BEG airport status
[VRŠAC 2014] Aero East: Zbog čega srpski vojni piloti ne bi mogli da se obučavju i na našim avionima?

[VRŠAC 2014] Aero East: Zbog čega srpski vojni piloti ne bi mogli da se obučavju i na našim avionima?

BEOGRAD – Intervju sa vlasnikom jedine aktivne domaće fabrike aviona u kojem on postavlja neka veoma zanimljiva pitanja. Zbog čega država regulatorno guši njegovu proizvodnju, da li bi Aero East letelice mogle biti korišćene u državnoj službi i zbog čega su idealne za osnovnu obuku domaćih vojnih pilota?

 
 
IMG_6574
 
Aero East, fabrika aviona iz Kraljeva, nastupila je na aeromitingu „Vršac 2014“ sa svojim avionom SILA 750, prototipom u Ambulance verziji. U pitanju je razvojni koncept lake letelice ciljano projektovane za sanitetske aplikacije u Africi koja uz impresivne short-field performanse u „malom pakovanju“ prevozi jednog pacijenta uz pratećeg sanitetskog radnika.

Posle uspešne sertifikacije po nemačkim ull standardima prošle godine u aprilu Aero East nastavlja sa svojom borbom za domaće i inostrano tržište rekreativnog privatnog letenja. Hrabra privatna inicijativa koja je uz mnogo skepse lokalnih posmatrača započela 2006. godine u Kraljevu samo tri godine kasnije proglašena je za Najbolji izvozni proizvod Srbije. Kao i većini izvoznika direktoru i vlasniku kompanije Miloradu Matiću ova nagrada nije praktično pomogla ali on uprkos teškoćama u poslovanju nastavlja svoje zacrtane planove.
 
IMG_6630
 
Iskoristili smo priliku da u Vršcu ponovo popričamo sa Matićem, ovoga puta iskrenije i neposrednije nego do sada:

– Zbog čega projekat aviona SILA u Ambulance verziji nije napredovao dalje od prototipa?
– Zbog čega ne postoji državna podrška u regulatornom pogledu jedinoj aktivnoj domaćoj fabrici aviona?
– Zbog čega Srbija ne primenjuje strategiju Slovenije koja štiti svog proizvođa lakih letelica?
– Da li bi Aero East avioni mogli da se koriste za osnovnu obuku pitomaca Vojne Akademije Vojske Srbije?

Odgovore na ova pitanja pogledajte u našem intervjuu sa uvek raspoloženim Magom koji je i ovoga puta bez dlake na jeziku opisao realno stanje srpske civilne i vojne avijacije.
 

 
 

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

g

1. Zbog čega projekat aviona SILA u Ambulance verziji nije napredovao dalje od prototipa?
2. Zbog čega ne postoji državna podrška u regulatornom pogledu jedinoj aktivnoj domaćoj fabrici aviona?
3. Zbog čega Srbija ne primenjuje strategiju Slovenije koja štiti svog proizvođa lakih letelica?
4. Da li bi Aero East avioni mogli da se koriste za osnovnu obuku pitomaca Vojne Akademije Vojske Srbije?

Odgovori:
1.Zato što domaća proizvodnja pruža manje prostora za malverzacije i ugradjivanje koje su osnova političke moći u Srbiji i osnova sistema vladavine koji se bazira na kršenju zakona koje je poznato ali se krije, da bi se potom to saznanje koristilo za ucenjivanje i ostvarivanje lične imovinske dobiti. Zato, što je manje mesta za malverzaciju, manje je mesta za kontrolu, tj manje budžetlija. A državni budžet je sama suština i razlog postojanja države Srbije.
2.Zbog toga što to traži stručne i obrazovane ljude, sa jasno definisanom vizijom i stavom, kojih nema jer ljudi sa stavom su teški za manipulaciju i direktna su pretnja budžetlijama i budžetu Srbije koji se zasniva na ljudima slabog karaktera podližnim manipulaciji i čije životne potrebe se kreću na liniji krevet-sto za ručak-klozet.
3.Zato što Srbija nije Slovenija.
4.Ne, zato što vaša fabrika nije u vlasništvu države i samim tim nije budžetski korisnik već naprotiv je pretnja bužetu jer dokazuje da je rad moguć van državnih jasli.

Odgovori
B

Nedavno pročitah u jednom dnevnom listu ministarsku izjavu bucmaste plavuše (od skora je stručna i za vazduhoplovstvo) koja reče da je vazduhoplovstvo ponos Srbije!
Jel` jeste? Osim veštačke i sliom proizvedene kompanije SrbiHad postoji li još nešto?
I ovo malo jada što postoji, verovatno će biti ugušeno!

Odgovori
G

Mago je objasnio!

Odgovori
B

Ovom coveku treba da daju onu napustenu, a novu aerodromsku zgradu na aerodromu Morava da tamo prebaci proizvodnju i da investira drzava zajedno sa njim u proizvodnju i ubrzo bi imali novo zaposlene! Ovako samo bacaju i to malo novca sto imaju u bunar.

Odgovori
r

Postoje li razni razvojni fodovi? Postoje! Da li država može da garantuje kreditne garancije za Sila? Može! Da li postoji tržište za ove avione u svetu, naročito u ambulance verziji? DA! Da li bi ovo moglo da zameni Utvu? Da!
Kada bi svi razmišljali kao on, i kada bi pomagali, a ne gušili domaća mala i srednja preduzeća, umesto da gradimo kule i gradove na vodi, bili bismo duplo razvijeniji nego danas!

Odgovori
B

Covjeku sam objasnio da letilice koje pravi nisu podobne za vojne pilote. One su STOL karakteristika i kao takve su opasne. Njih moze da leti vec dobro obucen pilot. Takav se skoluje i uci na letilicama vece mase, izrazenije inercije, stabilnije i da ima „faze“ u procesu poletanja i sletanja jasno izrazene, Mislim da je poplava kvazi-pilota i letilica doprinjela tolikom broju udesa proteklih godina kod nas.

Cijenim optimizam i preduzetnistvo. Misljenja sam da je na dobrom putu, ali mozda ne i u zemlji koja moze da ga podrzi. Trend avijacije svakako treba ozivljavati.

Da se nadovezem na prethodni komentar. Utva, bar ona na kojoj sam letio, je greskom postala to sto jeste. Najgora leteca naprava u koju sam ikada usao. Zamijeniti je necim drugim je zaista odavno trebalo.

Odgovori
P

Care!!Samo tako naprijed!

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Milan M na: [POSLEDNJA VEST] Srušio se MiG-21UM RV i PVO Vojske Srbije, oba pilota poginula

Ne bi da se pravim mnogo pametan ali mi se čini da su temperaturne razlike vazduha danas bile ekstremno velike na prisojnim i osojnim stranama sigurni preko 25 stepeni gde se drastično menja gustina vazduha, uzgon krila kao i potisak motora .Na ekstremno malim visinama može biti presudno. Naravno sve na nivou poredpostavke

25. Sep 2020.Pogledaj

Srbofil na: [POSLEDNJA VEST] Srušio se MiG-21UM RV i PVO Vojske Srbije, oba pilota poginula

@Владимир БЛ i ostali "israzitelji" Sta je uzrok pada 2 G-4 u godinu dana i pogibije 3 osobe? Evo tri godine je proslo od prvog udesa, pritom flota je bila privremeno prizemljena(sto naravno isto nisu objavili)? I sto opet lete? Sta je to na njima promenjeno ili u nacinu upotrebe da su opet "bezbedni"? Da…

25. Sep 2020.Pogledaj

Dalibor na: [POSLEDNJA VEST] Srušio se MiG-21UM RV i PVO Vojske Srbije, oba pilota poginula

Mozda je i ljudski faktor, to onda iskljucuje stanje letelice. Cuo sam neku pricu da je cilj vracanja 21 bio kao da nudi jeftiniju preobuku za 29 sa Orla.

25. Sep 2020.Pogledaj

Mali Đokica na: [POSLEDNJA VEST] Srušio se MiG-21UM RV i PVO Vojske Srbije, oba pilota poginula

Mediji su već uzeli izjave porodice poginulog pilota. Nisam sklon da svemu neupitno verujem, ali deluje prilično prilično uverljivo! Majka kaže da ju je sin pozvao pola sata pre leta i rekao da će preleteti preko rodne kuće. Nedaleko odatle je i poginuo. Očevici iz sela kažu da je nisko leteo, onaj jedan je pomenuo…

25. Sep 2020.Pogledaj

Jovan na: [POSLEDNJA VEST] Srušio se MiG-21UM RV i PVO Vojske Srbije, oba pilota poginula

@Leopold Na žalost u potpunosti se slažem sa Vama. Vaš hipotetički primer sa eksplodiranjem Strele i T-55, koliko god da je jeziv, zvuči i suviše verovatno. Nadam se da će Vojska, kao institucija u koju građani imaju najviše poverenja, kao i institucija čiji su zaposleni najugroženiji, uspeti da se otrgne od ovog trulog sistema i…

25. Sep 2020.Pogledaj

Send this to a friend