BEG airport status
LYBE 2010:30 Z 230°03KT 180V330 CAVOK 28/20 Q1013 NOSIG=
Manevaribilnost je irelevantna

Manevaribilnost je irelevantna

Kao osvedočenom izdajniku i ljubitelju svega sto je američko (ne toliko tehnike koliko sistema
u celini) uvek mi pričini zadovoljstvo svaka prilika kada mogu malo da isprozivam
ljubitelje ruske priče. Priče koja ima toliko malo merljivih uspeha ali toliko mnogo nemerljivih
pripovedanja, navijanja i ispredanja.

Dok Ruske verzije još nisu spremne, amerikanci su već napravili zamenu F-15 i F-16 kombinacije
(filosofija po kojoj u upotrebi postoji skuplji i jeftiniji borbeni avion).

Reč je o F-22 i F-35.

F-35 bivajući masovniji i sa zadatkom da bude zaista savršenstvo višenamenske platforme ima
sigurnu budućnost. Dok se za F-22 ispostavilo da je skup i to mnogo. Zna se da je njegov RFP
bio produkt hladnog rata i kada se na to sve doda vojno-industrijski kompleks sa svojom zeljom
da prekorači, oduži i previše naplati, imate haos koji ni u najsređenijem sistemu na planeti nije
baš jasan. Epilog priče je obustava daljih narudžbina za ceo F-22 program pre mesec dana.

Danas gledamo dva videa. Prvi je više promo-vrste za jedan sistem, ali zanimljiv po onome što
će zgroziti sve ljubitelje ruskih akro-mašina i old-school dogfight-a. Negde na 3’30“ čuje se citat :

„With [distributed aperture system], maneuverability is irrelevant. Instead of mutual kills,
the F-35 simply exits the fight, and lets it’s missiles do the turning.“

Iako nije zvanični „doktrinarni“ video, na zanimljiv nacin predočava budućnost integrisanih
(kad bolje razmislite i logičnih) softverskih rešenja i ludila u vidu AIM-9X raketa koje mogu da
„pucaju“ unazad.

Da ne ispadnem previše kritikovan zbog javno izrečenog stava, drugi klip predstavlja otvorenu
(malo nerealniju i neprovereniju) kritiku F-22 programa.

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

V

Prvi video je standardna makretinska patka u najboljem "ja sam super-genije, niko mi ne moze nista" maniru (khm F-117a khm). Da se razumemo, takav marketing vole sve strane, ali Ameri bas preteruju. Dakle, sta to oni toliko hvale u ovom videu? Svakako jedan dobar i koristan sistem. Problem je u tome sto tvrde da je taj sistem nepogresiv i svemocan, sto je notorna glupost. Dakle, imamo 6 IR senzora rasporedjenih po avionu tako da pokrivaju kompletnu okolinu, dakle 360 stepeni. Na snimku se vidi gde su postavljeni, tri na nosu(jedan gore, dva dole), dva na donjoj strani trupa(jedan ka napred, jedan ka nazad) i jedan na gornjoj strani trupa. Sa ovakvim rasporedom mi je vrlo sumnjivo sta to iza aviona on moze da vidi. Takodje, jako mi je zanimljivo ono sa ispaljivanjem raketa u napred da bi gadjale u nazad. To je pokusavano i ranije i javljaju se veliki problemi, na primer u trenutku kada raketa u odnosu na vazduh ima brzinu nula, ako su to uspesno resili svaka cast, ali opet ostaje pitanje koliko je neprijateljski avion vidljiv u IR spektru iz prednje polusfere (mlaznici, kao najveci izvor infracrvenog zracenja su zaklonjeni). Sto se tice detekcije lansiranih raketa, to je ok, ali opet mi je smesna cinjenica da po njima F-35 izbegne svaku raketu tako sto izbaci mamce(bez ikakvog manevra), a opet oni Suhoji i EF2000 u snimku moraju da manevrisu + da izbace mamce + opet bivaju pogodjeni, hm, interesantna objektivnost. Izgleda da stvarno manevrisanje nije bitno, pa ko je jos manevrom izbegao raketu(neki tamo Srbi svako po nekoliko komada, ali oni se ne racunaju). Takodje, kako to oni zamisljaju da vide protivnicki avion koji im prilazi otpozadi, lansiraju raketu, a da onaj tamo to samo gleda i ne uradi nista? Ako je neko u stanju da na tebe lansira raketu U NAZAD(dakle koristeci JEDAN od 6 senzora koje ima svakako si i ti u stanju da njega gadjas OTPOZADI(bilo radarski ili toplotno vodjenom raketom, s tim sto toplotno vodjene MNOGO lepse rade kad avion gadjas sa njegove zadnje strane). Ne zaboravimo da MiG-35(prikazali su Suhoja, ali ipak mislim da je migonja pravi protivnik za F-35, Sukhoi je teska kategorija) ima OLS sistem koji je(u prednjoj polusferi) mnogo potentniji nego AN/AAQ-37 u zadnjoj(a i u prednjoj, ali ne govorimo o tome). Dakle, MiG-35 ne moze da gadja F-35 koristeci svoj radar(dometa 130km, a bice poboljsano do 200), niti OLS-om(dometa 45km kad napada neprijatelja otpozadi i 15km spreda), ali zato F-35 moze da gadja svojim IR sistemom(ciji domet nisu precizirali) i to unazad. Bravo!

Sto se drugog snimka tice, to je vec realnije, dobro, malo su ljuti sto su spiskali gomilu para a sad su u krizi, trebali ste da razmisljate na vreme. F-22 je dobar avion, ali kao sistem(pominjao si da volis americke sisteme), je uzasan, posto jako nezgodan za kasnija poboljsanja(trebace im, a tada ce biti jako skupo), tj kao integrisani sistem bilo kakve izmene bi trazile jos izmena, a one jos izmena i tako u nedogled. Isto su uradili i sa Tomcatom, pa je samo 38 aviona unapredjeno u F-14B i jadnih 18 u F-14D.

Odgovori
D

Sve to lepo zvuchi ali samo dok je josh u glavi. Sistem koji koristi F-35 i koji su oni prikazali na ovoj prezentaciji naravno desava se u idelanim uslovima sa protivnikom koji je na nivou drona. Sistem kao prikazuje par vozila koje se krecu na zemlji, kao vidi PVO sisteme itd… Ajd sad da uzmemo nekoliko Smederevaca i zapalimo ih ili josh bolje da zapalimo 500 takvih peci ili bilo chega i josh ako mozhe da se postavi da se to kobajagi krece ili josh bolje stari krshevi automobila na koje su postavljene cevi koje liche na tenkovske itd… Da ne pricam o laznim radarskim emiterima koji emituju iste frekvencije kao npr Neva ili Kub ili neki drugi radar pa to pomnozi sa recimo 300 (to se radilo 1999). Od tolike konfuzije nece se znati shta je shta tu, tj shta je pravo a shta nije jer ce sistem sve da oznachi kao opasnost i kao cilj koji treba unishtiti itd… Uni unishte jedan lazhni cilj i nikne 5 novih pa nek se oni zezaju koji je pravi. Malo truda oko ove vrste ometanja tipa shtapom i kanapom zajebe taj njihov sistem koji su oni platili boga pitaj koliko miliona… Zbog takve opasnosti se moraju popeti na vece visine odakle opet taj isti EOS mozhe biti samo josh ne precizniji zbog udaljenosti. Napraviti veliku gustinu razlichitih sistema ometanja kao shto je ovaj moj totalno banalni primer i F-35 mozhe slobodno da iskljuchi taj sistem (a ubedljivo najbolja varijanta bi bila kad bi se preopteretio zbog broja ciljeva i rikno shto se u praksi deshavalo npr. kod S-300 samo shto je tu u pitanju radar).

Gadjanjem raketa unazad koje imaju IR navodjenu glavu je malo tezhe jer prvo rakete moraju da naprave takav manevar gde ce izgubiti veliku kolicinu goriva i tom ostrom manevru a samim tim i max domet. Drugo, raketa koju ce oni ispaliti se nalazi u mnogo tezem polozaju jer trebaju da gadjaju cilj HEAD ON za razliku od protivnika koji mu je vec iza ledja i vidi jak toplotni odraz. To je malo kontradiktorno al ajd… Voleo bih da vidim pravi snimak kako to funkcionishe barem sa dronom ako nishta.

Odgovori
D

Takodje dodao bih recimo varijantu kada bi se npr Su-35 nalazio iza F-35 i pokushava da mu se prikrade osmatrajuci ga sa svojim EOS-om. Moze mu prici sa mnogo vece udaljenosti zbog toga shto Suhoj osmatra njegove motore koje zrache extremnu toplotu i samim tim otkriva ga na velikoj udaljenosti sa svojim EOS. Prilazi mu u domet za lansiranje jer taj isti Su-35 moze npr da lansira R-27T ili R-27ET sa mnogo vece udaljenosti nego ta josh ne napravljena raketa koja gadja unazad jer zbog takve manevarbilnosti i svega to je ocigledno raketa malog dometa predpostavljam neki modifikovani AIM-9X ili nesto slicno, s' obzirom da za sada AIM-9X ima sposobnost za gadjanje 90 stepeni off boresight. Da ne spominjem koliko su ustvari generalno EOS vrlo podlozni razlicitim tipovima ometanja.

Za sada chitava ta ideja je zasnovana na idealnim utopijskim uslovima koje su naravno na strani F-35 a to je samo jedan pogled na sve to. Sareno, interesantno ali se vrlo lako prevazilazi vrlo prostim pristupom celoj stvari. Prave ocene toga cemo tek videti naravno.

Odgovori
D

1999. godine su korisceni razliciti ometaci ali pre svega lazni ciljevi, pravljeni kao replike originala 1:1, razne peci tj Smederevci koji su bili zapaljeni i odavali mnogo vecu toplotu od susednog tenka pa ga AGM-65 nije mogao da uzme u zahvat nego stalno nishanio tu pec. Takodje su se koristili i aluminijumski trougli visine oko 1m gde se na radarima u ground (vazduh-zemlja) modu na F-15E, F-18C i F-16C mogli videti kao ciljevi tj tenkovi jer su ih nasi postavljali bas u razlicite takticke formacije da i izgledaju na radaru kao tenkovski vod i slichno. Ti radari takodje koshtaju boga oca a ustvari Smederevac i parche aluminijuma izbacili iz stroja te super moderne masine.

Kada bi bili josh malo domishljatiji mogli smo na Kosovu simulirati vecu tenkovsku formaciju uz pomoc starih krsheva od automobila u kombinaciji sa aluminijumskim trouglima i sa pokrivkom koja lici na tenk sa sve cevi da se navuce nekoliko A-10 da pridju blize i da ih poskidaju iz zasede.

Iskreno veliki sam ljubitelj visoke tehnologije i odushevljavam se funkcionalnoshcu celokupnog sistema na americkim avionima gde pilot uziva i ne razmislja mnogo i jako dugo sam bio pobornik svega toga kao klinac dok nisam zashao u malo dublje vode shto se tiche i borbene avijacije i realnih deshavanja za vreme rata. Odlicno poznajem svaki detalj mogucnosti svih verzija F-16 koji dele veliku slicnost sa sistemima na ostalim americkim avionima.

Ipak je previse prepotentno pricati o tim sistemima kao o necemu nepobedivom.

Odgovori
G

Istorija vazdusnog ratovanja (ona prava ne propagandisticka) dala je vec odgovor na sva pitanja u vezi okretnosti jednog uslovno receno lovackog aviona. Pojava gotovo svakog americkog lovca propracena je slicnom reklamom. Mislim da nema potrebe dalje komentarisati. Sto se tice ljubitelja ruske i americke price pa to je ista bratija bar ovde u Srbiji. Nepotpuno obavesteni i na gotovo identican nacin indoktrinirani, naivnosti koliko hoces.

Odgovori
b

t 50 lansira 16 raketa odejendom mozda bi mogao da zbuni pilota u f 35 jer amer nebi znao koja na njega ide a koja na njegovog kolegu?odgovor molim vas ako moze?

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

lala na: Burže: prikazan model francusko-nemačkog projekta novog borbenog aviona, projektu se zvanično priključila Španija

Takvu maketu su prikazali i Turci. Mogli smo i mi da sklepamo nešto od špera pa da se hvalimo. Evropa će proći kao sa eurofajterom, koji kad je napravljen bio je preskup i zastareo. Ali radna mesta, fondovi.... Kinezi, Rusi, sutra Indija i Brazil, to su ozbiljni igrači. Već sada Ruski Suhoj je bar duplo…

20. Jun 2019.Pogledaj

Bane na: [VIDEO REPORTAŽA] Detaljan obilazak srpskog MBB-BK117 D2M

@Al-41F Afera helikopter je sistemska afera a ne afera vezana za pojedinačni tip/vrstu helikoptera. @Miloš 77 Smisao mog komentara i jeste da se uloga H-145 ne može meriti sa Mi-24/28. Ne vidim šta bih osporio u vašem komentaru, pošto ste na drugi način rekli isto što i ja. Moja poenta je bila šta nabaviti prvo,…

20. Jun 2019.Pogledaj

Živojin Banković na: [VIDEO REPORTAŽA] Detaljan obilazak srpskog MBB-BK117 D2M

Два Ми-24В је користила Јединица за специјалне операције, Ресора државне безбедности, Министарства унутрашњих послова. Активно су коришћени у борбеним дејствима 1998. изнад Косова и Метохије.

20. Jun 2019.Pogledaj

ljubitelj istorije na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Kako je vlast uništila slovensko zrakoplovstvo

Ne znam koliko je to tacno, ali sam cuo da su Slovenci tada na krovu raketiranog hangara postavili protivavionski mitraljez Brauning 12,7 mm. Ako je to tacno, onda je to razlog raketiranja. Inace, pod vatrom aviona JRV bio je na Brniku i JAT-ov DC-9. Pitajte o tome Stevu Ignjatovica koji je bio pilot u tom…

20. Jun 2019.Pogledaj

Živojin Banković na: [VIDEO REPORTAŽA] Detaljan obilazak srpskog MBB-BK117 D2M

ID Јесте ли баш сигурни да нико више не купује Ми-17 какве је купила Србија 2015. године ? Наравно да купује и то са још сиромашнијом опремом. Верзије Ми-17-1В, Ми-17В-5, Ми-171А, Ми-171Е, Ми-171Ш са скромним пакетом основне опреме је у последњих 10 година набавило бар 20 држава. И даље се производе и наручују.

20. Jun 2019.Pogledaj

Send this to a friend