BEG airport status
LYBE 2203:00 Z 130°15KT CAVOK 09/05 Q1016 NOSIG=
Ministar odbrane: Lovačku avijaciju ne čine samo avioni MiG-29

Ministar odbrane: Lovačku avijaciju ne čine samo avioni MiG-29

BEOGRAD – Posle sednice skupštinskog Odbora za odbranu i unutrašnje poslove ministar odbrane dao je još dve izjave povodom prizemljenja srpske lovačke avijacije. Konkretan odgovor kada će avioni poleteti i dalje nije pružen.

 

Jedna od najpozitivnijih PR priča vojske u poslednje vreme (pomoć Obrenovcu) ostaje u senci sistemskih problema. Foto: Ministarstvo odbrane
Jedna od najpozitivnijih PR priča vojske u poslednje vreme (pomoć Obrenovcu) ostaje u senci sistemskih problema. Foto: Ministarstvo odbrane

Posle sednice odbora ministar odbrane gostovao je na RTS-u u emisiji „Da, možda, ne“ i na pitanje voditeljke u vezi problema sa akumulatororima dao je sledeći komentar:

„Bilo je različitih dezinformacija, nisu to samo MiG-ovi 29. U ponedeljak očekujem da dobijemo donaciju od dva akumulatora od Rosobornoexporta.

Pored javno poznatog i potvrđenog podatka da Srbija trenutno nema ni jedan lovački avion koji je u stanju da poleti, ministar je ponovo uneo konfuziju i očigledno nepripremljen i neinformisan nije uspeo da pruži konkretan odgovor na do sada nezabeležene teškoće u kojima se nalazi ViPVO. Umesto racionalnog objašnjenja i postavljanja problematike u realan kontekst (decenije neulaganja u ovaj vid i drugo) ministar je posle priznanja na odboru nekoliko dana ranije pomerio narativ u pravcu navodnog postojanja još lovaca osim MiG-ova 29. Činjenica koja nema veze sa njegovom eksplicitnom potvrdom da je izveštaj Miroslava Lazanskog tačan i da Srbija trenutno nema lovačku zaštitu svog vazdušnog prostora. Nelogičnost koja je unela dotatnu konfuziju.

Drugi deo izjave bio je nešto konkretniji. Po njoj se „u ponedeljak očekuje donacija od dva akumulatora od Rosobornoexporta“. Ako bi prethodne komentare pripisali nedovoljnoj pripremi i neobaveštenosti, onda bi ovu izjavu trebalo da prihvatimo kao prvu gde se konkretno nazire rešenje. Zaobilaženje procedure preko donacije, ekspeditivno rešenje problema (u ponedeljak, 9. juna). Činilo se da će problem biti konačno prevaziđen.

Na žalost, u današnjem štampanom izdanju dnevnih novina „Blic“ za koje je ministar odbrane dao intervju, na pitanje o lovačkim avionima on je izjavio ovo:

„Nije tačno da je lovačka avijacija prizemljena. Lovačku avijaciju ne čine samo avioni MiG-29, reč je o dezinformaciji. Tačno je da postoji problem sa akumulatorima i čini se sve da se taj problem prevaziđe u što kraćem roku. Ministarstvo odbrane i VS moraju da poštuju proceduru u skladu sa Zakonom o javnim nabavkama za nabavku akumulatora. Procedura je složena i traje nešto duže, ali će nakon toga avioni MiG-29 biti osposobljeni za izvršavanje zadatka. Nije tačno i da je reč o nabavci vrednoj 10.000 evra, već o dve varijante, od kojih je jedna 89.000 evra, a druga 84.600 evra. Očekujem da se postupak nabavke uskoro završi.“

U ovoj izjavi ministar objašnjava (i potvrđuje originalne navode Miroslava Lazanskog sada u obe činjenice: lovci ne lete i kriva je procedura) da je problem Zakon o javnim nabavkama i da će se taj postupak uskoro završiti. Dakle nema pominjanja donacije Rosobornoexporta. Na početku pominje da MiG-29 nije jedini, da bi završio sa „osposobljavanjem MiG-ova 29 za izvršavanje zadataka“.

I dalje je neshvatljivo kako bilo koja procedura definisana zakonom (koliko god da traje) može onemogućiti blagovremen i adekvatan menadžment logistikom koja je neophodna za let najbitnije kategorije letelica u ViPVO? Diskreditovati informacije koje je isti ministar javno potvrdio kao tačne izjavama o preciznoj ceni akumulatora takođe je neshvatljivo i nepotrebno. Aktuelni ministar lično ne može biti kriv zbog stanja koje je preuzeo ali jedna od njegovih osnovnih dužnosti je da javnosti objasni, ispravi i uveri šta je urađeno na otklanjanju problema, ko i kada će biti kažnjen kao odgovoran. Ministar Gašić i dalje to nije uradio na kredibilan način.

Takođe, treba preispitati i aktivnosti bezbednosne zaštite vojske. Neke informacije (kao što je ova o neletenju lovačke avijacije) ipak ne smeju u potpunosti spadati u kategoriju javne dostupnosti informacija i pravo javnosti da ih zna. Reč je o veoma ozbiljnom nacionalnom bezbednosnom problemu koji je mogao ostati tajna. Tango Six sigurno nije prvi izneo ovu informaciju kao što to nismo radili sa brojnim bezbednosno osetljivim informacijama do sada.

Vojska i može biti „stabilan i najbolje uređen sistem u zemlji“ kao što se uporno ponavlja. Samo treba razmišljati u napred, obustaviti negativne kadrovske selekcije, drastično unaprediti svest o potrebi lične inicijative i razumeti da većina kritika nije zlonamerna. Jer bilo je i bednijih vremena a vojska je funkcionisala.
 
 

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

P

Tacno, lovacku avijaciju cine jos i migovi 21, ali, gle cuda, ni oni ne lete…

Odgovori
К

Па неће бити да и Ви ниште откривали податке који су степеновани као војна тајна. Банковић је нпр. на блогу писао и колико орлова је у летном стању, колико од њих је способно за дејство маверицима… А то је само један пример.

Ако се и даље буде ћутало не да ништа неће бити решено него ће бити још и гори.

Odgovori
Ж

На овом порталу сам само навео колико је активно авиона а при том сам само гледао фотографије. Никаква мудрост.

V

Prosto receno, duplo golo. Niti Ministar zna sta se dogadja. Niti Srbija ima zasticeno nebo.
Nema tu tajne. Samo ima dripaca, hohstaplera, neznalica i prevaranata.

Odgovori
l

Batalite te gluposti oko vojne tajne i slicno time se uvek prikrivala nesposobnost.
Ako nekoga interesuje stanje, u avijaciji moze trenutno sada da omane za recimo dva aparata gore dole, bilo kojeg tipa.
I ukoliko bi neko i hteo da napadne, sigurno je valjda procitao neku knjigu, gde se navodi da treba prvo upoznati neprijatelja pa ga onda pobediti.
Sto se tice Ministra, covek je u nebranom grozdju ni tamo ni ovamo, stalno mu uvaljuju neka nova postavljenja, ko da on nema svoj posao.
Stanje je takvo kakvo jeste, vecina nas zna sta imamo od vazduhoplovstva (odnosno iz kojeg su veka ove nase letelice i za sta su sve sposobne), ali opet to nije razlog da imamo rupu u odrzavanju tehnike i obezbedjivanja neba.
Da smo iole malo ozbiljnije pristupili problemu, a pristupilo se sigurno jeste, posto nemoze niko da mi kaze da niko nije znao da akumulatora nema na lageru, i da nisu odradjene potrebne operacije da se deficit izbegne, ukoliko se ispostavi da neko nije radio svoj posao, kako treba naravno sankcionisanje i novcano i otkaz, dovodjenje zemlje u opasnost od stranih" agresora" i olaksavanje im posla nije mala stvar.
I eto sad umesto da nasa firma radi i prodaje akumulatore za 10000 mi kupujemo za devetputa skuplje.

Odgovori
d

Мислим да министар, појма нема, да су акумулатори 21-ца и 29-ветки идентични??!
Па ако 21-це имају акумулаторе, није никакав проблем да их користи и 29-ветка.

Мислим да министар, вређа интелегенцију народа, са оваквим саопштењима!?

Odgovori
V

Djordje dobro i tacno mislis. Ministar je obuo deset brojeva vece cipele, a ispruzio se duze od gubera/jorgana.
Tako to izgleda kada nestrucan covek pomisli da je svemoguc. Tuzno, jadno i bedno. A da, zaboravio sam na sramotu. Sorry.

z

Beše li ljudi da po jednom aparatu idu dva akumulatora?
Ovako napisano ispada da ćemo imati jedan operativan avion.

Odgovori
R

Pa covek je keramicar a ne avio inzenjer

Odgovori
d

Па зато у Србији, авиоинжењери лепе керамику да би преживели.
Они који то нису желели, одоше у печалбу.

g

Pa kad su bili manje sposobni od keramičara, pravnika, itd., tako im i treba.

d

Зато су код нас министри одбране психолози, лекари и то мртвозорници (патплог) и на крају дочекасмо и керамичара!!?
Море бравар је био најбољи!

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

dejan na: Ima li smisla modernizacija Orla?

uf, na momenat mi se ucinilo da si rekao MIG-31, a ne MIG-35 :-) rek'o sta bismo mi radili sa tim cudom i gde bismo mogli da letimo...

21. Nov 2019.Pogledaj

AL-41F1 na: Vulin obišao vojni aerodrom u Batajnici: plate pilota značajno “unapređene“, obnavlja se infrastruktura

@Banja Luka Radi se prostom postovanju zakona i osnovnom ljudskom dostojanstvu. Ako je to toliko, ali toliko tesko, onda nismo zasluzili bolje, stvarno nismo i ovo je onda mnogo. @dane Kosku nisam ja progutao, nego vi. To sto mi smeta jedan klovn i poltron, ne znaci da volim drugog, najmanje prethodnog ;) Da ne dodje…

21. Nov 2019.Pogledaj

Croato na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Dvojbeni plan za Croatiu Airlines

@Перица Nokia je bila hard-core inzenjerska firma, koju su vodili sposobni a ne podobni, sa obrazovanom i motiviranom radnom snagom, sa hrpom novca na racunu, udjelom na trzistu od valjda 50%, i tako dalje. Cak je i telefon sa touch screenom izmislila prije iPhonea, da ne spominjemo to sto je bila nekoliko godina ispred svih…

21. Nov 2019.Pogledaj

Jovan Munitlak na: [EKSKLUZIVNO] „Teleoptik“ iz Zemuna i „Sloboda“ iz Čačka dobavljači za „dron-ubicu“ RW-24 kompanije „Adasi“ iz Ujedinjenih Arapskih Emirata

A u bližoj budućnosti : Insa satovi i Sloboda šporeti. ....ustvari i mimo ove zajebancij... šale to bi trebalo da bude neki normalan tok. Nekako sam prijatno šokiran Teleoptikom , svaka čast voleo bih i da vam se to pošteno vrednuje.

21. Nov 2019.Pogledaj

Send this to a friend