BEG airport status
Piloti Kraljevine Jugoslavije: „Bili smo 10 puta bolji od današnjih vojnih pilota“

Piloti Kraljevine Jugoslavije: „Bili smo 10 puta bolji od današnjih vojnih pilota“

BEOGRAD – Novinar Radija Slobodna Evropa Dejan Radulović intervjuisao je pre šest godina pilote tadašnje Kraljevine Jugoslavije, devedesetogodišnjake, Albina Starca i Evgenija Radanova. Letači, koji na žalost danas nisu među živima, pričali su o ratnim dejstvima ’41. godine.

 
Evgenije Radanov završio je Vazduhoplovnu izviđačku školu u Novom Sadu kao izviđač navigator. Vazduhoplovnu pilotsku školu u Pančevu upisao je 1. septembra 1939. godine. U Aprilskom ratu bio je ađutant i pilot u 64. vazduhoplovnoj grupi. Uspeo je da izbegne zarobljavanje i za vreme okupacije živeo je u svom rodnom Pančevu. Autor je knjige „Uspomene jednog letača“.

Albin Starc (1916. – 2011.), završio je pilotsku školu u Pančevu 1939. godine, Drugi svetski rat zatekao ga je u punoj mladosti. Zbog ratnog rasporeda sa 25 godina rat započinje na strani NDH vazduhoplovstva na istočnom frontu. Tu postoje as sa ukupno 11 priznatih pobeda u vazduhu. U maju 1943. prebegao je na rusku stranu da bi nakon završetka rata postao instruktor pilota u novoj Jugoslaviji.

Tango Six čitalac Ivan Kojić, producent programa za Radio Slobodna Evropa, poslao nam je snimak emisije koja je na tom radiju emitovana pre šest godina povodom obeležavanja 6. aprila 1941. godine.

Priču počinje Evgenije Radanov odgovorom na pitanje „Šta ste radili 6. Aprila 1941. godine?“


 

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

b

Uvek postoje stara dobra vremena. Uz svo duzno postovanje, padali su ko muve i 1941 i ovi noviji 1999. Kad se oslobodimo mitova mozda ce nam i uspeti da uradimo nesto.

Odgovori
K

Zbog ratnog rasporeda… …postao instruktor pilota u novoj Jugoslaviji.

Odgovori

Е па сад…'41. у наоружању смо имали врхунски ловац за то време, Месершмит Бф-109Е…а интересантан је ''развојни пут'' хрватских пилота иначе…приликом априлског рата '41. део њих није хтео да лети или су вршили пребеге сојим апаратима. По капитулацији Југославије, лете за НДХ и у склопу немачког Луфтвафеа (чини ми се у ЈГ52) учествују на Источни фронт и бележе лепе успехе…Када виде (почетком '43. да ратна срећа напушта Немце и да се Црвени парни ваљак захуктао), масовно беже из Луфтвафеа на совјетску страну (једно време Хрватима је било забрањено да лете на Источном фронту…) Наравно, као такве пребеге, ондашње руководство НОВЈ им опрашта проведене године у Луфтвафе и укључују их у авијацију НОВЈ…'91, хрватски пилоти опет са својим летелицама чине пребеге (случај Рудолф Перишин нпр) …и тако, како год Хрвати стално негде одакле дува јачи ветар… ПС. а за српске пилоте и не летачко особље зна се…село Јабука, панчевачки атар…

Odgovori
c

Lule, nije bilo masovnog prebjega na sovjetsku stranu, raspitaj se, vrlo je malo hrvatskih prebjega sovjetima i partizanima. Srecom,vise nemate pilote hrvate, hrvati lete hrvatskim nebom.

Odgovori
B

Zar lete? Mislio sam da lete u Kataru, sada kada su im oni platili više? „Krila oluje“ jel’?

D

Napomenuću samo one istoriji najpoznatije vazduhoplovce hrvatskog porekla
VLADIMIR KREN, major VVKJ u 03.04.1941 beži Potezom 25 u Grac. Predaje se Nemcma. Pred istima se deklariše se kao ustaša. Izdaje kompetan raspored aerodrome VVKJ kao I kodove koji su se zebog toga morali menjati bukvalno na sam početak rata. Povratkom postaje komandant ZNDH. Naredio zločine nad civilnim stanovništvom (bombardovanja) na području Kupe i Une, Petrove gore, Šamarice, Plješivice, Kapele, Otočca, Gospića, Višegrada, Tuzle, Bileće, Travnika, Jajca gdje su ginuli civili i rušena naselja. Uhvaćen tek 1947 pri pokušaju ukrcavanja na brod za Argentinu. Streljan 1948 u Zagrebu
MATO DUKOVAC poručnik VVKJ odmah po okončanju aprilskog rata stupa u ZNDH u rangu poručnika. U septembru 41 odlazi u Firt gde završava osnovnu i naprednu obuku Luftwaffea. U junu 1942 je raspređen na Istočni front u JG52 u 4-tu hrvatsku lovačku grupu. Sredinom 43 postaje natporučnik. Za Luftwaffe je leteo 255 misija imao je 62 vazdušne borbe i potvrđene 44 vazdušne pobede. 1944 postaje kapetan i odlikovan je Nemačkim krstom sa zlatnim vencem (kojim su odlikovani samo14 nemaca i 22 stranca). 20.09.44 beži kod Sovjeta koji ga kasnije predaju NOVJ. U NOVJ radi kao instruktor na jurišnicima IL 2 u Zemunu a potom prelazi za instruktora u Zadar gde 08.08.45 krade De Hevilend Tajger I sa njim preleće u Italiju. Kao dokazani antisemita 1946 se pridružuje Sirijskom RV I učestvuje u Izraelsko Arapskom ratu 1948 godine kao pilot Sirijskog RV u rangu kapetana na Teksanu T6. Seli se za Kanadu gde ostaje do kraja života
ADUM ROMEO major VVKJ komandant 51 vazduhoplovne grupe, 6 lovačkog puka. JEDINI iz čuvenog puka koji je ODBIO DA LETI! Po okončanju aprilskog rata stupa u ZNDH u činu bojnika. Leteo je bombarder Savoja Marketi SM79. 1942 u dejstvima kod Vukovskog avion mu je oštećen te se prisilno prizemljio. Zarobljen sa još trojicom hrvatskih avijatičara, razmenjen za zarobljene partizane. 25.09.1944 krade Fizler Fi167 br 4807 i preleće u partizane. Rat yavršava u činu majora. Kasnije leteo i u JATu gde je I nastradao 10.10.1955 kao kapetan Konvera CV340-58 na letu Beograd Beč.
FRANJO DŽAL major VVKJ u aprilskom ratu na rasporedu u Nišu. Po okončanju istog se odmah priključuje ZNDH. Bio je prvi komandir 4te hrvatske lovačke grupe u okviru JG52 na istočnom frontu. Do novembra 1942 leteo je u 157 misija I ima 16 potvrđenih vazdušnih pobeda. Krajem 1943 se vraća u ZNDH u komandu zrakoplovstva. Pri povlačenju snaga NDH u maju 1945 uhvaćen I pogubljen u septembru iste godine.
Sudbinu sličnu Džalovoj imao je i Cvitan Galić (38 vazdušnih pobeda u JG 52), ili da pomenem Ivana Markulja komandanta 369 pukovnije NDH na istočnom frontu te njihova stradanja (oko 5000 ljudi) pod Staljingradom!

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Jason Born na: Povećanje od 3%: U prvih šest meseci ove godine Er Srbija opslužila više od milion putnika

Sedista su savim ok, jedino sto po meni nije trebalo ukidati onakve obroke. To mi se nimalo nije dopalo. Obrok je ranije bio sasvim pristojan a sada je mizeran poput Lufthansinog.

24. Jul 2017.Pogledaj

Beli na: Povećanje od 3%: U prvih šest meseci ove godine Er Srbija opslužila više od milion putnika

@Adrian Čini mi se da je Alen već pisao o tome da novi sicevi nisu manje udobni od starih i da čak nude više mesta pred koljenima. Znači ovo sa drvenim klupama je samo zlonamerno. Biznis Klasa se koliko se meni čini nije često koristila. Sam sam se uverio u to na jednom letu od…

24. Jul 2017.Pogledaj

Beli na: Blokiran račun Montenegro erlajnsa: Čeka li flotu prizemljenje?

@Vladimir :-) čitaš li ti pre nego što počneš komentarisati? 1. Nigde nisam napisao da je "bolje podići cenu..." nego je tvoj istomišljenik napisao da bi se digle cene u slučaju monopola. 2. Nisam napisao da kroz veću cenu "pomazeš bratu..." nego kroz preuzimanje Montenegro Airlinsa od strane AS bez obzira kolika bi cena karata…

24. Jul 2017.Pogledaj

Dejan na: Povećanje od 3%: U prvih šest meseci ove godine Er Srbija opslužila više od milion putnika

Leteo više puta u Lufthansi (koristi ista) Tvrdo neudobno nema pobišenog naslona za glavu. Moram da skupljam ramena. Jednom rečju sedim kao veverica! Loša do zla Boga!

24. Jul 2017.Pogledaj

ivan na: Povećanje od 3%: U prvih šest meseci ove godine Er Srbija opslužila više od milion putnika

Moj osecaj je da su stara sedista bila nesto udobnija, mada se ja sa svojih 184cm visine uvek nesto patim u avionima. Ja bi bio zadovoljniji sa novim sedistima samo da su ostavili malo vise razmaka medju njima, ovako ispade da su stvarno napravili pomak prema LC kompanijama ali sa regularnim cenama. Doduse da budem…

24. Jul 2017.Pogledaj