BEG airport status
LYBE 1508:00 Z 240°04KT CAVOK 04/03 Q1029 NOSIG=
Žirokopteri ponovo u Srbiji

Žirokopteri ponovo u Srbiji

BEOGRAD – Dva pilota iz Slovenije prošlog septembra doleću sa dve letelice kao gosti srpske proslave 100 godina vojnog vazduhoplovstva čiji je centralni događaj bio batajnički aero-miting. Oni su zapravo bili predhodnica priče koje upravo započinje na jednom od najaktivnijih letelišta kod nas. „13. maj“ je od prošle sedmice novi dom žiroplanu tipa Apollo koji je trenutno u proceduri registracije. Za nekoliko nedelja možemo očekivati i prve probne letove od strane ovlašćenih mađarskih pilota. Renesansa žiroplana u Srbiji počinje!

Calidus

Cocpit Calidus

Žirokopter, autožir ili žiroplan (termin koji koristi Direktorat Civilnog Vazduhoplovstva Srbije) vrsta je vazduhoplova koji silu uzgona ostvaruje pomoću rotirajućeg krila koje nazivamo rotor. Rotor nije sve vreme direktno vezan za motor letelice. Na zemlji kretanje rotora se inicira tzv. pred-rotacijom gde se pogon dobija od motora. Motor je preko reduktora vezan za potisnu elisu koja letelici omogućava postizanje dovoljne progresivne brzine koja je ključna za ostvarivanje dovoljnog broja obrtaja rotora. Usled kretanja rotora kroz struju vazduha dolazi do pojave autorotacije i stvaranja uzgona.

Žiroplani poseduju izraženu otpornost na vetar, turbulenciju i termiku, graniči uslovi su im nešto veći u odnosu na letelice iste klase (motorne zmajeve, ul avione). Njih možemo smatarati hibridima aviona i helikoptera iako su hronološki gledano oni prethodnica helikopteru.

Apollo

Prvi žiroplan poleteo je pre tačno 90 godina i razvio ga je Španac Juan de la Cievra. Na našim prostorima krajem prošlog veka bilo je raznih pokušaja samogradnje ali uglavnom bez uspeha.

Prvi žiroplan koji je napravio ozbiljniji nalet na ovim prostorima je letelica koju je uvezao naš poznti zmajar Krsta Mandić poznatiji kao Trafko. Trafko se jedno vreme bavio motornim zmajarstvom da bi zatim mozda jedini naslutio nadolazeću eru žirokoptera. Obuku je završio u Americi i po dolasku letelice još neko vreme radio sa svojim instruktorom na matičnom aerodromu Lisičiji Jarak. Na žalost pre par godina dolazi do jedne manje nezgode u kojoj je letelica oštećena i tu se Trafkova priča privremeno zaustavlja.

Apollo 1

Zmajar Miroslav Mitrović poznatiji kao Tufi prvi sa ovih prostora kreće Trafkovim stopama i okreće se žiroplanima. Sredinom prošle godine on postaje vlasnik žiroplana koji je još uvek baziran u Mađarskoj.

Tango Six će vam u nekoliko narednih nedelja detaljnije predstaviti Apollo YU-G001. U saradnji sa letelištem 13. maj kroz video i foto reportaže prenećemo vam iskustva pilota i vlasnika. Vidimo se na livadi!

    Komentari

    B

    Svidja mi seovo..73

    Odgovori

    Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

    Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

    Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

    Ostavite odgovor

    Najnoviji komentari

    Petrovic Dusan na: Intervju komandanta RV i PVO za “Odbranu“: Unapređene operativne sposobnosti, poboljšan standard pripadnika vida, nedostatak kadra vazduhoplovno-tehničke specijalnosti

    @ Zoran Vu Najverovatnije ce i taj Pancir biti u takvom broju koji je potpuno zanemarljiv za jednu ozbiljnu vojsku, a dovoljan da nasi politicari mogu da se hvale. U svakom slucaju je to sa Pancirima bolji PR potez od raubovanih MiG-29 koje"ce modernizovati na 4+ generaciju", jer Pancir jeste dobro savremeno oruzje,za razliku od…

    14. Feb 2020.Pogledaj

    Petrovic Dusan na: Intervju komandanta RV i PVO za “Odbranu“: Unapređene operativne sposobnosti, poboljšan standard pripadnika vida, nedostatak kadra vazduhoplovno-tehničke specijalnosti

    @ Milovanov Srbislav Vasi zluradi i maliciozni komentari na racun NATO-a nisu realni. Od svog postojanja do danas,NATO pakt je u svakoj situaciji bio garant sigurnisti svim clanicama. Poslednji slucaj-obaranje Ruskog aviona od strane Turskog F-16 u Siriji - je jos jedan primer toga, sta znaci NATO pakt. Cak i velika Rusija je patuljak u…

    14. Feb 2020.Pogledaj

    Petrovic Dusan na: Boing i američka Mornarica rade na projektu Loyal Wingman, u istraživanjima koriste i bespilotne EA-18G ‘’Growler’’

    @ дане Ako vec pominjete invaziju Crvene armije na Japanske teritorije, onda recite i pravu istinu-Ruski napad na Japan se desio DAN NAKON bacene atomske bombe na Hirosimu! Dakle, kad je Japan vec izgubio rat.Rusi su odlucili da uzmu sta god mogu teritorije od vec sigurno potucenog i porazenog Japana. Do danas drze Kurilska ostrva,…

    14. Feb 2020.Pogledaj

    Petrovic Dusan na: Boing i američka Mornarica rade na projektu Loyal Wingman, u istraživanjima koriste i bespilotne EA-18G ‘’Growler’’

    @ Markus 1463 Preuvelicavate romantiziranu ulogu Zorgea.Njegova uloga nije bila znacajna, u toj meri, nego je postao poznat kad je o njemu snimljen film, pa cak postoji i ulica Zorgea u Moskvi.Inace, pomocnik Zorgea je nase gore list,i pogubljen je zajedno sa Zorgeom jer je Staljin Japanu odgovorio da pojma nema ko su ti ljudi.…

    14. Feb 2020.Pogledaj

    Petrovic Dusan na: Boing i američka Mornarica rade na projektu Loyal Wingman, u istraživanjima koriste i bespilotne EA-18G ‘’Growler’’

    @ Paqe Bitka kod Prohorovke je bila potpuna pobeda Nemackih tenkova.Unisteni je vise stotina ruskih tenkova i svega nekoliko Nemackih,manje od 10. Kao i u svakom drugom sukobu, takticki su Nemci pobedjivali. A izgubili su rat zbog apsolutne industrijske premoci Amerike i Rusije zajedno, kao i brojcane nadmoci, a ne jer su se losije borili.

    14. Feb 2020.Pogledaj

    Send this to a friend