BEG airport status
SILA 450 u poseti Varaždinu

SILA 450 u poseti Varaždinu

BEOGRAD – Kraljevačka kompanija Aero East Europe nedavno je organizovala promociju svoje SILE 450 UL na aerodromu Varaždin u Hrvatskoj. Novi zastupnik srpskog proizvođača aviona za Hrvatsku predstavio je ovaj avion odabranoj grupi lokalnih pilota kojima se pridružio i Boran Pivčić iz Zagreba, čije predstavljanje ove zanimljive letelice danas prenosimo.

 

sila450c

 

Nekadašnja UTVA sa svojim modelom UTVA-75 predstavljala je simbol jugoslovenske lake avijacije i dugi nizi godina bila apsolutni vladar jugoslovenskog neba kada je reč o lakoj avijaciji. Iako robustan dizajn UTVA-75 je veoma okretan avion koji kako tada tako i danas ima veliki broj zaljubljenika u avijatičarskom svetu. Čak se i danas na nebu može videti kako kao stari iskusni orao krstari i nadgleda teritoriju ispod sebe.

Prošlost je bila zlatna ali su usledile devedesete godine koje za Pančevačku UTVU nisu bile ni malo zahvalne. Masa projekata zaustavljena, budžeti drastično smanjeni a uslovi sve gori. Bombardovanjem UTVE 1999.godine se činilo kao da su svi snovi lake avijacije u Srbiji nestali za dve večeri.

Da to nije istina  i da se svetlo na kraju tunela ipak nazire pokazuje Kraljevačka fabrika ultra-lakih aviona Aero East Europe. Ova fabrika uspela je da proizvede ultra-laki avion SILA 450 koji je od momenta prve prezentacije zadivio publiku. Naime, 18. Januara na varaždinskom aerodromu pojavio se gost – SILA 450C.

as_sila_001

Pored samog imena koje samo po sebi govori o kakvom je „teškašu“ ultra-lake avijacije reč, SILA 450C je impreisonirao sve prisutne na varaždinskom aerodromu koji su imali prilike da se uvere u njegove mogućnosti. Samo ime SILA predstavlja akronim rečenice Serbian Industry of Light Aircraft. Ovaj avion je samo jedan u seriji SILA gde ostatak asortimana krasi još 4 modela.

 

Tehničke specifikacije

 

Kada govorimo o tehničkim specifikacijama samog aviona prvo treba napomenuti da je kompletan dizajn i proizvodnja u potpunosti u skladuu sa 21 i 23 članom JAR VLA standarda. Na prvi pogled avion ne deluje previše dizajnerski različito od drugih STOL(Short Take Off and Landing) letelica. Primera radi ako ga uporedimo sa ICP Savannah XL, 450C  može da ponese 5 kg manje tereta, krstari brzinom većom za 11 km/h, i treba mu 5 metara manje da poleti a 10m manje da se u potpunosti zaustavi pri sletanju.

003

Pokretačku silu ovog aviona čini Rotax 912ULS motor sa 100 konjskih snaga i trokrakim propelerom i lopaticama promenjljivog nagiba. Kao što je ranije rečeno, ništa spektakulrano!

Međutim kada se malo bolje čovek zagleda, kao i u sve stvari u životu, počinje da uviđa da ipak nije sve tako obično i prosto. Primera radi, 450C ima jednostavna krila znatno debljeg aero profila što pojednostavljuje samu strukturu krila dok istovremeno omogućava stabilno upravljanje pri niskim brzinama i značajno smanjuje čeoni otpor (koji će biti uvek prisutan kod STOL letelica)

Veoma zanimljiva stvar kod krila ovog aviona su vingleti zakrivljeni prema dole koji sprečavajau da se visok vazdušni pritisak ispord krila spoji sa visokim vazdušnim pritiskom nad krilom. Nedostatak ovog dodatka bi doveo do sudara ova dva pritiska što bi se manifestovalo turbulencijom i drastično usporilo avion. SILA 450C značajno podiže odnos uzgon/čeoni otpor sa 1/11 na 1/15 ako ga poredimo sa sa Savannah XL.

as_sila_0051

 

Kako bi nadomestio nedostatak predkrilaca pri nižim brzinama, 450c je opremljen zakrilcima koja se blago spuštaju kada flapsovi pređu polovinu svoje putanje do zadatog položaja. Ovaj sistem u kombinaciji sa debljim profilom krila omogućavaju avionu da leti neverovatno sporo, gotovo približno 55 km/h što je gledaocima na varaždinskom aerodromu i demonstrirano.

 

[youtube id=“D9orgReAiyY“ width=“620″ height=“360″]

 

Konstrukcija i letne karakteristike krila na ovom avionu definitivno su ostavile jak utisak na pilote koji su leteli na ovom avionu u Varaždinu a inače su piloti Cessna aviona. Iznenađenje, po njihovim rečima ne leži u tome šta ovaj avion može da uradi nego kako to radi.

 

Kabina – pomeranje granica konfora UL avijacije

 

I pre nego što su bilo ko sedne u avion za oko mu odmah zapadaju detalji završne obrade na kompletnoj konstrukciji aviona. Kabina je prostrana čak i za osobe od preko 1.90m visine što je veliki napredak u poređenju sa recimo avionom Cessna 150. Ulazak i izlazak iz kabine su neverovatno laki zahvaljujući vratima koja imaju gornje vešanje i nosačima krila koji su pozicionirani iza vrata.

Da se na dizajnu nije štedelo pokazuju mnoge stvari unutar kabine. Kontrola zakrilaca i stabilizatora se obavlja pomoću poluga a ne sajla koje su u ovom slučaju rezervisane za vertikalni stabilizator. Prostor iza instrument panela je prostran i noge se mogu komotno ispružiti.

as_sila_004

Zatvarači rezervoara za gorivo su na 450c se otvaraju i zatvaraju pomoću automatskog master prekidača čime se eliminiše mogućnost leta sa otvorenim rezervoarom. Na samom kućištu motora nalaze se dva velika panela za pristup motoru zarad brzih pregleda i popravki motora čime se gubi potreba za rasklapanje celog nosa aviona kada je potrebno izvršiti ove akcije.  Uz ovaj avion takođe dolazi i sistem za elektronsku kontrolu kormila pomoću dugmića koji se nalaze na vrhu samih palica za upravljanje.

Ono što je za veliku pohvalu ovom avionu jeste povećana vidljivost kada posmatramo zadnji kraj aviona. Dva prozorčića na zadnjem kraju čine kabinu svetlijom, prozračnijom i manje klaustrofobičnom za pilota. Na slici ispod pored ovih detalja možete uočiti i malu crnu torbu koja se vidi kroz jedan od zadnjih prozorčića. U pitanju je balistički padobran koji dolazi kao jedan od segmenata opreme ovog aviona.

as_sila_0021

 

Cena – zadnja, ali veoma bitna stavka kod 450C!

 

Kada po strani stavimo sve rečeno o avionu SILA 450C jedina stavka koja ne ide u prilog sveopštem utisku o avionu je cena. U zavisnosti od opreme koju odaberete cena ove letelice varira od početnih 62000 evra koju dobijate za osnovni model ovog aviona  do 92000 evra za koje dobijate kombinaciju Dynon Skyview i Garmin G3x mix sistema sa punim osvetljenjem kabine i instrument table za noćno letenje. Postavlja se pitanje da li je ovo prevelika cena ako ovu letelicu uporedimo sa avionom Savannah XL koji košta 10000 evra manje a ima za nijansu bolji motor i performanse? Odgovor na ovo pitanje možda leži u preambicioznim merama dobijanja sertifikata JAR VLA i ako već poseduje sertifikat LTF-UL za Nemačko tržište.

Hoće li sam avion uspeti da zaseni preveliku cenu i međunarodno mišljenje o zemlji porekla ovog aviona ostaje da se vidi ali ono što definitivno možemo zaključiti je da je SILA 450C veliki uspeh za aero industriju Republike Srbije i da je samo jedan od projekata koji će budućnost naše industrije učiniti svetlijom i boljom.

 

[youtube id=“aLREhJp897o“ width=“620″ height=“360″]

 
Preuzeto sa http://achtungskyhawk.com/
 
 

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

    Komentari

    Najnoviji komentari

    Мilan1 na: [IDEX 2025] Rusi su se vratili

    Lancet je rak rana za ukrajinsku vojsku, enigma koju njihovi stručnjaci nisu riješili, niti će.

    19. Feb 2025.Pogledaj

    Nenad N. na: [IDEX 2025] Rusi su se vratili

    Sve i da moze rusko, a zbog nase "drzave" ne moze, pitanje je cime bi platili sve to. Rafali ce pojesti nekoliko godisnjih budzeta za vojsku.

    19. Feb 2025.Pogledaj

    Nenad N. na: [IDEX 2025] Vreme je da menjamo nazive kineskih dronova u RV i PVO, izložena i planirajuća bomba FT-6

    Sve dok imamo drzavu takvu kakvu je. nema nista od "centara" niti bilo cega ozbiljnog. To bi bio "bottom line".

    19. Feb 2025.Pogledaj
    19. Feb 2025.Pogledaj

    Vladimir na: [IDEX 2025] Rusi su se vratili

    Da nam je malo pameti da stanemo u red za SU57, sa R37m raketama dometa 300+km. Bili bi najpotentnije vazduhoplovstvo u Evropi

    19. Feb 2025.Pogledaj