BEG airport status
MiG-29M2 u medijima

MiG-29M2 u medijima

BEOGRAD – Dan nakon posete ministra odbrane i prvog potpredsednika Vlade Srbije Aleksandra Vučića Batajnici mediji posvećuju analizama i komentarima o predstojećim pregovorima za nabavku novih MiG-ova. Aleksandar Radić gostovao je na jutarnjem programu TV Pink, Novosti su objavile rezultat prve ankete dok Miroslav Lazanski u Politici otkriva nov podatak.

 

Nova zvezda domaćih medija
Nova zvezda domaćih medija

Ministar Vučić juče je još jednom naglasio nameru kupovine ruskih aviona, potvrdio da će se o uslovima njene realizacije pregovarati u Moskvi krajem maja i tako stvorio vremenski period od nekoliko nedelja koji će po svemu sudeći biti ispunjen analizama, mišljenjima i komentarima. Vest je već veća nego ikad, veća nego sve najave u prethodnih desetak godina i postavlja se pitanje na koji način će šira javnost (ona koja ne voli avione po sili fanatične emocije) razumeti potrebu kupovine novih aviona u sadašnjoj ekonomskoj situaciji, ma kakav kredit bio u pitanju.

Budući da je inicijalna kapisla ovog aranžmana pre svega politika, proizvođač i ruska strana verovatno neće imati potrebu da letelicu reklamiraju ili da sprovode neku vrstu kampanje. Srpska strana, ministar i Ministarstvo odbrane u najboljem slučaju mogu doći iz Moskve sa kreditnim aranžmanom koji će imati izuzetno nisku kamatnu stopu ili neku vrstu izvodljivog barter aranžmana. Ne postoji bolji način dokazivanja prijateljstva od veoma niske kamate kao što bi to moglo biti slučaj u priči sa Etihadom. Tada će razlozi „za“ pred javnošću Srbije biti podnošljiviji za ispričati, ali ipak ostaje odgovornost, pre svega Ministarstva odbrane, da na informativan, konkretan i mudar način objasni građanima zbog čega ovo nije samo obična kupovina hardvera već investicija u bezbednost države i opstanak prvog (i često jedinog) vida vojske koji se upotrebljava u modernom oružanom sukobu.

U nedostatku planirane, koordinirane i ozbiljno sprovedene kampanje ministarstva, javnosti ostaju samo mediji.
 

Novosti

 
Pored izveštaja sa jučerašnjeg događaja Novosti su u današnjem štampanom izdanju objavile rezultate jučerašnje online ankete (koja kao bilo koja internet anketa nije bazirana na reprezentativnom uzorku). Prvo javno merenje rapsoloženja ide dominantno u korist „kupovine ruskih aviona“:
 

2013-05-07 11.54.15
Internet anketa Novosti

Radić na Pinku

 
Vojni analitičar Aleksandar Radić jutros je gostovao u Jutarnjem programu televizije Pink gde je M2 komentarisao odgovarajući na pitanja koja će verovatno biti standard javne komunikacije ove teme. Nije ulazio u detaljnije obrazloženje cene – da li je reč samo o nabavnoj ili o ukupnom operativnom trošku u tom i tom periodu, da li je avion izvedena verzija ili dovoljno dobra verzija i sl. Prosečan konzument dnevnog ciklusa informacija nije zainteresovan toliko u Radićevu procenu troškova oko koje ima neslaganja u stručnoj javnosti – potrebno mu je plastično objasniti kako da prihvati još jednu vest o odlasku državnih para van zemlje.
 

Lazanski u Politici

 
Miroslav Lazanski nije bio na jučerašnjem događaju i u svojoj današnjoj analizi u Politici prenosi kao činjenicu Vučićevu lošu interpretaciju informativnih letova jednog ViPVO pilota (koji u 101. eskadrili inače leti samo MiG-21) kao da se naši piloti:

„…već nalaze na preobuci za taj tip aviona (M2)“. Što, kako smo juče i pojasnili – nije tačno.

Lazanski u tekstu iznosi i podatak o, prema njemu, pravoj vrednosti 16 MiG-ova 29 nabavljenih krajem osamdesetih:

„…zvanično smo tada te avione platili 16 miliona dolara po komadu, mada iz dokumentacije, koju sam nedavno imao priliku da vidim, proizilazi da je celi posao kupovine 16 aviona sa svom pratećom opremom, raketama i rezervnim motorima koštao SFRJ ukupno oko 105 miliona dolara. To je i tada bila neverovatno niska cena.“

Lazanski potom u tekstu iznosi stav da je Srbija pod „embargom NATO-a na isporuke visokosofisticirane vojne opreme, tako da kupiti ili dobiti na lizinf avione poput F-16 blok 50, F-18, Tajfun, Rafal ili Gripen još nije moguće„.
Ovde se postavlja logično pitanje zbog čega je većina proizvođača ovih letelica održala informisanje/prezentaciju našim vojnim zvaničnicima a neki od njih su se i aktivno oglašavali kod nas?

Posle iznošenja podataka o performansama M2 (radijus zaokreta i sl.) i pobijanja vrlo popularne laičke teze da smo (geografski?) mala zemlja za bilo kakav borbeni avion, Lazanski zaključuje da je M2 „sjajna mašina za vazduhoplovstvo kao što je srpsko“.

Stručna javnost će lako naći zamerke svačijem stavu ili iznesenom podatku jer više nismo robovi ograničenog toka informacija putem knjiga ili časopisa. Idealna nabavka je nemoguća, ali kao što će period koji sledi i pokazati, još je teže javnosti objektivno predstaviti sopstvene mogućnosti i adekvatno (direktno i zaglupljeno) ukratko prepričati razloge „za“.

Razlozi „protiv“, ukoliko se dogovor krajem maja ozvaniči, više neće biti bitni.
 
 

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

V

Već se podaleko odmaklo u celoj priči oko nabavke novih aviona za naše RV. Ima onih koji i dalje smatraju da nam novi avioni ne trebaju, da nam ne treba ni ovo što trenutno imamo, da je bolje rasformirati avijaciju i vojsku u celini. Pilote i ostale nekada zaposlene poslati kući ili na prekvalifikaciju, a avione postaviti kao eksponate na trgove gradova Srbije, kao "opomenu" da nikom više ne padne na pamet da brani zemlju. Tako bi oni bili zadovoljni, nekada zaposleni.. ogorčeni. Deca bi pentrajući se po njima, pitala šta je to, dok bi mamlazi iskoritili prvi mrak da ih išaraju grafitima. Ta ideja mi se ne dopada, ne samo zato što sam gledao kako godinama čerupaju jedan G-2 ispred nekadašnjeg "Doma JNA" u Šapcu, već zbog onih prethodno pomenutih. Nama je vojska potrebna a još potrebnije vazduhoplovstvo. Ne da bi kako stalno neki potenciraju Srbija ratovala, već upravo da Srbija ne bi ratovala. Srbija se nalazi na >>vetrometini<< i takvi uslovi upravo i jesu razlog potrebe jakih odbrambenih snaga.

Neki postavljaju pitanje novca. Ne kažem.. nema se mnogo! Ali gospodo, rasipništvo, javašluk, krađe i raznorazne katastrofalne privatizacije nama godišnje pojedu bar ovih šest aviona. Najmanje, i još ko zna koje čega još uz to. Kupovina i državanje voznog parka gradskih uprava, sudova i goriva koje se potroši po Srbiji košta milione godišnje, a kakve su njihovi rezultati?! Gde su ostale službe, o tome ne vredi ni pisati. Dakle, sve se može rešiti samo ako se hoće. Najlakše je reći, "nema se", a da se ništa ne čini da se >>ima<<.
A to "nema se" je dosta puta trebalo da posluži kao izgovor, za nešto čemu bi se mnogi obradovali.

Da se vratim na teskt. Moje lično mišljenje je da je Mig-29M/M2 kao avion trenutno jedino realno rešenje, obzirom na političke i ekonomske uslove u kojem se nalazi država i uslove koji vladaju u vojsci (avijaciji), iako ja kao i mnogi verovatno "sanjam" Su-30. Lebdi i dalje ona priča o rezervnim delovima za Migove. To može, a i ne mora da bude problem. "Moma Stanojlović" bi, siguran sam uz neko partnerstvo sa firmama iz Rusije i malo volje države Srbije mogao da obezbedi svu potrebnu logistiku tim avionima ako se nađu na Batajnici jednog dana, a ne vidim zašto se ne bi pokrenula neka saradnja i na samoj proizvodnji rezervnih delova ovde u Srbiji. Zbog čega zavisti od bilo koga?! U ostalom niko nikome danas ne garantuje u svim uslovima savršeno snabdevanje rezervnim delovima. I zapadne firme su dosta puta mnoštvo rupa ispoljile u tim stvarima. Nije to karakteristika isključivo Rusa. To opet ne treba da bude razlog neke naše brzopletosti.

Priča o Eurofajteru koji se pominjao ranije u vreme Aero-mitinga prošle godine, u startu nije mogla da zaživi iz više razloga. Prvo iz finansijskih, a na kraju i onaj da bi novac morali dati odmah a na isporuku prvog aviona čekati godinama. Avion ima neosporne kvalitete, tu nema diskusije, ali cena od 90 miliona ili više u zavisnosti od tranše je više nego prevelik zalogaj za nas. A tu je pitanje naoružanja, opreme, cena leta, održavanje pre i posle njega, logistika, obuka pilota, tehničara i svega što prati avion. Ovi koji ga imaju godinama unazad su se pripremali za njega. Naše RV je bilo razoreno, namenska industrija uništena, infrastruktura, logistika takođe. Uslovi u kojima su radili naši i u kojima radi osoblje u vazduhoplovstvima zemalja E.U – SAD i nekih drugih su nebo i zemlja. Zbog svega toga mislim da je prelazak sa ove sada na novu verziju 29-ke najbolje rešenje. I opet kažem… najbitnije je, ne koliko ćemo aviona imati, već kakav trenaž, koliko sati naleta, koliko vežbanja uopšte će imati piloti ubuduće. Džaba nam i MM/2, E.F, ili bilo koji drugi avion, ako će ih iz hangara izgurati i obaviti neki let samo za fotografisanje.

Na kraju mislim da je cela medijska kampanja države pogrešna. Ovakve stvari ne treba na sva zvona objavljivati. Treba i oćutati nekada nešto.

Hvala!

Odgovori
П

Није проблем што се авиони купују, проблем је КОМЕ се купују. Срамота је да да наша војска лети по Правилима летења оружаних снага из 1979. године. Јавности се потура прича о сјајним људским кадровима, а ти кадрови још увек лете по правилима летења која су прописана пре 35 година. Нема оправдања што правила летења нису промењена, то барем не кошта ништа.
Застарелост правила најбоље одсликава истинско стање у војсци – устајала жабокречина. Људима који нису у стању да 35 година промене правила летења се купује нова играчка.

s

Lazanski iznosi neistine da ne kazem grublju rec jer je tezak rusofil..Kupovina ovih M 2 je velika greska,i vremenom ce se to i videti..

Odgovori
k

Sto Srdjane? Vec sam odgovarao na tvoj post na sta ti posle opet nisi odgovorio. Odmah sam to protumacio kao nedostatak argumenata. Sta je po tebi trebalo uraditi i zasto. Ajd sve u detalje. Posto vidim da imas plan. :)

E

"….zbog čega ovo nije samo obična kupovina hardvera već investicija u bezbednost države i opstanak prvog (i često jedinog) vida vojske koji se upotrebljava u modernom oružanom sukobu……"

Sa napomenom na jedini rod vojske koji se koristi u oruzanim sukobima,
Liban 2006…za gore iznetom tvrdnjom se vodilo i MO,kao i GS drzave Izrael….i po prvi put rezultati nisu bili ocekivani. Cak se moze smatrati da i ako je takticki Izrael trijumfovao, strategijski je po prvi put na gubitku …I pored apsolutne vazdusne dominacije Hizbalaah je pokazao da se integracijom sistema komandovanja , POVR kao i dobro utvrdjenim polozajima i sistemima veze…moze parirati svakoj nadmoci protivnika.

A zasto ne J 10 , nisam uopste ljubitelj kineske tehnike…ali nabavkom ovih aviona prvo bi se dobila velika baza za nabavku rezervnih delova (RV Kine i Pakistana) motor AL 31 F koji ima vek trajanja 1500 sati naleta… naspram americkih od 2000….ali…
Vektorisani potisak…solidna zapadna elektronika i avion koji deli veliki broj delova sa manjim i jeftinijm JF 17
sa druge strane….moze se zaobici nabavka nisanskih podvesnika koji vekom trajanja (resursima) zaostaju za zapadnim…
U mane mu se moze uracunati jos
Slab radar. Na nivou zapadnih resenja sa pocetka 90 ih
Gore pomenuti FILAT i Blue Sky podvesnici koji imaju znatno manji vek trajanja od savremenog americkog
SNIPER XR prica se da je razlika u srednjem vremenu izmedju otkaza 660 sati naspram 10 000 kod amerikanaca..
Opet u pluseve
-Postoji mogucnost nabavke razlicitih paketa opreme…pa i znatno boljih izraelskih i zapadnih resenja pri opremanju
-Odnos potiska i mase u konfiguraciji za lovacke zadatke je bolji od Grip[ena 0,99 naspram 0,97
-MIL SST 1553 standard sa izgleda otvorenom arhitekturom
-Siri izbor naoruzanja

A kreditni uslovi sigurno ne bi bili losi

Odgovori
Ж

Електоре.

Ј-10 још увек није понуђен за извоз. Пакистан тек намерава да набави за почетак 36 авиона.

N

Sigurno su Lazi obećali ture po Moskvi i nove emisije, hahhaha, zato se on toliko loži na Asadove MiGove.

A ne daje odggovore na pitanja:

1. Zašto su nam predstavljani strani zapadni avioni ako smo pod sankcijama za njihovu kupovinu i održavanje.

2.Zašto nije razmatrana opcija kupovine polovnih i remontovanih saudijskih miraža sličnih performansi i cene ako već nećemo da ratujemo sa NATO, a SA nam je označena kao strateški partner na Bliskom istoku.

3.Zašto se toliko žuri sa kupovinom MiGova sada kada nema para u budžetu, zar nije moglo da se sačeka još neku godinu uz remont MiGova 21 koji bi i dalje služili za AIR policing. Zašto se ne remontuju remontovana 4 MiGa 29 dakle 29 koji je remontovan pre nepune 4 godine a potom je jedan pao. Zar su se već pokvarili posle 3 godine upotrebe i remonta. Jel će i ovi novi tako isto biti održavani :)

Ja jesam rusofil ali meni ovo sve liči na namernu pristrasnost i orijentaciju ka tom ugovoru, isto kao što je npr prodaja čeličane USA Steelu ili NISa Rusima za smešne novce itd… postali smo prava banana (malina) republika.
Glupo je videti kada se i novinari starije generacije trude da tome doprinesu.
Lazanski zašto ćutite o tome, ne verujem da ste neinformisani ili naivni. Znate vi sve vrlo dobro samo ćutite.

Odgovori
k

pod jedan si u pravu.

pod dva – pa zasto bi uzeli polovne miraze sa kako ti tvrdis jednakim takticko tehnickim karakteristikama migu-29m2 ?
Ako su jednaki logicnije je uzeti novo a ne polovno. I jos nesto Francuska je u NATO i svakako bi bili u opasnosti od situacije kakva je zadesila Iran sa f-14. Ne zato sto cemo mi sutra pokusavati da "oslobodimo" Kosmer vec iz razloga sto nam SAD/NATO svakog trenutka moze zakuvati na teritoriji koju kontrolise nasa vojska i policija nemire, teroristicke akcije i raznorazno podrivanje suvereniteta i teritorijalnog integriteta drzavnih institucija Republike Srbije.
Raska, Bujanovac, Presevo Madvedja, delovi Raske oblasti, mozda i Vojvodina.
I sta onda?
Bilo bi lose da moramo da uslovno receno moramo da pitamo francuze da li da koristimo avione protiv kojekakvih potencijalnih terorista.
Mozda ce ti teroristi po drzavu Srbiju za Francusku ili SAD biti legitimni borci za slobodu?
A onda kako dobaviti delove, oruzje i tako dalje?
Hvlala.

Ж

Саудијска Арабија нема Мираже већ Уједињени Арапски Емирати. Сада нема пара у буџету, ко гарантује да ће их бити за 5 или 10 година? Сумњам да ће их и тада бити.

K

Taj Lazanski je jedna teska sirovina, ali stil pricanja mu je dopadljiv. Tako da svako ko se ni malo ne razume u materiju o kojoj prica (a takvi su vecina) ima da kaze : „Uuu jeee, ovaj je baja, svaka cast, sve zna“. Takav stav i nacin pricanja mu je i doneo toliko iskustva od ratova koje je obilazio pa do letova na F-14, sletanja na nosac aviona itd. Svugde su ga slali.
U sustini, ko se iole razume i ko iole prati radnju moze da vidi da je taj covek najobicniji….

Odgovori
А

@Nenad Djurdjevic

Саудијска Арабија нема авионе Mirage…

Odgovori
E

MiG nema alternativu!

Odgovori
k

Hm, nije da nema, ima, ali objektivne okolnosti su dovele do toga da cemo na kraju ipak kupiti savremenu 29ku.

k

Citiracu jednu recenizu iz teksta i nesto pitati autora teksta…

Nije ulazio u detaljnije obrazloženje cene – da li je reč samo o nabavnoj ili o ukupnom operativnom trošku u tom i tom periodu, da li je avion izvedena verzija ili dovoljno dobra verzija i sl.

Zasto pravite razliku izmedju izvedene verzije i dovoljno dobre.

Da li izvedena verzija ne moze da bude "dovoljno dobra". Koliko vidimo iz datih takticko tehnickih karakteristika
izvedena verzija moze da bude dovoljno dobra. :D

Pozdrav!

p.s. Naslov ovog teksta je trebao biti: "MiG-29M2 – nova zvezda domaćih medija!"

Odgovori
k

Prokomentarisao bih jos jednu recenicu u tekstu.

"Razlozi “protiv”, ukoliko se dogovor krajem maja ozvaniči, više neće biti bitni."

Autor teksta hoce reci: "tada ce biti kasno".

Bas iz tog razloga ODMAH iznesite i predlozite nabavku drugog avina ili ne nabavku!
I ako kupimo ove avione a utvrdi se da je postojala objektivno i sigurno bolja mogucnost kupovine
za ojacavanje RV i PVO treba to iznositi i po postignutom dogovoru o kupovini ovog aviona!
Uvek treba kritikovati ako za to ima mesta i razloga.
Nije izgovor reci da se nista ne moze promeniti jer je to politicka odluka.
Uvek je politicka!

Odgovori
r

Cini mi se da smo svi selektori bas kao fudbalu. Definitivno: tesko da nam bilo koji tip aviona moze mnogo pomoci u nekom hipotetickom ratu. Sve te price o manevrabilnosti, brzini itd. su bez smisla. Ako uopste dodje do napada, napasce nas opet nesrazmerno jaci protivnik. Nece nam pomoci ni 50 aviona. Para nemamo ni za 5. Dobro organizovan, savremen, viseslojni pvo hoce. Stare neve su nato-u napravile vise stete nego svi avioni zajedno. Jedino ako su tacne one price o napadima na apache u Tirani i Tuzli. Mada, zvanicne potvrde nema pa to lici na spekulaciju. Zato, ako se ne radi o proviziji ili bilo cemu iza kulisa, u sta licno ne verujem, vaznije je kupiti ozbiljan pvo a avione za zastitu neba koliko mora. Nadam se da postoje ozbiljni ljudi koji o tome misle

Odgovori
S

Povodom toga, mnoge zemlje koje su skoro napadnute od NATO snaga ili "čekaju da budu napadnute" , poput Sirije, Libije, Irana i Severne koreje – imaju u svojem PVO-u integrisan i stari sistem S-200 Angara/Vega/Dubna – dalekodometni prethodnik S-300. Moje pitanje za bilo koga ko se razume u PVO sisteme je- da li je S-200 bio iskorišten protiv protivničkih avio-sila i da li je postigao neku uspeh?

Ж

Колико знам нико није баш успешно користио С-200. Наводно су Сиријци 1982. оборили један израелски Е-2.

Odgovori
S

Kada rusi budu napravili Južni tok (ako neko ne umeša prste i na kraju spreči to) videće se koliko je čitava ova priča oko odabira modela aviona bila besmislena. Ili ćemo imati Ruske avione ili ih uopšte nećemo ni imati. Sredina ne postoji. Mogu arapski polovnjaci da budu ne znam koliko bolji. Ta opcija jednostavno ne postoji. Džaba mantranje o tome dali je mirage bolji jer ima domet radara 160km a 29M2 150 i sl. Kada krene previranje na sledećem parčetu zemlje tih 6 aviona i onako neće igrati nikakvu ulogu. Posle nekog vremena dobićemo zahtev da u duhu demokratije povučemo vojsku i ukinemo vojne letove nad tom teritorijom dok se obavljaju pregovori pod patronatom međunarodne zajednice tj. Brisela i Vašingtona iz senke. Kod Rusa nećemo moći da se raskukamo a i kako bi kad kupujemo polovno zapadno smeće umesto njihovog. Znači, po meni, čitava stvar je političke prirode.

Odgovori
p

100% se slazem sa onim sta si napisao! a o medijama bolje i ne pricati,pisu kojekakve gluposti a niko ne odgovara za ono sto je napisao. eto toliko o njima.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Igor M. na: Hrvatska dobila ponude za nove borbene avione: U igri novi i polovni F-16, novi Gripeni i polovni Rafali

@Goran, treba dodat da Milanović nije normalan. Zna dobro da kao predsjednik ne odgovara za proračun (tj. da ne odgovara za ništa), pa i može pričat šta hoće, po mogućnosti uvijek kontra odluka Vlade. Da je Vlada rekla da ide na direktnu pogodbu sa SAD-om, on bi rekao da treba ić na povjerenstvo. Kad se…

14. Sep 2020.Pogledaj

Igor M. na: Hrvatska dobila ponude za nove borbene avione: U igri novi i polovni F-16, novi Gripeni i polovni Rafali

@Srbofil, ne znam, saznat ćemo cijene vrlo skoro, nitko sretniji od mene da se i F-16V pokaže kao razumna opcija za HRZ.

14. Sep 2020.Pogledaj

frane na: Hrvatska dobila ponude za nove borbene avione: U igri novi i polovni F-16, novi Gripeni i polovni Rafali

Dane, vama su citavi avioni padali, ne samo dijelovi ako želiš da budemo maliciozni bolje dva puta razmisli šta pišeš. Sjeti se Orlova. dalje, u presretanje ih šalje centar za navođenje u Španjolskoj kao što je dan nalog da hrvatski MiGovi presretnu jedan civilni avion. https://slobodnadalmacija.hr/vijesti/hrvatska/ekspresna-akcija-na-nebu-hrvatski-migovi-presreli-talijanski-avion-iznad-dalmacije-448190

14. Sep 2020.Pogledaj

mateus na: Naleti avijacije na promociji novih oficira Vojske Srbije, dominiraju helikopteri; nakon duže pauze nove žene piloti u RV i PVO

I kada ce poceti serijska proizvodnja tih modernizovanih M84? I kada ce ti isti tenkovi postati operativni? Ova donacija tenkova je samo trenutno ojacanje jedinica boljim tenkovima nije nikakva zamena za modernizovani tenk. Dok ti novi tenkovi postanu operativni proci ce jos dosta godina. A serijska proizvodnja jos nije pocela. Koliko imamo kapaciteta dogradnje tenkova…

14. Sep 2020.Pogledaj

dosen na: Obuka pripadnika trupne PVO na sistemima Strela-2 i PASARS, uskoro bojeva gađanja

Tolika masinerija za Strela 2. Srecniji bih bio da sam video jedinicu sa 10-ak Strela na cetiri elektricna bicikla sa pak tregerima ili na 2-3 Toyota Hilux-a. Onda bih verovao da vojska zaista misli o realnoj upotrebi sredstva.

14. Sep 2020.Pogledaj

Send this to a friend