BEG airport status
Ratna vazduhoplovstva u okruženju Srbije

Ratna vazduhoplovstva u okruženju Srbije

BEOGRAD – Ovih dana svedoci smo početka ozbiljnije priče oko nabavke nove tehnike za Vazduhoplovstvo i Protivvazduhoplovnu odbranu Vojske Srbije. Reč je o najavljenoj kupovini šest višenamenskih borbenih aviona MiG-29M/M2 i dva osmatračka radara a u kasnijoj fazi verovatno i novih raketnih sistema PVO.

 

J-22 Orao
J-22 Orao

Stanje vazduhoplovne tehnike u V i PVO VS je što se tiče borbenih aviona na dosta niskom nivou, kako što se tiče savremenosti tako i što se tiče operativnosti. Najsavremniji borbeni avion VS je ruski frontovski lovac MiG-29 nabavljen pre skoro 26 godina. U sastavu 101. lovačke avijacijske eskadrile (lae) ‘’Vitezovi’’, 204. vazduhoplovne brigade na aerodromu Batajnica nalazi se tri jednoseda MiG-29B i jedan dvosed MiG-29UB. Remontovani su i modifikovani u periodu 2008-2010. Ovaj tip ne leti skoro pet meseci a kako je ministar odbrane skoro objasnio, jedan od razloga je što izbaciva sedišta aviona nemaju piropatrone. Drugi tip aviona u 101. lae je ruski lovac-presretač MiG-21. Na aerodromu Batajnica nalazi se 11 jednoseda MiG-21bis Lazur, 11 MiG-21bis-SAU i 7 dvoseda MiG-21UM. 11 aviona MiG-21bis-SAU je najverovatnije otpisano zbog isteka životnog veka u periodu od 2007-2009. Isti je slučaj i sa bar tri dvoseda MiG-21UM. Od preostalih 11 aviona bis-Lazur i 4 UM, po fotografijama bi se moglo reći da su operativna samo dva jednoseda koja se nalaze u dežurnoj pari kao i dva dvoseda.

Lovačko-bombardersku avijaciju VS čine jurišnici Orao a jedinica koja ga koristi je 241. lovačko-bombarderska eskadrila ‘’Tigrovi’’, 98. vazduhoplovne brigade na aerodromu Lađevci dok jedan avion leti u sastavu Centra za letna ispitivanja Tehničko-opitnog Centra. Na brojnom stanju se nalazi deset jednoseda J-22, sedam dvoseda NJ-22, osam izviđača IJ-22 i dva dvoseda INJ-22. Ipak na osnovu fotografija može se zaključiti da ne leti više od sedam jurišnika a izviđači već nekoliko godina nisu operativni. Školsko-borbeni avion G-4 ‘’Super Galeb’’ se u slučaju rata može upotrebiti kao laki jurišnik i VS raspolaže sa 23 aviona koji pripadaju 252. školsko-trenažnoj avijacijskoj eskadrili ‘’Kurjaci sa Ušća’’ na aerodromu Batajnica i 241. eskadrili na Lađevcima. Trenutno na osnovu dostupnih fotografija, reklo bi se da VS može da računa na desetak aviona G-4.

Ovaj pregled borbenih efektiva V i PVO VS smo dali kao uvod u analizu i prikaz borbenih vazduhoplova država iz okruženja Srbije. Odmah na početku napomena da u našem susedstvu ima država koje nemaju borbene avione a to su Bosna i Hercegovina, Crna Gora, Albanija i Makedonija. Ove države su, što zbog loše ekonomske situacije što zbog preporuka NATO-a odustale od namere da imaju borbene avione. Sve ostale zemlje koje se graniče sa Srbijom imaju borbene avione i članice su NATO-a.
 

Hrvatska

 

Hrvatski MiG-21bisD naoruzan raketama R-60
Hrvatski MiG-21bisD naoruzan raketama R-60

Hrvatska u svom arsenalu ima deset zastarelih sovjetskih/ruskih lovaca-presretača MiG-21, šest jednoseda MiG-21bisD i četiri dvoseda MiG-21UMD proizvedenih u periodu od 1972-1980. Jednosedi su nabavljeni u periodu 1993/94. iz Ukrajne kada je Hrvatska nabavila 40 MiG-21 a dvosedi koje danas koristi Hrvatska su nabavljeni od Poljske 2002. Podsetimo da su 2003. avioni remontovani i modifikovani u Rumuniji u poslu vrednom 8,2 miliona dolara. Ugovor sa rumunskom firmom ‘’Aerostar’’ je obuhvatao generalni remont 12 aviona, osam jednoseda i četiri dvoseda i ugradnju sistema za navigaciju, komunikaciju i identifikaciju zapadne proizvodnje. Avioni se baziraju u eskadrili borbenih aviona u okviru 91. vazduhoplovne baze Pleso. Osnovno naoružanje čine infracrveno samonavođene rakete vazduh-vazduh R-60 kratkog dometa. Od naoružanja za dejstvo po ciljevima na kopnu i moru tu su nevođena raketna zrna S-5 kalibra 57 mm koje se lansiraju iz 16. cevnih saćastih lansera UB-16/57 i 32. cevnih lansera UB-32/57, zatim nevođene rakete S-24B kalibra 240 mm i nevođene bombe od 100 do 250 kg.

Ove godine svim avionima ističu resursi i potreban im je remont a 7. maja u Hrvatskoj su otvorene ponude za ovaj posao koje su poslale rumunska firma Aerostar i ukrajinski Odesaavioremservice. Procena je da se samo sedam hrvatskih avona mogu remontovati dok bi se nabavilo još pet drugih aviona. Što se tiče trenutne operativnosti aviona na svežim fotografijama iz Hrvatske, može se videti da leti šest aviona, od toga dva dvoseda.
 

Mađarska

 

Mađarski JAS-39C sa kontejnerom Litening III i raketama AGM-65
Mađarski JAS-39C sa kontejnerom Litening III i raketama AGM-65

Jedini borbeni avion mađarskog Ratnog Vazduhoplovstva je savremeni švedski višenamenski borbeni avion Gripen. Februara 2003. godine Mađarska je potpisala ugovor vredan milijardu evra o iznajmljivanju 14 aviona, 12 jednoseda JAS-39C i dva dvoseda JAS-39D. Prvi avioni stigli su marta 2006. a svi avioni su isporučeni do decembra 2007. Iznajmljeni su na 10 godina a 2012. iznajmljivanje je produuženo za još 10 godina, do 2026.  Svi avioni nalaze se u 59. taktičkoj vazduhoplobvnoj bazi Kečkemet u sastavu 1. lovačke eskadrile ‘’Puma’’.

Mađarski avioni iako nose oznake C/D predstavljaju hibrid između varijanti C/D i starijih A/B. Naoružani su sa infracrveno samonavođenim raketama vazduh-vazduh AIM-9M ‘’Sidewinder’’ kratkog dometa, inercijalno+aktivno radarski samonavođenim raketama AIM-120C-5 AMRAAM srednjeg dometa, infracrveno samonavođenim raketama vazduh-zemlja AGM-65G ‘’Maverick’’, televizijski samonavođenim raketama vazduh-zemlja AGM-65H, imaju mogućnost nošenja laserski vođenih bombi iz familije GBU-10/12/16 što im omogućava veoma savremeni izraelski napadno-navigacijski kontejner Rafael LITENING III opremljen sa infracrvenim sistemom za osmatranje prednje polusfere (FLIR), CCD kamerom, inercijalnim navigacijskim sistemom, termalnim senzorom, laserskim daljinomerom i obeleživačem ciljeva.

Operativnost aviona je odlična i u slučaju potrebe Mađari mogu podignuti svih 14 aviona.
 

Rumunija

 

Rumunski Lancer-C lansira R-73E
Rumunski Lancer-C lansira R-73E

Već 10 godina jedini borbeni avion rumunskog RV je MiG-21. Rumunija je u periodu od 1962-1981. nabavila 320 aviona MiG-21 u devet varijanti. Juna 1993. sa izraelskom avio industrijom potpisan je ugovor za modernizaciju 110 aviona varijanti MiG-21M/MF/UM. Razvijene su tri varijante i to jurišnik Lancer-A, dvosed Lancer-B i lovac Lancer-C a modernizacija je sprovedena u rumunskoj kompaniji Aerostar.

U peiodu od 1996 do 2002. ukupno je primljeno u naoružanje 71 avion Lancer-A, 14 Lancer-B i 25 Lancer-C. Jurišnici su dobili radarski daljinomer i kompletno novu savremenu elektronsku opremu, elektrooptički HUD, jedan višenamenski donji pokazivač, zatim integrisan kontejner Litening sa napadno navigacijskim sistemom koji se sastoji od infracrvenog uređaja za osmatranje prednje polusfere (FLIR), laserskog daljinomera, obeleživača ciljeva i inercijalnog navigacijskog sistema, zatim tri tipa izraelskih laserski vodjenih bombi, a deo aviona dobio je mogućnost nošenja izviđačkog kontejnera ARP. Lovački Lancer-C dobio je savremeni višenamenski radar, elektrooptički pokazivač (HUD), dva višenamenska donja pokazivača, sistem za praćenje i nišanjenje DASH na kacigi pilota, kao i nove rakete vazduh-vazduh Python 3, R.550M Magic II i R-73E. Svi avioni dobili su sisteme za samozaštitu aviona i HOTAS komande.

Danas je u upotrebi ostalo 20 lovaca Lancer-C a koriste ga sledeće jedinice: 951. eskadrila (ima i dvosede Lancer-B) 95. vazduhoplovne baze (vb) Bakau, 861. eskadrila 86. vb Borčea Fetešti i 712. eskadrila 71. vb Kampja Turzi. 38 jurišnika Lancer-A i 10 dvoseda Lancer-B stacionirani su u 862. eskadrili 86. vb Borčea Fetešti, 711. eskadrili, 71. vb Kampja Turzi i u 205. školskoj eskadrili 95. vb Bakau.

Kako vreme prolazi sve je manje operativnih aviona (najmlađi jednosed je proizveden 1975. a dvosed 1981.) te se danas smatra da je operativno oko 30 aviona svih verzija od toga 10 lovaca Lancer-C. Pored MiG-a 21 rumunsko RV koristi i domaće školsko-borbene avione IAR-99 ‘’Soim’’, avion sličan našem G-4. 19 aviona je u inventaru od čega 11 modernizovanih IAR-99C koji imaju izraelsku elektronsku opremu. Raspoređeni su u Vazduhoplovnoj školi ‘’Aurel Vlajku’’ u bazi Bobok gde 203. školska eskadrila koristi obične IAR-99 a 204. školska eskadrila modernizovane IAR-99C. Osnovno naoružanje su im rakete vazduh-vazduh R-60, Python 3 i R.550M, infracrveno vođene bombe Opher, lanseri NRZ 57 mm i bombe kalibra do 250 kg.

Početkom ove godine objavljeno je da Rumuniju interesuje nabavka 12 polovnih portugalskih aviona F-16AM/BM starih 25 godina za 600 miliona dolara. Prvi avioni bi stigli tek 2017.
 

Bugarska

 

Bugarski MiG-29A naoruzan sa 2 rakete R-27R1 i 4 R-73E
Bugarski MiG-29A naoruzan sa 2 rakete R-27R1 i 4 R-73E

Lovački avion MiG-29 je osnovni borbeni avion RV Bugarske. 22 aviona je nabavljeno u periodu 1989-1990. a danas je u inventaru 15 i to 12 jednoseda MiG-29A i tri dvoseda MiG-29UB. Remontovani su 2007. i danas baziraju u 2/3 lovačkoj eskadrili 3. lovačke vazduhoplovne baze Graf Ignjatijevo. Pri remontu nisu unapredjeni a postoje problemi sa održavanjem usled ekonomskih teškoća, pa je tako uglavnom operativno oko šest aviona. Planirano je da ostanu u upotrebi do 2020.

Naoružani su sa inercijalno+poluaktivno radarski samonavođenim raketama vazduh-vazduh R-27R1, infracrveno samonavođenim raketama vazduh-vazduh R-73E, infracrveno samonavođenim raketama vazduh-vazduh R-60MK a za napade na ciljeve na zemlji nevođenim raketnim zrnima, nevođenim raketama i bombama kalibra do 500 kg.

Jurišni avion Su-25 je drugi tip borbenog aviona sa kojim raspolaže RV Bugarske (BVVS). Prvi od 40 nabavljenih aviona stigao je 1988. a danas, bar na papiru BVVS raspolaže sa 14 aviona (10 jednoseda Su-25K i 4 dvoseda Su-25UBK). Lete u okviru 22. jurišne avijacijske eskadrile, 22. jurišne vazduhoplovne baze Bezmer a ove godine registrovano je da je operativno samo tri aviona od toga jedan dvosed. Njihovo povlačenje iz upotrebe bi trebalo da se dogodi krajem ove godine. Od naoružanja treba istaći laserski samonavođene rakete vazduh-zemlja H-29L i H-25ML kratkog dometa. Tu su zatim NRZ 57 i 80 mm, nevođene rakete vazduh-zemlja 122 i 240 mm kao i nevođene bombe kalibra do 500 kg. U slučaju potrebe za borbene zadatke se može upotrebiti i školsko-borbeni avion L-39ZA ‘’Albatros’’ koji formacijski pripada 1/2 školskoj eskadrili, 12. školske baze Dolna Mitropolija. Ovaj tip u BVVS nije leteo skoro pet godina a početkom 2013. su remontovana dva od 12 aviona koliko je u inventaru. Do kraja 2014. planira se remont još četiri aviona, dakle ukupno samo šest. Mogu biti naoružani sa lanserima NRZ kalibra 57 mm i bombama manjeg kalibra.
 

Bugarski Su-25K naoruzan sa 2 rakete H-29L
Bugarski Su-25K naoruzan sa 2 rakete H-29L

Bugarska je zainteresovana za nabavku osam polovnih portugalskih aviona F-16AM/BM a navodno bi za njih u bliskoj budućnosti bilo izdvojeno 300-400 miliona dolara. Ipak još nema konkretnih odluka i dogovora.
 
 

Komentari

Г

МиГ-21, авион који је био доступан сиротињи, да се како-тако брани од капиталиста. Сад је све скупо, и питање је како ће земље попут наше у будућности моћи себи да приуште војну авијацију.

Odgovori
R

Nabaviš (samo!) šest aviona i odmah si regionalna sila. Eto koliko je, u stvari, stanje bijedno u regionalnim vazduhoplovstvima.

Odgovori
C

E, kad bi to bilo tako jednostavno…

Dobar borbeni avion sam za sebe ne znači da je vazdušni prostor obezbeđen i da možeš iz njega da ispoljiš dejstvo po željenim (izabranim, određenim) ciljevima na zemlji i u vazduhu.
-Avioni moraju biti operativni u punom smislu značenja te reči.
-Sistem osmatranja i navođenja mora da bude efikasan i pokrivati sav vazdušni prostor (na svim visinama).
-Sistem komandovanja (odlučivanja) mora da bude apsolutno efikasan i nepogrešiv u realnom vremenu dešavanja.
-Prenos podataka svim korisnicima mora da bude automatski i bez zakašnjenja.
-Indentifikacija vazduhoplova (moj-tuđ) mora da bude nepogrešiva
-Infrastruktura mora u potpunosti da odgovara procenjenim potrebama u određenom vremenskom periodu (zavisi značajno od političke situacije u okruženju)
-mora postojati stalna i kvalitetna logistika za sva tehnička sredstva koja se koriste u pripremi, opsluživanju i upotrebi vazduhoplovnih kapaciteta…..itd…itd… itd…
-Piloti moraju biti potpuno obučeni za letenje na tipu aviona, efikasnu upotrebu naoružanja i opreme, kao i uvežbani za učešće u grupnim manevrima i operacijama većeg broja aviona ili sastava vazduhoplovnih snaga..
Za ovo zadnje, kao i za uvežbanost celog sistema PVO potrebno je kvalitetno školovanje i obuka, mnogo sati naleta (potrošenog goriva i resursa aviona!), kvalitetan oficirski kadar..itd..itd…
Za sve ovo treba dosta godina strpljivog i planskog rada, aktivnosti koje su strogo planirane i vođene..

U krajnjem to znači mnoooogo nepovratnih ulaganja….. više desetina, stotina miljona evra koje neko mora da nameni u ove svrhe… A to ovde kod nas trenutno nije slučaj…!!! Kad će biti – videćemo!
Desiće se pre ili kasnije!

R

Članak obrađuje SAMO stanje borbenih vazduhoplova u regionu pa se moj komentar odnosio upravo na to. Kad se tako gleda, zaista jeste jednostavno. Slažem se sa svim ovim što si napisao, od riječi do riječi. Skupo je i mukotrpno stvoriti efikasan i pouzdan sistem PVO teritorije. Sumnjam da je stanje po tom pitanju nešto bolje u regionu u odnosu na Srbiju.

М

Како ствари стоје Македонија,БиХ и Црна Гора су потенцијални кандидати за ер полис пружање услуга.Ако је нама потребан 1 пар ловаца у приправности за наше небо,под условом да би ове државе пристале за уговор са нама,ето лепе прилике да се попуни неки од буџета.

Odgovori
K

Nista od te price. C.Gora ce air policing obezbjediti kroz NATO.

L

Srbiji trebaju 12 aviona Suhoj 27 kolko god da kostaju i da moze pola evrope da drzi na nisanu narednih 20god bez ijedne opravke

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Kako se leti u regiji tijekom Korona krize?

Apsolutno. No, tu je Split miran. Sa ovoliko putnika oni će preživjeti. I Zagreb će sa 1,1 milijun putnika preživjeti. I Beograd koji će imati i više. Dubrovnik neće imati pretjeranih problema, uz nešto rezanja preživjet će. Nešto više problema će imati Skopje i Priština no i oni će preživjeti uz veće redukcije. Ostali će…

13. Aug 2020.Pogledaj

Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Kako se leti u regiji tijekom Korona krize?

Nisu više stradale Milers, samo u tri mjeseca nije bilo prometa. A dok nema prometa ne mogu naknaditi razliku od zime (koja uvijek postoji i koja se u tim mjesecima uvijek nadoknađivala). Kriste bože! U srpnju su debelo naknadili jer su imali 2,7 puta više putnik, u kolovozu će biti još veća razika u korist…

13. Aug 2020.Pogledaj

samo pitam na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Kako se leti u regiji tijekom Korona krize?

hvala na analizi, sta nedostaje, ako ste u to upuceni, zasto je npr Srbija rizik za EU, ne razumem, npr danas je u Srbiji 247 pozi-tivnih na 9.100 testiranih, oko 2.7%, u Hrvatskoj 130, da li je testirano 4.814, ili vise ako Hrvatska predstavlja manje rizicnu zemlju od Srbije, ili bilo koja druga zemlja EU,…

13. Aug 2020.Pogledaj

Milers na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Kako se leti u regiji tijekom Korona krize?

@touchmeduza Najveći aerodromi u ex yu i najočitiji primjer uticaja krize na avio saobraćaj

13. Aug 2020.Pogledaj

touchmeduza na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Kako se leti u regiji tijekom Korona krize?

a čemu opće ova rasprava, zašto je važno usporedit BEG s top tri hr aerodroma? zašto ne top četri ili top dva ili top? šta nam govori ta usporedba i njeni rezultati? ne razumijem šta se trošite?

13. Aug 2020.Pogledaj

Send this to a friend