BEG airport status
STS Avijacija u regionalnoj akciji suzbijanja besnila kod divljih životinja iz vazduha

STS Avijacija u regionalnoj akciji suzbijanja besnila kod divljih životinja iz vazduha

Pre dve godine, na inicijativu Ministarstva poljoprivrede, trgovine, šumarstva i vodoprivrede Republike Srbije, Evropska Unija finansirala je projekat iskorenjivanja besnila i svinjske kuge kod divljih životinja za našu i okolne zemlje. Budući da ove bolesti i njihovo prenošenje nisu teritorijalno ograničeni u projekat su uključene Bosna i Hercegovina i Crna Gora. Realizacija celokupnog projekta sa vazduhoplovne strane pripala je beogradskoj firmi STS Avijacija doo.

Česi, subotičani i Privredna avijacija protiv momaka sa Lisičjeg Jarka

Kako za Tango Six Blog priča Velibor Vukašinović, predsednik Udruženja vaazduhoplovne industrije Srbije, jedan od najvećih poslova u istoriji srpske Generalne Avijacije pojavio se iznenada, zahtevao je brzo razmišljanje i odlučnu inicijativu da bi uopšte i ostao u Srbiji:

– U prvoj polovini 2010. godine obratio mi se mladi saradnik iz Direktorata Civilnog Vazduhoplovstva, Nemanja Jović i rekao da je teritorija Republike Srbije uključena u petogodišnji program vakcinisanja iz vazduha životinja koje su prenosioci besnila i svinjske kuge. Akciju je koordinisao Upravni odbor za sprovođenje globalnog okvira za kontrolu, naročito opasnih zaraznih bolesti životinja za Evropu „GF-TAD“ u okviru Evropske komisije. S tim u vezi, ova institucija raspisala je tender za najboljeg ponuđača i posao su dobile dve firme iz Česke i Bugarske. S obzirom da je gospodin Jović bio član koordinacionog tela za ovaj posao u okviru Uprave za veterinu Ministarstva poljoprivrede, trgovine, šumarstva i vodoprivrede, insistirao sam na hitnom održavanju sastanka svih vazduhoplovnih subjekata koji bi mogli da učestvuju u realizaciji ovog posla.

Sastanak je hitno zakazan i, pored gospodina Jovića i UVIS-a kao inicijatora, pozivu su se odazvali: JAT – Privredna avijacija, Ciklonizacija iz Novog Sada , AIR-SMED iz Smedereva i STS Avijacija iz Zemuna. Na samom sastanku je ispoljena neverica prisutnih da mi uopšte možemo da se uključimo u ovaj posao. Naš stav je bio da treba biti uporan u iznalaženju mogućnosti za uključenje u akciju uz našu svesrdnu pomoć. Najinicijativniji je, nakon sastanka, bio Dejan Aćimovic, vlasnik STS-a. Ispostavilo se da su Bugari spremni na saradnju sa nama, poštujući činjenicu da akciju treba sprovesti nad teritorijom Republike Srbije. Česi su akciju hteli da sprovedu samostalno, čak su napravili ugovore o logistici sa PA JAT u Vršcu, Aero klubom IS-Subotica, ali bez našeg učešća u letenju. U isto vreme je stupio na snagu i novi Zakon o vazdušnom saobraćaju koji je Čehe onemogućio da brzo steknu AOC za pružanje usluga iz vazduha – priča Vukašinović i posebno ističe najbitnije segmente ove akcije:

– Naša Generalna Avijacije ostvariće 2.500 časova naleta godišnje kroz ovaj posao u narednih pet godina koliko je predviđeno da akcija traje. Poređenja radi ceo Vazduhoplovni Savez Srbije godišnje naleti 200 časova. Na ovom poslu će se pristojno zaraditi, što će doprineti obnavljanju resursa i kompletne tehničke baze srpskog vazduhoplovstva, dok će piloti koji učestvuju u akciji steći sve potrebne uslove za produženje dozvola i sticanje novih ovlašćenja, zaključuje predsednik UVIS-a.

Najbolje iz Srbije iznad regiona

24. decembra 2011. godine prisustvovao sam završnoj akciji za predhodnu godinu na sportskom aerodromu Lisičji Jarak. Za taj dan bilo je planirano „dejstvo“ po širem reonu Beograda sa sletanjem aviona u Smederevsku Palanku radi rutinskog servisa. Tog vedrog i veoma hladnog zimskog jutra LYBJ stajanka bila je neuobičajeno popunjena Cesnama i jednim Pajperom. Grupno poletanje kakvo se retko može videti ne samo na Jarku nego i na ostalim sportskim aerodromima Srbije.

Pratio sam ovu priču od njenog početka, prisustvovao početnom orijentacionom brifingu pred akciju u Bosni i nakon povratka ekspedicije došao na Jarak ne bih li zabeležio jedan od poslednjih letova prošlogodišnje polusezone i popričao sa direktorom STS Avijacije Dejanom Aćimovićem:

– Naš cilj je od početka bio da se kao firma koja se već nekoliko godina bavi avio-tretiranjem koristeći avione An-2 nametnemo kao najbolji menadžeri ove izuzetno velike akcije. Bilo je potrebno sakupiti što više aviona koji su u privatnom vlasništvu što smo na kraju i uradili. To su privatni i klupski avioni Generalne Avijacije, Cesne 172 i Pajper Warrior-i. Zahtevi posla su prilično jednostavni što se tehničkog dela tiče, mašine koje izbacuju mamce su instalirane u zadnjem prtljažnom delu letelica, umesto zadnjih vratanca za pristup prtljagu postavljena su druga posebno modifikovana sa otvorom. To nije komplikovana modifikacija, nije bilo potrebe za naknadnom sertifikacijom i uredno smo dobili STC za te radove.

Iznad teritorije Srbije biće izbačeno oko milion i 600.000 vakcina. Budući da divlje životinje ne znaju za postojanje administrativnih granica između država cela akcija nije ograničena samo na teritoriju Srbije. STS Avijacija je dobila i uspešno izvršila tretiranje područja Bosne i Hercegovine i Crne Gore a sledeće godine ćemo najverovatnije dobiti posao tretiranja teritorija Bugarske i Rumunije. Mislim da to dovoljno govori koliko smo kvalitetno izvršili poveren posao.

Iznad svakog planiranog reona pilot dobije rutu sa precizno definisanim „trekovima“. Tipičan let traje između 2.5 i 3.5 sata i izbaci se između 6 do 8 kutija što je negde oko 4.200 vakcina u jednom letu. Posadu čine pilot i operater mašine za izbacivanje mamaca. Svaki avion je opremljen sa dva GPS uređaja od kojih jedan služi pilotu za navigaciju dok drugi precizno beleži lokacije izbacivanja mamaca.

Uspeli smo da skupimo 10 aviona, 10 pilota i isto toliko operatera mašina koje izbacuju mamce. Naglašavam da je svaki od pilota naleteo preko 200 sati u okviru jedne višemesečne akcije i da smo posebno ponosni na činjenicu da su većina njih mladi momci koji ni na jedan drugi način u Srbiji ne bi mogli da nalete toliko a da ne plate iz svog džepa. Povrh toga što su dobili te sate takođe su po satu bili i plaćeni. Za sledeću godinu (2012.) planiramo dupliranje broja pilota i operatera da bi postigli veće iskorišćenje aviona po akciji. Minimum osposobljenosti letača je važeća CPL dozvola, završava Aćimović.

Poslednja akcija sezone

U video reportaži koju sam napravio to jutro možete videti deo predpoletnog brifinga, spremanje aviona za let sa punjenjem mamaca i poletanje.

(Za najbolji kvalitet snimka podesite opciju 1080p u YouTube player-u)

Fotografije: Miloš Mihić

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

В

Декију свака част на способности да добије и реализује посао, а Веља треба лагано да крене на пецање. Иако лично не варим ВСС тј. политику коју води (мада сам силом прилика члан ВСС), Вељина небулоза (уколико није у питању грешка аутора текста, у шта сумњам) да ВСС направи 200 часова налета годишње је заиста невероватна.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Drazo1 na: Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

gola je laz da Slovenija placa air policing .ne placaju ni Balticke zemlje i ne znam zasto se to stalno ponavlja

03. Dec 2024.Pogledaj

KK na: Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

@Goran Da li je Pula jos sposobna da radi s lovackom avijacijom? Bas gledam mapu, Zadar je idealan jer je sredisnje rasporedjen, a citao sam i da se planira obnova podzemne avio vojne baze u Splitu (Cetina). Ne znam koliko je velika i koliko aviona moze primiti, a ni i koliko je zapustena. U svakom…

03. Dec 2024.Pogledaj

Sima Kosmos iz dalekog svemira na: Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

Nego zna li neko koliko može jednu državu koštati iznajmljivanje tuđeg vazduhoplovstva za kontrolu vazdušnog prostora? Ima li kakav stručnjak da nam kaže kako to funkcioniše, od čega zavisi, da li se plaća kešom ili u naturi, i koliko uopšte košta? I ima li negde u svetu neki primer da je neko iznajmio tuđe avione…

03. Dec 2024.Pogledaj

Milki na: Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

@Brtuala Kakve veze ima civilni zračni promet sa NATO-om ? Lima o čemu ti pričaš ?

03. Dec 2024.Pogledaj

dado na: Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

Konstatacija u ovoj ili onoj rečeničnoj formi da će do početne operativne sposobnosti hrvatske eskadrile naoružane Rafalima dežurstvo preuzeti mađari i Talijani (n x objavljeno na T6 i u tekstu i komentarima) se vuče od potpisivanja (Hr) ugovora za Rafale tako da ne vjerujem da je tu u pitanju neinformiranost, Hr piloti što u Fr…

03. Dec 2024.Pogledaj