BEG airport status
Pogibija padobranca na Lisičjem Jarku i udes ultra-lakog aviona kod Vojke

Pogibija padobranca na Lisičjem Jarku i udes ultra-lakog aviona kod Vojke

Jučerašnja pogibija padobranca na sportskom aerodromu Lisičji Jarak i teži udes ultralakog aviona na letelištu pored Vojke obeležili su početak letačke sezone u Srbiji.

Padobranac Milun Nedeljković (37) poginuo je juče oko 15 časova prilikom svog trećeg skoka tog dana na sportskom aerodromu Lisičji Jarak.

Nedeljkoviću, kao i većini beogradskih padobranaca, to je bio jedan od prvih skakačkih dana na početku ovogodišnje letačke sezone. Subota je po jednom od planova bila rezervisana za iskusnije padobrance kao što je bio Nedeljković dok je danas bilo planirano skakanje učenika.

Kako Tango Six saznaje, Nedeljković je nastradao prilikom poslednje faze prilaza zemlji radi izvođenja swoop-a – verovatno zbog pogrešne procene prilikom poslednjeg zaokreta namenjenog uvođenju u swoop liniju radi dobijanja veće horizontalne brzine. Prema priči svedoka on se u poslednjem trenutku manevra našao sa položajem tela paralelnim tlom i nakon toga pljoštimično o njega udario. Uprkos brzoj reakciji prijatelja padobranaca koji su mu pritekli u pomoć i pokušajima reanimacije Hitne pomoći Nedeljković je preminuo.

Nesretni događaj zabeležen je na video-snimku i fotografijama što bi trebalo da pomogne istražiteljima u utvrđivanju uzroka ove tragedije. Uprkos proizvoljnom izveštavanju klasičnih medija, avion iz kojeg su padobranci, pa i Nedeljković, juče iskakali nije imao nikakvu ulogu u nesreći. Po prvim svedočenjima verovatno nije bilo problema sa funkcionisanjem padobrana. Takođe, komentari o nepripremljenosti padobranaca usled „zimske pauze“ su pogrešna interpretacija medija i nemaju veze sa inače veoma temeljnim pristupom bezbednosti izvođenja skokova na Lisičjem Jarku.

Udes aviona kod Vojke

Samo dva sata nakon nesreće na Jarku, pilot ultra-lakog aviona Pionir 300S (I-6312) doživeo je teži udes prilikom poletanja sa letelišta blizu Vojke, Nova Pazova. Avion je totalno uništen prilikom pada dok je pilot koji je ujedno i vlasnik aviona prošao sa lakšim dvostrukim prelomom noge.

Kako Tango Six saznaje pilot aviona juče nije planirao let već je taksirao pistom letelišta radi probe rada motora i koraka elise. Usled još tačno neutvrđenih razloga avion se u jednom trenutku našao u vazduhu i nedugo zatim prilikom levog zaokreta, komandovanog od strane pilota (verovatno radi povratka na pistu) udario o tlo. Avion je totalno uništen.

Po jednoj od verzija očevidaca pilot je zbog bržeg dodavanja snage motora i rizika da zbog veće rezultujuće brzine ne uspe sa zaustavljanjem i tako završi u oranici posle uređene poletno-sletne površine, neplanirano poleteo.

Istražne radnje u vezi ovog incidenta sa strane DCV-a predvodiće veteran u istraživanju vazduhoplovnih nesreća Zlatko Vereš.

(Foto sa Lisičjeg Jarka: Kurir.rs)

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

Pa

U sporskom vazduhoplovstvu caruje nedisciplina.Na početku sezone, kada niko nije u punoj letačkoj formi sportski vazduhoplovci experimentišu.Oba udesa su ljudski faktor.
Da li je moguće da u DCV-u,nema stručnjaka za udese,već se poziva Zlatko Vereš? To je još jedan dokaz da svi problemi potiču DCV.

Odgovori
Pe

Gospodine Karajoviću,

Obično ne komentarišem komentare čitalaca bloga ali vaš ću morati. Diskusija na ovom blolgu se nikako ne ohrabruje, za to imamo forume kao priliku za nadmudrivanje. Sa druge strane svako može ostaviti svoje mišljenje o bilo kojoj temi u formi pomenutih komentara.

Vaše mi je, ponovo, simptomatično. Naime, pratim već duže vreme vašu aktivnost na komentarima u klasičnim medijima u vezi domaćih nesreća. Tamo, kao sada i ovde, vaše kritike su previše uopštene, previše proizvoljne i baziraju se na automatskim premisama koje nikako ne mogu ući u neku logičnu konkluziju, sve i da imate informacije. Koje nemate.

Prvo, pozivati se na "bezbednost letenja" i biti verbalni apostol istog kritikujući sve i svakoga u sistemu dolazi sa pozicije vašeg iskustva koje je time u biti kompromitovano. Uopštenost i nepovezanost te kritike bez trunke konkretne informacije govori o delu vaše ličnosti koja očito ima neki drugi problem sa onima koji su tu pomenuti.

"Carovanje nediscipline" bi se i moglo proturiti kao uslovna istina.
"Eksperimentisanje" u ovom slučaju je glupost koju ste izrekli bez citiranja ikakvih informacija, takođe vaše nepoznavanje konkretne operacije gde se tragedija dogodila ilustruje vaš proces zaključivanja koji se, opet, bazira na metafizici vaših ubeđenja. Ne na realnošću.

Iako je moguće da su oba udesa ljudski faktor, naravno da niko ozbiljan samo dan ranije to ne može tvrditi sa ovakvom sigurnošću. Nikako nisam za sprečavanje diskusije zasnovane na nepotpunim i verovatnim informacijama (mislim da je to korisno) ali nikada mi takođe ne bi palo na pamet da dan nakon incidenta presuđujem.

Deo oko gospodina Vereša je posebna tema koja će biti obrađivana na blogu, ali nikako na vaš način. Ljude ne treba napadati već sistem. Tango Six to jedini i radi ali ne na način analitičara iz fotelje, što ste vi, već na najdirektniji i informativniji način.

Vu

Petre, oni koji su zaista profesionalci u svom poslu, u ovom slučaju vazduhoplovnom, bez obzira da li se njime bave u komercijalne svrhe i žive od vazduhoplovstva ili su veliki entuzijasti i žive za vazduhoplovstvo, nikada sebi neće dozvoliti da na ovakav način javno istupaju i plasiraju svoje ''zaključke'' donesene na osnovu par novinskih članaka, kuloarskih priča, ili subjektivnih mišljenja koje imaju u odnosu na druge ljude. Takvi i slični istupi uobičajeno su posledica jednog velikog neznanje, zavisti u odnosu na druge ljude i drugih negativnih ličnih osobina, koje najbolje govore o onima koji takve istupe prave, a koji nažalost od strane laika za odredjenu oblast mogu biti konzumirani kao ''suva'' istina.

Vazduhoplovstvo je veoma kompleksna ljudska delatnost koja uključuje mnogobrojne faktore, posebno u bezbednosnom segmentu, i potpuno je neumesno i neljudski na ovakav način komentarisati i zaključivati uzroke udesa. Ljudi koji su od strane Službe za utvrđivanje uzroka udesa i analizu rizika DCV-a angažovani na poslovima istraživanja udesa i ozbiljnih nezgoda vazduhoplova predstavljaju deo najiskusnijih vazduhoplovaca i eksperata iz raznih oblasti vazduhoplovstva u R. Srbiji i mislim da je krajnje nekorektno obesmišljavati veliki trud i rad koji ulažu ne bi li za opštu dobrobit podigli nivo bezbednosti domaćeg vazduhoplovstva.

Ako neko misli da samo jedan faktor može učestvovati u nekom udesu, taman izgledao uzrok tog udesa očigledan već na prvi pogled, grdno se vara. Iza svakog udesa i nezgode u vazduhoplovstvu krije se niz kontributivnih faktora, i neretko se dešava da taj prvi pogled pruži potpuno netačnu sliku uzroka.

U tom smislu bih te zamolio da komentare nadri experata iz fotelje ne objavljujes na ovom blogu koji lično smatram najkvalitetnijim vazduhoplovnim informatorom u Srbiji, a sve prave vazduhoplovce da pre svoje ''presude'' sačekaju izveštaje svojih kolega koji rade u Komisijama za istraživanje udesa. Time bi pokazali da im je zaista stalo do podizanja nivoa bezbednosti i doprineli da vazduhoplovstvo u očima šire javnosti ne poprimi oblik nekakve masovne samoubilačke discipline.

gr

Ne ulazeci u problem ko je kriv i zbog cega, jer kako kaze Petar, nemam potrebne informacije – jednu stvar znam. Pavle Karajovic nije nadri ekspert i komentator iz fotelje, vec kapetan aviona, sa pretpostavljam oko 20000 (dvadeset hiljada) sati letenja. Tako da, Vuce, upravo ulazıs u protivrecnost onoga sto si sam napisao. Nisam niciji drveni advokat, ali ni ti ne znas stvari o kojima pises…

Odgovori
Vu

Poštovani gospodine ''grogi'' (izvinite što je pod navodnicima, jer bez namere da vređam ne znam da li je u pitanju ime, nadimak ili stanje),

1. U svom prethodnom komentaru nigde ne vidim ime gospodina koga pominjete, te s' toga samo mogu da konstatujem da ste Vi usli u protivrečnost svojim navodom da niste ničiji drveni advokat.

2. Kada neko komentariše uzroke vazduhoplovnog udesa a nije zvanično uključen u istraživanje tog udesa niti ima kakva bliža saznanja o tom udesu, potpuno je nebitno da li to čini iz fotelje svog doma ili iz sedišta u kokpitu aviona, i potpuno je nebitno koliko ima hiljada sati letenja ili padobranskih skokova, on se može nazvati jedino nadri expertom.

3. Gospodin Zlatko Vereš je od strane Službe za utvrđivanje uzroka udesa i analizu rizika DCV-a zvanično angažovano lice koje radi na poslovima istraživanja udesa i ozbiljnih nezgoda vazduhoplova i nalazi se na listi stručnjaka pomenute službe.

4. Konstatacija da svi problemi (kakve god prirode oni bili, pošto ih autor prvog komentara nije naveo) potiču od DCV-a zato što gospodin Zlatko Vereš predvodi (predsedava) Komisijom, tj. predvodio je Grupu za uviđaj, koja istražuje udes ultralakog vazduhoplova koji se dogodio u Vojki je sasvim nepojmljiva i nespojiva sa bilo kakvom logikom.

5. U DCV-u tj. njegovoj Službi za utvrđivanje uzroka udesa i analizu rizika na listi stručnjaka službe se pored gospodina Zlatka Vereša nalazi i 20-ak drugih lica. Ko će biti angažovan sa ove liste na konkretnom slučaju udesa vazduhoplova i ko ce predvoditi Komisiju ili Grupu za uviđaj zavisi od vrste vazduhoplova koji je imao udes, trenutne fizičke dostupnosti lica sa liste stručnjaka, i prethodnim angažovanjima tih lica na srodnim slučajevima.

A sada Vas molim da ponovo pročitate moj prethodni komentar i da ubuduće ne ''izlećete na prvu loptu''.

S' poštovanjem,
Vuk

Odgovori
gr

Sasvıim je jasno o kome se govori u prvom postu, tako da ovolika filozofija na tu temu nije potrebna.
Jos jedna protivrecnost u obracanju je nepotrebna ironija sa pocetka drugog posta (''grogi''…..da li je u pitanju stanje) sa pozdravom na kraju istog posta (s' postovanjem).

Pa

G. Vojiniviću,
da bi razumeli o cemu pisem trebalo bi da provedete mnogo vise sati u avionima.Sve bi vam bilo
daleko jasnije.Direktorat je ovo napisao:"

1.ВЕРОВАТНИ УЗРОК УДЕСА
Према првим анализама у фази равнања куполе дошло је до проклизавања леве шаке
падобранца преко левог задњег слободног краја што је узроковало да се падобранац због
фактичког повлачења само десног задњег слободног краја, нађе, без своје намере, у оштром
десном заокрету на висини од око 10 m AGL који је изазвао додатно убрзање и превођење тела
падобранца у приближно хоризонтални положај у којем је великом брзином ударио у травнату
површину у близини рулне стазе.

2.ВЕРОВАТНИ УЗРОК УДЕСА
Током заокрета дошло је до слома узгона, авион је ударио о терен најпре левим крилом које је отпало, а затим и трупом.Вероватни узрок удеса је удар авиона о терен, до којег је дошло услед покушаја пилота да са превученим авионом изврши заокрет."

Odgovori
Pe

Citirali ste prelim. izvestaj, i?
Kakve veze imaju moji sati naleta sa ovom pricom, osim na taj nacin posredno isticanje vasih?
To vas uzbudjuje?

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Miloš77 na: [RAT U UKRAJINI] Rusi i dalje napreduju, PVO Ukrajine na izdisaju

Pa sto ne prave te granate i cevi (ukljucujuci i 155mm). Nije to ni blizu toliko komplikovano za takve majstore i toliko zemlju sa istorijom masinke manufakture svega i svacega. Sa druge strane hoce da prave Bajraktare i svoje Lancete a nemaju dovoljno granata, i ceo NATO nema dovoljno da im pokloni. Totalno nelogicno. .…

15. Apr 2024.Pogledaj

Miloš77 na: [RAT U UKRAJINI] Rusi i dalje napreduju, PVO Ukrajine na izdisaju

@Sheik Rusi prave i koriste svoje rakete za unistavanje ciljeva, a iranski Shahed/Geran2 su tu da zasicuju i trose NATO PVO. Sto se tice nemogucnosti brzog prodora, tu su se tesko zeznuli jer su krenuli sporo i neorganizovano sa idejom da ce se Ukrajinci razbezati i Zelenski otici van zemlje. Kardinalna takticka greska koja ih…

15. Apr 2024.Pogledaj

Miloš77 na: [RAT U UKRAJINI] Rusi i dalje napreduju, PVO Ukrajine na izdisaju

Ne bi ja sudio po dosadasnjem tempu nista. Trenutno se lomi ljuska od tvrdog oraha velikog 1000km. Zna se sta biva kad ljuska krcne.

15. Apr 2024.Pogledaj

Thomas na: Višenamenski borbeni avion Rafal: Od nedostatka porudžbina do navale naručilaca

@Milki Zasto bi Hrvatska presla na F-35? Obucava svoje Pilote na Rafaliman. Nebi me cudilo da Hrvatska naruci nove Rafale kao zamjenu za ove pristigle. Dok im isteknu resursi bice novi gotovi za izporuku. Za despet ce jos naruciti METEORe i to jos i objavit. Tek ce onda onaj pacenik krajnje poludit. To za dva…

15. Apr 2024.Pogledaj

Frequent Flyer na: Vučić: Potpisivanje ugovora za Rafale u naredna dva meseca

@ Evroprc Tebi kao da ne pada na, ovoga, pamet da se kupljeni Rafali F3-R s resursima do 2040. itekako mogu da nadograde na F4 pa i na sledeće, novije standarde, nešto što se u Francuskoj upravo i dešava, ne samo s Rafalima za francusku Armee de l'Air nego i s bivšim F3 Rafalima koji…

15. Apr 2024.Pogledaj