Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

26. nov 2024

Hrvatska potpisala ugovor za nabavku 6 besposadnih letelica Bajraktar TB2, stigao sedmi Rafal

21. nov 2024
Godišnji izveštaj Dasoa za 2024: Povećan broj proizvedenih Rafala, još jedan indirektan podatak da je ugovor sa Srbijom stupio na snagu
Daso trenutno ima 220 naručenih Rafala, od kojih 164 za izvoz / Foto: Dassault

Godišnji izveštaj Dasoa za 2024: Povećan broj proizvedenih Rafala, još jedan indirektan podatak da je ugovor sa Srbijom stupio na snagu

Kompanija Daso objavila je juče svoj prvi izveštaj o poslovanju za 2024. godinu koji se odnosi na brojeve naručenih i isporučenih, kao i na broj letelica koje su trenutno nalaze na listi porudžbina.

Tango Six je već par godina unazad detaljnije pratio Dasoove aktivnosti budući da su u periodu od 2021-2024. vođeni pregovori o nabavci višenamenskih borbenih aviona Rafal za Srbiju. Kako je Srbijа prošle godine konačno potpisala ugovor o nabavci, nastavljamo da analiziramo poslovanje kompanije, pre svega kada je u pitanju broj isporučenih Rafala.

Najnoviji izveštaj je, u odnosu na prethodne godišnje izveštaje o isporukama, dosta štur i neprecizan, bez detalja na koje smo navikli od francuske kompanije.

Iznete informacije odnose se na stanje na dan 31. decembra prošle godine, uz napomenu kompanije da će kompletni rezultati, uključujući i podatke vezane za finansije, biti objavljeni u martu. Podrazumeva se da su u pitanju novoproizvedene letelice, kao i one ugovorene u 2024. godini.

U izveštaju je prvo naveden broj isporučenih aviona. Prošle godine kupci vojnih vazduhoplova dobili su 21 Rafal, od kojih 14 francuske vazduhoplovne i svemirske snage, dok su 7 dobili strani naručioci.

Francuskom ratnom vazduhoplovstu ostalo je da se isporuči još 12 F3R i 42 F4

U odnosu na 2023. ostvaren je napredak, jer je godinu pre isporučeno samo 13 aviona (11 Francuskoj i samo dva za izvoz). Takođe, plan je neznatno i prebačen, jer je zvanično bila najavljena proizvodnja 20 Rafala.

Iako se ne navodi koje države su dobile 7 aviona, prema fotografijama objavljenim na društvenim mrežama, blogovima i portalima, moglo se videti da je 6 dobila Grčka, a jedan Egipat. Isto tako, objavljene su fotografije skoro svih novoisporučenih francuskih aviona.

Kao što je Tango Six već preneo, Daso je u svom polugodišnjem izveštaju naveo da je do 31. juna 2024. isporučno samo 6 Rafala (svi Francuskoj), iz čega se može zaključiti da je u drugoj polovini godine proizvedeno čak 15 primeraka.

Osim što Daso nije naveo koje strane države su dobile avione, tako nije precizirano ni ko je u 2024. naručio ukupno 30 Rafala (u 2023. naručeno je 60, od toga 42 za Francusku i 18 za izvoz). To međutim nije teško rekonstruisati obzirom da je u januaru prošle godine zvanično postao aktivan treći ugovor za Indoneziju koji obuhvata i 18 aviona, a tu je i, gotovo sigurno, narudžbina 12 primeraka za Srbiju.

Kako se Rafali za Srbiju nalaze u izveštaju to bi značilo da je ugovor i stupio na snagu. Čak i ako zemlja trenutno nije počela da plaća naručene letelice, ako Daso navede određeni broj aviona u izveštaju koji se može povezati sa tom zemljom, to znači da je ugovor stupio na snagu.

Podsetićemo da je Srbija prvu ratu već uplatila, kao i da će drugu ratu uplatiti već ovog meseca (zbirno to ukupno iznosi 850-900 miliona evra).

Osim 21 Rafala, ove godine je isporučeno i 31 poslovni avion familije Falcon / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Daso trenutno ima 220 naručenih Rafala, 56 za francusku vojsku i 164 aviona za inostrane kupce (na kraju 2023. bilo ih je 211, 70 za Francusku i 141 za izvoz).

Nama je posebno interesantan broj od 164 aviona za izvoz. Među njima se osim 12 aviona za Srbiju nalazi i 30 za Egipat, 42 za Indoneziju i 80 za UAE.

Kao što smo već naveli, Egipat je ove godine dobio prvi od 31 naručenog aviona, u ovoj godini isporuke će se sigurno nastaviti, a 2026. svoje prve Rafale bi trebalo da dobiju Indonezija i UAE.

Prva isporuka za Srbiju je planirana za 2028. i narednih godina će biti zanimljivo pratiti tempo proizvodnje kako bi se videlo da li će avioni biti isporučeni na vreme, ili će pak biti kašnjenja.

Napomenimo i da su avioni za Egipat i Indoneziju u varijanti ili su bazirani na verziji F3R, dok su UAE i Srbija naručili F4. Za Francusko ratno vazduhoplovstvo ostalo je da se isporuči još 14 F3R, a isporuke 42 F4 treba da počnu 2027. godine. Kako bi Daso ispoštovao rokove isporuke, sasvim sigurno je neophodno da se broj proizvedenih letelica i dalje povećava, što je moguće više, ili do više puta najavljenog željenog broja od 36 Rafala godišnje.

Kada je u pitanju civilni program, isporučen je 31 avion familije poslovnih aviona Falkon, što je 5 više u odnosu na 2023. Međutim, plan nije ostvaren jer je trebalo proizvesti 35 letelica. Prošle godine naručeno je 26 Falkona, 2023. 23 primerka, a Daso sada na svojoj listi narudžbina ima ukupno 79 aviona.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

KK

F3R se jos proizvodi?

Odgovori
Pe

Za one koji su ga naručili ranije. F4R se proizvodi i može naručiti praktično tek od srpske narudžbine jer pre nas ga je naručila samo Francuska, prosto nije bio gotov do tog trenutka.

Bo

Ima u tekstu gore, nije tesko procitati. Egipat 30 , Indonezija 42 i Francuzi jos 14 komada F3R. F4R pocinje isporuke od 26-27, nije jos u proizvodnji.

Sr

Zašto je Rafal toliko skup? Bolji odgovor od ovog teksta niste mogli dobiti. Povećan kapacitet na 30 aviona godišnje. Kapacitet proizvodnje F-35? 150 aviona godišnje.

Odgovori
St

Kod nas je sve skupo, ne kupujemo jeftine stvari.
A i ono sto je jeftino, napravicemo na skupo.

Br

Nije povecan kapacitet na 30 aviona godisnje, vec je sa 13. aviona u 2023, prosle isporucen 21 avion, sto je smesno, Rusija pravi trenutno 20 Su57 godisnje, ali prave i Su-34, 35, 30 i Yak130, Kina vec pravi oko 100 J-20 godisnje, uz hiljadu drugih aviona… Nema nista od Francuza.

NS

Rafal je potpuno borbeno sposoba i dokazan avion i sto se tice svoje elektornike i mehanike i sto se tice naoruzanja.

F-35 ima jos uvek znacajna ogranicenja u sve tri varijante ali najvise u F-35B VSTOL verziji.
Probemi su i softwerski i hardwerski.

Pr

A oni polovni Mirage 2000-5 iz 2007. godine (5 dvoseda i 9 jednoseda) koje nam je Grčka ponudila (a Francuska odobrila preprodaju!) bi bili neuporedivo povoljniji, a mogu još dugo da služe. Imaju borbene mogućnosti vrlo slične polovnim Rafalima koje je uzela Hrvatska. Svejedno bi ih bilo dobro uzeti, kao dopunu i zamenu što Orlovima što za one MiG-29 kojima ističe resurs već 2027. Oni bi verovatno koštali tek nešto više od jedne rate za Rafale, u Srbiju bi stigli za relativno kratko vreme, a dodatno bi približili Rafale našim pilotima, jer verovatno imaju dosta sličnosti.

Sr

@NS Posmatrac
Ne menja činjenicu da je potpuno nov, stelt avion 5. generacije, u akviziciji jeftiniji od aviona 4/4.5 generacije. Jedini razlog za to je „economy of scale“. Naravno da je F-35 skuplji daleko za održavanje, to nije sporno.

Qu

U Francuskoj radna nedelja iznosi 38 sati a zaposleni imaju bar 35 dana godisnjeg odmora. Oni pak mucenici u Boeingu cenim odvale 45 sati nedeljno, dobiju dve nedelje odmora a sklope 150 aviona godisnje, Francuzi opusteno 15 komada.

Mi

Po čemu je Rafal borbeno dokazan avion? Gde se to dokazao i protiv kakvih PVO ili aviona? Koliko minuta je proveo u neprijateljskom VaP ?

Ne

Samo Francuzi proizvode 21 borbeni avion godišnje, a gde su EF2000, Gripeni, Leonardo M346FA, samo u Evropi.
Amerikanci proizvode oko 200 samo borbenih aviona godišnje. Niko nije ni blizu NATO-u.ć

Ne

@Profa fini
Daleko je Mirage 2000 od Rafala F3R po sposobnostima.
Čak izmedju F3R i F4 nema velike razlike, manja poboljšanja koja ulaze u proizvodnju aviona.

Pe

Povecavanje sa 13 aviona godisnje na 21 aviona godisnje je uvećana proizvodnja za veliki procenat, cak 61 odsto!
Ako i ove godine uvećaju za 61 odsto oproizvodnju, 2025 bi napravili 34 komada!
A ako i u 2026 opet povećaju proizvodnju za 61 odsto – cak 55 komada godisnje!

Odgovori
Ne

Nesto gledam ove porudzbine od 18 komada, pa 38, pa 42… Koja smo mi sirotinja sa celih 12. Polovnjake da ne pominjem.

Odgovori
To

Da smo ovako pošteno plaćali rusima sad bi za ove pare imali dva lovačka puka su35.

Odgovori
li

@Nenad N.- polovnjaci lete. Dan i noć. Po suncu i mjesecu, dok ovih „celih 12“ ne ma ni na papiru.

Odgovori
Ne

Najnovija varijanta, pa jos nije ni pocela proizvodnja. A polovno je polovno, pa nek je i BMW….

ik

Zanimljivo je ovde konstantno potenciranje cene.
Pri tome se zanemaruje činjenica da je inflacija na području EU od korone do danas, što zbog korone, što zbog rata u Ukrajini, kumulativno gotovo 30%.
Šta god da se naruči i plati danas, biće 30% skuplje nego ranije.
Ne shvatam kako to niko ne uzima u obzir, kada ovde piše o preplaćivanju i ceni?
Kupujemo trenutno najsavremeniju varijantu koja se nudi, i koja nije trenutno ni u naoružanju Francuske, i zbog naše situacije sa isticanjem resursa MiG-29 u određenom vremenskom periodu morali smo da tražimo privilegovano mesto u rokovima isporuke.
Pri tome kupujemo avion od proizvođača sa kojim zadnjih 40 godina nemamo saradnju, pa u paket ulazi svašta nešto, što recimo za MiG-35 ne bi ulazilo.
Tako da cena, imajući sve ovo u vidu, nije mala, ali nije ni dranje kože sa leđa kako neki navode.
Da li če rokovi biti ispoštovani, možda hoće, možda neće, ako ne budu, neko će morati da plati penale. Rusi su uspeli da ih naplate, valjda ćemo uspeti i mi.
Sve i da ništa ne bude tako, ugovor smo potpisali, pare su krenule, sada nema nazad sve i da hoćemo. Tako da je sva rasprava o tome suvišna.
A ostaje nam da vidimo šta je roze u priči. I dobro je što o mnogim stvarima saznajemo kada je priča završena.
Recimo, da neko nije kakio o Repelentu i Krasuhi prošle godine, možda bi i jedno i drugo bilo već u naoružanju, a i svašta nešto pride što je naručeno i plaćeno, a nije moglo da stigne. Jer su kod takvih stvari, zbog kojih se moraju ostvarivati džentlemenski sporazumi kako bi prošle, veoma glupo pričati bilo šta javno. Jer se džentlemenski sporazum poštuje dok ostaje među gospodom, i ne izlazi u javnost, gde bi neko u nekoj zemlji preko koje je to prošlo, ili koja se složila da prođe, mogao da se suoči sa problemima kako za nekog sankcije važe, a za nekog ne, i sličnim pitanjima.
Hvala bogu da su neki zvaničnici, za promenu, lekciju naučili. Inače će Miloradovića sledeći put da strefi srčka kada neka se neka budala javno izleti o stvarima o kojima se javno ne priča.

Odgovori
Pe

@ikim Raffale leti u mnogim armijama sveta, Vojska Srbije imala je prilike da pregleda avion, kao i da konsultuje druge korisnike Raffale o iskustvima (Egipat).
Ako bi Srbija i kupovala ruski avion, da nema sankcija, to bi bio proveren avion koji koriste uspesno i druge armije sveta, na primer, Su-30, projektovan i leteo jos u SSSR, koriste Indija, Indonezija, Venecuela,Kina..
MiG-35 napravljen je u 6 komada, nikad nije prosao bilo kakvo nezavisno ispitivanje, niti jedna armija ne koristi ovaj avion, pa cak ni ruska.Takav izbor za vojsku Srbije nikad nije ni postojao.

Mi

Kina napravila dva aparata 6. generacije, Rusi privode kraju zamenu za MiG-3, USA verovatno sprema nešto slično ili bolje, a mi ćemo još 100 tekstova o Rafalima 4. generacije da čitamo. Super je što smo kupili bilo šta, ali gledajmo malo i u budućnost, svi smo svesni da nam je ova kupovina bila iznuđeno rešenje, ne i nešto savremeno i u skladu sa svetskim standardima.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor