BEOGRAD – Bombardieova C Serija, familija novih regionalnih lajnera koja iz prikrajka preti i Sijetl-Tuluz duopolu, približava se prvom letu prototipa. Flight test vehicle 1 (FTV1) je nedavno imao prvo paljenje sistema, prvi let se očekuje krajem Jula a delom je u njegov razvoj uključena i pamet iz Srbije.
Kanadski proizvođač aviona sa prvim letom C Serije kasni mesec dana u odnosu na prvi zadati rok. Posle 3,4 milijarde dolara koliko je potrošeno za razvoj nove familije aviona, Bombardie ovoj ključnoj fazi pristupa oprezno. Zvanično se ništa ne najavljuje, osim ukazivanja da se čekalo na dodatna poboljšanja softvera koja će „poboljšati zrelost i funkcionalnost ključnih sistema letelice“.
Dok odbrojavamo poslednje dane do još jednog istorijskog leta u civilnoj avijaciji ove godine, danas vam prenosimo jednu zanimljivost, posebno za redovne čitaoce našeg portala. Trenutno na C Seriji radi bar deset vazduhoplovnih inženjera poreklom iz Srbije (u Bombardieu ih je ukupno 40) a jedan od njih, Marko Ivanković je redovni kolumnista Tango Sixa. Kao diplomac jedne od najprestižnijih škola za vazduhoplovno-opitne inženjere na svetu, Marko je od početka uključen u razvoj i testiranje ove familije i sada je jedan od opitnih inženjera na FTV1 letelici.
Bombardie je prekjuče objavio „behind the scenes“ video posvećen proceduri hitnog napuštanja letelice za opitnu posadu kroz koji gledaoce vodi upravo Marko:
Pre nekoliko meseci emitovali smo reportažu koju smo napravili na prošlogodišnjem Farnborou u kojoj možete detaljnije videti kako je planiran izgled kokpita i putničke kabine C Serije.
tesa
Ne zaboravite i moju zemljakinju, klasica iz VVA (bila prva generacija zena u VVA). Ona ce od septembra leteti taj avion kao fabricki pilot. Mirjana Ivanovic sada Firtsche.
tesa
Ako bog da. Pu pu samo da je ne urejnem sa ovim i naravno da je ne naljutim. Drago mi pa eto
Mario
Поносни смо на Марка и остале наше земљаке који са њим раде. :)
Rodney Marinkovic
Svako dobro od Boga i od ljudi! Kako je predivno videti "zdravo zrno nase psenice" coveka koji uspesno
izgradjuje i oplemenjuje svoje bice sa svojom voljum i trudom. Daleko od politike, intriga…
U svetu je uspeh mnogo izvesniji i zivot mnogo ozbiljniji i nemereno bogatiji, nego u Otadzbini. Marko to pokazuje. Iskrene zelje i tople pozdrave iz zimskog Sydney-a, Vas
Rodney Marinkovic, Aircraft Mechanical Engineer (ret.) Sydney
Jovica
Nisu ovo baš lepe vesti . Mladi i stručni ljudi odlaze iz zemlje , neki su ovde i školovani , u njih je ulagan i novac i vreme . Radiće za neke strane firme i strane zemlje , dok mi polako postajemo tehnološka crna rupa , država nesposobna da istera do kraja čak ni projekte poput Laste-95 . Da me ne shvatite pogrešno , ovim ljudima želim svaku sreću i uspeh u životu , ali za našu zemlju je to katastrofalno .
Marko
Nije niko ulozio ni novac ni vreme u ove ljude zato su i otisli dragi Jovice. Da je neko ulozio novac ostali bi srecni da ne moraju da obijaju pragove i zive i rade kao radnici 2. reda u nadi da ce 2. generacija docekati uvazavanje sopstvenih sposobnosti bez obracanja paznje na tvrd akcenat engleskog i prezime koje se zavrsava na ić. A za nasu zemlju je katastrofalno odavno ucinjeno i to od strane nje same. Nista bolje nije ni zasluzila. Inace ovaj momak je ozbiljan "contributor" Tango Sixu i kao takav cesto ismevan kao nestrucan od uglavnom nepotpisane publike. E to je katastrofalno za nasu zemlju. Eksperti iz fotelje koji izmedju dva komentara na "Farmu" opale koji iz vazduhoplovstva u kome su mozda bili strucni par godina…pre 30…
Srecno MARKO!
Jovica
Novac i vreme su ipak ulagani , negde se to završilo na srednješkolskom obrazovanju , negde kako vidimo iz kometara na mnogo skupljem visokom vojnom . Slažem se – sve je to malo i nedovoljno , odgovornost je države i naroda čija bi država trebala da bude . Opet kažem , ne krivim nikog što je otišao u potrazi za srećom . Ono što možda malo zameram (kad ste već pomenuli g.Ivankovića ) je težnja da se prebrzo izgubi taj tvrdi akcenat engleskog . Eto baš taj g.Ivanković je napisao oštar ali dobar članak o Mig-29M , izneo mišljenje koji nije popularno među domaćom (ne)stručnom publikom . Sve bi to bilo lepo da nije stvar upropastio potpuno nerealnom pričom da umesto Mig-29M treba uzeti Mirage-2000 , nešto što je i totalnim laicima jasno da je besmisleno . Kao da je rešio da dokaže , ne poslodovcu (jer oni ne čitaju ovo) već samom sebi , da on više nije Ivanković nego Ivankovich i da je odavno otresao balkansko blato sa svojih cipela . Eto zato mi je pomalo žao kad čitam članke o "srpskoj pameti" tamo daleko u svetu , jer znam da će ta pamet gledati da već u 1.generaciji zaboravi da ima bilo šta sa ovom našom sirotom zemljom .
letac
jovica tvoj mozak i nacin razmisljanja je dovoljan razlog da otera nekokga da napusti srbiju…..
Kakve veze ima ruski proizvod sa srbijom i zasto 'Srbenda' mora da stoji iza ruskog aviona a ne dokazanog francuskog…..
mogao bi ti da izvuces glavu iz balkanskog plata mozda bi svet drugacije video…..
Elektor
Ne verujem da je u kritici MiG-a I favorizovanju "Mirage-a" presudna bila zelja g.Ivankovica da se dopadne nekome ili otrese "opanaka" zanavek.
Pre lican afinitet…I ima ga svako ko voli I poznaje neku oblast…pa tako I avijaciju I aeronautiku.
Niko nije imun na to…..ono sto znalce razlikuje od apsolutnih laika (uz to precesto frustriranih I nedokazanih) jeste sposobnost da nadvladaju sopstvene afinitete u korist najboljih resenja (I ekonomski najisplativijih, ili najboljih na duze staze)
Cak mi nije tesko poverovati da je M.I. bio preterano optimistican I naklonjen sluzbi odrzavanja I nasem RV-u
verujuci da su u stanju da se "presaltuju" I osposobe za odrzavanje I opsluzivanje borbenih sistema sa kojima nisu familijarni…za neko razumno vreme.
Jovica
Ne znam . Kritika Mig-a mi se čini opravdanom i utemeljenom na stručnim razlozima . Međutim , te stručne razloge je trebalo upotrebiti i kod analize Mirage-a . Onda bi se videlo da je to potpuno nerealna bajka , i zbog ekonomskih i zbog tehničkih mogućnosti , a na kraju zašto ne pomenuti i strateške okolnosti u kojima se Srbija nalazi . Očekivalo bi se da stručan čovek kao g.Ivanković detaljno i kritički pretrese svaku opciju , nepristrasno pobroji dobre i loše strane , pa onda donese sud .
Nenad
Svaka čast Marko! Svi koji lupaju minuse verovatno nikada u životu nisu prišli dizajnu aviona i ne shvataju koliki je uspeh ovog čoveka i svih naših avio inženjera u dijaspori. Srbi još uvek žele da ljude koji su pametni i uspešni i koji su se dokazali u naprednim zemljama vrate nazad u "balkansko blato" i da im obuku te "opanke" i dokažu da je patriotizam valjanje u blatu i recitovanje ruskih pesmica. Zato smo tu gde smo i zato nam je avijacija upravo tu gde je.
Marku još jednom svaka čast i nadam se da neće prestati da piše za TangoSix…
Адмирал флоте
Први лет авиона Bombardier CSeries одложен је по трећи пут. Најпре је био планиран за крај децембра 2012. године, потом за крај јуна 2013. године, па за крај јула 2013. године. Пре пар сати је најављено да планираног пробног лета неће бити у јулу. Лет је одложен на неодређено време. Да га нису и они склепали?
Predrag
Svaki uspeh nasih u dijaspori je mnogo veci neuspeh Srbije! Niko nije iz rodjene zemlje otisao jer mu je tamo bilo lepo, omoguceno da radi i zivi dostojanstveno. Recimo, Marko, da je kojom nesrecom ostao u Srbiji, sta bi radio? Probao Lastu!?! Vazduhoplovstvo koliko je lepo toliko je i odgovorno, ima ovde dobrih clanaka o stanju i brizi Srbije o svom vazduhoplovstvu – citajte!
A evo i jedna vest od danas u vezi sa FTV1 i prvim letom: zvanicno je objavljeno da ce prvi let biti obavljen u "narednim nedeljama", i iskreno, svi sa nestrpljenjem cekamo!
http://cseries.com/bombardier-cseries-aircraft-fi…
Sve pohvale za Tango Six, teme, tekstovi, komentari, sve pokazuje da je vazduhoplovna misao i dalje jako prisutna i to je ono sto nas moze izvuci i mozda omoguciti da se ponovo vinemo visoko! Ziveli!