BEG airport status
Novi problem Jata: Erbas ili Boing?

Novi problem Jata: Erbas ili Boing?

BEOGRAD – Uprkos jutrošnjim navodima u medijima nastavak odlučivanja u vezi iznajmljivanja nove Jatove flote određen je za ponedeljak. Erbas nije otpisan, za Boing se podjednako revnosno lobira i sve se to dešava uz očiglednu nekoordinaciju odnosa nadležnih i medija.

 
Jat_Airways-logo-B2EFFC0120-seeklogo.comDnevni list Blic objavio je jutros vest, pozivajući se na izvor iz Vlade Republike Srbije, da je na jučerašnjem sastanku radne grupe za Jat zaključeno da se s najmom Erbasovih letelica zakasnilo i da su veoma male šanse da se do 1. juna uvedu u saobraćaj. Samo nekoliko sati kasnije novinska agencija Beta objavila je novu informaciju kojom je Blicova vest demantovana. Beti je pomoćnik ministra saobraćaja za vazdušni saobraćaj Milutin Popović izjavio da još nije doneta konačna odluka oko nabavke aviona ali da se „ide ka Erbasu“.

Nervoza

Po svemu sudeći Jat će posle nekoliko dugih godina čekanja dobiti prvi veći broj novih aviona i to je razlog za nervozu. Nervozu članova radne grupe, nadležnog ministarstva i odrađenih krugova – predstavnika raznih interesnih grupa dobre i loše namere. Za nedoslednost u informacijama ovo prepodne nikako ne bi trebali da okrivimo novinarku Blica već dve uobičajene boljke kada su naše državne institucije u pitanju – curenje informacija i komunikaciju s javnošću.

Naime, od samog početka rada famozne radne grupe njeni članovi su se dogovorili (neki su to pre početka njenog rada i zahtevali) da nezavisnog kontakta sa medijima neće biti i da će se saopštenja slati kroz nadležnu vladinu službu. Dogovoreno je čak i da sastanci budu snimani kako ništa ne bi bilo nedorečeno u naknadnim eventualijama. Verovatno normalna procedura u atmosferi u kojoj neki od njih u startu nisu verovali da će ovo tada novooformljeno telo ili biti zaista autonomno ili zaista nešto postići.

Pravilo filtrirane komunikacije s javnošću bilo je prvo koje je prekršeno tako što je Ministarstvo saobraćaja počelo da emituje informacije svom izabranom PR kanalu, dnevnim novinama Novosti. Iako proces rada zbog ovog nedogovorenog načina obavešatavanja javnosti nije pretrpeo neku posebnu štetu, ostaje bar sumnja koliko je uopšte moguće trasirati rad tako šarolikom telu koje će imati konačnu savetodavnu ulogu prema Vladi u ovom bitnom pitanju? Ispostavilo se, teško.

Radna grupa

Ni jedan klasični medij nije doduše obratio pažnju na sastav kao ni druge manjkavosti ovog tela za „konačno rešenje“. Prvobitni sastav radne grupe bio je duboko uznemirujuća uvreda struke i teme (još jednom) zahvaljujući pojedinim imenovanjima. Politički sastav grupe nije ni onda bio za kritiku jer je preduzeće u de facto državnom vlasništvu, stoga je filosofsko (čitaj socijalno) odlučivanje povereno strankama iz vladajuće koalicije kojima je Jat pripao kao plen. SPS-u po sektoru saobraćaja i URSU (Ministarstvo finansija) po fazi u kojem se nalazi – restruktuiranje.

Duboko uznemirujuća postavljenja su za početak bili piloti. Osim jednog, Velibora Vukašinovića, koji nije imao veze sa poslednjim dešavanjima i spletkama u Jatu, kapetani Velibor Slavuj i Vladimir Banjac predstavljali su „dešavanja oko Jata“ u kojima su po nekim tumačenjima pozitivni činioci a po nekim negativni. Ono što predstavlja problem struke u ovom slučaju je broj od tri pilota u navodno stručnom savetodavnom telu. Zbog čega su piloti (jedino Vukašinović nije zaposlen u Jatu) dobili mesto u ovom telu a drugi podjednako bitni sektori kompanije kao što je komercijala na primer nisu? Ima li letačka delatnost u Jatu još jedan profil zanimanja osim pilota?

Odgovor leži u društveno-političkom radu pojedinih kapetana u poslednjih nekoliko godina. Radu koji je nekada bio pozitivan, nekada ne toliko ali koji je od pilota pred državom i javnošću proizveo jedinu relevantnu grupu zaposlenih. To je prilično daleko od istine, kao što je daleko od istine da su pomenuti Jatovi kapetani nekada imali konkretno obrazovanje ili iskustvo u vođenju avio-kompanije. Njihovi pokušaji da doprinesu opštem rešenju tokom godina nikako nisu zanemarljivi ali ostaje pitanje – zašto samo piloti i odakle iskrivljena predstava u domaćoj javnosti da su piloti Jata posebno kvalitetni. Ne postoje kvalitetni ili ne kvalitetni piloti – postoje samo oni sa važećom dozvolom i drugim formama sertifikacije pred nadležnim vazduhoplovnim telima.

Još jedan sporni član radne grupe je bio tadašnji direktor Direktorata Civilnog Vazduhoplovstva Nebojša Starčević. Ostaće zabeleženo da je direktor regulatornog i nadzornog tela sebe ugurao u panel koji određuje sudbinu kompanije koju bi trebalo da nadgleda. Ali ukoliko se bolje poveže, sve je to izgleda bilo u okviru strategije.

Bitka

Upravo zbog ovakve konfuzne konstalacije snaga nije ni čudno da je u toku bitka o kojoj smo posredno saznali jutros iz medija. Jedna esnafska interesna grupa tvrdi da se iznajmljivanje Erbasova ne može realizovati do početka nejkritičnijeg dela letnje sezone dok druga tvrdi da je to moguće. Prvu grupu trenutno brani DCV koji tvrdi da oni ne mogu organizovati sve sertifikacione predpostavke za dolazak novih Evropljana dok ovi drugi tvrde da DCV namerno sabotira proceduru koja se prilično benigno i na vreme može sprovesti.

Da li je u pitanju uticaj dela pilota koji bi zbog svojih godina bili preskočeni ukoliko bi došao novi tip ili je u pitanju propust DCV-a i sveukupnog sistema koji je imao sasvim dovoljno vremena da obezbedi sve organizacijske minimume, ostaje da se vidi.

Radna grupa je do sada imala samo šest sastanaka, između kojih je u jednom trenutku pauza bila 40 dana. Naizgled jednostavan zadatak donošenja isto toliko jednostavnih odluka za koje imaju podršku države opet je izmakao srpskim vazduhoplovnim profesionalcima.

Sreća pa se poreski obveznici ne bune.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

Fl

Ocekivao sam, imajuci u vidu ko je na celu resornog ministarstva, da bez obzira na tip aviona oni stignu u Jat – pre roka!? Nazalost, to se nije dogodilo, kao sto se nije dogodilo da clan radne grupe bude i strucnjak sa dugogodisnjim i dokazanim iskustvom u odrzavanju vazduhoplova. Jedno su zelje pilota i komercijale a drugo je, na kraju krajeva, cena odrzavanja koja je jedna od najvaznijih stavki u troskovima kompanije koju treba "pomiriti" sa pomenutim zeljama. Da ne govorimo o razlicitim proizvodjacima motora i opreme aviona koja se nudi, mogucnosti za njenu eventualnu kasniju modifikaciju u smislu poboljsanja eksploatacije, ustede, itd. Poslovno-privatne veze pojedinih clanova radne grupe u smislu edukovanja i dobijanja saveta po ovom pitanju od pojedinaca nikako nije pravi put za donosenje kvalitetnog resenja. Mada, koga to uopste briga u "bogatoj" zemlji Srbiji.

Odgovori
Ro

Gospode!.
Niti manje i slabije avio kompanije niti vece dileme. Boeing or Airbus, pitanje je sad. Oba tipa mogu posnosno nositi Srbsku zastavu na trupu. Mogu li u Srbiji puniti trupove putnicima putem monopola, intervencija politickog establismenta-levaka? Boze urazumi, a ljudi tako zele. Srecni letovi sa B737/700, ili A319-200. Politicari letite Srbskom avio kompanijom. Prestanite da upravljate bilo cime u avijaciji. Vi neznate. Dokazaliste se, Dinkic nema novca, sve je potroseno i prezaduzeno decenijama. Greeting from Rodney of Kraljevo / Sydney.

Odgovori
El

Po prvi put se neću složiti u celosti sa tekstom..da ima kvalitetnih i nekvalitetnih pilota…ipak….niko ne može porediti po kvalitetu selekcije vojne pilote u pojedinim zemljama NATO-a i vodećih zemalja sveta sa onima koji selekciju prolaze po aristokratskoj liniji u zemljama zaliva ili koji su to prošli u Islamskoj repuplici Iranu u 80im posle seče kadra koji je ostao iza Šaha Pahlavija….Ipak složiću se da je letenje i stalno usavršavanje ipak najbitnije .
E sad …..u JAT u nema problema JAT je problem….dosta slobodno ću citirati brojke ipak sam tekst čitao krajem 90ih
a on se svodio otprilike na ovo…tada je LUFTHANSA imala oko 350 aviona i 5500 zaposlenih JAT na 37 aviona u letnom stanju 8000 zaposlenih po svim branšama, tehnici, keteringu i ostalim službama vezanim za njega ….Dovoljno?
Članak je izašao u NIN-u koji je u to doba bio dosta ozbiljan nedeljnik….

Povrh toga, na "Jatovim" avionima u poslednjih par godina dvaput (koliko ja znam) ispadaju zakovice…na oplati krila. Našta "neki" šef lakonski odgovara da može da ih ispadne i pola bez posledica…lepo …znam i ja da koeficijent sigurnosti iznosi 2-3 zavisno od važnosti elemenata i podsklopova ili materijala…pa ipak dvomotorci redovno ne sleću sa samo jednim upaljenim motorom jel..JELTE TO MOŽE
E sad ispod ovog teksta naletim na momka sa kojim se slažem uglavnom u svemu iznetome…ali koji probleme srpskog…izvinjavam se SRBSKOG avio prevoznika namerava započeti ukidanjem paletelizacije, sibilirizacije i stavljanjem van zakona Novosadskog dogovora o srpsko – hrvatskom jeziku…
i eto problema šta god započeli…počinjemo sa repa….naprimer potpisnik ovog komentara "ČEŠANJEM JEZIKA" bez rezultata…

Odgovori
Iv

Nije "paletelizacija" već palatalizacija, kad si toliko pametan i načitan što ne kažeš HAPSBURŠKI nego HABSBURŠKI? Njihovo ne mora da se menja a naše mora!

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

алекса na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

ikim - "vojnog mehaničara, koji je umeo da odradi generalku na motoru TAM-150, ali je morao da zove svog kolegu da mu rešava mehaničke probleme na Zastavi 101 (pričam o 80-tim godinama prošlog veka). Jebeš takvog mehanničara" Са овим си рекао све о свом знању. Ништа не знаш, а волиш да се трпаш. Свака ти…

27. Nov 2024.Pogledaj

max na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Jako ovisno što smatrate pod "hipersonična rakete". Mnoge balističke rakete lete hipsersonično još od 1950tih, slično kao današnje ruske kojim se toliko hvale a zapravo ima samo brzinu. Ali još nitko nije uspio napraviti "pravu" hipersoničnu raketu, koja bi osim brzine >mach5 trebala biti potpuno upravljiva, postići visinu, koristiti hipsersonični motor (tipa scramjet), preciznost, stealth…

27. Nov 2024.Pogledaj

Petrovic Dusan na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

@Miloš77 Nigde nisam video da se pominje MiG-29 i ne vidim koje veze ima taj sovjetski projekat sa avionima Dassault u 2024. Cak sam procitao da je prvi izvor jugoslovenskih pilota 1980-ih bio avion Dassault, a ne MiG-29, ali je to bilo preskupo. Valjda jedino uspesno primenjivanje MiG-29 u istoriji je kao bombarder RV Ukrajine…

27. Nov 2024.Pogledaj

Petrovic Dusan na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

@Nikola "Hypersonic glide vehicle" (ne znam kako prevesti na srpski), nalazi se na vrhu balisticke rakete, odvaja se.Prednost je da se kasnije zapaza na radaru nego klasicne (takodje manevrisuce jos od 1960) bojeve glave. Treba razumeti da ne postoji PVO koji moze da zastiti ni od klasicnih bojevih glava + mamaca interkontinentalne rakete nivoa 1960.…

27. Nov 2024.Pogledaj

Nikola na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

@Djuka Bojim se da vi ne znate sta su hipersonicni projektili. Nemojte samo potezati pricu oko ICBM kao dokaz bilo cega, jer nije za poredjenje. Nije za poredjenje ni cinjenica da hiperosnicni projektili nisu od juce, imaju ih od sredine 20 veka. U razvoju novih hipersonicnih sistema Rusi jesu otisli najdalje, nakon njih Kinezi, cak…

27. Nov 2024.Pogledaj