BEG airport status
[NBAA 2014] Rivaliteti i inovacije

[NBAA 2014] Rivaliteti i inovacije

BEOGRAD – Svaki vazduhoplovni sajam donosi tržišne rivale, njihovo nadmetanje u premijerama i brojevima naručenih letelica. NBAA 2014 u Orlandu nije bio ništa drugačiji. Tango Six je imao priliku da analizira šta novo donose najpoznatiji takmaci i kakve inovacije ostaju iza tih trka.

 
 
GLF-IMG_0607
 
 
Najuočljiviji i najzanimljiviji  rivalitet bio je onaj između Dassaulta i Gulfstreama. Iako je Evropa do sada zaostajala za Severnom Amerikom u razvoju i proizvodnji poslovnih aviona (Airbus je tokom poslednjih godina preuzeo primat u segmentu putničke avijacije), francuski Dassault jedna je od najuspešnijih evropskih kompanija koja posluje u tom segmentu tržišta.
 
IMG_0938
 
Gulfstream sa druge strane kao lokalna kompanija na najvećem tržištu (USA) godinama je držala tehnološki primat. Sada se to drastično menja. Prošle godine na NBAA Dassault je predstavio potpuno novi model Falcon 5X – dvomotorni poslovni mlaznjak velike kabine. Gulfstream je odgovorio serijom G650 a zatim i G650ER verzijom poboljšanog dometa.
 
IMG_0621
 
GLF-IMG_0926
 
U Ženevi na ovogodišnjem EBACE-u Dassault je predstavio jos jedan potpuno novi model – Falcon 8X. Tromotorni ultra moderni mlaznjak velikog dometa. Nikada ranije ni jedna kompanija nije razvijala paralelno dva potpuno nova aviona. Posebno ne u najprestižnijem (i najskupljem) segmentu tržišta. Jer, da podsetimo, stepen inovacije u ovom segmentu je daleko ispred svih ostalih. Sve što se uspešno projektuje i primeni na ovim avionima kasnije se (kada postane dostupnije/jeftinije) primeni i na avione u ostalim segmentima poslovne i generalne avijacije. Zato je finansijski i tehnološki napor koji Dassault ulaže pozitivno šokirao celu industriju.
 
IMG_0523
 
Na ovogodišnjem NBAA-u Gulfstream je odgovorio predstavljanjem dva potpuno nova aviona – G500 i G600. U nedelji pred otvaranje sajma Gulfstream je čak i pokazao prvi primerak modela G500 koji je napravljen u najvećoj tajnosti. Tehnološki gledano ova dva proizvođača su se za manje od dve godine toliko udaljili od ostatka industrije da će ostalim igračima piti teško da ih prate, kamoli sustignu.
 

Honda i Pilatus

 
IMG_0722
 
Druga tema koja zaokuplja dosta pažnje su mlađi igrači – Honda Aero i Pilatus. U industriji u kojoj dominiraju američki proizvođači novitete su doneli japanska Honda (Honda Aero sa sedištem u USA) i švajcarski Pilatus.

Honda Aero razvija potpuno novi laki avion za pet putnika izrđen od lakih i veoma izdržljivih kompozitnih materijala. Nov motor koji je upravo ušao u finalnu fazu sertifikacije razvijen je u saradnji Honde i General Electrica. Revolucionarna upotreba novih materjala i koncepata rezultirala je laganim i malim motorom velike snage i male potrošnje. Ono što je najznačajnije je i način montiranja motora na avion – umesto na trupu kao kod većine poslovnih aviona ili ispod krila kao kod većine putničkih aviona, kod Honde Jeta motor je instaliran iznad krila. Time je značajno unapređena aerodinamika a smanjene su buka i vibracije u kabini. Upravo zbog revolucionarnog dizajna i aviona i motora, Honda na ovom modelu sprovodi daleko detaljnija ispitivanja i testiranja od onih koja su potrebna za sertifikaciju. Nakon 11 godina razvoja i investiranih nekoliko milijardi dolara na ovogodišnjem NBAA-u izložen je prvi primerak iz serijske proizvodnje. Kompletna proizvodnja rasprodata je pet godina unapred.
 
IMG_0795
 
Pilatus je veoma cenjen i poznat po kvalitetu izrade jednomotornih turboprop aviona. Na prošlogodišnjem sajmu u Ženevi šokirao je celu industriju predstavljanjem lakog dvomotornog mlaznog aviona. Ove godine, ponovo na domaćem terenu u Ženevi, pokazao je dokle se stiglo sa razvojem i samo za jedan dan prodali su  84 aviona – celokupnu proizvodnju za prve tri godine.

Ono što je posebno zanimljivo je da se sve ovo dešava u sred recesije i drastično smanjene prodaje pre svega lakih poslovnih aviona, što je u bankrot odvelo nekoliko proizvođača i još više planiranih projekata. Još jednom se pokazalo da kupci cene inovativnost ali i tradicuju kvaliteta izdrade, kao na primer “Made in Switzerland” etiketu.
 
 

Komentari

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Paqe na: Švajcarska izlazi na referendum: Da li ste za nabavku višenamenskih borbenih aviona?

Tata Eskadrila/bataljon/divizion po Vama nisu jedinice? Po kojoj to "definiciji" su jedinice brigada/puk i više jedinice? Nemojte dalje objašnjavati s obzirom da se u neke stvari ne razumete.

10. Jul 2020.Pogledaj

Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Nakon 50 godina odlazi legendarni 747

Ali se VC25-A, vode u Boeingovim i drugim statistikama kao BBJ, odnosvno VIP avioni. Kao i masa drugih aviona šefova država i vlada koji su dio vojnih flota, ali se vode kao VIP (BBJ) avioni.

10. Jul 2020.Pogledaj

Slucajni znalac na: Hajde da pričamo o SEX-u

YU-SEX nije u vlasnistvu Air Pinka, a pravi vlasnike je sve samo nije rijaliti igrac. Avion je registrovan u posebnom AOC-u i za sad se koristi samo u nekomercijalnim letovima.

09. Jul 2020.Pogledaj

Send this to a friend