BEOGRAD – SAA (Smatsa Aviation Academy) preuzela je prošle nedelje osam novoproizvedenih Cessni Skyhawk 172S iz fabrike američkog proizvođača aviona u Independensu, Kansas. Ovim je najveći srpski FTO proširio svoju flotu koja sada broji 20 letelica. Nove „cesnice“ se u Srbiji očekuju u prvoj polovini novembra i uz ovo poslednje proširenje kapaciteta SAA je spremna za novu organizovanu ab-initio obuku veće grupe studenata iz Alžira. Tango Six danas ekskluzivno objavljuje fotografije sa preuzimanja letelica u Cessninoj fabrici.
Uprkos navodima pojedinih medija da je „Srbija dobila nove avione“, vlasnik Vršačke akademije, državna firma, Kontrola letenja Srbije i Crne Gore primer je kako vazduhoplovni sektor može biti profitabilna grana domaće privrede. Iako je akademija formalno i dalje u vlasništvu države (kroz SMATSA-u), investicija od 2.8 miliona dolara u nove letelice kao ni brojna druga manja organizaciona i infrastrukturna poboljšanja nikako ne bi bila moguća da je Jat ostao vlasnik. Premisa samostalnosti u operacijama na realnim osnovama profitabilnosti, pre svega zahvaljujući organizovanim dolascima kadeta iz inostranstva, polako se pokazuje kao validan biznis plan. Koncept koji je preko potreban Jatu ali i drugim javnim preduzećima.
Kratki final
Kada piloti kompanije koja se bavi isporukom letelica iz Amerike, Weaver Aero International, budu birali između „nula-jedan“ i „jedan-devet“ pravca pred sletanje Cesninog karavana do kraja prve polovine novembra, biće to kraj procesa jedne od najvećih nabavki letelica u srpskom vazduhoplovstvu u njegovoj novijoj istoriji.
Procesa koji je započet javnim tenderom a koji je okončan logičnim izborom proizvođača čije avione Vršac koristi već nekoliko decenija.
SAA je donela odluku da kupi S model, poslednju verziju baznog Skyhawka koja je kao novi model prvi put sišao sa proizvodne linije 1998 godine. Tu je dobro poznati Lycoming motor od 160 konjskih snaga, McCauly dvokraka elisa koja pretvara snagu motora u brzinu do 126 čvorova na maksimalnu daljinu od 640 nautičkih milja. Ono čime se nove Cessne razlikuju od postojeće vršačke flote su dva LCD ekrana, primarnog i navigacionog, koji su sastavni deo popularnog Garminovog navigacionog boxa G1000.
Biznis
Kako je direktor SMATSA-e Nikola Stankov izjavio, SAA planira da većim prilivom kadeta iz inostranstva povrati uloženo. Prva organizovana grupa stiže iz Alžira.
U vazduhoplovnoj javnosti špekulisalo se da su starije Cessne (M, N i P modeli) i dalje u vlasništvu Jata. Kako je Tango Sixu rečeno u SMATSA-i, i te letelice su od nedavno njihovo vlasništvo. Time se SAA flota trenutno sastoji od 20 aviona – 10 starih 172-ki, 8 novih „S“ modela i dva dvomotorna aviona.
Još do sada neobjavljnih fotografija sa prihvata u Independensu ljubaznošću SMATSA-e: