BEOGRAD – Svaki vazduhoplovni sajam donosi tržišne rivale, njihovo nadmetanje u premijerama i brojevima naručenih letelica. NBAA 2014 u Orlandu nije bio ništa drugačiji. Tango Six je imao priliku da analizira šta novo donose najpoznatiji takmaci i kakve inovacije ostaju iza tih trka.
Najuočljiviji i najzanimljiviji rivalitet bio je onaj između Dassaulta i Gulfstreama. Iako je Evropa do sada zaostajala za Severnom Amerikom u razvoju i proizvodnji poslovnih aviona (Airbus je tokom poslednjih godina preuzeo primat u segmentu putničke avijacije), francuski Dassault jedna je od najuspešnijih evropskih kompanija koja posluje u tom segmentu tržišta.
Gulfstream sa druge strane kao lokalna kompanija na najvećem tržištu (USA) godinama je držala tehnološki primat. Sada se to drastično menja. Prošle godine na NBAA Dassault je predstavio potpuno novi model Falcon 5X – dvomotorni poslovni mlaznjak velike kabine. Gulfstream je odgovorio serijom G650 a zatim i G650ER verzijom poboljšanog dometa.
U Ženevi na ovogodišnjem EBACE-u Dassault je predstavio jos jedan potpuno novi model – Falcon 8X. Tromotorni ultra moderni mlaznjak velikog dometa. Nikada ranije ni jedna kompanija nije razvijala paralelno dva potpuno nova aviona. Posebno ne u najprestižnijem (i najskupljem) segmentu tržišta. Jer, da podsetimo, stepen inovacije u ovom segmentu je daleko ispred svih ostalih. Sve što se uspešno projektuje i primeni na ovim avionima kasnije se (kada postane dostupnije/jeftinije) primeni i na avione u ostalim segmentima poslovne i generalne avijacije. Zato je finansijski i tehnološki napor koji Dassault ulaže pozitivno šokirao celu industriju.
Na ovogodišnjem NBAA-u Gulfstream je odgovorio predstavljanjem dva potpuno nova aviona – G500 i G600. U nedelji pred otvaranje sajma Gulfstream je čak i pokazao prvi primerak modela G500 koji je napravljen u najvećoj tajnosti. Tehnološki gledano ova dva proizvođača su se za manje od dve godine toliko udaljili od ostatka industrije da će ostalim igračima piti teško da ih prate, kamoli sustignu.
Honda i Pilatus
Druga tema koja zaokuplja dosta pažnje su mlađi igrači – Honda Aero i Pilatus. U industriji u kojoj dominiraju američki proizvođači novitete su doneli japanska Honda (Honda Aero sa sedištem u USA) i švajcarski Pilatus.
Honda Aero razvija potpuno novi laki avion za pet putnika izrđen od lakih i veoma izdržljivih kompozitnih materijala. Nov motor koji je upravo ušao u finalnu fazu sertifikacije razvijen je u saradnji Honde i General Electrica. Revolucionarna upotreba novih materjala i koncepata rezultirala je laganim i malim motorom velike snage i male potrošnje. Ono što je najznačajnije je i način montiranja motora na avion – umesto na trupu kao kod većine poslovnih aviona ili ispod krila kao kod većine putničkih aviona, kod Honde Jeta motor je instaliran iznad krila. Time je značajno unapređena aerodinamika a smanjene su buka i vibracije u kabini. Upravo zbog revolucionarnog dizajna i aviona i motora, Honda na ovom modelu sprovodi daleko detaljnija ispitivanja i testiranja od onih koja su potrebna za sertifikaciju. Nakon 11 godina razvoja i investiranih nekoliko milijardi dolara na ovogodišnjem NBAA-u izložen je prvi primerak iz serijske proizvodnje. Kompletna proizvodnja rasprodata je pet godina unapred.
Pilatus je veoma cenjen i poznat po kvalitetu izrade jednomotornih turboprop aviona. Na prošlogodišnjem sajmu u Ženevi šokirao je celu industriju predstavljanjem lakog dvomotornog mlaznog aviona. Ove godine, ponovo na domaćem terenu u Ženevi, pokazao je dokle se stiglo sa razvojem i samo za jedan dan prodali su 84 aviona – celokupnu proizvodnju za prve tri godine.
Ono što je posebno zanimljivo je da se sve ovo dešava u sred recesije i drastično smanjene prodaje pre svega lakih poslovnih aviona, što je u bankrot odvelo nekoliko proizvođača i još više planiranih projekata. Još jednom se pokazalo da kupci cene inovativnost ali i tradicuju kvaliteta izdrade, kao na primer “Made in Switzerland” etiketu.