BEG airport status
„Novosti“ dobile uvid u istragu povodom pada školskog aviona Lasta – Tomislav Bećagović proglašen kukavicom

„Novosti“ dobile uvid u istragu povodom pada školskog aviona Lasta – Tomislav Bećagović proglašen kukavicom

BEOGRAD – Dnevne novine „Novosti“ zvanično su u utorak dodelile priznanja za „Najplemenitiji podvig godine“, tradicionalnu godišnju akciju u kojoj odlikuju hrabre, plemenite pojedince koji doprinose društvu ili su jednostavno uradile nešto hrabro i nesebično. Priznanje je ove godine posthumno dodeljeno majoru Goranu Saviću. Obrazloženje nagrade implicira dva zaključka – „Novosti“ su imale uvid u rezultate istrage; Bećagović je požurio da izađe iz aviona bez obzira za živote civila na zemlji.
Kako je danas objavljeno u štampanom izdanju lista: „Goran Savić je rešio da ostane u avionu, produži njegovu putanju i pogine, predpostavljajući da bi pad letelice na naseljeno mesto izazvao žrtve“.Ovom tvrdnjom, kao i predhodnom, da je „pilot do poslednje sekunde ostao u avionu koji je padao, žrtvujući tako svoj život da bi sačuvao druge“ , „Novosti“ su izgleda uspele da dođu do podataka iz zvanične istrage na koju očito još nije stavljen ni odgovarajući stepen poverljivosti. Teško kršenje vojnih pravila ukoliko im je neko dojavio ili brilijantno novinarstvo ako su svojim istraživačkim radom uspeli doći do nedvosmislenog zaključka da je letelica bila upravljiva.

Pozovi „Novosti“ radi rezultata

Priča o padu Laste jedan je od najsvetlijih primera sveinstitucionalnog amaterizma praćenog histeričnim okorišćavanjem medija nad mrtvim čovekom uz pogodno instrumentalizovanje procenjene gladi javnosti za herojima.

Sve je počelo greškom prvog vojnika Srbije, zatim savetom Ministarstva odbrane vrhovnom komadantu da drugi dan nakon nesreće donese ukaz koji direktno implicira da je letelica bila upravljiva ili delom upravljiva, nastavlja se samooslobađanjem od odgovornosti ljudi koji su projektovali avion, da bi se ove nedelje „Novosti“ pridružile žurci sa nekoliko zaključaka:

– „Goran Savić je odlučio da ostane u avionu“

Teza koja po svojoj postavci nije tačna. Niko ne može, ni po završetku istrage, znati šta je Savić „odlučio“ i o čemu je razmišljao. Šta god da se na kraju zaključi neće biti poznato šta je „želeo“ ili „odlučio“. Biće eventualno poznato šta je uradio ili šta nije uradio. Ako i to.

Ministar odbrane kao najpozvanija i najodgovornija osoba je na dan nesreće dao komentar (video) o izlasku Savića iz letelice. Sve ostalo je ili uvid u neke nove detalje istrage ili netačna tvrdnja sa morbidnim motivima.

– „Rešio da pogine i produži putanju aviona“

Nebrojano puta sam se u svojim tekstovima osvrnuo na koncept „spašavanja ljudi na zemlji“, vrtića, kuće i fabrike u Novoj Pazovi. Ništa slično se nije dogodilo niti se moglo dogoditi.

„Produžavanje putanje“ letelice je konstrukcija koja implicira da je ona bila upravljiva ili je u pitanju ekspertiza Matije Bećkovića ili nekog drugog člana panela za dodelu nagrade „Novosti“.

„…rešio da pogine“ je sintagma koja ilustruje do koje je mere neko spreman da razvlači mrtvog čoveka po svojim „šta-bi-bilo-lepo-da-se-dogodilo“ emotivnim impresijama i na kraju medijima.

– „…predpostavljajući da bi pad letelice na naseljeno mesto izazvao žrtve“

Ovo bi trebalo da abolira odgovorne od pitanja zbog čega je nedovoljno ispitana letelica sa, kako se ispostavilo, neefikasnim sistemom evakuacije letela iznad naseljenog mesta?

Ukoliko istraga na kraju bude ustanovila da je avion bio neupravljiv a da je Savić ipak pokušao da nešto uradi do poslednjeg trenutka znajući da to verovatno neće biti uspešno, biće to realna slika njegovog karaktera (o čemu sam prvi i pisao). Ta verzija očigledno nije dovoljno glamurozna, faktuelno ustanovljeno herojstvo će tada biti zagađeno raznim medijskim smećem koje nije želelo da propusti trenutak i očekivanu emotivnu glad konzumenata.

Heroji i kukavice

Nastavljajući svetlu tradiciju nepogrešivosti pri oceni nesreća vojnih vazduhoplova (započetu dodelom iste plakete posthumno Ištvanu Kanasu o čijem udesu nikakvi rezultati istrage nikada nisu bili javno objavljeni), „Novosti“ jasno impliciraju da je jedan od pilota imao brigu za ljude na zemlji dok je drugi na vreme iskočio.

Ukoliko je jedan heroj drugi je po toj logici kukavica. Drugi nije imao obzira za spašavanje vrtića, ljudi i dece na zemlji već je gledao da sebe spase što pre. Nije „rešio da ostane u avionu, produži njegovu putanju i pogine, predpostavljajući da bi pad letelice na naseljeno mesto izazvao žrtve“.

Priča tek počinje

Dok su čelnici vojno-industrijskog kompleksa izgleda takođe odlučili da je sa Lastom ipak sve OK (verovatno su i oni imali uvid u rezultate istrage) i nastavili sa njenom prodajom, udes ove letelice će tek biti tema uz sve prateće implikacije.

Ako ostavimo na stranu morbidne i neetičke konstrukcija medija koje će, ukoliko se ustanovi da je major Goran Savić zaista pokušao nešto nesebično i hrabro, nepotrebno iskriviti sećanje na jednog izuzetnog čoveka – ostaje potreba za istinom. Istinom koja jedina može izlečiti sistem koji je pokazao očigledne i fatalne manjkavosti.

Tango Six će u nastupajućem periodu, za razliku od „Novosti“, nastaviti da postavlja direktna i najneprijatnija pitanja o odgovornosti, procedurama i kvalitetu domaće vazduhoplovne industrije. Prvo iz ličnog i emotivnog straha za bezbednost pilota, tehničara i putnika a zatim zbog prakse izvornog novinarstva koja kaže da je ono što neko pokušava da sakrije zapravo informacija. Sve ostalo je PR.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

Vo

Što bi nedavno rekao jedan moj dobar jaran i kolega, pilot
,,Krme čim vidi neku baru, potrči da se uvalja…,,
Tako su se i mnogi naši zvaničnici opredelili da trkom daju izjave koje ne samo da nisu dostojne položaja na kome se nalaze, nego nisu čak ni na nivou jednostavnog i logičnog opažanja. I ljudskog pijeteta prema porodici našeg druga.

Eee, pa Pero, zato si ti tu.
Ti si izvesna metafora pastira, koja ih drži podalje od povelike kaljuge.
O ,,Novostima,, ne bih naduže. odavno sam, još prilikom pokušaja objavljivanja prve knjige g.dinu Vukotiću napisao lično pismo šta mislim o njemu, njegovom listu i uzgred,nagradi koju dodeljuju.
Mogli su lepo pitati Bećagu i rešili bi najveći broj nepoznanica.
No nemam stvarno šta dodati na ovako dobro napisan članak. Pero samo hrabro. Oni koji poštuju istinu, profesiju i struku biće ti zahvalni.
Za ostale baš te i zabole.

Odgovori
Sr

Au, sta si ti naskrabao ovde. Sumnjam da je i tebi jasno. Po onome sto se da zakljuciti avion je usao u pljostimicni kovit. Da je Becagic ranije iskocio pomerilo bi se teziste aviona i mozda povratila upravljivost koja u pljostimicnom kkoviti apsolutno ne postoji. Cak je i pozeljno da jedan clan posade iskoci kako bi doslo do pomeranja tezista, to je lagan avion i jedan covek manje drasticno utice na centrazu. Ovako je sve proslo kako je proslo. Greska do greske, to je zakljucak. Prvo kovit nad naseljenim mestom, onda na kojoj visini a onda i ovo kasno iskakanje itd…

Odgovori
De

Nemojte vise razvlaciti mrtvog coveka, niti od Becagovica praviti kukavicu dizanjem prasine bez ikakvog dokaza. Samo insinuacije i neki zakljucci,
Siguran sam da je zajednicka odluka bila da se avion napusti. kad je odbacen poklopac kabine, iseceni su kablovi tako da nije bilo vise radio komunikacije. Niko ne zna niti ce znati zasto Savic nije ranije iskocio.
Nijedna kompanija koja proizvodi avione nece dozvoliti losu reklamu ni zbog ozbiljnijeg kvara na aparatu a tek zbog banalnosti….
Spustite loptu, ostavite Gorana da pociva u miru, Becogovica da se oporavi i zbog vas ne ispadne stvarno kukavica , a to sigurno nije.
Jednostavno je, avion se srusio, pilot herojski poginuo, jedan se spasao…ono sto je dovelo do nesrece bice u tisini ispravljeno i Lasta ostaje dobar avion koji treba da se prodaje. Bar se tako planira.

Odgovori
Л

Наша ''армада дефезионал насионал'', оваква каква јесте сада, још дуго неће моћи да схвати неке новонастале моменте где се ми то данас налазимо и какво је друштво уопште…Управо НЕ реаговањем својих служби на време доводи до оваквих ситуација (као и случај са гардистима нпр…) По мени, посебно интригантан је управо моменат искакања односно не искакања пилота…Ако је пилот, за кога је писало да је тада био у улози инструктора искочио и спасио се, а мј Савић био на обуци…водио авион до краја, доводи до врло ''неугодног'' закључка!?
Управо да би се избегле овакве ствари, службе су требале да реагују правовремено и професионално…а овако како су реаговале, сада имамо пилота хероја (вечна му слава!) а за другог који се спасао, за њега хтели не хтели, епитет се сам лепи…
Надам се да је лекција, коначно, научена…мада…

Odgovori
go

Čemu izmišljanje tople vode? Za koliko od 12755 heroja Sovjetskog Saveza, 3471 nosilaca "Medal od Honor", i ko zna koliko nosilaca "Ordre national de la Légion d'honneur" možeš napisati da su tu čast dobili nakon objektivne istrage okolnosti u kojima su navodno počinili herojsko delo?

Odgovori
Jo

Svaki, pa i najmanji incident zaslužuje dužnu pažnju, ne zbog toga da bi rezlutati izgledali lepo u medijima, nego da bi se mogućnost incidenta, udesa, tragedije svela na najmanju moguću meru. Ovde je strašno što se rezultati istrage prejudiciraju, što je u ozbiljnim zemljama nedopustivo i kažnjivo, a ljudi na najvišim pozicijama pokazuju zavidnu dozu amaterizma.
Dozvolite da postoje ljudi koji razmišljaju svojom glavom, koji sumnjaju u objektivnost, samo traže da se pravila igre poštuju i budu jednaka za sve, a povrh svega, to naglas i kažu.

go

Svaki, pa i najmanji incident u vazduhoplovstvu imperativno traži temeljnu istragu i utvrđivanje uzroka. To je postulat na kome počiva celokupno vazduhoplovstvo.

Sve to opet nema nikakve dodirne tačke sa tim kako nastaju heroji. Heroje ne stvara izveštaj DCV ili Ministarstva odbrane o uzrocima incidenta, več legende, priče, emocije; jer heroj je veoma subjetivna kategorija.

Stoga treba razgraničiti te dve stvari i ne mešati babe i žabe.

Sr

Dobro je sto ne brises komentare koji ti se ne svidjaju. "objektivni" novinarcicu!

Postavio sam komentar ovde pre dva dana, bio je objavljen i sada ga nema.

Alal vera!

Odgovori
Dr

Odlicno pisanje, svaka cast!
Zasto prijatelji novinari ne pitaju potpukovnika Becagovica kako je bilo, zasto je iskocio, da li je iskocio pokojni Savkovic, …? Zasto se plase da razgovaraju sa Becagovicem? Pa zar Becagovic nije jedan od najiskusnijih pilota? Zar njegovi sati provedeni u vazduhu ne znace? Pitam se, ko li se to plasi Becagoviceve price? Da li ga neko ucutkuje zarad vecih interesa? Zasto ministar Vucic nikada nije popricao sa Becagovicem u vezi ovog nesretnog dogadjaja? Ko to savetuje ministra Vucica da ignorise pilota potpukovnika Becagovica? Ima jos mnogo pitanja, nelogicnosti oko pada letilice ,,Lasta".
Daca

Odgovori
Pr

Šta se to pokvarilo kada nije ništa polomljeno? Na avionu te kategorije nema takvih misteriozno mogućih kvarova, pred sletanje! Nad Pazovom se može naći avion samo u prilazu za sletanje, a ne za vreme ispitivanja ili obuke. Te radnje se izvode u bezbednoj zoni. Begović je naredio iskakanje, kao instruktor. Po redosledu je prvi iskočio, iz zadnje kabine. Za njim je morao odmah i pilot iz prve kabine. Begović je postupio po propisima i postao kukavica, zato što je diletalizam i politika preuzela moć nad profesijom.

St

Mnogo je propalo i vojno vazduhoplovstvo kod nas. Pre izvesnog vremena dok je vojska kod nas nešto značila, takve stvari se ne bi desile. Gde je dobra priprema? Kako to da se takav let obavljao nad naseljenim mestom? Trebalo je razraditi sve okolnosti eventualnih dogadjaja pre leta, kao što se nekad radilo pa tek onda započinjati probu.
Jako diletantski pristup koji je rezultirao tragedijom. Ministar kao vrhovna vojna vlast snosi najveću odgovornost a zatim mnogi za njim..piloti su samo izvršioci loše planiranog leta.

Odgovori
bo

avion je pao, i dok bude avina padace. NIko ne zna sta je ura dio jedan ili drugi, moramo dalje leteti a s….a ce se desavati.

Odgovori
kl

Nakon svega procitanog morao sam da se javim sa par reci.. Na pocetku da kazem da sam Becagovicev klasic i da sam pricao sa njim oko ovoga udesa..
Prvo da odgovorim Starijem JATOV-cu, da je let bio planiran i isplaniran u detalje, kao i mnogo puta do sada, i da je "kvar" na avionu nastao u poslednjim minutama leta. O ovom kvaru niko ne govori jer ocigledno treba sve ovo zataskati, jer se vec neki avioni nalaze u Iraku..
Majoru Savicu sve pocasti i neka pociva u miru, a hrabrost potpukovnika Becagovica ne dovoditi u pitanje, jer se dokazao kroz svoju karijeru.
Ako ministar odbrane Vucic preispita svoje saradnike i savetnike za vazduhoplovstvo imace bolji uvid u vojno vazduhoplovstvo i tek tada ce moci da doprinese njegovom boljem razvoju.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Perko na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Nisam rekao nebitno već sekundarno. Rafal se na radaru vidi pa se vidi. Veće ulaganje u sisteme elektronske zaštite, ometanja i razne mamce mu se više isplati nego komplikovanje oko cevke jer eto bode oči.

27. Nov 2024.Pogledaj

ikim na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Aleksa, nema problema. Ako je trpanje ako se nešto prokomentariše jednom u šest meseci, ili godinu dana, neću raditi ni to. Gospodina mehaničara sam znao lično, porodice su nam bile kućni prijatelji, na žalost je pokojni, nije umeo ništa da uradi ni na svom, ni na bilo kom drugom autu, osim na par kamiona za…

27. Nov 2024.Pogledaj

Perko na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Ne ometa se to lako a i Francuzi imaju sopstvenih interesa po tom svetu pa su i ovaj mir dogovorili sa Libanom kojeg koliko toliko štite. Nije sve to crno belo.

27. Nov 2024.Pogledaj

алекса na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

ikim - "vojnog mehaničara, koji je umeo da odradi generalku na motoru TAM-150, ali je morao da zove svog kolegu da mu rešava mehaničke probleme na Zastavi 101 (pričam o 80-tim godinama prošlog veka). Jebeš takvog mehanničara" Са овим си рекао све о свом знању. Ништа не знаш, а волиш да се трпаш. Свака ти…

27. Nov 2024.Pogledaj

max na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Jako ovisno što smatrate pod "hipersonična rakete". Mnoge balističke rakete lete hipsersonično još od 1950tih, slično kao današnje ruske kojim se toliko hvale a zapravo ima samo brzinu. Ali još nitko nije uspio napraviti "pravu" hipersoničnu raketu, koja bi osim brzine >mach5 trebala biti potpuno upravljiva, postići visinu, koristiti hipsersonični motor (tipa scramjet), preciznost, stealth…

27. Nov 2024.Pogledaj