BEG airport status
Zahvaljujući profesoru entuzijasti Banjaluka dobila simulator aviona

Zahvaljujući profesoru entuzijasti Banjaluka dobila simulator aviona

BEOGRAD – Kada su avio-simulatori u pitanju, svakom je jasno da pričamo o skupim i ne uvek prisutpačnim “igračkama”, pogotovo ne prosečnom entuzijasti. Let na profesionalnim simulatorima najčešće je prvilegija onih koji se školuju za pilotski poziv. Međutim, nije malo slučajeva u svetu gde su entuzijasti i vazduhoplovni stručnjaci konstruisali svoje simulatore iz ljubavi prema letenju. Jedan takav slučaj zabeležen je i u našem komšiluku, u Banjaluci.

 
 
simulator 1
 
Profesor mašinstva u Tehničkoj školi u Banjaluci, Rinaldo Kastanja, došao je na ideju da konstruiše simulator civilnog vazduhoplova još 2011. godine. a svoju ideju pretočio je u molbu Odeljenju za društvene delatnosti koje je prepoznalo kvalitetan projekat i dodelilo deo sredstava za realizaciju. Uz vlastita sredstva škole krenula je i nabavka instrumenata, sedišta za simulator i ostale opreme.

Istovremeno, počela je konstrukcija instrument table i kostura. Kostur simulatora napravljen je u firmi ELAS i prebačen u školu. Nakon što je kostur stigao u Tehničku školu u Banjaluci usledila je njegova montaža, a zatim i montaža table sa instrumentima kao i sedišta koja su bila automobilska. Zatim su instalirani noseći sto za računar, zvučni sistem kao i sam računar. Na samom kraju dolazi do najzahtevnije faze a to je spajanje računara sa instrumentima, komandama i ostalim komponentama, kao i kalibraža instrumenata i komandi i podešavanje parametara programa koji je bio mozak simulatora – nadaleko poznati Flight simulator X. Ceo projekat završen je do kraja 2011. godine.
 
simulator 4
 
Kostur simulatora, instrument tablu, sto i nosače sedišta kostruisao je prema uputstvima profesora Kastanje njegov poznanik Saša Petrović. Međutim, kao i svaki veliki projekat i ovaj je doživeo svoje usavršavanje pa tu nije bio kraj razvoju ovog simulatora. Nakon analize već učinjenog, profesor Kastanja je odlučio da izvrši izmene u konstrukciji table na kojoj su se nalazili instrumenti. Naredne 2012. godine instrumenti su prebačeni na novu tablu koju je konstruisao Vedran Čatojević. 2012. godina protekla je u ispitivanju i podešavanju komponenti a u celom procesu je učestvovao i pilot Nikola Tutorić.

Kada je završena i poslednja faza razvoja hardvera simulatora kontaktirana je predstavnica Microsofta u BiH koji je dao svoju saglasnost za korišćenje njihovog softvera na simulatoru kao i korišćenje logoa Microsofta na kućištu simulatora.

Početkom 2013. godine simulator je prebačen u firmu Sprektra koja se ponudila kao sponzor, pa je tako postojeće kućište simulatora finalno obloženo aluminijumskim pločama uz angažovanje dizajnera a simulator je u poslednjoj fazi svog razvoja dobio i estetski primamvljiv oblik, a samo kućište je ukrašeno nalepnicama i ukrasima. Na kraju je simulator ispitan i testiran od strane profesionalnih pilota koji su bili zadovoljni njegovom funkcionalnošću. Inicajlnom nazivu AS 172 dodat je nastavak M3 jer to bio i konačno usvojeni treći model.
 
simulator 3
 
Simulator će biti smešten u posebnoj prostoriji i upotrebljavan u nastavne svrhe kao interaktivno učilo. U konsultacijama sa kompetentnim osobama iz oblasti vazduhoplovstva ovaj avio-simulator se može koristiti u nastavne i vannastavne svrhe (kao što je npr. vazduhoplovna sekcija škole). Kao i svaki simulator AS 172 M3 pogodan je za učenje i uvežbavanje vizuelnog i instrumentalnog letenja, taksiranja, simulacija vanrednih situacija kao što je kvar na motoru i sl. Takođe, simulator može biti korišćen u saradnji sa drugim subjektima kao što su škole letenja, aeroklubovi i drugi.

U Srbiji, simulator koji je je sličan ovom i služi u gotovo iste svrhe poseduje i Vazduhoplovna akademija Beograd.
 
 

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

    Komentari

    de

    Sličnni simulatori ali B737 postoje na Saobraćajnom fakultetu u Beogradu.Vita studentis RTS 4. mart 2012.

    Odgovori
    FO

    Tako je, dr Petar Mirosavljevic!

    pr

    Duže od dve godine sam na SF-u, i prvi put čujem za ovo. Nisam na vazdušnom, ali opet je neko mogao da spomene.

    Vl

    A da se neko malo raspitao ili da je bar slušao?

    Inace ima cetiri simulatora na SF. Sve zahvaljujuci Profesoru Mirosavljevicu. Bez dinara pomoci.

    Mi

    Inace covek je najveci entuzijasta na celom Saobracajnom fakultetu… I mala ispravka, na SF zapravo postoji cela vazduhoplovna laboratorija – nekoliko simulatora (avioni, helis) kao i racunar koji nadgleda imaginarni vazdusni prostor (simulira rad ATS).

    Odgovori
    Va

    Ja sam učenik ove škole i vazduhoplovi sam smjer, a svega smo 5 puta do sada imali pristup ovom simulatoru. Toliko o tome da će biti upotrebljavan u nastavne svrhe!

    Odgovori

    Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

    Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

    Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

    Ostavite odgovor

    Najnoviji komentari

    Лек na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

    K И даље не бих искључио могућност да поједине технологије са Ф5 које не би захтевале структурне захвате заврше на некој даљој подверзији Ф4.

    27. Nov 2024.Pogledaj

    Nikola na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

    @Petrovic Dusan i Max U tome i jeste problem, sto poredite ICBM i druge rakete koje lete brzinom od M5 i brze sa novim hipersonicnim oruzjem. Razlika je u tome sto novo hipersonicno oruzje koristi aerodinamicna svojstva sto raketama prilikom povrarka atmosferu omogucava vodjeno manevrisanje. A ICBM i druge balisticke rakete imaju balisticku putanju kosog…

    27. Nov 2024.Pogledaj

    radovanovic na: Besne su, mrze avione i sa vazduhoplovnim preduzetnicima vrte milione evra: Kako su lisice spasile srpsku generalnu avijaciju i pri tom slupale par letelica

    Nadam se da će PA Vršac dobiti ovaj posao u narednim godinama zbog njenog opstanka na nebu iznad Srbije i da će nadležne ustanove konačno uvideti značaj ove firme i potrebu naše države za ovakvim vidom vazduhoplovstva!!!

    27. Nov 2024.Pogledaj

    Miloš77 na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

    Hipersonicna moderna raketa ne mora da bude stealth air breathing raketa koja manevrise. nema nikakve veze koju vrstu motora ima. Vazna je brzina i da ne leti iskljucivo predvidivom balistickom putanjom. Kižal svakako spada u tu klasu jer leti dosta iznad Mah 5 (mada ne uvek) i moze da leti horizontalno i skrece levo desno…

    27. Nov 2024.Pogledaj