BEG airport status
Žirokopteri ponovo u Srbiji

Žirokopteri ponovo u Srbiji

BEOGRAD – Dva pilota iz Slovenije prošlog septembra doleću sa dve letelice kao gosti srpske proslave 100 godina vojnog vazduhoplovstva čiji je centralni događaj bio batajnički aero-miting. Oni su zapravo bili predhodnica priče koje upravo započinje na jednom od najaktivnijih letelišta kod nas. „13. maj“ je od prošle sedmice novi dom žiroplanu tipa Apollo koji je trenutno u proceduri registracije. Za nekoliko nedelja možemo očekivati i prve probne letove od strane ovlašćenih mađarskih pilota. Renesansa žiroplana u Srbiji počinje!

Calidus

Cocpit Calidus

Žirokopter, autožir ili žiroplan (termin koji koristi Direktorat Civilnog Vazduhoplovstva Srbije) vrsta je vazduhoplova koji silu uzgona ostvaruje pomoću rotirajućeg krila koje nazivamo rotor. Rotor nije sve vreme direktno vezan za motor letelice. Na zemlji kretanje rotora se inicira tzv. pred-rotacijom gde se pogon dobija od motora. Motor je preko reduktora vezan za potisnu elisu koja letelici omogućava postizanje dovoljne progresivne brzine koja je ključna za ostvarivanje dovoljnog broja obrtaja rotora. Usled kretanja rotora kroz struju vazduha dolazi do pojave autorotacije i stvaranja uzgona.

Žiroplani poseduju izraženu otpornost na vetar, turbulenciju i termiku, graniči uslovi su im nešto veći u odnosu na letelice iste klase (motorne zmajeve, ul avione). Njih možemo smatarati hibridima aviona i helikoptera iako su hronološki gledano oni prethodnica helikopteru.

Apollo

Prvi žiroplan poleteo je pre tačno 90 godina i razvio ga je Španac Juan de la Cievra. Na našim prostorima krajem prošlog veka bilo je raznih pokušaja samogradnje ali uglavnom bez uspeha.

Prvi žiroplan koji je napravio ozbiljniji nalet na ovim prostorima je letelica koju je uvezao naš poznti zmajar Krsta Mandić poznatiji kao Trafko. Trafko se jedno vreme bavio motornim zmajarstvom da bi zatim mozda jedini naslutio nadolazeću eru žirokoptera. Obuku je završio u Americi i po dolasku letelice još neko vreme radio sa svojim instruktorom na matičnom aerodromu Lisičiji Jarak. Na žalost pre par godina dolazi do jedne manje nezgode u kojoj je letelica oštećena i tu se Trafkova priča privremeno zaustavlja.

Apollo 1

Zmajar Miroslav Mitrović poznatiji kao Tufi prvi sa ovih prostora kreće Trafkovim stopama i okreće se žiroplanima. Sredinom prošle godine on postaje vlasnik žiroplana koji je još uvek baziran u Mađarskoj.

Tango Six će vam u nekoliko narednih nedelja detaljnije predstaviti Apollo YU-G001. U saradnji sa letelištem 13. maj kroz video i foto reportaže prenećemo vam iskustva pilota i vlasnika. Vidimo se na livadi!

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

    Komentari

    Bo

    Svidja mi seovo..73

    Odgovori

    Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

    Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

    Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

    Ostavite odgovor

    Najnoviji komentari

    Nebojsa na: Rafal 4.1 i Falkon 6X u Srbiji: Vojni pedigre jedinstvene civilno-vojne kupovine

    Ovo je fantastična nabavka ,definitivno. Posle podizanja iz pepela civilne i vojne avijacije na Svecki nivo, i odličnom i pažljivom odabiru letelica, vreme je da se obnovi Vladino stanje letelica i zamene se letelice iz pete decenije eksploatacije ,novim . Izbor je sasvim logičan. Srećno.

    22. Apr 2025.Pogledaj

    Rafal na: Rafal 4.1 i Falkon 6X u Srbiji: Vojni pedigre jedinstvene civilno-vojne kupovine

    pajo odgovorio sam ranije ali mi nisu objavili odgovor. Cena jeste bila takva i to je realna cena za vaše avione. Oni su još uvek respektabilni koliko to mogu biti sa avionikom koju imaju. Zao je i meni sto nismo kupili su35 ili bar dve eskadrile Rafala ako smo se za njih već odlučili.

    21. Apr 2025.Pogledaj

    Vultur na: Rafal 4.1 i Falkon 6X u Srbiji: Vojni pedigre jedinstvene civilno-vojne kupovine

    Nisam ni za ni protiv Rafala. Uzimam to kao datost. Samo bih replicirao gospodi koja kažu: " NATO avioni...": Francuska ima 100% samostalnu vazduhoplovnu industriju. Francuska koristi metrički sistem. Npr F-16 je sav u colovnim i British Imperial merama ( ne možeš ni običan šraf da napraviš sam...)

    21. Apr 2025.Pogledaj

    Pajo na: Rafal 4.1 i Falkon 6X u Srbiji: Vojni pedigre jedinstvene civilno-vojne kupovine

    @Rafal, nitko nikoga nije prevario prilikom pregovora ( niti Grci niti RH ili netko treci). Nije to prodaja na sajmu polovnih automobila. Jednostavno je tada bila takva cijena. Stabilno okruženje, nema rata u UA, ne baš prepuna knjiga narudžbi, sve je to utjecalno na tadasnju cijenu. Meni osobno je sada krivo da RH nije uzela…

    21. Apr 2025.Pogledaj

    Pajo na: Rafal 4.1 i Falkon 6X u Srbiji: Vojni pedigre jedinstvene civilno-vojne kupovine

    @Rafal, uopce se nisam referirao i usporedjivao nabavku RH i Srbije. iznio sam golu činjenicu da je vaš tender trebalo raspisati ranije jer bi financijski bolje prošli. Sad proučite koliko su Grci (2,5 mld EUR) platili za 12 poslovnih i 6 novih aviona plus gomila naoružanja (Meteor, Scalp EG, Exocet,...) i usporedite to sa onim…

    21. Apr 2025.Pogledaj