[ANALIZA] Ukoliko se ubrzo ne naprave konkretniji koraci, Srbija bi mogla imati problem sa nedostatkom vojnih transportnih helikoptera

16. jan 2025

Višenamenski helikopter S-92: Od naftnih platformi do prevoza predsednika SAD

15. jan 2025

Završena isporuka Rafala Grčkoj

14. jan 2025

Interesantni novi kadrovi i detalji kineskih besposadnih letelica CH-92A i CH-95 u naoružanju RV i PVO Vojske Srbije

10. jan 2025

Godišnji izveštaj Dasoa za 2024: Povećan broj proizvedenih Rafala, još jedan indirektan podatak da je ugovor sa Srbijom stupio na snagu

8. jan 2025

Nove narudžbine i perspektiva za „Eurofighter“ EF-2000, novine u bugarskom i rumunskom opremanju avionima F-16

7. jan 2025

Rafal novogodišnjih informacija o budućem višenamenskom borbenom avionu RV i PVO

3. jan 2025

[DELIMO KALENDARE] Osvojite kalendar 101. eskadrile Vitezovi za 2025. godinu

27. dec 2024

[ANALIZA] Posao ulaganja u RV i PVO ni izdaleka nije gotov

25. dec 2024

Prva zvanična potvrda: Uz Rafale nabavljen i simulator letenja, RV i PVO i dalje računa na G-4

24. dec 2024

Nove informacije o “lutajućoj municiji“ Gavran

23. dec 2024

Tango Six u Iranu: Priča o islamskom F-14 Tomketu

20. dec 2024

Nastavak razgovora Francuske i Srbije o realizaciji ugovora nabavke Rafala u Beogradu

19. dec 2024

Ruski proizvođač helikoptera neisporučeni Ansat Republici Srpskoj koristi za testiranje domaćih sistema

18. dec 2024

[REPORTAŽA] Tango Six u Iranu: „Iran Air Show 2024“ – poslednja prilika da uživo vidimo F-14 „Tomcat“ u letu

17. dec 2024

Ministarstvo odbrane potvrdilo: Gradiće se novi hangari za Rafale na Batajnici

16. dec 2024

Erbas predstavio Srbiji tehnologije satelitskog nadgledanja i naprednih softvera za analizu: Od primena u odbrani do poljoprivrede

11. dec 2024

„Dassault Aviation“ zapošljava menadžere za program „Rafal Srbija“

10. dec 2024

Na četvrtom rođendanu PR-DC-a: Predstavljen IKA-Rocket, dron naoružan Zoljama

5. dec 2024

Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

2. dec 2024
Poslovni izveštaj Dasoa za prvu polovinu tekuće godine: Ako Srbija uskoro potpiše ugovor o nabavci sve će biti samo komplikovanije
Dve najznačajnije promene koje se navode u izveštaju su stupanje na snagu trećeg ugovora za Indoneziju, kao i broj isporučenih Rafala za prvih šest meseci / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Poslovni izveštaj Dasoa za prvu polovinu tekuće godine: Ako Srbija uskoro potpiše ugovor o nabavci sve će biti samo komplikovanije

Francuska kompanija Daso objavila je prekjuče izveštaj o poslovanju koji se odnosi na prvu polovinu ove godine. Izneti podaci odnose se na stanje zaključno sa 30. junom 2024. godine.

Zbog potencijalne nabavke ovih aviona za srpsko RV i PVO, nama je svakako najinteresantnije šta se dešava sa proizvodnjom i isporukama Rafala.

U poređenju sa godišnjim izveštajem za 2023. godinu nema nekih bitnijih promena, a rezultati su, što je i logično, upoređeni sa istim periodom prošle godine. U brojkama koje se odnose na vojni program mogu se uočiti dve glavne izmene: broj naručenih i broj isporučenih Rafala.

Daso trenutno ima naručena 223 Rafala od čega 159 za izvoz / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

U prvoj polovini godine isporučeno je šest aviona, i to francuskim Vazduhoplovnim i svemirskim snagama, dok za strane naručioce nije bilo isporuka. Poređenja radi, u prvoj polovini 2023. bila su isporučena samo četiri, po dva za francusko RV i dva za izvoz.

Daso trenutno ima 223 naručena Rafala. Početkom godine je stupio na snagu treći ugovor za Indoneziju koji obuhvata 18 primeraka. Od ukupno broja ugovorenih aviona 64 se odnosi na Francusku, a 159 za izvoz: 80 za UAE, 42 za Indoneziju, 31 za Egipat i 6 za Grčku.

Iako je iz Dasoa početkom godine zvanično bilo saopšteno da je planirano da se ove godine proizvede do 25 Rafala, isporuka samo šest aviona u prvih šest meseci je prilično obeshrabrujuće za postojeće, ali i potencijalne naručioce među kojima je i Srbija.

Poznato je da bi ove godine šest novoproizvedenih aviona trebalo da dobije Grčka, a prvi avioni iz nove narudžbine su bili planirani za Egipat. Isporuke za UAE i Indoneziju treba da počnu 2026-27, dok najnovija narudžbina Francuske mora početi sa realizacijom od 2027. godine.

Cilj od 25 aviona nedostižan za ovu godinu? / Foto: Uroš Mitrović

U izveštaju se navodi da i dalje postoji problem u lancu snabdevanja, što je sasvim sigurno bio i uzrok toga da Daso prošle godine proizvede mali broj Rafala – samo 13 od 15 planiranih.

Interesantno da je direktor Dasoa Erik Trapije prekjuče izjavio da se predsednik Francuske Emanuel Makron obratio predstavnicima vojne industrije urgirajući da se pojačaju napori u postizanju „režima ratne ekonomije“. Kao deo odgovora na ovaj poziv, Trapije je naložio da proizvodnja Rafala bude prioritet, kako za Francusku tako i za izvoz.

Trapije je ovaj put naveo i da će biti proizvedeno 20 aviona od toga 14 za Francusku. Prethodna najava sa početka godine bila je 25 aviona koja sigurno ne bi mogla biti dostignuta, ako je u prvoj polovini isporučeno samo 6 letelica. Zbog svega toga je možda teško za očekivati da će već sledeće godine biti postignut Dasoov dugoročni cilj da godišnja proizvodnja bude 36 Rafala.

Ukoliko se nešto drastično ne promeni tokom narednih godina, postojeći broj od 223 naručena aviona neće biti proizveden ni u narednih 10, a možda i više godina. Situacija će biti još komplikovanija ako ugovor potpiše i Srbija (makar za samo 12 primeraka), potom Grčka koja bi mogla da naruči još 10 do 24 primerka, a tu je i Indija za koju se očekuje da potpiše ugovor za dodatne avione, 22 palubna Rafala M i 4 dvoseda Rafal B.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Ml

Hrvatska je baš pametno izabrala polovne koje imaju na njima još 3,500 sati letenja….

Dobili smo i odličnu cijenu i brzo su počeli stići u Hrvatskoj nakon popisanje ugovora.

Da smo čekali još 3-4 miseci cijena bi zbog rata u Ukrajinu skočila za 100% ili čak ne bi ni Francuzi nam uopće prodali.

Pametan je Plenković 🇭🇷😎

Odgovori
ma

Ovde se govori o novim F4r rafalima, ne 15 godina starim f3r.

Zo

Kad slušam ove naše pametnjakoviće iz Srbije kako je Hrvatska nabavila Rafale stare 15 godina, i još se smeju i likuju, sve nemogu da verujem.
Pa gospodo ti Rafali će leteti još 30 godina, i mnogo su moderniji od ovih naših aviona koji su na isteku radnog veka i resursa, a rešenje za novije se ni ne vidi.
Pa i da naučimo noviju verziju Rafala nećemo ga videti pre 2036 godine, pa dok operativnost dostignu još 2-3 godine…
I ko je sad pametniji☝️

Ve

Ja verujem da ce mo potpisati ugovor,pa sta da ih i dobijemo za 10-12 godina? necemo sa nikim ratovati a proces placanja bit ce nam laksi,verujem da ce nasa namenska industrija i sama razviti neke dalekosezne rakete za avion ,a ne da ovisimo o francuzima

st

Dzabe mu objasnjavas kad ne razume. Kupili ste gole avione koje cete uskoro modernizovati. F4 ima aesa rada a ovi vasi imaju pesa radar! I skoro 90mil po aparatu nije mali novac i zbog svega sto se desava prenampuna je cena za avion 4te gen. Daj Boze da ih ne kupimo jer je uzaludno bacanje novca. Mnogo bolje je uzeti j10c i to mozemo uzeti min 36 aparata za taj novac 3-4 milijarde

Ž

Milijardu i nešto sitno za tek zagrijane 4++ avione sa simulatorom, višegodišnjom podrškom i odličnim početnim paketom je posao snova. Ipak to je rezervirano za NATO bazen, za srbiju bi čak i polovni bili znatno skuplji bez mnogo osnovne opreme….nema meteor raketa, komunikacijske opreme, vjerovatno okljaštrena SPECTRA. Najmanje 3 milijarde za lovca 4te generacije u broju od svega 12 komada je ludost i ta veoma bogate zemlje.

Ni

Hvatska je napravila dobar „dil“ i to je činjenica. Posebno sa stanovišta cene. E sada da li su imali više sreće nego pameti je drugo pitanje, ali da su odlično prošli…to je bez svake sumnje. Mi iz Srbije možemo da budemo ljubomorni ali tako se ponašaju deca. Eventualna nabavka 12 Rafala za Srbiju vrednosti preko 3 milijarde je pogrešna odluka, imajući u vidu da 12 aviona može da služi samo za air-policing (posebno bez nabavke krstarećih raketa). U eri masovne upotrebe BPL-a, mi bacamo pare. Za air-policing dobro bi služila i jedna eskadrila bilo kojih novih kineskih aviona ili drugih polovnih aviona za iznos od oko 1 milijarde. Sve ostalo uložitit u razne besposadne letelice, PVO, elektronske sistem, domaću industriju i samog vojnika.

@z

Pitam se da li vi u Hrv naplacujete jeftiniji smestaj turistima iz NATO zemalja od ovih drugih koji nisu u NATO? Da li samo njima izdajete sobe u hotelima od 5*? Da li im je rucak u restoranima jeftiniji, pice u kaficima i klubovima, imaju popuste u prodavnicama, itd? Da li je realno pisati takve nebuloze? Proizvodjac ce prodati najbolje plateznom kupcu a prodace mu sve sto proizvodi (jer zbog toga i proizvodi). Naravno da ce nekome ko placa 3-3,5 milijardi EUR (jer moze sebi da priusti) prodati bolje i vise, i tretirati ga drugacije od druge musterije koja jedva sakupi i kupi za 990 miliona i to dolara (cc 913 miliona EUR).

PS

3 milijarde je za Rafal i čitav paket koji uz njega ide. Nije isto uzeti 12 aviona sa po dve rakete i kutijom delova i 12 aviona sa više tona naoružanja, mnogo rezervnih motora i slično. Ako Tramp dođe na vlast ti kineski avioni bi nam na nos izašli…

om

Ovi Rafalei će letjeti još 30 godina, taman dok nebo preplave robotizirane letjelice. Nadogradivi su i ono što nismo mogli ili htjeli kupiti uvijek će nam biti na raspolaganju. Vi nemate šanse jer postoje politički i tehnički razlozi za to. Kad bi eliminirali političke što nije baš nebitna stvar ne postoje šanse da ih dobijete prije 2035. Dakle ne treba više zamajavati narod. Ništa od Rafelea za Srbiju. Dobro je čovjek rekao mi smo uletjeli u zadnji vlak i riješili to pitane. Možemo ga naoružati prema željama i financijama jer drugih prepreka nema, a vama sretno u pronalaženju rješenja ma koliko god se vama činilo da su naši Rafalei starudija. Mi više nemamo briga. Obuka, naoružavanje i PZO sistemi, te dronovi svih vrsta za segment zrakoplovstva i obrane naša su daljnja briga.

Re

Samo J10 C ILI J35 AKO KINA DOPUSTI OVO SA RAFALIMA NIJE MAČKA U DZAKU DA BUDEM PRECIZAN NI MACKE NI DZAKA!!! VEOMA OPASAN I RIZICAN POSAO ZA SRBIJU MOGLA BI LAKO PROC KO TURSKA SA F35 DA PLATIS A NEDOBIJES + FRANCUZI IMAJU ODLICAN ADUT PRVO PRIZNAJTE KIM ONDA CETE MOZDA DOBIT KLOT AVIONE PLACENE UNAPRED

Gl

Mislim da je nasa namera o kupovini novih aviona preambiciozna. Po ovome, isporuku možemo čekati desetak godina, a za to vreme će to ipak biti avioni po perfomansama stari više od 15- ak godina. Možda bolje kupiti nešto ovo što se može nabaviti za nekoliko godina ili staro a uložiti milijardu za modernizaciju.

Mi

Stex011

Ma od opreme smo uzeli samo krila..
Avioni su izuzeti iz djelatnog sastava francuskih os. Kakve ih oni lete takvi su i kod nas. F4 varijanta se razlikuje prakticno samo u softverskoj nadogradnji.

Is

Kao sto sam rekao nema nista od Rafala …izjava CEO Dassaulta sve kaze ..eto bar vlada nije kriva ..kriva je velika potraznja ..🤷‍♂️
Hrvatska jos minimalno 20 godina ce biti glavna u zraku u cijeloj regiji a i sire 👋i to sa “polovnjacima”..
Prava narodna kaze …
Bolje vrabac u ruci nego golub na grani ..🖖

Pr

@ Red Zmaja pa to ja stalno govorim ovdje. Ali neki misle da je kupovina borbenih aviona nešto ko kad novopečeni bogataš uleti u auto salon i samo izbira. Kako da ne. Ako bude samo jedan politički uvjet, dobro ste prošli.

Bo

Kakvi 30 letenja na Hrvatskim Rafalima. Pa dvosedi su 2005 i 2006, a jednosedi izmedju 2009 i 2010 odista. Oni za desetak godina ce vec biti upitno ispravni!

Š

@omniameamecumporto

Sta ste dobro prosli? 12 polovnih klot aviona, bez AESA, bez missile warning senzora, bez OSF-a i mnogo drugih stvari… gde su rezervni delovi, gde je naoruzanje… pa onda modernizacija. Vi imate trenutno losiji avion od srpskog mig29, i kostace vas sve jos milijardu, ako mislite da imate RV, sve to za neke polovnjake, neuporedivo sa onim sto Srbija nabavlja.

Pj

Za Srbiji samo J -10c I FC-31 of Kine,To je jedino realno I najbolje resenje za VS.

Mi

Ovim tempom srbijanski rafale će doći negdje oko 2050 godine. Tada će Hrvatska imati već generaciju 6 a ne generaciju 5 poput F-35 :)

De

Hrvatska je uradila dobru stvar za sebe i neka im je sa srecom. Nije im nista po pitanju odbrane falilo ni sa migovima 21. Sad samo mogu da dobiju dodatne zadatke od kojih im mogu „usi crveneti“ ali nadam se da nece. Sto se tice Francuske prodaje Srbiji, to uopste nije tema avijacije niti odbrane. Francuska je pod teretom velikih dugova i u narednih godinu dana mora da nadje nacin da obori zaduzenost za barem 100 milijardi evra. Srbija ukoliko se odluci za „kupovinu“ od Francuske kupuje nesto drugo. Ako mene pitate ja bih radije preporucio kupovinu F-18.

Du

A mogli smo već davno da je bilo sreće i još više mudrosti da letimo na domaćim onaj litium kao kec u rukavu može se iskoristiti

Br

@ŠćepanMali
Ajmo ovako..I ako ima PESA kojoj je domet 185km opet ima definitivno boli radar od MiGa 29..Trenutno nema DDM NG nego ima DDM tako da ima missle warning..OSF uopće nije dio F3R( mogu se staviti ali nisu dio F3Ra)..Ovi avioni (Rafali) koji su stigli u Hrvatsku postoje slike koji imaju i DDM NG i OSF na slikama u francuskom snagama..To su stvari koje se lagano montiraju..Hrvatska eskadrila će biti tek kompletna sljedeće godine i tada će se vidjeti šta sve ima od naoružanja i opreme(dosta opreme jos nije stiglo)..a do tada dečki lete skoro svaki dan i ubježbavaju se..

St

Ajde bar cemo imati o cemu da pricamo pred 5-6 sledecih izbora.

Odgovori
Is

🔝🔝🔝🤣

YP

Izgleda da se privreda EU, pa samim tim i Francuske i ne obazire baš mnogo na pozive za ratnom ekonomijom koju šalju političari.

Sve ovo ide kilavo i ovakvim tempom će biti potrebno preko 10 godina da se alociraju i radna snaga i resursi potrebni za uspostavljanje ratne ekonomije.

Odgovori
St

A sto bi uspostavljali ratnu ekonomiju, sa kim EU ratuje? Mislis da nakon uspostavljanja ratne ekonomije ostatak ekonomije ne bi osetio nikakve posledice?
Ko hoce da ceka nove avione 15-20 godina neka ceka, za to vreme ko zna sta sve moze da se desi, da Kim konacno ispali nuklearnu raketu na Juznu Koreju, da nas napadnu vanzemaljci, Da firma Daso propadne da Srbija pretekne Svajcarsku po BDP, da nasa reprezentacija u fudbalu zauzme drugo mesto na SP, mnog je dug period da bi se razmatrala eventualna kupovina necega sto ce ti stici u nedefinisano dugackom roku.

YP

@Stojko

Pobogu čoveče, nisam ja izjavio da oni treba da uspostave ratnu ekonomiju. Pratiš li izjave pojedinih evropskih i francuskih političara?

Ne znam čime sam izazvao drugi deo komentara?

St

@YPT
Nis ti izazvao drugi deo komentara vec idiotska politika po kojoj cemo naruciti nesto preskupo sa nedefinisanim rokom isporuke, samo da bi ekipa koja potpisuje uzela masnu proviziju, sa nezvanicnom pricom da ce nam Francuzi biti prijatelji i zastitnici.
A sve pod plastom patriotizma i borbe za samostalnost Srbije u ovim teskim vremenima.

Mi

@ Stojko

Za vanzemaljce i KIMa ne znam ali fudbaleri sigurno nece nikada biti drugi na SP.
Sto se tice aviona ja nekako mislim da cemo mi pre uzeti neke pekinezere nego Rafale. Cisto dok Rafali ne stignu da imamo cime da se vozamo iznad Batajnice.

br

Gotovo je više sa prodajom novih vojnih borbenih sistema. Vrlo taško će se i ugovori poštovati u vremenu predratne histerije.

Odgovori
М

Хвала Богу. Иначе одосмо у банкрот. Они у накбољем случају не могу да испоруче 15 комада годишње, а сада са најавом још наруџби и где су то далеко јаче и интересантније земље од Србије ми наше не можемо добити пре 2042-2045. До тада ко зна шта ће све бити.

Pr

Upravo zato ona ponuda Grčkih polovnih Miraža 2000-5 napravljenih 2008. (9 jednoseda i 5 dvosed) ne deluje loše za Srbiju, ako bi se odlučila za to (Francuska je javno odobrila taj transfer kao opciju), ali bi to moralo biti dosta jeftinije da bi se isplatilo. Ako ih Indija ne uzme, ona je stari korisnik, ona bi verovatno uzela i tih 14 novijih i preostalih 10 malo samo starijih jednoseda.

St

Izgleda da ce nas spasiti mali kapaciteti Dasoa, sto je odlicno!
Pritom jos i ako potpisemo, pa dodje isporuka za 10-15 god. vec ce izaci moderni aparati i bicemo u situaciji kao Hr. moderne letilice ali i ne bas toliko bez celog paketa opreme (radari, naoruzanje,…)
Mozda Grcki Mirazi i nisu toliko losa opcija…

Odgovori
Vl

Uzeli ste mi reč iz usta…
Najsmešnije je upravo to što će nas ovog po mnogim aspektima štetnog ugovora za našu zemlju spasiti poslovična neagilnost i nesigurnost Francuza kao nekog ko proizvodi i prodaje oružje. A ugovor o kupovini Rafala može puno da nas košta, što u novcu što u ukazanim mogućnostima da nas zapad dodatno ucenjuje i uslovljava.
Da se mi lepo okrenemo Kinezima i zatražimo od njih dve eskadrile J10 u D verziji i 2 eskadrile L15 gde bi jedna bila kupljena kao laki višenamenski a druga kao školsko borbeni avion. I verujem da bi od tog velikog novca predviđenog za Rafale još na sve to preostalo nešto da se kupi avion za vazdušno osmatranje. Pa onda sve to lepo uvezati u kvalitetan sistem (uključujući i PVO) i bog da nas vidi…

Br

@Vlad

Verovatno ste mislili na J-10CE, sto je izvozna verzija, J-10D je verzija za elektronsko ratovanje i obicno se uzima 1-2 aviona po eskadrili, ali za sada nije na prodaju. L-15 moze tek kada razviju svoj motor za njega.

Vl

Kakvi bre Mirazi, daleko bilo??? Zar mislite da se isplati menjati bukvalno celokupno znanje, infrastrukuru, naoruzanje; preobuke pilota, mehanicara i slicnog zbog neke starudije koja ce da leti jos 10-20 god?? Koja je perspektiva tog aviona?? Pa samo to kompletno prebacivanje i sticanje borbene gotovosti bi trajalo bar 5-10 god, od tih max 20. Ja kako ljudi ne razumeju proste stvari…

Bo

Vladimir
Leteti 10 godina? Pa Mirazi su 2007 godiste. Mladji od Hrvatskih Rafala dvoseda, a oni se hvale da ce leteti jos 30 godina sa njima! Nesto ti racunica ne valja!

Pi

Najbolje kineske jer su na platformi miga21 a koriste motor od 29tke.

Br

@Pipilenda

To JF-17 on je u starijoj verziji koristio modifikovan migov motor sa 29-ke, dok se dizajn bazira na 21-ici, dok je J-10 pre razvoja novog motora, koristio motor sa Su-27. Ali takvi se sada verovatno mogu kupiti samo polovni.

Ž

Branko

JF-17 апсолутно нема везе са МиГ-ом 21.

Vl

@boban

Ne valja mi racunica? Ti avioni su sad stari 20 godina, sto znaci da do isteka resursa mogu da lete jos 20 godina. Od tih 20 godina nama ce trebati bar 10 da promenimo svu infrastrukturu, naoruzanje i odrzavanje i da piloti i mehanicari dodju do operativnog nivoa koji sad imaju na MIG-29. I onda ostaje poslednjih najlosijih 10 godina zivota tih letelica gde ce vecina biti prizemljena zbog raznoraznih kvarova i posle toga cao. Mozemo da bacimo sve sto smo platili, nabavili, napravili i naucili, jer tih aviona vise nema i ne mogu se nabaviti – jer se ne proizvode. Dakle jedna neperspektivna, glupa, nerazumna, neracionalna i nelogicna kratkotrajna nabavka, koja mozda u novcu i nece mnogo da kosta, ali ce biti mnogo vremena i muke baceno nizasta. Stoga je jedina relevantna nabavka aviona 5. generacije iz Rusije ili Kine, jer kad se vec prelazi na nesto, neka to bude novo, perspektivno i kvalitativno unapred. A naoruzanje i znanje koje imamo (treba ga nadograditi sigurno) se moze koristiti na Ruskim i verovatno Kineskim letelicama. Eto, bas sam se potrudio da uprostim.

Pe

@Vlad a i cemu je „poslovična neagilnost i nesigurnost Francuza kao nekog ko proizvodi i prodaje oružje“?
Lepo pise koliko imaju narucenih aviona, da lo su onda sve te zemlje blesave sto narucuju od Francuza?
Naprotiv, Francuska ima odlicnu reputaciju, jedini slucaj koji se pamti je vezan za Israel, oko nekih brodova, ali je Francuska dozvolila da Izraelci odvezu te brodove, i to pre pola veka

Br

Boban
Od kada se gledaju kod aviona godište a ne sati naleta???
Avion nije auto.
Na hrvatskim Rafalima je preostalo 3500 sati naleta što znači da će Rafali biti u službi otprilike između 20-30 godina.
I ne mogu prešutiti na tvoju laž..Dakle istina je da su hrvatski Rafali dvosjedi 2005-2006 godište ali je laž za jednosjede..Godišta jednosjeda se kreću od 2010 do 2013 g.
Kada smo već kod godišta znaš li koje su godine grcki Rafali??Jednosjedi i dvosjedi stariji od hrvatskih..Glupi grci zar ne??

Ma

@Dusan
A ovo ti nije poznato, jedan od vecih blamova francuske poslovnosti:
“In 2010 Russian cut a deal with France to buy at least two Mistrals. The arrangement angered some U.S. politicians, who warned against helping Russia to arm itself for possible war against the United States or its allies… Forbes“
Znaci vec placeni brodovi, otkazani zbog nekih americkih politicara… Kolika je to neozbiljnost i nesigurnost u poslovanju ti izgleda nemas predstavu, sobzirom na ozbiljnost i obim toga posla. Rusi su tu izgubili 5 godina zbog ‘poslovno pouzdanih francuza’.

Fc

Jos samo da „struka“ I gazda u Srbiji shvate da se moraju kupovati kineski avioni Ili da se kleci Egiptu za njihove migove. DuPe I slicno ce da kmece, ali je tako.

Odgovori
PS

Egipat ne prodaje Migove, može da se kleči koliko hoćeš. Isto i ti kineski avioni su sve manje realni, naročito ako dođe Tramp jer je on kao buldog u odnosu sa Kinom. Izmislio bi razlog da nam lupi neku rampu. Takav je.

Možemo mi da maštamo koliko god želimo, neke stvari nisu nemoguće ali su vrlo vrlo malo verovatne.

Ra

Od francuza treba bežati. Oni ne mogu da organizuju normalnu proizvodnju. Možda j10c ili čekati da se rat završi pa videti sa rusima.

Br

J-10C kaze da mu se ovo svidja, MIG -35 vas samo posmatra …

Odgovori
Bo

Cime Mig-35 posmatra? Jos nema ni radar

Vl

Zhuk A/AUE

Ni

Ajde ti znaš da nema radar. Da nema možda ni krila. Odvalite neku nebulozu pa ostanete živi. Imaju mig-ovi sve bolje i jeftinije i funkcionalnije nego ovo evropsko smeće

Si

Nikola sa penzijom 29tki Migovi prakticki prestaju sa postojanjem. Ostaje samo Suhoj. Proizvodnja novih 29tki i 31ica je odavno prestala, 35ica je pokusala nasljediti 29tku ali nije prosla. Nisam siguran jeli uopce krenula serijska proizvodnja, zadnji info je da je napravljeno svega 8 komada. S obzirom na obustavu razvoja i losu perspektivu ove linije zaista ne vidim rad na novim upgrejdima. Kad se povuku jedinice Migova koje su jos u upotrebi to ce biti kraj jedne ere. Samim time ne vidim kako je moguce da jedna mrtva linija aviona ima sve „bolje i funkcionalnije“ od evropskog smeca koje se jos naveliko razvija i unapredjuje. Za „jeftinije“ si sigurno u pravu, tu nema dvojbe. Da si rekao za Suhoja, jos bi i moglo proci. Kontrukcijski biro Mig je gotova prica.

V

Dosta zeznuto razdoblje za dugoročno planiranje i ovakve kupovine, pogotovo kad moraš i još si politički stisnut. Bilo bi interesantno vidjeti kako Koreja diše oko KF-21. Tu vjerojatno osim njih nema nikoga drugoga u redu čekanja, a poznavajući njihovu kvalitetu rada, ne vjerujem da bi ga bila greška kupiti.

Odgovori
Bo

KF-21 koliko ja znam, baš kao i Gripen, koristi američki motor, tako da bi ga Srbija mogla kupiti samo uz odobrenje Kongresa SAD. To po svoj prilici ne može da se desi, tako je i predsednik Vučić rekao, da nabavka aviona iz SAD nije moguća.

Re

Ko se normalan raspravlja čija kanta za mleko bolja, kanta je kanta! Ali ove francuske su stvarno kante!!!

Ma

Konacno nesto pozitivno u vezi nabavke aviona, a to je da Daso ne samo da ne povecava, nego mozda cak i smanjuje broj proizvedenih komada u buducnosti, zbog usporene nabavke sirovina i materijala ( ko bi rekao da sankcije Rusiji ne daju rezultate… :D).
Znaci, pored sulude cene, za koju bi se i najbogatije arapske zemlje zamislile, tu je i sada i sulud rok za cekanje od najmanje 10-12 god (a mozda i vise). Plus, ta bi cena bila jednako suluda i da dobijamo ful paket sa meteorima i scalpovima, a 99% ne dobijamo.
Da li se sada mora kupiti politicka ‘cigla’ ili ne, zbog geopolitickih odnosa, ali treba se malo istrpiti i odugovlaciti, i sacekati neminovne i nadolazece promene u politickim establismentima zapadnih zemalja i bice pravih nabavki i ugovora.

Odgovori
Ca

Naj veca je glupost za srbiju da kupi avione u jednoj nato drzavi neka gospodin predsednik pita austriske vlasti kako su prosli kada su kupili 12 euro feiter dobili su ih gole kao od majke rodjrni bez radara bez sprava za nocno letenje ipuno stosta danas posle toliko godina lete samo 4 aviona ostali su kao rezervni delovi eto toliko o kupovini aviona jedne ne nato zemlje.

Kl

Francuske kante po paprenoj ceni umesto ds kupimo 12 suhoja i posle toga samo iskandere sarmate i ostale rakete mi čekamo krševe sa zapada

Go

Priča o Rafalima je priča za maloumnike.Em su preskupi,em ih nećemo dobiti tek za 15-20 g. A i kad ih dobijemo u slučaju nekog rata nećemo ih moći upotrebiti protiv zapada a nama napadači stižu samo sa zapada

Odgovori
Bo

Rat sa zapadom ne dolazi u obzir, to znamo od 1999. kako je prošlo. A na kineske avione zaboravite, Kina je u velikom konfliktu sa SAD oko Tajvana, i njihovi avioni su potencijalno mačka u džaku. Da kupimo od Kine ono rusko što prave opet ne valja https://bulgarianmilitary.com/amp/2024/07/25/su-30mki-rapidly-loses-altitude-after-thrust-vectoring-usaf-pilot/
Back in 2008, a fascinating scenario unfolded during a dogfight between an American F-15 and an Indian Su-30MKI. This took place at the Red Flag military exercise, marking the first encounter of the Su-30MKI with its American counterpart. It was a moment when the strengths and weaknesses of both aircraft came sharply into focus…

As the pilot described, “So we start pulling it in, and then all of a sudden you start to see [the rear end of the Su-30] pull back, and it starts to vector thrust.” But then, almost immediately, the Su-30 began to lose altitude rapidly. “It falls from the sky so fast you don’t even have to climb. You just have to pull the stick back a little bit, pull the throttle, switch to the weapons, and go in and blow his brains out,” the pilot elaborated.

PS

@Bojan
Kakve veze ima propagandni tekst sa samim avionom? Indijski piloti tada još nisu bili savladali kada treba a kada ne da koriste vektorisani potisak. Ništa više ništa manje. Ne postoji čarobno oružje pa ni Su30. To što se opštepoznati događaj od pre 16 godina vadi iz naftalina nije ništa nego propaganda. Posebno kada se uzme u obzir da je Indija nastavila da ih kupuje sve do 2020. i broja od preko 270 komada. Ne kažem ni da su najbolji na svetu, samo da je ovo izvučeno iz konteksta.

Bo

@PSA

To je i razlog zašto od američkih aviona samo F-22A ima vektorisani potisak, a F-35 nema. Prva isporuka Su-30MKI je bila 2000. godine i šta kažes, za osam godina indijski piloti nisu naučili kad da koriste vektorisani potisak? Amerikanci su takođe eksperimentisali sa vektorisanim potiskom na F-16 i odbacili su ga.

Yo

Ma unaprediće proizvodnju sigurno – to im je prioritet – šire tržišta, mušterije zadovoljne i naručuju još.
Radiće maximalno i na kvalitetu i na kvantitetu jer je to privatna firma iako joj država odobrava izvoz.
Izvozni posao sa Rafalima je vrlo važan i za budućnost francuske avioindustrije i odbrane i uopšte ne isključujem mogućnost da evropskim naručiocima poput Srbije i Grčke sama Francuska ustupi svoje slotove – jer je mala količina – dok podignu proizvodnju.
Nove mušterije na uvek „trusnom“ tj. Via militaris području vrlo važnom i za samu EU…
Kada podignu proizvodnju – vrlo je verovatno očekivati nove narudžbine od starih i novih kupaca.
Možda mnoge već sada odbija samo „lista čekanja“…

Odgovori
Ra

Kakvo ustupanje slotova? Ko će našem „tvrdom“ pregovaracu da ustupi slot? Vidiš li da nas deru kako stignu, malo Solc malo Makron.

Mi

I ja sam tako govorio pre godinu dve, ali izgleda da im ne ide ni blizu kako smo zamisljali. Videcemo. Vise Rus prpizvode samo Su-57 godisnje sada i to pod sankcijama nego Francuzi Rafala koji je razradjen proizvod u seriskoj proizvodnji vec decenijama,
Sve vise se nadam da cemo bataliti tog Rafala vise. Preskupi a ncemo koristiti 50% njihovih potencijala.
Jedino da otvore fabriku u Srbiji pa da ima smisla :-)

GripenE – RedHawk kombo, ako cemo sa Zapada.

Ra

Francuski prevaranti. Terapije i dalje govori da će ove godine proizvesti 20 aviona a do sada je proizveo šest. Ranije je govorio da će ove godine proizvoditi 2 mesečno. Tako su i od tog dobrog aviona markentingom i prevarama napravili vrhunski, što on nije. Radar mu je slab a kad dodje rok isporuke taj radar će biti zastareo. Samo da se otresemo od tih prevaranata ali teško će to ići.

om

Miloš@ najveća europska i NATO zemlja da otvori zrakoplovnu fabriku u Srbiji pa da se ruski i kineski špijuni prešetavaju po njoj . Tako ti zamišljaš strateško partnerstvo. Strateški partneri moraju biti svi do posljednjeg segmenta strategije na istoj strani.

Yo

Vrlo je prosto – sa naručenih 200+ skupih Rafala prosto ne postoji banka (sefte Francuska država) koja ne bi omogućila Dasou najpovoljnije uslove za povećanje proizvodnje…
Isto važi i za kooperante koji takođe imaju već ugovorene unosne poslove za više godina unapred – samo je potrebno nešto vremena da se svi u lancu proizvodnje dovoljno prošire tehnološki i kadrovski.
Verovatno će imati u vidu eventualne nove mušterije – na osnovu interesovanja – pa će se proširiti i malo više da ne bi ponovo prolazili kroz isti problem.
Čista ekonomska logika – imaš proizvod i kupce, pa je proizvodni lanac jedino usko grlo za veliki poslovni bum.
Daso je prvu inostranu narudžbinu Rafala dočekao posle 15-20 godina od početka proizvodnje i navala kupaca ih je zatekla nespremne – ali neće dopustiti da se slično ponovo desi i uložiće maximalan napor da održi kvalitet/konkurentnost mašine i modernizacija uz maximalno moguću intenzivnu proizvodnju.
Ukratko, ono što ekonomski važi za npr. proizvođače traktora, važi i za proizvođače borbenih aviona – samo su potrebe i mušterije zahtevnije, ali i platežnije…

Dj

>> navala kupaca ih je zatekla nespremne – ali neće dopustiti da se slično ponovo desi i uložiće maximalan napor da održi kvalitet/konkurentnost mašine i modernizacija uz maximalno moguću intenzivnu proizvodnju.

Haha, ovo znaci zvuci kao neki politicki motivacioni govor u SFRJ 1985.

Sr

Ako je zakulisna situacija takva da trenutno ne mozemo da uvezemo kineske avione, nego moramo iskljucivo nesto od zapadnih, onda su grcki polovni Mirazi ubedljivo najbolje resenje za nas, da se sa njima „provucemo“ do nekih boljih i slobodnijih vremena.

Ova ideja sa Rafalima je finansijsko i bezbednosno samoubistvo.

To sto su ih Hrvati kupili, ima nekog smisla, kupili su klot polovnjake ali su u NATO-u, pa ce vremenom moci da ih nadogradjuju kako sa opremom, tako i sa boljim naoruzanjem.

Mi bismo tu bili opljackani i prevareni na svaki moguci nacin.

Odgovori
Va

Ti klot Rafali su Mercedesi prema vašim Mig Zaporošcima… Evo Rafali lete svaki dan, simulator radi, novi piloti stasaju… Idila.

Da

Tako je

Da

Plus, Rafali bez meteora, bez krstarećih raketa i sa redukovanom spektrom i ostalom naprednom tehnologijom (a mi jedino takve možemo dobiti) su skoro egal sa grčkim miražima, a mnogostruko skuplji. Još uz grčke miraže ide mnogo više naoružanja i rezervnih delova…

Ra

Ah klot Rafali na najnovijem standardu.
Svašta čovek pročita od ljubomornih ljudi.

u

„Radiće maximalno i na kvalitetu i na kvantitetu“ – majstore ne proizvodi Dassault hamburgere.

Odgovori
Da

Ako bas mora zapadni lovac a nema nam drugi izbor a Rafael nam preskup i nemamo vreme da cekamo mozda americki F18 bi mogao biti dobro resenje.
Avion je solidan i kako pisu cena je 30% manja od Rafala i takodje Boing ne posluje nesto dobro mozda bi mogli da iskoristimo.
Jeste amirika nam nije nesto prijatelski naklonjena ali ako Trump bude dosao na vlast mogli bi da iskoristimo i da ih dobijemo u sto krace vreme jer Donalda samo pare interesuju .

Odgovori
Vl

Samo keš i usluga za uslugu i biraš avione bez čekanja?

Odgovori
Lu

Dronovi su budućnost. Naročito ako ih sami budemo proizvodili i to za novac koji planiraju da daju za nabavku Rafala koji će realno moći da rade samo air policing. To će da rade i ove matore 29tke sve dok ih budemo održavali da mogu samo da polete. Nikakav koflikt nama ne treba a u slučaju da neko napadne nas, uništiće nam sve avione na pisti pre nego što budu uspeli da polete. Znači samo gerilsko ratovanje dolazi u obzir a do tada, ćuti i ne mešaj se dok se veliki tuku.

Odgovori
om

Domovi jesu budućnost, ali i antidron zaštita jeste budućnost.
Dakle uništavanje laserskim snopom, rasipanim, streljivom, sačmaricom, ometanjem elektromagnetskog spektra. Naravno nebo bi nadgledala umjetna inteligencija i upravljala bi odabranom vatrom. Domovi jesu budućnost ali kad ih jednom AI pročita smanjiti će im se
efikasnost.
Interesantno je sada kada prevladava saznanje da od Rafala neće biti ništa oni odjedmom ne valjaju. Ne valja dil koji vam je ponuđen ,jer preko tri milijarde koliko bi platili stvarno je preskupo i upitno je što bi od raketa dobili kada bi se rokovi i politika posložili.

Ne

Omnia

U dilu nisu samo avioni.

Slazem se da dronovi jesu buducnost, ali mislim da je to jos daleko od tog nekog SF nivoa i da ce pilotiran avion biti dominantan bar jos 30, 40 godina. Da ne bude tako potrebno je da tehnoloski skok bude veci nego sto je sada. Pre svega u motorima i koriscenim materijalima. Takodje AI je jos uvek samo algoritam, napredan, ali samo algoritam. Nema mnogo „inteligencije“.

Dj

>> Takodje AI je jos uvek samo algoritam, napredan, ali samo algoritam. Nema mnogo „inteligencije“.

Mislis da kao ljdusko bice posedujes narocitu kreativnu inteligenciju jer si u zivotu procitao recimo 500 knjiga, video 10K emisija na TV i nemam pojma procitao 10K clanaka iz novina ili na internetu. Istina je medjutim da se sve tvoje akcije izvesno zasnivaju upravo samo na znanju/iskustvu stecenom iz tog prilicno limitiranog broja izvora, bar u odnosu na ono sto je dostupno jednom AI sistemu danas.

Sto se AI pilotiranih lovaca tice na tome se radi vec neko vreme, postoji dosta projekata, u maju je u USA ekspreimentalni f-16 leteo sa visokim zvanicnikom USAF na prednjem sedistu, usao je potpuno autonomno u vazdusnu borbu sa drugim f-16 itd. Procena je da se AI koji je pilotirao otprilike na nivou sposobnosti pilota sa 2000-3000 stai naleta…

Ma

Cena Rafala ista ako ne i veća od cene F-35 koje Grci kupuju,a avioni 4 i 5 generacije!Ogromne pare za avion koji će biti kada ga dobijemo kao sada mig-21!Odmah možemo dobiti j-10 sa svim mogućim raketama a možda i nevidljivi J-31 sa raketom dometa +300km PL-20.

Odgovori
Ra

Zaboravljaš da Grci već koriste američke avione, imaju naoružanje za njih, obučeno ljudstvo, infrastrukturu.
I ovi koji kupuju dodatne Rafele to rade po znatno nižoj ceni.

Do

Koja tuga sa Francuskom industrijom, realno covek bi pomislio da druga ekonomije EU ima efektive kad ono, muku muce.Realno i da poduplaju sve od efektivnog stanja tuzna prica.Dok mi dodjemo na red drugi ce imati teleport i lasere

Odgovori
Mi

Ti avioni lada budu isporuceni vec ce biti generacijski za zamenu. Kinezi su najbolja opcija.

Odgovori
Ba

da Vam bude jasniji moj komentar prije; Svedjani su nam Gripen u usta gurali dok ste vi dobili odbijenicu. Tu je problem za Vas i eventualnom kupnjom Rafala, isti nece biti na nivou clanica NATO. To i vrapci znaju.

Odgovori
Ne

Dodajte još 500.000.000 na modernizaciju pa ćete kroz desetak godina imati vazduhoplovstvo na novou Albanije.Samo polako.Treba krenuti od nečega.
O standardima NATO-a i poverenju koje imaju u vas,dovoljno govori činjenica da su vam glatko prodali avione bez AESA kao i činjenica da su vas Amerikanci još glatkije odbili za F16

da

Činjenica je da su nudili ( lobirali za njega i preko Milanovića) novi F16 ali je rok isporuke bio jako dugačak postoji i TV prilog kada se je spominjao F35 a na novinarsko pitanje M. Pence je u Dubrovniku potvrdio mogućnost ali taj nije ni bio u razmatranju jer
nema verzije dvosjeda a po cijeni nije neka razlika… .
Ono što je bitno je stjecanje iskustva i pilota i tehničara, što god pričali avioni su u zraku i satovi leta se nabijaju

Vl

U zraku su MIG21, prekjuce je dezurna para poletela da presretne Cessnu bez radio odasiljaca

Si

Nenade kralju!! Pa nama su Ameri nudili na tenderu F-16 block 72 novi! Nikad nas nisu odbili ni sa cim. Za Baraka su Izraelcima zavrnuli ruku jer su isli prodati americku tehnologiju sa izraelskim modifikacijama bez da su pitali gazde. Jos su nam i donirali Black Hawkove da se maknemo sa ruskih helikoptera. Ne znam tocno sto te zulja al bar se potrudi informirati malo detaljnije.

Ra

@nenad
Francuzi imaju AESA tek na manjem broju svojih aviona u F3 standardu. Većina nema jer osim cijene proizvodnja istih je otprilike na nekoliko komada godišnje.
Ameei nisu odbili prodaju F-16, već su tražili da se izraelske šesnaestice mogu prodati u standardu u kojem su ih oni prodali izraelcima.
To su sve točne informacije koje si mogao pročitati i na T6.
A o povjerenju… tko o čemu…

Bo

Mama ne trenaju Rafali koje će da čekamo par godina, bolje da kupimo od Kineza njihove avione ili od Rusa, ali kako sada stvari stoje, mi od Rusa ne možemo više ništa kupiti, neçe nam zaboraviti izvoz mina i municije koje je zabršilo u Ukrajni.

Odgovori
Bi

Od ove ludosti se pod hitno mora odustati. Nama lovci nisu ni potrebni. Te 3 milijarde uloziti u nove kasarne, artiljeriju, PVO, helikoptere, bombardere i vracanje vojnog roka. Da napravimo silu od armije a ne ovo paunisanje sa jednom osakacenom eskadrilom koja ce za 10 godina biti zastarela. Naci na trzistu posle rata nesto dobro polovno kod Rusa, Kineza a nikako kupovati u ratnim uslovima i cenama.

Odgovori
Bo

Dobro i polovno (čitam tu jeftino) nema. Po svemu sudeći (litijum za EU, kupovina vojne opreme od Francuske, prodaja oružja Ukrajini) Srbija se udaljava od Rusije i Kine, pa me uopšte ne bi čudilo da u jednom trenutku i pristupanje NATO ne dođe na dnevni red. Što se Rafale-a tiče, to je odličan avion koji je struka i tražila, i nek je sa srećom.

Bi

Litijum i Rafali stavljaju Srbiju u polozaj potpune kolonije iz sadasnjeg polozaja polu kolonije. Ni jedno ni drugo nece proci Bogu hvala. Idemo dalje. Treba nam bar 4 eskadrile lovaca da bi to imalo nekog efekta. A ovo ciganisanje sa jednom, potpuno je nebitno jeli nov i polovan. Ja bih na svakih 15 godina uzimao polovne dok ne postanemo ozbiljna zemlja sa ozbiljnim budzetom. Raketna artiljerija, sistem Sumadija, oklop, dronovi, helikopteri, PVO, i bombarderska avijacija. I sto jaca inzinjerija i kopnena vojska. To ce sacuvati Srbiju. Lovci makar i F35 nece.

du

Kako sad trenutno stoji stanje, mi ove avione necemo dobiti dvadeset godina sve da sutra potpisemo ugovor..Gubljenje vremena i novca.
Taj novac uloziti u dronove, pvo sisteme i dalekometnu artiljeriju.Kakvi bre avioni u nasoj situaciji.Dovoljna su nam dva aviona za air policing i to bi bilo to

Odgovori
Re

Dok to stigne kod nas zastariće totalno.Jedino ako nam neko ustupi svoje Slotove pa bude dosta ranije onda ima smisla,u suprotnom kod braće Kineza.Najverovatnije da će se uzeti od Grka Miraži da se premosti do Rafala 99%.

Odgovori
xt

Zar ne bi bilo logičnije da se nabavi KA T 50 i da se sprovodi obuka,
Sačekati još 5 god da se vidi u kom pravcu se ovo razvija i onda odlučiti nabavku ?
Ovo kina avioni, baš me zanim koliko VAs bi uvezlo auto iz Brazila na metanol?

Odgovori
Is

@Nenad
Da se Srbiji ponudilo ono sta je Hrvatska dobila prihvatilo bi se istog momenta ….Problem nitko ne nudi ili eto CEO Dassault ovakvu izjavu daje ..prevedeno ..kada na vrbi rodi grozdje ..sta se Rafala tice ..ostao je samo istok al eto
i oni pod sankcijama ..kako god okrenuo vrijeme MIG-29 istjece a vremena cekanja za nove avione nema …
Zato realno i polovnjaci ce biti odlicni ..spasiti sta se spasit da ..za koju godinu bit cete u problemu kao sta je bila i Hrvatska za ratno zrakoplovstvo …

Odgovori
Al

Puno je ovo novca što Srbija mora da izdvoji za kupovinu ovog aviona, Rafale. I ovako smo prezaduženi i posle ovoga katnac na bravu pa celu Srbiju u stečaj, bolje reći, kada bude crni petak dati na rasprodaju. Evo Egipat kupuje te kineske avione od kojih mi bežimo i to u naj jačoj varijanti koja je i nama ponuđena. Oni tom kupovinom menjaju svoje stare F16 i to za male pare. J10C i FC31 / J35.

Odgovori
Fi

Znaci sada se traze izgovori zato sto vlada Srbije nije sposobna kupiti bilo koji novi borbeni avion koji ce zameniti ove ruske letece kovcege ili zato sto je doticni pred izbore halucinirao sa glasackim krdom Rafale F4 i Eurofighter Typhoon u naoruzanju naseg izdasnog RV…To sam i ocekivao tj.svaki pametan covek koji cita i dobija izvore informacija iz inostranih stampi koji nikada nisu ni potvrdili da Francuska uopste razmatra prodaju Rafala Srbiji.Ovde u Srbiji ljudi samo tracare u nedostatku verovatno hormona pa su poceli da stvaraju raznu mitogologiju,hah…Sada odjednom Rafal ne valja jer vlada Srbije nije sposobna obezbediti te avione ciji je Indija najveci korisnik i bice najveci korisnik na svetu!Smesno do besvesti!Na ovom sajtu su 70 posto ljudi zalutali definitivno.Mnogi ovde su zaboravili da je Srbija potpisala sa EU najjaci strateski ekonomski plan u istoriji Srbije i same EU u proizvodnji litijuma.Mnogi ne shvataju da je Srbija time opredelila svoju spoljnu politiku i trgovinu i da se fokusirala na Zapad i EU sto je i normalno jer samo budala bi odbila tako nesto.Time se Srbiji i otvaraju ubrzano vrata za EU i ostatak Zapada jer ce najveca fabrika litijuma biti u Srbiji, Evropi,te sama Evropa zahvaljujuci Srbiji nece vise morati da uvozi litijum iz Kine…To se zove pravo stratesko partnerstvo!Mene ne brinu uopste avioni jer posle ovog ugovora Srbiju ne sme niko da pomisli da pipne!A F-16 ce biti lako dostupan Srbiji tako da nema brige…

Odgovori
Dj

Srpski litijum je mozda 20% od potrebnih kolicina a inace Srbiju svakako niko ne moze da „pipne“ jer je okruzena sa NATO i EU zemljama. Ja ga ne bi eksploatisao jer su zemlja i voda dugorocno vredniji asset od 2-3% rudne rente a razlozi zasto se to sada forsira su prosto kratkorocni profit i nekakva iluzija o politickoj podrsci. Scholz ne moze podrzati nikoga, on je korumpirani coveculjak koji ce izgubiti sledece izbore u Nemackoj.

Mi

Djuka,
Verovatno prvi put da se slazem sa tobom. Eto..
Fighting Falcon.. kao i obicno … nalupa svasta uz zescu dozu agresije. Ajde da ne zaboravimo sta si napisao sada pa da vidimo kako se stvari razvijaju. Zaista nepotrebna doza negativnosti. Ako je ijedan avion na u regionu „leteci kovčeg“ onda su to MiG-21 koje Hravatska i dalje leti pored Rafala kao clanica NATO, i Italijanski F-104 koji su penzionisani kao i srpski MiG-21.

Mi

Fighting Falcon Njemačka ne predstavlja Europsku Uniju i Europu. Garantiram ti, Baltik zaboli neka stvar za srbijanski litij. Europska Unije nije ista kao prije 30 godina. Mnoge države su se supješno ekonomski, politički i vojno dignuli, tako da više nije Njemaka i Francuska ta koje odlučuju o EU, nego 27 država Europske Unije. A što se tiče toga da li netko može taknuti Srbije, odgovor je NE, zato jer je Srbija okružena NATO državama gdje je samim time najsigurnija zemlja u Europi sa vojnog aspekta, gdje nitko ne može doći ni blizu Srbiji bez odobrenja NATO-a.

Dj

@Milki

>> Njemačka ne predstavlja Europsku Uniju

Ne predstavlja ali postoji na nivou unije da li inicijativa ili cak agencija za strateske sirovine koja je ukljucena.

>> Baltik zaboli neka stvar za srbijanski litij.

baltik ima sve ukupno stanovnika kao Hrvatska, odnosno kao Berlin, tako da je njihova nezainteresovanost za litijum prilicno nebitna

>> nije Njemaka i Francuska ta koje odlučuju o EU, nego 27 država Europske Unije

Uvek je to tako bilo ta ideja da je Nemacka nekada odlucivala u paru sa Francuskom je tipicno balkansko poimanje evropske politike.

Po zvanicnim prognozama Rio TInto-a bi oni proizvodili 58K tona litijum karbonata od cega se posle destilacije dobije 18% cisti litijum. TIme bi RS bila 4. proizvodjac litijuma na svetu. Sumnajm da je to za EU nebitna stvaka ali ne znam kako Nemacka ili bilo ko iz EU moze naterati Rio Tinto da se taj litijum preradjuje u RS/EU.

Dj

Prva slika, klasican avion 4 gen. dobudzeni senzori koje se nisu setili integrisati u avion za vreme dizajniranja aviona, dakle pre nekih 20-30 godina :-). Nisanski kontejner okacen na usisnik za vazduh, neke male limene kutijice zasrafljene levo i desno, eksterni tank za gorivo, izgleda kao Von Braunova V1 raketa. Stap za pecanje isukan, okacen napred. Broj proizvedenih primeraka godisnje, koliko bese 13 od planiranih 15? Presmesno. Jeziva je ignorancija evropskih zemalja spram realnih sigurnosnih opasnosti koje vrebaju sa svih strana, ili da kazem njihovih elita. Jos je smesnije to sto su se Francuzi ozbiljno naljutili sto Nemacka kupuje dosta tehnike od USA i Izraela, kao nije u redu, trebalo bi kupiti u EU, ok, slazem se ali koliko bi to trajalo da se napravi, jedno 30 godina?!? Srecom su ih za PVO sisteme i avione definitivno otkacili…

Odgovori
Ne

Srbija ce kupiti Rafale. Ne zbog aviona vec zbog celog paketa, u kojem su avioni samo jedan deo. Jeste neka vrsta uslovljavanja, ali sta je tu je. Ako predsednik Francuske to javno izjavi na konferenciji za stampu, onda je tako.

Ne verujem da je Daso „neozbiljna“ firma kako zvuci to sa 13 komada godisnje (slazem se sa Yodom) i da ce proizvodnja biti povecana. Mozda nasih 12 plus vidimo i pre nego se sada nadamo.

Mozda sam blesav, al verujem da cemo u sveukupnom dilu dobro proci. Kakogod, saznajemo vrlo brzo.

Odgovori
Ne

Islander

Postoji snimak konferenciie za stampu predsednika Francuske gde ga francuska novinarka pita:

– Da li je finalizovan dogovor o saradnji sa Srbijom i prodaja Rafala?

A Makron doslovno kaze:

– Jeste. Saradnja ce biti bogata, vojna i ekonomska, ja idem u Beograd da potpisem svecano ugovor sa prijateljem Vucicem cim budem imao vremena, krajem avgusta, pocetkom septembra.

Prvo provera cinjenica pa pisanje. Pozdrav.

Odgovori
Is

@Nenad N
Od istoka do zapada sve puno nesto “prijatelja”…
223 aviona na cekanju ..prozvodnja od planiranih 25 ove godine se svela u sest mjeseci na samo 6 aviona …eto cinjenicno stanje …🤷‍♂️Ako se i potpise ugovor po ovoj proizvodnji za nekih 20-tak godina ce se dobiti Rafale F 4 al bitno su NOVI ispod cekica …🤦‍♂️
Nada umire zadnja jel da …pozdrav …

Mi

Baš sam neki dan pročitao. Veliki problemi, nisu u stanju dostaviti avione na vrijeme koliko ih je naručeno.

Odgovori
Mr

Od kupovine rafala nema ništa i vrapcima je jasno.A da li ćemo u skorijoj budućnosti kupiti nešto e tu pada mrak,a kada će zora to niko ne zna,na žalost to je realnost.

Pe

Donekle u srpskoj sagi sa kupovinom Rafala koja traje od 2021 ima veste politicke logike:
Da Francuska u sred naoruzavanja „prepusti Srbiji“ avione za RV Francuske je nemoguce.
Francuska ne moze potpisati ugovor sa tacnim rokom,ako ne mogu ostvariti planiran broj aviona godisnje.
To dozvoljava dalju medijsku pricu o „kupovanju Rafala“ iako nema ni ugovora, ni kupovine ni Rafala.
Ako je dugacak red ispred, Srbija nece videti nikakve Rafale bar do 2034 i da potpise ugovor..

Odgovori
Mi

2034 ? Više oko 2050

le

A zna li se šta im fali u proizvodnji? I odakle to dolazi?

Ako fali za proizvodnju kako će se tek održavati?

A ovdje svi komentarišu da li je dobar za nas ili ne i kako Hrvatska ima boljeg predsjednika (Mladene, čestitam na izboru), a niko ne postavlja krucijalno pitanje: Zašto ne mogu da ih naprave?

Odgovori
Dj

Ja verujem da im fali radnika, pretpostavljam da je u F tesko naci dobre tehnicare i inzinjere koji bi hteli da rade u odbrambenoj industriji. U Nemackoj je to bar slucaj i ogroman problem za firme kao Rheinmetall. Inace Dassault Aviation SE je prilicno izgubio na berzanskoj vrednosti u poslednja 2 meseca, mozda to ima veze sa losim kvartalni izvestajem. I dalje je vrednost akcije 80% iznad stanja pre ruskog upada u Ukrajinu. Steta sto ih nisam imao na radaru pre dve godine, mozda nije los trebutak sada kupiti za par hiljada u nadi da ce stabilizovati proizvodnju i investirati u dodatne kapacitete…

Dr

Evo pozdrav iz Zadra upravo su preletili 2 Rafala, koje makine da vidite, koja lipota.

Lp

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor