BEOGRAD – Vazduhoplovno medicinski centar Jat Airwaysa nalazi se pred gašenjem u okviru realizacije partnerstva države Srbije i Etihada koje će izroditi novu, optimizovaniju, kompaniju pod nazivom Air Serbija. Van priče o razlozima za opstanak ove ustanove u okviru nove kompanije krije se potencijalno nesaglediva šteta na nekoliko nivoa za kompletnu domaću civilnu avijaciju.
Vazduhoplovno medicinski centar Jat Airwaysa (VMC) u sastavu Jata nalazi se od 1969. godine. Pored, za većinu vazduhoplovne javnosti poznate, funkcije izdavanja lekarskih uverenja za sticanje i produžavanje vazduhoplovnih dozvola, VMC se bavi i 24/7 sanitetskim obezbeđenjem Aerodroma Nikola Tesla kao i drugim ne toliko vidljivim ali opet po pravilima i zakonima Srbije i Evrope bitnim (vazduhoplovno) medicinskim poslovima.
Kako Tango Six saznaje iz više izvora, u poslednja dva meseca u toku je živa aktivnost rešavanja pitanja jedine civilne ustanove ovog tipa koja je nedavno dobila i potvrdu od strane EASA-e o poštovanju i uspešnoj implemetaciji PART-MED medicinskih standarda i koja je, kada se posmatra kao nezavisna celina, finansijski profitabilna. Nekoliko domaćih vazduhoplovnih stake holdera pokrenulo je pitanje rešavanja sudbine ove institucije na već oproban srpski način – prekasno.
Air Serbija
Tango Six je imao uvid u dopis vršioca dužnosti Direktorata civilnog vazduhoplovstva Milana Živanovića pomoćniku ministra za vazdušni saobraćaj u Ministarstvu saobraćaja Milutinu Popoviću u kojem se konstatuje da „restrukturiranjem Jata i formiranjem nove avio-kompanije Air Serbija nije predviđeno postojanje VMC-a kao organizacione jedinice, što ima za posledicu ukidanje istog“. Pismo se završava zvaničnim apelom DCV-a (formulisano kao „stav i mišljenje“) da je „u interesu vazduhoplovne industrije Srbije da se ovakva institucija održi i da se pronađe adekvatno rešenje za dalje funkcionisanje ovog vazduhoplovno medicinskog centra“.
Dopis je upućen 19. septembra i ilustruje koliko je domaće civilno vazduhoplovstvo bez kontrole, strategije, informisanog i sposobnog vođstva. Naime, varijante buduće optimizacije nove avio-kompanije nalaze se na raznim stolovima već nekoliko meseci. Etihad se odlučio za izgradnju Air Serbije od nule i ne želi da zadrži ništa što nije takozvani „core business“ ili esencijalna delatnost. Prema sporazumu/dogovoru sa Vladom Srbije, dobili su odrešene ruke da od besmislenog gubitaša i predimenzioniranog javnog preduzeća naprave zdravu avio-kompaniju. Bilo kakvo mešanje Srbije u strateške detalje Etihadovog načina rešavanja ovog gordijevog čvora (koji traje mesecima) načelno nije dozvoljeno i na kraju bi izgubilo smisao „reza“ koji je bio preko potreban domaćoj civilnoj avijaciji.
S tim u vezi, jedino je do novog menadžmenta kompanije šta će uraditi za zaposlenima (koji se ne prijave na program dobrovoljnog odlaska) i celinama koje ne smatraju core businessom. Po svemu sudeći je kasno a najverovatnije i nemoguće da se domaći karijerni vazduhoplovni politikanti mešaju u rad profesionalaca čiji je cilj jasan – outsourcing što je moguće više segmenata operacije.
Međutim, pitanje opstanka VMC-a i nije toliko pitanje nove poslovne strukture Air Serbije. U pitanju je mnogo dublja i potencijalno tragična opasnost za srpsko civilno vazduhoplovstvo.
Anatomija domaće gluposti
Bez prethodno spremnog rešenja i brige prema jedinoj civilnoj instituciji ove vrste u Srbiji, najodgovorniji ljudi u Ministarstvu saobraćaja dobili su (još jedan) vruć krompir na koji ih je pre nekoliko dana upozorio v.d. direktora DCV-a u pomenutom pismu. Vruć krompir je u ovoj priči veoma specifičan – u pitanju je nezamenljiva, stručna i profitabilna (!) domaća vazduhoplovna institucija. Budući da takvih u zemlji više gotovo da i nema, začuđuje neažurnost odgovornih.
Tango Six je došao u posed dokumenata koji ovih dana cirkulišu između pomenutih nadležnih institucija i koji ilustruju koliko je u stvari ova ustanova biser u blatu domaćeg civilnog vazduhoplovstva.
Naime, VMC je profitabilna organizacija koja je u 2012. godini napravila blizu 100.000 evra profita. Pored činjenice da je na budžetu Jata, ukoliko se posmatra kao zasebna finansijska operacija, zaradila je zahvaljujući velikom broju obavljenih vazduhoplovno-medicinskih usluga raznih vrsta. Procena je da 27 zaposlenih u VMC-u izdaje 85% lekarskih uverenja u domaćem civilnom vazduhoplovstvu. Na „lekarski“ u VMC ide gotovo cela domaća civilna avijacija: saobraćajni piloti (Jata, Aviogenexa, Princa, Pinka, Avio-službe Vlade…), kontrolori letenja ali i najbrojniji segment, za koji Ministarstvo saobraćaja ne zna ni da postoji – generalna avijacija (sportski piloti, padobranci, paraglajderisti…).
VMC je jedina institucija ove vrste koja pod jednim krovom ima objedinjenu vazduhoplovnu medicinu i medicinu rada i ono što je najzanimljivije – bez medicinskog dežurstva koje se obavlja prema striktnim EASA pravilima, Aerodrom Nikola Tesla bi mogao da dospe u vrlo ozbiljne operativne probleme ukoliko bi se VMC ugasio. Takođe, lokacija Centra na aerodromu je još jedna od brojnih pogodnosti.
Zamislite: pregledi samo na VMA
Jedna od mnogobrojnih posledica gašenja VMC-a bila bi i osuda domaćeg civilnog vazduhoplovstva na (nepostojeći) izbor samo jednog vazduhoplovno medicinskog centra – Vazduhoplovno medicinskog instituta (VMI) koji je lociran u zgradi VMA (uskoro će se preseliti na novu lokaciju) ali koji formacijski pripada Komandi ViPVO.
Civilni vazduhoplovni radnici i celokupna domaća profesionalna i rekreativna avijacija bila bi primorana da lekarske preglede obavlja u ustanovi ograničenog kapaciteta čije su usluge čak i skuplje od VMC-a. Nastao bi monopol jedne institucije koja do sada nije bila izbor oko 85% korisnika na „tržištu“.
Rešenje?
Kao što smo napomenuli, Air Serbija će svoju odluku doneti (ili ju je već donela) ali ona ne mora značiti konačnu presudu ovoj ustanovi. Toliko puta besramno i nestručno korišćena i do neukusne patetike prežvakavana teza o postojanju „srpske vazduhoplovne industrije“ omela je da se primeti ono što je ispred nosa i ono što zaista vredi spašavati. Problem opstanka VMC-a trebalo je aktuelizovati mnogo ranije i predstaviti ga na jasan i nedvosmislen način.
Može li rešenje biti prelazak pod okrilje nekog drugog državnog vazduhoplovnog entiteta (Aerodrom Beograd, SMATSA…), neka treća vrsta privatizacije, reorganizacije ili izmeštanja ostaje da se vidi.
Na stranu to da bi se ugasila jedna profitabilna vazduhoplovna ustanova u kojoj su zaposleni neprekobrojni i nestranački postavljeni kvalifikovani i obrazovani ljudi – nego da li bi ste želeli da vam jedini izbor za lekarski bude VMA?
AvijaticarPionir
Jos jedan minus za Vladu Srbije i Etihad…
Maja
Zakazali su po svakom osnovu…
Milos
Najlogicnije je da se VMC prebaci pod okrilje AB ili da im se ustupi zgrada i postanu firma za sebe.
Potop
Najlogicnije je da se o takvim stvarima – odmah razmislja. Nasi misle da su se pokazali "siroke ruke" zato sto su Etihadu dozvolili da radi sta hoce. A stranci sigurno u tome vide odraz naseg primitivizma i neupucenosti i nalaze u tome podsticaj da jos vise seku i prekrajaju nego sto bi inace i hteli. Zao mi je sto se ova prica sa Etihadom razvila tako kao da u Srbiji civilna avijacija nikada nije postojala, i kao da sada Etihad treba da otvori neku svoju franchisu u Srbiji. Odlicno je sto je Etihad dosao, ali mogao je dodje u mngo boljem maniru i taj mnogo bolji manir mogla je Vlada Srbije da isposluje. Neka misli o Jatu ko sta hoce, ali jeste bilo suludo da u toku citavih pregovora niko iz Jata nije ni o cemu bio pitan. Makar su mogli da istaknu ovakve stvari kao sto je VMC i sigurno jos masu slicnih sitnih i velikih segmenata poslovanja.
Korisnik
Neka budu samostalni kad su već profitabilni, ne gurajte ih u AB ili SMATSU. Pregledi se rade jednom godišnje, nije bitno da budu na aerodromu, čak je lakše da su negde u gradu.
aviator
Da nije JATovog monopola bilo i nad ovim…svaka ozbiljnija bolnica drzavna ili privatna bi mogla da daje sertifikate…
Guest
Tako je! Svaki pokusaj da se dobije sertifikat da se pregledi obavljaju privatno u renomiranim privatnim klinikama pa i bolnicama je sistematski gusen od DCV, JAT-a preko istog i VMA preko detasiranih kadrova sa VMA. Kakva crna profittabilnost, da li iko moze da veruje da bi etihad 10000 evra godisnje poklonio nekom?? Pa jat nije zaradio cisto 100k evra od osamdesetih! Nemojmo gospodo (i dame, pardon) forsirati pricu o jadnoj profitabilnoj ustanovi koju svi pustaju niz vodu. Imao jat "medicinu rada" sad je nece imati kao Er Srbija, dozvolite examinerima da rade privatno i nece biti nikakvog monoploa VMA ili bilo koga drugog. I zasto bi iko bio "osudjen" na VMA? Pa nije ni VMA centralni zatvor nego ustanova koja to radi odvajkada. Umesto da forsiramo decentralizaciju usluga u oblasti vazd. medicine mi forsiramo centralizaciju na dve ustanove. Pogresan pristup, po meni.
Miklk
Po toj tvojoj teoriji Etihad bi trebalo da zadrzi i kokosinjac ako donosi profit. Prosto, ljudi ne zele da se bave tom amdinistrativnom delatnoscu. Ako se dogodi neka greska, ne zele da kesiraju pare iz svog dzepa. Ne treba im jos jedan, lekarski sindikat nad glavom. A i ko zna kolika su ulaganja potrbna da se sve to modernizuje.
PILOT
Miklk, ocigledno da niste dovoljno upuceni u ove stvari tako da je bolje da ne komentarisete…
VMC nema nikakve potrebe za modernizacijom , te ni nikakvim zahtevima za ulaganjem jer u potpunosti zahteva sve EASA standarde.
VOJA
Ako nadlezni imaju imalo motga u glevi ne bi trebalo ovo da dozvole, jer osnivanje ili gašenje jedne trakve ustanove jako mnogo košta, osim toga ovakva institucija je NEOPHODNA ovoj državi, a da ne govorim o kadrvima i opremi i zato je treba održati svejedno dali u satasavu Air Serbia, Aerodroma, DCV, SMATSA ili da bude samostalna ustanova. Gospodo pamet u glavu.
djordje
Па Србија нема кадра и за један институт или установу за селекцију и прегледе летачког особља?!
Колико имамо доктора медицинских наука из области ваздухопловне медицине ?? По мојим информацији два, а један је активно војно лице ! Дакле нема кадра ни за једну установу!?
Доктори наука из ове области из предходних времена су у пензији или су се упокојили ??
Где су нови млади кадрови ??
Radovan Marinkovic
Iskreno se nadam da ko obavezuje usluge za medicinsku kontrolu osoblja zaposljenog na aerodromima I avio kompanijama a to je uprava civilnog vazduhoplovstva pri ministarsvu saobracaja treba da predzme. Jeste da
je"vruc krompir" i da finansijski pada na tert. Medju tim AIR SERBIA, Aerodrom Beograd… ni u kojem slucaju
nemogu biti primorani da finansiraju VMC.Svakako oni ce placate do zadnjeg dinara usluge i na vreme! Ukoliko ova ustanova monopolski naplacuje usluge, klijenti mogu da traze alternative posle isteka ugovora o
davanju usluga. Gde je monopola tu nije blagoslova I problem birokratskoj drzavi, a pogotovu kompanijama I
ljudima koji rade EKONOMSKI, cistih racuna I perspective buducnosti!. Siguran nacin je davanje na kontrakt.
Privatizacija (ne na "srpski" nacin to rip off) kako se radi u svetu gde VLADA KONTROLA ZAKONA nad muljanjem. Profit od kako kazete u tekstu od 100.000 evra godisnje i nije tako inpresivan. To je oko 2000 evra
po zaposljenom! Puno zdravlja i pomaka ka realnom zivotu. Srbiji nedostaje novac to je jasno, ali drzavo Srbijo ruke dalje od ER SRBIJE, AERODROMA,.. Usluge naplacujte u punom iznosu I odmah…
Rod. Marinkovic, AME(ret.) Griffith AUSTRALIA // Kraljevo SRBIJA.
Glavaxy
…
Gost
"Nezavisni Sindikat" Aerodroma "Nikola Tesla", predložio je poslovodstvu aerodroma pre mesec dana, da Aerodrom preuzme JAT-ovu medicinu. O tome se razmišlja, ali nadležni Aerodroma još uvek nisu doneli nikakvu odluku u vezi toga.
djordje
Колико доктора медицинских наука из области ваздухопловне медицине има тај центар ?? Ниједног !
Па онда, не видим разлога да се не приступи његовом расформирању.
AvijaticarPionir
Znaci, po ovom tvom komentaru bi trebalo da jednostavno izbrisemo nase civilno vayduhoplovstvo?
djordje
Напротив! Већ да се вратимо струци и науци. Ваздухопловна медицина је шира научна област од авио-физиологије, А лаици обично ваздухопловну медицину поистовећују са авио-физиологијом.
У осталом, где се специјализира ваздухопловна медицина? Па на ВМА ! И у чему је проблем??
AvijaticarPionir
Prvo, komentar sam pogresno protumacio, mada ti je ionako visesmislen. A kao drugo, medicinski centar i medicinska akademija su dve raylicite institucije.
Kao sto si rekao, VMA je ustanova na kojoj se specijalizira vazduhoplovna medicina, samim tim spada u naucno-istrazivacku ustanovu. Sa druge strane, VMC je ustanova slicna Medicini rada, a ako malo bolje procitas, ona obavlja i vise od te funkcije. Njeno ukidanje bi napravilo dosta problema u avijaciji.
1. Sva uverenja i medicinska ispitivanja vezana za avijaciju uopsteno bi morali da idu na VMA.
2. Aerodrom nece imati sluzbu koja bi pruzala medicinsku pomoc, vec bi morala da ceka vozila hitne pomoci, koji moraju da idu oko 36km od grada do aerodroma i nazad, a to moze da znaci i gubitak necijeg zivota.
Tako da je bolje da ne zabijamo sami sebi noz u srce, nego da se vidi sta cemo i kako cemo. Rasformiranje nikako ne sme da se dogodi.
djordje
Не причамо о ВМА, већ о Ваздухопловно-медицинском институту. Ваздухопловни центар је "нижа" институција од института. Ваздухопловно-медицински институт се бави свим оним што ради и ваздухопловно-медицински центар на Сурчину и још широм облашћу.
Ваздухопловно-медицински институт се већим делом налази у урбаној средини града Београда, те је доступнији летачком кадру.
И логично је обједити кадровске ресурсе, јер њихово стање не може да покрије потребе једне ваздухопловно-медицинске установе. Имамо само два доктора медицинских наука из области ваздухопловне-медицине, која су радно активна. А младог надолазећег кадра нема.
AvijaticarPionir
Ako je doktor vazduhoplovne medicine (da ne pisem pun naziv) JEDINI koji treba da radi u takvim institucijama, onda bi mozda trebalo uraditi sta ti predlazes. Ali ako nije, onda je tvoj predlog ravan skupoj ludoriji.
djordje
Да школујемо кадрове, а да нам данашња решења не буду перспектива.
Да министар здвавља схвати и потребу ваздухопловаства за лекарима ваздухопловне медицине, кад одобрава специјализације.
Да плански и систематски оланирамо будућност и кадрове који треба да покрену развој ваздухопловства у Србији.
NYC
Ako cemo o trzisnoj utakmici u pruzanju vazduhoplovnih usluga, onda ovakva institucija pod okriljem drzave (ili drzavne firme) i ne treba da postoji, bez obzira na nesumnjivo dobre finansijske rezultate. DCV bi trebalo da uspostavi opste standarde (koji su u skladu sa medjunarodnim vazduhoplovnim propisima) i oformi malu i efikasnu sluzbu (1-2 coveka) za izdavanje ovlascenja svakom zainteresovanom doktoru ili bolnici. Sa ovakvim ovlascenjem, koje bi moralo da se obnavlja kod DCV-a svake godine, zainteresovani lekari, domovi zdravlja i bolnice bi mogli da obavljaju preglede i izdaju sertifikate vazduhoplovnom osoblju kao dodatnu delatnost – za privatne lekare dodatna zarada, a za drzavne med. ustanove dodatan prihod za rasterecenje drzavnog budzeta – i eto ti pravedne trzisne utakmice. Tako da ovaj tekst ja vise vidim kao dobar "stock analysis", a manje kao vazduhoplovnu tematiku. Kao takav, mogao bi da se odlicno proda nekoj berzansko-brokerskoj kuci koja bi imala sluha i savetovala investitorima da udju u ovako kvalitetnu investiciju. Nista vise, i nista manje od toga.
Vazduhoplovno-opitna medicina (kojom cisto sumnjam da se ovaj centar bavio) svejedno pripada vojnim strukturama a ne avio-kompanijama i civilnim entitetima u vazduhoplovstvu.
djordje
А у нашем ДЦВ-у овом области руководи лице које чак није ни специјализирало ваздухопловну медицину? ДЦВ је обична експозитура партијских кадрова !
gost
I aerodrom Batajnica ima svoj vojni vazduhoplovnomedicinski institut . I centrifugu. Kazu da ce ga ugasiti zajedno sa civilnim i sve prebaciti na VMA. Pravilno. Da se Etihad i KRV bave medicinom nije zdravo.
shark
Vojni vazduhoplovni medicinski institut VMI vratiti na VMA kao sto je i bio. Sada je samo dupliranje zdrvavstvenog kadra. VMI trazi kardiologe, radiologe, stomatologe, pratece osoblje, obezbedjenje, posebnu zgradu. To je dupliranje kadrova i troskova koje ne moze da placa ni Amerika. Samo je licni interes grupice onih cije je vreme odavno isteklo.
djordje
Донекле рационално решење предлажете, али се онда јавља проблем физиолошког тренажа пилота војног ваздухопловства?
Padobranac
Pregledi koji se rade u JAT-ovom VMC-u su „smešni“ nasprem onih kojih sam obavljao 80-tih, 90-tih i početkom 2000-tih godina u Novom Sadu dok je dispanzer sportske medicine imao licencu za obavljanje istih. Doduše pregledi su se radili u Limanskom dom zdravlja i poredeći ih sa prethodna dva koja sam obavio u JAT-ovom VMC-u su daleko slabiji u svakom pogledu. Broj samih pregleda je smanjen (nema psihijatra, psihologa zubara, ne proverava se ni ORL ni centar za ravnotežu a i sluh se samo protrči). Ono što se u JAT-ovom VMC-u trenutno radi za lekarsko uverenje klase dva može da obavlja svaki bolje opremljeni dom zdravlja u Srbiji a sertifikate da izdaje licencirani doktor sportske medicine u svakom većem gradu u Srbiji, a ne da moramo da putujemo za Beograd trošeći vreme i novac bespotrebno. Ono što bi bilo dobro je da VMC počne da posluje tržišno jer ovo što je navedeno nije tržišno poslovanje, izdati odgovarajuće kriterijume po kojima će se pregledi obavljati i dati na tržište da mogu iste svi da obavljaju koji ispunjavaju uslove sa konkurentnim cenama koje će tržište samo izregulisati. Rezultate koje dobijete lepo zapakujete i pošaljete ili lično odnesete kod licenciranog lekara vazduhoplovne medicine na osnovu kojih vam izda lekarsko uverenje i koji vas upiše u registar izdatih uverenja. Apsolutno tvrdim da je pregled za klasu 2 čista farsa i da se sem krvi, urina (ove rezultate nisam ni dobio da pogledam i da vidim šta se sve kontroliše) i očnog pregleda drugo ništa ni proverava.
djordje
Падобранац који није прошао тестове из области дезорјентације? Падобранац који није прошао тестове из области илузија ??Са којом сигурношћу скачете са великих висина??? И ко "мери" способности и физиолошку спремност?Шта се деси са превентивом и безбедношћу у ваздухопловству Србије?
Padobranac
Đorđe verujte mi tako je bilo prošli put, još slabije nego 2009. godine kada sam pred poslednji put bio na pregledu. Tendencija opadanja kvaliteta. Padobranci čekaju donošenje novog pravilnika pa ćemo videti kako će pitanje lekarskog pregleda biti rešeno ali je tendencija da se isti ukine osim tandem pilota. Ne treba puno mudrovati već prepisati kako to rade USPA u Americi ili BPA u Velikoj Britaniji. Da ne bude zabune sve ovo što pišem se odnosi na sportsko padobranstvo. Lično meni je odgovaralo da odradim na dve godine jedan ozbiljan sistematski pregled ali da ne moram da se maltretiram i putujem 70km. Kako onda privući buduće vazduhoplovne sportiste koji sve moraju da plate i još da ih šaljemo u drugi grad na pregled a ne mogu isti da obave u sopstvenom, to je još jedan Slobodan dan koji morate uzeti od godišnjeg koji su ionako prekratki.
djordje
Потпуно сам сагласан са вашим гледиштем. Али и иностранству се зна значај ваздухопловне медицине за све облике-сегменте ваздухопловства. Осим у Србији !
Ваздухопловна медицина је нажалост у Србији тек почетком ове године уврштена у списак "признатих" специјализација (објављено у Сл.листу РС почетком ове године)
djordje
.Сви постојећи лекари ваздухопловне медицине су "наслеђе" Југославије, тако да младих кадрова нема.
А у ДЦВ-у овом облашћу "руководи"- офтамолог !!
Gost
Poštovani kolega,dali se secate sta je pre 35 godina po specijalizaciji bio predsednik komisije VMI Dr.Zupanc…….Oftamolog
Padobranac
"Али и иностранству се зна значај ваздухопловне медицине за све облике-сегменте ваздухопловства." Još bih dodao i sledeće, ona radi u korist vazduhoplovaca svih kategorija a ne protiv. Ovo kako je sada uređeno i što nam je trenutno dostupno guši dalji razvoj sportskog vazduhoplovstva koje je i onako na niskim granama. A od sportskog vazduhoplovstva kreće sve ne računajući male ljubitelje vazduhoplovstva u vrtićima i školama.
Vlada
Padobranac, apsolutno si u pravu. Od prve do poslednje reci.
Ogi
Djordje i Padobranac , drzite se "Farme" ,"Velikih bratova" i slicnih tema, jer oblasti koje ocigledno ne poznajete ,ne komentarisite. Ostavite to strucnim licima . A Padobranac neka uverenje za klasu II uzme od licenciranog sportskog lekara u NS ,ustedece na prevozu .
djordje
Јел ви то заступате забрану мишљења и ставова! Што осим прекора не дадосте ваш став, па да видимо вашу копетентност?
Padobranac
Ako gledaš Farmu i Velikog brata ne moraš iste da mi preporučuješ ja to đubre ne gledam. Ja sam ovde pisao o sticanju uverenja klase 2. Kao neko ko je u padobranstvu od 1986. godine i ko je bio vlasnik državnog rekorda u padobranstvu u jednoj od disciplina znam šta pričam. U Novom Sadu je to bilo odlično rešeno dok je uverenje moglo da se izvadi, dispanzer sportske medicine I čuveni sportski lekar Dr. Soldatović. Ogi da malo bolje poznaješ problematiku znao bi da isto može da se izvadi samo u Surčinu I Paraćinu i to zahvaljujući Cici I Ljubi koji rade obuke. Toliko o tvom poznavanju tematike, ali bože zdravlja rešićemo se i tog lekarskog koji u zemljama sa razvijenim padobranstvom nije ni potreban osim za tandem pilote.
Korisnik
Kako vam nije jasno? Tema je ovaj posao i novac dati u ruke nekom privatniku , a ljude ostaviti bez posla . Uskoro cemo videti o kome je rec. Vec vidjeno! Mislio sam da smo stali sa ovim, ali ocigledno se prica nastavlja…
Padobranac
Naravno da treba da se da privatniku ali ne jednom već svima koji žele to da rade ako ispunjavaju propisani pravilnik. Neka rade i državne ustanove, a ja ću da odlučim gde ću da idem, gde mi je bliže, bolje i jeftinije. Napominjem da pričam o uverenjima za sportsko vazduhoplovstvo.
djordje
А шта ће мо са већим остатком ваздухопловства ??
Њих не могу "покрити" лекари спортске медицине, па ни приватници!
Padobranac
Naravno da ne mogu. Poenta moje priče je da se razdvoje sportska od profesionalne i vojne vazduhoplovne medicine. Mi smo sport i kao takvi treba da pripadnemo sportskoj medicini.
djordje
Сагласan сам. Но тај специјалиста спортске медицине, би предходно морао да заврши и кратак курс из области ваздухопловне медицине. Као на Западу.
VOJA
Ne bi rekao da to moze da radi obica specijalista medicine sporta vec to mora biti lekar odgovarajuce specijalnosti iz vazduhoplovne medicine, kao sto lekar medicine rada ne moze da zameni lekara sportske medicine.
Padobranac
Tako je nekada slično bilo kako je Đorđe napisao, sportski lekari sa ovlašćenjima za izdavanje uverenja. Ne mora biti lekar specijalnosti iz vazduhoplovne medicine već specijalista sportske medicine sa odgovarajućim kursom. Radi se o sportu nije u pitanju "rocket science". Sportistima sportsko a profesionalcima profesionalno. Prepišimo kako rade u zemljama gde je padobranstvo razvijeno i gde se ne guši administrativnom papirologijom. Pogledajte USPA i BPA ne moramo uvek biti "najstariji" i "najpametniji" na ovoj planeti.
Vlada
U svetu postoji nesto sto se zove AME. Aviation Medical Exeminer. Oni su ovlasceni od strane Vazduhoplovnih Vlasti da rade obnavljanje lekarskih uverenja Klase 1 i 2. Inicijalno, prvo uverenje se mora uraditi u Aeromedical Centre. No, svako sledece se moze uraditi kod bilo kog ovlascenog AME.
Nema potrebe ici desetine kilometara, jer se AME nalaze skoro u svakom vecem mestu u blizini aerodroma, pa i sire. I gde je onda problem?
Pa u tome sto kod nas nema AME. Sve se radi u Aeromedical Centru. Koji je je previse skup da bi radio sve i svasta. A samim time se od pilota i ostalih ocekuje da putuju celi letnji dan do podne da bi uradli obnavljanje lekarskog uverenja. Cista glupost i koncentracija moci na jednom mestu, koja danas vise nema para da prezivi, a ostatak sveta ne razume nasu zelju da se stvari komplikuju. Zato Etihad i ne zeli da se upusta u tu vrstu posla. Nije njihovo da se time bave.
Cije je onda?
Pa naravno, DCV. Ali to je sasvim druga prica. Ne bih sada o tome. Uzivam u vikendu, pa da ne kvarim tudjim glupostima, nesposobnoscu, neznanjem i jos koje cim.
djordje
Тако је. Погодили сте суштину. Почетак је од ДЦВ-а. А та установа је код нас, пре свега установа партијских кадрова. И ко то очекује да ће партијски кадрови развијати ваздухопловство. Они су ту дошли на ухлебљење.
VOJA
Najbolje je da VMC u Surcinu ostane samostalna specijalizovana ustanova pri Ministarstvu zdravlja RS, takva ustanova je itekao potrebna ovoj drzavi i civilnom vazduhoplovstvu i drzava treba na svaki nacin daje zastiti. Pregledi za vazduhoplovstvo su saobracajno ili sportsko su ozbiljni i za njih su potrebni odgovarajuci ozbiljni kadrovi i ozbiljna oprema koju nema ni jedna ustanova u Srbiji osim pored VMC jos VMA – VMI i mozda KCS.
Vlada
Najbolje je da se Drzava drzi svojih nadleznosti. Izdaje regulativu, nadgleda sprovodjenje iste i kaznjava one koji krse regulativu.
A lekarski posao ostave lekarima. Pilotski, pilotima. I tako dalje.
Suzana
Istine radi i tacnosti podataka Dispanzer ili Jat medicina nije u Jat-u od 1969.godine. Oni su bili ogranak Medicine rada Zemun, odnosno ogranak na aerodromu Beograd, a negde oko 1978 ili godina dve gore kada je direktor dispanzera bila Jelena Pfaf, dispanzer je prikljucen Jat-u, odnosno Jugoslevenskom aerotransportu. I od tada je u sklopu Jat-a. Ovo samo istine radi i momenta da vasi novinari nekada pisu neproverene informacije u potpunosti.
Vlada
Ako je 1978 prikljucen JAT-u, onda istine radi, ne moze da se napise da od 1969 Dispanzer nije u JAT-u.
Istine radi.
Branko Jovanović
Ah netačno. 1978 Šuvarovom "belom knjigom" Dispanzer Medicine rada JAT-a je pripojen administrativno i postao OOUR Doma Zdravlja Zemun kada su organizacione "ukinute" medicine rada po preduzećima (sve u sklopu komunističkog stvaranja što više OOUR-a sa što više birokratije radi lakše pljačke privrede od sredine 70ih).
Vazduhoplovna Medicina JAT-a se "vratila" 1 januara 1985 (uslovno rečeno jer od 1969 je uvek bila u prostorijama JAT-a koji je bio i osnivač medicine rada) u sastav JAT-a kao OOUR
Samo oni koji nikada nisu bili na Aerodromu Beograd i ne shvataju potrebu za Vazduhoplovno medicinskim centrom
Gaga
Je li ovo video Kondic ? Ako nije posaljite mu !
crew
Pise se Air Serbia ili Er Srbija. NIKAKO Air Serbija…. Pravopis, jezici….