BEG airport status
Letačke priče Suada Hamzića: Kako sam leteo SILU iz Kraljeva Ponovo za palicom!

Letačke priče Suada Hamzića: Kako sam leteo SILU iz Kraljeva

Priča mi kolega, moj drugar Steva Ignjatović, veteran, kapetan Jata sa Boinga 737 o nekom aviončiću, kojim se oduševio, koji prave u Kraljevu. Zaintrigira me. Poželeh da se lično uverim u njegovu neverovatnu priću.

Sredi to Steva i kroz prelepu Šumadiju u majskom ruhu za nešto više od dva sata Stevine sportske vožnje (kojoj i Saobraćajna policija dade svoj skroman doprinos) nađosmo se na letilištu jednog od naših najstarijih aeroklubova u Kraljevu. Posle susreta sa srdačnim ljudima, koje kao da sam poznavao decenijama, nađoh se u dobro dizajniranoj  kabini aviončića SILA 450 sa savremenim konceptom „Rotax“ motora od 100 KS, u kojoj uz sportsku udobnost nema nikakvih viškova opreme ni instrumenata ali ni jedan važan joj ne nedostaje!

Levo sediste je zauzeo srdačni domačin Milorad „Mago“ Matić suvlasnik fabrike koja ga proizvodi i pilot, tačnije fabrički probni pilot i instruktor letenja.
 
Letenje na SILA 011
 
Vrlo kratko rulanje, tek da stignemo među zastavice koje obeležavaju uredno održavanu travnatu poletno-sletnu stazu. Imali smo slab vetar u leđa. Milorad malo poveća gas rulajući nešto brže ka suprotnom kraju letilišta kad – nađosmo se u vazduhu!?

Malo kasnije pošto preletesmo nekoliko stotina metara, Milorad skide gas i sletesmo!? Okrenu Mile avion za 180 stepeni i, vrlo profesionalno, postavi avion u čelo vetru a radi poletanja baš kako to pravila nalažu – u vetar!

Prvi put u karijeri, a 20 godina po njenom zvaničnom, službenom okončanju doživeh da preletim sa jednog kraja PSS na drugi da bih poleteo sa vetrom u čelo!? Ali to nije bilo sve što ću po prvi put doživeti i iskusiti!

Milorad dade pun gas a zvuk me potsetio na onaj od „Tristaća“ na drugoj dizni. On pusti kočnice i dok sam se ja pripremao da uzmem aktivnije učešće u poletanju SILA se odlepi, nakon 33, hajd’, možda 37 metara protrčavanja!? Pa sa Utvom 66 koja je imala skoro četiri puta snažniji motor i trokraku elisu promenjivog koraka protrčavao sam bar osam do deset puta duže pre odlepljenja!
 
Letenje na SILA 031
 
Pridrža je malo, prikupi brzinu a onda je navuče, kako smo mi u avijaciji u žargonu znali reći „k’o majmun čizmu“, i dobivši stotinjak metara okači je o elisu pod uglom od oko 50 stepeni. Priznajem! Nisam se osećao prijatno u avionu koji stoji u vazduhu. Od kojeg možeš očekivati da se svali preko jednog krila, padne u kovit pa – vadi. Ako stigneš pre susreta sa majčicom zemljom.

Za naručivanje preko on-line formulara treba vam manje od 2 minuta. Popunite ga i knjiga vam stiže na kućnu adresu!

Ali SILA samo, bez ikakve tendencije naginjanja, obori nos, malo prikupi brzinu pa ga opet podiže, slušajući komande i pređe u penjanje kao da bi među zvezde – a jedva da može i do 5.000 metara. Uostalom a šta će joj više? Onda bi joj trebao kiseonik, kabina pod pritiskom ili kiseoničke maske za posadu i putnike, razni grejači, agregati. I onda više ne bi bila SILA već nešto sasvim drugo čega na svetskom tržištu ima koliko hočeš. Ali za 10, 20, 50 puta veće pare!

Pošto me Mile 20 sekundi posle odlepljenja ohrabrio, tačnije demonstrirao mi da upravljajuči ovim avionom ne mogu napraviti fatalnu, nepopravljivu grešku, prepusti komande meni. Poštujući normu da ovakvi avioni „ne idu“  preko 200 km/č , da ne treba prelaziti nagib veći od 45, maksimalno 60 stepeni, ja se malo rekreirah ne prelazeći 2 G preopterećenja.
 
Letenje na SILA 021
 
Nemam čime da vas zadivim sem da priznam da sam se malo ukrutio, da nisam bio komotan u kabini kao nekada u svojim nadzvučnim avionima, a koordinacije leta nogama sam se retko i setio pa je kuglica (koja registruje klizanje) šetala iz jednog u drugi kraj svoje staklene cevćice napunjene nekim  bistrim zejtinom.

Setih se i mojih prvih letova na Aero 3 pre skoro 50 godina i mog dobrog nastavnika letenja Stipe Draguna, koji kao da mi je i tada tiho govorio – „kuglicu u centar, daj malo nogice!“ E, stari moj dobri Stipe znam da ne bi bio ponosan na svog pitomca da si video gde mu je sve bila ta kuglica. Ali složio bi se moj Stipe sa mnom. Nije to ni bilo važno na SILI koju ni tako ne možeš baciti u kovit sem ako dadeš sve od sebe da to i učiniš. Jer sve što leti može i u kovit!

A leteti ovaj avion je jednostavnije nego voziti nekog dvostruko skupljeg BMW-a ili Mečku i po autoptu a da haos beogradskog saobraćaja po kiši i ne pominjem.

Milorad opet preuze komande da nastavi demonstrirati šta još može ovaj SILA-n avion.

Ostavih ruku na palici ali noge povukoh malo unazad da mu ne smetam jer on nije puštao kuglicu da zaglavljuje u krajevima svoje cevčice kao ja. Moj prvi nastavnik letenja bi  ga pohvalio. Sa razlogom! E onda videh da su ona ograničenja za avion samo na papiru a da u vazduhu nisu baš sva ni važna. Nekoliko minuta Miletovog leta me u to i uverilo.

Ma kojih 45, max 60 stepeni nagiba. Bili smo pod 90 pa i 15-20 onog leđnog. Preopterećenje u oštrim manevrima je trenutno dostizalo i 4 G pa mi je kamera zajedno sa rukom padala u krilo a Mile me uteši kada mi reče da je testirano (inženjersko) lomno opterećenje nešto preko 7 G (ali ga, aerodinamički u vazduhu, pilot i tako ne može postići).

Onda, sa vetrom u čelo, na visini od stotinjak metara nad aerodromom Mile opet zaustavi avion okačivši ga o elisu. Vizirao sam orjentir na zemlji preko upornice krila i avion je doslovno stajao u odnosu na zemlju. Setih se i pilota britanskih Harijera koji mogu zaustaviti avion dok ne pročitaju natpis na tabli pored auto puta ili železničke stanice ako slučajno zalutaju. A ja sam na MIG-u 21 morao održavati bar 380 Km/č (tzv. manevarska brzina) da bih uopše mogao upravljati tim avionom.

Šalu na stranu. SILA je stajala u vazduhu pri slabom čeonom vetru. I ja u njoj po prvi put u karijeri pilota, tačnije 20 godina posle okončanja te karijere.

Onda Mile demonstrira šta radi taj avion ako mu niko „ne smeta“. Skide gas, pusti palicu, povuće noge nazad. Učinih isto. SILA, izgubivši brzinu lagano obori nos ne prelazeći ugao poniranja veći od 15 stepeni, prikupi brzinu pa isto tako lagano pređe u propinjanje, pa u poniranje, pa u penjanje i ko zna koliko bi mu još trebalo da tako „pumpa“ dok, verovatno, negde ne bi sam sleteo (pod pretpostavkom da mu se na putanji leta ne nađe neka  prepreka).

Ono što profesionalca mora impresionirati je i činjenica da je leteo skoro besprekono bez nagiba ili nije prelazio 3 – 5 stepeni i onda je sam poravnavao krila sa horizontom!? Neverovatno, meni bar, a SILA koju smo leteli nije imalo autopilot iako i ta opcija, kao i mnoge druge, postoji uostalom kao i kod svih aviona i luksuznih automobila po svima poznatom principu – koliko para, toliko muzike.

E onda još jedan šok i još jedno „po prvi put“!

Na stotinjak metara visine, paralelno sa sletnom stazom, nosom usmereni ka Kraljevu stade elisa!? Pomislih otkaza, inače izuzetno kvalitetan i pouzdan, motor. Ma jok. Mangup Mile mi priredio iznenađenje i isključio magnete (zaustavio motor)!

Kontam, sa ovim aviončićem ne mogu ni jednu kost polomiti ako ga negde zabodemo, ako mu se motor ne pokrene!? Da li se Mile prevario u proceni i malo predaleko isključio motor jer trebamo napraviti zaokret za 180 stepeni i dohvatiti se bar početka sletne staze ili livade u njenoj prilaznoj ravni?

Letenje na SILA 051

Kad SILA je i jedrilica. I to dobra jedrilica! Istina imam premalo jedriličarskog iskustva da bih dao kompetentnu ocenu SILA jedrilice ali ne samo što uhvatismo pistu već sletesmo pred sami njen završetak!

I opet po prvi put sleteh avionom koji stade nakon 30-ak metara!? Istina malo je pomogao i čeoni vetrić, da vetrić ne vetar! Neverovatno!

Za naručivanje preko on-line formulara treba vam manje od 2 minuta. Popunite ga i knjiga vam stiže na kućnu adresu!

Dorulasmo, parkirasmo SILU, još se malo slikasmo i pođosmo do obližnje fabričice koju je Mile sa svojim poslovnim partnerom, srdačnim Italijanom (koji srpski jezik govori bolje od večine Nišlija i Piroćanaca) aktivirao još 2006. na istom prostoru, u istim rehabilitovanim objektima gde je još davne 1925. godine po prvi put u tadašnjoj Kraljevini Jugoslaviji započeta licencna proizvodnja aviona Brege a kasnije i Dornier.

I tu me je čekalo iznenađenje. Opet sam po prvi put video da se na relativno malom prostoru može organizovati proizvodnja aviona. Da – proizvodnja, ne montaža!
 
Letenje na SILA 061
 
Po nacrtima, od specijalnog legiranog lima koji stiže iz Nemačke u tablama, uz upotrebu predfabrikovanih komponenti ti vredni ljudi kroje lim, prave krila, stabilizatore, trup, kabinu, ceo zmaj aviona, štite, lakiraju, instaliraju komponnte, instrumente, ugrađuju motor i svu operemu po želji kupaca. Avion iz njihove fabrike izlazi na probne letove pa se isporučuje kupcu koji, ako to želi, bez ikakvog prethodnog letačkog iskustva može u Kraljavu, bez posebne nadoknade, kao poklon proizvođača, steći i dozvolu za osnovno vizuelno letenje. Prodali su ih već desetine, imaju narudžbine za još destak poznatih kupaca a u pogonima je trenutno desetak u proizvodnji. Imaju i sve potrebne komponente (sertifikovane po strogim nemačkim i svetskim standarnima) za proizvodnju još desetak.

Mile mi ispriča varijante koje proizvode po zahtevima kupaca, sa motorima različite snage, letnim instrumentima i navigacijskom opremom, pa glass cockpit, u varijanti dvoseda, troseda, četvoroseda, sa opremom po želji korisnika sa opcijama sanitetskog transporta, aerofoto snimanja, aero taxija, nadgledanja i tretmana kultura u poljprivredi, za praćenje stanja dalekovoda u elektroprivredi i nadgledanje šumskih površina u zaštiti od požara.

Setih se Nescafe 2 u 1, pa 3 u 1. Ovaj aviončić je bar 10 u 1!

Za naručivanje preko on-line formulara treba vam manje od 2 minuta. Popunite ga i knjiga vam stiže na kućnu adresu!
[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Suad Hamzić Gostujući autor suadhamzic@yahoo.com

Komentari

Ma

Баш добра препорука за СИЛУ. :)
Суад је све то врло лепо описао, у свом стилу.

Odgovori
Vl

Ama Suade, Ti si garant promasio karijeru. Bio si i jesi odlican pilot, ali si pisac van svakih kategorija. Kapa dole, ljubim stope Kolega!!!

Odgovori
Sp

Jos kada bi drzava podrzala gospodina Matica, pa da zajedno naprave jednu novu veliku fabriku aviona u Kraljevu. To bi sada moglo da se izgradi pored aerodroma Ladjevci opstina tamo odkupljuje zemljiste za kargo centar.

Odgovori
sa

odlicna reklama, mislim da sa motornog zmaja padnem na silu….pozdrav disko pab talijan.

Odgovori
Dj

Mago je najhrabriji covek srpskog vazduhoplostva od 1941. na ovamo.

Odgovori
Ra

Svaka cast Sili, a gospodin Suad je to tako slikovito opisao, da sam imao utisak da sam u avionu! Ai slatko sam sa nasmijao pojedinim detaljima iz teksta!

Odgovori
zo

Ja moram da kazem da je taj avion CUDO. Samo da se predstavim ja sam ljubitelj aviona ali sam kao mali bio sprecen da odem u Vrsac i zavrsim u jos ono socijalisticko vreme skolu za pilota otkrili su mi dioptriju i eto ostadoh na tome da sam ljubitelj. Jednom pozva me prijatelj da vidim jedan mali avion i malo se provozam zna zelju moju neispunjenu. Dodjoh do tog aviona SILA u tom trenutku smesnog li imena onako mali i krhak a SILA. Posadi me na levu stranu objasni da cu sad da poletim ja se smejem i kazem mislis ti kad ono dok sam ja rulkao po travnatoj pisti ja vec u vazduhu zapanjen. Ok od uzbudjenja povukoh palicu palo vise na sebe te on odma obuzda moje ushicenje, tek posle par dana sam shvatio sta sam uradio. I tako da on meni malo gore malo dole levo desno i svasta ja lud od srece i kazem pa nije ovo tako strasno cak je tezi FS od ovoga ali sadnces ti da sletis i bas super. Pravili smo par skolskih krugova i sto sta. Tu kuglicu za klizanje nikako da uteram u sredinu ali to bas i nije bilo mnogo bitno.U jednom trenutku mi rece ej eno ti levo piste sleti a ja u cudu salis se a on ne naciljaj pocetak spusti na 3250 i idemo. Uradim sve to ide lepo al se klizam na desno krilo reko malo idem neobicno kako da ispravim a on nonsalantno dodaj nogu. Uradih ispravih se i sleteh. Prvi put u zivotu uzleteo i sleteo. Isao sam jos sat vremena ko kuce uz druga i pitao ga 100 puta a jel sta si ti uradio jel tako da nisam ja sleteo. Rekao mi je sem onog saveta za brzinu obrtaje i nogu nista. E a zasto sam sleteo pa to je SILA. I tako ja krenuh da ucim i ispunim svoj san sa prvim predcasom i prvim perijem THE SILA WILL BE WITH YOU ALWAYS.

Odgovori

Саллам из Ниша ..пих

Odgovori
Iv

Čitajući sve ove komentare nisam prestao da se ježim od zadovoljstva. Puno puno pozdrava svim ljubiteljima vazuhoplovstva.

Odgovori
lj

trenutno se aerodromu RAVAN u Preljini nalaze dve SILE. jedna je vlasnistvo aerodroma i sluzice za obuku mozda i za avio taxi a druga se prodaje.Inace Ravan je od skoro i registrovan za obuku.

Odgovori
Ж

Има ли неко инфо колико у Србији лети авиона овог типа као и других типова исте фабрике?

Odgovori
Ce

samo u Srbiji oko desetak iz proizvodnje AERO-EAST-EUROPE, medjutim na Evropskom trzistu ih ima preko 100 iz serije SILA i MXP

St

Svaka cast gospodinu Matiću, avioni su prva klasa, a ekipa koja ih pravi je super!
Samo tako nastavite!

Odgovori
ML

Bravo Mago, ovo sa 60 stepeni me je odusevilo, imam na avionu MXP 180 sati letenja ali jos se drrzim 45 stepeni max, sledeci put idem na 50 pa postupno do 60 stepeni. Leteli smo mi sa MXP 155 u Italiju, Sloveniju, Madjarsku, Cesku i druge evropske zemlje i to je bilo nista drugo osim zadovoljstva i uzivanja u letenju.
Zelim da se sto vise ovakvih aviona proizvede. Ovim putem zelim da sve koji lete na ovim avionima puno pozdravim i da ih pozovem da dodju u Zaluzane, Banja Luka na druzenje (takmicenje) koje ce bitio organizovano u Junu mjesecu ove godine.

Odgovori
Lj

Dobar je ovaj štos sa mini preletom do uzletišta. Da nije možda Otto Lilienthal rođen u Kraljevu?! U svakom slučaju mladim ljudima koji su realizirali ovaj projekt srdačne čestitke.
Sarajliji Gospodinu Hamziću, prijedlog da napise priručnik za one koji namjeravaju pilotirati ili samo to sanjaju do kraja zivota. Imate sposobnost uočiti letačke detalje i slikovito ih opisati. Ovaj tekst je samo jedan primjer u nizu. Kako ste samo divno opisali vase iskustvo polijetanja i slijetanja sa Aero 3 . Ma zaista je problem održati pravac na pisti. Ali ima i drugih letačkih magija kojie ćete Vi svojim živopisnim jezikom slikovito objasniti.

Odgovori
Ba
dr

Svaka cast gospodinu Maticu. Bravo za Srpski avion. SRBIJO ,zemljo,Vlado rs,podrzite ovaj projekat. Mi Srbi hocemo Srpski avion.Pozdrav iz USA.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Djuka na: Besne su, mrze avione i sa vazduhoplovnim preduzetnicima vrte milione evra: Kako su lisice spasile srpsku generalnu avijaciju i pri tom slupale par letelica

i do sada je, samo u Srbiji, za to potrošeno 20,6 miliona evra prema EU kancelariji u Srbiji Interesantno, koliko godisnje potrosi RF ili PRC na slicne projekte?

28. Nov 2024.Pogledaj

Buck na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Mislim kako ta tvrdnja nije točna. Naime, radar je isti RBE2, no antena je ta koju je moguće promijeniti pa se tako u ovisnosti o prirodi misije ili dostupnosti antene na njega stavlja PESA ili AESA antena.

27. Nov 2024.Pogledaj

Djuka na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Cev da bi se uvulacila potrebna je odredjena mehanika i prostor kojeg za tako nesto u trupu nema. Jos je pri tome cilindricnog oblika, idealna da elektromagnetni talasi predju preko i vrate se tamo gde ne treba, radaru. Rafale prosto nije stealath letelica, jer ako se pazljivo pogleda ni jedan jedini senzor sem radara :-)…

27. Nov 2024.Pogledaj

Branko na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

"Na ovaj nivo će se nadograditi postojeći francuski Rafali F3R, ali se mora naglasiti da se na F4.1 mogu nadograditi samo avioni varijante F3R koji imaju AESA radar. " Da li to znaci da se hrvatski avioni ne mogu nagraditi na F4.1?

27. Nov 2024.Pogledaj