BEG airport status
Ministar odbrane: Lovačku avijaciju ne čine samo avioni MiG-29

Ministar odbrane: Lovačku avijaciju ne čine samo avioni MiG-29

BEOGRAD – Posle sednice skupštinskog Odbora za odbranu i unutrašnje poslove ministar odbrane dao je još dve izjave povodom prizemljenja srpske lovačke avijacije. Konkretan odgovor kada će avioni poleteti i dalje nije pružen.

 

Jedna od najpozitivnijih PR priča vojske u poslednje vreme (pomoć Obrenovcu) ostaje u senci sistemskih problema. Foto: Ministarstvo odbrane
Jedna od najpozitivnijih PR priča vojske u poslednje vreme (pomoć Obrenovcu) ostaje u senci sistemskih problema. Foto: Ministarstvo odbrane

Posle sednice odbora ministar odbrane gostovao je na RTS-u u emisiji „Da, možda, ne“ i na pitanje voditeljke u vezi problema sa akumulatororima dao je sledeći komentar:

„Bilo je različitih dezinformacija, nisu to samo MiG-ovi 29. U ponedeljak očekujem da dobijemo donaciju od dva akumulatora od Rosobornoexporta.

Pored javno poznatog i potvrđenog podatka da Srbija trenutno nema ni jedan lovački avion koji je u stanju da poleti, ministar je ponovo uneo konfuziju i očigledno nepripremljen i neinformisan nije uspeo da pruži konkretan odgovor na do sada nezabeležene teškoće u kojima se nalazi ViPVO. Umesto racionalnog objašnjenja i postavljanja problematike u realan kontekst (decenije neulaganja u ovaj vid i drugo) ministar je posle priznanja na odboru nekoliko dana ranije pomerio narativ u pravcu navodnog postojanja još lovaca osim MiG-ova 29. Činjenica koja nema veze sa njegovom eksplicitnom potvrdom da je izveštaj Miroslava Lazanskog tačan i da Srbija trenutno nema lovačku zaštitu svog vazdušnog prostora. Nelogičnost koja je unela dotatnu konfuziju.

Drugi deo izjave bio je nešto konkretniji. Po njoj se „u ponedeljak očekuje donacija od dva akumulatora od Rosobornoexporta“. Ako bi prethodne komentare pripisali nedovoljnoj pripremi i neobaveštenosti, onda bi ovu izjavu trebalo da prihvatimo kao prvu gde se konkretno nazire rešenje. Zaobilaženje procedure preko donacije, ekspeditivno rešenje problema (u ponedeljak, 9. juna). Činilo se da će problem biti konačno prevaziđen.

Na žalost, u današnjem štampanom izdanju dnevnih novina „Blic“ za koje je ministar odbrane dao intervju, na pitanje o lovačkim avionima on je izjavio ovo:

„Nije tačno da je lovačka avijacija prizemljena. Lovačku avijaciju ne čine samo avioni MiG-29, reč je o dezinformaciji. Tačno je da postoji problem sa akumulatorima i čini se sve da se taj problem prevaziđe u što kraćem roku. Ministarstvo odbrane i VS moraju da poštuju proceduru u skladu sa Zakonom o javnim nabavkama za nabavku akumulatora. Procedura je složena i traje nešto duže, ali će nakon toga avioni MiG-29 biti osposobljeni za izvršavanje zadatka. Nije tačno i da je reč o nabavci vrednoj 10.000 evra, već o dve varijante, od kojih je jedna 89.000 evra, a druga 84.600 evra. Očekujem da se postupak nabavke uskoro završi.“

U ovoj izjavi ministar objašnjava (i potvrđuje originalne navode Miroslava Lazanskog sada u obe činjenice: lovci ne lete i kriva je procedura) da je problem Zakon o javnim nabavkama i da će se taj postupak uskoro završiti. Dakle nema pominjanja donacije Rosobornoexporta. Na početku pominje da MiG-29 nije jedini, da bi završio sa „osposobljavanjem MiG-ova 29 za izvršavanje zadataka“.

I dalje je neshvatljivo kako bilo koja procedura definisana zakonom (koliko god da traje) može onemogućiti blagovremen i adekvatan menadžment logistikom koja je neophodna za let najbitnije kategorije letelica u ViPVO? Diskreditovati informacije koje je isti ministar javno potvrdio kao tačne izjavama o preciznoj ceni akumulatora takođe je neshvatljivo i nepotrebno. Aktuelni ministar lično ne može biti kriv zbog stanja koje je preuzeo ali jedna od njegovih osnovnih dužnosti je da javnosti objasni, ispravi i uveri šta je urađeno na otklanjanju problema, ko i kada će biti kažnjen kao odgovoran. Ministar Gašić i dalje to nije uradio na kredibilan način.

Takođe, treba preispitati i aktivnosti bezbednosne zaštite vojske. Neke informacije (kao što je ova o neletenju lovačke avijacije) ipak ne smeju u potpunosti spadati u kategoriju javne dostupnosti informacija i pravo javnosti da ih zna. Reč je o veoma ozbiljnom nacionalnom bezbednosnom problemu koji je mogao ostati tajna. Tango Six sigurno nije prvi izneo ovu informaciju kao što to nismo radili sa brojnim bezbednosno osetljivim informacijama do sada.

Vojska i može biti „stabilan i najbolje uređen sistem u zemlji“ kao što se uporno ponavlja. Samo treba razmišljati u napred, obustaviti negativne kadrovske selekcije, drastično unaprediti svest o potrebi lične inicijative i razumeti da većina kritika nije zlonamerna. Jer bilo je i bednijih vremena a vojska je funkcionisala.
 
 

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

Pe

Tacno, lovacku avijaciju cine jos i migovi 21, ali, gle cuda, ni oni ne lete…

Odgovori
К

Па неће бити да и Ви ниште откривали податке који су степеновани као војна тајна. Банковић је нпр. на блогу писао и колико орлова је у летном стању, колико од њих је способно за дејство маверицима… А то је само један пример.

Ако се и даље буде ћутало не да ништа неће бити решено него ће бити још и гори.

Odgovori
Ж

На овом порталу сам само навео колико је активно авиона а при том сам само гледао фотографије. Никаква мудрост.

Vl

Prosto receno, duplo golo. Niti Ministar zna sta se dogadja. Niti Srbija ima zasticeno nebo.
Nema tu tajne. Samo ima dripaca, hohstaplera, neznalica i prevaranata.

Odgovori
lo

Batalite te gluposti oko vojne tajne i slicno time se uvek prikrivala nesposobnost.
Ako nekoga interesuje stanje, u avijaciji moze trenutno sada da omane za recimo dva aparata gore dole, bilo kojeg tipa.
I ukoliko bi neko i hteo da napadne, sigurno je valjda procitao neku knjigu, gde se navodi da treba prvo upoznati neprijatelja pa ga onda pobediti.
Sto se tice Ministra, covek je u nebranom grozdju ni tamo ni ovamo, stalno mu uvaljuju neka nova postavljenja, ko da on nema svoj posao.
Stanje je takvo kakvo jeste, vecina nas zna sta imamo od vazduhoplovstva (odnosno iz kojeg su veka ove nase letelice i za sta su sve sposobne), ali opet to nije razlog da imamo rupu u odrzavanju tehnike i obezbedjivanja neba.
Da smo iole malo ozbiljnije pristupili problemu, a pristupilo se sigurno jeste, posto nemoze niko da mi kaze da niko nije znao da akumulatora nema na lageru, i da nisu odradjene potrebne operacije da se deficit izbegne, ukoliko se ispostavi da neko nije radio svoj posao, kako treba naravno sankcionisanje i novcano i otkaz, dovodjenje zemlje u opasnost od stranih" agresora" i olaksavanje im posla nije mala stvar.
I eto sad umesto da nasa firma radi i prodaje akumulatore za 10000 mi kupujemo za devetputa skuplje.

Odgovori
dj

Мислим да министар, појма нема, да су акумулатори 21-ца и 29-ветки идентични??!
Па ако 21-це имају акумулаторе, није никакав проблем да их користи и 29-ветка.

Мислим да министар, вређа интелегенцију народа, са оваквим саопштењима!?

Odgovori
Vl

Djordje dobro i tacno mislis. Ministar je obuo deset brojeva vece cipele, a ispruzio se duze od gubera/jorgana.
Tako to izgleda kada nestrucan covek pomisli da je svemoguc. Tuzno, jadno i bedno. A da, zaboravio sam na sramotu. Sorry.

ze

Beše li ljudi da po jednom aparatu idu dva akumulatora?
Ovako napisano ispada da ćemo imati jedan operativan avion.

Odgovori
RA

Pa covek je keramicar a ne avio inzenjer

Odgovori
dj

Па зато у Србији, авиоинжењери лепе керамику да би преживели.
Они који то нису желели, одоше у печалбу.

gr

Pa kad su bili manje sposobni od keramičara, pravnika, itd., tako im i treba.

dj

Зато су код нас министри одбране психолози, лекари и то мртвозорници (патплог) и на крају дочекасмо и керамичара!!?
Море бравар је био најбољи!

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Miki na: Alžir najverovatnije prvi strani korisnik ruskog borbenog aviona Su-57, hoće li ga nabaviti i Indija?

Da li je Alžir dobio verziju sa novim motorom, ili još koriste onaj starije generacije?

16. Feb 2025.Pogledaj

Branko na: Alžir najverovatnije prvi strani korisnik ruskog borbenog aviona Su-57, hoće li ga nabaviti i Indija?

Ne mogu svi da kupe F-35, cak i da hoce, ne mogu se napraviti bas toliko. Neko mora da kupi ruske, kineske i neke druge avione

16. Feb 2025.Pogledaj

Dekanter na: Alžir najverovatnije prvi strani korisnik ruskog borbenog aviona Su-57, hoće li ga nabaviti i Indija?

@Petar R ja se ne slazem sa vama DP je izneo dosta dobrih analuza, to sto se ne slazu sa srbskim protuskim misljenjem, tj. emocijama, sta da radimo.

16. Feb 2025.Pogledaj

Pajo na: Alžir najverovatnije prvi strani korisnik ruskog borbenog aviona Su-57, hoće li ga nabaviti i Indija?

@Milos77, čudno kako spominjete samo UA gubitke. Prema pro ukrajinskom Warspottingu i pro ruskom LostArmouru gubici rusa su daleko veći. Samo u oklopu broji se nekih 11000/4000, a od tog broja na tenkova se odnosin 1900/800 pri čemu je prva brojka RU/UA. Procjene su da je RU svela svoje strateske rezerve na nekih 40-50% prijeratne…

16. Feb 2025.Pogledaj

Miloš77 na: Alžir najverovatnije prvi strani korisnik ruskog borbenog aviona Su-57, hoće li ga nabaviti i Indija?

@Casualobserver Javno dostuple oficijalne cifre se ne slazu sa vama. Evo samo iz USA: Imate i za druge zemlje: https://www.state.gov/bureau-of-political-military-affairs/releases/2025/01/u-s-security-cooperation-with-ukraine#:~:text=To%20date%2C%20we%20have%20provided,invasion%20of%20Ukraine%20in%202014. Ponavljam, postoji veoma dobar razlog zasto se Abramsi vise ne šalju.

15. Feb 2025.Pogledaj