BEG airport status
[EKSKLUZIVNO] Jat, Država, Kinezi i SPO magija od četiri poslanika

[EKSKLUZIVNO] Jat, Država, Kinezi i SPO magija od četiri poslanika

Posle vesti koja je očigledno došla anonimnim putem od kontraverznog revizora da zainteresovanih nema, sinoć u doba kad joj vreme nije (veče) pojavila se zanimljiva glasina da je jedini kredibilni entitet koji ima proverljivu istoriju bavljenja avio-biznisom (jedan od uslova tendera) Er Baltik iz Letonije. Tačnije država Letonija budući da je pomenuta aviokompanija u njenom vlasništvu.

Dve nedelje ranije, kao što su gle slučaja samo Novosti objavile, nije bilo interesenata za dil decenije. Omnisposobni administratori svedruštvenog kapitala smislili su apsolutnu hit ponudu za vreme drugog (po svim predviđanjima goreg) talasa najveće ekonomske krize koju je planeta doživela. 49% vlasničkog udela za firmu koja ima previše zaposlenih, prestaru flotu i koruptivnu praksu za koju će (ako ikada izađe na videlo) slučaj „Kolubara“ biti malo dete. Jagodica na šlagu ove predepresivne situacije koju ni stručnjaci manje-više svih partija na političkoj sceni nisu uspeli da reše je definitivno realnost principa tržišne ekonomije koji DCV podržava – ko hoće, može i sme, slobodno može leteti iz Srbije i za Srbiju. Zbog čega bi neko normalan onda kupio Jat?

Hajmo za trenutak da zaboravimo kategoriju normalnosti da bi situacija bila bolje objašnjena.

Ono što nećete pročitati u Novostima

Plan za Jat koji je u glavama nekih ljudi iz struke je jednostavan: nova kompanija u kojoj će biti ukupno 16 aviona sa ne više od 600 zaposlenih. 500 u letačkoj operativi i maksimalno 100 komercijalista. Prilično radikalno u odnosu na sadašnjih 1.500+ zaposlenih. Da bi se ovaj plan realizovao najveći problem predstavlja jedna manja stranka koja jedva prelazi cenzus ali zato efektivno kontroliše srpsko civilno vazduhoplovstvo. SPO-vih četiri poslanika i njihov ucenjivački kapacitet u odnosu na vladajuću koaliciju čiji su deo sprečava da normalnost aterira na trinula/jedandva. Naime, SPO je u poslednjih nekoliko godina u Jatu i Direktoratu Civilnog Vazduhoplovstva zaposlio preko 400 ljudi!

Bio to potpuno kvalifikovani direktor DCV-a ili nekadašnje bahanalije u vidu sponzorisanja pilotske obuke sina nekadašnjeg generalnog direktora (takođe SPO kadra) koji je bio poznat po afinitetu za određeno negazirano piće, SPO će sigurno zaslužiti mesto u mnogobrojnim monografijama posvećenim stogodišnjoj istoriji srpskog civilnog vazduhoplovstva. Ne.

Braća Kinezi

Delegacija Vlade Srbije boravila je pre neku nedelju u Pekingu gde je dobila ponudu za 14 aviona. Pominje se „tip Boinga 717“ ali nije jasno da li je reč konkretno o MD 95 ili se radi o opštijoj odrednici za neki od novih kineskih uskotrupnih lajnera. U zamenu za najpovoljniju ponudu te vrste tenutno Kinezi traže strateški pristup jednoj od profitabilnijih grana naše privrede u vidu investicija sa benificijama. Ništa nelegalno. Ništa kao na primer slučaj NIS-a.

Vlast je u dilemi. Prihvatiti kinesku ponudu ili ostati pri EU kursu. Koliko god da grcaju u problemu neviđenog suficita slobodnog kapitala i njegovog plasmana svuda po svetu, Kinezi jesu najpoželjnija meta za države koje su na ivici. Problem za nas je u tome što bi to bilo određenje prema Istoku, a želimo na Zapad.

Koja god opcija na kraju bude realizovna doći će sa neizbežnom radikalnom redukcijom radne snage nacionalnog avioprevoznika. Da li je vladajuća koalicija (ili bilo koja politčka partija bilo kada na vlasti) spremna da u izbornoj godini ostavi bez posla toliko ljudi?
Kako se kaže Ne na Kinekom?

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

mt

Блато… живо блато…

Odgovori
pu

Svidja mi se ovaj koncept 500 zaposlenih i 100 komercijalista. To mi mirisi (smrdi) na prethodnog direktora koji je pustio "komercijaliste" po gradu da vuku za rukave ljude da kupuju karte. Bas me interesuje ko ce da im radi ostale operativne poslove? Hoce li to da "autsorsuju" SE PE OU ili G17? Ovakvu "strucnu" formu organizacije avio kompanije nisam video ni u crtanim filmovima. Mozda Vuku i Dani treba dati da seigraju u muzeju da ne naprave toliku stetu :))

Odgovori
De

ovej kinez je verovatno CR 919, avion koji je interesantan i RYAN AIR u, motori CFM i Collins avionics.To je tehnicka strana, a politicka , sa sve SPO je zali boze sto takvi ljudi postoje i pitaju se za bilo sta.Za reorganizaciju JAT-a i ostalih sestra firmi ne treba nikakvi tenderi ili ne daj boze domaci " strucnjaci ", jos manje inzenjeri raznih sorti.Oglas u FLIGHTGLOBAL, traze se strucnjaci, pozeljno englezi, svaki za svoju oblast, plata je manji fix plus dobar procenat, i za par nedelja, ETO RESENJA.Mozda ce da boli, ali neka

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Petrovic Dusan na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

@max Slazem se sa Vama, kad bi neko strucan za PVO (Zorana Vukosavljevic?) napisao za sve nas clanak o balistickim raketama, hipersonicnim manevrisucim bojevim glavama koje imaju sve rakete jos od 1960-ih, pa do ovih novih izuma (ono sto lici na kljun patke) jer je vazna fizika i matematika, a ne izjave nekih politicara.

27. Nov 2024.Pogledaj
27. Nov 2024.Pogledaj

PakleniVuk na: Besne su, mrze avione i sa vazduhoplovnim preduzetnicima vrte milione evra: Kako su lisice spasile srpsku generalnu avijaciju i pri tom slupale par letelica

Tehnički "iskorenjenost besnila" znači da u poslednjih deset godina nije zabeležen ni jedan slučaj na teritoriji Srbije. Ali praktično ,mora se vršiti vakcinacija oralnim putem i dalje jer na Bliskom Istoku,a i u okolnim zemljama ima besnila i dalje. Ako bi prestali sa time za par godina bi se ponovo pojavilo. Jedini način potpunog iskorenjivanja…

27. Nov 2024.Pogledaj

Perko na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Nisam rekao nebitno već sekundarno. Rafal se na radaru vidi pa se vidi. Veće ulaganje u sisteme elektronske zaštite, ometanja i razne mamce mu se više isplati nego komplikovanje oko cevke jer eto bode oči.

27. Nov 2024.Pogledaj