BEG airport status
Mrkonjić: Glavni istražitelj Centra za istraživanje vazduhoplovnih nesreća do kraja marta

Mrkonjić: Glavni istražitelj Centra za istraživanje vazduhoplovnih nesreća do kraja marta

BEOGRAD – Vlada republike Srbije imenovaće glavnog istražitelja Centra za istraživanje vazduhoplovnih nesreća do kraja marta, izjavio je juče ministar saobraćaja Milutin Mrkonjić. Kako su Mrkonjić i njegov pomoćnik zadužen za vazdušni saobraćaj pojasnili, kašnjenje u formiranju jedne od najvažnijih institucija u domaćem vazduhoplovstvu kasni zbog nedostatka para.

MILUTIN MRKONJIĆ

Ministarstvo saobraćaja organizovalo je juče skup posvećen „strategiji razvoja vazdušnog saobraćaja u Srbiji“ koji je bio zamišljen kao početak šire debate o sveukupnoj problematici, izazovima i perspektivi domaće civilne komercijalne avijacije.

Pored centralnih tema (o kojima ćemo vas danas detaljnije izvestiti u zasebnom postu) bilo je i nekoliko konkretnih novosti. Uprkos najširoj mogućoj definiciji „vazdušnog saobraćaja“ predstavnici ministarstva saobraćaja ni jednom jedinom rečju nisu pomenuli generalnu avijaciju – bizjet operatere kao ni sportsko niti rekreativno letenje. Novost koja je izuzetno bitna pre svih za ove, možda i najprofitabilnije segmente naše „vazduhoplovne industrije“, odnosi se na bezbednost letenja na kojoj se, kako smo juče saznali, do sada jednostavno štedelo.

Nema se para

 
Odnos ministra saobraćaja i njegovog ministarstva prema problematici bezbednosti saobraćaja isplivao je u svoj svojoj grotesknoj odvratnosti u formi vesti koja nas je juče zatekla dok smo prisustvovali pomenutom skupu. Pomoćnik ministra saobraćaja u sektoru za puteve i bezbednost saobraćaja Saša Mirković podneo je ostavku na svoju funkciju posle nepuna dva meseca na tom mestu. Ispostavilo se ne pre nego što je njegov džip presretnut zbog vožnje brzinom od preko 200 kilometara na čas.

Bahatost oličena u postavljanju ove nestručne karikature koja se vraća svojoj političkoj karijeri može se dovesti u vezu sa atmosferom opšteg odnosa nadležnog mistarstva prema problematici bezbednosti saobraćaja u celini, pa i u vazduhoplovstvu.

Po poslednjoj verziji Zakona o vazdušnom saobraćaju iz 2011. godine i po filosofiji usklađivanja svakog segmenta našeg civilnog vazduhoplovstva sa evropskim standardima (o čemu je juče bilo dosta reči) Vlada Srbije bila je obavezna da imenuje glavnog istražitelja vazduhoplovnih udesa i ozbiljnijih nezgoda tri meseca posle stupanja na snagu pomenutog zakona a on je trebalo da ustanovi svoju organizaciju koja će se baviti ovim poslom najkasnije šest meseci posle toga.

Dve godine su ministarstvo saobraćaja i Vlada Srbije ignorisale svoju zakonsku obavezu i za to vreme Direktorat Civilnog Vazduhoplovstva i njegova Komisija za istraživanje udesa i ozbiljnijih nezgoda obavljali su ovaj posao „na određeno vreme“.

Tango Six je juče iskoristio priliku da nakon panela u vremenu rezervisanom za medije postavi pitanje novom čoveku broj jedan srpskog civilnog vazduhoplovstva, Milutinu Popoviću: kada će glavni istražitelj biti imenovan? Mrkonjićev pomoćnik za vazdušni saobraćaj odgovorio nam je da je ministar saobraćaja po proceduri pokrenuo ovo pitanje pred Vladom (glavni istražitelj odgovaraće isključivo premijeru), da je „poslato pismo ministarstvu finansija ali da je problem u nedostatku finansijskih sredstava u budžetu“. Ipak, Popović je izrazio uverenje da će se ovo pitanje uskoro rešiti jer od njega zavisi šira klasifikacija i usaglašavanje našeg sistema sa evropskim.

Konfuziji „rešićemo ali para u budžetu nema“ po svom običaju doprineo je i lično Mrkonjić koji je posle našeg pitanja ustao, zamahnuo fasciklom i rekao da se u njoj nalazi tematika vezana upravo za pitanje glavnog istražitelja i da on „veruje da će on biti imenovan do kraja marta“.

Srpkom vazduhoplovstvu, i posebno zaboravljenoj generalnoj avijaciji, ostaje da sačeka „kraj marta“ i veruje na reč jednoj od najnepouzdanijih osoba sa verovatno najviše neispunjenih obećanja u domaćoj politici u poslednjih dvadeset godina. Institucija nezavisnog Centra za istraživanje vazduhoplovnih nesreća zamišljena je kao izdvojena brana zdravog razuma lišena uticaja oblasti koju će morati da istražuje. Hitnost ovakvog pristupa mogli smo nedavno da shvatimo u primeru istrage udesa vojnog školskog aviona Lasta koju su vodile vojne institucije i pojedinci koji su u isto vreme bili najdirektnije povezani sa posrednim i neposrednim razlozima tog udesa.

Tačno je da zemlja u kojoj je moguće da Saša Mirković postane pomoćnik ministra saobraćaja za bezbednost drumskog saobraćaja apsolutno ne zaslužuje ništa bolje od besmislenih ordena i samozavaravanja na najvišem nivou ali takođe je tačno da koruptivni uticaj politike na esnafske teme mora što hitnije biti iskorenjen.

…ako ne odmah ono bar do „kraja marta“.
 
FOTO: Tanjug

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

Ro

Jos jedan primer podbacivanja problema pod tepih i mahanja fasciklom. "Sjajno", razanj spremljen a zec u gori. Sve spremljeno samo nema novca!? Znaju.Obavesteni su kako druge vlade rade u svemu pa i u civilnom vazduhoplovstvu, ali kakva je korist. Izmisljaju toplu vodu a dobijaju hladnu. Prave teoriju i plivaju u neodgovornosti u oblasti komercijalne aviacije, gde posle medicine je najozbiljnija delatnost u svakoj drzavi sveta gde narod zivi pod zakonom. Za sve probleme postoji resenje. Iskusni strani investitori, strucnjaci treba da investiraju, upravljaju civilnom aviacijom uzimaju profit koliko su ulozili a domace da uce kako se odgovorno planira, upravlja, sprovodi i trostruko kontrolise. Srbija ako nije zaduzena dovoljno(?)ima sansu da ne padne u "kolonijalno ropstvo". Pala je u finansijsko zbog direktiva, mahanja fasciklalama i sleganja ramenima bezbrojnih ketmena sirom Otadzbine ovog naroda. J.B.T..o, Kardelj su satruli u grobu. Trulezi jos mnogo ostalo. Mir vam! Long live Civil Aviation in my Fatherland of Serbia. Rodney Marinkovic, Aircraft Mechanical Engineer(ret)
Kraljevo / Sydney

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Perko na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Nisam rekao nebitno već sekundarno. Rafal se na radaru vidi pa se vidi. Veće ulaganje u sisteme elektronske zaštite, ometanja i razne mamce mu se više isplati nego komplikovanje oko cevke jer eto bode oči.

27. Nov 2024.Pogledaj

алекса na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

ikim - "vojnog mehaničara, koji je umeo da odradi generalku na motoru TAM-150, ali je morao da zove svog kolegu da mu rešava mehaničke probleme na Zastavi 101 (pričam o 80-tim godinama prošlog veka). Jebeš takvog mehanničara" Са овим си рекао све о свом знању. Ништа не знаш, а волиш да се трпаш. Свака ти…

27. Nov 2024.Pogledaj

max na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Jako ovisno što smatrate pod "hipersonična rakete". Mnoge balističke rakete lete hipsersonično još od 1950tih, slično kao današnje ruske kojim se toliko hvale a zapravo ima samo brzinu. Ali još nitko nije uspio napraviti "pravu" hipersoničnu raketu, koja bi osim brzine >mach5 trebala biti potpuno upravljiva, postići visinu, koristiti hipsersonični motor (tipa scramjet), preciznost, stealth…

27. Nov 2024.Pogledaj

Petrovic Dusan na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

@Miloš77 Nigde nisam video da se pominje MiG-29 i ne vidim koje veze ima taj sovjetski projekat sa avionima Dassault u 2024. Cak sam procitao da je prvi izvor jugoslovenskih pilota 1980-ih bio avion Dassault, a ne MiG-29, ali je to bilo preskupo. Valjda jedino uspesno primenjivanje MiG-29 u istoriji je kao bombarder RV Ukrajine…

27. Nov 2024.Pogledaj

Petrovic Dusan na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

@Nikola "Hypersonic glide vehicle" (ne znam kako prevesti na srpski), nalazi se na vrhu balisticke rakete, odvaja se.Prednost je da se kasnije zapaza na radaru nego klasicne (takodje manevrisuce jos od 1960) bojeve glave. Treba razumeti da ne postoji PVO koji moze da zastiti ni od klasicnih bojevih glava + mamaca interkontinentalne rakete nivoa 1960.…

27. Nov 2024.Pogledaj